Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: blade1989

De Gnome Foundation, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Gnome-desktopomgeving, wil 80.000 dollar inzamelen om een rechtszaak te starten tegen Groupon. Volgens de stichting misbruikt Groupon zijn geregistreerde Gnome-merknaam voor een elektronisch betaalsysteem.

Groupon logoGroupon brengt in de VS onder de naam Gnome een tablet uit waarmee winkeliers tegoedbonnen van de marketingonderneming kunnen verzilveren. Dat is tegen het zere been van de Gnome Foundation.

De ontwikkelaar van de gelijknamige desktopomgeving zegt dat bij Groupon diverse malen te hebben verzocht om de merknaam van het product te veranderen, omdat het net als de Gnome-omgeving betrekking heeft op software en in tegenstelling tot de opensource-licentie van Gnome een geheel propriëtair karakter heeft. Groupon zou het verzoek echter hebben afgewezen en bovendien laten doorschemeren dat het meer producten onder de naam Gnome op de markt wil brengen.

De Gnome Foundation wil nu naar de rechter stappen, omdat de stichting claimt dat Groupon met zeker tien lopende trademark-aanvragen het Gnome-handelsmerk schendt. Om een rechtszaak te kunnen starten is volgens de juridische adviseurs van de Gnome Foundation zeker 80.000 dollar, ruim 64.000 euro, nodig. De organisatie is daarom een campagne gestart waarmee het met behulp van donaties voldoende geld hoopt in te zamelen om de benodigde advocaten te kunnen bekostigen. De Gnome Foundation heeft ook enige haast om het geld bij elkaar te sprokkelen: de rechtszaak tegen Groupon moet formeel uiterlijk op 3 december zijn gestart.

Update, 17:23: Groupon geeft in een reactie aan dat het bedrijf 'zijn relatie met de opensource-gemeenschap belangrijker vindt dan een productnaam'. "Als we niet tot een oplossing kunnen komen die voor ons en Gnome acceptabel is, zullen we een andere productnaam zoeken", aldus Groupon, dat benadrukt dat het een 'sterke supporter' van de opensource-gemeenschap is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Groupon gaat definief op zoek naar een nieuw naam:
UPDATE: After additional conversations with the open source community and the Gnome Foundation, we have decided to abandon our pending trademark applications for “Gnome.” We will choose a new name for our product going forward.
Grappig dat er niet staat Gnome foundation and opensource community. Of Gnome community

Ik vraag mij af wat die communicatie geweest is? (boel klaagmail misschien? }> )
Op zich prima initiatief, maar is de stichting zo inactief of heeft deze zo'n kleine achterban dat dit soort middelen er niet zijn?

Daarnaast is het allemaal een beetje kortdag om het voor 3 december nog maar even te regelen..
Die datum komt voort uit het feit dat ze bezwaar moeten aantekenen tegen de aanvragen van Groupon op de merknaam Gnome. Die bezwaren moeten ten laatste op 3 december ingediend worden.

En vele FLOSS projecten draaien puur op vrijwilligers. Daar zit geen bedrijf achter dat geld in kas heeft maar een community die zijn best doet om het project in leven te houden. En die moeten nu gaan strijden tegen een bedrijf met een miljardenomzet.
http://www.adformatie.nl/...ising-stuwt-omzet-groupon
Miljardenomzet? Dat valt dus ook wel mee, net zoals de winst nogal tegenvalt.
768 miljoen omzet in een kwartaal, voor het gemak doen we dat x 4 = 3072 miljoen of te wel 3+ miljard, dus ja .. Miljardenomzet.. Zoals je eigen link zegt :)
Whahaha, fail mijnerzijds. Dacht dat het om de jaaromzet ging. 8)7 8)7
De GNOME stichting is een niet-commerciŽle instelling die het ontwikkelen van GNOME ondersteunt (een open source project). Dat zo'n stichting niet 80k in huis heeft vind ik niet heel raar.

Ik vermoed dat Red Hat (1 van de belangrijkste bedrijven achter GNOME) vast ook wel wat geld doneert, maar het zou raar zijn als zij alles zouden betalen.
Misschien wil de vijand concurrent van Groupon wel mee betalen (wie is dat?)?
En anders de volgende Gnome-versie Groupon noemen. 8)7
wil je wel geassocieerd worden met Groupon? Lijkt me niet.. Het is namelijk een behoorlijk *** bedrijf.
Ik ben in ieder geval blij dat ik van de spamgolf afben die ik opriep door me in te schrijven en dat is nog de minste van de klachten.
Google er maar even op..
met die 2 verschillende takken van sporten (desktop making en collective buying) zou dit toch geen probleem moeten zijn, juridisch?
Lijkt mij ook, Gnome is sowieso niet echt een originele naam, het is natuurlijk ten eerst een mythisch wezen uit fantasie verhalen (meestal een soort kabouter).

Apple was destijds aangeklaagd door een gelijknamige platenmaatschappij (ik dacht van de Beatles?), maar dat had de platenmaatschappij verloren, aangezien Apple niks in de muziekmarkt deed, totdat deze met iTunes en de iPod kwam. Toen was de aanklacht wel terecht (edit: en is er wel een rechtzaak geweest) en hebben ze een overeenkomst gesloten.

Aan de andere kant, het gaat om een tablet met een (desktop) ui ...

[Reactie gewijzigd door Zoop op 11 november 2014 16:02]

Lijkt mij ook, Gnome is sowieso niet echt een originele naam, het is natuurlijk ten eerst een mythisch wezen uit fantasie verhalen (meestal een soort kabouter).
Leuk maar dit gaat in origine om de GNU Network Object Model Environment. Het is m.a.w. origineel een afkorting.
Zoals de gekunstelde afkorting al doet vermoeden is dit een backronym.
Nee, het was echt een afkorting. Quote wiki:
The name "GNOME" was initially an acronym of GNU Network Object Model Environment, referring to the original intention of creating a distributed object framework similar to Microsoft's OLE; but it was dropped, because it no longer reflected the core vision of the GNOME project.
Dat zal best, maar daar gaat het niet om. Het is niet dat groupon het ook vernoemd naar GNU, het gaat om het woord Gnome, sterker nog dit zou juist in voordeel kunnen werken van Groupon, Groupon vernoemd hun merk naar een tuinkabouter, waar GNOME een afkorting is, en dus niks met elkaar te maken hebben.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 12 november 2014 11:06]

Je moet wel de feiten een beetje op een rij houden hierbij. Apple en Apple hebben afgesproken dat de elektronica boer niets met muziek zou gaan doen en dat er daarom geen probleem is met de merknaam, maar toen Apple met iTunes kwam is er wel degelijk een rechtzaak geweest die uit mijn hoofd in het voordeel van het muziek label is beslist (of corrigeer me als ik het fout heb).
Was zo maar iets waar ik aan moest denken, maar je verwijt mij dat ik de feiten op een rij moet hebben (terwijl je grofweg bevestigd wat ik zei) en daarna zeg je het zelf ook niet te weten :p
Probeer jij maar eens een vervoersbedrijf op te zetten (bijv. een taxibedrijf) en het T-Mobile te noemen. Succes! :+ Gnome is wel generieker ("gewoon een woord") dan T-Mobile, maar het geeft aan dat het niet vanzelfsprekend zomaar kan. Zelfs Mikerowesoft mocht niet (google dat maar, de oprichter heet Mike Rowe).

Verder staat ook in het originele artikel dat Groupon Gnome een "operating system" noemt, terwijl Gnome een desktopomgeving is, iets dat qua betekenis toch wel heel dicht bij elkaar komt!

Bron: https://gnome.org/groupon/ (begin 2e alinea)

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 11 november 2014 15:44]

Zelfs Mikerowesoft mocht niet (google dat maar, de oprichter heet Mike Rowe).
Dat mocht niet, aangezien Mike Rowe in de zelfde sector ging zitten als Microsoft, namelijk software ontwikkeling. Was hij nu softijs gaan verkopen, dan was er geen probleem geweest.
Ook een leuke: Nissan, tot nu toe is nissan.com nog steeds in handen van een computerbedrijf, maar wordt wel kapot geprocedeerd door Nissan Motors
Ook een leuke: Nissan, tot nu toe is nissan.com nog steeds in handen van een computerbedrijf, maar wordt wel kapot geprocedeerd door Nissan Motors
Als die persoon ook Nissan heet en aangezien Nissan geen computer leverancier is heeft Nissan geen poot om op te staan.
Maar gooi er genoeg geld en advocaten aan, en de gemiddelde kleine ondernemer geeft het op omdat het te veel geld/tijd kost. Ondanks dat de kleine ondernemer gewoon in zijn recht staat, dat is dus ook precies waar deze Nissan last van heeft
Je hebt niet ze heel veel geld nodig om je te verdedigen tegen een dergelijk aanklacht als je legitiem de eigenaar bent van de domeinnaam en die actief gebruikt. Je kunt daar miljoen in advocaatkosten tegenaan gooien maar dat zal niet helpen.
Het beste is gewoon een goed hoog bod doen of het erbij laten zitten.
Vertel dat tegen meneer Nissan :p
windows, apple toch ook generieke woord
Windows is toch ook geen beschermde merknaam.
Dat rond 2002/3 al afgewezen omdat te generiek is
Klopt. Ajax brandblussers en Ajax voetbalclub kunnen ook gewoon naast elkaar bestaan. Het maakt ook niet uit dat beiden gebruik maken van elektronica. Trademark wetgeving kijkt naar de handelsaspecten, niet naar de onderliggende technologie.
In dit geval gaat het wel in beide gevallen om een software product (inclusief hardware in het geval van Groupon) dat gedeeltelijk dezelde markt (winkeliers) bediend. Het is niet dat ze beide electronica gebruiken, het is electronica, pretty big difference. Niet dat ik je per se ongelijk geef, maar ik denk dat deze rechtzaak zeker geen uitgemaakte zaak is... in welke richting dan ook.
ik ben geen gnome fan (sinds shell) maar het eerste waar ik aan denk bij een gnome tablet is niet aan groupon... ik snap best dat de ontwikkelaars achter gnome hier niet blij van worden, maar ik vraag me wel af, waarom zou ik een deel van die 80k leveren. wordt gnome er beter van... NEE! je straft er alleen groupon mee maar dat kan op efficientere manieren (bijv door reclame tegen groupon te maken) en mensen te weizen op alternatieven voor dit rukbedrijf...

en dan nog het te verwachten resultaat, als gnome wint wordt groupon waarschijnlijk verboden de naam nog te gebruiken, en heel misschien moeten ze de proceskosten betalen.. prima leuk maar een dikke schade vergoeding (lees: extra ontwikel geld voor gnome) kun je wel vergeten... als er dan een stel advocaten met $80k wegkomen, whats in it for us???
GNOME is een GUI en de tablet van Groupon maakt ook vast gebruik van een UI.
Ik denk dat daar het probleem ligt.
Welke UI Groupon gebruikt weet ik niet op de tablet. Iemands anders misschien?
Dat ze allebei een UI hebben is volstrekt irrelevant. Zo ongeveer alles wat gebaseerd is op computer technologie heeft een UI. Maar technologie bepaalt geen marktgrenzen.
"Software product" is een technologiebeschrijving, geen marktbeschrijving. En "winkeliers" beschrijft een groep kopers, maar ook geen markt.

De essentie van een markt, voor dit doeleinde, is dat producten zich op dezelfde markt bevinden als een redelijke hoeveelheid potentiŽle kopers de twee producten onderling substitueerbaar zou vinden. Ford auto's en Opels zijn dat zeker, maar auto's en OV kunnen dat soms ook zijn.

Gnome Desktop is een OS. Substituties zouden Microsoft Windows en Mac OSX kunnen zijn. Groupon Gnome is absoluut geen OS. Het is misschien technisch een tablet, maar als het een dedicated device is concurreert het niet eens met andere tablets. (Net zoals eBook readers niet concurreren met tablets, ook al lijken ze op elkaar)
Grappig, Ford en Opel zijn substituten, weer iets geleerd!
Ook grappig een winkelier beschrijft een groep kopers :-)

Een winkelier beschrijft wel een markt en segmenteert een groep kopers. (Doelgroep)
En software productie is breed maar kan als een markt gedefineerd worden.
Alleen bewerken gnome en Groupon verschillende segementen binnen deze markt.

Ford en Opel zijn cuncurenten waardoor auto.s en ov niets soms een substituut zijn maar altijd.:-) (behoefte vervoer)

Een substituut is nooit een merk maar een totaal ander product dat in de zelfde behoefde kan voorzien. Zoals een pen en sigaret als de behoefde is om iets in je handen te hebben.

Gnome , MS en Apple (os) zijn dus concurrenten ze voorzien in gelijksoortige producten maar ze kunnen verschillende behoefde vervullen (lees andere segmenten bewerken)

Een Ebook en tablet zijn concurrente van elkaar ze bewerken de zelfde markt met de nagenoeg de zelfde producten (markt is mobiel gebruik en het segemt mobiel lezers) je zou het kunnen vergelijken als auto gebruik voor vervoer van de familie waar de Ebook een stationwagen is en de tablet een cabrio. De eens is alleen praktisch en ander is wat luxer

Met naam bescherming gaat het niet om het product of markt waar een bedrijf in zit maar om voordeel dat Groupon kan hebben in de verkoop door het gebruik van de naam gnome.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 12 november 2014 01:45]

met die 2 verschillende takken van sporten (desktop making en collective buying) zou dit toch geen probleem moeten zijn, juridisch?
Het trademark GNOME wordt gebruikt om een categorie of technologie familie van user interfaces voor computers in verschillende form factors aan te duiden.

Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die kassasystemen bouwen (POS, point of sale) op basis van de GNOME desktop, en dat ook zo vermarkten. En dan komt het opeens wel heel dichtbij een tablet om coupons mee te verzilveren!
Mooi voorbeeld. Thanx
Het gaat hier om een GNOME tablet. Van Groupon welteverstaan. Gezien de touch-features die in GNOME-de-shell zitten is het niet ondenkbaar dat mensen in de war raken. Zeker als GNOME ook een tablet wil uitbrengen.
Juridisch is het zo dat als je je merken recht niet verdedigt, je er ook geen aanspraak meer op mag maken. Dus eigenlijk wordt je gedwongen om er tegen in tegaan, niets doen zou namelijk nog meer gevolgen kunnen hebben.
De vraag is of deze twee ver genoeg uit elkaar liggen:
Twee handelsnamen kunnen op elkaar lijken, maar dat is nog niet genoeg. De handelsnaamwet eist ook dat er verwarring kan ontstaan tussen de twee bedrijfsnamen. In de praktijk wordt bij gelijkenis snel aangenomen dat er ook sprake is van verwarring, mits ook de branches van de twee bedrijven hetzelfde zijn. Een schoenwinkel en een bakker worden niet snel verward.
bron

Als het nu een slager was geweest die zijn bedrijf Gnome had willen noemen, prima, maar dit zijn wel twee bedrijven/producten die zich beiden op IT oplossingen richten. Microsoft kan de nieuwe notitie applicatie binnen Windows 10 ook lastig iPad noemen, ondanks dat Apple's iPad een fysiek tablet product is, en de Windows applicatie software.
Er zijn in het verleden ook bedrijven geweest waar anders geoordeeld is: nieuws: Microsoft moet SkyDrive andere naam geven na verloren rechtszaak
met die 2 verschillende takken van sporten (desktop making en collective buying) zou dit toch geen probleem moeten zijn, juridisch?
Het je het artikel wel gelezen?
omdat het net als de Gnome-omgeving betrekking heeft op software en in tegenstelling tot de opensource-licentie van Gnome een geheel propriŽtair karakter heeft.
Betreft beide software. Voor zover ik weet staat de Gnome Foundation sterk.
Natuurlijk niet, Gnomes als 'wezentjes' zijn in de Fantasy wereld zo'n gemeengoed dat geen enkele rechter daar meer op in gaat, zo ook met Elfen of Orks. Hier gaat het om iets wezenlijk anders: Twee stukken software die dezelfde naam dragen. Dit is hetzelfde als een nieuwe applicatie schrijven en die Windows noemen, dan krijg je ook met Microsoft aan de stok.

Correctie: ik had het een beetje verkeerd begrepen, maar desondanks liggen de twee een stuk dichter bij elkaar. Gnome voor *nix is een gebruikersinterface, het toestel wat door Groupon "Gnome" gedoopt is heeft ook een gebruikersinterface met waarschijnlijk vergelijkbare elementen. Mijn vergelijking klopte dan wel weer ongeveer...

[Reactie gewijzigd door Cronax op 11 november 2014 15:55]

Het is een wezenlijk verschil ja, zoals iemand al eerder aangaf is ťťn van de hoofdcriteria dat er geen verwarring mag ontstaan tussen de twee merken. In het geval van Gnome zoals in het artikel is het duidelijk dat er verwarring kan ontstaan, maar niemand gaat een wezentje in een spelletje verwarren met een apparaat of met een interface voor een OS.

Ik heb het nog even nagelezen en ťťn van de 10 punten waarop Groupon claimt recht te hebben op de 'Gnome' merknaam is in de categorie "OS". Ik denk dat het duidelijk is dat dit conflict een stuk directer is dan tussen een OS interface en een spel waarin een poppetje voorkomt...

[Reactie gewijzigd door Cronax op 11 november 2014 16:08]

Dat laatste zou een onterechte claim zijn, maar nog geen inbreuk op de claim van Gnome Foundation. Groupon produceert tenslotte nog geen OS en brengt het al helemaal niet op de markt.
Valt er uberhaubt iets te verdedigen als je een normale term als merk claimt?
Gnome = Tuinkabouter

Edit: @Hieronder: Inderdaad. 8)7

[Reactie gewijzigd door Edwin1981 op 11 november 2014 15:43]

Op zich wel. Een handelsmerk mbt tuinkabouters zal hem niet worden met een naam als Gnome, maar juist in een sector waar elke band met een tuinkabouter (of andere al dan niet mythische wezens - een gnome zonder meer een tuinkabouter noemen is ietwat kort door de bocht!) ontbreekt, maakt zoiets wel degelijk kans.

Een goed voorbeeld (en altijd leuk op t.net, haha!) zou Apple zijn (en dan ook het jarenlange geneuzel met dat britse muzieklabel, als ik me niet vergis); daar ontbreekt die band evenzeer, en ik kan je van harte afraden vrolijk andere hardware, software, of IT-gerelateerde diensten onder een naam als Apple of iPhone aan te gaan bieden - zelfs in sectoren waar Apple zelf zich op zich niet (echt) begeeft.
Volgens mij mag je naam ook niet generiek zijn met betrekking tot je branche.

Windows mag wel voor software, maar niet voor glazen ramen.
Apple mag wel voor hardware maar niet voor fruit.
Gnome mag dus wel voor software/hardware, maar ook weer niet voor tuinkabouter verkoop...

edit: spelvoutje

@iceheart... je hebt gelijk, ik heb het begin van je post duidelijk niet goed gelezen. Of iig over het hoofd gezien dat je dat ook genoemd hebt. Wellicht door de lange zin met een tussenzin tussen haakjes ;).

[Reactie gewijzigd door Flight77 op 11 november 2014 16:56]

Je mag zeer wel een 'generic' naam gebruiken - het zal alleen geen (beschermbaar) handelsmerk worden.

...Als we toch extreem geringe toevoegingen op m'n vorige post aan het maken zijn, wees dan wel nauwkeurig ;)
Wat dacht je van Windows (ramen, vensters) of Apple?
Ja. Een Apple is immers ook een appel.
Ok:
- Er wordt nergens uitgelegd waarom het 80k of 64k moet zijn ipv 40~20k cash.
- Het geld moet heel snel gedoneerd worden.

Ik vrees dat een advocaat of jurist heel snel met het geld vandoor gaat of bij de eerste de beste schikking onder de 80k of 64k ja gaat knikken.
Wat als ze winnen, normaliter wordt de tegenpartij dan veroordeeld tot de kosten van de rechtsgang, het zou wel een leuk potje zijn voor Gnome
Reken jezelf maar niet rijk. In de States zijn advocaten de lachende derde en vangen de helft of meer dan de gedupeerde zelf.
Je denkt aan scahdevergoedingen. Dit gaat over kostenvergoedingen, Als Gnome Foundation compleet wint, dan betaalt de tegenpartij 100% van Gnome Foundations advocaten. Alle geld wat Gnome Foundation dan kreeg aan donaties is dan over.
Vooropgesteld dat ik niet werkzaam ben in het Amerikaans rechtssysteem, maar ik las elders dat men in het geval van handelsrechtenkwesties eigenlijk nooit de kosten vergoed krijgt als men wint. Die 80k juridische kosten ben je gewoon kwijt. Juist door die hoge kosten komt het niet vaak tot een daadwerkelijke zaak. Veruit de meeste geschillen worden buiten de rechters om opgelost. Dit laatste lijkt nu ook te gaan gebeuren.
Nou met die donaties zit het wel goed. De campagne is nu een halve dag bezig en ze zitten al op 68k van de 80k. Ik denk dat funding compleet is binnen 24 uur. Niet heel gek: 80k is niet veel geld als je miljoenen gebruikers hebt.

Gezien de update van Groupon lijkt het geld overigens niet eens nodig te zijn. Dat betekent dat de GNOME Foundation weer wat extra cash heeft voor de coŲrdinatie van het project. Het ging financieel de laatste tijd wat slecht vanwege een aantal verkeerd uitgevallen beslissingen.
https://engineering.group...nd-groupon-product-names/
We’ve been communicating with the Gnome Foundation for months to try to come to a mutually satisfactory resolution, including alternative branding options, and we’re happy to continue those conversations.
Right, daarom lanceer je alvast het product met de naam waarover je nog onderhandelt? :?
Precies mijn gedachte. Hoe kun je, als je al maanden in discussie bent, gewoon lomp 10 duidelijk inbreukmakende namen aanvragen?

Kan natuurlijk ook nog een vooraf bedacht plan zijn. Er is allang een andere naam, maar door Gnome te gebruiken weet je zeker dat je door de shitstorm bekendheid krijgt, waarna die nieuwe naam dus ook meteen publiciteit krijgt. En met een beetje mazzel kun je nog wat vangen van de foundation ook.
Dat of het is een vooraf opgezet plan zodat gnome donaties krijgt :/
Dat dacht ik ook. Had net mijn donatie gedaan, lijkt de rechtzaak niet door te gaan. Als ik graag geld uitgeef aan een desktopomgeving, dan kan ik net zo goed Windows nemen.
De Gnome Foundation doet wel iets meer dan alleen een vrije desktop ontwikkelen hoor. Jaarverslag 2013

Dat het een vooropgezet plan zou zijn lijkt me wel een nogal vergezochte complottheorie.
Zeg alleen dat het een mogelijkheid is, in het verleden is al vaker gebleken dat dit soort donaties heel snel lopen, en andere donaties heel langzaam gaan. Dus dat het een tactiek is wat werkt dat is wel duidelijk, dat het niet netjes is is een ander verhaal. Maar inderdaad zal wel beetje vergezocht zijn maar ach soms gebeuren er wel raardere dingen in de wereld
Het is een stichting en open source: oftewel alle kosten moeten volgens mij echt verantwoord worden in het jaarverslag. Gebruiken ze het geld ergens anders voor dan gooien ze dus hun eigen ramen in volgens mij omdat iedereen dat kan zien!
Bij deze $5 gedoneerd, hopelijk krijgen ze genoeg bij elkaar voor december. :)

Off-topic:
Groupon (en alles andere varianten) trekken ze weinig aan van het beschermen van merknamen (behalve hun eigen). Als ze er zelf maar beter van worden, een bedrijf wordt niet gered/beter door Groupon, sterker nog, meestal komen ze er na een actie slechter vanaf.

Al eens terug gegaan naar het restaurant waar je een bon van had? :P
Ik heb inmiddels mijn bescheiden donatie gedaan van $10. Goed initiatief lijkt me.
Goede zaak dat ze dit willen starten. Vanavond thuis eens beter bekijken, en wellicht wat doneren (ook al gebruik zelf geen Gnome omgeving).

Ter verduidelijking, hier kun je doneren.
Op engadget geven ze al aan dat Groupon misschien een andere naam gaat gebruiken

"Update: Groupon has just told us it'll squash this dispute before things escalate. The full statement follows:

"Groupon is a strong and consistent supporter of the open source community, and our developers are active contributors to a number of open source projects. We've been communicating with the Foundation for months to try to come to a mutually satisfactory resolution, including alternative branding options, and we're happy to continue those conversations. Our relationship with the open source community is more important to us than a product name. And if we can't come up with a mutually acceptable solution, we'll be glad to look for another name.""
Dit is een interessante ontwikkeling, al vraag ik me af wat voor 'communicatie' ze dan met de Gnome Foundation hebben gehad..."Als jullie ons een zak met geld geven passen we onze naam met plezier aan" is natuurlijk ook communicatie, maar voor de Gnome Foundation alles behalve interessant. De reactie op de vraag van engadget kan dus ook PR babble zijn.

Laten we echter hopen dat ze het wel menen en dat ze dus inderdaad netjes hun naam gaan veranderen.
Ik denk dat ze hun naam wel netjes gaan veranderen, en niet voor een zak geld. Red Hat is aardig principieel in sommige zaken en ook IBM en een paar andere bedrijven.

Daarnaast er zijn altijd wel een aantal niet aardige fanatieke gebruikers die (soms) helaas voor een 'this site is down for maintenance'' waarschuwing kunnen zorgen. (ik ben hier absoluut geen voorstander van laat dat duidelijk zijn)

Ik vraag me af zijn er geen stichtingen verengingen die bijvoorbeeld merkenrecht en GPL licenties enz. rechtzaken aanspannen (soort Brein achtig iets?)
Deze link staat ook gewoon in het artikel, het woordje "reactie" in de update is de link naar de pagina van groupon engineering
neen, niet op moment dat ik aan het lezen was. enkel engadget artikel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True