Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Dying Light wordt niet uitgebracht voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Ontwikkelaar Techland heeft geconcludeerd dat de game te veel prestatievermogen vereist om te kunnen draaien op de oudere consoles. Het spel verschijnt enkel nog voor de PlayStation 4, Xbox One en de pc.

Op Facebook heeft de ontwikkelaar zijn keuze verklaard. Techland zegt al drie jaar aan verscheidene features te werken, zodat Dying Light uiteindelijk als next-gen wordt ervaren. De consoles moeten echter een bepaald vermogen leveren om die ervaring te bewerkstelligen. Zo claimt de ontwikkelaar dat ongeveer tweehonderdduizend objecten tegelijkertijd kunnen worden weergeven. In combinatie met de eigen lichttechnologie zouden de nieuwste platformen al tot hun uiterste worden gedreven.

Dying Light zou op de PlayStation 3 en de Xbox 360 wel zijn getest, maar Techland is tot de conclusie gekomen dat de oudere consoles tekortschieten als het gaat om prestatievermogen en het bedrijf wil simpelweg niet zoveel inleveren op de graphics en de gameplay.

Er is dan ook besloten om de oudere consoles te laten vallen en enkel door te gaan met de versie voor PlayStation 4, Xbox One en de pc. De survival-horrorgame met dag-nachtcyclus in een open wereld verschijnt naar verwachting op 30 januari 2015.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Gedurfde en begrijpelijke keuze. Jammer voor degenen die nog geen nieuwe genaratie consoles hebben, maar aan de andere kant kunnen ontwikkelaars ook niet oneindig de vorige generatie blijven ondersteunen.
Ben het wel met je eens, al ben ik zelf ook één van die mensen die nog geen "next gen" console heeft; ik heb er simpelweg het geld niet voor, dus ik houdt het nog even bij mijn huidige console.

Ik ben overigens wel benieuwd als dit vaker gaat gebeuren of we dan straks alleen nog Microsoft en/of Arcade Live of Indie titels op de Xbox 360 gaan zien, want ze hebben zelf al meerdere keren aangegeven dat ze hun vorige console sowieso nog tot 2016 blijven ondersteunen met nieuwe titels.
Dan zullen ze die idd zelf moeten uitgeven. Een andere ontwikkelaar kunnen ze niet echt verplichten om nog voor de X360 te ontwikkelen lijkt me.

Ik snap dat nog niet iedereen over is op de current gen systemen, maar wat ik al eerder zei: je kunt niet oneindig een oud platform blijven ondersteunen. De 360 en PS3 zijn zelfs al antiek wat dat betreft...
Inderdaad. Je moet ergens een lijn trekken waar je er voor kiest oudere consoles niet meer te ondersteunen. Je weet als ontwikkelaar, maar ook als consument, dat dit moment een keer komt.
Jammer, maar uiteindelijk vind ik het niet slecht. We hebben ten slotte al bijna een jaar de nieuwe generatie consoles, dan vind ik het niet meer dan normaal om daarvoor te ontwikkelen in plaats van voor zeven jaar oude hardware. Zelfs consoles gaan niet voor eeuwig mee.
De PS3 is nu alweer 8 jaar op de markt.
De xbox 360 zelfs alweer 9 jaar.

Lijkt me toch dat je niet mag mopperen dat er al 9 jaar lang nieuwe spellen voor je console worden uitgebracht.
In combinatie met de eigen lichttechnologie zouden de nieuwste platformen al tot hun uiterste worden gedreven
Vind ik wel passend gezien te titel van de game :+
[...]


Vind ik wel passend gezien te titel van de game :+
Haha inderdaad. Mooie, +1.

Ontopic: Ben er erg blij mee om te zien dat ze dat doen. Geeft mij in ieder geval het idee dat ze alles uit de kast trekken voor de graphics. Nu nog hopen dat het op de pc ook nog lekker gaat lopen. Het geeft mij echter wel een beetje vertrouwen er in.
Kunnen ze niet gewoon een afgeslankte versie maken? Een soort van Dying Light - Light? :+
Zou het mogelijk zijn (bij batllefield 4 kon dat ook). Dan denk ik dat 1 van de problemen is dat het nu duidelijk is voor de mensen dat het gewoon niet komt voor de ps3/xb360 en ze er maar mee moeten leven, en dat als ze dat wel gaan doen de meeste mensen gaan zeuren dat het er niet uit ziet op hun consoles. (geval bij bf4) Wij weten waarom maar heel veel console gamers niet.

Maar aan de andere kant is het misschien gewoon echt niet mogelijk omdat heel de engine dan omgegooid moet worden, en niet optimaal opgebouwd kan worden doordat hij ook compatible moet zijn met de ''oudere'' consoles. En eigenlijk denk ik ook wel het laatste...
Denk dat de engine zo opgebouwd is dat ze niet even 1 dingetje er uit weg kunnen laten waardoor hij beter loopt op oudere consoles. En ergens begrijp ik ze heel goed, het is nu duidelijk voor de meeste mensen en het bespaard ze lekker veel moeite.
Als het echt zo makkelijk was dan deden ze dat wel.
Ik denk dat het besluit imho in dit geval prima is. Zoals je terecht aangeeft wil ieder bedrijf winst maken en als het verschil in beleving/sfeer/graphics minimaal was geweest dan hadden ze heus voor de last gen uitgebracht. Als de beperkingen echter teveel of te aanwezig zijn en ze verpesten de game ervaring dan zou ik het inderdaad niet doen je krijgt dan verkeerde verwachtingen en teleurgestelde gamers. Je titel kan finaal om zeep geholpen worden als de hype groot genoeg is en bepaalde verwachtingen uiteindelijk niet waargemaakt kunnen worden. Zeker gezien het aandeel last-gen gamers nog dermate groot is.

off-topic ik vond bf4 op de xbox one ook niet echt een uitblinker :)
Ik hoop dat "In combinatie met de eigen lichttechnologie zouden de nieuwste platformen al tot hun uiterste worden gedreven." een beetje overdreven is, hopelijk zitten de current-gen consoles nog niet op hun uitersten.

Ik sta wel achter hun beslissing, men moet stilaan overschakelen.
Het maximale rendement behalen op de nieuwe consoles zal in ieder geval wel sneller gaan dan voorheen aangezien ze nu een meer op PC gelijkende architectuur gebruiken.
<achterdochtmode>

De vraag is in hoeverre dit propaganda is...

-Misschien wil men niet optimaliseren, dit kost mankracht -- geld
-Misschien wil men niet optimaliseren, dit kost tijd -- geld
-Misschien wil men niet optimaliseren, product kan nu sneller de markt op -- eerder geld
-Zit er in wat voor vorm dan ook, druk achter vanuit MS en Sony om de next-gen op deze manier indirect te promoten?

</achterdochtmode>

edit: -1 is niet nodig. Is een relevante opmerking, ook al bevalt hij jou niet

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 29 oktober 2014 15:18]

Gaan we onze fanbase met 70% verkleinen door de game niet uit te brengen op de xbox360/ps3?

Dus neem aan dat dit een moeilijke pil was om te slikken . Hun potentiële markt is uiteraard een stuk kleiner nu.
gewoon ff een ps4 of xbox one kopen, toch? 350 euro over 9 jaar uitgespreid lijkt me niet echt bijzonder veel.

[Reactie gewijzigd door punica op 29 oktober 2014 23:54]

Makkelijker gezegd dan gedaan. Jij zegt over 9 jaar uitgespreid, maar je moet het wel nu in 1x uitgeven... Ik heb het geluk dat ik in de positie ben om wel zomaar tussendoor een nieuwe PS4 te kunnen kopen, maar lang niet iedereen zit in die luxepositie. Kijk maar naar hoeveel mensen er onder de armoedegrens leven in NL.
Ben het helemaal met je eens, maar het gaat hier over een game die niet op de ps3/xbox360 gaat uitkomen. Mensen die onder de armoedegrens leven, kunnen zich geen game van ¤ 60 veroorloven. Voor hen is het ps3/xbox360 platform beter geschikt(goedkopere games/2ehands).
Of het is gewoon lastig om een spel op drie verschillende architecturen soepel te laten draaien, dat kan het ook zijn.
Niet alleen dat, maar misschien zouden ze zelfs hun game erop te kort doen, Zouden ze bepaalde modi moeten verwijderen of kunnen ze de sfeer niet goed overbrenge

Er zijn dus ook gameplay dingen die tekort kunnen schieten door lack aan performance..

Wie weet zouden ze zelfs de AI simpeler moeten maken door tekort aan CPU kracht.. tis maar een voorbeeld
Alles klopt wat je zegt, behalve van de CPU aangezien die van de xbox360 krachtiger is dan die van de xbox one |:(
Het is vrij logisch dat je op de huidige generatie consoles veel betere graphics kunt krijgen dan op de vorige generatie. Dat is hetzelfde met computerspellen. Niet elke computer kan een game op high of ultra spelen. Ze willen met dite spel blijkbaar een next-gen ervaring neerzetten en als je alle belichtingsopties moet uitschakelen en ook de textures ver moet terugbrengen dan is het dat niet meer. Bij computers weten de gamers dit, maar of ze dat op een console ook snappen?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 29 oktober 2014 15:55]

Zuur voor mensen die er naar uitkeken. Maar ik waardeer dit wel een ontwikkelaar die een goed spel op de markt wil brengen en daardoor gewoon misschien 50% minder zal verkopen puur omdat het niet is zoals ze verwachtte

Konami moest pes2014 bijvoorbeeld nooit uitbrengen op de ps3 alles happert je ziet dat de console het niet aankan. Daarintegen vind ik het knap hoe gamestudio's bijvoorbeeld gta 5 op de ps3 echt maximale eruit persen.

[Reactie gewijzigd door Falastine op 29 oktober 2014 15:01]

een goed besluit, ben blij dat last gen ook daadwerkelijk last gen is, dat zou eigenlijk iedereen al moeten doen!
Deze mening zullen vele "last gen" gebruikers niet delen.
Aan de ene kant begrijpelijk maar met een installed userbase van 100 miljoen PS3 / xbox360 eigenaren ga je een hoop inkomsten mislopen.
Ik ben wel benieuwd naar dit spel. Veel zombiegames de laatste tijd, maar deze lijkt me grafisch ook zeer sterk.

Toch best nog een hoop webshops die dit spel voor de PS3 en Xbox 360 aanbieden als pre-order..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True