Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Asus heeft maandag zijn nieuwe VivoTab 8-tablet in Nederland uitgebracht. De VivoTab 8 is de eerste 8"-tablet van Asus die over Windows 8.1 beschikt en ligt met een adviesprijs van 199 euro in de schappen.

De VivoTab 8 beschikt over een ips-scherm van 8" en een resolutie van 1280x800 pixels. De tablet weegt 330 gram en zou daarnaast over een speciale coating beschikken die vingerafdrukken moet voorkomen. De afmetingen bedragen 124,9 x 211,7 x 8,8 millimeter. Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is de VivoTab voorzien van een camera van twee megapixels.

Asus heeft het apparaat uitgerust met de Intel Atom Z3745, een quadcoreprocessor met een kloksnelheid van 1,83GHz. Er is verder 1GB ramgeheugen en 32GB opslagruimte aanwezig, waarvan de laatste is uit te breiden met een micro-sd-kaartje tot 64GB. De accu beschikt over een capaciteit van 4000mAh en gaat volgens Asus tenminste acht uur mee. Tot slot beschikt de VivoTab 8 over wifi 802.11a/b/g/n, bluetooth 4.0 en ondersteunt de tablet zowel gps als Glonass. 

Update 14 oktober, 9.30 uur: Aanvankelijk stond er in dit artikel dat er een stylus werd meegeleverd. Dit blijkt alleen het geval voor een andere tablet van Asus, de VivoTab Note 8 M80TA. Daarnaast gaat het om een andere processor: de Z3745. Het artikel is hierop aangepast.

Asus VivoTab 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Heb ik een half jaar geleden al een review over geschreven, heb hem toen uit duitsland gehaald. Een beetje vreemd dat hij nu pas in Nederland komt.
productreview: Asus VivoTab Note 8 M80TA-DL001H Zwart review door Frozen
Nee, dat is de Vivotab Note 8. Dit is de Vivotab 8. Het grote verschil is (naast het mindere geheugen en processor) dat er geen wacom pen bij zit. Het stukje klopt dus ook voor geen meter.

Specs van de VivoTab 8:

ASUS VivoTab 8 (M81C)
Windows 8.1 of andere verkrijgbare edities
Microsoft Office 365 Personal (voor 1 jaar)
aangedreven door de volgende generatie 64-bits quad-core Intel Atom ™ Z3545-processor
Briljant High-Definition IPS-scherm
Ultrasnelle connectiviteit dankzij 802.11a/b/g/n (2.4G/5G), dual-band

Specs van de VivoTab Note 8 (niet verkrijgbaar in Nederland, wel bijv. Duitsland)

ASUS VivoTab Note 8 (M80TA)

Windows 8.1
Professional Wacom stylus system
Office Home and Student 2013
Latest Intel Atom Z3740 quad-core processor
Brilliant IPS high-definition display

Twee volledig verschillende producten, alleen de casing en het het scherm zijn hetzelfde...

(even links toegevoegd naar de relevante producten)

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 14 oktober 2014 07:49]

Volgens mij heeft de tablet die jij getest heeft 2 Gb geheugen en deze maar 1 Gb. Dus is er wel wat verschil.

Maar verder wel raar dat het inderdaad zo lang duurt voordat die hier is.
Da's is niet gek (lees: goedkoop) als je nagaat dat er ook nog windows op staat...

Ik ben benieuwd wat voor performance dit ding levert.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 13 oktober 2014 20:01]

De prijs is zo laag omdat het grootste gedeelte van de korting waarschijnlijk van MS' kant komt.
nieuws: Microsoft introduceert goedkopere versie Windows 8.1 met Bing

Edit: Voor Windows 8.1 vind ik 1GB RAM nogal karig. 'Future-proof' nog minder.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 13 oktober 2014 20:08]

Vergeet de Contra-Revenue van Intel niet. Dat scheelt ook een behoorlijke hoeveelheid op de eindprijs.

Mocht je je afvragen wat Contra-Revenue is? Het voor een 'normaal' bedrag verkopen van een grote hoeveelheid SoCs om vervolgens een (nagenoeg even)groot, zoniet groter bedrag terug te storten 'voor onderzoek/ontwikkeling/marketing' van producten met die Intel-SoCs.

Gevolg? Intel verdient geen geld (verliest zelfs) en Microsoft verdient geen geld. Allemaal om maar marktaandeel te proberen te veroveren.
Microsoft heeft amper productie kosten, wat je bij Intel niet kan zeggen.

[Reactie gewijzigd door Qws op 14 oktober 2014 00:02]

De productiekosten voor die kleine Atom chips zijn ook niet echt hoog.

Maar Intel verkoopt inderdaad zijn chips tegen kleine marges. Het is daarin niet veel anders dan nVidia (die met Tegra ook nauwelijks winst maakt), en AMD - in de mobile markt is Intel maar een kleintje, en kan dus niet zoals gigant Qualcomm heel hoge marges vragen. Ze zullen zich nou eenmaal moeten invechten in de markt, en dat lukt niet met torenhoge prijzen.
De investeringskosten daarentegen om chips te maken...
Valt op zich natuurlijk wel mee, de meeste investeringen worden gedeeld met andere produktlijnen. De ontwikkelkosten van de 22nm fabs bv zijn allang terugverdiend met de (veel grotere aantallen) desktop/server chips. De gpu's in de Atoms zijn ofwel ingekochte PowerVR designs, ofwel Intel's al bestaande Gen7 gpu.

Ook worden de Atoms niet enkel tablets verkocht, maar ook tegen hogere marges in set top boxes, automotive/embedded, netbooks, all-in-ones, etc. Voor Intel zijn de tablet chips een mogelijkheid om tegen relatief weinig investeringskosten wat extra chips te kunnen schuiven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 oktober 2014 11:34]

Ik denk dat jij geen boekhouder bij Intel kunt worden ;-) Intel schrijft zijn fabrieken gewoon in x jaren af en als Intel er op een goed moment Atoms gaat produceren dan moet je ook die afschrijvingen als kosten meenemen voor je productie. Verder kost het opstarten van een nieuwe chip lijn (op bestaande machines) toch best wel een aardige smak geld, helemaal op 22nm.
MS heeft ontwikkelkosten dat is idd iets anders dan productiekosten.
De ontwikkelkosten liggen echter wel een stuks hoger en aangezien men moet blijven ontwikkelen blijft dat geld kosten.

Intel heeft ontwikkel en productiekosten. Gezien het feit dat intel nog steeds winst draait denk ik niet dat ze er heel erg veel op verliezen.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 14 oktober 2014 09:30]

Op de mobiele chips hebben ze anders al 2 miljard verlies geleden over twee kwartalen. Het is maar wat je veel noemt.
Idd, ik zou toch wel minstens 4GB geheugen willen hebben voor Windows 8.1, dan zou het met een hdmi 2.0 of mini displayportaansluiting i.c.m. mijn grote scherm zelfs een desktopvervanger kunnen worden. :)
De prijs is zo laag omdat het grootste gedeelte van de korting waarschijnlijk van MS' kant komt.
Die prijs is niet schokkend laag, Asus heeft Android tablets met vergelijkbare hardware (oa de Fonepad 7 en 8, en MeMoPad) die van dezelfde band rollen, en die zijn net zo duur.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 oktober 2014 00:46]

Windows 10, 10 dollar, 7 euro....processor, geheugen en lcd....30 euro....dus???? 100 euro marge...anders zouden ze het niet doen hoor!

[Reactie gewijzigd door punica op 13 oktober 2014 22:31]

Slechts 1 GB RAM? Beter Samsung Tab4 8.0 kopen met veel beter specs.
En waarom zou dat beter zijn? De Samsung heeft inderdaad 0,5 GB meer RAM. Maar kost 100 meer en heeft maar de helft van de opslagruimte. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat iemand die een Windows tablet wil, totaal geen boodschap heeft aan een Tab4.
Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart kost 239 . Hij heeft Snapdragon 801, 2 GB RAM en mooie beeldscherm.
Je had het over de Tab4, niet de Tab Pro :P
Maar daar zit geen windows op, en ik vermoed dat het schrijven met deze tablet ook een stuk beter werkt dan op een Galaxy Note device (wat ik momenteel heb trouwens eerste generatie Note 8.0, zit erover te twijfelen bovenstaand Asus tabletje te kopen)
Een mooie ontwikkeling dat de 8" Windows tablets nu ook op de Nederlandse markt verschijnen. De resolutie van deze ASUS is eigenlijk alleen het echte minpunt in mijn ogen.

Ik snap dat ASUS niet met de goedkope Chinese markt kan concurreren, maar zelf volg ik al een tijdje de Teclast X89HD. Het design en de specificaties wel erg interessant te noemen (Android 4.2 en Windows 8.1, 7.9" IPS Multi-touch Retina Screen 2048X1536, Intel Bay Trail-T Quad Core CPU Up to 1.83GHz, 2GB DDR3L 32GB eMMC Flash ROM , WiFi/ Bluetooth/ GPS/ A-GPS/ OTG/ WiDi en Dual Cameras 2.0MP+5.0MP OV Lens & AF), voor dezelfde prijs.
Zelf zit ik al een paar dagen over deze te dubben. Maar naast dat ik er wel eens van heb gehoord weet ik niet hoe betrouwbaar Pandawill is en vind nergens reviews over dit tablet

10inch, 1.33Ghz, 2GB RAM, 64GB opslag, Win8.1, IPS, 1280x800, BlueTooth 4, Wifi B/G/N
en maar 235 euro

[Reactie gewijzigd door LessRam op 13 oktober 2014 21:50]

hee lessram, pandawill is een betrouwbare shop. ik bestel er met regelmaat, als je met dhl besteld krijg je geen invoerrechten.

ik heb zelf daar de voyo a1 mini besteld met dezelfde soc, moet zeggen ben niet ontevreden. kan er btf3 opspelen weliswaar low 800*600 (niet ideaal, maar ut kan). :p


iig. waar ik hem voor gebruik voldoet ie prima.
Tuurlijk kan Asus met de Chinese markt concurreren. Vrijwel iedereen in het westen kent Asus, vrijwel niemand kent Teclast.
Als ze dit nu is in een smartphoen proppen? Met een betere camera aan de achterkant wel te verstaan ;)

[Reactie gewijzigd door ikke ni op 13 oktober 2014 20:01]

Met de stap naar Windows Phone 8 is de kernel van Windows Phone al veranderd naar de NT kernel (was de Windows CE kernel) zodat app compatibiliteit tussen Windows Phone, Windows RT en Windows 8 mogelijk werd. Met Windows 10 willen ze dat gat alleen nog maar kleiner maken.
Als ze dit nu is in een smartphoen proppen? Met een betere camera aan de achterkant wel te verstaan
Die is er al, de laatste versie van de Asus Fonepad 7 (FE375CG). Heeft een vrijwel identieke Atom Z3560, een 7" 1280x800 scherm, dual-sim, en een 5 MP camera, en een vergelijkbare prijs (199 euro).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 oktober 2014 00:43]

Maar dat is Android :/ alle apps die Android heeft wegen niet op tegen het kunnen draaien van Windows x86 applicaties.

Ubuntu Touch is de enige volwaardige tegenhanger van Windows 8.1 in dat opzicht.
Windows 8.1 heeft geen telefonie ondersteuning, dat zelf gaan toevoegen is te veel werk voor Asus.
Als ze dit nu is in een smartphoen proppen? Met een betere camera aan de achterkant wel te verstaan ;)
Dan denk ik dat je beter naar een Samsung Galaxy Note kunt kijken. Of een Asus Padfone ;)
Een Lumia 1520 kan ook mocht je perse Windows Phone willen. Het is alleen wel een andere prijsklasse.
Maar dan wel met een scherm van 4,5-5 inch
Daar krijg je alleen lastig een 4000mAh accu in, die je toch wel nodig hebt wil je een beetje batterijduur hebben. Ik heb een chinese tablet met ongeveer dezelfde specificaties en deze houd het bij gebruik inderdaad rond de 7 a 8 uur uit, mits de schermhelderheid op z'n laagst staat en je niet al te intensief bezig bent.

Overigens vind ik 8" eigenlijk te klein.
Nu nog een convertible met een schappelijke prijs en ik verkoop mijn Surface RT. Kan ik eindelijk mkv's afspelen in VLC. Asus is goed bezig!

:o Ik kom nu opeens achter dat Asus al een Transformer Book T100TA biedt met mijn wensen. 8)7
Tijd om de Surface RT maar te verkopen.

Dat super zachte prijsje van 199 is nauwelijks voor te stellen. 8"lijkt mij ook een heel fijn formaat voor mediaconsumptie on-the-go.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 13 oktober 2014 20:12]

Ik heb ook een Surface RT, en ook gekeken naar de Transformer book. Maar de bouwkwaliteit van de Surface RT is echt vele malen beter. Als je puur kijkt naar de kwaliteit van de behuizing en materialen dan is het echt het verschil tussen een Bentley en een Skoda.

Maarja, de RT heeft softwarematig een aantal flaws en beperkingen, met name in de IE browser, en dat is jammer. Met een X86 tablet own je uiteindelijk alle ARM shizl met twee vingers in de neus. Alle fatsoenlijke software kunnen draaien, Photoshop, Solidworks, Lightroom, SciLab, X11-client, etc. Geen noob-"app"-gebeuren zoals bij Apple en Android. Echt wat voor mij :) Wacht alleen nog tot goede bouwkwaliteit betaalbaar wordt, die 800/1000+ euro X86 tablets van MS zijn toch iets te prijzig voor me, dus ik houd het nog even bij de RT ;)
Wat is er mis met bv de Dell Venue 8 Pro? Dat is wel een degelijk gebouwd ding, en net zo duur als een Surface 2 RT.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 oktober 2014 11:18]

Ik mis full HD
Kijk ik liever naar de lenovo tab s8

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 13 oktober 2014 21:31]

Ik had liever 50 extra betaald voor FHD. Maar misschien is het scherm heel goed in andere opzichten (helderheid bijvoorbeeld) dan is het nog de moeite waard.
1GB is wat krap, heb wat reviews gelezen van Point of View Mobii WinTab 800W Zwart en de Toshiba Encore 2 WT8-B-102 en loopt niet echt soepel op 1GB ook al hou je het bij metro interface.

Ik zit zelf meestal tussen de 2 en 3GB op windows laptop, dan heb ik ook wel een en andere openstaan, maar ik zou 2GB of hoger wel aanraden voor win8 tablet. Zal prima werken op 1GB maar je heb dus af en toe een Hick-up of zit even te wachten bij opstarten van app omdat wat ram vrijgemaakt moet worden.
Ik dacht heel even dat ik een oud bericht aan het bekijken was.
Voor 200 zou ik deze tablet nog wel willen aanschaffen. Toch volledig windows, en een actieve stylus.
Het is iets dat ik nog eens naast mijn android tablet, telefoon en ultrabook zou kunnen gebruiken.
Okee, mooi, gaat de goede kant op. Nu graag nog een 15" versie -of nog liever een 17" versie voor mij persoonlijk- met FullHD resolutie (niet hoger!) IPS mat, 4GB, Windows 10, een aantal USB3, UTP en mini display port.