Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Yahoo Finance

3dfx heeft bekend gemaakt dat het voor 186 miljoen dollar eigenaar wordt van GigaPixel. Dit bedrijf heeft op tiling technologie gebaseerde videochip in ontwikkeling, waarbij alleen zichtbare pixels worden gerenderd (de twee keer geflopte Videologic PowerVR doet dat ook). Op die manier kan veel geheugen bandbreedte bespaard worden. GigaPixel was een kandidaat voor de levering van de X-Box video chip, maar verloor deze deal (die ging zoals bekend naar nVidia). Afgaande op de press release lijkt het erop dat 3dfx nu ook van plan is om tiled rendering toe te passen:

3dfx InteractiveŽ Inc. (Nasdaq: TDFX - news), a global leader in developing and marketing 3D technology for personal computers, today announced that it has entered into a definitive agreement to acquire privately-held GigaPixel Corporation of Santa Clara, CA for approximately $186 million, to be paid in approximately 15.6 million 3dfx common shares and options.

GigaPixel, founded in 1997, specializes in the design, development and licensing of 3D core technology. Designed to dramatically reduce the memory bandwidth and high gate count designs traditionally required for 3D acceleration, the GigaPixel technology for the first time enables high quality 3D display capabilities in low power, cost sensitive environments.

[...] STRATEGIC BENEFITS OF ACQUISITION

``3dfx will benefit in three significant ways from this transaction,'' said Leupp. ``First of all, we gain very broad and specialized intellectual property and design expertise relating to unique techniques for performing 3D rendering. When combined with our existing 3D technology, we believe we will have substantial performance, feature, and visual quality advantages for our future offerings.''

  • ``We view the GigaPixel technology as a disruptive capability in the 3D market,'' said Scott Sellers, founder and chief technology officer of 3dfx Interactive. ``By reducing memory bandwidth requirements by up to a factor of 10, we can now perform true 32-bit full-scene anti-aliased rendering at previously unseen performance levels. This technology is not theoretical -- it is real and exists in GigaPixel prototype silicon right now. Furthermore, we can now render in 3D at substantially reduced power requirements and cost points, thereby enabling a new class of 3D capable devices in the consumer electronics market.''
  • ``The second key benefit of this transaction is an expansion of our target markets,'' Leupp said. ``With the GigaPixel technology and existing business relationships, we expect to be the leader in providing 3D cores and intellectual property to our partners leading the market with 3D capable consumer devices. These 3D capable consumer devices will usher in the era of three dimensional visual communications.''
  • ``The third key benefit of this transaction is access to a team of over 40 engineers skilled in 3D design and algorithm expertise,'' he said. ``This will augment our existing engineering staff and allow us to produce highly innovative products on a rapid schedule. In many ways, this acquisition is about speed,'' Leupp continued. ``We will increase the speed we bring products to market by being able to leverage the talented GigaPixel engineering team and their state of the art design methodology. We will also increase the speed at which we increase the performance levels of our products by utilizing the unique GigaPixel 3D technology. And we will increase the speed at which we provide solutions for new emerging consumer electronics markets to augment our existing PC 3D accelerator business.''
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Hoe kunnen ze dan drivers uitbrengen met TL support, Femme?
Ja ja, die opmerkingen over het verschil tussen 32 en 16 bit dat dat niet te zien is hebben we al gehad.

Maar sinds ik mijn G400 heb hebben de bezitters van de Voodoo3 op gameweekends positief gereageerd op de grafische kwaliteit en snelheid van mijn G400 op 32 bit, tov. de Voodoo3.

32 bit was een half jaar terug en nu geen nutteloze feature zoals 3dfx zij. Het moge zijn dat de meningen daarover verschillen, maar bij andere merken heb ik de keuze. Bij 3dfx niet.
Wie weet is dit wel hun strategie om terug te slaan tegen nVidia. Om hun toch iets wat gedeukte imago naar de Voodoo 3 op te krikken.

Tijd zal het leren.
MzzL
Tijntje :)
Zoals al meerdere malen eerder is gezegt is het toch wel grappig hoe 3dfx nu opeens wel in 32-bit gelooft :) Nu kan je daar wel grapjes over gaan maken, dat het hypocriet en zo is, maar een bedrijf dient zich aantepassen aan de markt omstandigheden. Dankzij Nvidia dicteert die dat 32-bits graphics weldegelijk belangrijk zijn, dus is deze stap van 3dfx vrij logisch. De technologie heeft als voordeel dat er mindere bandbreedte nodig is om nog betere graphics op het scherm te toveren.
Mijn vraagje is dan, heb je daarvoor geen goede GPU voor nodig? De nieuwe kaart van 3dfx (Vodoo 4&5?) zullen het nog niet gebruiken, maar waarschijnelijk toekomstige modellen wel.
Maar toch een beetje weinig te laat... Jammer
GPU zal wel mee vallen daar zullen ze wel een ander IC-tje voorbedenken die dat weer ven de GPU overneemt

MzzL
Tijntje :)
Gigapixel heeft al een werkend bordje bdw. 3dfx hoeft er alleen maar een sticker op te plakken ;) .
De PowerVR-2 doet het juist prima op een low-end CPU, dus deferred rendering is een mooie oplossing :) .
Misschien een beetje offtopic, maar de Bitboys zouden toch in maart 2000 hun nieuwe chip introduceren? Dan hebben ze nog 2 dagen de tijd. Ben bang dat ze het weer gaan uitstellen.

Mzzls
The Dude
Heb je de specs van de GP-3 al gezien?
www.gigapixel.com/GP-3_data_sheet.pdf

Damn...das niet slecht!!!

Broekkie
3dfx wacht gewoon tot de features die bij andere bedrijven meteen geimplementeert worden (zoals nu weer cubic environment mapping) eerst goed draaien in hardware, en dan gooien ze ze er pas in. Dus zodra T&L een beetje in is en gesupport wordt (DX8) dan zullen zij ook wel met zo'n kaartje komen.
3dfx heeft echt mis gegokt wat betreft 32bit kleurdiepte (rendering), maar wb T&L hebben ze echt gelijk. T&L wordt nog door geen enkele game gebruikt. Die 'Tiling' techniek klinkt een stuk handiger. Maar dat betekend dus wel dat we moeten wachten op Voodoo6 ;)

Maareh, hoe staat het met die aankondiging van VIA, die vandaag zou komen dat ze S3's graphics division zouden gaan buyen ????
Nu lopen ze in taiwan wel zo'n 7 uur achter, maar het wordt toch wel een beetje tijd hoor }>.

Veel verschuivingen in de graphics markt... als Bitboys vandaag ook nog met een ECHTE aankondiging zouden komen, dan hebben we voor vandaag in een keer alle belangrijke shit gehad. Kunnen morgen Matrox, nVidia en ATI met ander 'devastating' nieuws komen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True