Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Toshiba brengt twee nieuwe 11,6"-laptops op de markt. De Satellite Radius 11 en de Satellite CL10-B zijn beide voorzien van touchscreens, maar waar de Radius zich onderscheidt met zijn omklapbare scherm, moet de CL10 het van zijn geringe gewicht hebben. De CL10 heeft 32GB emmc-opslag.

De twee laptops hebben een aantal overeenkomsten. Beide zijn voorzien van een 11,6"-touchscreen, met een resolutie van 1366x768 pixels. Ze beschikken over een hdmi-, usb 3.0- en usb 2.0-aansluiting. Een sd-kaartlezer is eveneens aanwezig.

De Radius 11 is met 1,3 kilogram de zwaarste, maar ook de krachtigste van de twee. Het  model maakt gebruik van een Intel Pentium-processor, heeft 4GB ddr3l-geheugen en beschikt over een hdd van 500GB. Het beeldscherm geeft de laptop dankzij de mogelijkheid om 360 graden te kantelen vijf modi volgens Toshiba: de laptop-, tablet-, publieks-, presentatie- en zogenoemde tafelbladmodus.

Toshiba Satellite Radius 11

Toshiba mikt met de CL10-B op mensen die veel onderweg zijn. De laptop is met 1,1 kilogram relatief licht. Het model heeft met de Intel Celeron een minder krachtige processor en met 2GB ddr3l minder geheugen dan de Radius. In plaats van een hdd heeft de CL10-B 32GB emmc-geheugen; 100GB Microsoft OneDrive-opslag moet in de overige opslagbehoefte voorzien.

Beide laptops komen later dit jaar op de markt. De adviesprijs voor de Radius 11 is 399 euro. De CL10-B moet 259 euro opleveren.

Toshiba CL10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

De CL10-B heeft 32GB opslag, is normaal voor tablets of tabletachtige laptops. Alleen wat heb je dan aan 100GB cloudopslag? Wanneer er meer dan 20GB in staat, kun je het alleen via de browser benaderen, aangezien je laptop al vol staat.

Of heb ik het mis?
Nieuwe Windows 8.1 neemt hooguit 3-4GB in beslag.

OneDrive houdt alles in de cloud. Bestanden worden alleen gedownload wanneer je ze opent.
Ben je zeker? Want de huidige Onedrive 'desktopapp' (W7) download alles... Waardoor ie mijn harde schijf compleet vol zet. Ik dacht even dat ik met een virus zat... Wat ben je ook met 1TB Onedrive (die hij volledig download) als je maar 320 GB op je laptop hebt... En mijn downloadlimiet was er op 1 dag voor de helft door...
OP Win7 wel ja, maar in Windows 8 kun je zelf bepalen wat je wil downloaden.
Dat, en ook per connectietype aangeven wat hij wel/niet moet doen. Als je een metered connectie instelt (hotel WiFi of cellular 2/3/4g) dan zal de onedrive app die in Win8.1 zit zelfs niet automatisch synchroniseren. Beetje het concept wat Android kent met geen firmware updates en geen apps >5mb over 3g.
Op windows 7 kun je ook instellen welke mappen gesynchroniseerd moeten worden met OneDrive voor zover ik weet.

[edit] how to HIERRR te vinden

[Reactie gewijzigd door e.dewaal op 3 september 2014 23:28]

De ingebakken Onedrive versie bij w8.1 verschilt van de client die te downloaden is (die is ook niet te installeren op w8.1). Deze versie slaat standaard 'niks' offline op, ik heb echter wel alles op offline synchroniseren staan. Als je de ruimte hebt is het natuurlijk fijner alle bestanden offline te hebben.
Cloud dit cloud dat.
Je wil je gegevens altijd lokaal hebben en Misschien ook in de cloud maar nooit andersom.
Volgens mij werken de meeste applicaties gewoon niet correct met enkel cloudopslag (itunes, photoshop elements, .... )

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 september 2014 20:47]

Als je bedenkt dat het als 'tweede laptop' wordt gebruikt hoeven niet al mijn bestanden offline te staan. Ook heb ik tot nu toe geen enkel programma gehad wat niet kan werken met de in w8 ingebakken versie van onedrive, deze is erg goed geïntegreerd waardoor het bijna 'lokaal' lijkt.
Ik heb al een tijdje mijn windows vervangen door OSX maar de access tijden naar mijn icloud opslag zijn toch echt te traag om het werkbaar te noemen. visiualisatie van bv 1000 foto's in een nieuwe folder duurt een eeuwigheid , dan doe ik nog geen bewerkingen op al deze foto's .Als iedere foto eerst moet gedownload worden en daarna de wijzigingen weer geupload ... nah kan nooit goed werken.
En dan praten we nog over een wifi verbinding, op een 3G verbinding is dit gewoon onwerkbaar.
en dan hebben we h nog over simpele dingen als fotos.
Hoe ga je bv een filmpje bewerken, al snel een paar 100MB per file.

Ik gebrijp dus echt niet waarom ze gewoon niet 128 of 256GB flash gebruiken ipv 32GB. Gewicht lijkt me toch echt de belangrijkste factor bij dit soort toestellen.

ik bekijk dit gewoon als een tablet met Keyboard, maar zeker niet als een volwaardig alternatief voor een laptop

Het 500GB model is al wat beter, maar ik raad niemand nog aan een laptop met harddisk te kopen tenzij het een koopje is en je meteen 100euro extra uitgeeft voor een 256GB SSD. Liever een SSD dat 8GB ipv 4GB werkgeheugen bv

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 september 2014 21:21]

Hebben deze laptops standaard 3G of 4G? En met datalimieten van 100MB a 2GB per maand heb je nog niet zoveel aan clouddiensten als vervanging van je harddrive.
Nee hoor, 32GB is al nauwelijks genoeg voor Windows zelf met alle updates en een installatie van Office. Iemand die ik ken had een 32GB HP Win8 tablet en die had niet eens genoeg vrije ruimte over om de 8.1 update te downloaden en daar stond nog geeneens data op.

Edit:
Hoe is dit offtopic? :')

Mijn Win8 installatie met Win8.1 update is de 20GB al ruim gepasseerd. Hetzelfde was het geval met Win7 en ik heb geen enkele reden om te geloven dat Win8.1 zichzelf wel compact weet te houden als je netjes je updates installeert.

Maar goed koop lekker een 32GB laptop, alleen kom dan niet hier over een jaar zeuren dat hij vol zit :Y)

[Reactie gewijzigd door Ethirty op 3 september 2014 19:26]

Tegenwoordig nemen nieuwe Windows 8.1 installaties 4gb in, dus 32gb is wel genoeg.
Toch denk ik dat mensen sneller voor Asus gaan, die gelijkwaardige notebooktjes heeft voor een lagere prijs.
Grootste vraag is vooral hoeveel er van die 32GB vrij blijft na installatie van het OS en Office.
Heb deze week een Asus T100 gekocht. Van de 32 gig is er nu nog 9 gig over. Heb er nog (bijna) geen eigen programma's of media op geplaatst.
Ondersteunt die Asus WIMBoot? (http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn594399.aspx) Dat is een feature van Windows 8.1 waar je een WindowsOS in een ongeveer 4GB grote image kwijt kan, transparant voor de gebruiker. De enige eis is no-seektime storage (dus eMMC of een SSD). en ik geloof dat je ook een GOP-compatible videokaart moet hebben.

Die feature is juist in 8.1 geintroduceerd afgelopen mei zodat kleine devices zoals deze Toshiba kunnen concurreren met Android/ChromeOS als full-factor device. Voor die prijs krijg je er ook een basis office variant bij als je licensed bij Microsoft als OEM. Hopen dat ze wel zo slim zijn hiberfil uit te zetten (booten is toch sneller) en even de moeite te nemen swapping wat dynamischer te maken. Maar een kleine footprint Windows is met WIMBoot erg makkelijk tegenwoordig.
Als er een SSD in kan is het nóg mooier/beter ;-)
oeps

[Reactie gewijzigd door jan.pijpers op 3 september 2014 20:23]

Maar die heeft geen touchscreen, iets wat je toch wel graag zou willen icm windows 8.1
Alleen als je de tegel interface gebruikt. Voor de rest werkt het touchpad echt prima (vanuit gaande dat Toshiba een goed touchpad levert natuurlijk). En als je de laptop in conventionele laptop modus gebruikt, is er totaal geen meerwaarde aan een touchscreen. Een tijd geleden had ik een XPS13 met touch omhanden -- want voorheen geloofde ik net zoals velen dat omdat touch directere manipulatie van beeld elementen is, je snellere input hebt, en daarom perse een laptop met touchscreen moest hebben -- en de meerwaarde ten opzichte van het touchpad viel zwaar tegen. Het is eenmaal simpeler om je handen een paar centimeter naar je toe te trekken om je vingers op het touchpad leggen, dan je arm steeds op te tillen en je vingers op een specifiek UI element te moeten richten.
Dat is dan persoonlijk, ik werk wel met Windows 8.1 maar ik wil ab-so-luut geen touchscreen. Op een tablet is dat prima (daar is dat ook voor gemaakt) maar op desktops / laptops in mijn ogen dé miskleun van de laatste jaren. Totaal niet ergonomisch (wederom mijn eigen mening) en wanneer ik er alsnog mee probeer te werken, ik heb het verschillende keren écht geprobeerd, belemmerd het mijn productiviteit door het relatief trage gezwiep met mn armen. Geef mij maar een goede, responsive touchpad en een scherm met matte coating en ik ben helemaal blij :)

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 3 september 2014 21:48]

De meeste asus laptops hebben touchscreen
Nu je Asus zegt, het model lijkt wel op een Asus
Mist ook de 100 GB in cloud opslag bij MS, daarbij komend met touchscreen zou je het prijs verschil toch wel kunnen verklaren en vind ik dat ook best een redelijk keuze.
Het blijft een bedroevend feit dat mensen hiernaar gaan kijken, denken dat ze hier een goede goedkope deal aan hebben en het vervolgens als primaire computer gaan gebruiken.
Leg uit waarom je dit niet als primaire pc kunt gebruiken? Volwaardige chrome met flash, minecraft, office en photoshop zullen hier prima op draaien, lijkt me prima geschikt als primaire pc.
32GB das reden genoeg om dit niet te kopen. Zelfs 128gb zoals er standaard zit in een macbook air 11 inch is gewoon te weinig.
voor jou, voor mij is 32 of 64 echt prima. Krijg ik never nooit vol 64GB kom ik niet eens in de buurt.
4GB voor Windows
4GB voor pagefile
4GB voor hibernate file
laten we dan nog 8GB voor overige software hebben.
Das 20GB. Heb ik 12GB over voor speel/werkruimte.

Documenten/tvshows/films/muziek/foto's staan niet op zo'n apparaat, hooguit de recente foto albums of selectie daarvan en af en toe een filmpje of serie voor onderweg. Maar dan schuif ik wel een microSD erin van 8GB. zat.
ik begrijp best dat niet iedereen dezelfdde behoefte heeft, maar de gemiddelde tablet heeft al meer geheugen.

mijn "legale" itunes muziek bibliotheek is 20GB.
mijn "legale" apps itunes apps directory is 40GB
1000 foto's icloud aan gemiddeld 3MB das 3GB foto's.

waarom in godsnaam zou ik iedere keer op voorhand willen gaan selecteren wat ik op mijn laptop wil. Ik zie enkel beperkingen met "maar" 32GB en geen voordelen.

Had er dan 128GB ingestopt en vraaag 50euro meer.
Klopt de diehards onder ons willen natuur enkele Tb,s om hun films te downloaden, daar naast moet het zeker ook nog redundant uitgevoerd zijn of niet?
260 euro voor een nieuwe Windows 8.1 laptop is niet slecht.
Zal voor veel mensen goed genoeg zijn, beter dan die oude stroomslurpers die er al jaren staan.
En de opslag is altijd extern uit te breiden natuurlijk.
Tsja die slurpen wel een hele 65 watt, er zijn nooit echt goedkope stroomslurpende laptops op de markt geweest, oftewel die nog altijd bij mensen thuis zijn. (geen tech liefhebbers op dat vlak)
Stroomslurpers bedoeld hij mee oude desktops de pentium etc of andere atx spul.
Voor vele mensen zal dit wel degelijk voldoen
want? voor enorme hoeveelheden mensen is een laptop als dit zeer geschikt. voor de iets meer eisende persoon kan je gewoon een SSD in de radius 11 zetten en dan gaat zo'n "mager" model ook als de brandweer.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 3 september 2014 20:43]

Tweakers =! gewone persoon
Ik heb vandaag nog mensen geholpen die een laptop met dergelijke specificaties koopt, en dan verbaasd is dat zijn/haar gloednieuwe laptop niet vooruit te branden is. Natuurlijk zal de PC wel werken en uiteindelijk alle dingen kunnen die ze ervan verwachten, maar het zal nooit lekker en snel werken. Het is leuk als tweede apparaatje als je al iets heeft staan met een enigszins capabele processor, maar zoiets is gewoon jammer.
Dat zijn wel echt onvoorstelbaar lage prijzen voor een bijna full-featured x86-machine met zo'n laag gewicht.
32Gb vind ik persoonlijk wat aan de lage kant. 64Gb had ik beter gevonden. Juist als je veel onderweg bent, is het handig als je wat dingen lokaal kunt neerzetten. En het OS neemt niet zo heel veel in beslag (vergeleken met vroeger), maar applicaties zijn wel groter dan vroeger (office alleen al is 1.7Gb)

Ik heb op mijn tablet, 64Gb, 26.6Gb in gebruik. Waarbij mijn documenten op een externe SD staan. (totaal beschikbaar is 49.1Gb, vanwege de restore partitie die er ook op staat).
100GB Microsoft OneDrive-opslag m(o)et in de overige opslagbehoefte voorzien.
Daar kunnen een hoop erotische selfies naartoe :)

Ik vraag me ook af of 32 gb niet erg krap is. Pas nog een Windows 7 laptop onder handen gehad die een windowspartitie van 40 gig had en nog 200 mb vrij. Data stond al op de D schijf. Applicaties stonden er, behalve office nauwelijks op.

Uiteindelijk alle herstelpunten maar weggegooid, maar dat is natuurlijk maar een noodgreep.

Misschien is Windows 8 een echte ruimtebespaarder, maar op de een of andere manier heb ik er toch een beetje een hard hoofd in.
Je kunt ook andere reacties lezen waarin het haarfijn is uitgelegd over hoe met WIMBOOT ruimte bespaard wordt.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 3 september 2014 21:53]

Pentium cpu? Ik heb toch echt ff datum van posten bekeken toen ik dat las...
En hoe weet je dat het niet zal werken met deze laptop? Al getest misschien?
Omdat? Het is juist perfect voor een tablet, heel veel functionaliteit en een perfecte interface voor touch (ipv een uitgerekt iphone os bij ipads).
Wat dan wel?
Wat een onzin opmerking