Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Google heeft een nieuwe versie van zijn Chrome-browser vrijgegeven, die op Windows onder meer over een nieuwe engine voor het renderen van tekst beschikt. Ook zijn 30 beveiligingsproblemen in de webbrowser opgelost.

De nieuwe render-engine voor Windows-gebruikers maakt gebruik van DirectWrite, een api die al sinds Windows Vista aanwezig is maar waar Google Chrome nog geen gebruik van maakte. DirectWrite biedt onder meer betere anti-aliasing en is moderner dan GDI, een set api's die al sinds de eerste Windows-versies aanwezig is. Google heeft de render-engine voor lettertypen naar eigen zeggen vanaf de grond af opnieuw moeten opbouwen om DirectWrite te kunnen ondersteunen.

DirectWrite wordt al langer gebruikt in Internet Explorer. Ook Firefox gebruikt DirectWrite, al gebeurt dat met sommige lettertypen niet, omdat tekst er volgens gebruikers in sommige gevallen onduidelijk uit kan zien. Ook in Chrome lijken sommige lettertypen, waaronder het veelvuldig gebruikte Arial, minder duidelijk te worden gerenderd.

Verder bevat Chrome 37 onder meer een nieuwe interface voor het opslaan van wachtwoorden. Ook zijn vijftig beveiligingsproblemen geplet, waaronder twee ernstige problemen die een aanvaller in staat stelde om uit de sandbox te breken en controle over de computer van de gebruiker te krijgen. De onderzoeker die de lekken vond heeft van Google als beloning 30.000 dollar gekregen, bijna 23.000 euro.

Chrome 37 text rendering

Een animatie met de oude en nieuwe manier van tekst renderen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Voor de mensen die het een achteruitgang vinden (ikzelf bijvoorbeeld) en het willen uitschakelen:

1. Ga naar chrome://flags.
2. Zoek de optie DirectWrite uitschakelen en schakel die in.
3. Klik onder aan de pagina op Nu opnieuw opstarten.

Alles is dan weer zoals voorheen. :)

EDIT: De linkjes doen het niet op Tweakers, dus even overnemen en in de adresbalk plakken.

Of met de betreffende optie gearceerd:
chrome://flags/#disable-direct-write

[Reactie gewijzigd door Flitskikker op 26 augustus 2014 19:44]

Ook in Chrome lijken sommige lettertypen, waaronder het veelvuldig gebruikte Arial, minder duidelijk te worden gerenderd.
Het ligt er net aan hoe je anti-aliasing (clear-type) hebt ingesteld in Windows. Als je deze goed kalibreert scheelt dat al een hele hoop, echter weten weinig mensen van het bestaan of nemen niet de moeite dit te kalibreren.

Maar de overschakeling naar DirectWrite mocht dan ook wel een keer nu XP EOL is. GDI is echt al ernstig verouderd..

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 26 augustus 2014 18:56]

En hoe kalibreer je dan?
In Windows 7/8 (Engels, sorry): Appearance and Personalisation > Display > Adjust ClearType text, dan krijg je een paar vragen voorgeschotelt van "Wat vind je het fijnste om te lezen" per beeldscherm.

Ik denk dat als je op ClearType zoekt in het control panel je het ook in het Nederlands kunt vinden.

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 26 augustus 2014 19:01]

Die tuning is volgens mij enkel zinnig als je niet native resoluties draait op niet-crt schermen. Op CRT is het altijd zinvol.Anders is je mapping wat betreft pixel/cleartype-vector 1-op-1.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 27 augustus 2014 00:07]

Of in het zeldzame geval dat je scherm met BGR-subpixels hebt ipv RGB. Er wordt rekening gehouden met deze informatie voor bijv. anti-aliasing, dus je 1-op-1-stelling gaat niet helemaal op.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 27 augustus 2014 09:22]

En dat is waarom de calibratie per scherm is.
Thanks! Ik had hier nog niet eerder van gehoord
Anderzijds is het in meeste gevallen wel ok zonder in te stellen. Bij de aanschaf / uitproberen heb ik elke keer mijn scherm gekalibreerd inclusief cleartype. Maar elke x had ik geen of een kleine afwijking dan wat al geselecteerd stond.
In het configuratiescherm zoeken op ClearType, dan vind je het vanzelf. Je krijgt een wizard voorgeschoteld met verschillende voorbeelden waaruit je de best leesbare moet kiezen waarna je aan het einde kan kijken of het echt een verbetering is en je deze wil houden of niet.
In windows 8 kan je ook via de charms-bar zoeken op: "ClearType"
En afhankelijk van je ge´nstalleerde software is het in Windows 7 voldoende om alleen cl in te typen in het start menu.
Windows toets indrukken, "cleartype" typen, programma openen.
Deze bestaat niet op mijn Windows 7 desktop en Windows 8 laptop.
Ah verdorie, ik bedoelde 'cal + enter'; aangezien het eerste resultaat bij 'cal' de calibratie optie is bij het zoekbalk...
Dan start ik call of duty op XD
Nee, deze bug heeft niets met cleartype te maken. Tekst die in Firefox en IE prima gerenderd wordt, inclusief Google Fonts, zien er in Chrome soms echt niet uit.

Dit is een bekend probleem waar Web Developers al lang over hebben gezeurd bij Google.

[Reactie gewijzigd door inorde op 26 augustus 2014 19:19]

Firefox heeft zelf ook erg last van wazige tekst (gehad?) bij veel gebruikers. Hardware acceleration uitzetten maakt het dan weer haarscherp, maar niet meer anti-aliased natuurlijk.
Ik heb zelf juist ervaren op het werk dat in firefox de text van google fonts eigenlijk altijd goed werkte en dan op chrome met een paar fonts in eens heel slecht. De meeste fonts werken altijd prima maar er zijn er een paar die je echt niet op chrome moet willen gebruiken
Het probleem is niet dat teksten vaag zijn, ze zijn slecht antialiased, waardoor er lelijke gekartelde randen ontstaan. Firefox heeft er inderdaad een handje van om tekst vaag te renderen.

Maar het allerberoerdst zijn de 'automatische dpi-settings' die Windows 8.1 toepast in applicaties als je een hoge resolutie gebruikte een kleiner scherm. Echt gruwelijk. Gelukkig zijn deze makkelijk uit te zetten.

Nu ik erover denk is het eigenlijk een beetje triest dat zoveel grote spelers op zo'n gebied de plank zo mis slaan...
Het Úchte probleem is de lage resolutie waarop gerenderd wordt. De fonts die mensen gewent zijn, zijn handgemaakt. Daarop leveren ze scherpe resultaten op, omdat alles keurig 1 pixel beslaat, maar het zorgt er ˇˇk voor dat de letters er absoluut niet uitzien zoals ze er eigenlijk uit horen te zien. Delen van letters zijn dikker of dunner dan ze er gedrukt uitzien. Je merkt dat ook heel duidelijk wanneer je gaat schalen... dan gaan plotseling de fonts er anders uit zien. En dat mag eigenlijk niet.

Bij anti-aliased fonts, wordt het gerenderd zoals het er uit hoort te zien. Maar dat heeft dan als nadeel dan je halve pixels krijgt. Met cleartype worden de subpixels van de monitor separaat aangestuurd, en daardoor kun je alsnog die halve pixels redelijk accuraat afbeelden.

Maar niemand kan dit perfect doen, omdat het simpelweg een hardware limiet is. De enige Úchte oplossing is gewoon om een hongere resolutie monitor te gebruiken, zodat je meer pixels per letter hebt.
Ligt niet daar aan. Is echt een render fout. Vooral bij dunne fonts als Helvetiva Ultra Ligt.
Het ligt er net aan hoe je anti-aliasing (clear-type) hebt ingesteld in Windows. Als je deze goed kalibreert scheelt dat al een hele hoop, echter weten weinig mensen van het bestaan of nemen niet de moeite dit te kalibreren.
Het probleem is niet zozeer dat mensen er weinig verstand van hebben.
Gezien het feit dat de meeste mensen echt geen computer experts zijn maar gewoon reguliere gebruikers die hun computer willen gebruiken zonder zich zorgen te maken over instellingen, virusen, malware, hacks en ander ongenoegen.

Het is fijn dat Google de moeite neemt om hun software hierop aan te passen, degene die de lek ontdekt hiervoor te belonen, om het zo veiliger te maken. Daarnaast zorgen ze ook nog een keer dat letter types prettiger van het scherm te lezen zijn door deze aanpassing. Top!!!

(Er zijn een hoop zaken waar ik minder gelukkig van word m.b.t. Google maar hiervan word ik wel blij. :) )
Het artikel haalt DirectDraw en DirectWrite door elkaar, zo lijkt het.
DirectDraw is een DirectX-API van het eerste uur, en was vooral bedoeld voor directe toegang tot videogeheugen en eenvoudige 2D-tekenoperaties.
Sinds DirectX 8 is DirectDraw eigenlijk 'deprecated', en is het de bedoeling dat je Direct3D gebruikt (vroeger was Direct3D een uitbreiding op DirectDraw, bij versie 8 is Direct3D een op zichzelfstaand onderdeel geworden, en is DirectDraw komen te vervallen).
Sinds Vista heb je Direct2D en DirectWrite als 2D-georienteerde APIs bovenop de DXGI-basislaag, naast Direct3D 10.
Het is bij mij alleen maar verslechterd.. zie bijvoorbeeld: http://imgur.com/TpAoInw

Daarnaast is de letterspacing ook stuk: http://imgur.com/U3jhlEQ

Dingen als cleartype e.d. heb ik al eens aangepast na een herinstallatie. Toen was alles dikke prima, nu opeens onscherp geheel. Het is trouwens niet alleen Tweakers, o.a. Facebook zien er ook zo uit nu.

EDIT: Met de de hulp van Flitskikker lijkt het nu weer ergens op (Zie deze reactie)

[Reactie gewijzigd door omgwtfbbq op 26 augustus 2014 19:52]

Zo ziet het er bij mij uit als ik met Firefox het internet op ga, ik had eigenlijk altijd gedacht dat Chrome het juist beter voor elkaar had, maar nu veranderen ze het.
Het is bij mij alleen maar verslechterd.. zie bijvoorbeeld: http://imgur.com/TpAoInw
Daarnaast is de letterspacing ook stuk: http://imgur.com/U3jhlEQ
Dat ziet er uit alsof je gewoon ClearType uit hebt staan op OS niveau...
Vind het niet echt een verbetering moet ik zeggen.
Vond de font rendering in de oude versie van crhome altijd al een stuk mooier dan IE bijvoorbeeld.

http://imgur.com/MNuRXHC
Links oud, rechts nieuw

Zo nog maar eens met m'n cleartype instellingen spelen.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 26 augustus 2014 19:42]

Ik vind de oude methode er ook mooier uitzien.
Je kunt deze nieuwe renderingmethode als volgt weer uitschakelen:
Flitskikker in 'nieuws: Nieuwe Windows-versie Chrome moet tekst beter weergeven'
IE is helemaal een drama, dit is gelukkig nog iets beter.

http://i.imgur.com/BtAVSmC.jpg
Links nieuwe chrome, rechts IE
Subpixel rendering kan ervoor zorgen dat screenshots geen effect hebben. Dat wil zeggen: screenshots kunnen er significant anders uitzien op andere systemen dan die waarop je het screenshot maakt.
Het scheelt inderdaad wel veel op wat voor systeem je kijkt.
Momenteel zit ik @work, mijn laptop/scherm hier geeft een veel betere weergave van de tekst. Zelfde windows versie (8.1) en zelfde chrome versie.
Vind het geen verbetering of verslechtering;
Op de bijgeleverde plaatjes staan sommige letter wat smaller en dichter bij elkaar maar om dat een verbetering te noemen ?????
een verandering dat is het wel, maar voor mij gaat het van goed leesbaar naar goed leesbaar.
een maat voor niets dus, ik zal er niet wakker van liggen.
Eindelijk een nette tekst! Helaas mis ik nog wel de mogelijkheid om de tekst met 2 klikjes van 100%, via 125% op 150% te zetten. Met een 27" scherm is dat toch wel een optie die ik erg vaak gebruik in IE.
Je kan daarvoor ook prima ctrl+ en ctrl- gebruiken. Geen klikjes maar gewoon lekker op het toetsenbord.
Met een mechanisch toetsenbord heb je alsnog klikjes.
Enigszins gerelateerd: Straks met de nieuwe Safari browser in OS-X Yosemite ligt de lat voor font-rendering echter weer een stapje hoger, want ik vermoed dat de underlines nog niet zo goed zullen zijn als in a.s. Safari 8: http://www.veooz.com/photos/ZHEf22y.html

[Reactie gewijzigd door :murb: op 26 augustus 2014 21:01]

Underlines die niet door de descender heen gaan (oh wat een sukkel die in het aangehaalde artikel daarvoor de term 'baseline' gebruikt heeft) is een CSS3 feature: text-decoration-skip: ink

Heel fijn dat Apple dat op OS niveau zo implementeert, maar als ze dat in Safari op die manier af gaan dwingen, dan zijn ze niet conform specs bezig. (Maar goed; dat zal niet de eerste keer zijn.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 augustus 2014 00:37]

Wat een verademing dit! Ik was al aan het overstappen op Explorer omdat Chrome niet werkbaar was op mijn QHD scherm van mijn Lenovo X1. Met deze update is tekst vele malen beter leesbaar.
Nu hopen dat snel andere programma's volgen. Maar nu kan ik weer met een gerust hart webdeveloppen in Chrome :D
Ik had het gevoel dat de tekst wat kleiner was geworden. Nu blijkt dat er inderdaad toch iets veranderd is.
Ik merkte dit al tijdens mijn overstap naar Firefox. Dit was voor mij ook ÚÚn van de redenen om Firefox te gebruiken (ik vind het "oude" font moeilijk leesbaar). Mooi dat dit is opgelost.