Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Sony Computer Entertainment heeft bekendgemaakt dat avonturenspel Don't Starve vanaf 3 september verkrijgbaar zal zijn voor de PlayStation Vita. De Don't Starve: Giant Edition bevat niet alleen de originele downloadable game, maar ook de Reign of Giants-uitbreiding.

Don't Starve: Giant Edition wordt volgens ontwikkelstudio Klei Entertainment momenteel gecertificeerd voor handheld PS Vita, waarna het spel op 3 september te koop moet zijn, zo meldt het officiële PlayStation blog. De Vita-versie kost 13,99 euro en bevat het originele Don't Starve-spel, maar ook de extra content die hoort bij de Reign of Giants-uitbreiding, die zorgt voor onder meer nieuwe seizoenen en nieuwe speelbare personages in het spel. Gamers die al beschikken over de PlayStation 4-versie van Don't Starve kunnen de Vita-versie gratis downloaden. Door enkele wijzigingen in de code is er echter geen cross-platform-ondersteuning.

Don't Starve is een avonturenspel waarin de speler als hoofddoel heeft om zo lang mogelijk in leven te blijven in een spelwereld waar de dood overal op de loer ligt. De game verscheen aanvankelijk in april 2013 voor Windows, OS X en Linux. Een jaar later verscheen het spel ook voor de PlayStation 4. Klei Entertainment heeft altijd gezegd dat Don't Starve te zijner tijd ook naar de Vita, iOS en andere mobiele platformen zou komen, maar behalve de PlayStation Vita-versie zijn er nog geen andere versies aangekondigd.

Dont StarveDont StarveDont StarveDont Starve

Screenshots van de PlayStation 4-versie van Don't Starve.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Toepasselijke titel voor de PS Vita.
Maar Sony zal toch echt meer zijn best moeten doen om (iig in het westen) de PS Vita niet te laten sterven.
Sony heeft nu eenmaal een andere blik op gamen gekregen.
Ze proberen nu de indie-devs een kans te geven.

Hoe denk je dat alle andere triple A titels ontstaan zijn? Ook als indie-dev.
Dus ze gaan natuurlijk nu meer en meer indie-games uitbrengen op beide platformen, met natuurlijk de CoD's/ BF's/ FIFA's/ en noem zo maar op die ze altijd al hadden...
Sony heeft nu eenmaal een andere blik op gamen gekregen.
Ze proberen nu de indie-devs een kans te geven.
Indies zijn natuurlijk leuk als aanvulling maar om nou nog enkel in te zetten op indies en zelf vrijwel geen enkele moeite en energie meer in een console te steken wil gewoon zeggen dat het ding dood is en dat Sony dat ook weet, enkel willen ze het nog niet toegeven aan het publiek. Bijna einde oefening en volgens mij de laatste poging van Sony om de handheldmarkt te veroveren.
Als er games als Braid, Fez en Limbo blijven komen is dat toch zeker wel de moeite waard. Maar dat soort games komen wellicht 1 a 2 keer per jaar voorbij, tops.
Een andere blik op gaming? Indies een kans geven?
Euhm... Sony heeft geen keuze. 3rd party's ontwikkelen niks en Sony zelf heeft de afgelopen E3 de handdoek in de ring gegooid. Er zijn gewoon geen 'big budget'-titels (vind ik een betere benaming dan triple A, want er zijn indies die ook die naam mogen dragen naar mijn mening) aangekondigd.

Het is echt niet zo dat Sony tegen EA en Ubi heeft gezegd 'hey jongens, kap maar met games bouwen, wij willen alleen indies!', want dat impliceer je een beetje met je reactie :P
Naar mijn mening doen die indie titels het beter op de VIta, dan grote titels uitbrengen zoals bv een COD voor de Vita. Omdat veel games ook crossbuy zijn, is de catalogies op de Vita ook gewoon enorm groot.

Het is misschien helemaal niet gek dat we geen AAA titels meer zullen zien op de Vita. Die indie games doen vaak helemaal niet onder en zijn misschien zelfs beter gemaakt voor een handheld.
Je kan prima AAA titels speciaal maken voor een handheld. Kijk eens naar de catalogus aan games voor de 3DS. Vele AAA titels speciaal gemaakt voor het apparaat en daardoor succesvol.
Vraag is natuurlijk hoe je een AAA game definieert.

Zelf vind ik dat de meeste 3DS games geen AAA production values hebben. Ik denk dat er zo goed als geen 3DS die echt productie budgetten hebben van ¤10 miljoen o.i.d.

Ik denk dat games als Super Mario 3D Land, Pokémon en top-down Zelda eerder AA games zijn.
AAA game heeft volgen mij weinig te maken met hoeveel geld er ingestoken word, meer welke uitgever en developer het spel maakt

een game van Rockstar is volgens mij altijd een AAA game, ook al kost het spel maar 5 miljoen om te maken
An AAA title is intended to demonstrate the very best within a gaming company or franchise
In mijn visie houdt AAA in de hoeveelheid aandacht een spel heeft gehad in vergelijking met dezelfde soort producten.

Als voorbeeld kingdom hearts 3DS, heeft niet dezelfde aandacht gehad als kingdom hearts 1 en 2 en is in mijn visie dus geen AAA spel.

Hetzelfde geld voor uncharted op de vita, het heeft niet dezelfde aandacht gehad als de versies die op de console uitgekomen zijn en is daarom geen AAA spel in mijn visie.

Met deze kijk, zie ik handhelds als meer soort van expansions van de echte versies. Wil je meer van de main games spelen dan is er een handheld oplossing voor je. Of wil je wat indie spellen spelen die niet op de PC te krijgen zijn, dan is het misschien interessant.

Echter voor indie spellen hebben de meeste mensen toch al wel een mobieltje of een laptop tot hun beschikking, de paar exclusives is dan ook weinig interessant voor de meeste mensen.

Nintendo heeft ervoor gezorgd met de 3DS dat ze vrijwel alle games kregen waardoor de vita langzaam overbodig werd beschouwd.

Een voorbeeld, ik kocht een psp voor kingdom hearts + monster hunter. Beide missen op de vita, maar zijn aanwezig op de 3DS. Het help dan ook dat er veel nostalgie is met nintendo IP's en weinig met sony IP's.

Een 5 miljoen spel, die een vervolg is van een spel die 200miljone heeft gekost en 3x zoveel mensen + tijd heeft gekost is is niet vergelijkbaar en is in mijn visie geen AAA spel.
Die "AAA" titels op de 3DS zijn bijna zonder uitzondering Japanse games. Net als op de Vita is ontwikkeling op handhelds in het Westen gewoon dood, met uitzondering van indies. Het enige verschil is dat de Nintendo games een breder publiek aanspreken waardoor de games het buiten Japan ook goed doen. Met de Vita in Japan is er verder niets mis qua nieuwe games, het is er zelfs Sony's best verkopende 'console' (beter dan de PS3 & PS4).
Ik weet zeker dat een goede GT game voor de Vita de verkopen een hele grote stimulans zouden geven maar helaas willen Sony en PD dat niet. Sony kiest de gemakkelijke weg en laat de indie's het opknappen. Nooit meer een handheld van Sony voor mij.
Bijna 100 uur in deze game zitten (PC) en het verveeld nooit.
En aangezien games mij nooit lang kunnen bekoren, is dat een hele prestatie :)

Vind het wel jammer dat hij niet voor de PS3 en Xbox uitkomt.
Lijkt me een gemiste kans, aangezien de verkocht aantallen daarvan hoger zullen zijn dan die van de PS4 en Xbox1
Inderdaad een gemiste kans!
Deze game zal veel mensen kunnen vermaken!
En het is nou niet zo dat je denderende hardware nodig hebt om dit smooth te kunnen laten lopen :)
Gaaf! zat al een tijdje te kijken naar dit spel, maar nooit echt de gedachte gehad om hem te halen. Wordt nu wel een stuk makkelijkere keuze.
Vond de gameplay via Youtube videos, en de artstyle wel heel leuk gedaan.
Ik zal je vast maar waarschuwen (als je het nog niet wist). Je moet wel van spellen houden met perma death. Je bent alles kwijt wanneer je dood gaat en moet dus weer van vooraf aan beginnen dan.
Ik hou daar zelf niet zo van en daarom heb ik dit spel ook niet zo heel veel gespeeld. Buiten dat is het spel wel gewoon van goede kwaliteit en de art style is inderdaad mooi. Je moet alleen weten waar je aan begint.

Waar ik me wel op verheug (en wat er misschien ook voor zorgt dat ik dit spel meer ga spelen) is dat er mid september multiplayer ondersteuning komt voor in ieder geval de PC versie. Die zal eerst nog in een alpha fase beschikbaar zijn voor de huidige eigenaren. Volgens de verhalen van de devs ben je dan pas af wanneer zowel jij als je maat dood zijn. (hier 2 playtests van de devs: https://www.youtube.com/watch?v=jlWgtMgukZ0https://www.youtube.com/watch?v=U4SQ535cMe8

[Reactie gewijzigd door lappro op 26 augustus 2014 23:48]

Goed nieuws!

Ik vond deze game de beste PS-Plus game die voor de PS4 uit gekomen is.
Uuuuuuren heb ik me er mee vermaakt! Erg bijzondere game. :)
multiplayer voor PC komt binnenkort ook nog uit, kan niet wachten

echt een zeldzaam juweeltje dit spel, art style is geweldig en de sfeer hebben ze echt 100% goed
Was onverwacht die multiplayer aankondiging want er is altijd gezegd dat ze dat nooit zouden implementeren :)

Voor de geintereseerden :
http://forums.kleienterta...ially-coming-summer-2014/
Awesome!

Kom maar op Sony, met al die indie games!
Als ze nu nog ervoor kunnen zorgen dat de "mainstream" third-party developers eindelijk wat exclusives kunnen maken voor de PS vita dan zou dat leuk zijn.

Aan de andere kant krijgt de Vita nu heel veel love van niche developers! Al die JRPG's die regelmatig uitkomen vindt ik persoonlijk prachtig (Hyperdimension Neptunia is vandaag gereleased, paar dagen geleden nog de Sword Art Online game).

Dus als je van Japanse RPG's houdt is de Vita zeker een geschikte handheld voor jou :)

Ik snap dan ook niet hoe sommige mensen steeds opbrengen dat er "geen games op de PS Vita" zijn. Mischien kan je dan beter zeggen van dat er geen games zijn die relevant zijn voor mij :P

[Reactie gewijzigd door Noblesse0blige op 26 augustus 2014 10:57]

De vraag is zijn er niet genoeg games die de mensen aanspreken of is er gewoon geen markt voor PS Vita?

Ik heb zelf een Vita en ik vind dat er weinig games zijn. In ieder geval ik had wel wat meer verwacht van first party studio's dat is ook voornaamste reden waarom ik een PS3 heb omdat die games mij het meest aanspreken. Ze zijn er wel maar niet veel Everbody's golf, Killzone en Uncharted de rest zijn HD remakes volgens mij. Ik denk dat als ze een Gran Turismo ontwikkelen voor de Vita Sony best nog wel wat extra units zal verkopen.
erg coole game heb m paar keer gespeeld en was goed fun.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True