Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

De Inspectie SZW, vroeger bekend als de Arbeidsinspectie, heeft iPhone-reparateur Pegatron een officiŽle waarschuwing gegeven. Het bedrijf wordt verzocht om onder andere 'structurele maatregelen te treffen om hitte en hoge luchtvochtigheid op de werkvloer te bestrijden'.

Ook moet Pegatron 'ergonomische aanpassingen' doorvoeren op de werkvloer. Dat heeft de Inspectiedienst SZW opgedragen aan de vestiging van het Aziatische bedrijf Pegatron in Breda, zo meldt de regionale krant BN/De Stem.

De officiële waarschuwing aan het adres van Pegatron volgt kort nadat er berichten verschenen dat de arbeidsomstandigheden bij de iPhone-reparateur volgens vakbond FNV 'mensonterend' waren. Werknemers zouden door de hitte en een gebrek aan zuurstof in de werkruimte zijn flauwgevallen en er zou een angstcultuur heersen. Ook zouden mensen die niet overwerken of die klagen ontslagen worden.

Volgens de inspectiedienst is de directie van Pegatron 'erg geschrokken' over de berichtgeving. Het bedrijf zou inmiddels vier koelinstallaties hebben laten aanrukken en onder andere bureauhoogtes zouden aangepast worden. De Inspectiedienst SZW zegt het bedrijf in de gaten te blijven houden en laat verder weten dat eventuele misstanden via het FNV, de ondernemingsraad of bij de inspectiedienst gemeld kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

En net als bij het vorige bericht:
p0pster schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:55:
Het zou overigens netjes zijn van Tweakers.net om te vermelden dat Pegatron in Breda geen officieel servicecenter is van Apple, en daarmee in Nederland officieel geen iPhones of Macs mag repareren. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat andere organisaties in binnen/of buitenland iPhone reparaties aan dit bedrijf uitbesteden. Apple laat overigens wel telefoons en iPads produceren door het moederbedrijf in China.
alfredjodocus schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:25:
Tweakers.net brengt het ook wel mooi als 'iPhone-reparateur', omdat iPhone altijd wel scoort.

Een klein onderzoekje leert me dat Pegatron een generieke reparateur van electronica is, waaronder waarschijnlijk ook wel iPhones, maar niet exclusief iPhones.

"Pegatron, opgericht in 2008, is marktleider in ontwerp en fabricage van high-end elektronica en computer apparatuur. Pegatron heeft een uitgebreide ervaring in product ontwikkeling, assemblage and allround handling. De organisatie vermarkt een diversiteit aan verschillende producten zoals moederboards, desktops PC’s, notebooks, draadloze systemen, spelcomputers netwerkapparatuur, Multi media, lcd tv’s en tal van andere producten."

http://www.adecco.nl/werknemers/topwerkgevers/pegatron.aspx

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 17 juli 2014 17:07]

Vast, maar ze repararen daar iPhones, of Apple dat nu okee vindt of niet :) - en ik heb geen signalen ontvangen dat ze naast iPhones nog andere dingen repararen. We schrijven het niet op omdat het scoort, maar omdat het klopt

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 17 juli 2014 17:20]

Shark.Bait schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:00:
Ik lees elders dat ze samenwerken met Asus, maar dat trekt misschien te weinig mensen naar dit artikel?

"Welke activiteiten het bedrijf in Breda ontwikkelt, is niet duidelijk. Pegatron assembleert in Taipei onder meer voor Apple de iPhone5 en iPads. In Nederland werken Pegatron en Asus samen."

Bron: http://www.bredavandaag.n...komst-pegatron-naar-breda

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 17 juli 2014 17:23]

Afaik repareren ze in Breda iPhones voor onder meer Europa en Afrika. Asus en Pegatron is volgens mij iets anders...
Nee, volgensmij assembleren ze de iPhones in Taipei. In Breda assembleren ze
voor Asus
Maar vooralsnog is er deze zin:
Welke activiteiten het bedrijf in Breda ontwikkelt, is niet duidelijk.
Inmiddels is denk ik voldoende bewezen dat Pegatron in Breda inderdaad werkt voor Apple.
Die link van adecco ook, topwerkgevers. :o
En hun vacatures:
Zorgdragen voor een schone en veilige werkomgeving.
8)7
Volgens de inspectiedienst is de directie van Pegatron 'erg geschokken' over de berichtgeving.
Natuurlijk zijn ze erg geschrokken over de berichtgeving. Niemand wil dat z'n bedrijf zo slecht in het nieuws komt. Het had ze gesierd als ze waren geschrokken van de arbeidsomstandigheden in hun bedrijf.
Wat mij dan weer verbaast is daar dan niemand lid van een OR of vakbond..?
Die zijn daarvoor om klachten aan te nemen en te behandelen of door te spelen..
Nou ja, als je de ervaringen van mensen leest, zou het best kunnen dat mensen die vakbondslid zijn daar niet eens aangenomen worden, of dat er anderszins maatregelen tegen hen getroffen worden.

Overigens is dit ook aan het licht gekomen door een vakbond (FNV), dus gelukkig heeft iemand het toch aangedurft te klagen.

Als je leest wat daar gaande was, je mocht niet praten met collega's, als je naar het toilet wilde moest je je vinger opsteken net als op school, pauzes waren 15 minuten, maar je moest dan wel door security, wat 2x 5 minuten kost zodat je nauwelijks pauze had, overwerken was verplicht (incl op zaterdag) anders werd je ontslagen, en meer van die dingen. Komt er middeleeuws over.

Ik vind overigens alleen een waarschuwing een beetje erg lichte aanpak van het SZW. Had dat niet iets strenger gekund, om een duidelijk signaal af te geven dat dit soort praktijken onwenselijk zijn?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 17 juli 2014 17:01]

Op dit moment is het zo dat als je in de bijstand zit je moet solliciteren. De exacte regels ken ik niet uit mijn hoofd, maar bijna elke baan die je aangeboden krijgt moet je accepteren (of je raakt je uitkering kwijt). In feite is het businessmodel van Pegatron dat ze misbruik maken van die regel.

Zou het een idee zijn om dit soort bedrijven op een zwarte lijst te gooien, waarna mensen in de bijstand een baan bij dit bedrijf mogen weigeren zonder daar zelf hinder van te ondervinden?
Dan kunnen ze nog steeds nieuwe werknemers vinden (onder de aanname dat de meeste mensen oprecht aan het werk willen; hooguit een klein deel vindt het wel prima om werkloos te zijn en van een uitkering te leven), maar die zullen ze dan wel moeten overtuigen. In feite geef je ze dan de keuze tussen binnen de kortste keren failliet te gaan, of heel erg snel forse verbeteringen doorvoeren (waarschijnlijk tot boven de minimumeisen).

Een bedrijf dat daadwerkelijk in zo'n situatie zit heeft een serieus probleem en zal daar bijna niet meer uit kunnen komen. Het doel is ook niet om zo'n straf echt uit te delen, maar als stok achter de deur: als de SZW zegt "laatste waarschuwing" dan zijn bedrijven meteen wakker; ik denk dat zo'n straf een stuk meer indruk maakt dan een boete (en wat slechte publiciteit).
"De exacte regels ken ik niet uit mijn hoofd, maar bijna elke baan die je aangeboden krijgt moet je accepteren (of je raakt je uitkering kwijt)."

Nou de regel is als volgt: je moet solliciteren, en als er sociaal geaccepteerd passend werk is en de werkgever meld het UWV dat je kan komen werken, dan word je uitkering stopgezet, onafhankelijk van of je de baan aanneemt of niet. En passend werk is erg ruim. Het UWV Groningen bood een vrouw werk aan in een bordeel, en die was bepaald niet blij, daarom is de definitie nu sociaal geaccepteerd werk. En dan krijg je dingen als een natuurkundeleraar die als metselaar is opgeleid en de hele klas zit met 3-en en 4-en(wat had ik een hekel aan die vent), en een dove meid die als serveerster kon gaan werken, klanten konden de orders schrijven of gebarentaal leren. Leuk om te horen, maar praktisch is anders.
Passend werk is alleen van toepassing op een WW-uitkering, niet op een bijstandsuitkering. Je hebt dan wel een sollicitatieplicht, maar je hoeft niet alles aan te nemen. De WW is immers vooral bedoeld als vangnet als je onverhoopt zonder werk komt te zitten, maar in principe wel goede kans maakt op een vergelijkbare nieuwe baan.
Ik heb zelf voorheen bij een callcenter gewerkt, een hele grote. Wat me erg opviel is dat er een groot verloop qua personeel is en dat eigenlijk alles werd aangenomen wat maar Nederlands sprak (en dit was niet eens altijd het geval). Kortom erg laag tot niet opgeleid personeel. Ze hadden ook vaak de eigenschap gewoon niet op te dagen wanneer het ze niet uitkwam, kortom planning was zeer moeizaam. Pauzes was men ook geregeld stoned of wederom verdween men. Tussendoor idem werd veelal misbruik gemaakt van pauzes. Dus ik kan me goed voorstellen dat meen erg hard optreed richting personeel. Neemt niet weg luchtverversing en de temperatuur wel in orde dient te zijn.
Er is een gigantisch verschil tussen "als je niet op komt dagen wordt je ontslagen" en "als je niet wilt overwerken wordt je ontslagen".
Hangt er van af. Ik heb in redelijk wat keukens gestaan evenals achter een bar of 4-5, en als je dan zegt ik werk niet over en je vertrekt, lig je eruit, het restaurant kan nog halfvol zitten als je tijd erop zit, of er kan opeens een lunch voor 30 man worden geboekt en dan heb je maar te komen. Het is namelijk zo dat de uren in dat soort werk nogal op kunnen lopen en 7 dagen werk 3 maanden lang kan voorkomen, ik heb het gedaan. Ik heb nog nooit niet een minimum van 5 uur overwerk per week gehad in de horeca. Niet iedereen ziet dat aankomen van tevoren, ik ook niet.
Horeca is dan ook moelijker te plannen dan een productiehal...
Als je 3 maanden lang 7 dagen per week moet werken, dan heeft je werkgever simpelweg te weinig mensen aangenomen. Dan maakt hij misbruik van je. En nee, als je dat weigert kun je niet ontslagen worden. Althans: mag je niet ontslagen worden.
n4m3I355: Ik begrijp jouw verhaal niet ten aanzien van het artikel :?
Waar is de link tussen een bedrijf dat slecht is voor haar werknemers en weknemers die slecht zijn voor hun werknemer en het opleidingsnivueau tussen beiden? Ik neem aan dat werklozen zonder enig niveau toch echt niet in een technology bedrijf gaan werken om stoned uit de pauzes te komen en waar ze verplicht werden te gaan werken i.v.m. sollicitatieplicht en uitkeringsgerechtigdheid.
Beetje aan de late kant maar je overschat het niveau van de technische helpdesk of bijvoorbeeld in dit geval een reparatie afdeling. Je hebt hier geen opleiding voor nodig. Vervolgens de relatie tussen laag/niet opgeleide en de werkgever/werknemers relatie. Wat mij sterk opviel toen ik daar liep tijdens mijn studententijd dat de werknemers daar eigenlijk weinig interesse in hun baan hadden. Als je dat vergeleek met bijvoorbeeld m'n oude werkgever die enkel BSc's en MSc's aanneemt zie je dat men zich daar veel meer inzet voor zijn werk en daarmee werkgever.
"Op dit moment is het zo dat als je in de bijstand zit je moet solliciteren. De exacte regels ken ik niet uit mijn hoofd, maar bijna elke baan die je aangeboden krijgt moet je accepteren (of je raakt je uitkering kwijt). In feite is het businessmodel van Pegatron dat ze misbruik maken van die regel."

Volgens mij klopt dit maar half, ja je moet solliciteren maar je hebt altijd de keuze om de functie aan te nemen.

"Bijstand en solliciteren
Ontvangt u een bijstandsuitkering? Dan moet u actief op zoek naar werk. De gemeente helpt u om zo snel mogelijk aan het werk te gaan. Bijvoorbeeld door scholing en begeleiding. Ook kan de gemeente u vragen iets terug te doen voor uw uitkering. Bijvoorbeeld dat u vrijwilligerswerk doet.

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan moet u binnen 4 weken na het aanvragen van de uitkering actief op zoek naar werk of een opleiding. Tijdens deze 4 weken (de verkenningsfase) krijgt u geen bijstand. Na die periode bepaalt de gemeente of u recht heeft op een bijstandsuitkering."

Link bijstanduitkering

Maar begrijp me goed waar hun mee bezig zijn slaat inderdaad nergens op, dat dit nog kan in Nederland vind ik verbazingwekkend. En die straf van "niet meer doen he" slaat ook nergens op, geef ze minimaal een geldstraf......

[Reactie gewijzigd door Ron1404 op 18 juli 2014 16:04]

Als het goed is gaat dat veranderen c.q. is al veranderd. Rijksoverheid loopt wel eens achter op hun eigen beleid.

Praktijk:
Als u in de bijstand zit moet u alle algemeen geaccepteerde arbeid aanvaarden. Dat kan ook werk zijn beneden uw opleidingsniveau of werk waarmee u minder verdient dan in uw vorige baan. Ook zult u een reistijd van maximaal anderhalf uur enkele reis moeten accepteren. U kunt alleen de volgende soorten werk weigeren:
- werkzaamheden die niet algemeen zijn geaccepteerd
- werkzaamheden die mogelijk ingaan tegen uw persoonlijke integriteit, zoals werkzaamheden die gewetensbezwaren oproepen

Bron

Bovendien: veel gemeenten hebben afspraken met bedrijven gemaakt over het aan het werk helpen van mensen. Hier in de regio gebeurde dat o.a.met een groot kledingbedrijf. Bedrijf gaf "kans op een vaste aanstelling na x maanden". Alleen hield daar nooit iemand een baan aan over, daar de gemeente gewoon nieuwe mensen blijft sturen. Kunnen ze in elk geval zeggen dat ze alles hebben gedaan en vervolgens naar eigen inzicht korten op de uitkering omdat degene zijn best niet gedaan heeft. En klachten over slecht behandeld worden leverde ook een korting op de uitkering op, want dat leverde een klacht van de werkgever op.
Middeleeuws? Lijkt meer op de fabrieken in China waar de iPhones gemaakt worden.
Ik heb het even aangepast voor je:
"Middeleeuws? Lijkt meer op de fabrieken in China waar smartphones gemaakt worden."

En eigenlijk kun je daar zo'n beetje alle electronica, kleding, etc. voor invullen... O.a. de kids die in de fabrieken van een Samsung supplier die laatste werd betrapt. Toen werd dit door veel tweakers nog afgedaan als 'vakantiewerk'. Hopelijk dat dit die mensen ook even doet nadenken.
Het werd niet 'afgedaan' als vakantiewerk, het bleek uit de gegevens dat dat zo was. Verder is het belang en de zeggenschap over het proces bij Foxconn van Apple zo groot dat het niet vreemd is dat juist hen de nodige zaken verweten wordt.

Dat Samsung amper met Chinese wanpraktijken in verband wordt gemaakt komt vooral doordat het gros van hun producten gewoon in Korea worden gemaakt, waar de regels strikter zijn en ook worden nageleefd.

Wanneer we kijken naar Foxconn, is de faciliteit waar de omstandigheden het slechtst zijn volledig op Apple-productie ingesteld.

Verder is een verschil dat Samsung daar zelf een onderzoek deed en zich op het probleem stort, en daar geen twijfelachtige externe partij als de FLA (zogenaamd een onafhankelijke derde partij terwijl ze betaald worden door de exploitanten van Foxconn) voor gebruiken.

Wanneer Samsung ook herhaaldelijk op deze manier in het nieuws komt, ga ik met je mee. Maar feit is dat dat niet zo is. Tuurlijk is het zp dat dit soort praktijken niet exclusief aan de Apple productie is. Maar dat wil niet zeggen dat je maar lukraak moet gaan generaliseren. Verder vangen hoge bomen niet alleen veel wind, maar hebben deze hoge bomen ook een grotere verantwoordelijkheid aangezien juist zij het vermogen hebben om iets ten positieve te beÔnvloeden.

Maar dat ze bij Apple geen deugdelijk beleid in werking hebben om de omstandigheden op een degelijk niveau te houden op de plekken waar zij bepaalde diensten afnemen, mag een gegeven genoemd worden.
Je praat echt onzin, je stuk staat vol feitelijke onwaarheden:

O.a. Samsung werd nadat ze eerst de fabriek zelf hadden goedgekeurd op de vingers getikt, dus hoe je in hemelsnaam erbij dat Samsung het zelf doet... Feitelijke onzin.

Apple doet zelf ook onderzoek en rapporteert daar regelmatig over:
https://www.apple.com/supplier-responsibility/
en
http://www.macworld.com/a...er-conflict-minerals.html

Dus nee, het is geen gegeven, je loopt toch echt een paar jaar achter op de feiten.

edit:
En wat het vakantiewerk betreft; die toestanden die wilhagen terecht middeleeuws (of beter 19e eeuws/industriele revolutie) noemt, die gelden ook voor dat zogenaamde vakantiewerk.

[Reactie gewijzigd door curumir op 18 juli 2014 17:51]

Je snapt dat dat niet de meest objectieve bronnen zijn? Een CSR-pagina zegt niets over in hoeverre daadwerkelijk zelf onderzoek wordt gedaan. Werkelijk iedere grote industriŽle speler en ver daarbuiten heeft een dergelijke pagina waar een dergelijk statement gemaakt wordt. En dat ze in die tweede bron spreken over de 'onafhankelijke FLA' zegt ook al genoeg.

Verder zeg je dat mijn verhaal vol met onzin staat, maar haal je er vervolgens ťťn ding uit (wat inderdaad niet klopte)?
Verder dat Samsung bereid is de samenwerking te stoppen is wel wat anders dan Apple (En Dell, Nokia en HP, maar Apple heeft daar een veel grotere rol) die al sinds jaar en dag bij Foxconn mensen uitbuit.

Je zegt dat het een paar jaar achter loopt om dergelijke uitspraken te doen, maar dat is natuurlijk onzin aangezien die berichten herhaaldelijk terugkomen.

Dat vakantiewerkers niet uitgebuit mogen worden is natuurlijk net zo goed waar. Maar ik reageerde daarmee puur op wat jij suggereerde over Tweakers die het zouden 'afdoen als...'.
Jij beweert dat Apple niks zelf onderzoekt, dat doen ze dus wel. Je kunt vinden dat ze niet goed genoeg onderzoeken, maar ze niks doen is wederom feitelijk onjuist.

Twee dingen die mijnsinziens niet kloppen, en je twee opmerkingen over Samsung:
- de meeste fabrieken staan in Zuid Korea dus...
http://www.businessweek.c...corporate-is-king-mindset
The story of the two women, and dozens of Samsung workers with leukemia and other rare cancers, is now a very public one in South Korea. In February and March, Koreans could see two movies depicting the seven-year battle led by the Hwangs and other families against Korea’s biggest and most influential corporation.
en http://arstechnica.com/te...ew-debate-in-south-korea/
Een verhaal van intimidatie van werknemers, pers en andere mensen met kritiek om die kanker gevallen mar in de doofpot te houden. Samsung is heel erg groot en heel erg machtig in Zuid Korea.

Verder is dezelfde China Labour Watch die zoveel kritiek heeft op Apple, even kritisch op Samsung:
http://www.chinalaborwatch.org/pro/proshow-177.html
However, new investigations by CLW have revealed that the treatment of Samsung’s Chinese factory workers is far from model. Indeed, the list of illegal and inhumane violations is long, including but not limited to well over 100 hours of forced overtime work per month, unpaid work, standing for 11 to 12 hours while working, underage workers, severe age and gender discrimination, abuse of student and labor dispatch workers, a lack of worker safety, and verbal and physical abuse. Moreover, workers lack of any effective internal grievance channel by which to rectify these transgressions.
Dus ja, er blijft niet veel over van jouw 'feiten'. Tel daarbij op dat je link over Apple & Foxconn uit 2011 komt, dus feitelijk een paar jaar achterloopt... Dan vind ik dat ik toch redelijk terecht kan zeggen dat het onzin is.

Je onderschat ook de macht van Foxconn. Het is voor o.a. Apple redelijk onmogelijk om de productiecapaciteit even te verplaatsen. Het gaat om honderdduizenden werknemers in die fabrieken. Vergelijk dat met Breda of Nijmegen, die rond de 160-180 duizend inwoners hebben. Dat zijn ontzagwekkende getallen.

Tenslotte heb ik nergens gezegd dat Apple het goed doet. Ik zei alleen dat de andere grote corporaties het ůůk doen, en dat Apple weldegelijk misstanden aan het proberen te verbeteren is. Dat ze er nog lang niet zijn is evident.
Ik presenteer niets als feiten. Het ging me meer om het gegeven dat jij de dingen gelijk trekt terwijl dat niet helemaal terecht is, en een verzachtende factor (dat het om vakantiewerkers ging) afdoet als iets dat mensen te makkelijk afdoen, terwijl het een legitiem gegeven is.

Verder weet ik heus wel dat zo goed als de hele industrie zeer rattig is als het om het exploiteren van arbeiders gaat. Echter kun je niet ontkennen dat Zuid-Korea een heel ander verhaal is dan China. Niet voor niets is het daar ook gewoon een publiek debat.

De reden dat ik vind dat het in het geval van Apple meer te verwijten valt is de schaal waarop daar geproduceerd wordt (groter dan welk ander techbedrijf dan ook), en het imago dat ze zich in het westen aanmeten dat volledig in contrast daarmee is. Plus het gegeven dat ze over hun hele product-reeks een flinke marge opstrijken (meer dan wie dan ook) en dat gezien hun grote arbeidsafname in China een grotere invloed, en dus verantwoordelijkheid hebben dan anderen.

Wat dit laatste betreft vind ik hetzelfde opgaan voor de Nike's van deze wereld.

Dat artikelen van een paar jaar geleden zijn, wil niet zeggen dat ze niet meer actueel zijn en er inmiddels 'grote veranderingen' hebben plaatsgevonden. Immers zouden die ook groots gebracht worden, hoe klein die veranderingen ook zouden zijn.
De zelfmoordnetten hangen er nog steeds, en vorig jaar zijn er nog twee (door de media gerapporteerde) zelfmoorden geweest.
Je gebruikt ze als argument, dan hoop ik dat je er vanuit gaat dat het klopt wat je zegt. Je lijkt echter voornamelijk redeneren vanuit een gevoel dat je een bedrijf als Samsung een hand boven het hoofd moet houden, of Apple moet neersabelen...

De gevonden kinderarbeid bij een Samsung-sub contractor doe je af als 'vakantiewerk', terwijl die kinderen dezelfde (en misschien nog ergere) omstandigheden ondervinden zoals hier beschreven wordt dan noemt ik dat gťťn kinderarbeid meer. Daarbij mag het gewoon niet in China.
Tegelijkertijd hamer je op twee zelfmoorden afgelopen jaar op een populatie van 100.000+, iets wat procentueel vťťl minder is dan de mensen in de stad Amsterdam (+/- 100 per jaar), populatie 800.000.
En tenslotte stap je over het incident van Samsung heen, waar ze in hun *eigen* bedrijf kankergevallen in de doofpot willen stoppen door middel van hun enorme invloed in Zuid Korea. Heb je Łberhaupt ťťn van die twee artikelen gelezen?

Ik ben het wel met je eens dat Apple een voortrekkersrol heeft die ze niet altijd waar maken. Ik zie echter wel dat ze zaken aan het veranderen zijn, ik denk mede door Tim Cook.
Je ziet dat ze zaken die in de media komen goed aanpakken; kijk naar de Greenpeace-lijst, de lijst van rank a brand die laatst gepubliceerd werd. Een onpartijdige partij waarbij Samsung echt heel erg veel lager stond.

http://www.greenpeace.org...e-to-Greener-Electronics/
http://www.greenpeace.org...n-Internet/clickingclean/
http://www.rankabrand.org...r-ranking-report-2014.pdf
Dat het vakantiewerk is maakt niet dat het niet afkeurenswaardig is. Maar de kritiek daar was dat ze te jong waren, en hoewel dat ook niet goed te keuren is, is dat wel een verzachtende omstandigheid. Dat het ook ging om slechte omstandigheden, heb ik in dat artikel niet teruggelezen.

De manier waarop de een statistische redenatie toepast slaat natuurlijk nergens op. Die zelfmoord-netten hangen er niet voor niets en de mensen in Amsterdam plegen niet per definitie zelfmoord om hun werk. Dat is bij Foxconn gezien de genomen maatregelen wel een ander verhaal.

Ik stap verder zeker niet over randzaken omtrent Samsung heen, maar het is ook een gegeven dat in Korea deze randzaken in veel minder grote mate voor komen dan in China. Dat zegt niet dat Samsung opeens een super ethisch en vriendelijk bedrijf is. Dat idee zou getuigen van de grootste naÔviteit.

Rank A Brand vind ik een wassen neus. En ik ben niet de enige. Check de comments onder dat artikel daarvoor.

Het meetsysteem van Greenpeace heeft natuurlijk weinig met arbeidsomstandigheden te maken, maar is toch een interessant gegeven. Ik vraag me alleen af hoe redelijk het is om de normen te stellen die zij geplaatst hebben. Daarvoor zou ik het eea even moeten doorlezen.

Wanneer ik naar het meetsysteem kijk, lijkt dat wel legitiemer te zijn dan die van RankABrand, maar dan nog moet je de redelijkheid afwegen en kun je je afvragen of deze bedrijven langs eenzelfde meetlat gelegd kunnen worden.
Klinkt als Dynafix (grootste deel iPhone reparatie's NL) "Foxconn Light" noemde we het ook wel grappend. Het is niet zo erg als hier omschreven, maar omstandigheden zijn vaak verre van ideaal, en arbo dingen hoef je echt niet mee aan te komen (18/21 jarige uitzendkrachten :') waarvan elke maand een paar ontslagen worden zonder reden)

[Reactie gewijzigd door Collaborator op 18 juli 2014 11:07]

Dynafix doet 90% van de telefoon reparaties, niet alleen iPhone.
Dat klopt (helaas voor de consument), maar in dit geval ging het om de iPhone, dus vandaag dat ik die specifiek noem.
Dat begrijp ik. Het ding is alleen dat je de suggestie opwekt dat het gegeven dat ze Apple repareren, gerelateerd is aan die omstandigheden, en dat is natuurlijk geenszins het geval.
Er werken voornamelijk uitzendkrachten. De leidinggevenden hadden gedreigd dat ze dan maar ander werk moesten zoeken.
Wat mij dan weer verbaast is daar dan niemand lid van een OR of vakbond..?
Die zijn daarvoor om klachten aan te nemen en te behandelen of door te spelen..
Als je met bijna alleen inhuur werkt en niet boven de 100 man in dienst heb is er geen OR. En dat is het geval als ik de berichtgeving correct lees. En ja ik ben OR lid en VV lid en zit in diverse VV ( vakvereniging) organen.
Ben je wel eens lid geweest van een vakbond? Die lui doen niets nada voor je. Je betaald elke maand rond de 25 euro en als je ze een keer nodig hebt dan zijn ze er niet voor je. Waarom? omdat het een allesomvattend maatschappelijk probleem moet zijn, willen ze er iets aan doen. Dat je door je werkgever als stront behandelt wordt, maakt hun niets uit. Maar wel meteen een aanmaning sturen als je een maand niet betaald hebt.

Nee sorry, lid zijn van een vakbond heeft geen enkele toegevoegde waarde meer hier in NL. Ze gaan allemaal voor rijkeluize baantjes en het normale volk mag die 25 euro (55 gulden per maand!!!) per maand ophoesten.

Ik voel het alweer...ik laad mezelf helemaal op als ik het er weer over heb. Kijk gewoon uit met die boevebende. Met een vakbond sta je net zo slap als zonder.
Ik kan niets zeggen over je ervaring met de vakbond, maar we zijn al 12 jaar van de gulden af. Omrekenen zegt helemaal niets meer omdat het waardegevoel ook van 12 jaar geleden is. En ondertussen is er wel inflatie geweest.
Mijn ervaring is anders hetzelfde met de FNV. Zolang je niet in een groep ontslagen valt, doen ze ook niets voor je :( je kan er op aansturen dat je lid van ze bent, maar ze geven er serieus niets om. toen ik mijn abonnement wilde opzeggen moest ik het hele jaar uitzitten, terwijl ik al jaren lid was. Dus zich aan de regels houden (1 maand opzeg termijn na een jaar) doen ze ook niet.

Kijk maar naar Jongerius. Die zit nu in het EP waar tegen ze altijd geageert heeft.

En over die inflatie, vroeger was het rond de 9 gulden. Nu dus 55 gulden. Nogal een flinke inflatie haha.
Moet men wel even bij vermelden dat de FNV enkel in naam een vakbond is en meer een politieke dochterpartij..
Omrekenen zegt wel degelijk heel veel.

Vooral omdat de lonen niet zijn gestegen in de mate van inflatie.

En als iemand zich er goed bij voelt om om te rekenen wie ben jij dan om te zeggen dat hij dat niet moet doen?

Het kan vaak zorgen voor minder uitgaves omdat men bewuster naar de prijs kijkt.
Het zorgt er vooral voor dat mensen klagen over prijzen. Soms terecht, maar meestal niet realistisch meer omdat, zoals ik zei, het waardegevoel ook nog van 12 jaar geleden is terwijl een gulden van toen. Als ik zeg dat een pilsje nu 5 gulden kost, terwijl mijn vader in zijn tijd 50cent betaalde. Met het waardegevoel van 50cent voor een pilsje is die 5 euro schandalig. Maar dat is geen realistische vergelijking vanwege inflatie over die jaren.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juli 2014 09:07]

Ik vind het goed hoor om om te rekenen.

Behoud mij van het onnodig geld uitgeven.

Soms wil ik iets kopen en als ik het omreken schrik ik van de prijs en besluit niet te kopen.

En alsnog kopen kan altijd nog, eten en drinken moet je sowieso kopen dus daar helpt dat niet.

Maar bepaalde luxe goederen helpt het wel omdat het vaak impuls aankopen zijn.
De vakbond waar ik lid van ben heeft anders bijzonder veel macht en heeft mijn beroep en de omstandigheden enorm positief beÔnvloed...
Daarmee wil ik niet zeggen dat elke vakbond wat toevoegt, maar samen als ťťn groep sta je vaak wel sterker, ondanks je persoonlijke ervaring en mening.
Vakbonden hebben mogelijkheden voor inkomensafhankelijke premie.

En nee, met vakbond sta je zeker niet net zo machteloos als zonder.
De FNV is slechts een netwerkorganisatie om, na een tijd daar te hebben gewerkt, door te stromen naar lucratieve banen bij de overheid of het bedrijfsleven.
Ze kiezen een stel troeteldoelen waarbij ze leuk in het nieuws komen en laten de publicitair ongemakkelijke problemen links liggen.

Wat Pegatron betreft, wat heeft hun OR zitten doen? Die hadden door middel van procedures de bestuurder al lang kunnen dwingen tot maatregelen.

Daarnaast vind ik dat SZW ook naar de rol van uitzendbureau's moet kijken en de overheid ook hand in eigen boezem moet steken.
uitzendbureau Manpower had meer controle moeten houden op het personeel dat zij uitleent. Legt er niemand van Manpower bedrijfsbezoeken af?
Zij zijn dus mede verantwoordelijk voor de situatie en hadden ook door de Inspectie SZW op de vingers moeten worden getikt.

Daarnaast zou de overheid zich af moeten vragen waarom de Inspectie SZW dit niet eerder heeft geconstateerd.
Auto's hebben een APK, maar bedrijven hoeven dus niet jaarlijks geinspecteerd te worden?
Je kan op zijn minst op basis van een scorelijst de bedrijven die een hoge score halen jaarlijks nalopen en de overige steeksproefgewijs.
En als er dan nog teveel bedrijven zijn die moeten worden gecontroleerd dan moet je jezelf als overheid achter de oren krabbelen en je afvragen waarom er zoveel risocovolle bedrijven zijn.
En wat voor een consequentie het heeft als je als overheid mensen verplicht ieder werk te accepteren.
Ach mijn oud werkgever met meer dan 50 medewerkers heeft geen OR. Zal er ook niet komen. Zitten de directeuren niet op te wachten.
/OFFTOPIC (sorry moest even imho)
Een ondernemingsraad (OR) is verplicht in organisaties vanaf 50 werknemers. Kleinere organisaties kunnen kiezen voor een ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging (PVT) of personeelsvergadering (PV).
http://www.rijksoverheid....d/regels-ondernemingsraad
Ik ga er vanuit dat het een oud werkgever hier in NL is.

[Reactie gewijzigd door Grand_Peur op 17 juli 2014 18:25]

yep, in NL.
Ach, als je al medewerkers ontslaat omdat ze zwanger zijn, weet je dat het geen nut heeft.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 18 juli 2014 13:37]

Zelfs bij 600 werknemers niet en ja, dat was in Nederland. Het is verplicht maar wie controleert dat? Wanneer mensen te bang zijn om er iets van te zeggen wordt een OR gewoon niet opgericht.
Inderdaad dat zou een overheidsorgaan moeten checken. Die info is immers bekend bij de BD. Bang zijn is een groot woord, maar je weet gewoon wanneer het geen nut heeft om er iets mee te doen. Je staat dan feitelijk toch weer alleen. Iedereen heeft een mening, maar als het moment er is van de confrontatie.....
Wat mij dan weer verbaast is daar dan niemand lid van een OR of vakbond..?
Die zijn daarvoor om klachten aan te nemen en te behandelen of door te spelen..
Als uitzendkracht ben je geen onderdeel van het bedrijf, alleen van het proces.
Dit soort bedrijven ( productie en assemblage ) werken vaak met korte contracten, of liever alleen maar met short-lease inzet.
DB-Schenker heeft in zijn werknemerspool ook 80% op uitzendbasis in dienst.
Zo zijn er tientallen, zo niet honderden bedrijven die op deze manier werken, sommige zijn fair, andere minder fair naar hun personeel.

Dit bedrijf is pas aangekomen op deze locatie, en draait sinds kort op vol vermogen.
Ik vermoed dat het managment is overgekomen van het moederbedrijf in Taiwan, en er enkele Nederlanders als 'trainee' rondlopen, tijdens deze fase.

Ik heb in een grijs verleden bij een producent van huisdiervoeders gewerkt als "jack of all trade " en reed rond op de heftruck, of assisteerde bij de productie.
In de eerste 2 jaar was het een Nederlands bedrijf, wat de B merken produceerden ( supermarkt en white-labels ) op basis van de recepturen van de A merken.
( het verschil was wat extra "gruis" en minder mooi gesneden kattebrokken )

Toen kwam de familie Hills langs, die de boel overnam ... als eerste ging het bestaande middle managment eruit, en werd vervangen door eigen mensen ( Amerikanen, en trainee's )
Binnen 4 maanden werden regels aangepast, toezicht verscherpt en productie targets omhoog.
Kon je als operator niet bijbenen, dan kreeg je een waarschuwing, bij de 2e waarschuwing kreeg je een plaats aan de verpakking, en 3strike = out

Ik kreeg ( gelukkig ) een vaste aanstelling elders, maar veel van de toenmalige collega's waren binnen 4 Š 5 maanden eruit gezet, en vervangen door uitzendkrachten en hardwerkende, en minder eisende ( OR / Vakbond ) werkzoekenden.
Voor een OR heeft een bedrijf meer dan 50 medewerkers nodig dacht ik, die zullen ze wel hebben maar dan grotendeels bestaand uit uitzend krachten.
Uitzendkrachten worden pas als medewerker gezien voor de Wet op de OR als je ze langer dan 2 jaar werken bij een bedrijf, zie deze site

Voor zover ik begreep moesten mensen die er langer werkten er daar structureel uit en werden dan door anderen vervangen.

In dat geval zou dus die verplichting van een OR komen te vervallen met zo'n constructie.

Maar los daarvan, als er een angstcultuur heerst zoals daar, zal een OR ook niet veel klaar kunnen spelen vrees ik...

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 17 juli 2014 17:07]

Voor zover ik weet zitten ze pas sinds april in Nederland (voorheen TsjechiŽ), dus ik verwacht niet dat er (uitzend)medewerkers zijn die er langer dan 2 jaar zitten (op misschien wat managers die meegekomen zijn uit TsjechiŽ na)
zoizo lijkt me het niet echt goed m electronica te repareren in een ruimte waar een hoge luchtvochtigheid is 8)7
En de klant maar de schuld geven dat het toestel waterschade heeft gehad, omdat de stickers zijn verkleurd.
Was het inderdaad ook niet Pegatron die daarvoor een aantal keren bij het tv-programma Kassa de revue is gepasseerd?
Nee, dat was Dynafix.
Te droge lucht is pas echt gevaarlijk voor elektronica. Statische elektriciteit is je grootste vijand. Het gaat hier natuurlijk over het klimaat dat voor mensen behaaglijk is.
Dat lossen de dan weer op door (daar is dan wel weer voor gezorgd) alles en iedereen zo ingepakt en aangesloten zit dat statische electrisciteit geen kans krijgt. Alles ESD safe, kleding, tafels, tools en dagelijks controleren. Ik heb zelfs nog nooit gezien dat een toestel kapot is gegaan tijdens het sleutelen door statische electrischiteit.
Omdat schade door statische electriciteit ook niet direct vertoont. DAT is de grootste ergernis van schade aan electronica door statische elctriciteit, je weet nooit wanneer t product ermee stopt. De getroffen maatregelen zullen er inderdaad voor zorgen dat niet of nauwlijks gebeurd
Zit er ook nog een financiŽle sanctie aan deze 'officiŽle waarschuwing'? Zo te zien niet. Nu wordt het natuurlijk wel erg makkelijk om je werknemers als vuil te behandelen en pas iets te gaan doen als de inspectie er wat van zegt. Bovendien zou er een statement van moeten worden gemaakt dat je niet zomaar je werknemers zo kan behandelen. Het blijft me altijd verbazen met hoeveel bedrijven weg komen terwijl individuen er lange celstraffen en/of hoge boetes voor krijgen.
Boetes worden in Nederland meestal door de rechter opgelegd, niet door opsporingsinstanties. Er zijn wat uitzondering - CJIB schikkingen voor verkeersboetes gaan niet langs de rechter, bijvoorbeeld. Ik vermoed dat de inspectie hier simpelweg geen boete kan opleggen, alleen de rechter (en dat kan alleen na een aanklacht)
Nee, maar ik denk wel dat als hier nog eens een klacht over komt, ze gelijk het haasje zijn. Dit geval is nu vastgelegd en ze zijn er officieel van op de hoogte gesteld (middels de waarschuwing), dus je hebt wel kans dat een volgende keer wel gelijk hard afgestraft zal worden - het geeft immers aan dat men schijt heeft aan wetgeving...