Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 254 reacties
Submitter: dannyvanhooy

Een team van vermoedelijk Palestijnse hackers heeft de website van de populaire toetsenbordsoftware Swype gehackt. Met de hack vragen de daders aandacht voor het conflict tussen de Palestijnen en de IsraŽliŽrs.

De hackersgroep heeft de hoofdpagina van de Swype-website gedefaced. De verantwoordelijken noemen zichzelf Team System Dz. Met het defacen van de website vragen de hackers aandacht voor het conflict tussen de Palestijnen en Israëliërs in de Gaza-strook.

Het is vooralsnog onduidelijk hoe de hackers zijn binnengekomen. Swype heeft nog niet op de hack gereageerd. Team System Dz is overigens van plan om meer websites te defacen en roept gelieerde hackers op om mee te doen. Het is echter niet duidelijk waarom Swype is uitgekozen als slachtoffer.

Het conflict tussen Israël en de Palestijnen is sinds enige tijd weer opgelaaid. Beide groepen bestoken elkaar over en weer met raketvuur, waarbij al talloze doden zijn gevallen.

Swype hacked

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (254)

"Het conflict tussen IsraŽl en de Palestijnen is sinds enige tijd weer opgelaaid. Beide groepen bestoken elkaar over en weer met raketvuur, waarbij al talloze doden zijn gevallen."

Afgezien van de 3 tieners die zijn vermoord waardoor deze laatste oplaaiing van geweld is begonnen. En een vrouw die een hartaanval kreeg door de stress, zijn verder alle 180 doden aan Palestijnse zijde te betreuren. Kwa gewonden is het geloof ik 3 vs 1000.
Hoewel het citaat feitelijk juist is suggereert het alsof de doden aan beide zijde vallen.

[Reactie gewijzigd door The Reeferman op 14 juli 2014 03:11]

Men vergeet te vertellen dat het niet is begonnen met de moord op drie tieners, maar met de moord op twee Palestijnse ongewapende tieners die zonder reden door de bezettingsmacht werden doodgeschoten. De herhaaldelijke aanvallen op de bewoners van gebieden die in strijd met het internationaal recht worden geannexeerd door IsraŽl, zonder dat daar vervolgingen van zijn, zouden wellicht de aanleiding vormen voor de ontvoeringen.
Ontvoeringen en moorden vallen absoluut niet goed te praten, maar het buiten de media houden van dergelijke misdaden is een verdraaiing van de feiten en tevens een waarheidsverdraaiing naar het publiek toe. Werden de soldaten die deze onschuldige jongens vermoorde vervolgt? Worden de soldaten die de Palestijns-Amerikaanse jongen mishandelden vervolgt? Wordt IsraŽl vervolgt voor het herhaaldelijk schenden van mensenrechten en het inzetten van illegale wapens als witte fosfor? Hier horen wij niet over en ik betwijfel of het zal gebeuren.
IsraŽl is beste vrienden met de USA, dus daar zal je niet snel veel slechts over horen. Ik vind het toch vreemd hoe altijd de meest religieuze landen, het vaakst in oorlogen verzeild raken of mensen doden enzovoort. Als ik in God zou geloven, zou iemand zijn leven nemen het laatste zijn wat ik doe.
Religie is altijd al een heel handige rechtvaardiging om politiek te bedrijven gebleken. Opzich wel logisch, want als je ergens in gelooft ben je sneller geneigd om irrationele handelingen te verrichten, te steunen of op zijn minst niet te veroordelen. Ook door de buitenwereld.

Veel mensen zien dat alleen gebeuren in de Islam waar inderdaad een aantal tot de verbeelding sprekende schreeuwlelijken mensen ophitsen respectievelijk bang maken zodat Wilders ons daarop kan wijzen, maar andere geloofsgroepen kennen ook hun uitwassen. Neem een evangelische prediker als Scott Lively die zelf vroeger kennelijk misbruikt is en/of nog in de kast zit en daarom de drijvende kracht is achter het homoverbod in Uganda en Rusland waarmee hij al de nodige doden op zijn geweten heeft. Neem de kolonisten die zich voor het (wereldlijke?) karretje van de Israelische bestuurders laten spannen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 juli 2014 15:34]

de website van swype..... waarom in godsnaam swype wat denken ze nou dat ze daar syphatisanten mee winnen ?
Swype is een interessant doelwit omdat miljoenen mensen via cloud updates met hun telefoon of tablet verbonden zijn met diensten van Swype. Een update met daarin schadelijke binaries via een vertrouwde route is dan ook een natte droom voor veel hackers.

Dat ze bij de website uitkomen is niet zo raar, een klein onderzoek leert dat ze gebruik maakten van een pakket op een versie met bekende gaten, waarschijnlijk is dat gevonden tijdens een algemene web crawl, waarna dit soort defacements
kinderspel zijn.

Ps .Het ging meest waarschijnlijk om een ongepatchte Drupal6 omgeving

[Reactie gewijzigd door MMaI op 13 juli 2014 10:22]

Het was een dns hack zover ik kan zien, wel bijzonder hoe dit heeft kunnen gebeuren sinds de website beveiligd was met cloudflare :S Was de cloudflare account gehacked?
Het loopt via Cloudflare zo te zien. Dus ik denk twel

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 13 juli 2014 11:24]

omdat dns en cloudfare er twee zijn
Ps .Het ging meest waarschijnlijk om een ongepatchte Drupal6 omgeving
Wat is Drupal6? is dat een poort nummer?

Kun je toelichten wat dat inhoudt, voor de mensen die het niet weten.

Hoor het graag van u.

EDIT: (Why downmod? het is ťcht iets wat ik nooit van gehoord heb. Sarcastisch? nee dat is totaal niet wat ik bedoel)

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 13 juli 2014 11:01]

Het klinkt bijna sarcastisch en dat zal ook de reden zijn waarom je weg wordt gemod denk ik, maar Drupal 6 is een versie van Drupal wat uit is gekomen in 2008 (oud dus):

Source: https://www.drupal.org/drupal-6.0

Drupal is een CMS systeem (voor meer info zie link onderdaan):

"Drupal is een opensource-contentmanagementsysteem (CMS) en contentmanagementframework (CMF), ontwikkeld in de programmeertaal PHP en uitgebracht onder de GPL."

Source: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drupal
Nee, begrijp mij niet verkeerd.. het is totaal niet sarcastisch bedoelt.
Zelf heb ik er nog nooit wat van gehoord erover. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Maar is ''Drupal'' over het algemeen niet '' veilig '' dan? Hoe kunnen zij dan daar binnen komen?

'' Ja via een lek ''

Dat snap ik wel, maar dan kun je toch concluderen dat het hele '' Drupal '' niet veilig is, Dus alle site's die dat gebruiken, nu.. op dit moment hebben dit lek dus?

Correct me if i'm wrong!
Waarschijnlijk ongepatchte drupal 6 omgeving.

Waar eerder al iemand zei dat het uit 2008 komt, en dus oud is...en niet gepatcht, is dus een simpele optelsom. Dus ja, die versie van drupal is onveilig.

is dit een nieuwe lichting 'tweaker'? :)
Met opensource geldt nog veel meer als met proprietary: patchen als er een beveiligingsupdate is! Die updates zijn er om lekken te dichten. Als jij nu Drupal installeert (of elk ander open source softwarepakket) en je doet er 2 jaar niks aan dan zijn alle lekken die gevonden zijn tussen nu en 2 jaar nog open voor misbruik.

Open Source is daarmee niet persť onveiliger, imho zelfs in tegendeel: omdat het opensource is worden lekken over het algemeen veeeeel sneller gedicht (mits het geen project is dat bijna dood is) als in proprietary software en omdat iedereen de sourcecode kan zien kunnen ook veel meer mensen lekken vinden waarna ze direct gedicht kunnen worden. Met proprietary software kan een kwaadwillende partij een lek vinden die heel lang blijft bestaan omdat bijna niemand anders dat lek vindt.

Ik heb er nog nooit statistieken over kunnen vinden maar ik ben ervan overtuigd dat opensource projecten van enige omvang veiliger zijn dan veel proprietary software.

[Reactie gewijzigd door JT op 13 juli 2014 13:52]

Je kunt nu dus concluderen wie NU nog dat systeem gebruikt. Vatbaar is voor dit hack?

Dit is wel iets waar ik me zorgen over maak.. Z'n groot & bekend bedrijf die nog op het '' oude '' systeem draait.

Waarom zul je uberhoud voor z'n systeem gaan dan?, als je weet dat het helemaal niet up-to-date is. In dat bedrijf zitten mensen die samen bedenken hoe een systeem/site opgezet moet worden. Waarom zou je iets kiezen wat dus helemaal niet up-to-date is?

Graag toelichting.

Ja ik kan me daar aan ergeren.. dat iets waar ik dus totaal niet tegen kan. Zelf maak ik volop gebruik van Swype. Maar na dit moet ik me toch wel afvragen of zij niet gegevens van mij hebben.
Het systeem is niet vatbaar voor zoiets. Ze hebben gewoon een oude versie van dat systeem draaien en de boel geen update gegeven waardoor er een bekende lek in hun systeem "drupal" zit.

Als ze een update hadden gedaan was deze lek dicht en kon men deze hack niet uitvoeren. Niet zo boeiende hack om een bekende hack te gebruiken van iemand anders waar de lek al bekend van is. Deze lekken staan op internet. Je moet alleen ff een CMS systeem ergens vinden die ook deze lek bevat en toepassen.

Een bekende CMS systeem gebruiken heeft voordelen en nadelen. Een nadeel is als er een lek in zit is elk bedrijf vatbaar voor dit lek.

Het systeem is wel up to date. Swype als bedrijf heeft het systeem gewoon geen update gegeven. In de praktijk is ELK systeem lek. Alleen zijn de lekken niet gevonden. Alles is lek maar een lek is erger als hij gevonden is en op internet staat.

Swype als software staat los van dit systeem. Dit systeem wordt alleen gebruikt om hun website te beheren. En daarnaast betekend het nog niet dat de gegevens gestolen zijn als deze goed encrypted is. Ze hebben gewoon de layout van het CMS systeem aangepast voor hun bericht. Niet zo heel boeiend eigenlijk. Ze konden alleen de content veranderen geen gegevens stelen.

Wat je intikt op je swype heeft helemaal niks te maken met dit drupal systeem. Staat totaal los van elkaar.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 juli 2014 12:03]

Dankjewel voor je duidelijke uitleg!
Als je met een computer 100% veilig wil zijn moet je de batterij er uit halen en opbergen.
Oude lichting hier, maar moest in eerste instantie toch meteen denken aan een megaramp in India.

Er zijn zo ontzettend veel CMS systemen dat je ze echt niet allemaal hoeft te onthouden.
Ik hap even hoor, maar waarom zo neerbuigend om iemand die Drupal niet kent? Ik moest zelf ook even zoeken wat het ook alweer was. Blijkbaar hoor je er niet bij als je niet genoeg van CMS-systemen weet?

Er komen ook mensen op Tweakers.net die van overclocken houden, casemodden of veel van tv's of audio weten. Dat kan allemaal prima zonder CMS-kennis :)

Bedenk je ook even waar de roots van T.net liggen: in de "nerd/geek" die op zijn zolderkamer het uiterste uit zijn computer probeert te persen, zowel door hardware upgrades/mods als door software optimalisaties.
Maar op Tweakers.net wordt het ook van oudsher al niet gewaardeerd als men niet eerst zelf even opzoekt wat het een en ander is.

Een simpele google search op drupal of drupal6 kan al een hoop duidelijk maken.

Ik zou zelf ook totaal niet weten wat Drupal6 is maar ik vind de tweakers reacties niet de plek om hier naar te vragen, misschien pas als uitgebreid googlen geen resultaat bied.
Oh, daarover zijn we het ook wel eens. Via Google ben je er zo achter en zoals ik al zei: ik moest zelf ook even zoeken. Maar ik denk dat hij vooral bedoelde dat het geen kennis is die als "algemeen bekend" mag worden verondersteld.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 13 juli 2014 16:54]

Als je op een tech-website een naam van een product niet kent, dan ga je dat toch gewoon even opzoeken? Een comment posten kost meer moeite dan even snel een google-tabje openen.
Ik zal wel gedownmod worden, maar hier op Tweakers wordt er verwacht dat je enigszins zelf moeite doet om wat dingen uit te zoeken... Een snelle Google search was al voldoende geweest om uit te vinden wat Drupal was...

En nee, natuurlijk is Drupal niet inherent onveilig, anders zou niemand het gebruiken, maar zoals altijd worden er wel eens bugs gevonden, en als je die niet patched ben je vatbaar voor aanvallen...
Blijkbaar standaard installaties van die versie wel. Zie ook: https://www.drupal.org/node/3060/release Waarin sinds 16 april 2014 aangeraden wordt om te upgraden. Inmiddels is Drupal bij versie 7.28 beland (stabiele versie).
Zelf heb ik er nog nooit wat van gehoord erover. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
In dat soort gevallen google ik zelf eerst even, weet je het binnen 2 minuten.

Verder vind ik defacements van sites die niets met iets dergelijks te maken hebben grote onzin.
Dat ze hun updates niet draaien is natuurlijk wel helemaal hun eigen schuld.
Daarbuiten vind ik drupal 6 een draak van een CMS en doen ze zichzelf tekort door niet te upgraden. Dat is tegenwoordig namelijk stukken verbeterd.
Op zich heb je daar ook Google voor, als je echt nieuwsgierig bent.
Misschien wel oud, maar nog wel ondersteund tot 3 maanden nadat Drupal 8 is uitgekomen. Momenteel zit Drupal 6 bij versie 6.31, maar het is de vraag of Swype die versie ook gebruikte (of een oudere versie die kwetsbaar is).
Als je een CMS gebruikt, moet je deze ook up-to-date houden. :)
En als je even verder had doorgeklikt, dan had je gevonden dat van Drupal 6 de laatste versie 6.31 is van 16 april 2014. Maar ze gebruiken een oude Wordpress versie (3.2.1).
Waarom doe je niet eens de moeite om een internetzoekmachine te raadplegen voordat je anderen met dit soort vragen lastig valt?
Je wordt naar beneden gemod omdat je dit ook simpel met google kan vinden, vandaar dat mensen denken dat je sarcastisch reageerde.

edit: ik val in herhaling |:(

[Reactie gewijzigd door mell33 op 13 juli 2014 12:09]

Idd en alsof het nog zin heeft dat land te helpen met een oplossing. Snap niet dat er nog aandacht wordt besteed aan Israel. Dat is nu echt een bodemloze put om je aandacht op te vestigen
Israel heeft altijd ruzie met zijn buren gehad. Voor dat Israel bestond werden de joden al meer dan 2000 jaar opgejaagd en geminacht. Heb heel veel ww2 documantaires gezien, maar nog nooit eentje die me vertelt waarom dit volk door de eeuwen heen zo gehaat wordt. Het is in iedergeval al eeuwen aan de gang, kende een climax rond de jaren 40 van de vorige eeuw. Heb niet het idee dat dit volk iets aan de eigen PR doet om Internationaal beter op de kaart te worden gezet......

[Reactie gewijzigd door gepebril op 13 juli 2014 15:50]

"Israel heeft altijd ruzie met zijn buren gehad."

Ja gek hŤ, als een groep westerse landen besluit mensen daar naar toe te sturen die zich het land toe eigenen. Ze hadden het 100den jaren daarvoor ook al geprobeerd maar toen waren de aanvoer routes nog niet zo goed. En technologisch wapenvoordeel ook minimaal. Maar net na de 2de wereld oorlog hadden ze wel superieure wapens ten opzichte van de lokale bevolking en een berg wapens over van de oorlog.
IsraŽl is gewoon de nieuwste kolonie van het westen, t is dit keer meer een gezamenlijke onderneming gezien de steun die ze krijgen van alle westerse landen met de VS en UK voorop. Ze kunnen rustig VN resoluties aan hun laars lappen, als die er al door komen, want sancties komen er toch niet.
Ook de IsraŽliŽrs zelf zijn slachtoffer van deze constructie, ik weet nog goed dat voordat ik een winkelcentrum in ging in IsraŽl ze eerst in je tas wilden kijken. En nu met het luchtalarm wat regelmatig af gaat is ook geen pretje. Zijn al 10tallen mensen in een shock beland. Al valt het in het niet bij de 1000 gewonden en 180 doden aan Palestijnse zijde.
Aan beide kanten zoekt men geen constructieve oplossing dus beide partijen hebben schuld in deze. Dit geval van cybercrime helpt daar ook niet bij. Volgens mij was de aanleiding deze keer trouwens een ontvoering en het doden van Joodse kinderen, dus misschien moet men in de Gazastrook ook eens zelf in de spiegel kijken.
Aan beide kanten zoekt men geen constructieve oplossing dus beide partijen hebben schuld in deze. Dit geval van cybercrime helpt daar ook niet bij. Volgens mij was de aanleiding deze keer trouwens een ontvoering en het doden van Joodse kinderen, dus misschien moet men in de Gazastrook ook eens zelf in de spiegel kijken.
Dit wordt door de media wel erg van 1 kant belicht:

Volgens het VN verdrag heeft IsraŽl recht op op bepaalde stukken grond maar de Palestijnen ook: De nederzettingen en een deel van de Muur staan illigaal op Palestijns grondgebied. (als je naar het VN verdrag kijkt) Dit is al heel lang een blokkade in het vredesproces. Er wordt alleen gezegd dat de ontvoerde tieners kolonisten waren. (maar er wordt niet bijgezegd dat die dus illegaal verbleven op ingenomen Palestijns land)

Tuurlijk is geloof ook een probleem: maar als je kijkt naar de kloof tussen Arme Palestijnen en Rijk IsraŽl dat ook landje pik komt spelen en de internationale gemeenschap die foei zegt omdat de politieke belangen te belangrijk zijn is er veel meer aan de hand. (alleen in de VS al, de rijkste familie is een Joodse familie die dus ook campagnes en meer financieren) En dan ook nog eens de grondstoffen die Gazastrook in en uitgaan gecontroleerd worden door IsraŽl (oftewel ze worden deels ook wel arm gehouden) Ironische genoeg hebben de Palestijnen vaak veel werkgelegenheid en dus inkomen aan het bouwen van de Luxe veilige nederzettingen voor de Joden.

Vraagje: dit staat niet in het artikel: Na het defacen, worden gebruikers die de pagina benaderen wel doorverwezen na een bepaalde tijd? In dat geval zou ik het namelijk nog enigszins rechtvaardigen. (tuurlijk het is niet goed te praten maar toch)

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 13 juli 2014 22:25]

"Aan beide kanten zoekt men geen constructieve oplossing dus beide partijen hebben schuld in deze."

1 kant is de bezetter en onderdrukker die volgens internationaal recht oorlogsmisdaden pleegt tegen onschuldige burgers

de andere kant zijn de slachtoffers van die bezetters die met stenen en vuurwerk zich proberen te verweren.

en jij bent een hypocriet die zelf geen spiegel thuis heeft staan en probeert zulke misdaden tegen de mensheid te bagatelliseren door de slachtoffers proberen te betrekken in een eenzijdige genocide...
Nee, want dat beter op de kaart zetten heeft ze nog nooit wat gebracht. Ze kiezen daarom voor eigen veiligheid.
Wauw, dus laat ze elkaar maar afmaken...
Wat je zegt slaat werkelijk nergens op.
Hoe wil je ze tegenjouden?
Ze laten zich niet tegenhouden.
Nee maar dat houd niet in dat de wereld dan maar de andere kant op moet kijken.

De situatie word al tijden een beetje gezien als "normaal" en laat ze toch.

Maar als we hier in Nederland een bevolkingsgroep isoleren op Flevoland word het toch ook chaos?

De situatie is heel erg slecht daar, maar ik heb het gevoel dat de wereld wegkijkt en dat kan en mag niet.
Het is een heel moeilijke situatie, waarbij geloof er nog eens voor zorgt dat het nooit bespreekbaar zal worden om tot een echte oplossing te komen.
Het is geen geloofskwestie, dat is het enkel in de ogen van mensen die er niets van begrijpen en termen als joods (als volk), joods (als religieuze groep) en IsraŽlisch (als in een IsraŽlische staatsburger) door elkaar gooien. Ook van die politieke spreekbuizen als het CIDI hebben baat bij deze verwarring, omdat ze zo makkelijker politiek tegenstanders van IsraŽl kunnen bestempelen als anti-Semitisch, terwijl iemand gewoon een IsraŽl criticus kan zijn.

Ik geloof ook niet dat het een moeilijke situatie is. Door Engeland is er ruimte geboden voor een politieke ideologie die als doelstelling had om een staat op te richten voor het joodse volk. Niets mis mee, alleen was het land dat Engeland gaf niet aan Engeland om te geven in de eerste plaats. De situatie nu is dat een illegale bezettingsmacht groepen mensen neerzet als tweederangs burger en dat deze stelselmatig worden onderdrukt. Dat is niet enkel mijn mening, maar ook de conclusie van organisaties als het internationaal strafhof in den Haag, Human Rights Watch, Amnesty International en het Russell tribunaal.
Het probleem is hier vooral dat je het te simplistisch beschrijft, juist omdat je denkt dat het geen moeilijke situatie is. Dat is het wel.

Bovendien is de oorzaak al 3 generaties geleden geschied.. Ongeveer net zo lang geleden als dat de duitsers en nederlands in een andere situatie zaten dan samen tegen Amerikaanse militaire inlichtingendiensten agerend.

Er willen zo weinig mensen een oplossing in Palestina. Ze willen Israel weg/dood/verbannen, niet een oplossing. De documentairemakers die zo duidelijk laten zien hoe palestijnen lijden onder israelische onderdrukking worden met de rug aangekeken en het woord 'tweestatenoplossing' is genoeg voor een persoonlijke Jihad.

Jouw geloof is niet over de huidige situatie, maar over de oorzaak. Die is simpel. Oorzaken zijn dat altijd. Situaties niet. Heel ergerlijk om te zien dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik vind het geen moeilijke situatie, dat lijkt de VN ook niet te vinden als je kijkt naar haar resoluties betreffende het conflict:
https://en.wikipedia.org/...ning_Israel_and_Palestine

We kunnen natuurlijk essays schrijven over wat er allemaal speelt in de regio. De kunst is niet om je dood te staren op elk conflict als individueel, maar je juist te richten op feiten die ten grondslag staan aan de herhaaldelijke conflicten. Voor informatie kan je je in dat geval beter beroepen op internationale ongekleurde organisaties, dan op de huidige bronnen die volgens beide partijen gekleurd zijn. Laat staan op het internet, waar fora's bestaan waar mensen worden opgeroepen om op een bepaald bericht of bepaalde reactie te reageren, bizar toch?

Overigens ben ik het niet met je eens wat betreft het niet willen van een oplossing. Ik heb contact gehad met IsraŽliŽrs (oa. lange tijd samen met een jongen die bij een beveiligingsdienst op Schiphol getraind), mensen die een tijd in IsraŽl gewoond hebben, maar ook met Palestijnen. De meeste mensen willen gewoon in vrijheid kunnen leven en een goed bestaan opbouwen. Denk nou zelf eens na, wie wil er niet op een vrije dag aan een mooie kust zoals dat gebied rijk is genieten van het moois dat de wereld te bieden heeft? De ťťn met een biertje, de ander met een kosher wijntje en weer een ander met fris of halal thee. Het probleem zijn gewelddadige organisaties die terreurdaden tegen de mensheid uitvoeren, of dat nou Hamas is (vrijheidsvechters voor de een, terreurorganisatie voor de ander) of mensen als Perez, Sharon en Netanyahu (helden voor de een, oorlogsmisdadigers voor de ander).

"Heel ergerlijk om te zien dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is."

Dat is een ergernis die ik met je deel. Mensen willen graag hapklare informatie toegediend krijgen. Als je zo lui om wilt gaan met kennisvergaring, moet je je ook niet druk maken om de kwaliteit.
"Het probleem zijn gewelddadige organisaties die terreurdaden tegen de mensheid uitvoeren, of dat nou Hamas is (vrijheidsvechters voor de een, terreurorganisatie voor de ander) of mensen als Perez, Sharon en Netanyahu (helden voor de een, oorlogsmisdadigers voor de ander)."

Ik zou het hier helemaal mee eens geweest zijn, ware het niet dat Shimon Peres toch echt niet thuishoort in dat rijtje. Enfin, als de voorbeelden eruit worden gehaald klopt het helemaal.

Maar ik vind dat je te licht omgaat met het feit dat er geen oplossingen komen vanuit Palestina. Ook vind ik het gebrek aan openlijke agressie richting Palestina vanuit de mensen met de raketten in Israel erg opvallend. Als de tafels gekeerd waren wat betreft militaire macht was Israel nu al lang en breed van de kaart geveegd. Of denk jij dat de Palestijnen beter met de Israeliers zouden zijn omgegaan dat de Israeliers nu met de Palestijnen?

Dit laatste is wat mij een nare smaak in de mond geeft wanneer ik lees over wat Israel allemaal 3 generaties geleden fout heeft gedaan, toen de moderne staat net vorm begon te krijgen en het internationaal recht wat wij nu vinden dat is overschreden net bestond. Bovendien konden de mensen die naar Israel verhuisden er nieteens wat aan doen dat ze naderhand gebleken onrechtmatig land kregen. Nu zitten ze in een Rijdende Rechter situatie met buren die niet meer kunnen praten, en ik zou toch een *stuk* liever Israel of JordaniŽ als buurman hebben dan Palestina of Egypte.

De palestijnen die nu aanslagen plegen in/op Israel zijn niet de armsten of degenen die een broer verloren, maar de slimste jongens van de klas. De tweakers onder de Palestijen. Zij zijn het die doordrongen van een hoger doel (o.a. door geloof en gemeenschap) de complete vernieitiging van hun buur ambiŽren.. en ook de vernietiging van alle Palestijnen die willen praten over een oplossing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Juliano_Mer-Khamis

Dat maakt de huidige situatie zo ingewikkeld. De 3e generatie weet al niets meer over de oorzaak; ze kennen alleen de steekwoorden. Als je het de Palestijnen vraagt zullen ze zeggen dat de VN pro - Israel is. ;) zelfs met die link die jij geeft.

We weten dat de Israeliers duidelijk de militaire macht hebben:
http://www.vox.com/2014/7...aklein&utm_content=monday
Maar waarom kiezen zij er dan toch elke keer voor gerichte acties als reactie uit te voeren (in de link hier boven, 'cutting the grass') terwijl de andere kant het liefste ze compleet van de kaart veegt (en dat trouwens ook zou zijn gelukt als Egypte geen incapabel militair leiderschap had gehad). Hoe meer je leest over dit conflict, hoe meer je het gevoel krijgt dat je als Israelier precies dezelfde of nog ergere dingen zou uitvoeren.
Over Shimon Peres bestaat nogal wat controverse. Met name omtrent zijn rol in de nucleaire bewapening van IsraŽl en zijn betrokkenheid bij het bloedbad bij Qana. Maar zijn controverse is naar mijn weten minder dan dat van een Sharon en een Netanyahu, dus in de zin van 'het rijtje' kan je, afhankelijk hoe je er naar kijkt, gelijk hebben. Wat Peres namelijk wel te prijzen is, is de nadruk die hij gelegd heeft op vrede.

Ik weet niet hoe de Palestijnen om gegaan zouden zijn met de IsraŽliŽrs. Kijkend naar de geschiedenis, wat begon met de toestroom van Europese joden naar het gebied, staken conflicten al de kop op door verzet hiertegen door de Arabieren. Wel moet je in gedachten houden dat het huidige verzet door de Palestijnen tegen de IsraŽlische illegale bezetting weinig andere vormen kan aannemen.
Ik ben van mening dat de conflicten zijn begonnen door de kolonisatie en verdeling door westerse machten van Engeland (hetgeen veel Engelsen ook zelf vinden), net als de huidige instabiliteit in de regio, die ik zo willen aanduiden als 'de erfenis van het kolonialisme'.

"Rijdende Rechter situatie", deed mij glimlachen. Ik weet waar je op doelt, maar was het maar zo simpel om een bus met Meester Frank Visser lang kon komen om het op te lossen.

De joodse mensen die naar het gebied trokken hadden nooit op (dergelijke) weerstand kunnen rekenen, net zoals de meeste mensen die al in het gebied woonde (Arabier en niet Arabier, Moslims, Christenen, Joden, etc.) niet op weerstand zouden hoeven rekenen. In de Islamitische traditie zijn er voorbeelden te noemen waar dit goed gegaan is (neem de opname van de joodse gemeenschap door Marokko toen zij vervolgd zouden worden door de Christenen). Helaas heerste toen al het idee dat de een een minderwaardige burger in het land van de ander zou gaan worden. Het uitgangspunt moet daarom ook tolerantie en vrede zijn, niet enkel de verdeeldheid van twee staten.

Er kunnen een aantal redenen ten grond staan aan het niet van de kaart vegen van de Palestijnse gebieden. Een daarvan is dat IsraŽl een vrij gepolariseerde gemeenschap kent en zij behoefte hebben aan een 'significant other', oftewel een groep die zij kunnen aanwijzen waarmee zij zich niet mee kunnen identificeren, zodat zij zich gemakkelijker met elkaar kunnen identificeren. Zie hierbij ook de publicaties van dr. Grassiani, werkzaam aan de UvA:
http://www.uva.nl/over-de...rassiani/e.grassiani.html
Een andere reden kan zijn dat de IsraŽliŽrs een beter plan hebben, zoals het Palestijnse gebied verdelen met nederzettingen en het gebied verder onleefbaar maken. Het gedogen van nederzettingen (en zelfs een militaire macht bij hen plaatsen om hen te beschermen), de checkpoints en de 'Jewish only roads' die dwars door het gebied lopen zijn daar een voorbeeld van.
Leiders als Sharon hebben letterlijk te kennen gegeven dat er nooit een twee staten oplossing zal komen. Politici spelen diplomatieke spelletjes en overheden gaan over lijken.

"Hoe meer je leest over dit conflict, hoe meer je het gevoel krijgt dat je als Israelier precies dezelfde of nog ergere dingen zou uitvoeren."

Zulke uitspraken vind ik zorgelijk en ik raad je dan ook aan om je bronnen te controleren.

Edit: Opmaak

[Reactie gewijzigd door Kesasar op 15 juli 2014 20:18]

Niet geloof .. waarom geeft iedereen tegenwoordig geloof de schuld? het zijn de mensen die geloven die dat veroorzaken niet 't geloof zelf! mensen moeten is een keer ophouden met telkens te janken over geloof dit en geloof dat.
Nee, groepen die zichzelf moreel of op andere gronden beter vinden dan anderen zijn de wortel van alle kwaad. En religies hebben daar in hun meer extreme uitingsvormen wel een handje van, maar zijn niet de enige uitingsvorm ervan. Zo heeft ook het communisme veel slachtoffers gemaakt.
Wat ik mooi vind is dat er anti IsraŽl websites zijn gemaakt in php door moslims (PHP gemaakt door een IsraŽlische). Wat ik ook mooi vind is dat IsraŽl geld en moeite steekt in een iron dome om de burgers te beschermen terwijl Palestijnen kinderen en vrouwen gebruiken als menselijk schild.

Voor de onschuldige mensen vind ik het natuurlijk vreselijk maar tja IsraŽl valt niet veel te verwijten. Het is een ontwikkeld en beschaaft land integendeel van andere overtuigend islamitische landen. Veel uitvindingen en wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan of geleid door IsraŽlische. Het is in mijn ogen een legitieme staat die zichzelf verweerd tegen terrorisme wat zijn uitval basis vind in Palestina.

Het Palestijnse volk doet er niet veel tot nauwelijks moeite om de situatie te verbeteren. Hun infrastructuur is slecht en daardoor kunnen zij niet voorzien in alle basis behoeften van een grote samenleving. Men geeft de schuld aan de onderdrukking door IsraŽl. Men zegt dat IsraŽl hun toevoer van goederen blokkeert en dat zij hun infrastructuur expres kapot bombarderen. Tja dat is niet raar als je naast een waterinstallatie een raket fabriek neerzet en via je handels wegen die gecontroleerd worden door IsraŽl wapens probeert te smokkelen.
Kan je misschien uitleggen waarom IsraŽl volgens jouw een legitieme staat is?

want als ik het opzoek kom op ik uit op zoiets als:

"Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog en met de capitulatie van het Ottomaanse Rijk nabij wordt op 2 november 1917 in het Verenigd Koninkrijk de Balfour-verklaring uitgegeven. Hierin zegt de Britse overheid de Joden steun toe voor de stichting van een Joods nationaal tehuis in Palestina. Generaal Edmund Allenby verslaat in 1918 de Ottomaanse troepen in Palestina en de Britten vestigen er hun gezag. De Conferentie van San Remo en de Volkenbond nemen de Balfour-declaratie in 1920 over en verklaren haar tot internationaal geldend recht.

Gesteund door deze ontwikkelingen neemt de Joodse immigratie naar Palestina in de periode 1919-1923 toe. 35.000 Joden vestigen zich in het gebied waarmee hun aandeel in de totale bevolking groeit tot 12%. Het Eerste Palestijns-Arabische Nationale Congres in Jeruzalem wijst enerzijds de Balfour-verklaring af en eist aan de andere kant tevergeefs de heropname van Palestina in de voormalige Ottomaanse provincie van Groot-SyriŽ.

De Arabieren beschouwen het trekken van een grens tussen het Franse mandaat over SyriŽ/Libanon en het Britse mandaat over Palestina als een Am al-Nakba (catastrofe of rampjaar)(niet te verwarren met de al-Nakba van 1948 als gevolg van de uitroeping van de Joodse staat en de daaropvolgende verdrijving van de Palestijnen)."

Dus allemaal gevolg van buitenlandse inmenging, met als laatste truc het Joodse volk voor hun karretje te spannen om controle over het gebied te houden. En ik vrees dat, tenzij IsraŽl zich drastisch anders gaat opstellen, ze de bal nog wel een keer terug kunnen verwachten. Als de machtsverhoudingen globaal wat anders liggen, al is het pas over 40 of 100 of 200 jaar. Dat zou de zoveelste gruwelijkheid tegen Joden zijn in de geschiedenis.

En de Iron Dome word voor een aanzienlijk deel gefinancierd door de VS.
"Wat ik ook mooi vind is dat IsraŽl ... terwijl Palestijnen kinderen en vrouwen gebruiken als menselijk schild. "

Vind jij dat mooi? Ik vind het diep triest en ben van mening dat je jezelf moet laten nakijken als je een andere mening hebt. Helemaal als je dergelijke claims die door een bezettingsmacht gepropagandeerd worden klakkeloos overneemt.

"Voor de onschuldige mensen vind ik het natuurlijk vreselijk maar tja IsraŽl valt niet veel te verwijten. Het is een ontwikkeld en beschaaft land integendeel van andere overtuigend islamitische landen."

Er valt IsraŽl een heleboel te verwijten, allereerst dat het stelselmatig het internationaal recht schend en een apartheid staat is. Wat mij betreft is IsraŽl dan ook verre van een ontwikkeld land. Islamitische landen bestaan niet, enkel landen waar een meerderheid van de bevolking moslim is. Het klopt verder dat IsraŽl een kennis economie kent, wat iets heel moois is maar weinig relevant in jou retoriek. Net als dat jij het erkent als een legitieme staat, wat veel gezond denkende mensen die de geschiedenis kennen natuurlijk al lang van de hand hebben gedaan.

"Het Palestijnse volk doet er niet veel tot nauwelijks moeite om de situatie te verbeteren."

Ach, als je stelselmatig wordt onderdrukt door een bezettingsmacht die elke vorm van economische opbouw bombardeert, een apartheidsmuur bouwt, stukken land illegaal annexeert, etc, dan kan je weinig meer doen dan om een opwaardering vragen van de status bij de VN zoals Palestina dat recent heeft gedaan (met alle gevolgen van dien).

Uitspraak van het internationaal gerechtshof in den Haag over de illegale apartheidsmuur:
http://www.icj-cij.org/do...de=mwp&case=131&k=5a&p3=0

Human Rights Watch rapport over de stelselmatige onderdrukking van de Palestijnen door de bezettingsmacht:
http://www.hrw.org/en/rep...19/separate-and-unequal-0
Mag ik er jouw aan herinneren dat IsraŽl door 7 landen werd aangevallen in 1948 (Wikipedia). IsraŽl heeft ondanks dat toch zichzelf kunnen opbouwen tot een volledig functionerend land. Jij beweerd dat de Palestina zich niet kan ontwikkelen door de onderdrukking van IsraŽl. Al zou je ze een compleet nieuw stuk land geven en een smak geld/ resources ze zouden er net zon bende van maken als dat ze nu doen. Daarbij zouden ze dan buurlanden gaan terroriseren waardoor ze weer in een oorlog situatie komen.
Het is onzinnig om interperaties van geschiedenis te extrapoleren en als motivatie op te voeren voor het rechtvaardigen van later wangedrag. Israel is daar een extreem voorbeeld van, maar er zijn vťťl oorlogen die om die reden begonnen en onnodig lang voortgezet worden (denk aan de historische rechtvaardiging van slachtpartijen in JoegoslaviŽ die tot vůůr WO1 teruggaat, of zelfs de talloze perpetuele stammenoorlogen die Afrika kent). De meeste worden (onder andere door de internationale gemeenschap) sneller in de kiem gesmoord, maar Israel ligt nogal gevoelig omdat er veel mensen wonen die in WO2 juist slachtoffers waren (en een slachtoffer kan later toch nooit dader zijn - cognitieve dissonantie wellicht?). Leer van de geschiedenis inplaats van hem als rechtvaardiging te gebruiken en keur oorlogshitserij af.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 juli 2014 18:03]

Ik gebruik dat niet als motivatie maar als tegen argument. Meneer Kesasar verwijt namelijk dat Palestina zich niet door IsraŽl kan ontwikkelen. Ik aan de andere kant verwijt het de bevolking zelf en hun normen, waarden en houding waardoor ze niet tot nauwelijks ontwikkelen als samenleving.
En ik denk op mijn beurt dat je niets uit eventuele en vermeende normen en waarden van "de bevolking" (een deel van de bevolking, zoals het probleem ook maar een deel van de Israelische bevolking betreft zoals radicale politici en kolonisten) kunt concluderen. Een kat in het nauw maakt immers rare sprongen.
En jij gelooft iemand die je in 5 minuten "all you need to know" kan vertellen over een dergelijk conflict? Zou dat misschien net zo goed propaganda kunnen zijn?

Het is, toegegeven, wel een van de meest klassieke verhalen die gebruikt worden om de situatie in stand te houden: "Als we ons niet verdedigen worden we onder de voet gelopen want iedereen is tegen ons". Ook weer een oorzaak van cognitieve dissonantie (als ze zeggen dat zij degene zijn die onder de voet gelopen worden, valt het minder op als ze juist een ander onder de voet lopen), en een heel geloofwaardige, want ze zijn inderdaad ook in het verleden regelmatig aangevallen. Daar kan je echter niet uit afleiden dat ze ook aangevallen zullen worden op het moment dat er een fatsoenlijke oplossing (bijvoorbeeld een tweestatenmodel) wordt aangebracht. Immers hebben de Palestijnen dan opeens wat te verliezen, en hebben ook een motivatie om zelf de rotte appels eruit te halen. (vage analogie: de Engelsen hebben niet heel Noord Ierland hoeven uitmoorden om nu toch weinig last meer te hebben van de IRA).
Jij gelooft palestijnse propaganda (kan ik op mijn beurt zeggen). Ga nou eens in op het feit dat men wel met egypte en syriŽ een overeenkomst en goede samenwerking hebben kunnen krijgen en niet met Palestina?

IsraŽl heeft Palestina als land geaccepteerd en ziet het als een legaal land. Andersom wil Palestina israel niet herkennen punt.

Hoe moeilijk kan het zijn. Ik zeg niet dat IsraŽl alles goed doet maar dat ik wel hun zijde kies. Ik zie liever een IsraŽlitisch regime in die regio dan een islamitisch regime. Ben jij daar tegen mag je dat vinden, ik heb er geen problemen mee.

Ik ben het niet met je eens maar ik accepteer je wel.
Dat ik zware twijfels heb bij Israelische propaganda betekent niet dat ik Palestijnse propaganda letter voor letter geloof. Ik verwerp hun positie ook niet bij voorbaat. Net zoals de Israelische propaganda is het uitgebouwd op een kern van waarheid, die vervolgens net zo gedraaid en gesimplificeerd is dat het lijkt of ze een overschot aan gelijk hebben. Dat moet je, ongeacht van wie het afkomstig is, altijd proberen te herkennen en af te wegen.

Bedenk dat de positie van Palestijnse gebieden (zowel geografisch als politiek) anders is dan die van Egypte of Syrie. Palestijnen leggen een claim op precies hetzelfde stuk grond dat ook door Israel geclaimd wordt. Eventuele claims van Syrie of Egypte zijn een stuk zwakker.

Dat Palestijnen ook historische fouten gemaakt hebben (niet accoord gaan in het verleden met verdragen die mogelijk veel gunstiger uitkomsten hadden dan wat ze nu nog zouden kunnen krijgen) is ook een feit.

Ik zie ueberhaupt liever een wereldlijk regime dan een religieus, dat is zowel door Israeliers als Palestijnen te realiseren.

Ik accepteer jouw positie ook, met de aantekening dat ik geen idee heb hoe de situatie ooit zal stabiliseren of uitpakken dus historisch gezien kunnen we allebei het gelijk aan onze kant krijgen, of ongeveer evenveel ongelijk hebben.

Ideaal zou een verdeling van de grond zijn waarbij elk volk voldoende ruimte krijgt en zich niet aan de ander hoeft te onderwerpen of zelfs maar storen. Zou dat ooit lukken, dan is dat niet voordat er door internationale machten krachtig ingegrepen is (langdurige bezetting door de VN wellicht?).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 juli 2014 15:40]

Als jij een voorstander bent van een niet religieus regime dan ben ik het zeker met je eens! _/-\o_
Dan zitten we ondanks verschillende kijk op details toch dichter bij elkaar in mening voor een oplossingsrichting dan ik dacht :)

Maar ik kan het niet laten om toch nog een klein propagandapuntje te noemen... Israel mag dan sinds 2001 het abstracte concept "Een land voor Palestijnen" erkennen, het lijkt er niet op dat ze Palestina als concreet land in enige huidige of verleden vorm ooit erkend hebben. Zie http://en.wikipedia.org/w...alestine#Israeli_position

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 juli 2014 23:18]

Na WW2 is Israel de Holocaust gaan gebruiken als een excuus om al zijn daden goed te praten. Dit merk je vooral door het continu referen naar WW2 vanuit Israel. Daarnaast wordt er vanuit Duitsland jaarlijks een flinke som geld gedoneerd aan Israel als troost voor de jodenvervolging. En vanuit Amerika ook. Israel lobbyt op een hoog niveau en heeft veel macht op het hoogste niveau wereldwijd. Te denken aan de Economie, Technologie en Overheidsniveau.

Om even terug te komen op het Israel -Palestina conflict. Hamas is dan wel zo laf om zijn volk als schild te gebruiken. Daarnaast is het vanuit Israel ook niet de bedoeling dat voor een raket, 10 raketten terugschieten. Dat is gewoon onmenselijk en dan weet je dat er onnodig burgerslachtoffers vallen. Daarnaast beschikt Israel de nieuwste technologie op het gebied van wapens, dan zou je zeggen dat ze gericht kunnen aanvallen. Las recent in een bericht dat ze in Israel stoelen neerzetten om te genieten van de beschietingen. Dit komt niet over als een humaan volk. Niemand houdt van oorlog.

http://www.mirror.co.uk/n...-popcorn-clapping-3846801

Maar goed laten we hopen dat dit conflict ooit zijn einde mag vinden, want dit lijkt een eindeloze oorlog met veel onnodige burgerslachtoffers.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 13 juli 2014 12:55]

IsraŽl is ontstaan door de Holocaust maar dat betekend niet dat ze daardoor gesteund worden over de gehele wereld. Beter zelf Nederland is overtuigend anti IsraŽl. Ik persoonlijk niet ik ben pro IsraŽl. Weet je waarom?
  • In IsraŽl ben je vrij je wordt niet gedood als je je bekeerd tot een ander geloof in Palestina (en andere moslim landen) wel
  • IsraŽl heeft gewoon zijn shit op orde en zijn daarom sterker. Omdat zij beter zijn en dit in een voordeel gebruiken veroordeel ik hun niet. integendeel dit is juist een teken van een goed land. Denk bijvoorbeeld aan die piratenbootjes bij SomaliŽ. Wij hebben oorlogsschepen van 100 miljoen euro waarmee we niet eens instaat zijn om de piraterij terug te dringen. Niet omdat die schepen niet goed zijn maar omdat we ze 'niet inzetten waarvoor ze gemaakt zijn. IsraŽl gebruikt hun martieel wel waarvoor het gemaakt is en men rechtvaardigt het gebruik ook daar vind ik niks mis mee.
  • Als hamas raketten afvuurt richting IsraŽl dan doet de Palestijnse staat hier niks aan. Als een stel joden zelf een raket zou bouwen en deze op Palestina zouden afvuren worden zij opgepakt en voor de IsraŽlische rechtbank gesleept.
  • IsraŽl schiet gericht (ook al beweer jij van niet) en waarschuwt de mensen eerst. Palestijnse terreur groepen die schieten totaal willekeurig.
  • Het IsraŽl (IDF) is opgericht om de bevolking te beschermen. Palestijnse terreur groepen zijn opgericht om de joden uit te roeien.
  • IsraŽl maakt een iron dome om hun bevolking te beschermen. Palestijnse terreur groepen gebruiken de burgers van Palestina om zichzelf te beschermen.
  • IsraŽl verteld de waarheid en maakt geen gecast nep nieuws. De Palestijnse bevolking (niet eens de terreur groepen) faken nieuws berichten, foto's en video' s.
Houd je leugens en IsraŽlische propaganda maar ergens in een tekstdocumentje op je computer. IsraŽl is voortgekomen lang voor de Shoah in de jaren 40 van de vorige eeuw, en wel in de Balfour declaratie in 1917:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Balfour-verklaring
Wat je zegt is waar, het idee om een staat op te richten was al ouder en er zijn eerder pogingen gedaan maar pas na de tweede wereld oorlog en grotendeels door de massale joden vervolging is dit idee op gang gekomen. Joden wilden er eerst niets van weten.

Je hebt me uitgemaakt voor leugenaar. Ik zou het fijn vinden als je die mening zou onderbouwen en mij precies laat weten wat ik gelogen heb.

[Reactie gewijzigd door meneer william op 14 juli 2014 19:04]

Moest even terug lezen, maar ik zie het nu weer. Jij was diegene die het mooi vond dat mensen worden gebruikt als menselijk schild tegen de afslachting door een rijkelijk bewapende bezettingsmacht. Het voelt vrij bitter om een feitenrelaas te geven aan iemand die zijn kop tot ver in het zand heeft zitten en rijp is voor psychotherapie, maar goed.

De wens voor een joodse staat is niet voortgekomen uit de Shoah, maar deze heeft een impuls gekregen door deze holocaust. Het politieke idee om een 'thuis' te creŽren voor een volk zonder land bestond al decennia voor deze gruwelijke gebeurtenis en werd. Wat ik al eerder heb geschreven is dat daar niets mis mee is, gezien de eeuwen van vervolging dat joodse mensen in Europa, door diezelfde Europeanen hebben moeten ondergaan. In de Balfour verklaring waar ik hierboven naar verwijs, kan je in de kern van de verklaring zien dat er ten tijde van de opstelling ervan, een toezegging door de Britse regering gedaan wordt richting de joodse gemeenschap om een joods nationaal 'thuis' te zullen realiseren. Dat is een toezegging wat geleid heeft van het weggeven van wat jij later aanhaalt:

"Het land zelf was van Engeland en de geŽmigreerde joden hebben eerlijk stukken land van Engeland gekocht. Daar kun je niets van zeggen."

Daar kan je wel degelijk wat van zeggen. Het land was in eerste instantie niet aan Engeland om weg te geven (of zoals jij beweert 'te verkopen'), omdat het nooit van Engeland was in de eerste plaats. Ken je de geschiedenis van begin vorige eeuw wel? Heb je enig idee hoe landen als JordaniŽ en 'Saudi'-ArabiŽ zijn ontstaan, of de soms horizontaal en/of verticaal lopende landsgrenzen in Afrika?

Ik word moedeloos van je knip- en plakwerk met politieke onzin erin. Het verdraaien van feiten noem ik ook leugens. Neem dit nou:

"En er leefden daarvoor niet heel veel mensen en de mensen die er leefden jood of geen jood zijn nu burgers van het land israel"

Al was er een stad met maar een handje vol mensen, dan nog was het niet het land voor de Britten om weg te geven. Maar om jou reactie te belichten: tussen 1931 en het ontstaan van de staat IsraŽl in 1947 woonde er tussen de een en twee miljoen mensen. Palestijnen die etnisch joods waren hebben in die periode altijd een minderheid gevormd en tijdens de Nakba, of de Palestijnse 'exodus' zijn er van de naar schatting 850.000 Arabieren die in het gebied woonde, nog maar 160.000 gebleven. Het recht voor de vluchtelingen om terug te keren naar het land waarvan zij gevlucht zijn is een doorn in het oog voor de IsraŽlische bezettingsmacht omdat IsraŽl dan in een klap weer een joodse minderheid kent.
Demografische bron (grafiek pagina 11): http://www.ajcarchives.or...003_3_SpecialArticles.pdf
Bron 'Right of Return': http://heinonline.org/HOL...s/ajil72&div=37&id=&page=
En: https://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Nakba

"Je hebt binnen de grenzen van israel namelijk vrijheid van religie keuze. Iets wat je in Palestina officieel niet hebt."

Dat iets niet officieel is vastgelegd betekent niet dat het er niet is. Bewijs is dat meerdere etnische groepen van meerdere religies naast elkaar hebben geleefd in Palestina. Toen het overigens nog bestuurd werd door de Ottomanen was er wel degelijk de vrijheid van religie, in tegenstelling tot de katholieken heersers in Europa, waar wij nog het spreekwoord 'liever Turks dan Paaps' aan hebben overgehouden.

"IsraŽl heeft ondanks dat toch zichzelf kunnen opbouwen tot een volledig functionerend land."

Het probleem is niet dat IsraŽl een volledig functionerend land is. Er zijn genoeg punten waarop IsraŽl te prijzen valt, zoals bijvoorbeeld de bijdrage aan technologie (neem de Intel processoren). Het probleem is echter wel dat de staat is opgericht in een gebied wat in eerste instantie niet aan IsraŽliŽrs toebehoorde, dat het herhaaldelijk internationaal recht schendt en dat het een apartheidspolitiek voert. Dat is ook wat ik IsraŽl verwijt en gelukkig zijn er steeds meer mensen die deze schending tegen de mensenrechten door de bezettingsmacht IsraŽl in gaan zien.

"Al zou je ze een compleet nieuw stuk land ... weer in een oorlog situatie komen."

Drogreden, zoals zoveel van jou stellingen. Dit is jouw mening, compleet met demonisering, en kan moeilijk gestaafd worden. Net als de meeste punten in je reactie hierboven met de lijst vol IsraŽl verheerlijking. Ooit gehoord van Hasbara?
https://en.wikipedia.org/wiki/Public_diplomacy_(Israel) wat onder andere ook zijn navolging vindt in het betalen van studenten om deze staatspropaganda te verspreiden op het internet:
http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-23695896

Edit: Opmaak bronnen

[Reactie gewijzigd door Kesasar op 14 juli 2014 13:49]

Ik betreur het leed van alle onschuldige mensen op deze aardbol. Dat valt namelijk ook te lezen in die zelfde reactie. Jij gebruikt zelf dog redenen en knip en plak werk. Je trekt mijn reactie uit zijn verband en laat mij lijken op iemand die niets om een mensen leven geeft.

Ik kies kant voor IsraŽl en wil dat verdedigen. Dat betekend niet meteen dat ik beweer dat IsraŽl alles goed doet in mijn ogen! Ik ga ooit nog eens op vakantie naar IsraŽl. Omdat het een prachtig legitiem land is. :) :>
Laten we jou eerste zin als gedeeld uitgangspunt nemen. Ik betreur elk menselijke slachtoffer door wat voor geweld dan ook, waar dan ook. Ben blij om te lezen wat je in de eerste alinea schrijft en ik hoop dat je andere reacties dan alleen wat ongelukkig geformuleerd zijn.

Ik kies geen kant voor IsraŽl noch voor Palestina, noch voor welke natie dan ook in de wereld. In mijn ogen zijn mensen meer waard dan de identiteit die hen bij de geboorte wordt opgelegd. Een Palestijns kind wat vermoord wordt omdat hij of zij het ongeluk had op een bepaalde plek geboren te zijn, nog voordat het ook maar het bewustzijn had gekweekt om te beseffen wat een staat, identiteit of etniciteit eigenlijk is, blijft triest. Dit geldt natuurlijk voor kinderen waar dan ook, maar wat mij betreft nu even wat meer in Gaza aangezien dat het topic is.

Het staat je verder natuurlijk vrij om een kant te kiezen. Net als dat jij heel veel dingen mag vinden. Veel plezier in het prachtige gebied als je gaat ;)
ten eerste: Je bent helemaal offtopic. Ik begrijp niet waarom je op +3 stond. Ik heb je in ieder geval een 0 gegeven (objectief).
en om dan maar offtopic verder te gaan:
In IsraŽl ben je vrij je wordt niet gedood als je je bekeerd tot een ander geloof in Palestina (en andere moslim landen) wel
Roep niet zomaar dingen als je niet weet waar je het over hebt. Dat er landen zijn waar dat zo is, kan misschien zo zijn, maar in Palestina is dat ZEKER NIET het geval en ook NOOIT GEWEEST. Palestijnen leefden tot 1946 in harmonie met de joodse bevolking. Toen werd met hulp van de VS de staat IsraŽl uitgeroepen, en binnen 11 minuten erkend door de VN. Vervolgens kreeg het kindje van de VS alle militaire en financiŽle middelen van de VS.

In feite is het de VS die Palestina bezet onder de naam IsraŽl.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimpģ op 13 juli 2014 23:19]

Stond ik op +3 !?

Het land zelf was van Engeland en de geŽmigreerde joden hebben eerlijk stukken land van Engeland gekocht. Daar kun je niets van zeggen. Wij als Nederland hebben ook financiŽle steun ontvangen van Amerika dus dat is/ was vrij normaal.

En er leefden daarvoor niet heel veel mensen en de mensen die er leefden jood of geen jood zijn nu burgers van het land israel. Er leven namelijk ook moslims, christenen en AtheÔsten in IsraŽl. Je hebt binnen de grenzen van israel namelijk vrijheid van religie keuze. Iets wat je in Palestina officieel niet hebt.

Alle normen en waarden waarvoor ik sta worden min of meer door IsraŽl geÔmplementeerd en niet door Palestina en of enig ander overtuigend islamitisch land. Daarom ben ik voor IsraŽl in deze kwestie. Nee dat betekend niet dat ik het automatisch goed vind dat IsraŽl illegale nederzettingen bouwt etc.

[Reactie gewijzigd door meneer william op 14 juli 2014 11:30]

Je hebt binnen de grenzen van israel namelijk vrijheid van religie keuze. Iets wat je in Palestina officieel niet hebt.
Precies het tegenovergestelde is waar. IsraŽliŽrs zijn tegen iedereen die niet Joods is. (Het zionistische "judaÔsme" dan, want het ware judaÔsme is tegen de staat IsraŽl).
Bron:
https://www.youtube.com/watch?v=5jG6kJm-50k
edit: nog een bron: https://www.youtube.com/watch?v=dPxv4Aff3IA
Bij 2:11 wordt het extreem (die tweede link)

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimpģ op 14 juli 2014 23:45]

In dat eerste filmpje dat zijn Orthodoxe joden. Waar ik woon heb je ook oud gereformeerden (best veel ook nog dus guess where I live).

Die maken slechts een klein krimpend deel uit van die samenleving. Iets wat ook het geval is in Nederland. Dit komt onveranderde door de ontzuiling. Maar Orthodoxe joden dat is idd rot volk.

Wat die laatste video betreft, ik ben het grotendeels met die mensen eens. Ik vind het raar dat wij als Nederland heel veel afrikanen Nederland in laten. Merendeel komt hier als economische vluchteling en dat kunnen wij hier niet gebruiken. Wat in dat laatste filmpje ook te zien is is dat men niet wil dat ze naar hun land toekomen maar in hun eigen land blijven en daar hun problemen oplossen. Iets waar ik ook groot voorstander van ben. Maar goed dat is een compleet andere discussie.
Wanneer jij daadwerkelijk denkt dat IsraŽl de Shoah gebruikt om de daden in het nu te rechtvaardigen ben je niet bepaald erg thuis in de dynamiek van het Midden Oosten.
Jongens,
Het zit veel dieper.
Het hoe en waarom zullen we als kleine mensjes nooit ten volle kunnen doorgronden, daarvoor
komen we een dimensie te kort.
Lees maar eens b.v. in Jesaja hoofdstuk 24 of in EzechiŽl de hoofdstukken 37 t/m 39.
en in Zacharia hoofdstuk 12 of het Evangelie naar Lukas hoofdstuk 21.
Ik vind het heel bijzonder dat als de schuldvraag aan de orde komt het antwoord luidt zoals
we dat vinden in Lukas 13:1-3. "als gij u niet bekeerd, zult gij allen omkomen"
Laten we als een barhartige Samaritaan onze naaste liefhebben.
Je zit hier op een techsite, en dan wil het kwartje soms niet echt vallen. Daarom een stukje Zacharia die ik heel toepasselijk vind:
;Ik zal Jeruzalem en Juda als een beker wijn laten zijn waarvan de volken rondom beneveld zullen raken. Zij zullen Jeruzalem belegeren en ook de overige steden van Juda. Jeruzalem zal een zware steen zijn die als een last op de wereld ligt. Al zullen alle volken ter wereld zich verenigen in een poging haar te verwijderen, toch zullen zij allemaal door haar worden verpletterd. Op die dag,’ zegt de Here, zal Ik hun paarden in verwarring brengen en hun ruiters krankzinnig maken. Want Ik zal waken over Juda, maar al haar vijanden blind maken. (‭Zacharia‬ ‭12‬:‭2-4‬ HTB)
Dat is ook de reden dat de Joden nog steeds bestaan, omdat het Gods volk is.
Ze vallen ook gericht aan. Raketaanvallen worden altijd voorafgegaan door een 'knock on the roof' (een dummybom wordt 1 ŗ 2 minuten voor de echte raket op een huis gedropt) zodat burgers kunnen vluchten. Waar mogelijk wordt ook telefonisch contact opgenomen met burgers in Gaza.

Helaas blijkt de 'knock on the roof' contraproductief: er zijn de laatste dagen gevallen bekend van burgers die bewust op het dak gingen staan na zo'n waarschuwing. Is dat onder dwang van Hamas of uit martelaarsschap? Geen idee.

Verder heeft Hamas ook een verantwoordelijkheid zijn lanceerinstallaties en commandocentra niet in woonhuizen onder te brengen. Helaas beseft Hamas dat burgerdoden het ideale PR-middel zijn, een manier om zichzelf als onschuldig slachtoffer te presenteren.

Merk op dat ik IsraŽl niet verdedig: hun steeds verder uitbreidende kolonies op de Westelijke Jordaanoever zijn een aanfluiting van alle fatsoen en internationaal recht. Maar in Gaza handelen ze voorlopig met alle respect voor burgers dat je kunt hebben in zo'n dichtbevolkt gebied.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 13 juli 2014 20:26]

De Palastijnen krijgen op hun beurt weer de nodige steun van allerlei schimmige Arabische en islamitische bewegingen. Tel daarbij op de bevriende landen en je ziet dat het Palestijnse gebied gebruikt wordt om IsraŽl weg te krijgen en daarmee het westen een klap toe te dienen. Zonder IsraŽl was de grote Islamitische Staat allang geen utopie meer.

Niemand is hier goed, of per definitie het kwaad. De Palastijnen net zo erg als de IsraŽliers.
Nee, want we weten allemaal dat Israel vanuit alle hoeken van de wereld wordt gesteund. En dat Israel over de meest geavanceerde wapens beschikt die meestal 100 malen meer schade aanrichten dan een raketje die afgeschoten wordt vanuit Palestina.

Vertel mij welke arabische landen palestina financieren en de laatste snufjes op het gebied wapentechnologie toeschuiven? Dat is het hem juist net. En die bewegingen waar je het over hebt zijn meestal degene die oorlog voeren, maar het zijn niet de palestijnen zelf. Die bewegingen beschikken over AK's en zelfgebouwde raketten. Dat noemen we niet een evenredige oorlogvoering.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 13 juli 2014 13:21]

De belangrijkste donor is Iran (geen Arabisch land, dat terzijde). Daarnaast krijgen de Palestijnen ook op meer informele basis wapens van SyriŽ en Libanon en ook kortstondig van Egypte toen dat nog door de moslimbroeders werd geregeerd (Hamas is deel van de moslimbroederschap).

Verder: doet het ertoe hoe geavanceerd hun wapens zijn? Met zijn aanhoudende aanvallen op burgerdoelen in Ashkelon, Tel Aviv en andere IsraŽlische steden bewijzen ze de intentie te hebben burgers te doden (en voor de komst van de muur deden ze dat ook gewoon via zelfmoordaanslagen op bussen), en dat is genoeg.

Er is een reden waarom de straf voor poging tot moord niet veel lichter is dan die voor moord (2/3 ervan om precies te zijn): de intentie achter een daad is minstens even belangrijk als zijn resultaat.
Hamas heeft banden met andere organisaties en landen in het midden oosten.
Wapens in je handen krijgen stelt in zowat het hele midden oosten echt geen zak voor. Als je een mooie RPG of IGLA wilt, heb je die morgen.

Fatah bijvoorbeeld heeft overigens een heel stuk minder banden met de rest van de regio als Hamas, en toch hebben die ook zat wapens. Hamas is teminste nog "vriendjes" met groepjes als Hezbollah die weer hun arsenaal via SyriŽ uit Iran krijgt. En Hezbollah verdeelt dit op zijn beurt weer verder de regio door.

Aan wapens geen tekort :) Zolang teminste SyriŽ niet valt, dan gaat het hard mis in het midden oosten :)
Voornamelijk Rusland, vooral gezien de RPG en AK's er in overvloed zijn :P
Rusland. Het land levert op grote schaal wapens aan Assad, inclusief een hoop vrij modern spul. Bovendien heeft Rusland een grote marinebasis in Latakia aan de Syrische kust, zo'n beetje hun laatste buiten Rusland.
Ik vind het een goede actie, geen slachtoffers (website) en toch bewustzijn creeŽren. Het is vreselijk om te zien hoe overdreven Israel vaak reageert, zeker aangezien zij fout zaten in 1948 met het verdrijven van de Palestijnse bevolking en het uitroepen van de staat Israel.

Misschien dat het werkelijke verhaal toch iets anders zit, misschien zijn de door mij gelezen bronnen iets te eenzijdig geweest. Was nooit mijn bedoeling mensen te kwetsen

[Reactie gewijzigd door tvAddict op 13 juli 2014 19:57]

Natuurlijk zijn beide zijden fout in dit conflict. Wat ik eerst gelezen had, ging over het claimen door Joden van Israel op religieuze en historische gronden. Religieuze gronden zijn nooit een legitieme basis om je iets toe te eigenen, en de historische ook niet echt: het is zo dat de Joden ooit verdreven zijn uit Israel, maar je kunt niet zomaar na 800 jaar terugkomen en de huidige bevolking die niets te maken heeft met het verdrijven van jouw volk, verdrijven.

Totdat ik later las dat Joden en Palestijnen aanspraak maakten op het gebied op basis van 2 verschillende verdragen. Ik weet niet hoe betrouwbaar de bron is natuurlijk. Deze bron toont aan dat de Joden een thuisland in Palestina was beloofd door Groot BrittaniŽ. Dan kun je je natuurlijk afvragen hoe ethisch het is om die belofte aan te nemen, aangezien het nog steeds betekent dat de huidige bevolking geen zeggenschap had in deze zaak, het werd voor hen bepaald door de Britten.

http://www.historylearnin...r_declaration_of_1917.htm
De Verenigde Naties hebben de voormalige Britse kolonie toegewezen aan de Joden. Er waren toen ongeveer 600.000 Palestijnen terwijl er vandaag in de Palestijnse gebieden ongeveer 11 Miljoen zijn. Verder leven er ondertussen bijna 1,7 Miljoen Arabieren als Israelisch staatsburger.

Een oplossing voor dit conflict is er helaas niet zo lang er aan beide kanten met heilige boeken gezwaaid wordt.

Hier vind je een stukje over de geschiedenis: http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=49
interessante link, ga ik zeker goed lezen. Is en blijft een moeilijke situatie daar, voor beide kanten is wat te zeggen.
Als je je op vecip gaat beroepen voor kennis wat betreft het conflict, is jaffadok misschien ook een goede website voor je. Doen hetzelfde, maar beide vanuit een ander belichtingspunt. Link: http://jaffadok.nl/
thx, ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar beide sites zijn, maar ga ze in ieder geval bekijken.
Ik vind de actie heel slecht. Een website die niks met het conflict te maken heeft verliest hierdoor misschien wel klanten = geld.

Sowieso belachelijk om partijen ongevraagd bij een conflict te betrekken!
Swype is van Nuance, Nuance is in 2005 samengegaan met ScanSoft, dat voortgekomen is uit Kurzweil Computer Products, dat opgericht is door een man met Joodse ouders (die zichzelf als agnost ziet), die nu voor Google werkt. Daarnaast zijn Nuance/Swype natuurlijk bekende namen/bedrijven, dus als je aandacht wilt pak je een groot bedrijf. "Schuldig" of niet :)
Leuk gevonden, maar zeer indirect... zo is misschien wel elk bedrijf aan IsraŽl te linken...
Ik denk eerder dat ze hierdoor misschien wel klanten winnen... In het nieuws, mensen willen toch even kijken...
Maar je komt dan op de gehackte site uit, die totaal niet uitnodigd om Swype eens te gaan proberen....
De website heeft misschien niets met het conflict te maken (ik ken de achtergrond niet, wellicht is het israelisch?), maar soms ondervind het openbaar vervoer ook hinder van protesten.

Een goed protest veroorzaakt nou eenmaal hinder aan "slachtoffers", hoewel ik liever de term "verhinderde(n)" gebruik. De verhinderden zijn inderdaad wat gehinderd, maar het kost ze niet meteen de kop, letterlijk of figuurlijk.

Zouden die mensen zelf een website hebben opgezet met die enkele pagina, dan had het nooit zo een groot bereik gehad.
We snappen waarschijnlijk allemaal tussen het bereik, de impact en het veronderstelde succes van de actie. Maar dat maakt het nog niet legaal.

Als jij morgen met tien vrienden ineens een station bezet omdat... je iets vindt... reken maar dat je verwijderd wordt.
Verdreven? De Palestijnen die zijn "gevlucht" vergelijken zich het beste als NSB'ers die vlak voor de Duitse aanval uit Nederland zouden zijn weggetrokken met de gedachte terug te keren nadat de gecombineerde Arabische legers de joden hadden uitgemoord om de bezittingen te claimen.

Alleen speelde het anders, de joden wonnen en de Palestijnen zaten klem.

Laten we niet vergeten met wie de Palestijnen samen heulden tijdens de tweede wereld oorlog.

Misschien moet je iets minder TV kijken en iets meer boeken lezen.
Als iemand een verwijzing maakt naar de tweede wereldoorlog als het om de IsraŽliŽrs gaat wordt er moord en brand geroepen, maar een dusdanig absurde vergelijking maken tussen Palestijnse vluchtelingen en NSB'ers vindt jij normaal? Wat een idiotie.

Overigens is je retoriek een beetje vreemd. Meer boeken lezen, zoals deze bijvoorbeeld?
Lives of Hitler's Jewish Soldiers: Untold Tales of Men of Jewish Descent Who Fought for the Third Reich (Modern War Studies):
http://www.amazon.com/Liv...ers-Descent/dp/0700616381

Er waren dus ook joden die samen heulden met Hitler. Maar of dat eraan afdoet dat ook joodse mensen recht hebben op een eigen plek, om in vrijheid en zonder vervolging te kunnen leven? Hier meer informatie over de kwestie:
http://articles.latimes.c...s/mn-12209_1_adolf-hitler
Wat een onzin, er vochten meer moslims tegen Hitler dan voor hem...
Dus? Het feit is dat meer moslims tegen Hitler vochten dan voor hem.
Stel voor dat je jouw reactie op @sfc1971 nog eens door leest. Het is geen onzin wat @sfc1971 stelde. Wat ik aan toonde met een linkje naar informatie daaromtrent.

Dus?

Je zat fout door te stellen dat @sfc1971 onzin schreef.
Als er meer Arabieren meevechten tegen Hitler dan voor Hitler dan klopt deze zin niet: 'Laten we niet vergeten met wie de Palestijnen samen heulden tijdens de tweede wereld oorlog.'
Inderdaad geen slachtoffers, behalve swype, hun product pagina is tijdelik weg, mensen associeren Swype nu met het vermoorden van palastijnen. Ja, echt, geen slachtoffers. Als swype er niks mee te maken heeft, waarom dan swype als slachtoffer maken? Val dan een israelische website aan die er ook daadwerkelijk iets mee te maken heeft, maak je eigen website en ga klagen, maar ga geen onschuldige websites lastig vallen.
En zelfs nog niet zomaar een IsraŽlische website, maar neem dan de IsraŽlische overheid, of een importeur van wapens, of een politieke partij. Dat maakt het nog steeds niet legaal, maar daar kan ik dan iets meer begrip voor opbrengen.
Sorry, ga even een goed geschiedenis boek lezen. Beide partijen hadden weinig keuze, en zitten er nu omdat de verschillende landen die de twee kanten nu "steunen" ze niet op hun eigen grondgebied wilden hebben.

Verder denk ik dat wanneer er twee partijen met raketten schieten, er twee schuldig zijn. Ja, misschien de partij die begon met drie kinderen vermoorden iets meer maar wanneer niemand wil stoppen kun je geen van beide onschuldig meer noemen.
+ dat een kant nogal smerig speelt door zich op te stellen tussen de bevolking en lukraak ongelijde raketen de andere kant opschiet met het doel, raak wat je raken kan.

(schuld ligt niet alleen aan een kant overigens)

[Reactie gewijzigd door dakka op 13 juli 2014 15:48]

Het waren niet de Joden die in '48 besloten hadden een stuk land toe te wijzen als thuisland "voor het Joodse volk".. dat hebben Westerse landen zo bedacht..

De voortdurende kolonisatie van Palestijns gebied valt hen dan weer wťl te verwijten.
Zucht. Eind 19e eeuw is er een beweging ingezet om Palestina terug te krijgen. Zegt Zionisme je iets ;)
westerse landen beperkten de immigratie van Joden om de Palestijjnse bevolking niet voor het hoofd te stoten. In 1948, nadat de britten Palestina verlaten hadden, begon de Joodse bevolking of in ieder geval een deel daarvan een verdrijvingsoorlog met gesmokkelde wapens, waardoor de palestijnse bevolking op de vlucht sloeg en de staat israel uitgeroepen werd
Al tientallen jaren voordat De staat IsraŽl werd uitgeroepen woonden er al veel Joden in Palestina. Deze Joden werden door de Palestijnen vervolgd, vermoord en verkracht. Het was er niet veilig wonen voor een Jood.

De Joden leerden zich uiteindelijk verdedigen en dat is maar goed ook, toen IsraŽl onafhankelijk uitriep werden ze door een grote overmacht uit diverse Arabische landen aangevallen. Die landen waren: Egyote, SyriŽ, Irak, TransjordaniŽ, Libanon, Jemen en Saoedi ArabiŽ.

In de gebieden die door de Arabieren veroverd werden vonden slachtingen plaats onder de Joodse bevolking. Wonder boven wonder wisten IsraŽlische troepen de Arabieren terug te dringen anders waren de Joden in Palestina allemaal uitgeroeid.
Dat de Palestijnen na de overwinning door IsraŽl oogsten wat ze gezaaid hadden is erg jammer voor ze maar dat had dus een reden!

Tijdens WOII werkte de Mufti van Jeruzalem samen met Nazi Duitsland om tot een "EndlŲsung" te komen voor de Palestijnse gebieden.

Je ziet het probleem is complex en de Palestijnse leiders zijn zeker schuldig aan de positie van de Palestijnen op dit moment. Daar kun je De leiders van IsraŽl niet alleen de schuld van geven. Daar moeten ze samen aan werken, waar de Palestijnen mee bezig zijn helpt nou niet bepaald.

Ironisch is ook dat er in het Midden Oosten maar ťťn land is waar een Arabier in relatieve vrijheid en veiligheid kan leven, dat is IsraŽl. Het enige wat een Arabier in IsraŽl te vrezen heeft is een aanslag of raket aanval van andere Arabieren...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 13 juli 2014 13:56]

Ik ben het helemaal met jou eens. Gek genoeg moeten Arabieren in de grote steden ook gebruik maken van de door de IsraŽliŽrs gebouwde schuilkelders!
Anders riskeren zij getroffen te worden door raketten van Hamas.
IsraŽl heeft mensen gearresteerd die wraak namen op een Palestijnse (of was het een Arabische) jongen. Heeft men bij de Palestijnen ooit iets dergelijks gedaan?
Dat zegt genoeg over hun mentaliteit.
Jammer dat je weggemod wordt want het klopt volledig en daar wil ik nog aan toevoegen dat de huidige aanvallen een reactie zijn op alweer honderden raketten die afgevuurd zijn vanuit de gazastrook. Niet dat ik het goedkeur want op deze manier stopt het geweld nooit.

Wat IsraŽl weigert te doen is stoppen met gratis electriciteit, telefonie en voedsel te leveren aan de Palestijnen... dat vinden ze onmenselijk maar bombarderen niet. Rare jongens daar in het Midden-Oosten. Wellicht omdat beide kanten gehersenspoeld zijn door hun respectievelijk heilige boek...
Je draait de zaken om, elk bestand dat er ooit geweest is werd door Hamas geschonden door het ad random afvuren van raketten. De Islam houdt nu eenmaal van martelaarschap. http://www.dagelijksestan...hamas-brengt-mensenoffers

Westerse propaganda? De meeste (linkse) westerse media doen mee aan de verkettering van de Israelis.

En Al-Jazeera? Volgens Harvard professoren is dat is een antisemitisch en anti-westers kanaal.
We moeten eens stoppen met de propaganda term "palestijn". De "palestijn" bestaat niet. Palestina was de naam voor een gebied en later een provincie. Er was nooit een Palestijnse staat. En het tegendeel beweren is geschiedenis vervalsing.
Ah, de 'land without a people for a people without a land' doctrine. Die hadden we nog niet gelezen in de comments hier. Helaas leefde er wel een volk in het gebied dat Palestina heette en dat er na de eerste oorlog nog maar 15% van de oorspronkelijke Palestijnen in het gebied waren is geen legitimering van het bezetten van het land dat in de afgelopen eeuwen nooit IsraŽl geheten heeft.
Dat er geen Palestijnse staat heeft bestaan betekent niet dat er geen Palestijnen zijn of dat je ze niet zo mag noemen. Net als dat mensen uit Twente (gebied) Tukkers zijn en mensen uit Friesland (provincie) Friezen zijn. En wat dacht je van de Koerden? Een beetje flauwe voorbeelden misschien maar m'n punt is duidelijk: je hoeft niet een staat te hebben om een bepaalde afkomst te hebben, en je hebt ook geen staat nodig om mensenrechten te hebben.

Een beetje kibbelen over dit soort details... dan mis je echt het grotere geheel. Het conflict is veel groter en genuanceerder dan dat en gaat ook allang niet meer over hoe het begon. Daar is teveel voor gebeurd en teveel tijd voor overheen gegaan.
Dat klopt. Fijn om te weten dat anderen dezelfde kennis hebben.

[Reactie gewijzigd door mistermicha op 13 juli 2014 12:15]

Omdat er geen Palestijnse staat is betekent niet dat IsraŽl het Palestijnse volk moet uitroeien.
Hamas is voor meer doden verantwoordelijk dan de IDF als je het mij vraagt, met het opstellen van mensen op strategische plekken als menselijk schild.
Belachelijk om een dergelijke terminoligie te hanteren. Niets maar dan ook helemaal niets daarmee te maken. Dus de auto-industrie roeit mensen uit?
Wat zou die website nou met het conflict te maken kunnen hebben? Sorry, maar ik zie de correlatie echt niet. Het lijkt eerder een excuus om gewoon een website-je te hacken, dan serieus voor de Palestijnen op te komen.
Natuurlijk heeft Swype er niets mee te maken. Dit zijn mensen die aandacht willen voor hun zaak, ze zijn niet uit op problemen te veroorzaken of mensen hun accounts te hacken. Het is puur aandacht voor de oorlog die daar gaande is.

Hacken enz mag allemaal niet, maar ik heb hier geen moeite mee, ze doen hiermee geen kwaad, dit zijn gewoon mensen die wanhopig zijn, die rust willen, dat kan ik wel respecteren.
Ik zeg dit niet omwille van mijn standpunt omtrent het conflict in die regio, want dan zou ik waarschijnlijk zelfs een hele andere kant uit praten. Maar halen is gewoon verboden. En als ze het in die regio niet druk genoeg hadden met het afschieten resp. ontwijken van granaten, dan zouden ze deze mensen moeten opsporen en berechten.

Swype is overigens een Amerikaans bedrijf... als de Palestijnen al een echt land zouden vormen, in de juridische zin, zou dit dan niet als een act of war jegens de V.S. gezien kunnen worden...? Dat moet je als Palestijnen toch ook niet willen...
Ik denk dat je hier veel te westers naar kijk. Lees hun bericht. Mensen gaan daar dood, kinderen gaan daar dood. Ze kunnen het niet interesseren wat wel of niet mag, waar een site is gehost of wat ze doen. Ze proberen te overleven, ze proberen onze aandacht te vragen.

Hoeveel zou jij om wetgeving geven, wanneer je familie en vrienden om je heen sneuvelen? Daar komt deze actie vandaan, niets meer, niets minder.
feit dat het op t.net en 1001 andere pagina's beschreven wordt; en dat 'wij' een discussie voeren over het conflict maakt het een geslaagde actie
de oplossing is dus gewoon dit niet door nieuwssites in het nieuws te laten zeggen. Het stimuleert alleen maar om het meer te doen.
De reden zal zijn dat het niet in de internationale media valt te vinden, of omdat deze berichtgeving vaak eenzijdig "gekleurd" is en omdat er toevallig nu weer een aantal intenationale sport evenementen zijn die alle aandacht krijgen.