Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Submitter: Bulldog

Apple heeft te kennen gegeven dat het zijn Volume Purchase Program uitbreidt naar Nederland en BelgiŽ. Met het programma kunnen bedrijven applicaties in grote volumes kopen voor de Apple-besturingssystemen OS X en iOS.

Volgens Apple komt het Volume Purchase Program 'binnenkort' naar Nederland en België, zo staat op de website te lezen, maar meer informatie over de releasedatum is niet bekendgemaakt. Naast Nederland en België heeft Apple ook plannen om het zakelijke programma op te starten in veertien andere landen, waaronder Denemarken, Noorwegen, Ierland, Luxemburg en Zweden.

Met het Volume Purchase Program kunnen bedrijven licenties voor applicaties aanschaffen in grote volumes. Het gaat om software voor het desktopbesturingssysteem OS X en het mobiele besturingssysteem iOS. Naast een lagere prijs dan bij het aanschaffen van individuele licenties moet het programma het gemakkelijker maken voor bedrijven om applicaties onder werknemers te verspreiden. Overigens kunnen er via het Volume Purchase Program ook boeken worden aangeschaft.

Het zakelijke programma voor de aanschaf van software bestond al enige tijd, maar is in veel landen nog niet beschikbaar. In Europa hebben bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Frankrijk al toegang.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Dat is goed nieuws. Hoeven we geen iTunes cards meer bij een iOS device uit te leveren. Maar kunnen dan VPP gebruiken via de MDM tool :Y)
Niets voor kleinere bedrijven? Die mogen dus 'meer' betalen.... geen programma's voor zzp?

Naast een lagere prijs dan bij het aanschaffen van individuele licenties

@xajorkith bedank voor de bevestiging :) alleen als je meer werknemers hebt. Niet voor eenpitters.
@Inproba de 'papierwinkel' van kopen voor meer gebruikers is idd voor klanten makkelijker.
@Tjoekie dan loop je die korting dus mis.

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 12 juli 2014 11:17]

De eerste zin na de link is deze Whether you have ten employees or ten thousand, the Volume Purchase Program (VPP) makes it simple to find, buy, and distribute apps and books to meet your every business need.. Dus "meer" betalen hoeven ze niet.
Er zullen waarschijnlijk wel quantity discounts zijn. Oftewel een bedrijf dat een app 1000x koopt zal hoogstwaarschijnlijk minder betalen dan een die maar 10 koopt.
het gaat niet zo zeer of er discounts zijn, die zijn er nu al. Het verschil is dat je, eenmaal dit programma invoegen gaat, geen CC of andere betaalmiddelen meer moet gebruiken op elke individuele MAC of iPad en je met een voucher systeem kan werken.

Als je nu een programma wilt distribueren dan heb je de bron nodig en dien je die manueel nog ergens te hosten om kunnen uit te rollen. Dat is niet de meest elegante manier van uitrollen en nu zal je dan indien je vlug en eenvoudig een app die beschikbaar is in de store deze zo met je MDM tool kunnen uitrollen. En heb je ook geen aparte developer/enterprise account meer nodig bij Apple.

BTW ze zeggen bij Apple al jaren dat het programma naar de Benelux zou komen. Dit nieuws is zonder echte datum dus ook geen cent waard...

[Reactie gewijzigd door Royale de Luxe op 12 juli 2014 11:19]

er zijn extra voorzieningen hiervoor in iOS 8, dus het wordt steeds makkelijker en aantrekkelijker, ik verwacht dus zeker dat het met ingang van iOS8 ook in NL verkrijgbaar is. Handig ook voor onderwijsinstellingen!
Even bellen met Apple en het was altijd al mogelijk om volume licenties af te nemen ,ook 5-8 jaar geleden. ( in ieder geval voor scholen)
Moet je mij eens aanwijzen waar Apple eerder heeft beweerd dat ze het VPP-program naar Nederland wilde halen?
Wat moet je als zzper met een volume licentie? Als je toch maar alleen bent heb je ook wel genoeg aan 1 of 2 licenties hŤ.
En aftrekbaar v.d. belasting
aftrekbaar of niet heeft niets te maken met hoe je dingen koopt.
Voor een zzp-er of eenmanszaak maak dat weinig uit toch?
Waarom zeg je dan aftrekbaar van de belasting?
Misschien een heel domme vraag: wat moet ik met een iOS licentie zonder een iOS device? En bij een iOS device zit toch al een iOS licentie?

Edit: wacht, het gaat over apps, niet over het besturingssysteem!

[Reactie gewijzigd door chinco op 12 juli 2014 11:05]

Het gaat inderdaad over apps, het voordeel van Volume Purchase Program (VVP) is dat bedrijven en scholen in een keer een groot aantal licenties kunnen aanschaffen. Na de aanschaf krijg je van Apple een lijst van licentie codes. Je kunt deze licentie codes met behulp van Apple Configurator of een Mobile Device Management (MDM) omgeving uitrollen naar iDevices.

Nog een voordeel van Volume Purchase Program is dat ontwikkelaars ervoor kunnen kiezen om bepaalde korting te gegeven aan scholen. Ik kwam dit artikel tegen op het internet: http://www.onemorething.n...se-onderwijsinstellingen/

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 12 juli 2014 11:24]

Wat ik me dan afvraag is hoe dat tot nu toe ging... Want mdm oplossingen hebben zon volume account nodig. Hoe deden bedrijven en scholen dat tot nu toe met ipads?...
handmarig installeren en ja is een kwalitatief uitermate teleurstellende klus
Dat werd wel eens tijd. Dat gaat het mij makkelijker maken wanneer we ipads gaan beginnen gebruiken op school. Al ben ik er zeker van dat het nog steeds niet volledig op punt staat om alles volledig te managen. (of die indruk kreeg ik toch na een presentatie daarover bij Lab9)
Dit kon al aantal jaar ? (iig voor osx en keynote)
Zat alleen altijd een minimum van 20 stuks aan.

[Reactie gewijzigd door DDX op 12 juli 2014 10:33]

Neen, dit kon niet, alvast niet in BelgiŽ en Ierland.

Wij hebben al tientallen keren Apple gecontacteerd om hen te vragen hoe wij op 23 Macs (in de 2 landen hierboven) met 1 iTunes Account oa Pages installeren. We hebben ook 10 verschillende antwoorden gehad.
(En neen, wij gaan echt geen tientallen accounts creŽren om een programme te installeren, zoals 1 antwoord luidde)

Laatste keer gewoon een van de reacties opgenomen van een medewerker die zei dat je zoveel kon installeren als je wou, ook toen we vertelden dat we een vennootschap zijn en in dit in strijd is met hun eigen licenties! Als er ooit controle komt hebben we dit toch al.

Als dit programma er nu komt, kunnen we eindelijk onze licenties in orde brengen.
Wij hebben wel korting kunnen bedingen destijds
Heb je wel werkelijk eens verdiept in OSX?
Apple werkt of ondersteund al jaren open standaarden, dat is altijd al zo geweest.

En dan kom je met OpenDocument? (met die rare not-native componenten waar een programma niet beter op wordt)
Met pages kan je gewoon exporteren naar pdf formaat, docx formaat dat lijken me toch twee hoofdzakelijke formaten wat je in de praktijk tegen komt en dat is altijd al mogelijk geweest.
Exporteren ja. Maar gewoon "save" maakt er eoa ".pages" file van, waar letterlijk geen enkel programma iets mee kan, behalve Pages zelf. Open standaard, uhhuh. Welke dan?
Je loopt maar wat te bashen, zonder er kaas van gegeten te hebben,
Microsoft heeft nog niet eens 'jaren' een app store. En dus ook niet al jaren een volume purchase mogelijkheid op apps in die app store.
Dat niet nee, maar wel voor echte applicaties.
.

[Reactie gewijzigd door 2G2 op 12 juli 2014 17:49]

OpenDocument wordt al jaren ondersteund, in elk geval al sinds Mac OS X 10.5.
Verder exporteren alle Apple apps naar universele formaten zoals PDF, en kan je ook gewoon Microsoft Office native formaten openen, bewerken en opslaan, zowel 97-2003 als de nieuwere.

Verder zijn serieuze betaalde applications op een Mac best vaak van Apple, zoals Final Cut Pro, Logic Pro X, MainStage 3, Motion en Compressor. Daarnaast is VPP niet alleen voor Apple software, maar is het een systeem voor alle App Store content. Dat houdt in dat je dus alles centraal kan distribueren en beheren qua licenties via de App Store, en via MCX en MDM op apparaten die content dus ook kan deployen en licencieren. In plaats van voor elk apparaat of gebruiker los een licentie aan een account binden en via die account betalen.

Dit is iets wat Microsoft niet heeft. Die hebben wel KMS, en dat werkt voor een beperkt aantal Microsoft applicaties voor de activatie. De licenties moet je alsnog los kopen en los invoeren (dan wel centraal). Verder zijn er diverse third party systemen die het een beetje doen, maar geen enkel systeem kan het op de schaal van de AppStore (qua content).

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 13 juli 2014 01:55]

Dit is iets wat Microsoft niet heeft. Die hebben wel KMS, en dat werkt voor een beperkt aantal Microsoft applicaties voor de activatie. De licenties moet je alsnog los kopen en los invoeren (dan wel centraal).
Ik weet niet waar je het over hebt. Licenties kun je op basis van KMS (1 licentiekey for all via centrale licenseserver) of MAK (1 key zelf invoeren per installatie).

Afhankelijk van het aantal gebruikers en/of desktops is een bepaald licentieprogramma ideaal. Ik denk dat je kennis zich beperkt tot Open License en die moet je inderdaad activeren. Er is echter meer in het Microsot Volume Licensing landschap. Bij 250 desktops of meer kun je via VLSC alle software en keys downloaden en meteen gebruiken. Je moet dan wel zelf letten op de aantal installs en ook de juiste hoeveelheid aftikken. Dat kan ook weer op verschillende manieren: meteen, of een keer per jaar tellen.
Ik bedoelde dat Microsoft dat niet voor derden heeft. :)

Ja, je hebt inderdaad dat je voor Microsoft licenties bij de Open License variant zelf meer moet doen dan bij andere smaken, maar het blijft beperkt tot Microsoft licenties. Je kan bijvoorbeeld niet via Microsoft en Microsoft systemen licenties distribueren of inkopen van een niet-Microsoft bedrijf.

Dat is dus wat Apple heeft en nu naar de BeNeLux komt naast de landen die er al langer gebruik van konden maken: alles wat je in de AppStore (zowel Mac, als iOS als iTunes en iBooks) kan je nu centraal kopen en beheren qua licenties.
OpenDocument wordt al jaren ondersteund, in elk geval al sinds Mac OS X 10.5.
Dan wordt het tijd dat ze die rare formaten .pages, .numbers en .keynote maar es ditchen ten faveure van formaten die open zijn en iedereen gewoon kan gebruiken.

Ondersteunen is een ding, gebruiken is nog heel wat anders.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 juli 2014 14:54]