Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Het vrijgeven van een deel van de broncode van Android L wijst erop dat de update naar de nieuwe versie van het besturingssysteem ook naar de Nexus 4 en Nexus 7 uit 2012 komt. Daar zijn momenteel geen Developer Previews voor.

Mockup: Nexus 4 met Android LGoogle heeft van alle Nexus-apparaten vanaf 2012 een deel van de Android L-broncode online gezet, meldt Android Police. De Developer Preview van Android L kwam echter vorige week alleen uit voor de apparaten uit 2013.

Dat de apparaten uit 2012 een update zullen krijgen, is lang niet voor de hand liggend: Google ondersteunt smartphones en tablets normaalgesproken tot achttien maanden na release. Daarom krijgen de Galaxy Nexus uit 2011 en Nexus S uit 2010 al enige tijd geen updates meer.

Google heeft nog niet ontkend of bevestigd dat de Nexus 4, Nexus 10 en Nexus 7 uit 2012 updates zullen krijgen naar Android L. Android L komt dit najaar pas uit en bevat diverse wijzigingen, waaronder een nieuwe 'designtaal'. Bovendien wisselt Android L de aloude virtuele Java-machine Dalvik in voor het nieuwere ART.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Ik ben benieuwd hoe het gaat met de Nexus 7 2012 en de ART, aangezien op dit moment ART op de normale stock roms nog niet aan te zetten is en Android L ART als primair systeem heeft....
ART is al wel in te schakelen op de stock roms, dit staat verstopt onder de developer settings. De developer settings worden zichtbaar na 7 taps op het build-nummer.

Goed nieuws dat deze versies nog wel een update krijgen. Zelf eigenaar van n4 en n7, dus dit zou goed uitkomen. Hiervoor had ik een Gnex die nu geen support meer krijgt, ook custom roms is voor deze telefoon lastig door de Omap processor van Texus Instruments die niet meer wordt ondersteund.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 2 juli 2014 20:04]

Op mijn Moto G kan ik inderdaad in de dev settings kiezen voor ART, maar op mijn Nexus 7 2012 is deze optie er niet in de dev settings. Dus ik nam eerst aan dat ik geen update ging krijgen naar Android L door dit. Ben benieuwd hoe het komt dat er geen ART was met kitkat op de N7 2012.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met de Nexus 7 2012 en de ART, aangezien op dit moment ART op de normale stock roms nog niet aan te zetten is en Android L ART als primair systeem heeft....
ART is als een developer optie aan te zetten in Android voor ik dacht Android 4.1+
Vanaf 4.4 kitkat is deze in dev opties aan te zetten.
Maar dus niet op een Nexus 7 uit 2012, ondanks de laatste kitkat ...
Niet correct, de Moto G kan ook tussen Dalvik en ART switchen en die heeft maar 1GB.
Dit heeft niet met geheugen te maken maar puur met drivers. Art werk niet goed samen met de tegra3. Nvidia wil hier niet goede suport op leveren omdat ze het niet meer ondersteunen. Daarom zijn ook heel veel nexus7 bezitters bang dat ze andrpid l nooit zullen krijgen.
Ik draai al weer even met ART op de nexus 7 2012 (sinds 4.4, paranoid android rom): geen enkel probleem tegengekomen dus veel kunnen die driver problemen niet voorstellen.
Games en zelfs tegra demo's werken prima in ieder geval.
Mn Xperia Tablet Z heeft die optie ook niet in de stock 4.4.2 sony rom ;)
Mijn Nexus 7 2012 heeft het anders niet ;) Ook niet als developer optie.
Op de Nexus 7 2012 krijg je die optie niet te zien in de stock rom.
ART als optie is pas in 4.4 toegevoegd.
ART zoals we dat nu hebben, zowel in 4.x als L, is nog experimenteel en niet de finale versie. Ik zou dus heb conclusies trekken uit het feit dat het nu nog niet (op experimentele basis) beschikbaar is voor de n7(2012).
Mijn Nexus 7 2012 draaide gewoon Android 4.4.4 op ART ipv Dalvik. Al sinds Februari, geen enkele probleem mee. ook me Galaxy Nexus draaid op 4.4.4 en ART, ook daar geen enkel probleem. Het enige is dat sommige apps nog niet 100% foutloos werken, maar geen van de apps die ik gebruik.
Dat de apparaten uit 2012 een update zullen krijgen, is lang niet voor de hand liggend: Google ondersteunt smartphones en tablets normaalgesproken tot achttien maanden na release. Daarom krijgen de Galaxy Nexus uit 2011 en Nexus S uit 2010 al enige tijd geen updates meer.
Dat is niet de belangrijkste reden. Google probeert alle devices te upgraden. De genoemde devices zouden nog updates krijgen, ware het niet dat Texas Instruments uit de markt is gestapt, en hun closed source drivers niet meer geupdate worden. Als niemand de drivers bijwerkt, kan Google geen aanpassingen doen.
TI heeft de drivers vrijgegeven voor de Galaxy Nexus. Alternatieve ROMs lukt het blijkbaar wel om de updates te doen. Neen, de uitleg van Google was op zijn minst dubieus.
TI heeft de drivers helemaal niet vrijgegeven. Je hebt een black box binary waar je niets aan kan veranderen. Met de snelle ontwikkelingen van de Linux kernel gaat dat op den duur problemen opleveren. Alternatieve ROMs hoeven geen ondersteuning te bieden: als je geen problemen ondervindt is dat mooi meegenomen, maar zodra je glitches krijgt is het einde verhaal.
Android L verlengt ook de batterijduur met 33% (minimum) en Holo wordt decaprecated als naming voor de layout. Het wordt nu Material Design, wat moet zorgen voor Responsive Flat Design met vlottere animaties :)
Heb hier wat meer info over?
Zoals ik het begrijp eet het beeldsherm verreweg het meeste stroom op een telefoon. Een 33% verbetering klinkt daarom te mooi om waar te zijn.
En als ik na ga dat iPhones met minder accu (lage milliampere) ook prima accuduur kennen, ios soepel draait met relatief lage prestaties, viel er ook wel aardig wat te verbeteren.aan Android. Ik zeg, …indelijk, want wachten op nieuwe verbeterde accutechnologie duurt eeuwen
Da's het verschil tussen de soft- en hardware 100% op elkaar af kunnen stemmen versus dezelfde software op honderden (misschien wel duizenden) verschillende apparaten kunnen draaien.
En niet te vergeten ook het verschil tussen een zeer groot (5" en meer) display met zeer hoge resolutie en helderheid versus een veel kleiner, lower res scherm zoals in de iPhone. Wetende dat het display met voorsprong de grootste stroomvreter is, is het voordeel van iOS meteen een pak kleiner (maar niet weg natuurlijk).
Een groter telefoon heeft ook een groter accu natuurlijk.
Ja, maar door de obsessie met dun en licht te zijn vaak niet evenredig groter. Zeker als je ook in beschouwing neemt dat het scherm niet alleen groter is, maar ook een hogere resolutie heeft.
True, daar hebben jullie zeker twee belangrijke punten. Even niet aangedacht, kortzichtigheid..;). Dan is het nog knapper dat Android L misschien 20-30% langer met de accu gaat doen, afhankelijk van de soort taken (of het ontbreken ervan>standby) natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 2 juli 2014 23:00]

Als ik bij mij op werk kijk dan,

is de Iphone5 het snelst leeg,
dan de Nokia 920

beide elke dag opladen

en dan die van mij die ik pas om de 2 dagen hoef op te laden. Oh ja, een Moto G met Android die 1/5 van bovengenoemde toestellen kost en toch alle smartphone functies heeft die ik nodig heb. ;) ( En nee,die collega's gebruiken de smartphone echt niet veel intensiever. ;) )

De Iphone accu voorsprong is ingehaald door de recente android toestellen.
Mijn iPhone 4 ging toch echt VEEL langer mee dan mijn huidige toestel (Motorola Moto G 16GB).
Zou het kunnen dat het ook met de gebruiker en het gebruik te maken heeft? :)
Zekers,

Daarnaast heeft de Iphone 4 natuurlijk ook maar een klein scherm in vergelijking met de Moto G maar hebben ze dezelfde PPI.
De Iphone 5 heeft een groter scherm dan de 4, maar ook weer dezelfde PPI.
Echter hebben de iPhones ook veel minder krachtige batterijen ;) 1400mah tegenover 2500-3500mah.

Een 4 inch telefoon die 2x kleiner batterij heeft gaat langer mee dan een telefoon met een 4,7" scherm. Apple doet het toch iets beter met batterij efficiŽntie als je het 1 op 1 vergelijkt.

Achja, wat maakt batterijduur tegenwoordig nog uit. Je hebt overal de gelegenheid om op te laden. Ga ik met de auto, dan heb ik een autolader. Ga ik met de trein dan heb ik mn iPad mee waar ik alles op kan doen (inclusief bellen, sms'en door middel van iOS8). Ga ik wat langer onderweg dan heb ik toch vaak mn Macbook bij me in de tas en een usb kabel. Onderweg ook geen probleem om mn iPhone even aan mn Macbook te hangen om op te laden.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 2 juli 2014 23:18]

Houd er wel rekening mee dat een iPhone een veel minder snelle processor en een lagere scherm resolutie/formaat heeft als de hedendaagse top-modellen in de Android wereld. ;)
Verder speelt ook het genen mee wat Arfman ook al aangeeft.
Inderdaad, minder snelle processor. En toch snel en soepel lopen als de snelle Android phones. Dus wat optimalisaties voor Android zijn wel nodig.
Dat klopt inderdaad, maar zoals de persoon boven mij al aan gaf is dat niet zo makkelijk. Het is hetzelfde als wanneer je Windows met OS X gaat vergelijken. Optimalisatie is moeilijk als het moet werken op heel veel verschillende apparaten met verschillende configuraties.
Zoals hierboven al aangehaald is, is het scherm met afstand de grootste energieslurper in een moderne smartphone en laat die nou net een stuk kleiner zijn in het geval van een iPhone dan die van een gemiddelde Android-telefoon. Tel daarbij op dat de resolutie bij Apple ook achter blijft en je snapt waarom die telefoons langer meegaan op een accu.

Daarmee wil ik Android overigens niet verdedigen hoor, ik vind dat een smartphone ook gewoon een paar dagen mee moet kunnen gaan.
Die optimalisaties zijn er al lang (project butter), ik draai nu 4.4.4 op een nexus 7 (met art ipv dalvik) en dat draait op die "oude" hardware toch zeer snel.
Ars technica heeft het getest en kwamen bij browsen inderdaad uit op een vooruitgang van de batterijduur van 36%:
http://arstechnica.com/ga...through-our-battery-test/
Maar alleen getest met browsen, elke 15 sec nieuwe pagina. Voor games zal het weinig tot niets helpen. Dus als je een mix van beide doet zul je minder winst hebben. En als je vooral gamed zul je nauwelijks winst hebben.
Je telefoon zit meer dan de helft van de tijd in standby. Daar zou Volta net nog beter mee moeten werken. Wat gek dat er nog geen testresultaten van standby time zijn... Dat verschil zal namelijk de grootste invloed hebben.
Waarschijnlijk omdat dit de vlugste manier was om de test erop te zetten.

Developer versie erop zetten, tests runnen die de batterij zo vlug mogelijk opgebruiken en een review erover plaatsen... Eťn die regelmatig gelinkt wordt zoals hierboven :)
Erg indrukwekkend vind ik het iig: ik had eigenlijk van Volta vooral verwacht dat er in standby bespaard zou worden: dan valt er namelijk veel meer aan efficiŽntie te winnen door workload batches samen te groeperen en zo de tijd in deep sleep van de CPU te maximaliseren. Dat is wat Volta ook doet, zegt Google.

Maar om screen-on-time, waarbij de CPU nooit in deepsleep gaat, omdat zo veel efficiŽnter te maken.... wel, dat had ik niet verwacht!
Ik heb hem nu 6 dagen geprobeerd, maar bij mij gaat de accu 3 uur minder lang mee. Heel leuk die browser test maar niemand zit de hele dag te browsen.
Anecdotal evidence much?

Vergeef me, maar ik ben super optimistisch met die resultaten: ik hecht meer waarde aan verschillende artikelen van profesionele reviewers die hun testmethode uitlichten en exact metingen presenteren, dan 1 random iemand op het internet zijn ene anekdote ;)

Ik flash het nog niet op mijn N5, ik wacht de echte release liever af. Hou daar ook rekening mee: dit is een developer preview.
Wat ik dus probeer te zeggen is dat ik meer waarde hecht aan tests bij dagelijks gebruik dan tests die specifiek op 1 functie ingaan.
In standby tijd zou het nog beter moeten gaan, aangezien minder processen toegang krijgen en er heel wat meer uitgezet wordt als er bv. geen wifi ontvangst is (om maar enkele voorbeelden te noemen)
Ars Technica zijn idioten. De patches die Googles heeft toegevoegd zijn voor optimaliseren van batterij in standby (waar het scherm dus uitstaat).

Voor actieve apps zijn helemaal geen batterij optimalisaties doorgevoerd. Die hebben dus helemaal geen betrekking tot de test, aangezien de test gaat over een actieve app.
decaprecated
Is dat een woordspeling? Bedoel je deprecated (veroudert), of decapitated (onthoofd)?
Hier zou ik blij mee zijn, mijn Nexus 7 uit 2012 kan nog wel even mee. Helemaal als ik straks de nieuwe android versie er weer bij krijg.
Maar zal de Nexus 7 (2012) dan ook weer sneller worden. Merk toch dat mijn Nexus 7 uit 2012 ontzettend traag is geworden laatste tijd. Nou weet ik dat dit een voorkomend probleem is, maar zou Android L het beter maken? Ik kan alleen maar hopen.

Edit // @hieronder - Duidelijk, toch maar is even kijken naar een schone installatie. Hopen dat dit het weer een stuk beter maakt.

[Reactie gewijzigd door Metian op 2 juli 2014 20:05]

kan niet zeggen dat de mijne ontzettend traag is geworden, niet zo duidelijk merkbaar bijvoorbeeld als met mijn vorige foon, de samsung Galaxy S1. Die was na dik anderhalf jaar niet meer voor uit te branden.
Misschien tijd om de Android equivalant van een verse installatie uit te voeren? Dan wel de boel flink opschonen...
Dan zou ik toch eens kijken of je niet een app hebt die roet in het eten gooit, want mijn Nexus 7 (2012) gaat echt als de brandweer!
Ben wel helemaal blij met dit nieuws, Android L gaat volgens mij een flinke stap voorwaarts worden en daar ga ik graag in mee!
Dat komt door het goedkope geheugen dat Asus heeft gebruikt in de Nexus 7. Als het goed is zit er sinds 4.3 TRIM ondersteuning in. Als het goed is zorgt dat er voor dat het geheugen dat leeg is, maar door eerder gebruik wel gereserveerd is opnieuw vrijkomt.
I’ve learned a bit more on the conditions underlying when Android 4.3 will TRIM filesystems, as it wasn’t completely clear before. The Android framework will send out a “start idle maintenance window” event that the MountService listens for, and then invokes vold to fstrim filesystems when a few conditions have been met – the device hasn’t been touched for over an hour, no idle maintenance window event has been sent in 24 hours, and the device is either off-charger with 80% battery or on-charger with 30% battery. The goal is to have fstrim run roughly once every 24 hours if you’re in the habit of plugging the device in to charge every night.

Fstrim sends the FITRIM ioctl() command to all writable filesystems when invoked, which discards (TRIMs) blocks on the eMMC not used by the filesystem. Without TRIM the controller will track blocks that have data deleted by the filesystem, but the controller still believes has data it needs to track. TRIM is the signaling pathway through which the filesystem and OS can tell the controller that it can now consider those blocks unused and for garbage collection – different controllers will behave differently since it’s their prerogative to decide what happens next however.
http://www.anandtech.com/...trim-to-all-nexus-devices
Met android 4.4.4 is het hier altijd nog:
  • >8 seconden wachten voor het opstarten van een app (loopt daarna prima)
  • ~10 seconden wachten om webpaginas te laden.
  • En heb je last van een traag niet responsief menu.
Elke week een factory reset helpt wel een beetje.
Mij komen deze symptomen ook totaal niet bekend voor, mijn apparaat is gelukkig nogsteeds vlot en responsief. Maar ik gebruik de opslag ook weinig of niet van mijn tablet, mogelijk dat de jouwe een eind vol zit?
Daar heb ik sinds 4.3 geen last meer van. Als ik 'm elke nacht aan de lader hang, is de tablet bij mij merkbaar sneller.
Raar, daar heb ik geen last van onder 4.4.4.
Ik heb hem 2weken geleden geroot en CM erop gezet. Ik weet niet of het veel vlotter loopt maar gevoelsmatig draait het gewoon goed. De kleine response lag zit er nog wel in. Denk dat het gewoon komt doordat ie oud is.
Ik heb exact hetzelfde. Het aantal "chrome reageert niet meer"-meldingen is ondertussen ook niet meer te tellen. En inderdaad een factory reset werkt even (paar weken misschien), maar daarna is het weer drama.

Ik vraag mij wel altijd af hoe het kan dat sommigen hier wel en anderen geen last van hebben. Zelf heb ik er een uit de eerste batch uit de UK. Misschien dat latere batches dit probleem niet hebben?
Ik ben ook een early-adopter met een UK nexus7.
Ook heeft google de images kort online gezet.
bron: http://androidworld.nl/ni...exus-7-en-nexus-10-lpv81/
Dat bleek naderhand nep te zijn. Als je goed kijkt zijn de code names van de N7's ook fout.

Overigens wel erg goed nieuws dat mijn N4 nog wel een update gaat krijgen. :)

[Reactie gewijzigd door Lars. op 2 juli 2014 19:55]

Wat is er fout aan de codenames dan?
N7 2012 wordt genoemd als Flo, dit zou voor de genoemde wifi versie grouper moeten zijn. De N7 2013 zou flo moeten zijn want dat is de codename, razor is de product naam maar die wordt in dit soort dingen niet gebruikt door Google.
Eerste klopt, tweede klopt NIET. razor wordt gewoon gebruikt hoor:

https://developers.google.com/android/nexus/images

edit: sinds de Nexus 5 en 2013 Nexus 7 verie noemen ze hun producten niet meer verschillend van de software. Nexus 4 was Occam, maar productnaam was mako. Nexus 5 is software en productnaam hammerhead, hetzelfde met de 2013 Nexus 7. Beetje vaag dat wel.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 3 juli 2014 01:00]

Dan heeft xda mij misleid. :( die eerste wist ik zeker aangezien ik hier zelf een N7 2012 heb gehad maar dat tweede heb ik ook maar gelezen. :P
Het zou ook weinig zinvol zijn om meer dan 1 interne codenaam/projectnaam te hebben voor hetzelfde product, kan alleen maar voor verwarring zorgen.

Edit: Blijkbaar doet Google dit toch, met een apparte product en project naam. Beetje zinloos in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 3 juli 2014 10:06]

Zorgt inderdaad enkel voor verwarring vindt het dan ook vreemd dat ze hiervoor gekozen hebben.
Oh je zou misschien toch gelijk kunnen hebben. Alleen de Nexus 5 heeft productnaam=codenaam dus.
flo wordt inderdaad gebruikt door Cyanogenmod
https://download.cyanogenmod.org/?device=flo
Vaag dat ze dat dan alleen bij de Nexus 5 niet gedaan hebben. Ook al is dat de laatste Nexus die ze uitgebracht hebben tot nu toe.

Misschien filosofie aangepast?

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 3 juli 2014 01:53]

[off topic]
Bij de wi-fi versie van de 2012 Nexus 7 staat als codenaam 'flo'. Echter zou hier nakasi moeten staan, en voor de 3g variant nakasig.

Zie https://developers.google.com/android/nexus/images

Zit een verschil tussen productnaam en devicenaam. Razor is een productnaam, Flo is een devicenaam. Hoe dat onderscheid precies zit weet ik niet maar hier staat een kort stukje uitgelegd:

"If you are confused by the name “razor” since you have also seen us refer to the new Nexus 7 as “flo,” I’ll try to explain. Each Nexus device is essentially given two names: a device name and a product name. Take for example the Galaxy Nexus LTE. You’ll see it often referred to as “toro” which is the device name, but in the software updates for it, it is referred to as “mysid” aka the product name. So for the new Nexus 7, we have a product name of “razor” and a device name of “flo.” Product names are typically listed with factory images since they are tied to the software of the device.
Bron

Flo lijkt dus in ieder geval bij de 2013 editie van de Nexus 7 te horen en ik vermoed dan niet ook bij de 2012 maar wellicht dat het beide kan. In ieder geval is dit niet de naam die google over het algemeen bij de images zet maar worden de productnamen gebruikt.
[/off topic]

[on topic]
Overigens ook logisch dat het op deze manier gebeurd, van elke type toestel ťťn gebruiken voor ontwikkelen en als dat werkt je release geschikt maken voor andere toestellen. Intern zullen ze het misschien al wel ook wel eens getest hebben op andere devices maar je focust je ontwikkeltijd je toch voornamelijk op ťťn toestel omdat in principe het toestel zelf niet uit maakt maar het meer om de werking / besturing van het OS gaat.
[/on topic]

//edit @moderaters: dat in bericht deels iets off topic is wil nog niet zeggen dat het hele bericht dat is.

[Reactie gewijzigd door Shinji op 3 juli 2014 00:47]

Gaat krijgen? Ik lees enkel dat er plannen zijn of waren voor de N4 en N7-I. Dat kan net zo goed betekenen dat het niet goed uitpakte en dat de plannen dus van de baan zijn.
leert google het dus toch!

nee dit is geen sneer dit is een complement, android heeft altijd problemen gehad met oudere toestellen updaten, men moest altijd rooten of fabrikanten leverden de nieuwere versies niet etc. in elk geval krijgen de nexus toestellen nu meer dan 2 jaar support (wat ook wel nodig is gezien de meeste toestellen toch wel 2-3 jaar mee moeten gaan met de 2-3 jarige abbonnementen)
Google/Android heeft natuurlijk ook best last gehad van aan de ene kant een extreem snelle ontwikkeling van het os en aan de andere kant dezelfde ontwikkeling van hardware. Tegen de tijd dat er een nieuwe versie van Android uitkwam, was er op hardware vlak zoveel mogelijk inmiddels dat het os daar op aangepast werd. Dat had als resultaat dat oudere toestellen inmiddels te oude hardware hadden. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld de HTC Desire welke op een gegeven moment te weinig geheugen had om de nieuwste versie plus sense te kunnen draaien, of de Galaxy nexus waarbij de fabrikant van de chipset inmiddels gestopt was in de mobiele industrie.
Apple, BlackBerry en Microsoft hebben vanwege een strakkere controle over zoek hardware en software de zaken beter voor elkaar, maar nu er op hardware gebied minder grote stappen gemaakt worden, verwacht ik dat ook voor google/Android de updates beter gaan..
Was dat niet het hele idee van een Nexus? Dat je stock Android krijgt met updates voor een lange tijd? Ik kan 2012 nou niet echt "oud" noemen.
Google heeft een ondersteuningstermijn van 18 maanden, waardoor de Nexus 7 2012 er buiten zou vallen.

On topic:
Goede zaak, hopelijk heeft Android L ook fatsoenlijke TRIM-ondersteuning, waardoor de extreme traagheidsverschijnselen bij de Nexus 7 ook tot het verleden behoren
Dat vind ik belachelijk kort voor een tablet (ook voor een smartphone overigens). Dus het hele beoogde voordeel is amper een voordeel te noemen als het zo kort is?
Ik kan me niet herinneren dat een Nexus-device ooit is aangeprezen onder het mom van "updates voor langere termijn". Daar kan ik me in ieder geval niets van herinneren. En anderhalf jaar updates is geen vreemde termijn hoor. Mijn Samsung S3 kreeg ook maar anderhalf jaar updates.
Nou ja, je ziet vaak als argument gebruikt worden dat men een Nexus koopt omdat die lang en direct updates krijgen, rechtstreeks van Google.
Toch is het voor veel mensen een van de argumenten om een stock android apparaat te kopen. Je bent niet afhankelijk van het extra werk dat de fabrikant moet doen om de skin aan het werk te krijgen op de nieuwe release.