Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Nvidia heeft het mogelijk gemaakt zijn Tesla-videokaarten te gebruiken in combinatie met 64bit-soc's op basis van de ARM-architectuur. Volgende maand moeten de eerste systemen voor high performance computing met de arm-chips en Tesla K20-accelerators verschijnen.

Tot nu toe konden de zakelijke Tesla-kaarten met x86- en IBM Power-chips gecombineerd worden: voor hpc-toepassingen waren ARM-chips niet zo interessant. Nu er echter 64bit-modellen verschijnen, die meer prestaties bieden maar vooral ook meer geheugen aan kunnen spreken, wordt ARM ook voor hpc's interessant.

Nvidia brengt ondersteuning voor de 64bits ARMv8-architectuur naar de Tesla-accelerators bij gebruikmaking van het Cuda 6.5-platform voor programmeren voor parallelle rekentaken. Wanneer Cuda 6.5 precies uitkomt is echter nog niet bekend. De eerste testsystemen voor ontwikkeldoeleinden moeten in ieder geval in juli verschijnen, gevolgd door productiesystemen later dit jaar.

Nvidia noemt drie modellen: de Cirrascale RM1905D met twee Tesla K20-kaarten in een enkele 1u-server, de E4 EK003, die eveneens twee kaarten in een 3U-form factor met twee moederborden biedt en een systeem van de Eurotech Group, dat onder andere vloeibare koeling biedt.

Tegelijkertijd heeft Nvidia zijn plannen voor de ontwikkeling van een eigen 64bit-processor voor servers laten varen, schrijft PCWorld. Het bedrijf zegt zich te richten op Tesla-chips voor mobiele en embedded toepassingen en op de Tesla-accelerators voor hpc.

Nvidia Tesla ARMNvidia Tesla ARMNvidia Tesla ARM

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik vraag me af of Intel nog geen spijt heeft van de ruzie met Nvidia waardoor ze ARM processors zijn gaan maken?

nieuws: Intel stapt naar rechter in licentie-dispuut met Nvidia

Het lijkt allemaal in positieve zin uit te werken voor Nvidia zeker ook met het oog op de Tegra K1.

De Tegra K1 is mijn eerste keus omdat het de enige ARM processor is die open source video drivers heeft.
nieuws: Nvidia voegt Tegra K1-ondersteuning toe aan opensourcedriver Nouveau

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 23 juni 2014 16:08]

Ik vraag me af of Intel nog geen spijt heeft van de ruzie met Nvidia waardoor ze ARM processors zijn gaan maken?

nieuws: Intel stapt naar rechter in licentie-dispuut met Nvidia
Ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft.
Het probleem met Intel ging om chipsets. nVidia geeft normaal gesproken hun GPU-technologie niet aan derden in licentie, en zo kunnen andere CPU-makers geen SoC bouwen met een nVidia GPU.
Dat nVidia dus ARM-SoCs bouwt lijkt me los te staan van hun x86-chipsetgedoe.
Dus dit draait naast CUDA of is het een vervanging van? In mijn oren doen ze bijna het zelfde, het parallelliseren van veel berekeningen.. Of zit ik nu aan het verkeerde einde?
dit IS cuda. wat wij in de consumentenkaarten kennen komt voort uit deze kaarten. Ze tillen het nu echter nog een stapje hoger. over een paar jaar gaan we dit dus (wellicht) weer in de consumentenvideokaarten zien.
Het probleem van NVIDIA is dat tussen de aankondiging en de werkelijke marktintroductie er veel te veel tijd zit zodat op het moment dat er produkten met deze chips te koop zijn, ze alweer achterhaald zijn.
Ik denk dat je in de HPC wereld niet zo snel van achterhaald spreekt als in bv videokaartenland. Het doel is enorme rekenkracht, met in het achterhoofd meestal de aanschafkosten, onderhoudskosten en stroomverbruik.

In het VGA geval stop je waarschijnlijk 1 tot 4 kaarten in je PC en bij 4 zit je op de max van de max en daarna gaat het niet verder, dus dat moet de snelste zijn anders kom je op het plafond.

Of je in het geval van HPC/Clusters dan 400 of 600 CPU's of GPU's inzet is niet het probleem, meer de kosten en verbruik ervan.

Kijk je dan naar die eerstdirecte concurrenten, Xeon Phi en AMD firepro, dan zie ik helemaal niet dat Nvidia achterhaald is of dat de stroom/aanschaf/onderhoud/performance ervan minder gunstig is.

Neh...eigenlijk maakt Nvidia gewoon best next-level meuk hoor~!
in hun servervoorbeeld snap ik niet dat de geheugenslots in die richting staan!
Denk dat je daarvoor niet bij Nvidia moet zijn maar bij Cirrascale, de maker van die server.

http://www.cirrascale.com...release.aspx#.U6g5odoaySM
Nu ben ik wel benieuwd waar deze HPC dingen voor gebruikt worden? Ik snap dat het High Performance dingen zijn maar dan nog kan ik even geen toepassingen bedenken.. :)
Nu ben ik wel benieuwd waar deze HPC dingen voor gebruikt worden? Ik snap dat het High Performance dingen zijn maar dan nog kan ik even geen toepassingen bedenken.. :)
Auto industrie. 3D redenen, tolerantie onderzoek etc.
Film industrie: 3D animaties renderen.
Simulators: vliegtuig/auto/ruimtevaart industrie etc
etc etc

Dit zijn bedrijven die de Tesla leveren. Aangezien het een lange lijst van fabrikanten is, is er zeer waarschijnlijk ook veel vraag naar.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 23 juni 2014 16:05]

3D animaties renderen gebeurt (nog niet) veel op GPU's hoor, de RT render engines staan nog in de kinderschoenen. Deze kaarten worden ook vooral goed benut bij video bewerkingen in After Effect e.d.
Je begrijpt dat je gebruik van haakjes deze zin een dubbele betekenis geeft? Gebeurt veel / gebeurt nog niet veel... Wat bedoel je?
Het gebeurt wel, maar nog niet veel. Slechte formulering van mij, eens :)

[Reactie gewijzigd door ElmarNieser op 23 juni 2014 22:32]

Bij een bezoek aan een van de datacenters van het Universitair Ziekenhuis in Leuven zag ik een paar nVidia Tesla-blades zitten. Ze gebruiken die daar onder andere voor medical imaging. Schijnt lekker snel te gaan.
Ik ben benieuwd wat dit soort systemen voor prestatie/prijs/stroomverbruik verhouding gaan krijgen.
En je kan je natuurlijk afvragen wat voor effect dit op de markt heeft. Of dit voor meer concurrentie zorgt en goed is of voor meer versplintering van de markt zorgt en juist en slechte ontwikkeling is...
Ik ben benieuwd wat hun plannen met de nieuwe 800 serie zijn.
Daar waren namelijk ook geruchten over dat er een ARM core in zou zitten wat voor de gemiddelde gamer vrij nutteloos is op dit moment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True