Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Electronic Arts sluit zijn mmo- en rpg-studio Mythic Entertainment. De studio is onder andere verantwoordelijk voor Warhammer Online: Age of Reckoning en Dark Age of Camelot. Het sluiten van de studio is bevestigd door EA in een reactie tegenover Kotaku.

Mythic EntertainmentUit de verklaring tegenover Kotaku blijkt dat de reden voor het sluiten van Mythic is dat EA andere studio's wil inzetten voor het ontwikkeling van mobiele games. Het is niet duidelijk hoeveel werknemers er getroffen worden door het sluiten van de studio. Mythic Entertainment werd vooral bekend door mmog Dark Age of Camelot uit 2001, die momenteel nog steeds gespeeld wordt. In februari werd de mmo overgedragen aan Broadsword Online, een nieuwe studio die werd opgericht door Rob Denton, mede-oprichter van Mythic, die daarbij een aantal 'veteranen' van de studio betrok.

In december 2013 haalde Mythic gedwongen de stekker uit Warhammer Online: Age of Reckoning. De licentie met Games Workshop, het bedrijf achter de Warhammer-franchise, was verlopen. Volgens de producer was het zwaar om afscheid te moeten nemen van de game die vijf jaar in de lucht was.

De laatste jaren richtte de studio zich vooral op de ontwikkeling van mobiele games, waaronder Dungeon Keeper Mobile dat in oktober 2013 werd uitgebracht. De game, beschikbaar voor iOS en Android, werd afgerekend op de manier waarop er geld mee wordt verdiend. Dungeon Keeper Mobile werkt met in-app aankopen. Peter Molyneux, maker van de originele Dungeon Keeper-game uit 1997, noemde de game zelfs belachelijk.

EA probeert om alle getroffen werknemers aan een nieuwe baan te helpen binnen het concern of een ander bedrijf. Mythic Entertaiment was ruim twintig jaar actief in de game-industrie en werd in 2006 overgenomen door EA.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik snap niet dat aandeelhouders eens aan de bel trekken of iets in die geest.

Als je een kijkje neemt naar het "track record" van EA, dan hebben ze menig bedrijf om zeep geholpen, ik noem:

Origin (1983 - 2004)
Westwood (1985 - 2003)
Bullfrog (1987 - 2004)
Criterion ( 1993 - 2004)
Pandemic (1998 - 2009)
Blackbox (1998 - 2009)

En allemaal bedrijven die goede titels op hun naam hadden staan. Origin had Ultima, Wing Commander, Bullfrog had Theme Park/Hospital, Westwood van Command & Conquer, Criterion van Burnout, en ga zo maar door. Natuurlijk hebben kleinere studios gewoon hulp nodig van grotere uitgevers, maar als jij je dan gaat bemoeien met games, mensen om de oren slaan omdat verkopen dan tegenvallen, dan doe je als moeder bedrijf toch iets echt verkeerd.

Het lijstje spreekt aardig voor zich lijkt me, allemaal grote ontwikkelaars op hun hoogte punt, met iconische games (want anders zijn ze gewoon niet te omschrijven), tot EA hun klauwen er in zet, ze een bepaalde richting op duwt (commercieel, cashgrab) en als dat dan niet lukt, sluiten die hap.

Een ieder ziet ook dat EA niet te vertrouwen is met licenties, ik hoef niet te vertellen wat er met Dungeon Keeper is gebeurd. EA blijft wel beterschap beloven, dat ze meer naar gamers zouden luisteren, maar als je ziet dat DLC bij Battlefield 4 nog net iets meer prio heeft dan het fixen van bugs die al spelen sinds launch, dan zou je eigenlijk geen vetrouwen meer mogen hebben, laat staan ze je geld geven.

Alles maar voor de mobiele markt, want als ergens geld gegraaid kan worden, is het daar wel. Maar mensen worden helaas slimmer, en belangrijker nog, mondiger. Het feit dat dit nieuws naar buiten komt, na dat EA een "bewogen" jaar achter de rug heeft (ik noem een Sim Cty, een single player game dat gewoon onspeelbaar was bij launch, omdat men het nodig vond een always online DRM in te bouwen) en gewoon op de zelfde voet doorgaat, betekend gewoon dat ze glashard liegen tegen hun publiek, oftewijl, jij en ik, hun klanten.

Moet je je eens indenken, koop je een TV, deze blijkt niet goed te werken, ga je terug naar de winkel: "Sorry meneer, wij kunnen hier niets aan doen, maar we hebben wel een uitbreiding vood een grotere hardeschijf zodat u meer programma's kan opnemen!" dat zou toch geen hond pikken?

@timheijden: Ook al wordt de DLC verzorgd door een ander team dan degenen die de bugs moeten gladstrijken, het laat nog steeds duidelijk zien waar de prioriteiten liggen, DLC pushen is nog steeds belangrijker dan het spel speelbaar maken.

@Maikel_1976: Omdat EA niet altijd groot en boos was, sinds '03 - '04 zie je dat het "mis" gaat, vanaf dat moment gaan veel studios ineens kopje onder, voornamelijk toe te wijten aan de bemoeienis van EA, omdat geld, deadlines, dlc, meer geld ineens belangrijker zijn dan een studio de ruimte en tijd te geven een deugdelijk product te leveren. In plaats daarvan pushen ze deadlines en als de verkopen en recensies (begrijpelijk) tegenvallen, dan moeten ze hun biezen maar pakken.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 30 mei 2014 21:17]

Over dungeon keeper gesproken, je bent op de hoogte van War for the Overworld? :)
EA werkt overigens heel positief samen met de ontwikkelaars van WftO.
Hoelang hebben ze de studio's ook in leven gehouden?
Zonder onderdeel te worden van EA had origin het niet voor elkaar gekregen om wing commander 2 uit te brengen vanwege de te hoge productiekosten, laatstaan de latere delen en spin-offs.

EA wil natuurlijk wel geld terug zien van zijn investeringen, en trekt de stekker eruit als het niets meer oplevert. Maar die kleine studio's waren afzonderlijk dan ook wel een stille dood gestorven.
Je moet je wel realiseren dat veruit het meeste werk in een DLC niet door dezelfde mensen gedaan wordt als degenen die bugs enz. Fixen.
Natuurlijk hebben kleinere studios gewoon hulp nodig van grotere uitgevers,
Waarom?
Zonde dat je als studio na 20 jaar(!) toch wordt opgedoekt. Zal vast een hechte crew zijn, hopelijk dat ze nog wel met elkaar kunnen samenwerken.
Over het algemeen is er een vrij groot verloop van personeel bij ontwikkelingsbedrijven, zeker bij game bedrijven. Veel hangt af van hoe deze gestructureerd zijn, en hoe stabiel / efficiënt de management werkte.

Als je ziet dat EA het bedrijf in 2006 opkocht, en dan in 2008 "herstructureerde" ( vertaald vaak als: Een hoop mensen buiten smijten ). Dat lijkt mij toch al een situatie te maken, waarbij een deel van het origineel persoon al lang weg is.

Ik weet ook uit ervaring al, dat de contracten niet zo denderend zijn. We spreken niet over EA ( een vrij grote Duitse Browser Game ontwikkelaar ), en dan krijg je contract aangeboden van beperkte duur, dat om de x jaren verlengt word ( is hun "standaard" ), NDA ( is normaal ), maar waar dan ook toestanden instaan van: "Alles wat je maakt na je werkuren, is ook eigendom van de firma"!!! No joke!!! En een serie van andere toestanden, waar je echt zegt van: ... WTF!! Waar het zich echt vertaald in: Punt 1: Je verdient x loon, en je hebt x vakantie dagen, Punt 2 tot 29: "Your ass is ours".

Het zal ook niet verbazen, als je eens deftig rondkijkt bij zo een game studio's, dat veel met enorm jong personeel werken. Als firma's, 10, 20 jaar bestaan, dan zou je een enorme grote leeftijd demografiek zien. Het feit dat je dit vaak niet ziet, is toch in mijn ogen, een teken dat ze groot verloop hebben van personeel.

EA is het meest gekend met het sluiten van studio's, en toestanden zoals dat, maar in praktijk moet je de rest van de game industrie niet onderschatten.

Vaak komt het er op neer, als EA een game studio opkoopt, dat de verkopende partijen goed weten, dat binnen x jaar, er niets meer over blijft van die studio. Binnen de x tijd, zal al een deel van de ontwikkelaars opstappen voor hun eigen firma op te richten. Smijt daar nog eens EA hun gekende herstructurering erbij ( vertaald als: Smijt alle mensen buiten dat enige macht / senioriteit hebben / opstandig kunnen zijn, in de firma, zodat er enkel nog slaafjes overblijven ); en begin dan de gekende: Melk de titels tot er niets meer overblijft. Maar intussen heeft EA hun geld al dubbel terug.

Je kan zeggen, dat EA leeft op het gebruik maken van de goede reputatie van kleinere game bedrijven ( waar de games met een passie ontwikkeld werden ), om zo maximaal 1 of 2 extra titels te kunnen pushen op de markt, en dan als mensen er genoeg van hebben ( van de richting dat de games uit gaan onder EA hun leiding ), dan sluiten ze de boel.
EA ontslaat zelf veel mensen van de bedrijven die ze overkopen. Maar ze nemen zelf ook allemaal ontslag.

Westwood was allemaal zelf weg, de laatste is em genokt bij EA toen Generals af was (is ook te merken in alle games hierna).
Bullfrog bleef ook weinig van over. En van MAXIS is nu na de meeste orginele SimCity 1-4 coders ook Will Wright weg (wat ook te merken is aan de nieuwe SimCity).

Ze verneuken het allemaal zelf bij EA. Niet elke ontwikkel groep kan elk spel maken, dat lijken ze wel te denken. Bij sommige spellen is de creatieve input van 1 of een paar specifieke personen gewoon enorm belangrijk. Maar EA schuift ermee rond van de ene ontwikkelaar naar de andere, sloopt ontwikkel groepjes uit elkaar en flats ze met andere personen in elkaar. En schuift hier de intellectual property van EA tussen rond alsof het een lunch is.
Ik ken die contracten wel een beetje. Iemand die ik ken werkte bij een software ontwikkelaar. Werd er heel duidelijk bij gezegd: Maak je geen zorgen, dat wat je na werktijd maakt mag gewoon niet in het vaarwater komen van wat wij doen, het is niks meer als een stok achter de deur. Hij schrijft vrolijk een Android app, verkoopt redelijk wat, hoge pief komt erachter: inleveren die hap, is van ons, kijk maar in je contract. En ook alle inkomsten hier graag.

Het is dus niet gewoon een stok achter de deur, als er een paar honderd ¤ mee te vangen is zijn ze er erbij als piranhas die een konijn zien spartelen.
Heb me altijd al afgevraagd hoe legaal sommige van die voorwaarden zijn.

Zoals je schrijft lezzmeister, zo lang wat je schrijft dat geen betrekking heeft tot je dag job, zou dat niets mogen uitmaken. Maar in praktijk ...

Een jaar of 2 geleden ook zo een toestand meegemaakt. Werkte in het verleden jaren voor een firma ( tot een jaar of 6 geleden ). Begon slecht te gaan met de firma ( was hun eigen fout, ze leerde niet uit hun fouten, ondanks de inzet van het personeel ). Opzeg ingediend, en daarna begonnen als zelfstandige ( na de normale opzeg termijn enz ). Een succesvol ( toch in mijn ogen ) programma gemaakt.

Twee jaar geleden, zag dat de ex-firma intussen onderuit gegaan was. En contacteerde een deel van de ex-klanten, want dacht dat die mensen wel eens verder geholpen zouden worden.

Kreeg ineens dreigbrief van een advocaat. Wat bleek, de zaakvoerder van de originele forma, had de boel verder gezet door een andere firma op te richten, en de oude firma onderuit te laten gaan ( en dan de rechten overgekocht van de oude firma, ... Altijd al afgevraagd hoe de hell het toch mogelijk is, dat men zo een zaken kan uithalen. Al de leveranciers waren hun geld kwijt, maar de baas kon rustig verder doen ... typische ).

De advocaat betichte me dat mijn programma van hun was, omdat ik voor de intussen onderuit gegaan firma gewerkt had. En omdat het gelijkenissen had met hun oude programma.

Heeft grondig om men tegen getrapt toen.

1. Was al maanden weg van de firma, voor ik werk begonnen was eraan.
2. Was in totaal andere code geschreven, vanaf nul ( andere programmatie code, andere databank, alles anders ). Het enigste wat ze men konden betichten was dat bepaalde variabel namen dezelfde waren ( macht ter gewoonte na zoveel jaar die namen te gebruiken ).
3. Was geen contractueel opzet dat me beperkte na men contract in dezelfde sector te werken.

Heb hun er eens grondig op gewezen op die punten, en een paar andere. Nooit meer iets gehoord van hun advocaat. Maar intussen was de schade gedaan... ze hadden die klanten gecontacteerd, om tegen hun te zeggen, als ze met mij in zee zouden gaan, dat ze problemen zouden hebben. En dan hebben ze ook mijn referentie klanten gecontacteerd, met dezelfde claim dat mijn software, zogezegd van die ex-firma was. Die klanten natuurlijk in rep en roer, en kon gaan uitleggen. Dik gezicht verlies.

Kon ze aanklagen voor laster en eerroof, maar ja, ... daar sta je als kleine zelfstandige. Zou veel geld gekost hebben, jaren de rechtbank in en uit, en wat win je dan ...

Schandalig maar ja ... niets nieuws. Al lang geleerd, dat die dat iets van hun maken, vaak de smeerlappen zijn.

--------------------

Een ander topic: GELOOF NOOIT WAT MEN JE MONDELING BELOOFT!!!!

Die collega van je, is er gewoon met open armen ingelopen. Zo simpel als dat. Stel dat zijn Android app, de volgende "Facebook" geworden was. Men zou hem dood geprocedeerd hebben, om een deel van de koek in te nemen, zelf al had zijn programma niets te maken met hun werk.

Men kan veel mondeling zeggen wat ze willen. Staat het niet op papier, bestaat het niet.

Men vrouw hebben ze veel beloofd bij haar sollicitatie. Intussen al veel kosten gedaan met te verhuizen, huis verkocht enz ... Ipv de afdeling waar ze moest werken, stopte ze haar op andere afdeling, dat eigenlijk niets te maken had met haar vaardigheden. Tot dat punt contract nog niet gezien. Tja, wat doe je dan? Je hebt al een hoop financiële stappen gedaan, contracten aangegaan ( appartement, huis verkoop enz ).

Heeft 3 weken geduurd nadat ze begonnen was, voor ze haar contact zag. Contact was anders dan gezegd.

En in de contract was er natuurlijk niets vermeld van die beloofde zaken ( die vielen onder mondelingen beloften dat men onder ieder moment kon intrekken ). En een tijd later... ontdekt ze dat de ene na de andere beloften allemaal anders waren. Kwam er op neer, dat alle financiële voordelen / extra's, eigenlijk geen betrekken had tot haar baan, of zodanig gestructureerd waren dat je er geen nut aan had ...

Je kan raden dat die grap geen leuke toestand is. Veel geld gestoken in verhuizen, enz, je kan niet snel zomaar nee zeggen, en effen vlug op een ander baan vinden ( zeker niet met een appartement kost aan je been ). Daar sta je ...

Nu, de grap zal nog komen. Ze hebben nu haar opgeleid voor een bepaalde k*tjob te doen dat niemand wilt doen. Wanneer ze aan haar 6 maanden proef komt, komt de opzeg, en zitten ze met niemand dat die job meer kan doen *lol*.

Allemaal, één voor één, allemaal bende smeerlappen. Wat ze mondeling beloven is vaak gewoon niets van aan. Ik persoonlijk geloof geen enkel firma op hun woord meer, en kan me niet schelen wat de gevolgen zijn. Als ze iets zeggen, moet in contract staan, en moet niet meer hebben van die k*t voorwaarden. Vind om eerlijk te zijn, dat de legale bescherming van de werknemer, enorm achteruit gegaan is over de jaren.
Altijd al afgevraagd hoe de hell het toch mogelijk is, dat men zo een zaken kan uithalen. Al de leveranciers waren hun geld kwijt, maar de baas kon rustig verder doen ... typische ).
Vrije marktwerking, noemt men dat.
[ontbrekende]legale bescherming van de werknemer, ...
Vrije marktwerking, noemt men dat.
Nog meer fucking focus op mobiele games....

EA, how about more focus on delivering COMPLETE WORKING GAMES. 2013 was echt een schande.
Ja maar je snapt het niet... IEDEREEN wil mobiele games want die zijn zo innovatief, je klikt een paar keer in een uur en dan heb je 59 minuten om een echte game te doen! Kijk dat is echt next gen gaming. /sarcasme

Ook nog een leuk filmpje voor je wat best accuraat is: https://www.youtube.com/w...er_embedded&v=e-LE0ycgkBQ
+2 voor het filmpje wat mij betreft. Over de top maar bevat vrij veel waarheid...
en hoeveel bedrijven heeft EA nu al overgekocht en compleet kapot gemaakt?
Bullfrog, Westwood, origin.
De lijst blijft maar door gaan met EA ik snap best dat sommige dingen niet te redden zijn maar veel game franchises zijn gewoon kapot gemaakt door EA
ultima serie zijn de laatste 2 delen dramatisch en onspeelbaar
C&C series zijn bergafwaarts gegaan.
en nu deze weer dankjewel EA!
Tja, het lijkt erop dat het enige wat je hiertegen kan doen is geen EA games kopen. Maar ja je wilt wel die games spelen. Dus piraterij. Ik koop overigens al mijn spellen, heb het geld wel en ondersteun graag de ontwikkelaar. Maar ondersteuning naar EA zal alleen maar meer spellen kapot maken.
DoaC mag zich rustig in het rijtje zetten samen met EQ en LA van de Calvé onder de MMO's, wie is er niet mee groot geworden :)

Jammer dat er dus weer een moet vallen voor 'mobiele games', een remake van DoaC zou helemaal niet erg zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 30 mei 2014 12:40]

Er wordt een remake van gemaakt: Camelot Unchained

Verder zijn de meeste mensen van Mythic al weg bij de studio sinds het warhammer online debacel, dat was trouwens wel een goede game, maar is ten onder gegaan aan bemoeienis van EA, en mismanagement.
Er is een DaoC remake in de maak: Camelot Unchained. Het spel wordt gemaakt door de oud-CEO van Mythic Entertainment, Marc Jacobs, die al heeft laten blijken veel onderdelen van DaoC mee te willen nemen in deze game.
DAoC was voor mij (en ik denk velen) de kennis making met het MMORPG genre voordat het echt bekend werd.. Het is zo jammer dat Mythic de game zelf overhoop heeft gehaald met hun expansions, waarna de game nooit meer zijn oude glorie heeft weten te behalen. Maar voor mij was dit echt een topper. Jammer dat ze geen nieuwe poging krijgen voor DAoC 2 waar velen op hoopte.
Die nieuwe poging is er wel degelijk: Marc Jacobs (oorspronkelijke lead-design van DAOC) is Camelot Unchained aan het ontwikkelen na een succesvolle fund-raiser/kick-starter campaign:

http://camelotunchained.com/en/
Was dit wel een goede ontwikkelaar? Ik kan me geen enkele goede game herinneren. Dat de in-app purchases brak werken kun je hun niet kwalijk nemen, dat is zo bij iedere EA gerelateerde game.
DAOC is (het is nog steeds online) één van de beste PvP-orientated MMORPG's. Misschien niet jouw favoriete game-genre, maar Mythic heeft daar zeker een naam mee gemaakt.
Nog snel het slechte nieuws naar buiten gebracht door voor E3?
Ik heb het idee dat EA zoiets al eens eerder heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door aapjesverkoper op 30 mei 2014 13:14]

Hopen dat ze vlak voor het einde dungeon keeper nog even aanpassen :(
Dark Age of Camelot... de beste MMORPG ooit gemaakt, voordat ze het kapot maakten met hun expansions.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True