Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Mythic Entertainment verliest op 18 december de licentie op Warhammer Online en vanaf dat moment moet de studio de servers van de mmog sluiten. Tot die tijd wordt Warhammer Online gratis speelbaar, al geldt dat alleen voor iedereen die ooit een account aangemaakt heeft.

In een korte toelichting op de website van Warhammer Online: Age of Reckoning laat Mythic Entertainment weten dat de mmog tot 18 december gratis speelbaar is. Daarbij geldt één beperking; het aanbod geldt alleen voor spelers die ooit een account aangemaakt hebben. Het account moet bovendien, zoals Mythic het noemt, 'in good standing' zijn. Het is niet meer mogelijk om nieuwe accounts aan te maken. De studio zal ook nieuwe npc’s aan de game toevoegen, die spelers moeten helpen bij het trainen van hun personage. Bovendien gaat de studio ingame-evenementen organiseren om het einde van de game te vieren.

Mythic maakte halverwege september bekend dat de licentie die de studio heeft bij Games Workshop op 18 december afloopt, zodat het vanaf dat moment geen Warhammer-game meer mag uitbaten. Daarom gaan op 18 december de servers van de mmog offline. Mythic heeft, in tegenstelling tot de ontwikkelaars van veel andere mmog's, tot het einde toe vastgehouden aan een systeem van maandabonnementen.

Warhammer Online: Age of Reckoning verscheen op 18 september 2008 en Electronic Arts, uitgever van de game en eigenaar van Mythic Entertainment, maakte kort daarna bekend dat er 1,2 miljoen exemplaren van de game verkocht waren. Een maand later meldde de uitgever dat de mmog 750.000 gebruikers telde. Aan het einde van het jaar was dat aantal echter al gedaald tot 300.000 spelers. Begin 2009 sloot de uitgever daarom een deel van de servers waarop de game gehost wordt. Het aantal servers is sindsdien steeds verder teruggebracht. Er draaien nu nog drie servers; een in de VS, een in Duitsland en een voor de rest van Europa.

Age of Reckoning is niet de enige mmog die speelt in het Warhammer-universum. Behaviour Interactive werkt aan Warhammer 40k: Eternal Crusade, dat eind 2015 op de markt moet komen. Uitgever THQ werkte geruime tijd aan mmog Warhammer 40.000: Dark Millennium. Door het faillissement van de uitgever kwam de ontwikkeling van de mmog echter stil te liggen.

Warhammer Online: Age of Reckoning

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Jammer voor de Warhammer fans.

Voor de DAoC fans: hopelijk heeft Mythic nu tijd om een goede DAoC sequel te maken. Het word echt tijd voor een echt goede realm vs realm mmo.
Voor de DAoC fans is er Camelot Unchained. Dit is een mmorpg van enkele ex-Mythic medewerkers waaronden Mark Jacobs.
Het spel zou in 2015 moeten uitkomen en heeft al een succesvol kickstarter achter de rug waarbij er meer dan 2 miljoen dollar is opgehaald.
Meer info over dit spel kan je vinden op: http://camelotunchained.com/en/.

Ontopic:
Veel plezier gehad met warhammer online. Ik ga het toch nog eens spelen nu het gratis is, al was het maar voor de leuke herinneringen op te halen.
Ik heb idd meegedaan met de kickstarter van CU, en ik kan niet wachten om het te spelen..

Een heleboel ex-DAoC'ers zitten tegenwoordig op de DAoC freeshard Uthgard, lekker gratis daoc te spelen en te wachten op Camelot Unchained.

Wat betreft Warhammer Online: het was lastig voor Mythic om dit spel goed van de grond te krijgen. De Games Workshop licentie regels heeft ze genekt in de artistieke vrijheid een leuk gebalanceerd spel te maken.

DAoC had/heeft 3 kanten, en dat is in een RvR-centrisch spel erg belangrijk. Bij een 2 zijdig spel zoals WAR is het lastig om de balans te vinden tussen de 2 realms. Je krijgt snel overheersing.

[Reactie gewijzigd door [Shadow] op 4 november 2013 12:29]

oh cool, die kickstarter compleet gemist :( Ik kijk er nu al naar uit! :D
Dank voor die link! Was er totaal niet van op de hoogte, maar ga het zeker in de gaten houden! Ben nu even mijzelf aan het "inlezen" met de video's en dergelijke :) Klinkt erg gaaf, ook vooral het idee over de interface middels webcontent - daar ik dat aardig beheers ;)
Dat zou wel een gaaf idee zijn ja! Ik heb me met geen enkel spel zo vermaakt als met DAoC. Die gevechten om een kasteel te verdedigen tegen de andere realms waren episch. WoW, wat ik daarna ben gaan spelen, was zeker ook leuk, maar ik had bij alle PVP zaken in WoW toch een bijsmaak van "DAoC deed dit beter" :)

Dingen zoals een 'duel night', waarbij je 1 op 1 gevechten hield in een grote open vlakte waar ongeveer 200~250 man stond, dat is ook iets wat mij erg is bijgebleven van DAoC

[Reactie gewijzigd door dsmeef op 4 november 2013 11:31]

Grootste probleem van deze game is dat ie niet af was toen hij gereleased werdt en dat hij nooit meer afgemaakt is..

Zaten ook een heleboel goeie elementen in, maar vooral he tPVE deel was veel en veel te lineair.

De klassen en de combat was trouwens wel leuk.
Het is zeker jammer voor de fans van dit spel. Maar gelukkig hebben we het echte Warhammer nog en dat heeft gelukkig geen servers nodig.
Heb je al gekeken naar Camelot Unchained? Het kickstarter project? Wellicht de moeite waard als je DAoC fan bent!
De MMO: Het (voor ontwikkelaars) dure genre, die veel dezelfde games oplevert, die meestal niet uit de kosten komen. Het begon een jaar of 10 geleden als een hype, waar elke ontwikkelaar gouden bergen zag. Niets bleek minder waar. En nu bijt er weer eentje in het stof.

Veel MMO's volgden het standaardmodel, dat vervolmaakt is in Everquest en WoW: De driehoek van healer, dps en tank; de action bar met vaardigheden, de dungeons, raids, pvp, enz. Dat model kreeg met WoW al een erg goede invulling, zowel qua kwaliteit als kwantiteit (hoeveelheid content). Dat spel bleef de jaren daarop snel groeien, en alle andere MMO's die min of meer hetzelfde deden, konden Blizzard's kindje eigenlijk niet overtreffen. In elk geval niet qua ledental, maar meestal ook niet qua totale game-ervaring. Sommige MMO's deden specifieke onderdelen beter of anders, maar gingen dan op andere vlakken weer onderuit.

Het is dus erg lastig om een winstgevende MMO te maken nadat Blizzard zijn quasi-monopolie is gestart in dit genre. Om alleen al een moderne WoW-kloon te maken (met dus de standaard-gameplay + moderne graphics e.d.), ben je al 50 miljoen of meer kwijt, tot wel 200 miljoen, wat zelden terug wordt verdiend. Als het genre dan ook nog eens flink zou moeten groeien qua gameplay, door het standaardmodel los te laten en iets nieuws te doen, dan zou het potentieel nog duurder worden. Ook het maken van graphics wordt elk jaar duurder, vanwege toenemende verwachtingen van het publiek. Steeds meer polygonen, effecten en texturen betekent steeds meer manuren voor de art crew.

Ik hoop dat er de komende 5 jaar echte vernieuwing en echte kwaliteitsverbetering in het genre komt. Ik denk dat zowel MMO-veteranen als geheel nieuwe spelers daarop wachten. Welke partijen daar het talent én het budget voor hebben, blijft een beetje de vraag. Misschien dat Blizzard's Titan weer een aanjager wordt in het genre, maar het is onbekend wat voor game dat gaat worden nu de ontwikkeling ervan opnieuw gestart is. Ik denk dat ook aankomende titels als The Elder Scrolls Online eigenlijk heel dicht bij de standaard blijven. Dat geldt zelfs voor Wild Star, waar ik overigens wel goede verwachtingen van heb. Het is de vraag of dit genoeg vernieuwing is om mensen geïnteresseerd te houden. Want de verwachtingen zijn in 2013 iets hoger dan wat Blizzard neerzette in 2004.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 november 2013 11:45]

Want de verwachtingen zijn in 2013 iets hoger dan wat Blizzard neerzette in 2004.
Dit is het grote probleem waar alle nieuwe MMOs en fanbois mee kampen. Er wordt heel vaak gezegd "Dit is veel mooier/stabieler/beter/whatever dan WoW aan het begin was" maar dat heeft geen waarde; iedere nieuwe MMO moet concurreren met wat er op dit moment speelbaar is en dat betekend dat ze zich moeten meten aan de huidige stand van WoW, inclusief een uitgebreide set aan verschillende soorten quests (met "verzamel zoveel van dit" en "Dood zoveel van dat" quests kom je er niet meer), uitgebreide verhaallijn, uitgebreide opties (bank, auction house, etc).

Ik kijk iedere keer weer met smart uit naar nieuwe MMOs. Maar hoe goed ze ook zijn, ze missen nog altijd één heel belangrijk onderdeel: Mijn WoW karakter bestaat al 7 jaar. En ik ben bang dat dat voor veel WoW spelers op gaat en daarmee dus een behoorlijke hap uit de markt niet makkelijk te vangen is.
Ontwikkelaars moeten niet alleen die ene hele grote MMO verslaan. Alsof dat nog niet lastig genoeg is, boksen ze tegelijk ook tegen heel andere genres van gaming op. Want spelers worden in hun verwachtingen ook beïnvloed door wat ze zien in bijv. GTA (unieke, filmische missies), Battlefield 4 (grote vernietiging), Uncharted (soepel vecht- / schietsysteem, toffe actiescènes) of Deus Ex (meerdere manieren om een missie te volbrengen).

Het stilstaan en op 1, 3, 1, 3, 2 (herhaal) drukken wordt met het jaar minder relevant, en de statische quests waar MMO's om bekend staan vallen in het niet bij wat we gewend zijn van singleplayer games. Ook de level- en item progression systemen voelen soms wat doelloos aan: Je verbetert je karakter alleen maar om je weer verder te kunnen verbeteren. Singleplayer games geven meer beloning in de vorm van verhaal, karakterontwikkeling, diepgang en veranderingen in de spelwereld, en voorkomen zo het "hamsterwielgevoel". Bij een MMO is het vaak alleen een mooie "ding!" en een nieuwe spreuk wanneer je weer eens levelt. Wil niet zeggen dat het alleen kommer en kwel is; zelfs WoW is nog altijd een goede game en er valt enorm veel in te beleven, ontdekken en veroveren. Maar het genre zou meer kunnen bereiken.

Om een MMO te maken die de hedendaagse verwachtingen waarmaakt én spelers weg krijgt bij de gevestigde MMO's vereist een heleboel budget, talent en het juiste idee. Ik hoop dat het gebeurt met één vette MMO die écht een nieuwe standaard zet. Of anders dat het genre op z'n minst langzaam ontwikkelt door games als Wild Star die in elk geval mondjesmaat vernieuwen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 november 2013 12:56]

Dit, en dat ik mijn tijd niet wil verdoen met grinden.

'Maar grinden is om de gameplay te verlengen, anders zou je zo uitgespeeld zijn' - en zo wil ik dus niet mijn beperkte vrije tijd besteden. Ik wil diepere meaningful experiences zoals ik een interactief boek zou lezen. (AC1 en AC2 slagen hierin. Vanaf AC3 gaat het naar beneden en Black Flag zal helemaal nergens op slaan. Bioshock is ook zo een voorbeeld. In terms of MMO slaagt Eve hier ook wel in doordat het verhaal geschreven wordt door de mensen zelf met de epische veldslagen).

'Maar je moet het verdienen om iets te krijgen' - Serieus, moet ik werken om mijn vrije tijd te fulfillen?

GW2 beloofde het zo anders aan te pakken...:'(, nou ik kan zeggen dat ik mijn ¤45 terug wil. Grootste miskoop in jaren.
Zit wat in, maar bekijk het niet te eenzijdig: In een goede MMO doe je meer dan alleen grinden; dat komt voornamelijk tijdens de end-game om de hoek. Ik noemde een aantal grote minpunten van het genre, maar ik vind niet dat elke MMO alleen maar aanvoelt als werk. Vooral het levellen van je eerste paar karakters en het verkennen van nieuwe content blijft gewoon vet, net als met een geschikt groepje van 5 / 10 / 20 personen een dungeon veroveren. Ook PvP blijft best leuk voor wie daar van houdt. Wie gaat voor de allerbeste uitrusting of de achievements, die zal enorm moeten grinden in de meeste MMO's inderdaad - iets dat van mij ook anders mocht - maar het is niet alleen maar dat.

Eens wat betreft GW2: Dat spel was lang niet zo vernieuwend als werd aangegeven. Het vechtsysteem, het craften, de quests: Het is allemaal net even ietsje anders dan WoW, maar doe je twee stappen terug dan is het effectief gezien gewoon hetzelfde. De "events" in plaats van quests werden geadverteerd als zoveel dynamischer en actievoller, maar eigenlijk zijn het standaard kill en fetch quests waarbij je ook nog niet eens een verhalende introductie krijgt, maar er willekeurig midden in valt. Dat bleek dus geen vooruitgang ten opzichte van het standaardmodel. Wel minder focus op gear, en meer op verkennen, maar dat maakt het voor mij alleen maar saaier; minder gevoel van beloning / progressie. Mooi dat velen zich vermaken / vermaakten met GW2, maar bij mij ligt ie stof te happen in de kast.
Voor elke MMO die hier in het nieuws komt, die plat gaat, komen er gewoon weer 3 bij.

Juist het principe dat men _eindelijk_ het hele WoW-kloon gebeuren achter zich laten, geeft veel meer 'gezonde' MMO's. Er zijn er genoeg die gewoon break-even/winst maken, het is marginaal niet veel (tov de grote jongens), maar ze draaien en ze blijven draaien.

Vreemd genoeg waren het initieel de 'niet europese' MMO's die veel meer succes haalde, maar juist de MMO's die zich aanpassen aan de westerse wereld uiteindelijk de handdoek in de ring moeten gooien.
Het probleem imho is dat ze juist klonen gaan maken, en allemaal uit hetzelfde poeltje proberen te vissen - waarbij er af en toe een nieuwe groep mensen toegevoegd wordt aan het MMO spelende potje als ze weer een MMO in een bepaalde franchise maken (Warhammer dus, binnenkort TES Online). Maar ze weigeren gewoon van de bekende MMO formule af te wijken.

Maar kijk eens naar Eve Online, die is wel significant anders dan elke andere MMO die er is - en ze draaien al tien jaar met een steeds stijgende player base.
Ik ben het helemaal met je eens. Zelf denk ik dat de grootste innovaties voor het MMO genre helemaal niet uit de klassieke MMORPG-hoek zullen komen, maar juist uit de a-typische MMO's. Het is jammer dat we bij MMO altijd meteen aan WoW denken en dus meteen aan de klassieke Fantasy MMORPG.

Het beste voorbeeld zal denk ik Star Citizen zijn. Dat spel breekt op bijna alle gebieden met het traditionele MMO genre: Van gameplay tot financiering. Het spel laat ook (net als EVE, Planetside en APB) zien dat het MMO genre veel ruimer is dan wat we keer op keer in MMORPG's voorbij zien komen.

WoW was en is zonder meer de commercieel meest succesvolle MMO ooit. Maar kwalitatief zijn er veel MMO's die erg goed zijn, maar totaal ondergesneeuwd zijn voor het grote publiek, omdat ze minder aandacht kregen dan ze eigenlijk verdienden. Ik vond WAR zelf een erg goede MMO, met veel innovaties, vooral op het gebied van open world PvP. Was het spel een jaar eerder dan WoW uitgekomen, dan hadden de zaken er nu misschien heel anders uitgezien voor WAR en world PvP in MMO's in het algemeen.

Bovendien is er volgens mij ruimte voor meer Classic Warhammer games dan er op dit moment zijn. Hopelijk kan Sega's Total War serie daar ook een goede bijdrage aan leveren. Persoonlijk spreekt de meer "volwassen" en natuurgetrouwe stijl van Warhammer mij veel meer aan dan de inmiddels gebruikelijke cartoonishe abstracte stijl die nu terug te zien zijn in veel MMO's, Hack 'n slash en Moba's (niet in de laatste plaats omdat daarvoor minder polygonen nodig zijn en het er grafisch minder snel gedateeerd uitziet), maar ook simpelweg omdat WoW dat nu eenmaal ook heeft.
Het zijn soms ook de kleine dingen die een mmo nekken, zo ben ik destijds aan sw:tor begonnen met wat vrienden uit wow die ook eens wat anders wilde: de interface was echter van een bedroevend niveau tov wow en dat werd alleen nog erger omdat men vanuit een welhaast religieuze insteek geen addons wilde ondersteunen..mensen verwachten toch minstens hetzelfde niveau als wow nu heeft (en dus ook meer het gevoel van een open wereld, ook iets wat swtor niet echt bood).

De rest van de zogenaamde concurrenten waren of teveel op pvp gefocust, of lieten het liggen kwa end-game.
De reden waarom veel ontwikkelaars hun MMO op PvP focussen is omdat het goedkoper is. Een goede raid dungeon ontwerpen, bouwen, testen en balanceren op het kwaliteitsniveau van Blizzard is een hele operatie. Van concept en verhaal tot de fijne balans van elke boss, en liefst op meerdere moeilijkheidsgraden. Daarnaast een hoop scripting, uitrusting, enz. En je hebt er meerdere nodig - plus een hele rits kleinere dungeons - voordat je een goed gevulde end-game hebt. Dat valt niet mee.

PvP is dan veel makkelijker: Creëer een omgeving en mensen vermaken zichzelf wel. Dat is ietsje te kort door de bocht natuurlijk - PvP kost ook wel tijd en moeite om goed te implementeren en het maakt class balance veel belangrijker - maar het verschil met PvE-content is aanzienlijk, qua vereist budget. Wil niet zeggen dat er iets mis is met PvP-MMO's, maar van mij mochten er wel iets meer zijn die zich toeleggen op solo-, group- en raid-content.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 5 november 2013 09:17]

Doodzonde.. maar het was te verwachten. Chaos ras alleen focusen op Tzeentch, zeer rare class balance en levelling curve maakte het een vreemde eend in de bijt. Ik vermaakte mezelf erg goed met het spel, het blijft toch in mijn top 3 MMO's staan. Mijn collector's Edition staat nog trots op de plank.

Misschien tijd dat er een echt goede MMO komt van warhammer?
Dat zou leuk zijn en dan ook met van alleseters wat. Bretonnia moet natuurlijk gewoon aanwezig zijn namelijk. Maar nog liever heb ik een goede RTS van Warhammer Fantasy.
Ik heb mij 2 maanden fulltime zeer goed vermaakt met het spelen van Warhammer Online nadat ik al meerdere WoW characters op max level had in die tijd.
Ik vond Warhammer in PvP veel beter dan WoW aangezien je bij Warhammer tenminste nog volle veldslagen had in die open world PvP.

De classes waren totaal niet gebalanced en de meeste mensen speelde dan ook alleen de OP classes waardoor er sommige classes weinig tot niet gespeeld werden. Dit vond ik erg jammer dat het spel dus in PvP redelijk eentonig begon te worden. Van bepaalde classes kon je nooit winnen...

Vind het erg jammer dat ze stoppen en ga het zeker weer installeren om toch nog even rond te rennen in de magische wereld van Warhammer :)
Ik heb het ook tot lvl 35 ofzo gespeeld en die kastelen veroveren was best leuk. Maar de classes waren inderdaad slecht gebalanced. Speelde een healer, tot lvl 30 best leuk om mensen te healen in PVP, maar daarna waren 3 of 4 klappen genoeg om down te gaan en was de fun er snel vanaf.

Wat ik ook leuk vond waren de open PVE events die overall te doen waren, je kon gewoon mee doen en kreeg op het einde een beloning.
"De studio zal ook nieuwe npc’s aan de game toevoegen, die spelers moeten helpen bij het trainen van hun personage."

whats the fukkin point ?

iedereen nog eens inloggen om 'terug' vertrouwd te geraken met het game ?
gewoon uit nostalgie allemaal inloggen en dan te horen krijgen dat de servers
het niet aankunnen?
dag en nacht levelen om toch nog een glimp op te vangen van de "end-game content "?

geeft de source code vrij zodat enkele fans dit specifiek spel verder kunnen vereeuwigen !!
"Mythic maakte halverwege september bekend "
link onder "bekend" is niet correct.

moet zijn :
nieuws: Warhammer Online gaat op 18 december offline
En nu maar 2 jaar wachten tot Warhammer 40K Eternal Crusade uitkomt
Rond de release had ik de collectors edition gekocht van dit spel, had toen erg weinig tijd om uberhaubt te gamen en ben uiteindelijk nooit verder gekomen dan de comic en artwork door te bladeren. Het cdtje is de doos niet uit geweest 8)7
Houden die zooi word collectors item in 20 jaar :)
Helaas is alle waarde al vergaan na het openen.
Waar ik op zit te wachten is een nieuwe Ultima Online:

Geen enkel spel wat ik tot op heden heb gespeeld kan me niet zo bekoren als Ultima Online ooit heeft gedaan.
Het spel had een perfecte balans tussen PvE en PvP, quests, super roleplaying community, mogelijkheid eigen huizen te plaatsen , skill based character development


Wat ik zou willen is een game waarin roleplaying weer voorop komt te staan, waar je alles kan worden wat je wil (qua mogelijkheid ingame offcourse) en waar je niet hoeft te gaan gissen waar je bepaalde resources vandaan moet halen (Fallen Earth).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True