Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Uitgever THQ heeft bekendgemaakt dat Warhammer 40.000: Dark Millennium toch geen massively multiplayer online game zal worden. THQ heeft geen trek in de extra investering die nodig is voor een mmog en wijzigt daarom de koers.

In plaats van een mmog wordt Warhammer 40.000: Dark Millennium een singleplayer-spel met daarbij een online-multiplayer. Dat maakte THQ donderdag bekend. Het spel werd aanvankelijk aangekondigd als mmog, maar THQ's zoektocht naar een partner om dat idee te kunnen uitvoeren leverde lang niets op. Dat lijkt er nu toe hebben geleid dat de uitgever kiest voor een andere koers met het spel.

Volgens THQ is de keuze voor een singleplayer met een multiplayer-component de beste oplossing voor het project. Het bedrijf gaf in de donderdag uitgegeven verklaring aan vertrouwen te hebben in het werk dat al in het project zit, maar een mmog niet meer te ambiëren. Als reden daarvoor gaf het bedrijf op dat de omstandigheden op de markt veranderd zijn en dat het alsnog maken van een mmog extra investeringen zou behelzen.

De koerswijziging gaat gepaard met een verkleining van het team dat werkt aan Warhammer 40.000: Dark Millennium. Bij de Texaanse ontwikkelstudio Vigil Games worden 79 fulltime-ontwikkelaars van het project gehaald, terwijl bij de in Vancouver gehuisveste studio Relic Entertainment 39 mensen iets anders mogen gaan doen. Het is niet duidelijk of die werknemers worden ontslagen of dat zij aan andere projecten gaan werken.

De maatregel lijkt direct verband te houden met de lastige financiële situatie waarin THQ momenteel verkeert. In januari ging het gerucht dat het noodlijdende THQ zich voorbereidde op een eventuele verkoop en dat de Warhammer 40.000-mmog geannuleerd zou zijn. THQ ontkende dat laatste, maar deed geen uitspraak over een eventuele verkoop. Begin februari werd bekend dat het bedrijf 240 medewerkers op straat zette.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ze blijken het niet te leren, het gaat slecht met THQ maar ze willen toch geen nieuwe strategie proberen. en dan zitten zeuren dat het allemaal niet lukt.

OT : Jammer, Had het zeker willen zien, het zou wel een flinke uitdaging geweest zijn die dus niet haalbaar was.
Ja, het lijkt er op alsof dit de laatste stuiptrekkingen van THQ zijn voordat het definitief dood wordt verklaard... Wel erg jammer, ik ben benieuwd of ze DoWIII nog de deur uit krijgen voordat ze deze permanent moeten sluiten...

De waarde van (de aandelen van) THQ is net geen $40 miljoen, dus het is nu echt wachten totdat iemand het voor peanuts overneemt, of zelfs wachten totdat ze de botten kunnen kaalplukken... Een jaar geleden was het nog $320 miljoen waard (qua aandelen).

Maar is het niet beter dat ze nu de stekker eruit trekken dan een paar maanden na release als iedereen er al flink geld tegenaan heeft gegooid...
Je zou toch denken dat als het zo slecht gaat met je bedrijf je een andere strategie zou hanteren dan 'we zien wel waar het schip strand'. Zoiets beslis je toch niet tijdens de ontwikkeling?

[Reactie gewijzigd door SaphuA op 30 maart 2012 11:18]

Waarschijnlijk was de keuze of helemaal schrappen en al het werk (en dus al gemaakte kosten slikken) of hetgeen wat ze hebben gebruiken en verkoopbaar maken (met kans dat ze de gemaakte kosten terug kunnen verdienen)

De situatie was waarschijnlijk wat rooskleuriger toen ze besloten een mmo te maken.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 30 maart 2012 12:35]

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. Laat me raden, wordt dus gewoon een Space marine kloon.. :(

Ik zat echt te hopen op een MMO met veel 40k rassen speelbaar. Jammer.

Moet wel zeggen dat de laatste MMO van warhammer nou ook niet echt super was (Warhammer Online, Gemaakt door Mythic).

Misschien een leuk idee om het een beetje SKyrim idee te geven? quests etc en freeroaming en speelbare rassen?

[Reactie gewijzigd door corset op 30 maart 2012 11:23]

Games-Workshop IP en MMOs blijkt nogal een crimé te zijn, de eerste Warhammer Online (2004, Climax) was ook geannuleerd, nu de eerste 40k MMO dus ook. Hopelijk dat de tweede incarnatie het beter gaat doen, maar als het verleden enige indicatie geeft gaat dat nog wel 4-5 jaar duren, hopelijk wordt het dan wel een groter succes dan Warhammer Online: Age of Reckoning (2008, Mythic)...
Mists of Pandaria, Guild Wars 2, SW: The Old Republic.....Ik kan me goed voorstellen dat THQ niet heeft gekozen voor een MMO. De investeringen die je moet doen om een MMO te maken die bestaansrecht heeft in de markt nu, en de markt over een paar jaar zijn gigantisch.

Wat niet weg neemt dat ik het ook jammer vind, want de 40k setting leent zich wel voor een MMO.
Al die titels boeien niet zo heel erg, aangezien deze game pas over 2 jaar ofzo zou uitkomen.
Jammer, had het graag gezien.

mmo met spacemarines vs orks of een mount van de tau. :)
ik zou graag willen weten wat voor spel dit moet worden, ik heb bijna alles wel gespeeld maar moet toch zeggen dat spacemarine in mijn mening enorm slap was..

je speelt op 1 planeet, eerst tegen orks en daarna tegen chaos, binne een paar uur had ik de game dan ook uit,

moet wel zeggen dat de graphics stunning waren,...

stiekem erg nieuwsgierig naar deze game hopen op wat meer diepte en verhaal!
jammer :(

had graag deze game af willen zien als MMO.
misschien dat ze de single player net als Kingdoms of Amalur gaan doen, een single player mmo wereld


ik ben benieuwd wat voor MP de game gaat krijgen...
Lap, daar gaat het mooie wat dit spel had kunnen worden !
Wie had nu niet graag op een server met 500 verschillende mensen ofzo een lekker potje liggen schieten en meelee fighten tussen Marines, Chaos, Eldar, Tau, Tyranids en Necrons ?
Daar had WoW een poepje aan kunnen ruiken.
Maar het zal dus wachten zijn op een andere uitgever eer we dat plezier mogen hebben.
Verstandig. Een MMO is een ontzettend groot risico, de concurrentie is stevig en zelfs gevestigde IP als Star Wars heeft het niet makkelijk. Ik kan het ook niet echt jammer vinden, een MMO zou ik geskipt hebben (swtor heeft me voor eens en altijd duidelijk gemaakt dat ik wel klaar ben met dat speltype), een single/multiplayer game klinkt wel prima. De Dawn of War serie heb ik altijd erg vermakelijk gevonden, vooral de eerste delen (DoW en Winter Assault).
Opzich wel logisch, met al het huidige MMO geweld kom je er slecht tussen.
Diablo, guild wars 2, nieuwe WoW expansion etc.

En aangezien deze game alsnog MP heeft , kan het alsnog dicht bij een MMO ervaring komen.
Sinds wanneer is Diablo een MMO? Dat speel je met max4 spelers per server, dus zeker geen MMO te noemen.
Diablo 3 is geen MMO in de strikte zin aangezien je meestal maar met 'n paar mensen per map rondloopt ;)

Verder heb je wel gelijk, met zowel Guild Wars 2 en de nieuwe WoW expansion in het vooruitzicht moet je wel héél sterk in je schoenen staan om een MMO uit te brengen.

En ik kan mij voorstellen dat ze na het eerder matige succes van de Warhammer MMO toch niet echt zin hebben.
Diablo word nu juist hun concurrent want dat is geen MMO single player met multiplayer mogelijkheid (waarvan multiplayer wel het aantrekkelijkst is)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True