Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: maarud

De stabiele desktopversie en de mobiele editie van Chrome 35 zijn uitgekomen. De desktopeditie biedt webontwikkelaars meer controle over touch-input, nieuwe features voor JavaScript en de nodige bugfixes. De mobiele versie van Chrome 35 biedt een 'sluiten ongedaan'-feature voor tabs.

Nieuwe Google Chrome logo (105 pix)In Chrome 35 is onder andere de css-property touch-action beschikbaar. Deze maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om bij gebruikersinput via touchscreens bepaalde touch-acties, zoals pinch-to-zoom en scrollen, selectief uit te schakelen. Zo kan op mobiele apparaten een einde worden gemaakt aan de 'klikvertraging' van 300ms. In desktopomgevingen kunnen developers de functionaliteit van het scrollwieltje op de muis beïnvloeden via de CtrlKey-modifier.

De vernieuwde Chrome-browser heeft ook enkele nieuwe features aan zijn JavaScript-implementatie toegevoegd, waaronder WeakMaps en WeakSets. Deze zijn bedoeld om bepaalde datastructuren te creëren met een effectief garbage-collectionmechanisme. Google heeft daarnaast het dynamisch laden van webfonts verbeterd. Verder zijn in deze Chrome-versie in totaal 23 veiligheidsproblemen verholpen en op Linux wordt de 'universele' Aura UI-omgeving voortaan gebruikt in plaats van het GTK+-framework.

De mobiele versie van Chrome is eveneens bijgewerkt naar versie 35. Google heeft onder andere een 'sluiten ongedaan'-feature voor tabs toegevoegd. Html5-video's kunnen voortaan fullscreen en met ondertiteling worden bekeken en meer videomateriaal kan naar een Chromecast worden gestuurd. Ook belooft Google betere ondersteuning voor apparaten die verschillende vensters tonen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Misschien ook relevant om te vermelden dat Chrome vanaf versie 35 hun eigen Aura UI gebruikt.
Dat heb ik even toegevoegd, nuttig & thanx!
Ik weet niet helemaal zeker of Aura nu ook gebruikt wordt op Windows, maar dat is wel de bedoeling, om alles wat consistenter te maken.
Aura is een google implementatie, wordt zowel onder Windows, ChromOS als Linux gehanteerd
The “shell” is already in use on Windows and Chrome OS builds and, as it’s largely cross-platform, enables Google to develop new features faster and ensure feature parity across different operating systems.

An accelerated interface, Aura is better able to leverage GPU features in Chrome/Chromium on Linux than GTK+ builds. Notably, it is able to use OpenGL on a per-window rather than per-tab basis.
Screenshotje van de (verbeterde) intergratie met de Linux/gtk desktop omgeving:
http://www.omgubuntu.co.u.../2014/05/aura-750x422.jpg
http://www.omgubuntu.co.u...1-at-00.18.15-750x266.png
Die UI gebruik ik al een tijdje kan dat kloppen ? Ik gebruik namelijk ook de dev versie canarie. Lijkt er anders wel sterk op.
dat is de GTK implementatie; settings > appearance > enable system theme (of zo iets)

GTK wordt nu niet meer gebruikt; dat is Aura geworden. Deze biedt een verbeterde intergratie met de omgeving; notificaties / de apps / menu etc.

Wat ik alleen niet goed snap; waarom Aura? en niet QT?!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 mei 2014 12:35]

Verbeterde integratie met welke omgeving? Ik heb zojuist de update binnengehad, en Chrome negeert nu volledig mijn GTK theme-instellingen voor bijvoorbeeld menu's. Font rendering in UI elements is ook een puinhoop. En dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke breedtte van een aantal UI elements...
dat is de GTK implementatie; settings > appearance > enable system theme (of zo iets)
Als je dat doet dan hou je gewoon Aura, alleen gebruikt Chrome dan enkele GTK+ "enviromental variables", zoals het icon pack en de kleur (ik denk dat dat ook meteen alles is).

En waarom geen Qt? Aura is niet echt een widget toolkit zoals GTK+, Qt of zelfs WinAPI. Ik denk dat het meer te vergelijken is met Java's Swing, maar dan veel kleiner. Qt is meer te vergelijken met AWT, wat ervoor kan zorgen dat als een interface er perfect uitziet op één platform, het er verschrikkelijk uit kan zien op een ander platform.

Aura vraagt net als Swing aan het systeem (GTK+/WinAPI) om een venster en vult vervolgens alle pixels in dat venster zelf in, op z'n eigen manier (met OpenGL dus blijkbaar), completly platform independant.
Dit lijkt me zeer gebruiksvriendelijk als je zonder al teveel werk het programma op drie verschillende platforms wilt laten draaien... net als Swing dat moet doen.
En Opus is in v35 bijgewekt naar versie 1.1. Chrome maakte al gebruik van hardware decoding van vp8 & vp9 als de hardware dit ondersteunde sinds v34. De hardware ruisonderdrukking is ook sinds v34 ondersteund. De update naar Opus 1.1 was laatste kroonstuk, waarmee de WebRTC infrastructuur met Webm eigenlijk helemaal super is.
Zijn die nieuwe css opties eigenlijk volgens de officiele specificatie of is Google nu hetzelfde aan het doen als dat Microsoft ooit deed door allemaal eigen extensies te verzinnen?
Zie de Chrome Dashboard voor overzicht per Chrome versie wat qua css (en andere features) zijn doorgevoerd. Klik links op v35 voor wat exact in die versie is doorgevoerd.

Btw, er is ook een IE dashboard.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 21 mei 2014 11:20]

Volgens de specificaties! Mozilla is deze nu ook aan het implementeren, en Apple is het aan het overwegen...
Uhm, niet dus. Volgens het Chromium Dashboard is alles in Chrome 35 working draft, edtior's draft of de facto standard. Er is er maar 1 die officieel goedgekeurd is. Hier is dus haast niks volgens de standaard gegaan. Alleen de "Blending of background images" is vaste standaard.
Mbt CSS lijkt Google de specs te volgen, maar Google bedenkt ook wel eens nieuwe technologieën en integreert ze in hun browser; mogelijk de bekendste daarvan is SPDY, een alternatief voor HTTP. Naderhand hebben ze die naar voren geschoven om gestandaardiseerd te worden voor HTTP 2.0.

Met andere woorden, ze doen iets vergelijkbaars als Microsoft jaren geleden deed, maar dan minder eigenwijs en met het doel om er standaarden van te maken zodat andere browsers ze ook kunnen ondersteunen.
Met andere woorden, ze doen iets vergelijkbaars als Microsoft jaren geleden deed, maar dan minder eigenwijs en met het doel om er standaarden van te maken zodat andere browsers ze ook kunnen ondersteunen.
Je lijkt helemaal te vergeten dat wat er nu als niet-standaard wordt gezien in oude IEs indertijd wel bedoelt was om standaard te worden, maar werden allemaal in een laat stadium geschrapt. Nadat IE6 vrijgegeven was.
Chrome, FireFox en IE hebben hun hele levensduur altijd nieuwe functionaliteit die nog niet (helemaal) uitgespecificeerd waren in standaarden, allemaal op een andere wijze geimplementeerd. Dus de blaam treft hier niet alleen microsoft. Er zijn genoeg CSS features (heck, bij eigenlijk alle CSS3-features) waar je nog overal verschillende vendor-prefixes moet gebruiken om elke specifieke implementatie zijn werk goed te laten doen. Ten minste, als je je site cross-browser cross-version een beetje compatibel wilt houden.
Microsoft heeft grotendeels de touch-action css ontwikkeld voor IE10, deze is nog steeds een W3C draft. MS heeft deze (logisch) sinds IE10 in IE zitten, leuk om te zien dat chrome het ook gaat ondersteunen. IE is nog steeds beter met touch, maar google is goed op pad.
De 300ms touch delay wordt achterwege gelaten als je een `<meta name="viewport" content="width=device-width">` (of een variant hiervan met een viewport kleiner of gelijk aan device-width) opgeeft. `touch-action` geeft meer controle over de default touch actie maar heeft niets met die 300ms delay te maken, zie ook http://docs.webplatform.org/wiki/css/properties/touch-action
Vanaf Chrome 35 bedoel je? Want het zat er namelijk nog niet in
Ja sinds Chrome 35, Blender geeft enkel aan hoe het geactiveerd word. Firefox heeft het overigens ook op de agenda staan en disabled de 300ms vertraging al voor pagina's die niet ingezoomd kunnen worden.
Ook leuk om eventueel te melden is dat de 300ms delay bedoeld is om te wachten op een eventuele 2e klik, aka dubbelklikken.
Die marge gebruiken ze om te bepalen of je "ingedrukt" houdt of niet. Niet voor dubbelklikken, want dat heb je niet op een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 mei 2014 11:50]

double tap zoom en double tap scroll heeft een dubbelklik nodig.
Mja ik blijf het raar vinden dat ze die double-tap niet via css hebben geforceerd. Dat maakt namelijk dat pagina's veel slomer aanvoelen en je moet aardig raar doen om het te voorkomen.
Dit werkt niet op ieder apparaat (alleen op Android). Vooralsnog zul je iets als Fastclick moeten gebruiken.

Zie: https://github.com/ftlabs/fastclick

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 21 mei 2014 13:31]

Hangt volgens mij af van welke versie Android. Als je 4.4 hebt, zit je volgens mij niet meer met de Android Browser maar met Chrome en krijg je deze update wel. Probleem is alleen dat als het gaat om hybride apps je nog wel vast zit aan de Android Browser en je dus inderdaad die library nodig hebt.
Ja dat vind ik een vieze: sommige sites kun je niet in/uitzoomen terwijl dat nu juist een voordeel van touchscreens is. Een tijdje geleden had Boat Browser een instelling waarmee je deze viewport zoomblokkade kon negeren maar ze hebben die er weer uitgehaald :(
Kan in Chrome for Mobile ook hoor,
Settings -> Accessibility -> Force enable zoom
touch-action: manipulation verwijderd ook de 300ms delay.. :)

[Reactie gewijzigd door Jorikjet op 21 mei 2014 11:47]

Je hebt gelijk dat dat de oude truc is om de delay te verwijderen maar het wordt over het algemeen als een anti-practice beschouwd. Je ontneemt namelijk gebruikers de mogelijk om te zoomen, wat een groot accessibility issue kan zijn.
Wat ik niet begrijp is dat ze zoveel mogelijkheden geven aan ontwikkelaars, terwijl ze stiekem de mogelijkheden voor gebruikers eruit slopen. Moet je eens proberen om ctrl+t te koppelen aan een nieuwe google pagina... (gaat niet, tenzij met een extensie, maar wie vertrouwt updatable extensies?)
Nieuwe google pagina?
Gewoon beginnen met typen naar wat je zoekt is geen optie?
Neen, ik heb de searchbar uitgezet en vervangen door een URL bar.
Ik typ veel intranet URLs en het is absoluut niet handig als ik op google search terecht kom ipv op het intranet... En wat jij zegt is: jij moet je aanpassen. Terwijl dit net mijn punt is: Google legt de laatste tijd zeer veel zaken gewoon op en de gebruiker moer er maar mee leven (Chrome, Gmail, Maps).
En wat jij zegt is: jij moet je aanpassen.
Nou, niet echt.
Als mij een instelling niet bevalt dan bekijk ik de mogelijkheid om het aan te passen, al dan niet met een plugin.

Zelf gebruik ik Firefox, maar ik heb wel een plugin die een nieuwe tab opent als ik wat typ in de adresbalk. Wat Google betreft ben ik nog van de oude stempel die eerst nog 'www.google.nl' intypt en dan pas gaat zoeken, incidenteel typ ik direct in de adresbalk wat ik zoek.
Het zoekvak rechts gebruik ik al helemaal niet, vooral omdat deze het huidige tabblad overschrijft met een google zoekpagina, en dat wil ik meestal niet.

[Reactie gewijzigd door SWINX op 21 mei 2014 12:18]

Kleine tip, url + / => uitschakelen google search en gaan naar intranet url
Extensies die toegevoegd worden aan browsers zijn gevoelig voor je beveiliging ik zou er inderdaad niet zoveel waarde aan hechten. 8)7
De mobiele versie van Chrome is eveneens bijgewerkt naar versie 35. Google heeft onder andere een 'sluiten ongedaan'-feature voor tabs toegevoegd. Html5-video's kunnen voortaan fullscreen en met ondertiteling worden bekeken en meer videomateriaal kan naar een Chromecast worden gestuurd. Ook belooft Google betere ondersteuning voor apparaten die verschillende vensters tonen.
Dat zijn handige functies!
Met de extra mobiele functies verwacht ik dat ook chrome mobiel de hoogste HTML5-test score gaat krijgen, en daarmee de 10.2 browser van blackberry passeert. En ik hoop ook dat chrome sneller wordt op android en andere platforms.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 21 mei 2014 11:35]

Allemaal leuk maar ik zie nog niks over dat je kunt slepen met een touchscreen, bijvoorbeeld te schuiven in een 'embedded' map van een lokatieaanwijzing op een kaart in een website.
Dit werkt op *geen enkele* touchscreen browser. Heel vreemd.
Natuurlijk weet de browser niet welk event er komt als je met een vinger over het scherm schuift, dus de meest gebruikte ('panning' over de hele pagina) wordt gebruikt. Of kijk een naar www.wikisky.org. Daar kun je *niks* mee op een touchscreen.
Maar je kunt toch als je met twee vingers tegelijkertijd over het scherm schuift, dit als een 'drag event' interpreteren ? Zo moeilijk is dat toch niet ??

'Ja maar de site is niet geoptimaliseerd voor touchscreen' zegt men dan, maar zo werkt dat helaas niet. Net als met video's, waar de site makers nog steeds hardnekkig Flash blijven gebruiken (ja ook Tweakers !) terwijl vrijwel alle browsers H.264/HTML5 ondersteunen, zijn hier ook websitebouwers hardnekkig in.
En een aparte 'mobiele' site of website vervangende app is geen oplossing: die heeft meestal beperkte functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 21 mei 2014 12:32]

Die site is niet bepaald volgens HTML-standaarden in elkaar gezet. Daarom werkt ie niet lekker.
Klopt maar probeer eens bijv. www.flightradar24.com en probeer eens de kaart te 'draggen'. Op een computerbrowser werkt dit prima maar op GEEN ENKELE Android browser.
Als ik flightradar bezoek met mijn mobiele browser (en "load desktop version" uitzet) geeft die pagina een mooie melding dat je de app kan downloaden. Als je op Ok klikt, opent die vanzelf de Google Play Store pagina van die app. Dan kan je onmogelijk beweren dat die website niet denkt aan de mobiele gebruikers... Ze geven je die mogelijkheid, dus hoef je niet te verwachten dat het wel werkt in de browser vind ik.
Maar dat is nu net wat ik bedoel: die app heeft niet alle mogelijkheden van de website, zeker niet de gratis versie. Op een Android browser werkt de website ook (ja beter dan de app) alleen het slepen werkt niet.

Overigens is deze app is al sinds 26 jan 2013 niet meer bijgewerkt.
Alsook, bvb op de site van GameMania gaat slepen en pinch-to-zoom wel (met moeite en lag), dus het ligt niet aan de implementatie ervan in browsers, gewoon aan de ondersteuning van de website..
http://www.gamemania.be/Default.aspx?tabid=116&store=9

[Reactie gewijzigd door efari op 21 mei 2014 19:50]

Op de blackberry browser werkt het wel.
Traag maar je kan jezelf eenvoudig naar Oost Europa en de rest van de wereld slepen. Het gaat niet snel en is niet praktisch op een 720x720 scherm. Wikisky doet het slepen niet trouwens.
Net als met video's, waar de site makers nog steeds hardnekkig Flash blijven gebruiken (ja ook Tweakers !) terwijl vrijwel alle browsers H.264/HTML5 ondersteunen, zijn hier ook websitebouwers hardnekkig in.
Ha, leefden we maar in zo'n wereld waar we zo konden denken. Dan was het beroep van webdeveloper een stuk makkelijker geweest. Waarom denk je dat een gigant als Youtube nu pas echt begint met het uitfaseren van flash? Omdat in de echte wereld er nogsteeds een groot aandeel van de bezoekers geen moderne webbrowser gebruikt, en die vallen dan allemaal buiten de boot. De websitebouwers zijn niet hardnekkig, die worden alleen geforceerd aan oudere standaarden vast te houden omdat anders een grote groep mensen je site gewoon niet meer bezoekt.
Het probleem zit hem nu in de site, deze site lijkt ook alleen fatsoenlijk te werken in chrome, daar is al het eerste probleem. Daarnaast gebruiken ze waarschijnlijk één of andere langzame plugin voor het scrollen(smooth is heel wat anders), en die plugin gebruikt waarschijnlijk de locatie van de mousepointer(en die is er niet bij touch).
Het kan namelijk gewoon goed, bezoek bing maps of google maps maar eens met touch.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 21 mei 2014 16:02]

Allemaal leuk maar ik zie nog niks over dat je kunt slepen met een touchscreen, bijvoorbeeld te schuiven in een 'embedded' map van een lokatieaanwijzing op een kaart in een website.
Dit werkt op *geen enkele* touchscreen browser. Heel vreemd.
Huh? Als je de Google Maps API gebruikt is schuiven/slepen op mobiele devices geen enkel probleem, dat wordt gewoon standaard herkent. Misschien wat traag op enkele devices maar het werkt prima.

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 21 mei 2014 17:08]

Noem dan eens een site. Als ik bijv met ah.nl een winkel zoek kun je *niet* schuiven met de kaart in Opera 21, Chrome 34 en Firefox 29 onder Android.
En op de computer kan dat wel. Zelfde site, zelfde API, dus daar ligt het niet aan. Ligt dus aan de browser.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 21 mei 2014 19:13]

En nu kan ik mijn mobiele bladwijzers niet meer in een raster krijgen op mijn Note 3 op KitKat 4.4.2?

[Reactie gewijzigd door Pe Nis op 23 mei 2014 13:04]

35 :P Holy moly, wat een hoog versienummer. Ik weet wel dat het geen donder uitmaakt, maar normaal kom je niet boven de 10 uit :P
Internet Explorer 11? :p
Programma's die je nergens voor gebruikt uitgezonderd :+
Gebruik Internet Explorer altijd om Chrome te downloaden ;).
Niks mis met IE (11), maar Chrome is voor mij handiger i.c.m. Google features. IE gebruik ik als een website in Chrome weer eens niet correct werkt (oudere versie van TOPdesk). Firefox daartegen gebruik ik nooit. Hoewel dat het best te configureren browser is (App-V), raak ik maar niet gewend aan de interface. :)
Chrome is ook wel een programma die constant verandert en nieuwe API's introduceert etcetera, dus is het ook wel logisch dat ze vaak een nieuwe Major versie hebben.
Chrome doet gewoon niet aan (publieke) minors. Elke release is een versie, en die nummeren gewoon door.
Dat hoeft niet exclusief van elkaar te gebeuren :P
Hoger kan wel, voornamelijk met jaartallen :P
Firefox zit momenteel ook al op versie 29.