Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Lenovo kondigt de ThinkStation P300 aan. Dit is een instap-workstation voor cad- en andere grafische toepassingen die van onder andere Xeon E3-1200v3-processors met HD Graphics 4600-gpu's voorzien kan worden.

De ThinkStation P300 wordt niet alleen met Xeon E3-1200v3-processors maar optioneel ook met Intel Core-cpu's van de laatste Haswell-generatie geleverd. De systemen hebben onder andere plek voor een Flex-module, waarmee gebruikers makkelijke een combinatie van optische drive, mediakaartlezer, firewirepoorten en esata-poort moeten kunnen maken.

De workstation komt in een fulltower- en smallformfactor-formaat op de markt. In het eerste geval is de videokaart de Nvidia Quadro K6000, in het tweede de K4000. Verder kan het grote model vier 3,5"-hdd's huisvesten, terwijl het sff-model maximaal drie hdd's kan bevatten, waaronder twee 3,5"-exemplaren en een 2,5"-model. Op gebied van opslag kan Lenovo de systemen uitrusten met maximaal een msata-ssd van 256GB in combinatie met een hdd-opslag van 4TB. De maximale hoeveelheid werkgeheugen bedraagt 32GB.

De ThinkStation P300 is vanaf juli in Nederland verkrijgbaar en krijgt dan een startprijs van 750 euro.

ThinkStation P300

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Hoe zou deze als photoshop/lightroom machine draaien? Op mijn huidige pc werkt het namelijk niet altijd even lekker (ook al zit daar een degelijke grafische kaart in).
24 cores, 128GB ram en Quadros laat het bij mij nog niet soepel draaien met zware bewerkingen over het algemeen.

Gister op mijn 920 met 6GB en 560TI (oud beestje) draaide ik wel CS6 terwijl Cinema 4D meerdere renders aan het afwerken was en ik zon (zonder overdrijven) 120 tabs openhad en nog een window of 20 en toen bleef het wel soepel lopen.

Is denk ik gewoon afhankelijk van hoe ze zich vandaag voelt (vrouwelijke nukken :D)
Net als Facebook, loopt ook ruk op elk platform of het nu een android van ¤10,- is of een workstation van 10k, Facebooken werkt magertjes :P
Met Photoshop heb ik weinig ervaring, maar Lightroom heeft redelijk specifieke vereisten. Veel meer dan een dualcore heeft niet heel veel zin, Lightroom heeft vooral baat bij snelle cores. Een dualcore van 3.5Ghz gaat het in Lightroom beter doen dan een quadcore van 2.4Ghz. Met de Turbo-features van recente Intels is dat wel al wat minder relevant. Maar als je Lightroom snel wil hebben heb je echt gewoon gigantisch veel processorkracht nodig, liefst niet over té veel cores gespreid.

En de Camera RAW cache op een SSD zetten helpt ook wat bij het werken met previews etc.
Ben zelf in het bezit van een i7 860 (zie inventaris) op 2.8Ghz. Dat is een al wat oudere processor, maar zeker geen langzaam dingetje. Hoe maak ik dan gebruik van die 'turbo' features? Ben wel benieuwd of dat veel scheelt.
turbo werkt automatisch.

SSD helpt Photoshop enorm. meer dan een upgrade van 4 naar 8GB

Heb ook een laptop met ssd en photoshop elements, met slechts 2GB, en die is is even responsief

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 13 mei 2014 13:51]

Heb Lightroom op een SSD draaien inderdaad. 16Gb geheugen in de pc.

Maar met brushen bijvoorbeeld merk ik een kleine vertraging soms. Daar stoor ik me vooral aan.
Dat is gewoon een redelijk zware operatie. In de settings van Lightroom kan je best de RAW cache wat groter maken en ook op de SSD zetten (als dat nog niet het geval is). Voor dat soort bewerkingen helpt dat wel wat.
ah top, dat kan ik nog wel eens proberen inderdaad :)
Ik denk dat Adobe software op geen enkele machine lekker draait, maar dat is dan ook mijn persoonlijke mening.
Bij mij draait Photoshop CS6 heerlijk op een laptop (wel met een quad core i7 Ivy Bridge). Heb er geen klachten over iig.
ik heb een waaier van crashes, zelfs bij saven. En ik ben niet echt een intel fan, maar op mijn werk heb ik ook zo een "magische i7 sandy bridge", Maar daarmee zijn de problemen alvast niet opgelost.

Daarbovenop was er ooit eens een Photoshop CS3 product de serienummer ervan zomaar vervallen/geweigerd. Wij kregen adobe customer support zelfs niet aan de lijn.

Dus het is misschien enorm persoonlijk, dat besef ik wel, maar bij elk ding dat ik over adobe lees keert mijn maag om.
Een i7-4770 is al beter dan die Xeon. Waarom dan toch kiezen voor deze Xeon?
Uuh, nee, deze Xeons zijn vergelijkbaar met die i7 serie, alleen beschikken over extra functionaliteit zoals ondersteuning voor ECC geheugen.
+ een sloot meer (fysieke en HT) cores
Deze E3-1200 serie niet hoor, alleen quad en six, net als de i7 serie.

De Xeon E5's wel.
Ja? Je zou toch zeggen dat Xeon beter en sneller is dan de i7 4770k.

Hoe weet je dat i7 sneller is dan de Xeon?
ander markt segment, dit zijn workstations met de optie om ECC geheugen te hebben.

trouwens je kan dit zien als een kloon van HP z230 en dell t1700
Betrouwbaarheid vermoed ik. Je kunt ze trouwens vergelijken.
Dat zijn nette systemen voor mensen die nét wat meer willen en over een bovengemiddelde portomonnee beschikken. Ik vraag me af: hoe snel kun je die Xeon laten compileren met een sloot RAM (32GB dus)? Als build server zou dit voor mij misschien ideaal zijn..
Als je echt een serieuze build server wilt hebben, kies dan een workstation met Pci-SSD disks.
Als al je code en libraries in memory passen schiet je met meer RAM niet op. Ik heb nog nooit iets gezien wat niet in 16GB past, maar goed, kan wel.
Voor Android compilen wordt 16 GB aanbevolen, of meer.
Of als je minder ram hebt een SSD.
"Voor Android compilen wordt 16 GB aanbevolen, of meer."

Dat is echt nergens voor nodig. Met 8 volsta je al en volgens mij zou je het met 4 ook nog kunnen. Android projecte zijn niet zo groot en/of complex (en, ja, ik doe grote/complexe dingen (ook games) waarbij de initiele runtime calculaties (random level-gen) langer duren dan de compilatietijd).
Ik denk dat Soldaatje het over Android OS heeft, niet over apps
Ahhh..... fair enough en my bad :)
Vraag me af hoe lang het duurt om static code analysis toe te passen op een project als Android, bij mij is dat meer dan de helft van de compilatietijd normaal.
Sources in memory? Ik programmeer al jaren (voornamelijk C/C++) met een source bak van een paar miljoen regels code, maar sources komen van disk, domweg omdat iedere source in een andere volgorde en met verschillende condities verdere files kan includeren. Opbouwen in geheugen heeft alleen nut als het meerdere keren gebruikt wordt. Visual Studio kent bijv. wel precompiled header files, maar verder is compileren veel meer disk I/O intensief dan geheugen intensief.

Pas bij optimalisatie wordt het meer geheugenintensief (zeker met whole-program of link-time optimization). Alleen ook daar is geen overdreven sloot geheugen nodig, omdat veel optimaliseren (wat dus veel geheugen kost) ook veel tijd kost. Compileren (en linken) is altijd een trade-off tussen de tijd die een build duurt en de mate van optimalisatie. Los daarvan: hoe hoger de optimalisatie, hoe meer kans dat je tegen compiler fouten aanloopt en meestal is de winst marginaal.

Als zou ik zelf natuurlijk wel graag een PCIe SSD willen hebben. Dat weer wel. En ook een i5 4570 krijg ik met bouwen een eind door z'n knieën, maar het is harddisk (voor output) en network (voor sources) I/O dat de bottleneck is, niet geheugen.

De systemen hierboven van IBM zijn wel fraaie systemen, maar dat is uiteraard smaak.

P.s. include <windows.h> levert al een ge-expandeerde source op van > 100000 regels. Op UNIX zit dat doorgaans compater in elkaar.
Ik heb het over dingen als de Linux kernel, Gnome Shell, libraries die daarbij horen e.d. Hoe meer RAM en CPU cores in een build server hoe beter meestal.
Momenteel heb ik 40gb van de 64gb in mn workstation op werk in gebruik (volgens task manager, ben aan het renderen), dus zoveel ram wordt gewoon gebruikt als het aanwezig is voor bepaalde taken.

[Reactie gewijzigd door Timmmeeehhh op 13 mei 2014 13:46]

Renderen is natuurlijk heel wat anders dan compileren. :D
Volgens mij wordt 10 tot 20% als cache gebruikt. Het ligt ook eraan wat ermee gedaan worden. Voor Rendering zou je meer profeit hebben aan PCI Express Solid State Drive omdat de harddisk ook snel een bottleneck kan worden met lezen en schrijven. Uiteraard moet je wel zoveel mogelijk ram hebben zodat er meer dingen in de cache gepropt kan worden. Maar vaak is dit niet nodig omdat hij Harddisks het niet aankunt of de processor/gpu wordt een bottleneck.

Ik zie geen reden waarom er meer dan 32 GB nodig is voor video rendering, uiteraard dat ligt ook aan de systeem zelf. Als het een systeem is met snelle ssd's, processor, gpu. Dan inderdaad is meer ram beter. Het gaat erom dat hij de schrijf snelheid bij kan houden. Dus in normaal rendering is z'n systeem goed genoeg.
Dat ziet eruit als een heel net no-nonsense workstation voor een heel schappelijke prijs! De looks alleen al geven met het gevoel dat het een professioneel merk is; Lenovo zet net spul weg tegenwoordig.

Toch ben ik erg benieuwd hoe zo'n Xeon zich in de praktijk nou verhoudt tot een gewone i5 of i7.
Praktisch geen performance verschil.
Klopt, het zijn in principe dezelfde processors, alleen wat andere features in- of uitgeschakeld. Zo ondersteunen ze in tegenstelling tot de i5 en i7 ECC geheugen, maar hebben ze geen unlocked multiplier.

[Reactie gewijzigd door Tha Ra op 13 mei 2014 15:10]

Wat een mooie kasten zeg, zou die miditower graag los willen kopen.
Ja ik ook, hele mooie kasten.
> De maximale hoeveelheid werkgeheugen bedraagt 32GB.

Vind ik wel een forse beperking. Ik vermoed dat het segment dat ECC ram nodig heeft tegelijk ook het segment is dat wel in meer dan 32GB ram geďnteresseerd zou kunnen zijn.

Ik was voor Ivy Brdige-E gegaan dan.
Als je een Xeon Workstation wilt met meer dan 32GB dan zou je bv kunnen kiezen voor de E5-1600 v2 series. (max 256GB RAM)

Deze zitten volgens mij ook in bv de nieuwe Mac Pro.

De E3-1200 v3 series is het instapmodel van de Xeons.

[Reactie gewijzigd door Navi op 13 mei 2014 14:41]

Dit zijn systemen voor mensen die net iets meer willen en dan is 32GB al een berg ram geheugen, er is zoals @Navi al zegd altijd de mogelijkheid voor een zwaardere CPU te gaan op het s2011 platform. Mensen die geen genoegen nemen met 32GB ram hebben vaak ook meer prossesing power nodig dan de E3-1200 levert.
Of je zet linux/kvm er op en je kan min. 4 thinclient werkplekken aanbieden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True