Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoekers maken 'joystick'-bediening voor smartwatches

Onderzoekers hebben een 'joystick'-bediening voor smartwatches ontwikkeld. Het prototype werkt niet met een touchscreen, maar met bijvoorbeeld het schuiven van het hele horloge naar links, rechts, boven of onder. Er zijn nog geen plannen voor een commercieel product.

De smartwatch kan de bediening registereren via een kleine joystick-module, schrijven de onderzoekers van de Carnegie-Mellon universiteit in de Amerikaanse stad Pittsburgh in hun paper. Deze N35P112 registreert de input alsof de hele smartwatch een joystick is die de gebruikers heen en weer beweegt. Ook kan hij een druk op een knop registreren.

Dankzij die joystick kan de gebruiker zoomen, een wekker zetten door te draaien en de interface van een app bedienen door naar boven, beneden, links of rechts te bewegen. De input vereist dat de gebruiker de smartwatch aan beide zijden vasthoudt. Door deze bediening is het onder meer mogelijk om shooters te spelen op een horloge: de onderzoekers gebruikten Doom om dat te demonstreren.

Deze 'minijoystick' zit gekoppeld aan een Maple Mini, met Cortex M3-processor op 72MHz. De smartwatch heeft een scherm 1,5"-lcd-scherm met een resolutie van 280x220 pixels. Dankzij betere integratie van onderdelen kan het hele model in de grootte van een normale smartphone verschijnen, claimen de onderzoekers. Er zijn nog geen plannen voor een concreet product met deze besturing. Huidige smartwatches werken vrijwel uitsluitend via een touchscreen of stemcommando's.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

30-04-2014 • 17:27

34 Linkedin

Reacties (34)

Wijzig sortering
Aardig, maar ik vraag me af of dit niet handiger te maken is met een soort touch-gevoelige "ring" om het scherm heen. Al dat getrek en geduw aan een horlogebandje lijkt me niet heel handig. Ik vraag me af waarom ze ervoor gekozen hebben het hele scherm te bewegen in plaats van vingerbewegingen aan de rand van het scherm te detecteren.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 30 april 2014 18:02]

Dat zie ik Apple nog wel eens doen ja :) Die zullen toch flink lang nadenken over de beste manier van user input.

[Reactie gewijzigd door brinkdinges op 30 april 2014 20:55]

Vind het wel grappig om te zien dat je in het begin een scrollbar had om aan te geven dat er meer tekst of opties zijn e.d. of buttons op het scherm. Nu begint het erop te lijken dat alle visuele bedieningselementen worden weggenomen rondom en op een scherm. Het wordt een soort raadspelletje ofwel puzzel. Eerst moet er alles zo goed mogelijk duidelijk worden gemaakt door visuele signalen, waarna het in de moderne tijd zoveel als mogelijk is ontdaan wordt van deze signalen.

Net zoiets als flat versus realism (skeuomorphism) design, vind dat het wat te ver doorslaat. Straks veeg je nog met je voet over een stoeptegel om te zien of er niet een verborgen optie of functie inzit.Dat lijkt gek maar je zal alleen maar opgegroeid zijn met onzichtbare bediening, dan pak je zelfs een banaan beet om te kijken of er wat achter zit, kan op den duur hele rare taferelen teweeg brengen, zeker bij kinderen. Dat is wel het gevolg van deze onzichtbare bediening, je moet op onderzoek uit, het word er niet echt duidelijker op.

Hoop niet dat deze trend zich blijft voortzetten. Als dit het resultaat is van kleiner en nog steeds kleiner met veel functionaliteit, doe maar dan maar wat groters met slechts een paar knoppen met duidelijke aanwijzingen. Anders krijg je straks: "Je hebt het niet kunnen vinden? Nou je had alleen maar even op de linkerkant moeten drukken en dan op de rechterkant, even naar onderen swipen et viola". Dat moet je dan wel weten zonder enige vorm van aanwijzing :+
Je hebt ook nog zoiets als handleidingen waar de gestures meestal wel instaan?
Sorry dat ik het zeg, maar dat laatste plaatje... is dat nou Q3 op een smartwatch? Niet dat ik mezelf snel zie gamen op een horloge (smartphone is ook voor een "bepaald soort" game), en als techneut weet ik wel wat techniek op micro-schaal kan doen, maar toch: leuk om te zien.
Als je het filmpje af kijkt wordt het duidelijk dat de game alleen geport is om aan te tonen hoe veel functionaliteit deze manier van input heeft. Je ziet verder ook geen tegenstanders oid. Het punt is dat je vingers niet in de weg zitten als je het scherm wil zien.
haha, die jonge generatie gamers toch :P
Ik ben 29 :'( was gewoon nooit zo into-doom... 1993 was ik 9, en speelde ik Keen.
Commander Keen is nog veel ouder.
KEEN!!!! _/-\o_

Erg offtopic:
ken iemand dan ook nog Dangerous Dave ?

[Reactie gewijzigd door defixje op 1 mei 2014 10:40]

Ja, en towers, rock rover, terminal velocity, descent, whacky wheels, heretic en ga zo maar door. Geweldige spellen allemaal, stuk voor stuk. En ik ben "pas" 19....
Volgens mij is het Doom :)
Ook al had je het "een spelletje" mis (ik was D en Q fan), je ziet dat er meteen op ingesprongen wordt.

Dat betekent dus dat: Klasse observatie!

[Reactie gewijzigd door HMC op 30 april 2014 21:07]

Ken uw shootergeschiedenis, dat is Doom ;)

Edit: Seesar, ik ben er vrij zeker van dat dit het eerste level is, in het begin links de trap op waar armor ligt :P

[Reactie gewijzigd door Rafe op 30 april 2014 23:08]

Dat, m'n beste, is de tronie van Doomguy. ;)
kijk anders het filmpje even, zo rond 2:25
Nou denk dat jij verder niks meer moet zeggen. Dit is duidelijk Doom zonder IDKFA aan want hij is geen God :9

Misschien wel IDSPISPOPD aan maar dat kan je niet zien ;)
IDDQD was het toch :)
Dat noem ik nu nog eens innovatie!! Want zoals ze zelf aangeven, is het gebruik van de huidige smart-watches echt niet handig, het te kleine scherm zorgt er gewoon voor dat er een andere manier van interactie moet uitgevonden worden.

Ik vind het filmpje ZEER interessant! Hopelijk dat er niet teveel patenten op zo'n dingen worden genomen, want anders zit je daar ook weer aan vast :s
Hopelijk zitten er voor de onderzoekers juist wel patenten aan deze ontwikkeling, het is een Amerikaanse universiteit hè... daar leven ze van patenten in dat land. Als je geen patent hebt wordt je gewoon door een of andere gigant kapotgeprocedeerd. Als je wel patenten hebt wordt je gekocht. Liever gekocht worden dan stukgemaakt worden lijkt me.
Daar heb je gelijk in. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het leuk is als fabrikanten licenties nemen op zulke patenten en ze niet gewoon overkopen zodat de rest er niks meer mee kan doen.

Want dit lijkt me meer een "algemeen goed" waar wel voor betaald moet worden aan de universiteit, maar wel iedereen gebruik van zou moeten kunnen maken.
Ik moet zeggen dat het met knopjes alleen (zoals op de Pebble) behoorlijk intuïtief werkt. Het gebruik ervan is echt wel handig. Het idee van het filmpje vind ik geinig, maar ziet me er minder handig uit dan gewone, simpele knopjes.
Knap dat ze een 3D shooter erop kunnen draaien, maar in de praktijk lijkt me het spelen van 3D shooters op je horloge net een stap te ver gezocht.

Ik zie het smartphone volk in de kantine / bus al massaal volgeladen met emoties aan hun horloge trekken ;)

Verder wel een interessante input wijze!
wel de ultieme manier om je joystick te testen :)
Interessante manier van besturing, maar iets zegt me dat het niet echt lekker werkt tijdens lopen of rennen? Iets waar je zo'n smartwatch wel graag gebruikt lijkt me?
Zolang je watchface niet reageert op de joystick is er geen probleem
Heel interessant, een stuk meer invoermogelijkheden dan nu het geval is. Geweldig op het laatst nog even een oude bekende shooter spelen..
Gaaf hoor, heb even de gelinkte PDF gelezen omdat ik benieuwd was hoe ze dit doen (de vermelding van het aan beide kanten vasthouden deed me vermoeden dat het simpelweg 2 'pressure sensitive' knopjes waren) en blijkbaar gebruiken ze 'hall effect sensors', deze worden bijvoorbeeld ook in steeds meer smartphones gebruikt als 'proximity sensor', geinige ontwikkeling.

En vind het eerlijk gezegd best een goed idee, alleen zou ik net zo lief gewoon een echte joystick op smartwatches zien, of zo'n "bijna-joystick" zoals zat op de Sony PSP.
Ik wil een horloge waarmee ik een 20" beeldscherm op de muur kan projecteren :)
dit lijkt me een veel interessanter concept dan de huidige touchscreen smartwatches, aangezien je dan niet met vettige vingers over je scherm heen moet, ook bestaat er een mogenlijkheid tot kleinere bezels, aangezien je minder technologie er in hoeft te stoppen (touchscreen)

wel zal deze smartwatch misschien wat hoger moeten worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True