Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Facebook maakt de tool die animaties regelt in zijn iOS-app Paper opensource. De broncode staat op GitHub. Paper leunt zwaar op de animaties en graphics om een ander type app aan te bieden dan de standaard-app van Facebook.

De tool met de naam Pop gebruikt dynamische animaties in plaats van standaard statische animaties, schrijft The Next Web. Ontwikkelaars kunnen met Pop de animaties die Facebook in Paper toepast hergebruiken. Met de api zijn de animaties in apps op te roepen.

Hoewel Facebook Pop voor de eerste maal gebruikte in Paper, is het framework al enkele jaren in ontwikkeling en de developers claimen dan ook dat het volwassen is. Het Pop-framework, dat geschikt is voor zowel iOS als OS X, komt uit onder een BSD-licentie en is beschikbaar op GitHub.

Facebook bracht de iOS-app Paper enkele maanden geleden uit als alternatief voor de reguliere Facebook-app, vooral voor het ontdekken van lezenswaardige artikelen. Paper deelt veel functionaliteit met de reguliere Facebook-app, zoals notificaties, berichten en de tijdlijn.

Het is niet voor het eerst dat Facebook een tool uit eigen stal opensource maakt. Eerder gebeurde dat bijvoorbeeld met zijn eigen op php gebaseerde programmeertaal.

Facebook Paper

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Een tijdje terug heeft Facebook ook Origami opensource gemaakt. Dat is een plugin voor Quartz Composer voor de Mac en dat hebben ze gebruikt voor het prototypen van de animaties in o.a Paper.
Most designers today create static mockups to communicate app ideas. But increasingly apps are anything but static, which means as designers we need a better tool for interaction design.

Origami is a free toolkit for Quartz Composer—created by the Facebook Design team—that makes interactive design prototyping easy and doesn’t require programming.
Ik gebruik graag Paper, het is een leuke app, en heel fijn om te gebruiken.

Het enige wat me stoort is dat er een verschil in de content van je newsfeed zit tussen Paper, de gewone FB app en via hun website. Dat is zeker niet overal gelijk, soms staan er dingen in Paper die niet op de 2 andere platformen staan - of eendert welke andere combinatie.
Offtopic, maar...
Dat is volgens mij een probleem van Facebook, niet de app. Zelfs op de desktop, in eender welke browser, zie je verschillen als je de pagina ververst. Ineens posts van twee dagen oud, met nieuwe er tussen, F5 en weer een nieuw feest.
Dat is waarschijnlijk omdat je feed staat gesorteerd op 'top stories' en niet op 'most recent stories'. Neemt niet weg dat de standaard instelling voor top stories erg vreemd is, er zit inderdaad totaal geen consistentie in.
Ik vermoed dat je er een systeem in hebben gezet zodat je (bijna) elke keer dat je de pagina bekijkt een nieuw bericht ziet. Dit nieuwe bericht piekt de interesse van de gebruiker en voldoet aan de prikkel van nieuwsgierigheid. Als bij elke keer dat je de app/website opent een nieuw bericht ziet en dus een positieve prikkel krijgt, stijgt de engagement. en word de website steeds vaker bezocht om te voldoen aan die prikkel. viola zo houd facebook je als gebruiker.
Offtopic: Is er al wat meer bekend over de release van Paper buiten de US? Het lijkt me een mooie en fijne app om te gebruiken, alleen wacht ik nog steeds op de Nederlandse versie.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

Tevens vind ik het wel tof van Facebook dat ze meerdere dingen OpenSource gooien. Kan de kwaliteit van apps alleen maar ten goede komen denk ik.
Ik heb hem via de US store gedownload, en ik zal eerlijk zeggen, zo goed werkt het niet. Plaatjes worden half ingezoomd om het vakje te vullen, en door beweging kun je delen van de foto zien, en er is niet veel overzicht op deze manier. Heb van tevoren ook met enthousiasme naar deze app uitgekeken, maar heb het nu alweer verwijderd. Als hij ook in NL beschikbaar is zul je zien wat ik bedoel
Ik programmeer zelf niet voor iOS maar zulke libraries zijn altijd wel handig (geklooi met animaties altijd :D). In het getting started filmpje ziet het er in ieder geval wel netjes uit.
In iOS is het helemaal niet moeilijk om animaties te maken die ook nog eens een "natuurlijk" verloop hebben zoals de demping van een veer.
Zie deze tutorial http://www.raywenderlich.com/50197/uikit-dynamics-tutorial

Dus wat deze Pop library nu echt toevoegd aan de reeds bestaande mogelijkheden die je als iOS developer tot je beschikking hebt. Het is wel zo dat voor de komst van iOS7 het voor de developer meer werk was om dit soort zaken te doen en je meestal wel een 3rd patrty framework nodig had zoals cocos2d. Maar in iOS 7 zit vrijwel alles wat je nodig hebt en is met betrekkelijk weinig "plumbing" code te gebruiken.
Oh, die animaties als er iets aan het "laden" is, zijn niet goed zichtbaar in fel daglicht. Dan is een zwart/wit icoontje in je statusbalk bovenaan gemakkelijker te zien...
"statische animaties"

Die mag de redactie mij eens uitleggen... :)
Statische animaties zijn voorgedefinieerd, bijvoorbeeld, je maakt een animatie van een stuiterend balletje, en tekend met de hand 1 voor 1 alle frames, dan is het resultaat een statische animatie.

De betere manier (imo anyway) is gebruik van Dynamische animaties, om hetzelfde voorbeeld te pakken, je wil een stuiterend balletje, nou dan schrijf je een paar regels code waarmee je een balletje stuitert, en het resultaat is een dynamische animatie

Punt is, je kan 'on-the-fly' klooien met die dynamische animatie, bijv opeens opzij stuiteren, of langzamer/harder stuiteren, of, een van de belangrijkste redenen voor dynamische animaties, je kan het zo maken dat de stuiter snelheid van de bal los staat van het aantal frames dat per seconde getekend word, heel belangrijk voor bijvoorbeeld spelletjes.

En als laatste, in dit voorbeeld is het dynamische deel dus dat er 'gevouwen' word met iets waarvan de content altijd anders is, het vouwen gebeurd dus met code (en is niet van te voren frame voor frame getekend, want dan zie je altijd hetzelfde)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 29 april 2014 17:30]

Ja, maar dat type dynamische animaties zaten toch al in IOS?
Denk aan de animaties bij zoomen of scrollen of transitions etc..
Bij het 'vouw' effect denk ik dan aan een toevoeging van 3D aan de toch al bestaande dynamische animaties.
Dat klopt, het is zeker niet nieuw, hoewel zoomen en scrollen wel een beetje buiten de 'animaties' boot vallen, zoomen en scrollen zijn user input, dat is wat anders :)

En, ik heb de code niet bekeken, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dit 'echt 3d' gebruikt (een 3d plane waar op word getekend en die dan word vervormd) het is goed mogelijk dat het html5+css3 is, daarmee kan je namelijk vrij simpel '3d', maar het kan ook goed zijn dat het werkt zoals ik het ken van vroeger uit flash, het beeld word in een boel horizontale streepjes geknipt en die worden los van elkaar geschaald (en donker/licht gemaakt) om het effect te krijgen.
Nou kom op mannen een Windows versie zou mooi zijn
Erg jammer dat we app nog niet in Nederland kunnen uitproberen, maar dat zal wel met onvoldoende Nederlandse content te maken hebben.
Lol, een framework uitbrengen voor perspectief? Beetje overdreven als je het mij vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True