Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties

Het bedrijf FINsix is een Kickstarter-campagne begonnen voor de vroege verkoop van de Dart; volgens het bedrijf 'de kleinste en lichtste laptopadapter tot nu toe'. Wie het project steunt, kan de lader in de zomer voor 79 dollar krijgen. De uiteindelijke prijs wordt 119 dollar.

Een model van de Dart uit de eerste oplage van 1000 stuks is voor 79 dollar te reserveren en komt in de zomer beschikbaar. Voor 10 dollar meer is er al een versie te reserveren die in november verschijnt, maar de uiteindelijke winkelprijs wordt 119 dollar, omgerekend 86 euro. FINsix levert alleen in de VS. Wie de Dart wil hebben en niet in de VS woont, moet wachten tot maart 2015 en een Dart Plus-adapter gebruiken. Die bundel kost dan 130 dollar.

Ook MacBook-bezitters betalen meer. In december verschijnt voor 148 dollar de Dart for MacBook voor vroege kopers. Na die eerste oplage van 500 stuks is een model uit een productieronde van 1500 nog te krijgen voor 168 dollar. FINsix verklaart de meerprijs met het feit dat het bedrijf voor zijn eigen variant een volledig nieuwe MacBook-adapter moet aanschaffen.

De Dart is vier keer zo klein en zes keer zo licht als een doorsnee laptopvoeding, volgens de maker. De voeding is gebaseerd op een techniek die bij het MIT is ontwikkeld en die gebruikmaakt van vhf, tussen 30MHz en 300MHz, voor de omvormer. Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de adapter kan zijn, maar tot nu toe was het rendement van kleine omvormers die met hoge frequenties werken nog laag. De onderzoekers van het MIT en FINsix hebben dit probleem overwonnen door de energie die normaal verloren gaat in de adapter, opnieuw te gebruiken. Het vermogen is maximaal 65W.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Spannend! Schijnbaar een geweldige efficiŽntie om dit apparaatje met een schamele 20cm2 plastic koeloppervlak 65 watt te laten leveren zonder dat de zaak te warm wordt.

But one more thing: Ik walg echt van dit soort 'feel-good' commercials. Een vrouw of een charmante jongeheer die dramatische superlatieven dicteert terwijl een euforisch deuntje onder speelt. Al volgens het voorbeeld gegeven door A Generic Brand Video
Dat ding verbruikt niet 65 watt he.. Dus er hoeft niet 65 watt gekoelt te worden. Heel simpel gezegd, als dat ding een efficientie heeft van 85% dan gaat er bijv 40 watt naar je ultrabook toe en verbruikt de adapter zelf nog zon 7 watt die als hitte afgevoerd moet worden.
Dat begrijp ik. Als het 65 watt aan warmte produceert was het gloeilamp. Juist die 7 watt die jij noemt is zeker niet niets.
Efficientie ligt wss enkele procenten hoger, restwarmte benut de adapter ook las ik net ergens.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14 april 2014 17:27]

De efficiŽntie zal rond de 90% liggen, ik neem dan vergelijkbare adapters als referentie. Dit betekent nog steeds 6.5 Joule/s die een oppervlak van 20 cm≥ moet kunnen afvoeren. (0.325J /s / cm≥ ) .

Ik heb toch liever deze: http://www.tomshardware.com/news/Huntkey-ES-Ultra,22276.html . Deze levert 90 watt met een 89% efficiŽntie, vooral omdat ik met een elitebook werk die nogal wat verbruikt 8-)
Hij kan 65W leveren aan de laptop. Dat betekent niet dat de unit zelf 65W aan energie staat te verbranden, want dat zou het totale opgenomen vermogen 130W zijn en dan zou dit de slechtste koop ooit zijn.

Het is een schakelende voedingsadapter die vernieuwend is omdat hij op een hogere frequentie schakelt dan de concurrent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding
Ik bedoel natuurlijk 65 watt leveren aan de laptop. Een goede efficiŽntie van 90% laat dan nog 7 watt over aan hitte die via de adapter moet dissiperen. DŠt is ook heel erg veel voor zo'n oppervlak.
Zo'n filmpjes zijn noodzakelijk om $200.000 dollar op te halen, anders is het onmogelijk.
Erg handig voor mensen die veel reizen. Je kan nog zo'n ultraplatte laptop hebben, vaak zit er nog zo'n baksteen van een oplader bij.

Vraag ik me wel af of deze voor alle laptops werkt. Voor 10 verschillende laptops zijn er meestal ook 10 verschillende aansluitingen namelijk..

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 14 april 2014 16:24]

Er zit een compatibility list in het kickstarter verhaal.

En wat Tiger79 ook al aangaf:
"FINsix will include multiple DC connectors, or tips, with each adapter to ensure compatibility with a broad range of laptops."
Dat is ook wat je ziet met die universele laptop-voedingen, komen meteen met 10 van die opzetstukken :D
Volgens mij is dit ding nog niet handig voor mensen die veel reizen! Want dit werkt alleen nog op 100-120V. De 230V versie is er nog niet! Dus bijna in heel Europa heb je er niks aan.

Dit neemt niet weg dat de nieuwe techniek die ze gebruiken erg interessant is. En de 230V versie zal er binnen een paar jaar zeker ook komen als dan de juiste componenten beschikbaar zullen zijn. Puntje van zorg is de hoge frequenties die ze intern gebruiken, ben benieuwd hoe ze die binnenboord houden en dat je nog steeds radio en TV kan luisteren/kijken als deze adapter aan staat.
Alu behuizinkje?
Als het echt net zo goed werkt, verwacht ik dat Apple, Samsung, Google of een andere partij hun binnenkort voor miljoenen (of miljarden) gaat opkopen.
Daar hebben ze niets aan. Massachusetts Institute of Technology is de eigenaar van het patent.
Het heeft overigens erg lang geduurt totdat er een practische toepassing was, deze thesis is uit 2007.
Maar goed, binnenkort hoeven we inderdaad minder bakstenen mee te nemen.
Waarom kan tweakers niet gewoon een linkje toevoegen in het nieuws artikel zoals iedere andere nieuwssite?

Nu moeten de lezers zelf opzoek gaan naar de juiste site van de fabrikant

[Reactie gewijzigd door GrooV op 14 april 2014 16:30]

Dat is al zo vaak aan de orde gekomen. Tweakers gaat er prat op dat het zelf content toevoegt aan de artikelen. Daarom heeft een link naar een eventuele bron niet zo veel waarde, vinden zij. Toch had inderdaad een linkje naar de kickstarter campagne wel toegevoegde waarde gehad.
Benieuwd of deze kleine lader dezelfde prestaties kan leveren als zijn grotere concurenten..
Prestaties? Gewoon 65W hoor.
Om eerlijk te zijn zie ik de toegevoegde waarde niet. Waarom moet ik § 50 - 75 meer betalen dan een standaard universele lader ? Enkel vanwege de afmeting ? Wat een geldverspilling ... #firstworldproblems ...
De Toegevoegde waarde van deze adapter zal zitten in het formaat en gewicht.

Als voormalig Stockmanager weet ik dat de zgn. "traveladapters" als zoete broodjes werden aangevraagd bij laptops zoals HP Elitebook 8460/2570p.

Deze mensen moeten veel reizen en elke gram lichter was alleen maar prettiger.
Het kleinere formaat maakte dat mensen met kleinere tassen hun laptopspullen konden meenemen ;)
Een notoebook is bedoeld om mee te nemen. En dan is een compacte lader voor mij een must. Een Apple lader is voldoende klein, maar de laders van mn PC notebooks zijn beleachelijk groot en dat is helaas geen uitzondering.
Daar ben ik het mee eens. Het is leuk dat ie zo klein is, maar mijn standaard "brick" neemt in het stopcontact niet meer ruimte in dan deze adapter. Ik zie de meerwaarde, zeker voor deze prijs, ook totaal niet. Maar blijkbaar is er wel wat animo voor.
Ze zeggen niet voor jan joker 'perfect for your MOBILE lifestyle'. Het gaat om het meenemen van een adapter. Ik kan je vertellen dat ik veel mensen ken die veel men hun laptop reizen en zich ergeren aan de grootte en het gewicht van hun adapter.

De meerwaarde is dus een lager gewicht en kleinere afmeting. Dat staat overigens gewoon in het artikel.

Mijn Laptop (13" Macbook Pro Retina late 2013) heeft ook een 65 Watt adapter. Wat overigens voor mij ruim voldoende is. Ik weet dat er laptops zijn die zwaardere adapters vereisen en dan heb je gewoon pech (de adapter zal het wel trekken maar de levensduur zal veel minder worden door de extra hitte of de adapter heeft een gelimiteerde stroom, waardoor je laptop heel langzaam, of niet, laad. Je moet dat dus gewoon niet doen). Overigens zijn maar bepaalde laptops geschikt (qua kabel) en alleen laptops die een spanning van 18 - 21V nodig hebben. Bron: Kickstarter

[Reactie gewijzigd door klonic op 14 april 2014 17:20]

Daarbij komt ook nog dat veel mensen wellicht een 2e voeding bij hun laptop kopen, om er 1 op een vaste plek te laten (zoals op het kantoor) en er 1 in de tas te gooien voor de 'mobile lifestyle' / thuis.

Als de keuze dan valt tussen een normale voeding, of iets bijbetalen* voor een extra kleine, dan vind ik kiezen voor de kleinere helemaal niet onlogisch.

*Geen idee wat een extra voeding gemiddeld kost.
Laptop specifiek is altijd iets van 20 tot 40 euro duurder.
Ga je naar universeel, dan heb je vanaf 40 tot 60 euro al een redelijke.
Laptop Specifieke vervangers koop ik 9 van de 10x onder de § 15 inclusief verzending via ebay, soms iets meer. Ik ben gek om dan afgezet te worden voor 40 euro. Zijn gewoon prima adapters.

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 14 april 2014 23:13]

Ik heb het dan over winkels.. niet over ebay spul :P

Ik denk altijd maar zo 'Correct me if i'm wrong' :P
Ebay bestaat tegenwoordig voor het merendeel uit (ebay) winkels hoor. Dus die opmerking vind ik niet zo heel erg opgaan.
Oh... Ik houd niets bij van Ebay... Ik doe er ook niets mee want ik vertrouw het nog steeds niet (door het verleden).
*Geen idee wat een extra voeding gemiddeld kost.
http://www.ebay.com/bhp/universal-laptop-charger
kosten dus niet zo heul erg veel
Dus jouw lader is net zo groot als deze? En geeft toch 65 watt? Dan willen we allemaal wel eens weten welke laptop je hebt! Naar mijn idee kan dat namelijk niet. Deze lader kan dan wel een dure oplossing voor een klein probleem zijn maar in techniek is dit een doorbraak.

Als je een paar maanden per jaar je laptop meesleept (en niet in een auto) dan ga je dit soort dingen als waardevol zien. Voor mij is dit een aankoop waar ik nog geen minuut over zal denken. Geef maar een link.

[Reactie gewijzigd door mathijs_kok op 14 april 2014 20:11]

Daarbij heb je ook nog eens een korter snoer. Ik neem liever mijn 120Watt bijna 1 kilo zware 'brick' mee, met een kabellengte van over de 2 meter (handig voor mijn studie), dan zo'n klein dingetje.
en dan kan je niet eens je mac airbook er op en de orginele adaptor is niet veel groter :+
en dan kan je niet eens je mac airbook er op en de orginele adaptor is niet veel groter :+
'

De Airbook lader is twee maal zo zwaar. En deze lader heeft een adapter waarmee je je Airbook wel kan laden.
Je moet het helemaal niet betalen. Blijf bij je gewone adapter als die voor jou je werk doet. Er zijn legio mensen die graag een kleinere adapter willen ipv altijd zo een baksteen van een lader bij te hebben. In mijn professionele kennissenkring als IT consultant ken ik genoeg mensen die regelmatig moeten reizen per vliegtuig en dan is zo een adapter een godsgeschenk. Om nog niet te spreken over het feit dat je eigenlijk nu ineens ook je smartphone lader thuis kan laten want er zit een integrated USB poortje op het laadsnoer.

Ik heb zelf een Elitebook 8740w van het werk, een gigantisch bakbeest met idem dito adapter. Oh zo fijn als je bij een klant zit omdat je kan genieten van een groot scherm, maar voor mij mag het volgende keer wel een maatje kleiner en dan graag ook een kleinere adapter.

Wat ik me vooral afvraag is hoe het zit met de energie-efficiŽntie. Dit klinkt wel als een leuk projectje voor zuinigheids en efficientie-koning mux op Tweakers :) .

mux' blog
Om nog niet te spreken over het feit dat je eigenlijk nu ineens ook je smartphone lader thuis kan laten want er zit een integrated USB poortje op het laadsnoer.
Of dat USB poortje nu in het snoer of in de laptop zit maakt natuurkijk niet heel veel uit. Een leuke extra.
Toch wel, je kan ineens al je lader voor je smartphone of camera thuis laten, want zo een USB poort van een computer laadt heus niet altijd zo snel op als de adapter via de netstroom.
Voor een oplader is het idd veel geld als je kijkt naar de totale prijs van een laptop.
enige voordeel is gewichtsbesparing en volume als je niet veel wil dragen.
Jij gaat zeker niet veel op reis?
Op mijn werk zullen zij zeker blij mee zijn.
Een adapter voor alles, geen gedoe meer met meerder adapters en kabels.
Dit geeft zeker een meerwaarde aan mensen die veel op zakenreis zijn.
Als je een kleine tas hebt en (voor de ruimte) een ultrabook hebt gekocht, kan ik er in komen dat mensen er niet op zitten te wachten een even zware adapter als hun laptop zwaar is mee te slepen. het gaat hier niet om universeel, of om stopcontactruimte, maar om ruimte en gewicht bij het meenemen.

Als je hem niet wil moet je hem niet kopen, als je hem wel wil wel. niemand dwingt je ergens toe, maar voor sommige mensen zitten hier zeker voordelen aan.
Misschien voor de gemiddelde huistuin en keukenlaptop is dit inderdaad een overbodige luxe maar er zijn zat zakelijke gebruikers die regelmatig in het vliegtuig stappen met enkel handbagage en dan mag je slechts 10 KG meenemen.
Maar wat is daarbij het rendement?
Beter dan zijn concurrenten in ieder geval. Want met zo'n klein oppervlak kan je ook minder warmte kwijt. Hij moet dus efficiŽnter zijn.

Heb zelf een HP 120 Watt baksteen liggen. Een variant die kleiner zou zijn zou wel welkom zijn.
Beter dan zijn concurrenten in ieder geval. Want met zo'n klein oppervlak kan je ook minder warmte kwijt. Hij moet dus efficiŽnter zijn.
In principe kun je via ieder oppervlak evenveel warmte kwijt als je de temperatuur verhoogt. ;)
vind je dat gewoon?
dacht dat het gemiddeld zo rond de 90W zat in het echte leven
weet in elk geval dat 65W niet voldoet om mijn laptop te laden (wanneer hij aan staat)

[Reactie gewijzigd door 500749 op 14 april 2014 16:32]

Volgens mij is 65W redelijk normaal voor een doorsnee laptop. Heb hier een HP Probook met i7 proc en die heeft ook een 65W adapter. Bij notebooks met dedicated videokaart en extra uitbreidingsmogelijkheden zal je inderdaad op een zwaardere adapter terecht komen.
De adapter is tenslotte wel bedoeld voor laptops, dus is het de bedoeling dat je ze niet alleen ontwerpt voor de laptops met het laagste verbruik, maar ook voor de vele variaties die er zijn. Deze plug is ook niet voor alle europese stopcontacten, maar juist voor amerikaanse. .
Je zou dit veel sneller als adapter bij tablets toe kunnen passen, want die verbruiken inderdaad veel minder.
Voor tablets zijn de adapters al heel klein. Als je daar dit apparaat voor wilt gebruiken schiet je je doel flink voorbij. ;)
Tablets hebben daar in tegen ook een veel kleinere accu ten opzichte van een laptop. Ook over het algemeen een verschil in processor..
Rome was ook niet in ťťn dag gebouwd en 90W adapters zijn nu ook groter dan 60W adapters. Om nog maar te zwijgen over de 130W varianten.

Dus dit is een mooi alternatief voor de laptops die minder dan 65W verbruiken en dat zijn doorgaans de meest mobiele.
Mijn lenovo van het werk zonder dedicated videokaart heeft een 90 Watt adapter, niet echt nodig misschien, maar wel fijn dat je flink kan developen en nog steeds de accu snel kan bijladen. Het is bijvoorbeeld prima te doen om met zijn 2'en 1 adapter te gebruiken, dat wordt met 65W wel een probleem denk ik.
Wat voor een Lenovo heb je dan?
'Werk met / Gebruik' veel Lenovo's maar een non-dedicated graka laptop met een voeding hoger dan 65w ben ik niet tegengekomen. Niet bij de ThinkPads en niet bij de design laptops.
Men alienware heeft een 150w adapter en ziet er kleiner uit als het voorbeeld van de oude adapter in het filmje
Tegenwoordig wordt alles zuiniger dus 65watt is meer dan voldoende om ultrabooks te voorzien van genoeg spanning.
vaak zijn het de 17" laptops die gebruik maken van de zwaardere opladers. circa 90w etc. de meeste laptops doen het nog gewoon met 65w
De mijne is 60W (al 4 jaar oud inmiddels) en de adapter is niet veel groter dan de hierboven genoemde. Niet heel bijzonder allemaal.
Afhankelijk van het type laptop..

Een netbookje kan gewoon op 65W zitten.. een 15" zal minder verbruiken dan een 17" zo heb je ook mobile workstations van Dell die hebben een lader van 156W.. Terwijl mijn Macbook Pro 15" 90W verbruikt..
Bedoelde daar eigenlijk mee dat het gewoon in het artikel staat. Ook voor mijn laptop volgens mij niet genoeg.
Er bestaat ook nog zo iets als efficientie.........(naast het Wattage)
Leuk dat ie 65 Watt kan leveren maar wanneer dat 130 Watt kost loont het dus nooit.

Overigens stevig aan de prijs met 120 dollar.
'gewoon 65Watt' is niet alles, hoe zit het met rendement?
Precies ja als je weet dat de efficiŽntie voorheen slecht was bij deze manier van verkleinen mag de het huidige rendement er echt wel bij genoemd worden en het lieft in vergelijk met reguliere adapters.
Quote van hun Kickstarter site:

"The Dart is not compatible with laptops that require ≥70 watts."
Ik vind het veel geld voor een lader, maar nieuwe techniek is natuurlijk altijd wat duurder.
Een gewone adapter heb je meestal rond de 40 euro, dan is dit (omgerekend) bijna 3x zo duur. Wat ik me wel afvraag: komt er nu weer een losse extra omvormer voor Europa? Want deze heeft een US plug.
Een Apple adapter kost al snel 90 euro. Voor de Europese versie moeten we wachten tot 2015. Want ze leveren alleen in de US.
Geen enkele Apple adapter kost 90 EUR, de duurste is 79 EUR.
Advies, neem een kop koffie, het staat gewoon in de tekst
Wie de Dart wil hebben en niet in de VS woont, moet wachten tot maart 2015 en een Dart Plus-adapter gebruiken. Die bundel kost dan 130 dollar.
.

Mooi product! Zelf zal ik het niet kopen. omdat ik geen laptop heb. Maar denk wel dat het een uitkomst is voor mensen die vaak op reis zijn en gek worden van het gewicht van de oplader.
jazeker , je tilt jezelf een dubbele hernia aan je huidige adapter......oftewel weer zo`n zinloos onzinproduct
Mijn huidige adapter is letterlijk groter dan een baksteen. (wel lichter, al scheelt dat niet veel). Aan deze heb ik helaas niks aan, want mijn wattage ligt boven de 90 (althans die van de adapter :P), maar als mijn laptop er mee overweg kon had ik er zeker 1 aangeschaft.

Edit: Ik stoorde me mateloos aan m'n zinsopbouw.

[Reactie gewijzigd door Kontsnorretje op 14 april 2014 20:16]

die van mij past bijna in een pakje sigaretten en weegt niet veel , 65 watt [dell latitude e5430] dus vandaar dat ik het een onzinproduct vind.
Vreemd. Op hun compatibiliteitslijst staat ondermeer een Dell precision M6400. Bij deze laptop levert Dell een lader van 210W, wat toch veel meer is dan de 65W waarover zij spreken.
Maar voor onderweg werkt die waarschijnlijk ook met een 65W adapter met wat beperkingen. (afhankelijk van config)
Standaard M6400 lader is geschikt voor 2 hd's, zware videokaart etc.
Een mogelijk probleem is dat Dell laptops (wellicht andere merken ook) communiceren met de lader om hun vermogen op te vragen. Wanneer ik een lader van mijn andere Dell gebruik (< 100W), komt de laptop bij het starten waarschuwen dat deze mogelijks niet voldoende is, en de laptop zal ook niet laden wanneer deze aan staat.
Zover ik weet en heb ervaren met Dell laptops: Laadt de laptop op als de voltage en ampere voldoende is om bij te laden, maar dit duurt een eeuwigheid en die melding is van de Quickset appliciatie van Dell. Deze stuurt tevens de knoppen op de laptop om bijvoorbeeld mobiliteitscentrum ervoor te halen aan. Als je via msconfig deze applicatie niet laat meestarten, krijg je geen melding en zou je denken dat je laptop snel oplaadt.
hopen dat de kwaliteit ook lang meegaat.
zelf de ervaring met extra kleine power adapters dat ze er rap mee stoppen.
in het verleden heeft Dell bijv ze ook geproduceerd en die zijn gestopt met de extra kleine adapters, omdat ze gewoon te vaak kapot gaan.

ik zal dan ook zeker niet bij eerste lichting horen , en wacht het wel half jaar / jaar af voor ik bestel.
Ik ga ervanuit dat Dell niet deze techniek gebruikte, oftewel het is een beetje appels met peren vergelijken :
"De voeding is gebaseerd op een techniek die bij het MIT is ontwikkeld en die gebruikmaakt van vhf, tussen 30MHz en 300MHz, voor de omvormer"
ja en nee.

er zal toch warmte geproduceerd worden, en dat is vaak toch de killer voor devices.
mooi een kleine adapter maar de gegenereerde warmte moet toch kwijt kunnen .
maar we zullen zien :)
misschien komt er wel een addon voor, koelribben die je eromheen kunt klikken koel oppervlakte is dan enorm veel groter.
ik ben gewoon redelijk sceptisch hierin.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de warmteproductie van dit apparaatje.
En toch weinig vernieuwend.. .mijn eerste reactie was daarom ook "is dit nieuws"
Hartstikke leuk zo'n klein dingetje... maar als deze niet geaard is, zal ik hem in ieder geval niet gaan gebruiken.

Wat in mijn ogen ook interessanter was, dat als ze de dart net als de meeste adapters gemaakt hadden, namelijk in een hoek gelijk aan de muur.

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 14 april 2014 21:33]

Ik heb nog geen laptop lader uit de US gezien met aarde....
Ook je laptop stekker heeft geen aarde.

Alleen het adaptorblok heeft aarde, iig in de EU. Aarde vind je niet terug op de amerikaanse versie van Bv het Lenovo of Dell adaptor blok
Dan heb je op het het filmpje niet goed opgelet.

op 00:16 zie je de adapter met de aarde aansluiting.

En mijn laptop stekker heeft ook aarde.

Alleen heeft dat weinig zin als de wandcontactdoos niet geaard is.
Hartstikke leuk zo'n klein dingetje... maar als deze niet geaard is, zal ik hem in ieder geval gaan gebruiken.
Wacht. Omdat ie NIET geaard is ga jij hem gebruiken?
Kijk anders de video nog een keer.
Dit was een simpele typfout.
Ik ga hem niet gebruiken omdat deze NIET geaard is.
Ziet er een beetje hetzelfde uit als de lader die wordt geleverd bij de Asus eee-pc. Die waren ook heerlijk klein en licht (maar werden wel zo heet dat je ze niet meer vast kon houden na een paar minuten laden). Als ze het hitteprobleem goed hebben aangepakt zou dit wel een mooi apparaatje kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door cyberstalker op 14 april 2014 16:30]

Dat lijkt me een belangrijk punt. In het artikel staat al dat het rendement van een dergelijke techniek wat lager ligt dan van een conventionele adapter. Nou worden die al redelijk warm, daarnaast leg je deze kleine adapter ook niet op de grond, maar tussen de andere stekkers in het stopcontact. Wellicht leveren ze hem met ovenhandschoen.