Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Yahoo zou naar verluidt werken aan een concurrent voor de populaire videosite YouTube. Om het videonetwerk succesvol te maken zouden populaire videomakers op YouTube overgehaald moeten worden om voor Yahoo te produceren.

Dat zegt Recode op basis van verschillende niet nader gespecificeerde bronnen. Door het verleiden van populaire videomakers om over te stappen naar de videosite van Yahoo zou het bedrijf direct de concurrentie met Googles YouTube aan willen gaan. Yahoo zou videomakers over willen halen door meer te betalen dan de concurrent. Volgens Recode zouden er al verscheidene bekende YouTube-videomakers zijn benaderd.

Zo zouden videomakers onder andere een groter deel van de opbrengsten uit advertentie-inkomsten kunnen krijgen. Daarnaast zou Yahoo ook hebben beloofd dat videomakers meer mogelijkheden krijgen om campagne te voeren voor hun video's. Daarvoor zouden zij onder andere ruimte krijgen op andere sites van Yahoo.

Als de geruchten kloppen, dan moet de videosite van Yahoo ergens in de komende maanden worden uitgebracht. Naast de genoemde geruchten dat het bedrijf wil concurreren met YouTube is nog niet duidelijk hoe de videodienst er precies uit zou komen te zien.

Yahoo probeerde eerder al via een overname een videodienst in handen te krijgen. De geplande overname van Dailymotion werd echter voorkomen door de Franse overheid. Daarop zou het internetbedrijf zelf zijn begonnen met het opzetten van een videodienst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Ik snap deze zet niet zo goed eerlijk gezegd. YouTube is zo bekend en geaccepteerd wereldwijd en Vimeo komt op een goede tweede plaats.

Ik snap niet waarom alle investeringen, ontwikkelingskosten en de gehele juridische rompslomp het waard zou zijn voor Yahoo om deze stap uberhaupt de maken. Het komt mij een beetje wanhopig over, als een laatste poging om nog wat succes van de gevestigde orde af te snoepen.

Daarnaast is het, zoals eerder al aangegeven, erg jammer dat hiermee de community's potentieel worden verdeeld. Zowel YouTube als Vimeo hebben erg hechte community's van zowel producenten als 'consumenten'. Ik vraag me af of deze bereid zijn de nieuwe dienst een jans te geven, en ten tweede hoe Google hierop zal gaan reageren.

Feit is dat door de ervaring en het gigantische team achter YouTube zij al veel verder zijn op niet alleen technisch gebied maar ook marketing. Er komt zo gigantisch veel bij kijken. Van het opslaan van data, als het streamen (zonder buffer), de kwaliteitsniveaus, omgaan net verschillende resoluties, ondertiteling/meertaligheid (en alles wat daar bij komt kijken), de videoeditingtools, het html5/flash verhaal, reclameimplementatie, livestreammogelijkheden, gebruik van tags, de gerelateerde content, het reageren op en delen van content, het categoriseren van de video's, de manier van aanbieden (YouTube is zo sterk verweven binnen Google. Ik vraag me af hoe Yahoo ooit haar content zo goed vibdbaar wil krijgen). En ga zo maar door. Google ligt al mijlenver voor op Vimeo, laat staan Yahoo.

En dan nog de vraag hie ze dit willen gaan modereren en controleren. YouTube herkent muziek en beelden die niet mogen worden gebruikt.

Er moet gewoon zo ongelooflijk veel worden ontwikkeld om uberhaupt in de buurt te komen van de concurrentie. Google werkt hier al jren aan met een gigantisch team. Hoe wil je dit als nieuwe speler in het veld ooit evenaren?

Apple heeft het geprobeerd met Maps, en dat ging al met veel problemen en kritiek gepaard. Inmiddels is er veel verbeterd maar de kritiek die je krijgt als de basisversie niet 100% is komt je imago echt niet snel ten goede. Zeker niet met zulke gevestigde concurrentie.

Ik heb respect dat ze het aandurven. Ik ben bang dat dit heel slecht gaat uitpakken. Aan hun om mijn twijfels weg te nemen. Dit kan alleen maar geld kosten. Ik denk dat ze beter hun pijlen kunnen schieten op een dienst waar nog kansen liggen. Waar nog mogelijkheden zijn.

[Reactie gewijzigd door TimmiX op 29 maart 2014 15:30]

Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen zo'n hekel hebben aan Youtube omdat er veel reclame op staat. Vele van die mensen hopen dan ook dat er een nieuwe service zal opstaan waar ze de zelfde positieve elementen van Youtube hebben maar niet de reclame. Wat ze niet beseffen is dat dat gewoon niet mogelijk is. Hoe kan je als bedrijf Youtube nu rendabel maken en aantrekkelijk maken voor content makers zonder dat je er reclame op plaats of een abonnement functie invoert. Ook is er bij elke uiterlijke verandering in Youtube zelf altijd zo veel kritiek. Over de kleinste veranderingen zie je op Reddit een hele resem aan klachten en kritiek op Google dat men zaken veranderd of zaken samenvoegd in hun services. Ik weet nog goed een vijf tal jaar geleden was er hier op Tweakers een storm aan kritiek omdat Google toen het formaat van de player van 4:3 naar breedbeeld veranderd had. Stel je voor dat men nu nog steeds 4:3 beeld had? Ik zie deze veranderingen en de recente veranderingen eerder als een toekomstvisie en een verbetering. Ookal leek het 5 jaar geleden niet opportuun om die zaken te doen, toch beleken ze een paar jaar later logisch.
Zelf bij vele content makers op Youtube krijg je dat gevoel. dat ze Youtube haten. Youtube maakt hun zoals Ray William Johnson stinkend rijk en bekend maar op het einde van de dag kunnen ze het niet laten om telkens kritiek op Google te hebben en op Youtube. Terwijl die juist hun groot hebben gemaakt door een medium te creren die makkelijk in elkaar zit en voor iedereen makkelijk te bekijken is. Waarbij ze nog eens functies krijgen om gigantisch veel reclame te maken.
Ik denk dat er zat manieren zijn om te concurreren met Youtube. Er zijn veel dingen bij youtube waar mensen aan ergeren, echter is er geen serieus alternatief. Het bufferen duurt soms te lang, reclames, slechte resoluties, uploaden duurt lang, comments zijn onpersoonlijk en onoverzichtelijk ect ect. Er zit nog zeker ruimte in die markt, en meer concurrentie zou zeer goed zijn voor ons als consument.
Ik denk dat jij Google hl erg onderschat. Naar Google wordt alleen al voor 100 uur aan videomateriaal per minuut gepload. Over download/streaming is volgens mij geen cijfers bekend, maar ik denk niet dat enig ander bedrijf op dit moment in staat is om zulk soort data te handelen.

Ga maar eens na dat bijvoorbeeld een dienst als twitcam al moeite heeft met het streamen naar enkele duizenden users, YouTube doet dat er gewoon nog even bij, naast alle 'gewone' video's.

Als er veel wordt gebufferd, zal dat grotendeels aan je eigen internetverbinding liggen.

Daarnaast is reclame absoluut geen minpunt, integendeel. YouTube heeft dit echt ontzettend goed in orde. Dat het soms irritant is voor de gebruiker, da's logisch, maar om zo'n dienst aan te kunnen bieden zal er toch ook geld binnen moeten komen.

Het resolutieprobleem is mij niet bekend. Ze bieden juist een legio aan opties om zelfs na het uploaden de resolutie, kwaliteit, ratio and volgens mij zelfs de framerate in te stellen.

Comments staan gewoon geordend op datum, met enkele populaire reacties/discussies prominent in beeld. De commentrating was vroeger met de 5-sterren-vote misschien wat preciezer, maar dit werkt eigenlijk hetzelfde. Ook hier zie ik niet hoe ze dit veel zouden kunnen verbeteren.
Misschien zou het ook helpen als ze een goeie comment systeem plaatsen want yt is tegenwoordig een ramp.
Wellicht is dat juist wel waar ze op richten. Er is de laatste tijd een hoop geklaag over Youtube en hun comment systeem/ integratie met circles/copyright strikes. Het zou best eens kunnen dat Yahoo zijn kans schoon ziet. Ik zie het echter nog niet echt lukken, aangezien er al een hoop andere diensten zijn die hetzelfde doen als Youtube, die ook niet echt van de grond komen.

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 29 maart 2014 10:56]

Ik zou Yahoo niet onderschatten, Yahoo voordeel tegen over de andere diensten is haar naams bekendheid.
Maar wie kent Yahoo buiten de VS nog?
De content makers ;) als hun bijvoorbeeld een time exclusieve deal doen of uit zich zelf doen natuurlijk omdat yahoo gewoon de betere platform is.

Maar dat moeten we nog eerst zien!

[Reactie gewijzigd door Ace Lightning op 29 maart 2014 11:31]

Het probleem is dan natuurlijk wel dat ze hun subscribers ook zo ver moeten krijgen om mee te verhuizen. Het is namelijk wel direct hun ''livelyhood'' waar ze mee aan het jongleren zijn in zo'n geval. Ik denk dat Yahoo een hele aardige kans maakt als ze een groot netwerk, zoals Polaris, weten te strikken voor hun dienst. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen...
Laat die nou net vorige week zijn opgekocht door Warner.

Maar concurrentie in iets waarbij een partij verreweg het grootste marktaandeel heeft is altijd meegenomen. Want mocht Yahoo het goed doen door slim in te springen op YT gebreken dan zal YT ook mee moeten innoveren en bepalen klanten wat goed ipv een bijna monopolist die hun klanten zaken op gaat leggen waar de klanten helemaal niet blij mee zijn zoals bij YT de laatste tijd.
Ikken het wel, als een lastpak die zich langs omwegen binnendringt op mijn pc.....
Inderdaad. Ik vind YouTube qua UI redelijk onbruikbaar zonder mijn favoriete extensie; ExtendTube.

In de laatste paar maanden zijn bijna de helft van de channels waar ik op geabboneerd ben of gestopt met dagelijks uploaden door de copyright issues, of verplicht moeten verhuizen naar een nieuw kanaal omdat ze opeens zoveel strikes krijgen dat hun account geblokkeerd wordt.... 8)7
Daar bestaat een Chrome plugin voor. I present to you, Herp Derp:
https://chrome.google.com...aaedkcnngbfkcbknioa?hl=en
En de andere 70% van de surfers zit nog steeds met het huidige zooitje. Het hoort er gewoon niet in te zitten, het aantal klachten over YouTube blijft stijgen, ook al met de voorbije 2 redesigns.
Heb jij een statistiek over die klachten? Ik kan me alleen die keer herinneren met dat "bob" gedoe. Voor de rest werkt het prima. Welke specifieke klachten heb jij het over dan? Men roept dat er klachten zijn, maar mensen zijn niet zeer specifiek en blaten maar wat.

En dan nog, dan mag Yahoo toch een concurrent beginnen. Als ze beter zijn zullen ze dan vast veel meer bezoekers trekken. Concurrentie is altijd goed. Dus zie ik jou straks alleen op Yahoo video's bekijken? Of blijf je toch stiekem bij Youtube. Net zoals mensen roepen hier bing te gebruiken maar toch stiekem altijd Google gebruiken om te zoeken omdat het toch beter werkt. ;)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 maart 2014 13:48]

Heb je al de heisa over het nieuwe comment systeem, Google+ integratie, redesign na redesign die het alleen maar slechter maken, die vervelende dialogen die je vragen welke naam je wilt gebruiken, etc. soms gemist?
Nou nee hoor, ik krijg regelmatig de vraag op YouTube welke accountnaam ik wil gebruiken.

"We vragen het later nog eens" :(

Heb je dat soms gemist?

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 30 maart 2014 09:15]

Uhm, wat? Hier wordt nog steeds volop over geklaagd, dat is zeker niet bijgedraaid. Word eens wakker man.
Wat is er een ramp aan het comment system dan? Ik ben geen YouTube producent maar als kijker vind ik het juist beter werken nu..
een ramp? het is net handiger geworden tov vroeger.. Je kan gewoon reply'n zonder naar de video te moeten gaan etc..
Zijn ze lekker laat mee dan....
Of juist op tijd.
Als je in 2011 had gezegt was ik het 100% met je eens geweest maar sins dien is youtube sterk achteruit gegaan. Elke keer als ik denk dat ze mijn ervaring op de site niet slechter kunnen maken kom ik wel weer in een rare beta die dingen onlogisch inricht of waar de videospeler niet goed werkt. De content providers voelen zich ook niet veilig op youtube en frezen voor hun inkomen door de copyright strikes en de slechte youtube ervaring van de gemiddelde gebruiker.

Als er een goed fatsoenlijk alternatief komt switch ik dus graag over als de youtubbers die ik volg op beide platformen posten. Yahoo zou dan ook een auto uploader naar youtube moeten maken zodat de video's 1 keer geupload worden en op beide sites verschijnen zodat de gebruikers de keus hebben. Dit lijkt mij genoeg om veel youtubbers over de streep te trekken. Ook andersom met het embedden van youtube video's binnen het yahoo video's kanaal kan een stap in de goede richting zijn.

Waar ik wel bang voor ben is dat dit weer het zoveelste mislukte of zelfs gelukte project van yahoo is wat zomaar verdwijnt zonder export optie. Archive Team heeft al meerdere malen sites van hun moeten redden.

[Reactie gewijzigd door henk717 op 29 maart 2014 12:37]

Was er niet een regeling op youtube, waarbij uploaders die met advertensies geld verdienen, hun video's niet elders mogen hosten.
Mwoah, kijkend naar alle hoepla rond YouTube in het afgelopen jaar (Rechtenproblemen, Google+, prestaties) is dit misschien een goede tijd voor een concurrerende dienst - eenzelfde funcitonaliteit, maar niet de onzin van YouTube.
dus jij denkt dat yahoo dat niet zou doen.
Good luck dan ;)

en dit zou misschien alleen rondom amerika etc bekend zijn.
Nederlanders behalve tweaker gebruikers etc weten niet eens wat yahoo is of wat de functies ervan zijn...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 29 maart 2014 11:13]

Feit is dat geen enkel bedrijf te vertrouwen is met een videodienst zo populair als Youtube ;) Of het nou Microsoft, Apple, Facebook, Google of Yahoo is! Al heb ik zelf een heel stuk meer vertrouwen in Microsoft en Yahoo dan al die andere bedrijven uit mijn lijstje. Microsoft staat er bekend om dat ze crossplatform zijn en alles beschikbaar maken voor iedereen. En in bijna alle gevallen heb je nog de keuze om bij een concurrerende dienst hun producten te gebruiken. Dus niet alleen Google+ gezeik maar ook Facebook, Twitter, Linkdin, of gewoon geen van allemaal. Google is juist het omgekeerde, ze proberen je te dwingen hun producten te gebruiken in combinatie met hun andere producten. Verplichting van Gmail op je Youtube account of Android telefoon(Gmail account staat gelijk aan: Google+,Google Maps, Gmail, Google blablabla. Maar helaas is Youtube voorlopig niet meer te verslaan in de huidige vorm. Een nieuwe dienst nog beter dan videostreaming en sharing zou Youtube eventueel kunnen verslaan.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 30 maart 2014 21:30]

Daarnaast is ook mijn persoonlijke ervaring met Yahoo dat het inderdaad voornamelijk op de amerikaanse markt gericht is en persoonlijk vind ik het ook nog eens een vervelende dienst.
Hetzelfde is overigens ook het geval met Bing. Best een ok zoekmachine maar alle mooie functies zijn alleen in de VS te gebruiken. Geen wonder dat het hier geen voet aan de grond krijgt.
Inderdaad. Sterker nog, de functionaliteit zoals Bing Maps is acurater en tegenwoordig ook sneller dan Google Maps. Maar precies zoals je zegt, de mooie functies zijn niet buiten die regio nuttig.
En Google en haar diensten zijn een begrip geworden, terwijl Bing vrij onbekend en/of ongebruikt is gebleven.
dat rechtenproblemen zal yahoo ook hebben...
maar zelf verwacht ik niet dat ze gaat lukken want de bedrijven die ze willen overhalen willen geld verdienen en kan yahoo iets gelijk of beters bieden??
ik denk van niet want dat is nou juist de kracht van google wat hun sterk maakt.
en google + integratie je kan een andere account maken maar zelf zie ik het wel een voordeel in, namelijk minder getroll.
wat ik wel mis op youtube is twitch concurrent.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 29 maart 2014 12:08]

idd, yahoo search is al dik gepwned door google, laatstaan die nieuwe videodienst
Is z'n streamingdienst nou eigenlijk een succesvol bedrijfsmodel? Ik dacht dat Youtube jaar in jaar uit verlies draaide, vraag me af hoe Yahoo het op wil zetten om wel winst te maken. Helemaal aangezien ze meer geld aan de producenten willen geven. Dat moet betekenen dat er nog meer reclame komt, YT zonder adblock is af en toe echt een ramp. Meer concurrentie is altijd goed, maar zolang de channels niet meegaan zal de kijker het ook niet doen.
Dat was in de eerste jaren na de overname zeker zo, ik heb het idee dat met advertenties dit ondertussen niet meer het geval is.
Volgens de gegevens in het nieuws draaide Google in 2010 voor het eerst winst met Youtube en hebben ze een omzet van 700 miljoen dollar gehaald. En er zijn schattingen dat ze 5,6 miljard dollar omzet hebben gehaald in 2013.

Tuurlijk zitten er ook veel kosten aan vast op de achtergrond en moeten ze auteursrechten betalen, maar de auteursrechten hebben totaal tot op heden 1 miljard gekost.

Ik schat zo in dat Google dik geld verdient met Youtube en dat het einde nog lang niet in zicht is. In Azie bijv. Thailand zie je nog helemaal geen advertenties in Youtube en dit zal vast niet het enige land zijn in de wereld, dus nog veel uitbreidingsmogelijkheden.

De kritische mensen hier over privacy en comment systeem, dat interesseert de basis gebruiker helemaal niks. Ze willen alleen maar filmpjes kijken en dat ook nog gratis. Nu krijg je weer de discussie het is niet "gratis", advertenties krijg je ervoor terug. Ik zie het zo je kocht ook nooit een krant zonder advertenties anders zou deze veel te duur geweest zijn. Een gratis krant met meer advertenties was ook een groot succes!
Hadden zij destijds niet een bod op youtube staan, voordat Google het kocht?
" Google has $11 billion in cash and a market value of $131 billion, while , Yahoo has $4 billion in cash and is worth $34 billion." - 2006
Yahoo was geloof ik zelfs eerder met onderhandelen en kwamen erg ver, enkel stopte die onderhandelingen en Google greep toen zijn kans.
Laten we hopen dat dit niet een ontzettende split in de content creators community veroorzaakt. In mijn ogen is dat namelijk iets van Youtube maakt tot wat het is, de content creators.
YouTube zonder de content creators zou inderdaad niks zijn..
Ze zullen dinsdag wel met meer informatie komen vermoed ik.
Mij maakt het geen zak uit welke video dienst ik gebruiker zolang de video kwaliteit op zijn mist zo goed is als youtube (720p met wat minder compressie kan beter zijn dan youtube 1080p) en dat ik het net als youtube gewoon via rss kan ontvangen. Als dat waar is voeg ik ze gewoon op mijn rss toe en zie ik ze van zelf verschijnen. Het maakt me dan ook geen reet uit welke dienst de bron is.