Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

In 2013 daalde de omzet van de totale Nederlandse gamesmarkt met 3,7%. dat blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie. De stijging van de omzet uit digitale games wist de totale daling niet te voorkomen.

De Nederlandse gamesindustrie verdiende vorig jaar 62 miljoen euro aan digitale games, waarbij abonnementen en in-app-aankopen niet werden meegeteld. Dat heeft de NVPI bekendgemaakt. In 2012 was dat nog 42 miljoen euro; een stijging van 47,6 procent. Het geld dat werd verdiend met de verkoop van pc-games op een schijfje, daalde echter van 27,7 miljoen euro in 2012 naar 19,8 miljoen euro in 2013; een daling van 28,4 procent.

De omzet uit consolegames op schijfjes daalde van 187,2 miljoen euro in 2012 naar 165,5 miljoen euro vorig jaar. Dat komt neer op een daling van 11,6 procent. De daling van de totale games-omzet bedroeg 3,7 procent. Waar de totale gamesbranche in Nederland in 2012 nog 256,9 miljoen euro omzette, was dat vorig jaar gedaald tot 247,3 miljoen euro.

De populairste game van 2013 was Grand Theft Auto V. Ook FIFA 14, Call of Duty: Ghosts en Assassin's Creed 4 konden rekenen op grote interesse. De populairste Wii-game was Just Dance. De PlayStation 3 en de 3DS waren de populairste consoles.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

De cijfers van de NVPI zijn op zijn zachts ondoorzichtig.

Er wordt wel gesplitst bij fysiek op console en PC maar bij digitaal niet... beetje vreemd, want als je dat wel had had je veel betere analyses kunnen doen tav verschuiving van omzet...

Maar goed we moeten het doen met de cijfers die gepubliseerd worden.
(linkje 2012: http://www.nvpi.nl/nieuws...-games-digitale-markt-gro )

@ Haarbal:
Goed punt, de cijfers van 2013 zij niet te vinden op de website van NVPI... raadselachtig waar ze dan vandaan komen...

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 11 maart 2014 12:29]

dat linkje is 2012
Behalve dat de nederlandse branchorganisatie het hier ook niet mee eens is!
Dit doet de NVPI jaarlijks, en jaarlijks publiceert Control daarom ook dat het onjuist is. Al zijn ze dit anno 2014 niet meer van plan ;)
2011: http://control-online.nl/...-next-verhaal-niet-klopt/

2012: http://control-online.nl/...maar-noemt-het-conclusie/

2013: http://control-online.nl/...ion-met-incompleet-beeld/

[Reactie gewijzigd door TJHeuvel op 11 maart 2014 16:57]

Maar de kosten zijn ook lager; het gros wordt gedownload tegenwoordig. Geen kosten meer aan cd'tjes, hoesjes en boekjes!
En daarbij zou het wel kunnen zijn dat die in-app omzet juist groter kan zijn dan de rest. Zelfs ons mam koopt tegenwoordig candycrush puntjes.

[Reactie gewijzigd door Tricq op 11 maart 2014 11:42]

Voor de uitgever zal het inderdaad vrij weinig uitmaken, maar een Intertoys, Gamemania, Dixons etc. zullen het wel gaan voelen de komende jaren...

Overigens is het wel begrijpelijk. Digitaal is makkelijk en je kunt tegenwoordig ook nog pre-loaden en automatisch downloaden als het spel uitkomt (RoS), dus waarom moeite doen om naar de winkel te gaan? (zeker aangezien je na school en werk vrij weinig/geen tijd heb om nog langs de MediaMarkt te gaan).
Precies, het gaat natuurlijk om de daling bij bedrijven die ofwel Nederlands zijn, ofwel een duidelijke opgave van hun omzet in Nederland aanleveren, en daarin zijn de fysieke winkels vast oververtegenwoordigd. Zien hier bijvoorbeeld de gegevens van Steam bij? Geen Nederlands bedrijf, wel hogeomzet.
Totale omzet 3,7% lager terwijl het aandeel digitaal aanbod groter is geworden.

Je zou verwachten dat het digitaal aanbieden een stuk goedkoper kan dan via diverse tussenhandelaren en de uiteindelijke winkel waar jij dan je spullen koopt.

Dus ergens blijft er nu ergens flink wat aan de strijkstok hangen.

Of,... deze cijfers zijn gebaseerd 15% meer verkochte exemplaren t.o.v. het voorafgaande jaar. Maar dat weten we niet, dus het plaatje is niet compleet. Als er in dat geval 3,7 % minder omzet is gemaakt, dan geloof ik pas dat het voor de consument er echt gunstiger op geworden is.
"Dus ergens blijft er nu ergens flink wat aan de strijkstok hangen."

De digitale uitgevers pakken gewoon het deel dat anders naar de winkelier zou gaan. Ze hoeven dan geen fisieke goederen te verhandelen en geen winkelfiliaal open te houden. Ze verdienen dus best wel goed.
Ja de digitale verkopers, uitgevers en zelfs ontwikkelaars (die in veel gevallen geen uitgever meer nodig hebben) verdienen best goed. De groothandels en winkels niet meer, wat ik helemaal niet erg vind btw. Maar ik zie ook heel erg dat de gemiddelde prijs per digitale game flink omlaag gaat. Er wordt dus een stuk extra verdient, wat waarschijnlijk weer gecompenseerd wordt door een (veel) lager prijs, maar door de lagere prijs wordt er meer verkocht.
En hoe zou je het vinden dat als jouw werk overbodig wordt gemaakt door nieuwe ontwikkelingen?
En hoe zou je het vinden dat als jouw werk overbodig wordt gemaakt door nieuwe ontwikkelingen?
Tijd voor bijscholing en een nieuwe baan... Niet zoveel moeite mee, ben ZZPer en ben er wel aan gewend dat ik 'tijdelijk' ben.
De prijzen zijn gelijk gebleven juist om geen prijzen oorlog te hoeven houden met retailers. Dat was volgens mij het antwoord van MS
Nee, die prijzenoorlog zouden ze makkelijk winnen omdat digitale verkoop minder onkosten heeft dan fysieke verkoop, bijv. opslag, transport, winkelruimte, personeel en tussenhandelaren.

De reden dat digitale games van de consoles niet goedkoper zijn, is dat consolemakers de gamewinkels niet voor de kop willen stoten. Dankzij hen verkopen ze namelijk vrij gemakkelijk hun consoles, controllers en overige assecoires. Als ze digitale games goedkoper zouden maken zouden veel fysieke winkels geen console spul meer verkopen, of boven de adviesprijs omdat ze dan geen winst meer maken op de games en dat willen Nintendo, MS en SONY natuurlijk niet.
Ik denk persoonlijk dat mensen niet erg geïnteresseerd meer zijn om de allerlaatste games te kopen.

Voor een console game ben je al snel 70 euro kwijt voor een AAA Titel. Dat is meer dan een twee weken aan eten. Dat is dus serieus geld. Als diezelfde games in de US voor 59 dollar = 45 euro gekocht kunnen worden.

Een verlaging van de prijzen zal koop stimuleren. Al is het maar een tientje dan trek je veel meer kopers aan. en de omzet zal omhoog gaan.. Mensen pikken het niet meer om nieuwe louche games voor 70 euro te kopen. Die wachten liever dan 3 maanden om het spel voor 20 euro soms meer dan aan te schaffen. Als je die brug kleiner maakt zullen mensen eerder geneigd zijn om games op de launche date aan te kopen ipv 3 tot 6 maanden te wachten tot de games goedkoper zijn.
Ik weet niet waar jij consolegames koopt maar bij een grote keten waar ik de naam niet van zal noemen zijn de meeste consolegames bij introductie 57 euro en de meeste andere winkels zitten rond de 60 euro. Pc games zijn nog een tientje goedkoper. Games zijn ook relatief goedkoper geworden de laatste 15 jaar. Vroeger betaalde je 100 gulden voor een pc game en 130 gulden voor een consolegame. Als je de inflatie meeneemt dan zijn games dus goedkoper geworden.

Ik zou over deze omzetsdaling in de gamesindustrie ook niet te dramatisch doen. We zitten in een overgangsjaar van een oude generatie consoles naar een nieuwe generatie en dan zakken de verkopen altijd in.
Onzin.. Games die bij normale retailers worden geleverd zeker de nieuwe games zitten al snel op 69,99 of 67,99 Dat is met inflatie zelfs duurder. Dan heb ik het over AAA games.. Mischien de kleinere ondernemingen die de games een fractie goedkoper de deur uit doen om klanten te winnen maar de grotere retailers houden bij populaire games toch echt wel de advies verkoop prijs aan. Pas na enkele maanden soms weken daalt de prijs gestaagd.

PS2 games die ik nog in het gulden tijdperk kocht waren 150 gulden dat is ongeveer 68 euro :) prijs is gelijk.. Gezien inflatie en gulden niet meer samen gaan.. en toch werden in de release tijd die games niet voor 150 verkocht maar 100 Gulden.. Dat gebeurd tegenwoordig niet erg vaak meer. Tenzij in de eerste weken de verkoop van de game wel heel erg tegenvalt..

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 11 maart 2014 18:12]

Mediamarkt verkoopt nieuwe games voor 57 euro zowel de ps3 als de 360 versie. Ik weet niet waar jij woont maar dan heb je daar wel hele dure winkels. Ik ken bijna geen winkels die 70 euro vragen.

Als een game 15 jaar geleden 150 gulden was en nu nog steeds 150 gulden dan is een game nu dus goedkoper. Alles wordt duurder dat verschijnsel noemt men inflatie. Of dacht jij dat een brood dat je nu voor 1,5 euro in de winkel koopt 15 jaar geleden ook 3,30 gulden kostte?
De prijzen van de 360 en PS3 zijn idd aangepast. Maar de nextgen games zoals PD4 die wel in NL te verkrijgen is zijn nog steeds 70 euro. bij de MediaMarkt, Bol.com, consolshop.nl, enz enz.. vrij reguliere winkels.

Inflatie bestaat niet op de gulden die is bevroren. De spelen uit de gulden tijd voor consoles waren over het algemeen 100 gulden. of 99,99 Gulden. Waarom? Omdat 99,99 minder lijkt dan 100 afgerond. Omdat je dan net iemand over de streep kan trekken 100 ziet er duurder uit dan 99,99. Dat helpt net om mensen over de streep te trekken.

De games zijn nu 150 gulden. dus ja een prijs stijging van 50% ..
niet te beginnen over patches die een hoop verhelpen na de eerste 3-6 maanden :)
Vroeger had je geen patches maar glitches.
Volgens mij houden sony en microsoft de prijzen van downloads hoog om de retail te beschermen. Dat is wat ik ervan begrepen had tenminste.
Waarom? Omdat het hebben van een fysiek object altijd nog beter/leuker is dan het digitale recht om iets te gebruiken? Vroeger was gekocht, gekocht, maar nu ... als ze het in hun bol krijgen, kunnen ze je zomaar het recht ontzeggen om je spel te spelen. Als je de fysieke media hebt, kan dit (op de online checks enz na), niet.
Als je de fysieke media hebt, kan dit (op de online checks enz na), niet.
Je zegt het heel leuk tussen neus en lippen door, maar dat zie je wel steeds vaker. Veel van de PC games die je tegenwoordig koopt zijn afhankelijk van Steam (of Origin), en die kun je dus niet "zomaar" even offline spelen tot in de eeuwigheid. Daar sta je dan met je fysieke schijfje.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 maart 2014 13:48]

Ook via steam kan je offline spelen ;)
Tot in de eeuwigheid?
Langer dan een gemiddelde in de winkel aangeschafte game in ieder geval. Als ik naar mijn steam library kijk met oude games en de kartonnen doos op zolder.

CD/DVD's hebben ook niet de eeuwige levensduur. Daarnaast zie ik steam niet snel stoppen.
Ik koop al games op CD-rom sinds ik een single speed kocht op de HCC in 1993, en de originele schijven van Mad Dog McCree, 7th Guest, King's Quest 5, rebel assault, Secret Weapons of the luftwaffe etc. doen het allemaal nog, voor de SegaCD games geld hetzelfde. De enkele schijf die het niet doet, heeft als probleemdat die bekrast is.

De twilight-kopietjes via mijn tussendealer uit de tijd zijn wel allemaal aan gort, net als veel andere CD-r kopietjes op goedkope CD-r's.

De kopietjes die ik trouwens al meer dan 8 jaar als "backup" op DVD brandde voor mijn xbox, en in oude MSDN mappen bewaar werken ook nog prima, sinds ik pas voor een verjaardag nog een game moest terugkopieren omdat een van mijn NAS-en was overleden.
Technisch gezien heb je het volle recht om een no-Steam patch te downloaden en zo het spel voor eeuwig door te spelen. Nou verwacht ik overigens dat Steam vast een optie in plaats heeft mocht het belly-up gaan (zie ik overigens in mijn levensspan nog niet gebeuren). Een grace period waarin je alles kan downloaden zonder Steam verificatie en het dan zelf maar moet branden naar DVD/kopieren.
Aangezien er een offline knop is bij het opstarten van steam zie ik niet al te veel problemen mocht het platform op een of andere manier er mee ophouden.
Als het platform breed genoeg is komt er via de betreffende community wel een uitkomst. Tuurlijk zullen er over de jaren wel dingen verloren gaan, maar het internet is meer dan groot genoeg om enthousiastelingen aan elkaar te koppelen zodat ze samen met een oplossing kunnen komen.

Zo heb je dingen als xlink kai die best een alternatief bieden voor diensten en games die xboxlive stopt te ondersteunen.

en is er in het geval van de xbox360 ook de mogelijkheid om je games aan de console te binden, zodat je offiline kan gamen en je profiel er niet meer toe doet. Ik gok dat rond 2018/2020 de stekker uit het 360-netwerk gaat, en hier komt echt wel een (desnoods illegale) workaround voor.
Dat konden ze vroeger ook al met hun 'security features', je licentie sleutel is 'banned', dan kan je opeens niet meer spelen. Een hoop games die worden verkocht door bv. GoG hebben helemaal geen DRM meer en kan je prima spelen ook al sluit de betreffende digitale verkoper de deuren (zolang je het eerst een keer heb gedownload), Steam/Valve heeft zelfs laten vallen dat ze een noodscenario hebben dat als ze de deuren (moeten) sluiten ze een patch uitbrengen waarmee je je offline games gewoon offline kan blijven spelen (mits de uitgever niet nog zijn eigen authenticatie service heeft draaien, maar dan ben je ook gewoon het haasje met fysieke media)...
En niet te vergeten distributie van en naar winkels en/of consumenten.
Ik had eigenlijk verwacht dat het aandeel digitaal al hoger zou liggen.
Overigens ben ik benieuwd wat de verhoudingen zijn tussen consoles en pc in de digitale verkopen. Mij lijkt dat dat percentage voor pc het hoogst is.
Voor de pc liggen de prijzen een stuk lager. Er zijn spellen die ik in de steamsale voor een paar euro's heb gekocht die een bevriende consoleboer voor ruim 40 euro bij de mediamarkt moest kopen.
Inderdaad ook dat nog! Wat te denken van bijvoorbeeld de Humble Bundle. Kun je 4-5 indie games voor zo weinig als 1$ kopen.
En pc games zijn bij release al een stuk goedkoper dan console games
Digitaal, tja, als consolegamer is dat bijna altijd een no-go..ik heb een ps3 en ps4, maar waar je verwacht dat digitaal dan goedkoper zou zijn is het in praktijk vrijwel altijd omgedraaid, vrijwel altijd is de fysieke versie goedkoper en blijft de download juist consequent aan de prijs, vrijwel altijd de hoogste adviesprijs in het geval van Sony. Dat is het nadeel van digitaal op consoles, prijs word bepaald door 1 partij.
Och, met aanbiedingen is het soms nog wel te doen. Scheelt mij iig een kast vol rottige schijfjes, ik ben best bereid een eurootje te veel te betalen zodat ik de PS3 fijn in het kastje kan laten staan en gewoon de game kan selecteren vanuit m'n luie stoel. Al zou het wel iets goedkoper mogen. MS en Sony wil echter de winkels niet voor de voeten lopen he.
Inderdaad. De in-app aankopen zijn hier niet bij gerekend.

League of Legends bijvoorbeeld is free-2-play waar je in game dingen koopt. Als je de in-app aankopen van LoL alleen er al bij zou tellen zou het beduidend groter zijn. Ook bij smartphone games zal een groot deel onder deze noemer vallen.
Dat waren de kosten niet. Die zaten in de winkel, die wil 50% van de omzet hebben.
De winkelketens zouden een vreugde dansje doen als ze zulke marges zouden krijgen :+
De winkelketens zouden een vreugde dansje doen als ze zulke marges zouden krijgen
Kunnen ze krijgen hoor. Moeten ze alleen de prijs iets hoger maken.

Maarja, door concurrentie kunnen ze dat dus niet doen.

Daarentegen, App stores en die Steam store hebben een monopolie op specifieke apps/games, dus die kunnen het lekker wel!

[Reactie gewijzigd door twop op 11 maart 2014 12:33]

Gezien het feit dat je door slim winkelen bij webshops vaak wel al 30% tot soms 40% kunt besparen op de RRP en veel winkelketens gewoon die RRP vragen zou het er ook niet zover vanaf moeten zitten hoor. Als ze dan alsnog maar een kleine marge hebben dan moeten ze hun hoofd inkoop ontslaan lijkt me.
Niet marge, ze moeten de game natuurlijk vervoeren, winkelruimte huren, mensen aannemen om spullen te verkopen, in het schap zetten. Dus ze hebben wel kosten, maar als de game 50 euro kost krijgt de uitgever daar 25 euro van. Daarom kun je het bij webshops ook vaak goedkoper krijgen.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 12 maart 2014 11:30]

Die winkel had dan wel een pand en een bediende en moest fisieke games inkopen waarie mee bleef zitten als ze niet verkocht werden.
Echt een heel ander (en veel duurder) spelletje dan een digitale winkel.
Ga je diep schamen als je werkelijk denkt dat een winkel zo werkt.
Een gemiddelde winkel mag al blij zijn als ze 15% draaien op producten. Vaak moeten ze met minder genoegen nemen om mee te doen met de markt.

Het zit echt bij de uitgever en de grote hardwarespelers dat de prijzen van digitale distributie niet veel lager liggen dan versies in een verpakking. Ze steken meer in eigen zak en kunnen de prijzen bepalen op vraag. Populaire spellen kunnen zo langdurig uitgemolken worden.
Jij bent de eerste in mijn hele leven waarvan ik hoor dat er mensen zijn die candycrush punten koopt. Gefeliciteerd.
Ik denk dat er meer in app purchases worden gedaan dan je denkt; de drempel ligt immers vrij laag (eurotje).
Tja, ik ben niet opgegroeid met een rug waar geld op groeit, en heb dan ook nooit echt geld uitgegeven aan premium toegang tot bepaalde delen van games. Ik had ook geen idee dat er mensen zijn die geld uitgeven aan iets dat je ook kunt behalen door gewoon een uurtje langer te wachten.
Tuurlijk zijn die er! Ik heb ook ooit eens een league of legends skin en wat wapens voor planetside gekocht. Het zijn toch gratis spellen die ik er leuk vind/vond. Dan ben ik de beroerdste niet en wil best een tientje neerleggen voor wat in game spul.
Het gaat niet enkel over ccpuntjes. Ook dlc is vaak in-app tegenwoordig, of wordt betaald met virtuele currency, zoals bioware points.
Dit zal in mijn optiek te maken hebben met het gebrek aan echte killer releases voor de nieuwe consoles en de rage/hoeveelheid van steam-deals en voordeel bundels voor de PC, waardoor spellen vaak enkele maanden na release al voor een prikkie te koop zijn. Er zijn weinig spellen die ik nog koop voor de retail prijs in ieder geval.

Opvallend trouwens hoe groot het verschil tussen console en PC games is trouwens, dat had ik niet verwacht iig.

[Reactie gewijzigd door imdoctorbob op 11 maart 2014 11:50]

Opvallend trouwens hoe groot het verschil tussen console en PC games is trouwens, dat had ik niet verwacht iig.
Lijkt me vrij logisch eigenlijk, de console markt ie sowieso al groter, tel daarbij op dat er volgens mij zeer weinig mensen zijn die nog fysieke pc spellen kopen, terwijl je daar op de console bijna niet om heen kan

en uiteraard zijn hier de Steam sales niet bij mee gerekend omdat het niet Nederlands is

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 maart 2014 14:43]

Steam er niet bij omdat het niet nederlands is? Welk platform voor digitale distributie is dan wel nederlands? En er staat toch over de 50 miljoen op het balkje.
hmz nu weet ik dat niet meer zeker, maar er zijn natuurlijk genoeg Nederlandse Webshops waar je spellen kan kopen, dat is ook online Distributie
Maar niet digitaal.
Ik denk dat het ook komt omdat er nieuwe consoles bij zijn gekomen dit jaar. Dus mensen kopen minder snel een game voor hun oude console.

Edit: Dit jaar als alle consoles volop beschikbaar zijn verwacht ik wel weer een opkomst in de sales. En ik ben ook benieuwd naar de Steam boxes.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 11 maart 2014 11:44]

Ik denk dat het ook komt omdat bijv. Microsoft de NL gamemarkt negeert en besluit om bijv. een Xbox One hier later te introduceren. Ook zullen veel mensen wachten met het aanschaffen van o.a. een PS4 tot de eerste pricedrop. :P
De meeste mensen zijn nog steeds wachtende omdat de PS4 nog steeds niet aan te slepen is ;) De prijsdrop zal denk ik pas later doorgevoerd worden dan bij de PS3, de nieuwprijs is al behoorlijk scherp in vergelijking met de introductieprijs van de PS3.

Ik denk dat de crisis en het gebrekkig aanbod van games er voornamelijk mee te maken hebben. Er waren een aantal games die flink gehyped zijn, maar het aanbod van de afgelopen 2 jaar was vrij magertjes. De games die echter uitkwamen waren ook nog eens erg matig of kampten met ontzettend veel problemen. Dat in combinatie met de release van de PS4 en xbone zorgde voor een dip. Ik verwacht wel dat Valve met Steam weer een record verkoop tijdens de Steam winter sales heeft bereikt, tijdens die periode gaan de games als warme broodjes over de toonbank ( zelfs games van jaren geleden ).
Kwa Games wordt er tegenwoordig veel gedownload.

Nou ben ik zelf iemand die van een nieuwe game graag het hoesje, iets fysieks, in handen heeft. Bij oudere games geef ik regelmatig de voorkeur aan downloaden, aangezien dit tegenwoordig net zo snel gaat als het installeren via een dvd.

Ik denk dat de lagere omzet mede veroorzaakt wordt doordat de PS4 & Xbox One in omringende landen eerder te koop was. Er waren namelijk nogal wat mensen die hun next-gen console in het buitenland hebben gehaald.

[Reactie gewijzigd door mspeedline op 11 maart 2014 11:48]

Ik denk dat de lagere omzet mede veroorzaakt wordt doordat de PS4 & Xbox One in omringende landen eerder te koop was. Er waren namelijk nogal wat mensen die hun next-gen console in het buitenland hebben gehaald.
Het zijn de omzetcijfers van games, niet van de consoles, dus dan maakt het niet uit waar die gekocht zijn (tenzij de games erbij geleverd werden).
Verder vermoed ik dat de meeste mensen wachten met de aankoop van een nieuwe console totdat er ook voldoende games voor zijn en ze wachten met de aankoop van nieuwe games omdat ze wachten op de nieuwe console. ;)
Ik koop al jaren mijn games niet meer in Nederland. In de meeste gevallen bestel in een key-code op een buitenlandse webshop.
Same here, ik koop ze in Polen.
Er is natuurlijk ook relatief bar weinig uitgekomen dat de verkopen doet stijgen.

Straks komt iedereen weer tegelijk, je kan er maar één of twee kiezen, en dan ligt het aan de piraten.

Ik speel voornamelijk RPG, maar zeg mij eens, wat is er single play na Skyrim echt uitgekomen dat op ongeveer 90% scoort.


PS geen voldoende voorraad nieuwe consoles........
- Fallout New Vegas
- Mass Effect 3 (ondanks het einde, grrr)

Een stuk minder 'vrij' maar toch best amusant: Shadowrun Returns en de nieuwe DLC.

Als je ook beta's wilt proberen:
- Wasteland 2
- Divinity: Original Sin

Komend jaar/volgend jaar lijkt sowieso een goed jaar te worden met ook nog:
The Witcher 3, Dragon Age : Inquisition, Shroud of the Avatar, Pillars of Eternity en Torment: Numenera. En dan mis ik er vast nog een paar. De kickstarter projecten hebben volgens mij ook meestal een os x & linux variant.
the witcher 2?
ben niet zeker of het na skyrim kwam
witcher 2 was een paar maanden voor skyrim.
Tales of Xillia als je van Jrpg houdt
Wanneer ik ps3 games koop haal ik die uit Engeland. Zelfs inclusief verzendkosten goedkoper dan in NL.
Idem. Daarnaast krijg ik maandelijks gratis games voor ps3 en Vita via PS+. Dat heeft me al een hoop aankopen bespaard!
Digitale games zijn wel gestegen. Dit zijn natuurlijk de steam en orgin games?
Ik denk ook de sales weken die er zijn geweest op xbox live.
Ik heb toch verschillende spellen daardoor digitaal gekocht