Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Een onaangekondigde Lumia-smartphone van Nokia met een full-hd-scherm van 5" en een Qualcomm Snapdragon 800-soc is te koop in China. De Lumia 929 kan niet op Nederlandse netwerken en draagt de naam van de Amerikaanse provider Verizon Wireless.

De geruchten over de Lumia 929 Icon gaan al maanden, waarbij Verizon Wireless al eerder op een testpagina zelf foto's publiceerde. Nokia heeft het toestel nog niet aangekondigd, maar de Windows Phone 8-telefoon is al wel te koop in China bij Taobao, merkte WMPoweruser op.

De telefoon heeft een Qualcomm Snapdragon 800-soc met vier Krait-processorkernen op 2,2GHz en een Adreno 330-gpu, bijgestaan door 2GB werkgeheugen. Het is onduidelijk wat voor scherm het is, maar de grotere Lumia 1520 heeft een lcd. Dankzij de hogere resolutie past er een extra rij live tiles op het homescreen, zo is uit de foto's op te maken.

Het is nog onduidelijk waarom het toestel nog niet is aangekondigd, maar de kans bestaat dat Verizon wacht totdat de overname van Nokia's telefoondivisie door Microsoft is afgerond, waarna er een ander logo op de voorkant van de smartphone geplaatst kan worden.

De Lumia 929 zoals die nu wordt aangeboden werkt niet op Nederlandse netwerken. Er komt vermoedelijk wel een Europese variant van het toestel, maar of en wanneer die zal verschijnen is onduidelijk. Het eerstvolgende logische moment dat Nokia of Microsoft nieuwe Europese Lumia-smartphones zou kunnen voorstellen is de telecombeurs Mobile World Congress, dat over een maand plaatsvindt in Barcelona.

Nokia Lumia Icon Nokia Lumia Icon Nokia Lumia Icon Nokia Lumia Icon Nokia Lumia 929 Icon Nokia Lumia 929 Icon Nokia Lumia 929 Icon Nokia Lumia 929 Icon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Bizar van Nokia dat ze de toestellen al uitleveren zonder aankondiging.
Waarom zijn toestellen bedoeld voor het Amerikanse Verizon trouwens te koop bij chinese retailers?

Windows Phones beginnen aardig volwassen te worden aan de specificaties te zien. Maar zijn er apps voor Windows Phone die deze kracht benutten? Er zijn niet echt zware grafische games beschikbaar volgens mij.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 20 januari 2014 13:15]

Ik betwijfel of dit met toestemming van Nokia of Microsoft gebeurd is... Eerder een fabrikant die een paar snelle centen wil verdienen, en een doos telefoons 'van de vrachtwagen laat vallen'. Dit soort grappen kunnen leuke PR zijn, maar meestal heeft men dat liever zelf in de hand.

Telefoontechnisch een nette upgrade, zodat de 920 mee kan in het 1080-geweld dat overal heerst, en waar mensen zich bijna blind op staren, net als bij TVs wordt 720p nu als totaal achterhaald gezien, ondanks dat het verschil niet eens zo merkbaar is...

edit:
hopelijk iets duidelijker gemaakt dat ik '1080p op alles' als hype zie.

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 20 januari 2014 13:49]

Dan nog verlaten ze de fabriek van nokia zonder enige aankondiging.
Zelf bezig ik een HTC One X, 720p op 4.7 inch en het beeld is in mijn ogen hartstikke scherp. 1080p kan misschien nog wat mooier beeld geven, zeker als je het over grote schermformaten hebt, Maar al die 1440p schermen die dit jaar de trend gaan worden, daar zie ik echt het nut niet van in!

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 20 januari 2014 13:24]

Dan nog verlaten ze de fabriek van nokia zonder enige aankondiging.
Zelf bezig ik een HTC One X, 720p op 4.7 inch en het beeld is in mijn ogen hartstikke scherp. 1080p kan misschien nog wat mooier beeld geven, zeker als je het over grote schermformaten hebt, Maar al die 1440p schermen die dit jaar de trend gaan worden, daar zie ik echt het nut niet van in!
Producten worden meestal geleverd voor de officiële introductie, zodat geen paper launch word. Als ze pas gaan leveren als introductie plaatst vind kan wel eens paar weken duren voordat ze overal beetje beschikbaar zijn, dat wil je natuurlijk niet.

Overigens is de 929 wel aangekondigd en zelfs persfoto's van verspreid, Verizon is gene die deze 929 zal introduceren niet nokia. Deze 929 is exclusief voor Verizon, net als nokia eerder exclusieve versies maakte voor Verizon.

http://www.pocket-lint.co...ith-777-on-contract-price
op de foto's is ook te zien dat deze Chinese telefoon ook het merkje verizon heeft. lumia 929 dus. deze verschijnt niet in Europa daar verizon US is.
Hij is niet aangekondigd, er verscheen een testpagina met codenaam Online bij Verizon. Die 'persfotos' zijn niet verspreid maar stonden op die site en zijn marketingrenders (dubbele leugen, want het zijn geen foto's en ze zijn niet of niet alleen voor pers, juist voor marketing, retailers etc.)

Zoals ik zeg in het artikel, ik denk dat Verizon wacht tot er een andere naam op de voorkant mag staan om hem te presenteren.
Als je doelt op een feit dat dit een foutje is van Nokia, moet je denk ik nog even verder nadenken.

Een doosje? Dan had het echt niet in het "nieuws" gestaan. ;)

Dit is (denk ik) puur omdat er daar wel zo'n gigantische markt is, dat wij als continent zelfs niet meer meetellen.
1/3 wereldbevolking...daar wil je je telefoon wel even droppen.
Alleen kan je niet 1/3 bereiken. Daar deze telefoon niet voor China bedoel is zal deze waarschijnlijk werken op TD-SCDMA wat dus inhoud dat hij alleen op het China Unicom netwerk werkt. En dat netwerk heeft geen volledige dekking in China, China Mobile is niet voor niks de grootste provider in de wereld.
Eeerrrm, behalve "inhoud", ben ik het verder met je eens.

Maar het is nog steeds te begrijpen dat ze 'em nog niet in een paar lullige landjes in EU uitbrengen. Ik betwijfel slechts of dit een foutje is. No way.

Ik weet niet wat China Mobile hiermee te maken heeft. Die gasten switchen makkelijker dan een Politicus van standpunt.

Ik bedoelde slechts dat zij daar veel nieuwe phones kopen, en er zijn best wel veel mensen daar. Dus altijd een goeie gok. (Chinezen houden van gokken. Dat zou jij moeten weten.)
China Mobile werkt met hun eigen 3G standaard. Als je goede dekking wil in China gebruik je China Mobile. Hence, koop je een telefoon die werkt op hun netwerk en dus niet deze.
de 920 is al geupdate dat is de 925 ;)

de 925 was daarin tegen een perfecte upgrade, een 1080 scherm op een telefoon zie ik niet 1,2,3 als een must have...

een 4,5"" telefoon is nog enigsinds handteerbaar met 1 hand 5" gaat echt te groot worden, pak dan een 1520 ;)

[Reactie gewijzigd door downcom op 20 januari 2014 13:42]

Volledig mee akkoord. Het enige wat ik spijtig vind aan mijn Lumia 925 is de rampzalige batterijduur. Ik kom er vaak de dag niet mee door tot ik ga slapen.
stuur FF naar Nokia, ik doe met mijn lumia 925 soms wel twee dagen!
En welke instellingen heb jij dan uit en aan staan? Ik heb wel alles aan staan buiten BT, maar dan haal ik het nog niet. Ik krijg er maximaal zestien uur uit, en soms zelfs maar tien uur.
Ik heb dan voornamelijk dingen als atterij besparing uitstaan want dat schijnt beter te zijn, daarnaast geen glance scherm aan,m mail syncen op 1 uur of handmatig, alleen wifi en locatieservices volgens mij ook uitstaan.
Zou het aan de instellingen liggen, of het kan ook een app zijn.. Of gewoon mijn gebruik
ik doe zeer weinig met mijn smartphone omdat ik ook een Nexus 7 tablet heb. daarnaast bedoel ik met twee dagen dus sochtends tot de volgende dag savonds en dat betekent dus 36uur. let wel dus, ik gebruik de telefoon heel lichtjes.
Ik moet wel zeggen, ik ben wel eerder een zwaardere gebruiker... Maar dan nog is 15 uur wat weinig :P. Voor de rest heel tevreden van mijn Lumia hoor!

[Reactie gewijzigd door Flying Hawkic op 22 januari 2014 09:59]

Ah ja, 16 uur kan wel kloppen want als ik er veel gebruik van maak: Internet, whatsapp etc dan doe ik er ook een lange dag mee dus zeg maar 15 uur. Ik whatsapp trouwens wel met de 36 uur.
Whatsappen doe ik ook wel veel, moet ik zeggen.
doe er nu 1 dag en 9 uur mee en heb 10% over
Mijn batterijapp geeft langste batterijduur één dag en een uur en gemiddelde ontlaadsnelheid 8% per uur.
Oke mijn record:

één dag en 15 uur:)

= 24+15 = 39 uur.
Schermgrootte wil ook niet altijd wat zeggen over de afmetingen van de telefoon natuurlijk. Ik heb een LG G2 met een 5.2" scherm, en deze is vrijwel even groot als de telefoon van mijn vriendin, een HTC Windows Phone 8X, met 4,3" scherm. Ik denk eerder dat 14cm x 7cm x 1cm (in ieder geval voor mij) de maximaal hanteerbare afmeting is.

Deze Nokia vind ik in ieder geval qua design uitermate lelijk. Nou is dat misschien persoonlijk, maar dit is toch wel een erg lomp ogende telefoon.
Perfecte upgrade? Dezelfde processor, zelfde camera (die ene lens tel ik niet mee), minder geheugen, en alleen een andere body?
Dat klinkt niet echt als een upgrade...
de 920 is een baksteen vergeleken met de 925 en ik heb gewoon 32gb opslag en 1gb werkgeheugen. dus verschil is er op dat gebied niet echt.

gewicht speelt er een part daarnaast "wil" ik wel graag mn telefoon in 1 hand kunnen vast houden, anders koop ik wel een tablet.

De gewichtsbesparing zat hem metname in het weglaten van het draadloos opladen (wat sowieso nog zinsloos is)

185 gram vs 139 gram. natuurlijk is het "maar" een snapdragon 600 maar wat maakt het uit? alsof iemand veel apps tegelijk draaid.. mensen die dat doen hebben vaak geen verstand hoe ze apps netjes moeten afsluiten.

Daarnaast ben ik met oud en nieuw op vakantie geweest in de omgeving Las vegas, en heb daar foto's geschoten die je met een iphone 5s niet zo scherp en mooi schiet dus die lens heeft wel degelijk voordelen! ik ben er iig zeer over te spreken!

[Reactie gewijzigd door downcom op 20 januari 2014 14:08]

Dat is zeer persoonlijk. Noem de 920 een baksteen, maar ik vind het zelf enorm fijn. Ik heb lichtere telefoons in mijn handen gehad (Xperia's, Lumia 625, One X, om maar wat te noemen), maar het geeft echt een gevoel van kwaliteit.

De versie die jij hebt is niet de versie die voor de Nederlandse consument hier in de winkels te koop is, maar een speciale versie van een carrier. De 920 heeft ook gewoon 1GB RAM. Ook hebben beide telefoons een Snapdragon S4 Plus, en geen Snapdragon 600.

Ook zit je er naast dat apps gesloten dienen te worden in WP8. Ze worden namelijk "getombstoned" in het geheugen en ze vergen geen extra resources van de processor.

Er is bevestigd dat het extra lens element ten opzichte van de 920 niet zo heel veel toevoegt: http://connect.dpreview.c...umia920-lumia925-lumia928

En om hem met een andere telefoon te vergelijken: Als ik op vakantie ga pak ik mijn N8. Die verwoest alle Lumia's (behalve 1020) nogsteeds op het gebied van fotografie.
Ik heb zelf een 920 gehad (uit italïe) en het toestel is gewoon echt te dik daarom is er snel de 925 uitgebracht met tevens een amoled scherm.

daarnaast een n8 is niet te vergeljiken met een "platte" telefoon. Dat is het zelfde dat jij je n8 vergelijkt met een spiegelreflex. (ook geen vergelijk)

daarom gaf ik aan dat een vergelijkbaar premieum merk als apple niet kan tippen aan de camera van de 925 (en dus ook die van de 920)
"De telefoon is te dik voor mij".

Een aantal jaar geleden was de N8 zeker niet te dik. Nu is het anders, maar toen was hij zeker onder normale telefoons te rekenen.

Ik haalde de N8 aan omdat de vergelijking met de iPhone 5 niks zegt over waarom de 925 een "fatsoenlijke" opvolger zou zijn van de 920. De 920 zou namelijk net zulke foto's maken.
Waarom precies is draadloos opladen zinloos? Ik gebruik het dagelijks en het is een echt gemak, geen gepruts meer met kabels.
Bizar van Nokia dat ze de toestellen al uitleveren zonder aankondiging.
Waarom zijn toestellen bedoeld voor het Amerikanse Verizon trouwens te koop bij chinese retailers?
Ik vermoed dat dit uitleveren niet met toestemming van Nokia gebeurt, zij hebben deze toestellen (met het Verizon logo) voor de Amerikaanse markt laten produceren in China. Waarschijnlijk zijn de toestellen gestolen (wat FreezeXJ zegt dus). De SGS5 is ook nog niet aangekondigd, maar toch al in productie in China, anders zijn er bij release natuurlijk nooit genoeg toestellen voorradig.
Misschien heeft Verizon een partij afgekeurd en worden die toestellen nu geloosd.
Het kan afgesproken zijn dat dat mag omdat Verizon bijvoorbeeld de eisen heeft veranderd nadat een deel van de toestellen al was geproduceerd en vernietiging te duur was.
Het was misschien niet de bedoeling dat die toestellen eerder zouden uitkomen maar dat is misschien een fout of ligt misschien aan extra uitstel van de release door Verizon.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 20 januari 2014 14:49]

Het is zeer zeker dat Nokia dit niet heeft gewild. Verizon is een Amerikaanse telefoonprovider (die heel specifieke eisen heeft van fabrikanten). Waarschijnlijk is een fabrikant waarbij Nokia/Verizon deze telefoons heeft besteld niet zo heel erg secuur met het geheimhouden van projecten.
Tsja, hadden ze nou die fabriek in Finland maar niet gesloten waar normaal high-endmodellen gemaakt werden...
Er zijn inderdaad nog steeds relatief weinig apps in de WPstore, daarintegen ligt de gemiddelde kwaliteit van de apps wel een stuk hoger dan bij android. Om in te gaan op de vraag over zwaardere games, kijk even hier en beoordeel zelf.
Ik mis eigenlijk geen enkele app in de Store sinds Snapchat en Instagram er zijn. Welke mis jij nog?
tele2 data-app en google calender het meest (apps die er zijn zijn volgens het grote publiek ver onder de maar). Verder geef ik persoonlijk niet zoveel om de games, maar de titels die uitgebracht worden voor iOS en Android worden helaas nog vaak niet uitgebracht voor WP. Gratis navigatieapps had ik ook graag gezien.
Met Data Sense heb je geen alternatieve "tele2 data-app" nodig en is gewoon simpel en effectief.

Google calender hoef je niet op te rekenen aangezien Google niks met WP te doen wil hebben.

De kwaliteit van standaard op Nokia toestellen meegeleverde Here Drive(+) navigatie is vele malen beter dan die van elke gratis navigatieapp uit de iOS Appstore of Google Playstore en biedt daarbij ook nog eens de mogelijkheid om offline te navigeren.
heb je wel nodig omdat data sense niet laat zien wat de provider kan laten zien.
Ik ben bang dat het nog wel een tijdje zal duren totdat Google zijn apps voor Windows Phone beschikbaar maakt - ze willen zelfs niet meewerken aan apps vanuit Microsoft (zie de YouTube app)

Wat meer OT:
Ben benieuwd wanneer we een soortgelijke telefoon op de EU markt zien! Volgens mij is er zeker behoefte aan een telefoon met dergelijke specs op WP :)
(Officiële) Sonos, NRC, last fm scrobbler in Spotify, DS download (Synology)
ze vragen wel een hoog gld voor die zwaardere gmaes zeg. 6,49, zet er een stuk of vijf op je telfoon en je bent zo dik 30 euro armer. Dat vind ik niet echt normaal voor een mobiele games. Komt natturlijk door de kleine afzetmarkt, maar dan nog.
Ligt het aan mij of hebben de softwaremakers met z'n allen nog steeds niet een geschikte interface uitgevonden voor dit soort grotere devices? Een extra rij live tiles, tsja.. Op een kleiner scherm zie je in eerste instantie misschien iets minder maar je kunt ze wel gewoon ordenen naar de mate van importantie, dus zie je in een oogwenk eigenlijk al alles wat belangrijk voor je is.

iOS heeft op gebied van interface ook niets nieuws weten te verzinnen voor zijn tablet line-up in al die jaren, en Android is dan wel erg tweakable maar ook daar maakt het weinig verschil of je op een 3 inch device werkt of een 6 inch, de startscreens blijven hetzelfde op details na. Ik zit eigenlijk al jaren te wachten op iets van widgets 2.0.

Teleurstellend gewoon.
Een extra rij live tiles
Dat is eigenlijk een fout in het artikel
Dankzij de hogere resolutie past er een extra rij live tiles op het homescreen, zo is uit de foto's op te maken
Het betreft een extra rij EN een extra kolom van midsize tiles.

Van de kleinere tiles kunnen er nu zelfs 60 tegelijk zichtbaar zijn op het scherm tegenover 32 nu.
Ik tel op de screenshots 66 tegels op 1 scherm mogelijk.
Alleen op de render. Dat zijn geen echte foto's
De foto bij het artikel met de twee toestellen naast elkaar geeft de echte schermen
Je kan toch de live tiles zelf aanpassen op welke grote je wilt. Standaard kan dit niet bij Android of IOS. Het is inderdaad zo dat bij IOS de aantal rijen tegels hetzelfde blijft ongeacht de grootte van de scherm.

Ik vind het juist beter dat ze meer tiles op een scherm kan passen.
Vergeet niet dat je de startpagina op Windows Phone naar eigen inzicht kan aanpassen. Welke tiles op je homescreen staan, per tile hoe groot deze is en waar ie precies staat.
Ik heb nu een 920 en eigenlijk zou ik een extra rij wel handig vinden, zodat ik meer veelgebruikte app/functies bovenaan kan zetten.
Met de nieuwe app folder functie kan dat al een stuk makkelijker, maar dat is dan weer een extra stap om bij die functie te komen.
bij andriod maakt die extra ruimte wel verschil uit, je kan twee rijen widgets naast elkaar zetten waardoor je twee homescreens in een hebt. Ook kan je bij samsungs en andere telefoons twee of meer apps naast elkaar openen wat op 6'zeker beter werkt als op 3'. En daarbij, op en pc maakt het toch ook niet uit of je 27' of 15' hebt? schermruimte benut je met andere dingen als je homescreen ed.
Hier staan de volledige specs van het apparaat
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_929-5833.php

Leuk dingetje zo te zien
Specs die je links komen niet volledig overeen met de Chinese infrastructuur. Vandaar dat er ook in het artikel staat dat de Nokia waarschijnlijk niet gaat werken op alle netwerken waaronder Nederland.
Mooi toestel wat wel eens de opvolger voor mijn iPhone 4S kan worden (als hij beschikbaar komt in NL). Enige dat mist is een uitbreidbaar opslag. Ik ben bang dat als je 20 megapixel foto's in jpeg en RAW op gaat slaan en daarnaast ook muziek dat ik aan 32GB te weinig ga hebben. De Lumia 1520 heeft dat wel maar die lijkt me weer net iets te groot voor normaal dagelijks gebruik.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat ik afgelopen week ergens had gelezen dat deze telefoon wel micro sd kaart ingang heeft. Dit was ook te zien op de foto's.

Edit:
Gelezen op http://www.gsmarena.com/nokias_unannounced_lumia_929_goes_on_sale_in_china-news-7603.php

Maar is fout aangezien alle andere sources van niet zeggen, zoals http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-929-icon-sale-early-china

Helaas. Ik heb net de Z1 compact bestelt maar dit is zeker een mooi toestel. Jammer dus van de Micro sd kaart ingang. Gemist kans aan nokia zijn kant

[Reactie gewijzigd door Zinop op 20 januari 2014 16:24]

Leuk dat hij op TaoBao Staat, maar dit blijft een open platform met weinig officiele controle, maar wel een sociale controle waar je kan zien of dat het echt is of gewoon nep.
In dit geval:
销  量:30天内已售出 3 件,其中交易成功 0件
== in de afgelopen 30 dagen 3 stuks verkocht waarvan 0 succesvol.

dus leuke foto's maar niet denken dat je er een kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door ongeregistreerd op 20 januari 2014 15:11]

weinig officieel controle
:?

Als je iets wil verkopen op Taobao moet je documenten overleggen waaronder pasfoto's, ID-kaart en een borg. De borg voor deze gebruiker is 10.000RMB wat behoorlijk hoog is (normaal is 1000 RMB). Deze borg is de seller kwijt bij abuse.
Tevens heeft deze gebruiker aardig veel gehandeld op Taobao (te zien aan het userlvl, aantal diamantjes).
Dus deze shop is zeker wel te vertrouwen. Ze verkopen een hoop onderdelen en niet courante modellen, (Palm Pre's ?, production samples etc)

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 20 januari 2014 14:24]

Zal waarschijnlijk niet op het nederlandse 4G netwerk werken. Maar gezien de internationaal gebruikte freqs ongetwijfeld wel op 2 en 3G lijkt me zo.
aanvulling uit specs Taobao: Type netwerk: China Unicom 3G GSM /4G
(vertaling met dank aan google.. ( Deze baby is uit de kast ;)

China Unicom uses the GSM 900 / GSM 1800 / UMTS 2100 frequency bands for its network.

[Reactie gewijzigd door SED op 20 januari 2014 13:16]

Mooi toestel hoor. Zou hem graag willen hebben als ik een nieuw toestel moest kiezen. Nu blijf ik voorlopig nog erg blij met mijn 920, werkt nog steeds als een zonnetje.
eindelijk komt de surface telefoon uit na lange geruchten misschien niet in europa/nederland maar wel in ieder geval in china en misschien amerika
Dit is een smartphone voor Verizon, die komt niet in China uit, wat hier gebeurd is het vals verspreiden van een smartphone in China zonder toestemming van de fabrikant. Daarbij is dit ook geen Surface Phone.
Geen dual sim = bij voorbaat kansloos in China.
Deze is ook niet bedoeld voor China. Waarschijnlijk gaat het om samples oid van een fabrikant in China.

Daarbij, er zijn zat 'single' sim telefoons in China die succesvol zijn.
Heeft iemand even met Nokia gebeld om te vragen over deze telefoon echt is of dat het misschien handige namaak is?