Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 177 reacties
Submitter: icratox

Samsung lijkt te overwegen om Android 4.4 KitKat, naast voor zijn high-endtoestellen, ook voor goedkopere smartphones uit te brengen, zo blijkt uit een uitgelekte lijst. Het gaat onder andere om de Galaxy S4 Mini en toestellen in de Galaxy Ace-serie.

Dat blijkt uit een foto die in handen is gekomen van SamMobile. De foto toont een lijst met smartphones van Samsung waar de tekst " krt16 update under investigation for midrange devices" bovenstaat, waarbij krt16 waarschijnlijk een verwijzing is naar een buildnummer voor Android 4.4.

In de lijst met apparaten worden Galaxy-toestellen S3 Mini, S4 Mini, Ace 2, Ace 3, Core, S Advance, Fame en Fresh genoemd. Veel van deze toestellen zijn in Nederland leverbaar. Onduidelijk is hoe ver Samsung in zijn onderzoek is gevorderd, waardoor nog onduidelijk is welke toestellen daadwerkelijk de Android 4.4-update krijgen.

Android 4.4 bevat onder andere optimalisaties waardoor er minder ram nodig is om de software te laten draaien. Er zou minimaal 512MB ram vereist zijn voor de KitKat-software, waardoor een update voor oudere toestellen ook tot de mogelijkheid behoort.

Samsung Android 4.4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (177)

Ik zie een aantal vreemde dingen in het lijstje. De Ace 2, Galaxy S3 Mini en de Galaxy S Advance zijn allemaal gebaseerd op NovaThor processoren waarvan volgens mij de ondersteuning voor gestopt is volledig. Hoe moeten ze aan de drivers komen voor Android 4.4?
Misschien gaat sony ook low end devices updaten? Volgens mij hadden ze al dergelijke plannen, en die draaien ook op die processor zoals ik herriner, en sony zal wel contact hebben met st-ericsson wat samsung natuurlijk ook kan hebben.
Ik weet niet hoe goed die relatie is tussen Sony en Samsung eigenlijk :+

Aangezien in ieder geval het telefoongedeelte van de oude Sony Ericsson ondertussen volledig van Sony is :+ Weet niet hoe het zit met de chips.
ST-Ericsson heeft niks met Sony te maken. De enige overeenkomst is dat Sony Mobile vroeger een joint venture was tussen Sony en het Zweedse Ericsson, netals ST-Ericsson dat was tussen het Zwitserse ST Microelectronics en het Zweedse Ericsson.
Maar onder welke categorie valt de mobile chip ontwikkeling? NovaThor is dus een volledig product vanuit de Ericsson stal en niet toevallig uit de Sony stal?
ST-Ericsson staat compleet los van Sony Ericsson, maar als ik me goed herinner ontwikkelde Ericsson het communicatie gedeelte (GSM/3G/WiFi etc.) van de SoCs en ST-Microelectronics de daadwerkelijke CPU. Volgens mij werden die gedeeltes zelf los verkocht als Nova (CPU) door ST-Microelectronics en Thor (modem etc.) door Ericsson.

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/NovaThor
"ST-Ericsson also sold the SoCs (Nova) and the modems (Thor) separately."
"On August 5, 2013, Ericsson and STMicroelectronics completed the split up of ST-Ericsson and NovaThor is since a STMicroelectronics product."

[Reactie gewijzigd door Superpelican op 8 december 2013 12:35]

Kan HTC een voorbeeld aan nemen.. is toch belachelijk dat het toestel na een jaar/anderhalf jaar al geen updates meer krijgt. Naast verbeteringen zitten er ook security updates in verwerkt.

Zal denk ik klanten ook langer bij je merk houden als er langer updates uitgebracht worden. Geeft toch een goed gevoel en in sommige gevallen na een grote update weer een "nieuwe telefoon"

[Reactie gewijzigd door bluecupra op 8 december 2013 11:47]

Kan HTC een voorbeeld aan nemen.. is toch belachelijk dat het toestel na een jaar/anderhalf jaar al geen updates meer krijgt. Naast verbeteringen zitten er ook security updates in verwerkt.
Het is nog maar afwachten of de update er ook daadwerkelijk komt. Dit is voor mij een v/d grote redenen waarom ik nooit een Android toestel zal kopen, je krijgt misschien 1 of 2 minor updates en dan laat de fabrikant je in de steek. Zelfs Google's Nexus toestellen worden na 1.5 jaar niet meer ondersteund. de Galaxy Nexus zou gewoon KitKat moeten kunnen draaien maar Google weigert een update uit te brengen omdat het toestel ouders is dan 18 maanden. Jammer.

Deze grafiek die sinds een aantal dagen de ronde doet laat zien hoe belabberd de update situatie is bij Android, zelfs bij de high-end en Nexus toestellen. Zelfs high-end toestellen die nog in de winkel liggen met een oude OS versie en die nooit een update krijgen.
Mja, maar langs de andere kant, zoveel hoeft dat ook weer niet uit te maken. Als ik een telefoon koop, wil ik dat die goed is. Maar met een goede telefoon (ik heb nu zo'n s3 mini) kom ik wel weer een tijdje toe hoor. Of de softwareversie dan 4.4 of 4.3 of dezelfde is van toen ik 'm kocht, zoveel maakt dat uiteindelijk niet uit. Bij mij werkt het eerder andersom. Hoe minder ik gestoord wordt met al die updates, hoe liever. Want voor je het goed en wel door hebt hoe het werkt, staat alles weer op een andere plek...
Het probleem bij Android is, zeker bij de 2.x versies, dat het OS gewoon heel veel functionaliteit mist. Misschien niet direct voor eindgebruikers maar zeker wel voor developers. Nieuwe OS versies bieden nieuwe API's en mogelijkheden voor developers waardoor deze betere apps kunnen maken, met name versie 4.0 en later bieden veel verbeteringen.

Het gevolg van het niet uitbrengen van updates is dat developer hier geen gebruik van kunnen maken omdat een groot deel v/d markt nog hele oude OS versies draaien. Mensen met en high-end Android toestel met een nieuw OS hebben hier minder profijt van als mogelijk zou zijn omdat een groot deel v/d apps ontwikkeld is met low-end toestellen met een oud OS in het achterhoofd en dus niet het maximale uit je toestel zal halen.

Je ziet hierdoor ook dat de gemiddelde kwaliteit van Android apps lager ligt dan die van iOS . (Ja, er zijn voor beide OSen uitschieters naar boven/beneden maar over het algemeen is dit wel zo).

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 8 december 2013 19:29]

Tja en wie kiest de toestellen uit in deze grafiek?? En wat verstaat men onder major? Ik mis de uitleg erbij op deze manier iets het nietszeggend. Apple brengt weinig updates uit, dus de 'lange' support is in die zin logisch. Dat een toestel door de nieuwe software zo traag is dat je er bijna niet meer mee kunt werken buiten beschouwing gelaten. Maar je kan ook een grafiekje maken met hoevaak een toestel geupdate wordt en dan zal alles er weer totaal anders uitzien. Blackberry zal het ook niet verkeerd doen, al die oude 8520 zijn nog steeds up to date gemaakt naar het laatste 'oude' BB OS. Er hangen gewoon voor en nadelen aan bepaalde besturingssystemen. Veel diversiteit betekend ook veel verschillende support policy's. Simpel as hell.

Om even een voorbeeld te pakken:
Als ze bijvoorbeeld een HTC Desire S erin zetten kun je de lijn na twee jaar doortrekken. Volgens mij kocht ik deze ergens in begin 2011 (februari ofzo, kan er een maandje naast zitten) en heb ik zeker een update of 4 gehad. Hierna kreeg ik zelfs in oktober 2012 nog een update naar 4.0.4 ice. In mijn optiek is dit ook een perfecte ondersteunings periode, het toestel wordt daarna toch ouder en raakt aan vervanging toe. Voor mij persoonlijk is twee jaar echt de max met een toestel.
Hier staat het volledige artikel
Tja en wie kiest de toestellen uit in deze grafiek??
Uit het artikel: "The Android devices I’ve chosen are mostly premium Android devices from some of the better known device vendors (Excluded ZTE / Pantech / Kyocera / Huawei / Casio / Garmin etc). This will make the chart look better than it actually is. But even at its best, the chart continues to portray a sad story of Android device upgrades. Only phones that were released at least an year back have been included."
En wat verstaat men onder major?
Uit artikel: "To simplify the chart, I have assumed that the major Android versions are 2.2.x, 2.3.x, 4.0.x, 4.1.x, 4.2.x, 4.3.x and 4.4.x. This isn’t the best way to categorize the major versions. For instance, Android 2.3 – 2.3.2 Gingerbread is API level 9, and 2.3.3 – 2.3.7 is API level 10, but I have clubbed them into a single group. For iOS, the major versions are 3.x, 4.x, 5.x, 6.x and 7.x."
Als ze bijvoorbeeld een HTC Desire S erin zetten kun je de lijn na twee jaar doortrekken. (...)Hierna kreeg ik zelfs in oktober 2012 nog een update naar 4.0.4 ice.
Ze kijken niet naar wanneer je een update krijgt, maar naar hoeveel versies de laatst beschikbare firmware achterloopt op de laatste OS release. Als je in october een update hebt gehad naar 4.0.4 dan liep je na die update 1 major release achter (4.1 is uit july 2012) een maand later had je 2 releases achter gelopen (4.2 is uit november 2012) .

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 december 2013 12:19]

En dit is een lijkt met veel high-end toestellen. Mid-range toestellen zij een ramp. Vaak heb je Android versie dat 1 a 1,5 jaar oud is en krijgt je meestal maar 1 update en loop je alsnog 3 a 4 versies achter.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 8 december 2013 15:57]

Tijd voor zo`n mooie grafiek hier op Tweakers, maar dan met alle toestellen per OS.
Kun je als consument gelijk zien of waar zijn toestel staat qua mogelijkheden en ontwikkelingen en of ernogf ondersteuning voor is.
Linkje in de pricewatch etc.
Tijd voor Ubuntu als OS, dan ben je van al het gelazer af. Ten minste zo ver ik kan zien.
Waar schaar je de updates welke Apple doorvoert dan onder?
Is er zoveel schokkend anders in IOS 6 dan in IOS4?

Apple geeft een IOS update, naar mijn mening, te snel een compleet nieuwe build nummer. Bij Android is dat een beetje alsof je van 4.0 naar 4.1 of 4.2 overstapt.
Ja, de verschillen zijn bij elke major release tot nu toe erg groot geweest. Misschien niet direct voor de gebruiker maar onder de motorkap zeker weten.

In deze grafiek zijn voor iOS de major releases 4.x, 5.x, 6.x, 7.x. Voor android 2.1, 2.2, 2.3, 4.0, 4.1, 4.2, etc

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 december 2013 15:30]

Het is niet dat je telefoon slechter wordt zonder updates.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 8 december 2013 16:06]

Inderdaad. Ik begrijp dat het kut is als je met je oude smartphone blijft steken op Android 2.3.5 of misschien 4.0 en je dus enkele optimalisaties en features zou missen. Maar als je nu een exemplaar koopt met 4.2 ga je heus niet plots minder functionaliteit hebben omdat je geen 4.3 of 4.4 (of 5.0) update krijgt zoals te vinden op nieuwe toestellen binnen 12 maand.

Sommige mensen kunnen toch zwaar overdrijven (of bashen)....
Inderdaad. Mijn HTC Desire X ging van 4.0 naar 4.1 en ik merkte er eigenlijk niets van. De skins zijn zo uitgebreid dat ze eigenlijk weinig van het echte Android OS tonen en dus ook praktisch geen wijzigingen met zich meebrengen (buiten dan de nummer verhoging).

Waar we echter niet van spreken zijn de bugs die in het systeem zijn gelopen. Mijn vader heeft een Alcatel en die skin zit van tijd tot tijd sommige van zijn widgets te verhuizen naar een ander scherm. Vreselijk vervelend, maar omdat het gaat om een budget toestel is het toestel "hoe het nu is". Dan spreken we verder nog niet over de bugs in Android zelf. Uiteindelijk begint het zo uitgebreid te worden dat het een OS wordt van enkele honderden megabyte en daar komen vroeg of laat ook bugs in. Google heeft dan een vrij snelle politiek van het uitfaseren van oudere Android OS'sen waardoor minor releases vaak niet meer geplet worden in wat oudere versies).

Denk dat het hier niet enkel de fabrikant zijn schuld is maar ook een beetje die van Google. OK als elke fabrikant altijd de meest recente versie gaat uitrollen op al zijn toestellen is er geen probleem, maar Google moet ook de realiteit onder ogen zien en ook pakweg Android 4.1 security updates uitbrengen.
Geen wonder dat grote bedrijven dan toch liever Microsoft of BlackBerry kiezen. Ze staan bekend om hun zeer uitgebreide en duidelijke lifecycle.
Nee, maar het is wel vervelend als je in okt 2013 +-300 euro uitgeeft aan een smartphone dat een nieuwe model is, maar dan wel met 4.1.2.
Uhm, misschien moeten we gewoon eerst even afwachten óf Samsung het ook gaat doen.

Mijn vriendin heeft de Galaxy Ace 2, die is niet veel meer dan een jaar oud. Met custom roms als Cyanogen draait hij ondanks 512 MB ram en slechtx 2x 800 mhz. nog best wel aardig en vlotjes.

Maar dankzij de Samsung Touchwiz bloat crap in combinatie met de JB update die ze afgelopen zomer ervoor hebben uit gebracht is het toestel met stock Samsung echt waar-de-loos! En Samsung laat op geen enkele manier blijken dit te willen fixen.
Uhm, misschien moeten we gewoon eerst even afwachten óf Samsung het ook gaat doen.
Precies, in de huidig markt is het de bedoeling om de consument zo snel mogelijk een nieuwe toestel te laten kopen. Het is helemaal niet interessant om updates uit te geven voor toestellen die al uit zijn omdat men dan minder reden heeft om de nieuwste aan te schaffen.

Ik ga er dan ook niet van uit dat Samsung deze update uitbrengt.
Je bind met meer updates wel klanten, bijvoorbeeld als Samsung daadwerkelijk 4.4 uitbrengt voor mijn Ace 2, dan houd ik hier rekening mee als ik over een paar jaar een nieuwe telefoon koop en zal dit sneller weer een Samsung worden.
Ja maar het totaal aantal verkochte smartphones gaat wel veel stijgen.

Even een heel erg simplistisch voorbeeld:

Aannames:
- er zijn 50 miljoen Android smartphone kopers
- iedereen heeft altijd één Android smartphone
- we verwaarlozen iOS, WP8 en alle andere OSen
- tweakers, hackers, CM bestaan niet

Scenario 1:
- Alle Android fabrikanten leveren 1 jaar support voordat hij totaal waardeloos wordt -> iedereen koopt na 1 jaar een nieuwe telefoon -> 50 miljoen verkochte toestellen per jaar, verdeeld over het aantal fabrikanten

Scenario 2:
- Alle Android fabrikanten leveren 2 jaar support voordat hij totaal waardeloos wordt -> iedereen koopt na 2 jaar een nieuwe telefoon -> 25 miljoen verkochte toestellen per jaar, verdeeld over het aantal fabrikanten

Met andere woorden: zolang alle Android fabrikanten weinig support leveren stapt niemand over naar een ander fabrikant.

[Reactie gewijzigd door mohf op 8 december 2013 15:23]

Je vergeet 1 scenario

Scenario 3.
De mensen blijven hun oude smartphone gebruiken met verouderde android en kopen geen nieuwe tot ze deze nodig hebben.

Er zijn genoeg mensen die geen nieuwe telefoon kopen tot hun abonnement is afgelopen of ze geld voor een nieuwe hebben. Het niet uitbrengen van een update zal de meeste niet echt motiveren om een nieuwe telefoon te kopen
Inderdaad, zo koos ik bewust voor Android en een high-end toestel, en LG beloofde vrijwel direct een upgrade van 2.3 naar 4.0......in 2011....en hield dit vol............maar die is dus nooit gekomen. :(
(er was nog een pagina op Facebook met de aankondiging voor de P920 apart , van LG, die kan ik even niet meer vinden, maar daar hadden alle gebruikers wereldwijd hun beklag gedaan)

Dat, en het updategedrag van andere fabrikanten heeft mij doen besluiten bij een nieuw abo over te stappen van Android op een ander OS, en nooit meer LG.
En nu heb je een iphone die ook na een jaar geen support meer geeft... (we hadden thuis een ipad 1 gekocht die na een half jaar uit support was... niet beter dus)
Achterlijk voorbeeld. Overigens heb ik op mijn iPhone4 ook nog netjes iOS7 kunnen krijgen, en die is ook al 3 jaar oud. Ze geven jouw oude iPad bewust geen update naar een nieuw OS, omdat de hardware dat niet aankan.
Ik weet nu niet of dat zo'n goed voorbeeld was, want de iPhone 4 met iOS7 is er niet....bepaald....vlotter....op....geworden.
Euhmmm... de 'i-Devices' worden juist lang ondersteund!

Dat je een iPad 1 koopt in 2013, welke dan een dikke 3 jaar oud is, kan ik mij voorstellen dat Apple een keer het ding niet meer voorziet van updates...

Mijn iPhone 4 'kan' naar IOS 7, maar ik blijf er lekker IOS 6 op gebruiken, dat ben ik gewend. Ook bewust een iPad mini gekocht (ondertussen verkocht) omdat ik niet per se het nieuwste nodig heb en de APPS nog wel een jaartje ondersteund blijven.

Juist de iPad 1 is nu 'te oud' en worden echt massaal op marktplaats etc. aangeboden. Om mij heen zie ik echter nog zeer veel iPhone 4/4s gebruikers.

Ik schat dat ik volgend jaar, of het jaar daarop, misschien een iPhone 5(s) koop of de opvolger, maar zo lang mijn iPhone 4 doet wat het moet doen.....
Nee, die heb ik niet ;) , ik heb nu een toestel waarvan ik van de ontwikkelaar de developerspreview/beta mag draaien van de nog uit te komen OS upgrade. _/-\o_
Ik loop nu dus vóór.......... :Y)

Overigens niets mis mee, iDevices, die blijven ondersteund tot de hardware het eigenlijk niet meer aankan. En daarna niet meer.
Zoals desafiadore al zegt, als je een nieuwe koopt kan het nog twee of drie upgrades mee, als je al een oud model koopt dan houdt het inderdaad snel op qua updates.
De iPad 1 was een uitzondering maar de andere iOS apparaten blijven lang up to date door Apple, neem de 3GS die gewoon 3,5 jaar de nieuwste iOS versie had.
Ik heb ehm, nog steeds een Galaxy Ace(2011!) met een 800Mhz soc. Ik doe er niet veel mee dan alleen whatsapp en bellen. That's it. Ik verwacht er ook geen high-end 3D spellen mee te spelen. Soms een klein spelletje als where's my water en angry birds gaat er nog wel mee.
Scenario 4.
Mensen zijn pissig dat hun telefoon "waardeloos" wordt en kopen geen smartphone met Android meer.
Daarom heb ik heel expliciet alle aannames erbij gezet:

Aannames:
- er zijn 50 miljoen Android smartphone kopers
- iedereen heeft altijd één Android smartphone
- we verwaarlozen iOS, WP8 en alle andere OSen

- tweakers, hackers, CM bestaan niet

Want ik wist van te voren al dat ik reacties krijg als "ja maar dan stappen ze over naar iOS", "dan downloaden ze CM", "dat doen alleen digibeten, tweakers doen dit ...", etc.

Het is nou eenmaal een feit dat support na één jaar eerder uitzondering dan regel is. Ruim de helft van alle Android gebruikers draaien een versie van Android dat minstens één jaar oud.

[Reactie gewijzigd door mohf op 8 december 2013 21:10]

Zelfs nog meer, 35% van de Android gebruikers gebruikt nog Android 2.x uit 2010 en 2011.
Lees het nog eens goed door zou ik zeggen.

Ik beweer nergens dat mensen over stappen. Als je nu een smartphone koopt, en je voelt je genaaid omdat je nadat je product nieuw en "cool" is, je heel snel in de steek gelaten wordt en er geen updates meer voor je apparaat uitkomen. Dan kan ik me goed voorstellen dat mensen zeggen dat ze er genoeg van hebben. Dat ze niet als een soort van lopende portemonnee willen worden gezien, en ze dus geen 2e/nieuwe smartphone (erbij) kopen.

Dan hebben ze dus nog altijd de oude ("iedereen heeft altijd één Android smartphone") en ze stappen niet over ("we verwaarlozen iOS, WP8 en alle andere OSen").
De oude smartphone wordt na de supportperiode waardeloos, totaal onbruikbaar (loopt steeds vast, heel langzaam, verouderde software, apps incompatibel).
Mensen zijn pissig dat hun telefoon "waardeloos" wordt en kopen geen smartphone met Android meer.
Je bedoelt dus "Mensen kopen en gebruiken geen smartphone meer." Moet je wel duidelijk zijn en "met Android meer" weglaten.

[Reactie gewijzigd door mohf op 8 december 2013 21:46]

Je bedoelt dus "Mensen kopen en gebruiken geen smartphone meer." Moet je wel duidelijk zijn en "met Android meer" weglaten.
Inderdaad. Als mensen het idee hebben belazerd te worden, dan kan ik me goed voorstellen dat ze er genoeg van krijgen en besluiten niet 'in het ootje genomen te worden'. En dus geen nieuwe smartphone (met Android, want dat is de enige mogelijkheid in jouw voorbeeld) te nemen.
Goed voorbeeld, snap jou punt.
Het is juist beter wanneer ze de toestel uptodate houden.
Nee inderdaad ik geloof ook niet dat Samsung Android 4.4. zal porten naar toestellen met minder dan 1GB aan RAM. Ook al heeft Google met Android 4.4 speciaal gedacht aan toestellen met weinig RAM denk ik toch dat dankzij al die bloat die Samsung meebrengt met Touchwiz het toch een no-go gaat worden. Buiten dat, waarom zou Samsung nog geld uit gaan geven voor ondersteuning van 'budget' toestellen.

Dus de Galaxy S3 mini, S4 mini, Ace 3 en Galaxy Core (ook de Core Plus) maken een goede kans op Android 4.4.
De Galaxy Fame, S Advance, Ace 2 en Fresh gaan de update denk ik niet krijgen.
Telefoon met minder dan 1GB hebben ook update gehad naar 4.2 van samsung, de update naar 4.4 zal voor die toestellen dus alleen maar beter draaien. Alle telefoons in lijstje zaten ook in de vorige update ronde.

Al heeft Samsung wel iets goed te maken, want 4.2 update draait nog steeds niet vlekkeloos op veel toestellen.
Ik zit nog steeds op 4.1.2 met mijn Galaxy S3. De 4.3 update werd terug getrokken vanwege de vele bugs die er in bleken te zitten. Op SamMobile.com is wel een 4.3 versie beschikbaar maar die was niet vooruit te branden.

Vooral veel problemen met het lock-screen en de accu die heel snel leeg liep.
4.2 en 4.1 op de s4 was al niet vooruit te branden, laat staan op oudere toestellen. En nee kom niet zeggen dat ik geen gelijk heb, eens je het toestel voor een periode had gebruikt was het een ramp. Berichten app openen om maar een voorbeeld te geven duurde ruim 6 seconden. Een woord typen ging niet gemakkelijk in de browser.

Nu met de 4.3 zijn ze wel ENORM vooruit gegaan op gebied van vloeiendheid en het is de eerste keer dat ik een toestel uit de galaxy lijn kan gebruiken met de stock software !

Maar toch mis ik de HTC sense 5 consistentie en afwerking wel.
Mijn S2 draait op 4.1 stock sneller dan ooit tevoren, lees: behoorlijk vloeiend. Zelfs van 1.2Ghz terug geklokt naar 800 Mhz (stock spaarmodus) zijn er nauwelijks haperingen.

Dus nee, je generalisatie gaat niet op.
Mijn S (ja de eerste generatie) draait sinds gisteren vloeiender op 4.4.1 (CM11) dan op welke versie ook.
Deze CM11 is de derde uitgebrachte Nightly.. Dus wordt veel belovend.
Ik heb het idee dat programma's meestal wel draaien, alleen hebben ze een minimale android versie nodig, het hangt dus niet zozeer van de hardware af.
Ik heb het over stock firmware.
Amai, sorry hoor, maar wat voor jou vloeiend is, is dat dan zeker niet voor mij. Misschien heb je nooit met een toestel als de HTC One, een WP8 of een iPhone 5/5s gewerkt voor een lange periode ? Vloeiend is niet alleen dat apps snel openen hoor als dat is wat je bedoelt.

Ikzelf heb nog in een telecomzaak gewerkt en ik was er redelijk vrij waardoor ik echt een sh*tload aan toestellen heb kunnen testen. Zelf heb ik alle Galaxy S tostellen vanag de S2 gehad en ik kan je verzekeren dat ze totaal niet vloeiend zijn eens je ze een tijdje hebt gebruikt met de stock roms. Ik zie op mijn S4 dagdagelijk nog wat haperingen in de animaties, apps openen niet altijd in PRECIES even veel seconden en zo voorts.

Dat is iets dat je als iPhone, WP of HTC Sense 5 gebruiker niet hebt.
Uh, ik heb een iPhone 5 zakelijk. En met vlot en vloeiend bedoel ik algemeen gebruik, van apps tot scrollen, internetten, you name it.

Je moet een stopwatch fetishist zijn om mijn S2 traag te noemen in dagelijks gebruik. De Iphone voelt slechts marginaal sneller aan, maar is dan ook nieuwer.
En ik kom N.B. van diverse custom roms en diverse custom launchers. Ook die waren hoogstens een fractie sneller bij bepaalde zaken, niets waar je bij normaal gebruik veel aan hebt. Dat apps niet altijd in dezelfde tijd openen, is niet heel verwonderlijk. Als ze eerder al eens geopend zijn, zullen ze een tweede keer altijd sneller openen, omdat ze (deels) nog in het geheugen staan. Als je al tig apps open hebt, heeft dat onherroepelijk ook invloed op nieuw te openen apps. Multitasking komt met een logische prijs.

Kortom, ik heb je "verzekeringen" niet nodig, ik ga liever af op eigen ervaring.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 10 december 2013 02:53]

De Samsung S4 is allesbehalve langzaam hoor, hierboverdrijf he de situatie toch wel, de S4 is nog steeds een snel toestel en is t echt niet zo dramatisch als jij het omschrijft.
Over welke toestellen heb je het precies? Ik weet dat de Galaxy S2 plus een update naar 4.2 gekregen heeft maar verder ken ik eigenlijk geen toestellen van Samsung (buiten de Tab 2 en Note 8.0/10.1 tablets om) die een 4.2.2 update hebben gekregen.
"buiten de Tab 2 en Note 8.0/10.1 tablets om" Sorry hoor maar ik heb een Galaxy note 10.1 en die heeft in jan. 2013 een update gekregen van Android 4.0 naar 4.1.2 en daar is het bij gebleven. Werd aangeprezen als een toptablet maar Samsung laat de kopers van een note 10.1 mooi in de kou staan. Als je vraagt of er nog wat gaat gebeuren krijg je steeds hetzelfde antwoord: Dat weten we niet. Om doodziek van te worden.
Ik begrijp wat je bedoelt ik had namelijk ook een Note 10.1 en de update ondersteuning is vreselijk te noemen. Het uitrollen van een update voor de Note 10.1 duurt vaak zowat een half jaar (met Nederland ver achteraan) en het apparaat komt steeds als laatste aan de beurt vergeleken met toestellen met bijna dezelfde hardware (ofwel uit de zelfde serie) zoals de S3/NoteII.
Heb me trouwens ook vergist wat betreft de 4.2 update voor de Note 10.1 want ik zie dat hij er alleen nog maar is voor de Note 8.0.
Ze zullen 4.2 dus overslaan en direct naar 4.3 gaan maar het zal vast weer erg lang gaan duren voordat de uitrol begint en ook weer erg lang gaan duren voordat Nederland aan de beurt is.

Dit soort situaties hebben er bij mij voor gezorgd dat ik naar de Nexus serie verhuist ben na een S2/S3/S4 en Note 10.1 te hebben gehad.
Is dat zo, Mijn Galaxy Ace zit nog steeds op 2.2.2
De originele ACE blijft op 2.2.x. Op XDA zijn er overigens wel aardige custom roms voor.
Ok,

En wat zo'n custom rom dan voor extra's bieden?
Of gaat hij trager worden?
Dit is ook de Ace 2, dat is alweer een verschil van 1,5 jaar.
Er zijn smartphonefabrikanten die daar anders over denken....
Eerst zien en dan geloven inderdaad. Leuk dat Kitkat aan 512 MB ram genoeg heeft, ik weet zeker dat de Touchwiz interface van Samsung een extra reepje RAM nodig heeft ;) Kitkat plus Touchwiz en alle toeters en bellen van Samsung op 512 MB gaat een dikke fail worden.
Precies.

Ik weet in ieder geval dat, als m'n vriendin weer een nieuwe telefoon wil kiezen (of ik zelf), het géén Samsung wordt!

M'n vriendin wil overigens geen honderden euro's uitgeven aan een telefoon (of 20 of meer euro per maand voor een abbo, ze is prima tevreden met een Simyo abbo'tje). Dus voor haar zal het altijd in de onderkant van de midrange blijven qua telefoons. En dan wordt het in het vervolg toch maar weer iets anders......
Grote kans dat Samung het wel gaat doen, Voor de S2 en andere toestellen hebben ze ook eerder een extra firmware uitgebracht.
De Galaxy S2 begon op 2.3.6 en zit nu op 4.2.1 terwijl er eerst alleen een update naar 4.0 zou komen.
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt maar volgens mij klopt daar niks van. De S2 zou wel Android 4.1 krijgen maar Samsung heeft er voor gekozen de update naar 4.2 niet door te laten gaan vanwege problemen met het porten van Touchwiz.
ik draaide getallen inderdaad om, 't is 4.1.2 en niet 4.2.1
Mar dan nog heeft de S2 een extra update gekregen, 4.1 zou er in eerste instantie ook niet komen.
Mensen kopen samsung ook voor de skin en vanwege de naam wees eens eerlijk bijna iedereen die een samsung gsm koopt heeft er helemaal geen verstand van
Nou ja ze moeten volgens mij dus wel maar meer snelheid zou ik niet verwachten
Samsung gaat met touchwiz blijven
Veel mensen weten niet eens dat touchwiz android is
Ik heb al mensen gehoord die zijden ik wil een galaxy maar ene van sony
Ipv een android van sony of een xperia dus ja
Bij veel mensen is galaxy al een synoniem voor android
Samsung gaat nu moeten werken met touchwiz de mensen willen niks anders als ze er cyanogen op gaan gooien denken sommige mensen zelfs dat er geen android op draait
Dus ja zelfs komt de update op de ace 2 zul je weinig verschil merken
Dat vind ik knap.
Ik kan er namelijk geen touw aan vastknopen.
Hier ook een S3 op 4.1.2 en dat werkt prima.
Maar om nou te roepen dat Galaxy gelijk staat aan Android... nee.
Voor mij is het voordeel van Kit Kat op de S3 onduidelijk. Ik denk dat ik pas als die komt.

[Reactie gewijzigd door Permutor op 8 december 2013 19:02]

IK snap @izzet3838 z'n verhaal prima.

Wat hij bedoelt te zeggen (en daar sluit ik me volledig bij aan en daar ben ik nie tde enige in), is dat het grootste deel van de baggerperformance bij midrange telefoons van Samsung wordt veroorzaakt door de Touchwiz interface en aanverwante bloatware die Samsung installeert.

En wat @izzet3838 ook bedoelt is dat Samsung dat vast niet zal gaan veranderen omdat veel mensen mede daarom juist Samsung helemaal fantastisch vinden. Hij zegt ook niet Galaxy gelijk staat aan Android, maar dat mensen "Galaxy" als een 'type telefoon' zijn gaan zien. En daar zijn de afgelopen tijd ook al genoeg marktonderzoeken over verschenen. Je hebt Iphone, Android en je hebt "Galaxy".

Fijn voor jou dat op jouw s3 4.1.2 prima werkt. Dat mag ook wel op het high end toestel van 2012 zeg 8)7. Het is maar waar je je dikke GPU en hoog geklokte cores aan wil verstoken.
Onderzoeken is een groot woord. Veel bedrijven gaan (op moment dat een klant een suggestie geeft) dit ook bij de lijst zetten met "in onderzoek". Ergens zal een zo'n lijst wel bestaan en dit bij elk bedrijf (ook dus bij HTC met al hun low-end devices).

Zo'n lijst wordt waarschijnlijk opgebouwd op basis van hoe goed het toestel verkocht, hoeveel het nog in gebruik is, hoeveel klanten er om klagen, hoeveel het toestel als budget nog heeft (als het toestel al vaak gekampt heeft met problemen dan zal dit budget waarschijnlijk op zijn), hoeveel het kost enz
Het uiteindelijke lijstje van de toestellen die het halen is meestal vele malen korter.
Verder zegt deze screenshot niets over in welke fase ze zitten. Als ik de plannen van een van onze project managers vast neem kom ik ook fantastische dingen tegen, maar het is juist hun job om alle mogelijk risico's, voordelen, opties,... in kaart te brengen.

Enige wat deze screenshot wel doet is vragen rijzen. Mensen gaan dan bij Samsung opnieuw klagen en dit maakt de vraag opnieuw wat groter waardoor ze mogelijk gedwongen worden om een actie te doen.
Ook de grootste reden waarom zulke documenten het bedrijf normaal gezien niet snel mogen lekken. De persoon dat dit op internet heeft gezet mag dus hopen dat hij zich niet in problemen brengt.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 8 december 2013 12:19]

en in sommige gevallen na een grote update weer een "nieuwe telefoon"
Zit je nou serieus Samsung een argument te geven om het niet te doen? Want wat Samsung het liefst wil is je een nieuwe telefoon verkopen.
Raar dat ze de Galasy S2 er dan ook niet ineens bijnemen zou ik zeggen.
Is nog niet te oud en werkt perfekt met custom roms op 4.3.1.
Die zou dat ook perfekt kunnen gebruiken en is een toestel met nog altijd veel potentie tegenover veel nieuwere toestellen vind ik.

[Reactie gewijzigd door Opuske op 8 december 2013 11:46]

Er toch een 18 maanden update beleid bij android.
Dan valt de S2 buiten de update omdat. Deze telefoon al ouder is dan 18 maanden..
Als klant zijnde een onbegrijpelijk beleid. Je betaald meer dan 400 euro voor een toestel bij launch, dan mag je toch zeker wel verwachten dat er 2 jaar na data nog updates voor uitkomen? En al helemaal als de hardware er ook geschikt voor is.

Levensduur van de S2 ligt gewoon boven de 18 maanden, toestel kan nog prima mee, en dat is een feit. Ik heb bij aanschaf overigens nergens gelezen dat er maar 18 maanden support is. Dus wanneer iemand een toestel 6 maanden na launch koopt, dan is er nog maar 12 maanden support? Onbegrijpelijk.....

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 8 december 2013 11:56]

Je betaald voor de telefoon en de software die erop staat(tenminste voor de samsung apps en aanpassingen want android is gratis).

Je hebt dus geen recht op updates zolang de telefoon naar behoren werkt omdat je daar ook niet expliciet voor betaald. Je hebt er alleen recht op als er echt niet iets werkt(een bug) dan zijn ze wel verantwoordelijk om het probleem te verhelpen want een apparaat moet deudelijk werken volgens de wet, let op dat betekent dus niet snel werken of vloeiend of het nieuwste van het nieuwste draaien erop.

En voordat mensen met het windows xp verhaal komen, ja die is achterlijk lang ondersteund maar als dat niet gedaan was en iedereen een out of the date windows xp instalatie gebruikten met allemaal beveiligings problemen was het internet simpel weg nu een groot botnet geweest laat staan andere gevolgen van miljoenen wereldwijde geinfecteerde pc's naast een botnet >.>
Om iets bij te voegen bij het Windows XP verhaal: Microsoft heeft Windows XP zolang ondersteunt in beveiligingsupdates, het is niet dat ze er direct nieuwe features hebben ingestoken (zoals je dus zei: als iets niet naar behoren werkt). En voor Windows Vista en al de volgende Windowsen moest je betalen, die kreeg je ook niet zomaar (op uitzondering van W8.1 na).

Daarbij komt dat veel elementen in Android, geüpdate worden door een app (zoals Google Play, Google Play Services, Gmail, Maps, etc). Dus wanneer je Android 4.0 hebt, kun je voor 90% dezelfde ervaring hebben als Android 4.4.

Dus ik vind het ook logisch dat je niet per se moet verwachten dat HTC en Samsung je gsm een update geven naar de nieuwste versie voor 2 jaar lang. Als je een TV koopt, dan verwacht je toch ook niet dat de ervaring van het TV kijken over de 2 jaar zal verbeteren? Of dat een printer nieuwe features krijgt? Je betaalt toch juist voor een nieuwe gsm omdat deze nieuwe features wilt?
Als je een TV koopt, dan verwacht je toch ook niet dat de ervaring van het TV kijken over de 2 jaar zal verbeteren? Of dat een printer nieuwe features krijgt? Je betaalt toch juist voor een nieuwe gsm omdat deze nieuwe features wilt?
Wel als het gaan om software die in veel gevallen een tijdlang te updaten is. Mijn tv krijgt ook nog regelmatig updates voor het zogenaamde Smart gedeelte. In het algemeen krijgt veel hardware softwarematige updates (o.a. firmeware) die soms ook functionaliteit toevoegen of bestaande functionaliteit verbeteren. Zo kan het dus ook dat daardoor de kijkervaring op je tv beter wordt of de kwaliteit van de fotoś die je met je smartphone maakt. (De software-update van de Hubble telescoop is wel het mooiste voorbeeld in deze. :+)
Ik verwacht wel dat de Android kernel voor langer als 18 maanden voorzien wordt van beveiligingsupdates, net zoals Microsoft dat doet mijn zijn Windows. Reken er maar op dat er grote risico's zijn om lang een niet bijgewerkte Android telefoon te gebruiken. Als je telefoon met een geïnstalleerde bankieren app gehackt wordt en een bank komt erachter dat je een verouderde telefoon hebt (bv van 19 maanden oud) dan ben je gewoon de sigaar en kun je alle kosten van de eventuele schade zelf gaan betalen. Dus in mijn ogen is het gewoon noodzakelijk om updates te ontvangen. Voor fabrikanten is het trouwens ook een commerciële kans: lever een updatesupport voor een paar tientjes per jaar en iedereen is blij.
Dan lees je niet helemaal goed, vanuit de klant gezien is dit geen juiste werkwijze. Het gaat hier om apparaten die meer kosten dan een laptop, daar mag je betere support op verwachten.

Ik had niet gedacht dat ik nog ooit een iPhone zou overwegen, maar die 64-bit architectuur klinkt hier opeens erg aantrekkelijk (langere levensduur door een nu overkill in snelheid). Apple heeft bewezen wel updates te verstrekken voor zijn 'legacy' telefoons, en ik wil gewoon mijn software up-te-date kunnen houden zolang ik een toestel gebruik. Persoonlijk vind ik de opstelling en werkwijze van Samsung erg teleurstellend, ik ga in ieder geval overstappen. Mijn S2 was een erg fijn toestel, maar de support vanuit Samsung is gewoon bagger. En ja, dit is gebaseerd op een persoonlijke ervaring ;)

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 8 december 2013 13:56]

Apple heeft het ook een stuk makkelijker, zij maken minder telefoons, gewoon een a 2 telefoons per jaar tov samsung met een hele serie telefoons waaronder telefoons van rond de 100 euro daar kan je gewoon geen jarenlange updates op verwachten....
Dat je langere updates bij apple krijgt zijn ze wel geraden ook, je betaald immer 700+ voor zo'n ding waarbij je zowat de helft betaald voor een vergelijkbaar android toestel.
Apple heeft het ook een stuk makkelijker, zij maken minder telefoons, gewoon een a 2 telefoons per jaar tov samsung met een hele serie telefoons waaronder telefoons van rond de 100 euro daar kan je gewoon geen jarenlange updates op verwachten....
Dat je langere updates bij apple krijgt zijn ze wel geraden ook, je betaald immer 700+ voor zo'n ding waarbij je zowat de helft betaald voor een vergelijkbaar android toestel.
Leuk verhaal maar als klant heb je daar helaas niks aan, de klant vraagt er tenslotte niet om dat Samsung meer toestel types op de markt brengt dan ze kunnen of willen ondersteunen. Het is simpelweg een kwestie van keuze van de fabrikant of ze updaten of niet en die keuze is dus blijkbaar niet op technische gronden maar op economische gronden.

Overigens brengt Apple ook updates uit voor de iPod touch, die draaien ook onder IOS en kosten rond de ¤200,- Blijkbaar kan het dus voor een fabrikant zinvol zijn om ook goedkopere producten te ondersteunen.

Zelf heb ik een iPhone 4S en een Samsung Galaxy SII, ongeveer dezelfde generatie en, bij introductie, ongeveer hetzelfde prijspijl. Toch krijg ik vaker updates op de 4S dan de SII...
Gelukkig kon de S2 al meer dan de iPone met Android 2.3.4...

Het is eigen keuze wat voor telefoon je kiest. Als je dan later niet tevreden bent, dan koop je toch gewoon een ander toestel?
Je betaald voor de telefoon en de software die erop staat(tenminste voor de samsung apps en aanpassingen want android is gratis).
Als Android gratis is waarom bepaald Google dan op welke toestellen KitKat geïnstalleerd mag worden? Het kost Google toch niets zeg je.
En voordat mensen met het windows xp verhaal komen, ja die is achterlijk lang ondersteund maar als dat niet gedaan was en iedereen een out of the date windows xp instalatie gebruikten met allemaal beveiligings problemen was het internet simpel weg nu een groot botnet geweest laat staan andere gevolgen van miljoenen wereldwijde geinfecteerde pc's naast een botnet >.>
Je haalt het er zelf bij en waarom is mij een raadsel? Of je moet willen zeggen dat we straks dergelijke veiligheidsproblemen ook gaan krijgen met Android.
De versplintering aan versies is enorm en die wordt door Googles 18 maanden beleid hardnekkig in stand gehouden.
Het gaat leuk worden als in (iets) oudere versies grote veiligheidslekken ontdekt gaan worden en niemand mag zijn toestel meer updaten.
Google bepaald toch niet op welke toestellen Android staat? Google bepaald wel op welke toestellen hun apps (dus Google Services) mogen draaien.

Beste voorbeeld hiervan in BlackBerry. Daar draait een volledige Android onder, maar niet de Google diensten (bv play store) simpelweg omdat Google het niet toelaat (een van de vereiste is meer dan waarschijnlijk dat het moet kunnen draaien als zelfstandig OS).

Ik zie zelf geen problemen waarom Samsung, HTC, Sony,... geen toelating zouden krijgen om die extra Google diensten te mogen installeren op oudere toestellen.
Je betaald voor de telefoon en de software die erop staat(tenminste voor de samsung apps en aanpassingen want android is gratis).
Android op zich is dan wel gratis maar de fabrikant moet wel betalen voor het toevoegen van de Google Play Services en bijbehorende API's. Denk daarbij aan diensen zoals Google Maps en de Play Store.
In de praktijk betalen de meeste fabrikanten wel want een Android telefoon zonder de genoemde services en API's zal minder goed verkopen( eufemisme...)

Edit: overigens heb ik technologie in gebruik die na 10 jaar nog steeds updates en ondersteuning heeft. Lang ondersteunen kan dus wel, kwestie van willen voor de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 8 december 2013 13:06]

Als je een telefoon wil met lange ondersteuning, dan kan Apple dat bieden. Een iPhone wordt nu zo'n 4 jaar ondersteunt met security patches en apps. Wil je geen iPhone dan moet je dus geen ¤400+ uitgeven voor een android toestel. Maar bijv.: prijs iphone / 4 jaar * 18 maanden. Dus iets van ¤270.NB dat er slechts 1 toestel in die prijsrange is met een Android versie die nieuwer dan een jaar oud is (4.3, 4.4). Overigens een Motorola Moto G 8GB, een van de eerste telefoons uit de nieuwe ontwikkel pijplijn sinds Google Motorola overgenomen heeft.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 8 december 2013 13:09]

Als je een telefoon wil met lange ondersteuning, dan kan Apple dat bieden. Een iPhone wordt nu zo'n 4 jaar ondersteunt met security patches en apps. Wil je geen iPhone dan moet je dus geen ¤400+ uitgeven voor een android toestel. Maar bijv.: prijs iphone / 4 jaar * 18 maanden. Dus iets van ¤270.
Goed gedaan, 25minuten NA de post een "Apple is geweldig" opmerking.
Maar je vergeet dat een nieuwere IOS vaak voor de oudere modellen funest is
Ja, je kan het installeren, en hoe werkt Siri nu op de Iphone4 ?
Perfecte userervaring toch ?
Batterijduur, en snelheid ?
Fantastisch .. oh-nee..... het werkt ... met mankementen.

Leuk, een versienummertje omhoog kunnen, maar is het nuttig ?

Ik snap de updatewoede niet van sommigen.
Ik laat update's altijd links liggen, tot ik zeker ben van verbetering, en/of de noodzaak ( security vs features )
Siri is een beta ...
Er bestaat nog geen perfecte spraak herkenning, geen enkel fabrikant heeft dat nog perfect.
Siri is een beta ...
Er bestaat nog geen perfecte spraak herkenning, geen enkel fabrikant heeft dat nog perfect.
Dus de 'beta' ( die als USP gegeven is, werkt gewoon op de iPhone4 ?
[...]

Als iOS en Android developer : jazeker. Je moest eens weten hoeveel ellende het is al die oude Android versies te ondersteunen.

Een beetje een Android app hangt vol met support-libraries om alle verschillen tussen verschillende versies op te vangen. Het begint haast op JavaScript te lijken wat dat betreft.
Dat het een ellende is voor ontwikkelaars, dat kan ik begrijpen.
Maar dat wil niet zeggen dat de versieupdate heilig is voor de eindgebruiker.

Zeker met IOS7 heb je als ontwikkelaar even veel problemen, of keuze's
Ik kwam een app tegen die niet op de iPad2 wilde installeren, omdat ik nog op IOS6 zit.
Lekkere compatibility is dat dan, ik wil geen IOS7 op de iPad2 vanwege de accuduur en haperingen die KUNNEN optreden ( nu dus geen last van, wil ik zo houden )
Zou mijn Ipad niet fijn werken met IOS7, kan ik niet terug .. zit ik met een waardeloos apparaat, waar de functie's ontbreken.

Dan heb ik liever geen update's, dan dit soort dingen.
Ik ben tevreden met de ipad, hij doet wat ik wil, en doet dat beter dan menige 10" androidtablet in die categorie.
De 7" Nexus doet weer andere dingen beter in mijn ogen, dus liggen ze bij elkaar in de buurt, en kies ik het device wat ik "nodig" heb.

Geen reden om oorlog over te voeren imo

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 9 december 2013 09:24]

Leuk, een versienummertje omhoog kunnen, maar is het nuttig ?
Als iOS en Android developer : jazeker. Je moest eens weten hoeveel ellende het is al die oude Android versies te ondersteunen.

Een beetje een Android app hangt vol met support-libraries om alle verschillen tussen verschillende versies op te vangen. Het begint haast op JavaScript te lijken wat dat betreft.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 8 december 2013 14:50]

Ik geef gewoon een serieus bedoelde prijsvergelijking. Als je support van de fabrikant en apps echt belangrijk vind, dan is dit een logische conclusie. Waarom moet dat nu weer moddergooien worden?

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 8 december 2013 14:15]

Hij heeft gewoon een punt, een android toestel krjigt btw 1 a jaar aan updates dus laten we zeggen anderhalf jaar en je betaald zo'n 400 euro dus per jaar betaal je 400/1.5=267 euro

Ten opzichte van een iphone waarbij je 3jaar aan updates krijgt en 700 euro neerlegt dus per jaar betaal je 700/3=233 euro

Dus het verschil is niet zo groot MAAR je kan in het android geval ieder anderhalf jaar een nieuwe halen en in het apple geval iedere 3jaar dus je krijgt meer voor je geld bij een android toestel dan bij een iphone.

Dat is ook niet zo erg vreemd sinds apple een winst marge van 30% heeft op hun toestellen tov andere merken met rond de 15%.

En niet te vergeten kan je een android toestel altijd nog updaten met een custom rom waarbij een alleen maar gejailbreaked kan worden en dat is... hetzelfde als android al standaard kan(apps sideloaden).
Tsja, een punt. De high-end iPhone is ongeveer 1,5 tot 2 jaar lang sneller dan een nieuwe mid-end (~¤270) Android telefoon. Dus de resterende 2-2,5 jaar zit je onder de markt.

Met een mid-end android toestel die je ieder 1,5 jaar vervangt pak je het middelste deel van afwaardering van een iPhone mee. Maar ben je in het begin langzamer uit. En het laatste jaar sneller dan de iPhone, die de aankomende iOS update niet meer zal krijgen (dwz: die het vierde jaar in gaat).

Overigens gaat dit sommetje in de nabije toekomst veranderen. Want de 2x per jaar versnelling van mobiele ARM is de rek wel ongeveer uit. Ze lopen nu nog slechts 3 jaar achter op mid-end laptops. iOS (en Android hopelijk ook) zal dan langer ondersteunt worden, omdat er minder verschil is tussen huidige en oudere toestellen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 8 december 2013 15:28]

Ik geef gewoon een serieus bedoelde prijsvergelijking. Als je support van de fabrikant en apps echt belangrijk vind, dan is dit een logische conclusie. Waarom moet dat nu weer moddergooien worden?
Geen moddergooien, en een serieuze prijsvergelijking ?

Dus omdat een toestel geen update meer krijgt, is het direct waardeloos ?
Ik heb een TV in de woonkamer, die nog NOOIT een update gekregen heeft, maar nog altijd functioneel is.
Beter kan je naar de levensduur van het apparaat kijken, lijkt mij ...

De S2 is in veel gevallen nog steeds functioneel, en vrijwel alle apps werken nog.
De redenatie dat de waarde van een telefoon gebaseerd moet zijn op een iphone / 4 * 18maanden is dus ook een totaal uit de lucht gegrepen (waan)idee, want de iPhone is geen waardebepaling voor de rest van de wereld
Ik heb bij aanschaf overigens nergens gelezen dat er maar 18 maanden support is.
Sterker nog ze hebben er helemaal niks over gezegd dus je verwachting die je hebt heb je ZELF tussen je oren bedacht ;)

Neemt niet weg dat ik het ook slecht vind (de S2 is namelijk nog een prima mid end toestel) maar die verwachting kan je een ander niet de schuld van geven, dat is echt je eigen schuld!
Dus wanneer iemand een toestel 6 maanden na launch koopt, dan is er nog maar 12 maanden support? Onbegrijpelijk.....
Waarom onbegrijpelijk? De S2 was toen iets van 30% goedkoper dan bij de launch, waarom zou je precies hetzelfde moeten krijgen als iemand die wel die 30% meer betaald had?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 december 2013 12:11]

Prijs zou in deze niet hoeven uitmaken. Je koop geen speeltje van 100 euro, 6 maanden na launch was de S2 nog steeds een high-end toestel.

Ik begrijp de opstelling van veel mensen in deze totaal niet. Slechte support vanuit een fabrikant is altijd een kwalijke zaak. De S2 is nog steeds een prima toestel, welke met gemak 4.4 kan draaien, veel mensen vervangen hun telefoon pas nadat deze defect gaat, en de levensduur van telefoons ligt gewoon ver boven de 2 jaar mits het gebruik er naar is.

De opstelling van Samsung in deze vind ik erg slecht. Maar goed, alternatieven voldoende zou ik zeggen ;)
We moeten niet vergeten dat er kort geleden een galaxy s2 lus is uitgebracht dus daar moeten ze wel op z'n minst nog updates voor uitbrengen en dus misschien ook voor de originele s2 ;)
de galaxy s2 plus is in feite een S3 mini in het jasje van de S2. dus met mindere specs als de S2...
Ik heb bij aanschaf overigens nergens gelezen dat er maar 18 maanden support is. Dus wanneer iemand een toestel 6 maanden na launch koopt, dan is er nog maar 12 maanden support? Onbegrijpelijk.....
Hier staat wat meer info
Ik zou ook graag willen dat mijn S2 deze update nog zou krijgen. Ik ben echter bang dat Samsung dit model te oud vindt om nog te updaten.
Ik denk dat modellen als de ace 2 net op het randje zitten.
Waarom de drang om zo nodig te updaten dan eigenlijk? Ok het is voor tweakers etc misschien interessant maar voor het gros zal het geen zier uitmaken als er weer een update is, deze zullen eerder bang zijn "dingen kwijt te raken"

Ik snap al die ophef elke keer in de reacties niet als er iets over android updates in het nieuws komt, de toestellen zoals je ze kocht waren goed en nu ineens niet meer. Vaak zijn het ook .1 updates ipv de gang van android 2 naar 4 wat inderdaad wel een belangrijke was (en dus ook rechtvaardig om over te zeuren als je deze niet kreeg).
Is dit een serieuze vraag? Je doet updates omdat sommige apps pas werken vanaf een bepaalde versie natuurlijk.
en natuurlijk ook dat bepaalde apps juist niet meer werken

nee updates zijn alleen interessant bij problemen of extra features
Persoonlijk vind ik soepel werkende software belangrijker dan extra features.
hier net zo, heb 4.22 al gehad, maar ben weer mooi teruggegaan naar 4.1.2
wel een custom.
maar alles draaid naar behoren, naast lekker vlot werken vind ik betrouwbaarheid en stabiliteit ook prettig.
Een smartphone is vergelijkbaar met een PC (qua openheid naar buiten toe) en heeft dus per definitie last van beveiligingsproblemen. Ik vind het vreemd dat mensen een telefoon als iets anders zien terwijl ze wel een virusscanner op hun PC installeren en bijna dagelijks op updates controleren. Een smartphone is gewoon een mini-PC en tegenwoordig voor de malware programmeur een geweldig mooi terrein om aan de slag te gaan (mocht dit al niet het geval zijn)
Het is toch lachen dat al die mensen met kritiek op de iphone (akkoord dat hij te duur is) toch kiezen voor een goedkopere HTC/Samsung maar na 1j soms geen updates meer krijgen, terwijl je bij apple zeker enkele jaren updates krijgt.
Zelfs de 3GS heeft nog ios6 gekregen, terwijl het bij de introductie ios3 had (als ik me niet vergis).
Een smartphone van 400euro die na 1 jaar (met bugs) geen update krijgen is ook een heel dure telefoon.
Updates for the sake of updates is ook niet per definitie goed. Er zijn behoorlijk wat mensen die helemaal niet blij zijn met iOS updates op hun oude toestel omdat het er enorm traag van wordt. Dan hebben we t ook wel over modellen als 3GS en 4 inderdaad, maar het is wel zo dat die updates niet altijd geweldig zijn.

Bij Android kan een update niet altijd, maar nu 4.4 drastische optimalisaties heeft gekregen voor goedkope hardware is t weer interessant voor updates, die toestellen kunnen er dan zelfs sneller van worden. Mooi dus dat dit onderzocht wordt, nu HTC nog hehe.
Ja god wat ben ik blij met die updates. Ik zit met mijn 3GS op ios 6 en ik heb nu zelfs de nieuwe functie genaamd app crasher. Dit ding is nu traag als de neten en volgens mij bedoeld om me over te halen een nieuw toestel te kopen. Ik zou echt niet altijd blij zijn met nieuwe updates.
Laat ze eerst maar de update van 4.3 voor de Galaxy S3 geven. Deze zou in November komen, maar is er nog steeds niet
Als je niet perse de Nederlandse versie wil hebben kun je hier bijvoorbeeld UK versie ophalen en flashen. Wellicht dat je het dan ook in het Nederlands kan instellen tijdens de installatie.
Zover ik weet is die versie multilanguage en heeft hij inderdaad nederlands ook als optie ^^
samsung gaat die update zowizo weer verpesten met touchwiz bloatware,
een belangrijke reden dat ik geen android meer bij samsung koop
of je zet CM er op en heb je de laatste Android zonder bloatware. (Een andere ROM zo ook kunnen maar ik heb alleen ervaring met CM)
is ook een oplossing, maak ik behoud graag mijn garantie
Dat zou mooi zijn. Want juist die goedkopere toestellen worden vaak in een zakelijk segment ingezet en moeten worden beheerd met MDM software, wat vaak weer vereist dat er een recente versie van Android op draait.
En nu maar hopen dat Samsung wat sneller updates uitbrengt dan voorheen, maar dat is weer een heel ander verhaal...
Precies, juist voor de low-end/midrange toestellen is KitKat een hele mooie update, op mijn S3 loopt alles al prima soepel sinds de eerste versie van Jelly Bean (4.1), en dat is met KitKat (CM11) nog iets fijner geworden. Maar zeker op de goedkopere (of oudere) toestellen zal je dat nog meer merken! Zeker een goede zaak dus! Mits deze update er daadwerkelijk gaat komen uiteraard.
Als ze überhaupt updates uit brengen
Ach ja, we klagen allemaal dat het maar zolang duurt (ik ook).
Maar wat missen we nu eigenlijk als we Kitkat niet installeren.?
Mijn Siii doet het prima...ik mis niks..
Soms willen we maar vernieuwen omdat het kan, niet om wat je niet mist

gr. John
Naja, Android app ontwikkelaars die oude 'API levels' moeten ondersteunen. Beveiligings verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 8 december 2013 13:13]

Waarom willen mensen zo graag updates. Als een telefoon goed werkt dan is het toch goed. Het is anders als er veel bugs in zitten.
Apple update wel maar ook vaak om bugs te verhelpen ook al geven apple gebruikers dit niet zo snel toe. Sommigen vinden het normaal dat je contacten af en toe verdwijnen.

Ik zelf heb natuurlijk ook het liefst updates omdat ik hoop dat de telefoon er beter van wordt. Helaas is dat in de praktijk niet altijd zo en moet er weer een update komen.

De Sony Xperia S was met GB 2.3.7 heel goed, maar is met alle updates alleen maar minder geworden.
Mijn S4 was met 4.2.2 gewoon goed en is met 4.3 ook goed met wat kleine verbeteringen.

Kortom updates zijn welkom, als ze maar goed werken en niet alleen om mensen gerust te stellen dat ze de nieuwste Android versie hebben.
De android updates dienen niet alleen voor de mensen gerust te stellen dat ze de nieuwste versie hebben. Een nieuwe android versie houdt in dat er beveiliginsproblemen opgelost worden, daar wordt namelijk bijna nooit over gesproken maar tot en met android versie 2.3 zijn de androids zeer kwetsbaar, en hoe ouder ze worden hoe kwetsbaarder ze worden.
In de releasenotes van iOS updates staan de bugfixes gewoon genoemd. Niemand die dat ontkend.