Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Microsoft gaat zijn app-winkels voor Windows en Windows Phone samenvoegen en dit gaat in de lente van 2014 gebeuren, zo zou het bedrijf bij een interne bijeenkomst hebben laten weten. De bundeling zou plaats moeten vinden bij de release van de GDR-update voor Windows 8.1.

Bij een interne bespreking zou Terry Myerson, hoofd van de besturingssysteem-tak bij Microsoft, volgens The Verge gezegd hebben dat het doel is om bij de 'nieuwe releases' van Windows en Windows Phone de app-winkels van beide OS-en samen te voegen. Die releases zouden naar verluidt Windows Phone 8.1 en een GDR-update voor Windows 8.1 zijn, die beiden in de lente voor 2014 worden verwacht. Microsoft belooft al langer een gezamenlijk app-platform uit te rollen.

Onduidelijk hoe Microsoft de verschillende apparaten van de juiste apps gaat voorzien. Volgens ZDNet gaat Microsoft mogelijk apps compilen voor ontwikkelaars via zijn Azure-clouddienst. De site wijst ook op de mogelijkheid om de code van bepaalde apps op Azure te laten draaien en de programma's te streamen naar smartphones, tablets en pc's, al lijkt het onwaarschijnlijk dat Microsoft voor deze methode kiest voor alle apps.

Het samenvoegen van de Windows Stores zou in ieder geval visueel een einde maken aan het relatief lage aantal apps in de Microsoft-winkels ten opzichte van Android en iOS. Ook zou het bijdragen aan een uniforme 'Windows-beleving', zoals Microsoft al lang graag wil bieden.

Windows Store Image

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Wat ik mij afvraag is hoe ze de aankoop van dezelfde app voor de verschillende systemen gaan regelen. Nu betaal je twee keer voor bijv. wordfeud, 1x WP8 en Win8. Hopelijk wordt dit straks 1x betalen voor de app op beide systemen.
Dat wordt inderdaad het meest interessant. Als je zo 1 keer iets kan kopen onafhankelijk van het platform (laten we de XBox One er eens bij halen) pakt Microsoft toch wel een heel groot streepje voor op Apple en Android.
Ik denk dat de Game store dan wel vol gaat lopen met meuk (zoals nu het geval is), maar aan de andere kant is dit wel een leuke mogelijkheid voor indie programmeurs. Toegang tot de massa wil nog niet zeggen dat dit tevens ook kwalitatief hoogwaardige games gaat opleveren. Hier moet dan wel een kwaliteit keuring gaan plaats vinden.
Waarom zou dat anders zijn als met andere Stores. Hebben Google Play en apple store meer fart apps gekregen sinds de Tablet apps erbij zijn gekomen. Misschien in totaal, maar ook procentueel?
Eens.
1x kopen en op 81 verschillende apparaten (smartphone, tablet, laptop, desktop, Xbox One) kunnen gebruiken, zou erg vet zijn en een USP t.o.v. de concurrentie.
Leuk, maar zolang Windows 8 x86 draait en RT ARM, kun je dus nooit dezelfde apps draaien zonder virtual machine met overhead. MS is gewoon een paar jaar te vroeg begonnen met deze grote push voor uniformiteit. Als de nieuwe Atom-chips er zijn en je smartphone x86 compileert worden dit soort dingen mogelijk. Nu is het nog verspilde moeite en vervreemden ze alleen hun userbase maar.
Dat kan wel. Je kunt namelijk meerdere binaries aan dezelfde applicatie in de store koppelen. De store zorgt er dan voor dat er voor x86-devices de x86-binary gedownload wordt, en voor ARM-devices de ARM-binary.
Voor ontwikkelaars is het ook heel simpel: ze kunnen in Visual Studio gewoon dezelfde code voor meerdere architecture bouwen, en selecteren welke ze naar de Store willen submitten.

De Google Play Store doet het ook op deze manier trouwens (ook daar zijn er x86, ARM en MIPS-varianten).
Wanneer je een app package maakt om naar de Windows Store te uploaden, worden er meerdere compilaties gedaan voor zowel x86, x64, als ARM platform, zodat je 3 verschillende packages krijgt. Zou me niets verbazen dat er dan een 4e package bijkomt voor Windows Phone. Als je app daarvoor geschikt is natuurlijk en je dat wilt.
Ah, ja, dat kan natuurlijk ook.

Door naar mijn volgende punt: Ik kan geen app verzinnen die ik op mn Android-telefoon heb die ik op de desktop zou willen kunnen draaien, en geen enkele app in de Windows Store mis ik op m'n telefoon. Het enorme verschil in DPI en schermgrootte zorgen ervoor dat je voor allebei de apparaten een compleet andere interface nodig hebt, waar Microsoft het geloof ik niet mee eens is.Voor PC kleine knoppen dicht op elkaar omdat je met een muis precies kan mikken, en op mobile veel meer ruimte om met mn dikke worstenvingers iets te kunnen raken.

Moet er dus niet alleen 4 keer gecompileerd worden, maar ook nog 4 verschillende (of 1 adaptive) UIs gebouwd. Maakt devven er niet makkelijker op.
Waaro 4 verschillende UIs? 1 voor PCs en tablets en 1 voor je smartphone. En klaar. En zelfs dan is het nog de vraag of smartphones niet gewoon de PC en tablet interface kunnen gebruiken.
Een tablet heeft een touchpaneel. Je vinger is zeker 50 pixels breed als je hem op dat scherm zet. Je muiscursor zit altijd op 1 pixel.

Compleet andere HID, heb je ook een andere UI nodig. Kleinere knoppen en dropdown menus werken goed met een muis, en wat goed werkt op een tablet weet ik niet, ik heb het nog nooit goed gezien.

Jij neemt misschien met minder genoegen, ik niet.
De meeste Apps uit de store die op Windows 8 x86/x64 draaien, draaien ook zonder problemen op Windows RT. Het is dus een heel verstandig en goede stap in mijn ogen.

Enige issue zal het probleem met resolutie / navigatie binnen de verschillende versies (Phone vs. Windows 8.1) zijn lijkt mij.
Goede zaak, wel moeten programmeurs nu (nog) meer resoluties en hardware in de gaten houden, wanneer er niet standaard wordt gefilterd. Verder word nu het app aanbod wel makkelijker uitgebreidt.
Het wordt wel uitgebreid inderdaad, maar ik vraag me af hoe ze dat precies willen gaan doen. De vele achtergrondafbeeldingen of interface-elementen zijn bv specifiek voor WP gemaakt. Ga je die dan als een soort emulator draaien (met geforceerde resolutie) of hoe willen ze dat doen?

Verder ben ik benieuwd of dan ook WinJS naar Windows Phone komt. Die mist ook nog steeds, waardoor html-apps nog steeds vrij lastig zijn (zonder extra library of andere hulpmiddelen).

Overigens juich ik het wel toe dat de SDK's dus samengevoegd gaan worden. Vond het al vrij onzinnig om deze 2 platformen zo te scheiden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 september 2013 12:39]

Ik denk niet dat apps 1 op 1 op de verschillende toestellen zullen draaien. De achterliggende code zal gemeenschappelijk kunnen zijn, maar de interfaces moeten nog steeds ontworpen worden per toestel. Bij het indienen in de Marketplace moet de dev dan aangeven of het Windows 8, Windows Phone of beide is. Het toestel waar het dan op draait toont de juiste interface. De dev moet dus 2 GUI's maken in de plaats van 1, daar staat tegenover dat hij vroeger 2 apps moest creŽren/compileren en nu slechts 1.
Is het niet zo dat sinds enige tijd je in Windows Phone Dev center binnen 1 app meerdere XAP bestanden kan toevoegen om bijvoorbeeld onderscheid tussen OS versies te maken ( 7.x , 8 )?

Mogelijk dat ze dit verder doorzetten naar de Windows Store. 1 App, maar meerder XAP's. dat lost ook het betaal probleem op volgens mij, 1 App betalen en op alle platformen installeren.

[Reactie gewijzigd door n_n op 27 september 2013 12:44]

Klopt, dat is mogelijk, maar het is volgens mij niet wenselijk om altijd meerdere versies te moeten uploaden, tenzij het makkelijk is om van een bestaande app een desktop-variant te maken.

Ben erg benieuwd hoe dit gaat werken, maar beide SDK's moeten dan aardig wat updates krijgen voordat dit allemaal goed gaat werken.

Overigens hoop ik zelf nog steeds dat ze meer verschillende elementen toe gaan voegen aan de XAML editor. Ik mis toch nog wel wat elementen (voornamelijk formulier-elementen) die het geheel toch wat makkelijker kunnen maken voor mensen met een mindere achtergrond. Nu heb je voor redelijk simpele dingen toch elke keer weer een externe library nodig.
Klopt, dat is mogelijk, maar het is volgens mij niet wenselijk om altijd meerdere versies te moeten uploaden, tenzij het makkelijk is om van een bestaande app een desktop-variant te maken.
Hier ben ik het deels wel mee eens, maar er zullen altijd zaken zijn die wel op een desktop kunnen en niet op een telefoon, waarom zou dit dan wel in de App moeten zitten.
Daarnaast zouden door de verschillen apps misschien onnodig groot kunnen worden.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ze dit gaan uitvoeren
Misschien is dit goed te vergelijken met een iPhone app op een iPad voor de eindgebruiker.

Ik vraag me wel af hoe dit voor ontwikkelaars gaat worden, "Metro" apps zijn toch net iets anders voor ontwikkelaars.
Inderdaad. Plus dat je in dit rijtje ook nog eens de Desktop/Laptop kan zetten. Dus 3 type apparaten t.o.v. 2 van Apple.

Het zou wel heel mooi zijn!
Veel hangt ook af van welke app het is natuurlijk. Niet elke app is nuttig om elk van de drie platformen te draaien. Het is vooral leuk dat je de mogelijkheid hebt om 1 app functioneel uit te werken en dan ze eventueel afgeslankt op andere platformen tevens uit te kunnen rollen.
Dit is wel een slimme set.

Werkt de Windows Store ook net als die van Apple? Oftewel: een stuk software is gericht op telefoon, tablet of beide (universal) en dan dus nu ook desktop? Ik zou zo'n benadering bij Apple ook wel willen. Er zijn flink wat apps die nu op iOS werken die ik ook wel op m'n MacBook zou willen. One Stop Shop is dan wel prettig.
Nog niet, de Windows Store heeft eigenlijk alleen nog desktop-apps. Welliswaar schalen ze mee, maar gezien Windows 8 nog niet is uitgebracht op kleine apparaten (zoals apparaten met een smartphone-beeldschermformaat) weten we dat nog niet echt. Ik vraag me dan ook af hoe ze dit willen gaan doen want het lijkt me sterk dat de huidige apps meteen compatible zijn.
Dat de store "eigenlijk alleen nog desktop-apps" bevat lijkt me een verwarrende opmerking. De store bevat toch al zeer veel pure Metro of new interface apps.
Deze apps moeten ook de snap modes van windows ondersteunen. 1 van die snap modes lijkt erg op een verhouding zoals je die kent in smart phones.
Dus een metro app zou vrij makkelijk ook op windows phone kunnen werken wat interface betreft. Dwingt de app bouwer ook om die snap modes goed te ondersteunen.
Andersom is het wel lastiger, de windows phone apps zouden goed in snap mode kunnen werken, maar niet in full screen.
Maar zo heb je wel ook een ervaring voor windows phone apps onder windows 8.
Echter zitten er natuurlijk wel verschillende in de features. Maar door de stricte api regels en de invoer van standaard contact lijsten etc ook onder windows 8 is dat verschil zo heel groot niet, een app mag al niets met de telefoon doen bijv.
Klopt, zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar de smalste "snap modus" van de Twitter app. Die lijkt als twee druppels water op de twitter WP8 app.
Dit laat wat mij betreft wederom zien dat ze het nog steeds niet begrijpen bij MS.

Ze moeten juist windows en windows phone voor telefoons en tablets gaan schijden.

Het zijn 2 compleet verschillende apparaten met een compleet verschllend gebruik en hebben dus niets aan een gezamelijke app store aangezien de apps voor tablets en telefoons compleet niet interesant zijn voor desktops.
Volgens mij begrijpen ze het juist prima: Waarom zouden ze een speciaal OS ontwikkelen voor tablets, als de hardware voor tablets toch krachtig genoeg is om een volwaardige Windows te draaien? Dan kun je veel beter de technologie delen, dan kun je veel efficienter ontwikkelen.
Het enige dat Windows nodig heeft om geschikt te zijn voor tablets, is een touch-vriendelijke interface, en die hebben ze met de Modern UI op Windows 8 geintroduceerd.

De volgende logische stap is dan dat smartphones ook een volwaardige versie van Windows gaan draaien. Op dit moment is Windows Phone nog een iets versimpelde versie van Windows 8. Maar het is natuurlijk geen gek idee om alvast te zorgen dat Windows Phone apps ook op tablets met de volwaardige Windows 8 gaan draaien. Dat is dan meteen een stap dichterbij om smartphones Windows 8 te laten gebruiken. De apps zijn er dan al.

Sowieso is er blijkbaar wel wat interesse in het draaien van smartphone/tablet apps op een desktop PC, getuige het bestaan van BlueStacks: http://www.bluestacks.com/

Maar in het geval van Windows lijkt me dat toch meer een bijverschijnsel, en zal de voornaamste reden zijn om de technologie van Windows 8 zo veel mogelijk te delen op verschillende devices.
Een touch interface en muis zullen NOOIT hetzelfde werken een aangezien iedereen een 22 inch of groter scherm heeft op zn pv zal de inpot op een 10 inch tablet nooit zo makkelijk zijn als op een pc.
Dit maakt programmas simpeler op de tablets en telefoons omdat er minder ruimte is voor knoppen en de knoppen ook al groter moeten zijn.
Op een pc kan je dus veel meer features inbouwen die ook nog eens makkelijk toegankelijk zijn.

Een tablet en telefoon blijft voor basis taken en een pc blijft toch echt meer voor de geavanceerde taken en daarom zullen apps nooit gelijkwaardig worden tenzij een slimme vogel ergens directe hersen input zonder maf kapje op je hoofd bedenkt.

Maar als dat ooit al komt duurt dat nog wel een jaar of 100+ dus voor nu is het wat mij betreft het beste om mobiele apps en desktop programmas geschijden te houden aangezien ze met de huidige input nooit gelijkwaardig zullen worden.

en daar komt nog bij dat de rekenkracht op tablets en telefoons zelfs die van de laatste releases (snapdragon 800) nog lang niet op het prestatienivo zitten van een desktop cpu.
Een touch interface en muis zullen NOOIT hetzelfde werken
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik had het over het delen van de achterliggende technologie (in feite doet Android dat ook voor een deel: gebruikt de linux-kernel, en graphics gaan via OpenGL ES, dat veel lijkt op OpenGL op de desktop, om maar wat te noemen).

Misschien moet je eerst m'n reactie eens lezen. Want jouw hele verhaal gaat hooguit over mijn ene opmerking van BlueStacks, waarvan ik zelf ook al zei dat dat wsch bijzaak is.
en daar komt nog bij dat de rekenkracht op tablets en telefoons zelfs die van de laatste releases (snapdragon 800) nog lang niet op het prestatienivo zitten van een desktop cpu.
Dat hoeft ook helemaal niet. We hebben het hier over het OS, en een OS dient zo efficient mogelijk om te gaan met resources, zodat applicaties zo veel mogelijk van die resources tot hun beschikking hebben.
Windows 8 kan makkelijk draaien op een moderne Atom of ARM met iets van 2 GB geheugen.
Windows heeft wel op veel minder krachtige platforms gedraaid.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 27 september 2013 14:24]

aangezien iedereen een 22 inch of groter scherm heeft op zn pv zal de inpot op een 10 inch tablet nooit zo makkelijk zijn als op een pc.
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Wat je in het begin van je reactie schreef is waar. Touch- en muis-input zijn verschillend, maar dat betekent niet dat de een per definitie superieur is aan de ander. Op mijn 10.6" Surface Pro kan ik met mijn niet-dominante hand (links) een stuk beter en effectiever het "canvas" van een programma manipuleren (zoomen/pannen) dan dat ik dat met een muis en het toetsenbord kan doen op m'n laptop of desktop.

Sterker nog, hier op m'n Surface Pro heb ik touch, pen, muis *en* keyboard tot m'n beschikking. Ik kan op elk moment kiezen welke vorm van invoer het effectiefst is.
Laat ik het zo zeggen. Via bluestacks spelen ik en mijn zoontje de Android app Jungle Heat op Windows 8 PC's met 24"scherm. En laat zijn vriendje met Android tablet stik jaloers zijn op mijn zoontje dat hij Jungle Heat op zo'n groot scherm kan spelen.

Misschien moet je het eerst zien om het te kunnen geloven.

De volgende test is of Bluestacks ook met een touchscreen werkt.

1 Store voor alle devices is geniaal. Met 1 account kopen en dan mogen gebruiken op verschillende apparaten. Want dat kan al met Windows 8/RT apps.
En uiteraard kan je in de Store differentiŽren op device. Net als dat nu met smartphones en tablets al gebeurt.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 27 september 2013 16:46]

Dus social media clients, een netflix app, games, nieuwsapps, notetaking apps, money-apps (bijv, budget management apps) zijn allemaal niet interessant voor of tablets en telefoons of desktops?
Ik denk dat je onderschat hoeveel apps op beide apparaten interessant zijn en hoeveel tijd er eigenlijk al is verspild aan het dubbel maken van deze apps (Tijd besteed aan de UI niet meegerekend).

Tuurlijk niet alle apps zijn interessant op de desktop of andersom, maar het overgrote deel toch echt wel. En die apps die hardware gebruiken of zaken doen die niet interessant is voor of ondersteund wordt door het type hardware zullen echt niet voor dat apparaat beschikbaar zijn. De developers zullen de uiteindelijke keuze wel krijgen over wie het wel en wie het niet kan vinden in de store.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 27 september 2013 13:44]

Misschien vergis je je, als je de zakelijke markt meeneemt in de overwegingen van MS.

Ik was enkele maanden geleden op een seminar, waarbij KPN een presentatie gaf. Zij verwachtten op aangeven van MS dat dit ging gebeuren.

In de zakelijke markt is dit een enorme plus. De idee was, dat je functionaliteit beschikbaar kunt stellen op basis van het gebruiksscenario van de gebruiker, waarbij je componenten hergebruikt en daarnaast uniform gebruiksinterface krijgt over de drie platformen:
- phone8
- WinRT
- Win8

Voordelen zijn er voor gebruiker, ontwikkelbedrijven en beheerorganisaties.

De gebruiker kan dan zelf bepalen welk platform het meest aansluit bij zijn/haar behoefte.

Voor zakelijke pakketten betekent dit dat je je pakket relatief gemakkelijk over meerdere platformen kunt ontsluiten. Dat is een voordeel voor ontwikkelbedrijven.

Voor beheerorganisaties en met name gebruikersondersteuners is dit weer een voordeel omdat gebruikers op elk platform dezelfde gebruikservaring kunnen hergebruiken.

KPN verwachtte dat daardoor de adoptie van het gehele Windows-platform in de zakelijke markt zal toenemen.
Goede zet! De hele Windows store mag wat mij betreft nog een keer goed worden aangepakt (zowel inhoudelijk als visueel)
Hierdoor kunnen bedrijven ook gestimuleerd worden om hun app zowel voor Windows phone als voor Windows 8 te maken.
De Windows 8 store heeft al een flink andere versie die al zichtbaar is in Windows 8.1 (Preview of RTM). De nieuwe versie is in mijn ogen sterk verbeterd. Sterker nog, ik zou niet veel kunnen verzinnen om hem nog beter te maken...
Hier ben ik wel benieuwd na. Apple heeft heel bewust gekozen voor 2 losse stores. MS gaat dit anders doen, en ik hoop dat dit een goed geÔmplementeerde oplossing word. Ergens vind ik het niet fijn dat ik 2 app stores heb bij Apple. Ik zou liever 1 centrale plek willen zien waar ik alles kan opvragen.

Nu is het zo dat er veel Windows apps zijn die dus op Windows en op Windows Phone draaien, en dat is niet het geval bij Apple. Dus een andere situatie.
Maar niet alle apps zijn Windows phone getweaked. Sommige apps navigeren voor geen meter op Phone... dus hoe ze dit duidelijk willen aangeven ... ik ben benieuwd.

Tevens lijkt het me dat ontwikkelaars nog steeds 2 verschillende versies willen maken. navigatie technisch wil je het toch anders doen op een mobiel dan op een desktop.


Apps stores vind ik een uitvinding... Het werkt super simpel, en geen gezeik meer met installers en andere bloatware die erbij komt.

Laat maar komen die innovatie.!
Dus alle huidige apps moeten herschreven worden?
Ik zie dit als een enorme vooruitgang; Ik hoop dat ontwikkelaars op deze manier ook de interactie tussen mobile devices en desktops / laptops kunnen vinden.
Ik denk dat je vooral in het begin moet gaan zien dat WP apps ook op tablets gaan draaien. Waarschijnlijk wordt de SDK geupdate en kun je als developer detecteren op welk platform je draait en je dus unified apps zult krijgen en of verschillende apps voor de 2 platformen kan indienen(je kunt nu al vrij eenvoudig je code base delen). De overhead zoals hierboven wordt genoemd valt mee aangezien de huidige apps in de windows store ook standaard op ARM en X86 draaien. De overhead bestaat er al en dat is dot net en de windows runtime(hoewel die nog steeds stukken sneller zijn de de Javascript apps in de store). Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je in direct alle windows store apps op je windows phone hebt, andersom lijkt mij wel het geval. Maar dat de store samengevoegd wordt is alleen maar makkelijk, dan hoef ik niet Rayman Jungle Run een tweede keer te kopen voor mijn surface, nadat ik hem al op mijn Lumia heb gekocht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True