Amerikaanse staat gaat elektronische kentekenplaten testen

In de Amerikaanse staat Californië is een wet aangenomen die het mogelijk maakt om een pilot te starten met elektronische kentekens. Op de kentekenplaat kan in plaats van het kenteken ook een waarschuwing en misschien zelfs reclame worden weergegeven.

De tekst op de plaat kan op afstand worden veranderd door de beheerder van de plaat. Zo zou het bijvoorbeeld voor hem of haar mogelijk worden om op de kentekenplaat van de auto de tekst 'Stolen' weer te geven, als het voertuig is gestolen. Ook een Amber Alert of een bericht dat het kenteken verlopen is, behoren tot de mogelijkheden. Hoewel de nu aangenomen wet daar geen ruimte voor biedt, kunnen de platen ook reclame weergeven.

Omdat de kentekenplaten op afstand kunnen worden uitgelezen heeft de beheerder van de platen ook toegang tot informatie over de locatie van het voertuig. In de wet is een bepaling opgenomen dat het California Department of Motor Vehicles geen toegang krijgt tot die informatie, dit zou een inbreuk zijn op de privacy van de bestuurder van het voertuig.

Californië is de eerste staat in Amerika die een wet met een dergelijke strekking aanneemt, in een aantal andere staten wordt wel al gewerkt aan vergelijkbare wetten. De wet beschrijft dat bij de test maximaal een half procent van de auto's in Californië mag worden uitgerust met digitale kentekenplaten. De pilot loopt uiterlijk tot 1 januari 2017. Waarschijnlijk zal de test vooral worden uitgevoerd met voertuigen van bedrijven die met veel auto's door de stad rijden zoals UPS en FedEx. De wet moet officieel nog door de gouverneur van Californië ondertekend worden, maar lijkt een formaliteit.

In het verleden onderzocht de staat al eens de mogelijkheden voor reclame op smart plates, om tekorten terug te dringen. In Nederland stelde de VVD in 2011 een systeem voor om kentekenplaten van auto's van chips te voorzien die op afstand kunnen worden uitgelezen.

Door Eric Scheers

Nieuwsposter

07-09-2013 • 13:05

75

Reacties (75)

75
71
41
1
0
11
Wijzig sortering
Toen ik de kop las, dacht ik dat het hier ging om een systeem waarbij een chip digitaal het kenteken kon versturen naar bijvoorbeeld een flitskast, zodat er geen fysieke kentekenplaten meer aanwezig hoefden te zijn. Dat systeem zou ik alleen maar toejuichen, zodat we eindelijk van die lelijke platen af zouden zijn die heel het design van de auto (met name Alfa Romeo) ontsieren.

Helaas is dat dus niet waar dit artikel over gaat.
En hoe herken je dan de auto die jou aanreedt? Aan het nummer op het dak?

Of keur je meteen dan maar even goed dat de overheid je altijd en overal in de gaten houdt waar je bent (het voertuig)?
Zodat zij weten dat het jouw auto was op 23 juli om 23.45.18 uur op de hoek van de huppeldepup- en de Rijtehard-straat? En ze daarom al thuis op je stonden te wachten toen......
Reclame op kentekenplaten zou echt een slechte zaak zijn. Het is toch de bedoeling dat je in het verkeer oplet?
Klopt, je moet opletten. Maar ik zie het verschil niet zozeer tussen billboards naast de weg en een eventuele reclame op een nummerbord.

Uiteraard zijn de overige mogelijkheden wel een stuk 'beter'. Daarmee bedoelende dat een waarschuwing op een kentekenplaat natuurlijk behoorlijk wat voordelen kan hebben.
Ik irriteer me ook mateloos aan van die afleidende billboards langs de weg. Ik snap niet dat dat mag. Je mag niet met je mobieltje aan je oor zitten maar een 20x10 meter grote billboard met fotomodellen in lingerie langs de weg is wel goed.

Het zal er wel weer mee te maken hebben dat inkom$ten >> veiligheid.
In nederland vind ik het nog wel meevallen met de billboards, maar dan kom je in het buitenland :O O wee~ Dus ja, daar ben ik heb absoluut mee eens wat betreft reclame tijdens het rijden.

In ieder geval, is het niet een probleem dat je dan tijdens bijv. een amber alert echt rustig rond kan rotzooien op de weg, want niemand kan je kenteken onthouden en het bij de politie melden? Ik bedoel, je kan nu ook wel je kenteken er af halen, maar dan valt dat direct op, met een amber alert ofzo heeft iedereen plotseling geen kenteken meer... :S

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 23 juli 2024 06:21]

Denk eerlijk gezegd niet dat het gebruik van reclame in nummerborden ook iets zal zijn wat toegepast gaat worden in het 'normale' verkeer. Eerder voor auto's die er voor de show staan. Anders kan je wel heel makkelijk een overtreding maken; de flitser ziet enkel een Coco-Cola reclame. Of de reclame moet om de cijfers/letters heen zitten, maar daar lijkt me ook nogal weinig ruimte voor en verlaagd de leesbaarheid van het nummerbord.

En met het Amber Alert, zullen ze niet bedoelen dat de desbetreffende auto (indien nummerbord van de 'kidnapper' bekend/gemeld is bijvoorbeeld rood gemaakt word, zodat iedereen hem herkend?
tuuut, tuuuut, KLIK

car owner; Hello, is this 911?

911: This is 911, Officer fairfax, how can i help you?

Car owner: Hello officer, i've just been hit by another car, a black Bmw here on the I-43 Interstate

911: Did you manage to get his license plate?

Car owner: Yeah, ES - TEE - OW - EL - E - EN, and it had a bumper sticker on it with "Can't Catch Me!"

911: Sir, stay where you are, we'll send someone, *KLIK*

AT office: Someone go get that retard and arrest him for obstruction of the law .. he's waiting on the interstate I43 ...
Vind ik ook, maar er staat ook veel reclame naast de weg en dan moet je dus je je blik van de weg halen, wat eigenlijk gevaarlijker is dan op een nummerplaat voor je neus.
Vind ik ook, maar er staat ook veel reclame naast de weg en dan moet je dus je je blik van de weg halen, wat eigenlijk gevaarlijker is dan op een nummerplaat voor je neus.
Het gaat niet om de positie van de reclame (naast de weg of op nummerplaat), het gaat erom dat je focus verstoord wordt als je ernaar kijkt. De reclame naast de weg gaat waarschijnlijk niet weg, dus als kentekenreclame er ook nog bijkomt betekent dat alleen dat je aandacht nog méér verstoord zal worden tijdens het rijden. Reclame is geestelijk vergif, hoe dan ook.
Het gaat niet om de positie van de reclame (naast de weg of op nummerplaat), het gaat erom dat je focus verstoord wordt als je ernaar kijkt. De reclame naast de weg gaat waarschijnlijk niet weg, dus als kentekenreclame er ook nog bijkomt betekent dat alleen dat je aandacht nog méér verstoord zal worden tijdens het rijden.
Good point... Ik ben het er mee eens, maar in decennia van marketing onderzoek komen eigenlijk 2 dingen steeds weer naar voren. Mensen kijken geen reclame als ze het ook maar even niet hoeft, en mensen kijken al helemaal geen reclame als de reclame niet voor hun van toepassing is. Klein voorbeeldje voor beide statements; je zapt toch vaak ook weg als er reclame op TV is, of gaat in ieder geval ff koffie pakken o.i.d.? En als kind was je toch alles behalve geïnteresseerd in reclame over wasmachines? Met andere woorden, je lette er niet op omdat het niet voor jou van toepassing was. En dat is de crux van reclame en marketing. Minsten 50% van alle kosten aan reclame zijn verspeeld geld, niemand weet alleen welke 50% het is.

Mocht je hier meer over willen lezen; zie hier --> Uses and Gratifications Theory Dit geldt namelijk ook voor reclame. En als je het leest, snap je denk ik ook waarom dit zo is ;)
Reclame is geestelijk vergif, hoe dan ook.
Ai, dat is wel een heel grof statement. En bovendien ook onzinnig om dat zo hard te beweren natuurlijk.
oh ja bumperkleven om te kijken welk lekker ding er nu weer op het kenteken plaatje staat nee dat is lekker veilig...
dis is gewoon het zoveelste domme idee van de grote kapitalisten om een nieuw nutteloos product de wereld in te helpen en ik hoop dat het faald het slaat namelijk helemaal nergens op.
het enigste voordeel hier aan is dat ze je niet meer kunnen pakken met flitspalen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 06:21]

Wie zegt dat het om lingerie reclames gaat? Kan toch ook reclame zijn voor ideële doelen? WNF of overheidsreclame bijvoorbeeld...
Ook die reclame is ongewenst en nutteloos.
Dit is Nederland ook al het geval. Namelijk de tekst op de kentekenplaat houder welke vaak door de dealer is aangebracht.

Ik ben eerder bezorgt over de privacy gevolgen. Kentekens met RFID chips staan momenteel op de planning. Een volledige mini computer in je kenteken is de volgende stap en dan is live tracking helemaal geen probleem meer gezien het kenteken toch "contact" houd met de buiten wereld. NSA, kom er maar in.

Next step is dan het uitlezen van de RFID's in de passen van de aanwezige passagiers binnen de auto. Want het is natuurlijk een doorn in oog dat de bestuurder en passagiers niet geïdentificeerd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door m4ikel op 23 juli 2024 06:21]

En daar hebben we de leuke metaalpashouders voor, voor je laatste stukje welteverstaan.. verder ben ik het volledig met je eens.
Reclame op kentekenplaten zou echt een slechte zaak zijn. Het is toch de bedoeling dat je in het verkeer oplet?
Zo denken zij er ook over. Vandaar dat het ook niet mag. Paniek om niks.
A supporter of this bill is Smart Plate Mobile, a company that holds a patent on a digital electronic license plate, which is essentially a computer screen that can take on the size and appearance of a standard California license plate (i.e., a 12” by 6” white, reflectorized rectangle with blue characters and “California” in red across the top). This product also allows that screen, once a vehicle comes to a stop for four seconds or longer, to display a different image on the plate such as an advertisement. This bill does not authorize the display of anything other than the existing California license plate on a screen, but thus far it appears that Smart Plate is the company most interested in participating in such a pilot project. Smart Plate has offered to make its product available to DMV to test.
Handig voor parkeerboetes dan.

Nee, ik denk dat dit niets gaat worden. Er is simpelweg onvoldoende meerwaarde boven een metalen plaat van misschien $3.
Het is in de USA al heel normaal om reclame op kentekenplaten te hebben. American Football teams, universiteiten, verengingen, veteranenclubs, VVV websites. Compleet inclusief logo en URL. En dan heb ik het niet over de kentekenhouder, maar op het daadwerkelijke kenteken zelf.
Wel, op bussen, trams zie je dit toch ook, die enorm grote reclames die bijna de volledige bus, tram innemen en soms loopt de reclame op bussen zelfs over de achterruit
Ik heb liever dat er reclame op mijn kentekenplaat zichtbaar is dan mijn kenteken als ik geflitst wordt :)
Als je wordt aangereden zie je nog net een Hansaplast reclame voorbij komen. Maar hoe noteer je dan nog een kenteken waneer je iemand een deuk in je auto ziet rijden? Ze weten wel de locatie, maar die mogen ze dan weer niet gebruiken. Muv PRISM natuurlijk, maar dat is logisch.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 23 juli 2024 06:21]

Het staat niet in het wetsvoorstel, dat is pure speculatie van de media lijkt me.
Reclame op kentekenplaten zou echt een slechte zaak zijn. Het is toch de bedoeling dat je in het verkeer oplet?
Ach in de praktijk kan dat in Texas bijvoorbeeld al. http://www.dmv.org/tx-texas/license-plates.php#Vanity-Plates

Zo zijn er speciale kentekenplaten voor sportteams, leuk voor de supporters en ook voor het team want een goed deel van die extra dure kentekenplaten gaat door naar de organisaties waar de kentekens 'reclame' voor maken.

Er zijn daar ook kentekenplaten voor veteranen van bepaalde divisies, de extra opbrengsten daarvan gaan gewoon naar het leger.
Universiteiten die kentekenplaten hebben, leuk voor het campusgevoel van de studenten en ook leuk voor de inkomsten van de uni.

Dus eigenlijk is er gewoon al reclame op kentekenplaten.
Zou geweldig zijn op de snelweg
'Sloom = rechts'
'RIJ DOOR!'
'Bellen = fout'

:D

Andere kant, uitlezen van chips op afstand, kwestie van tijd tot zo'n chip gehacked is en die 'hackers' op jouw kenteken flink wat boetes verzamelen.
icm GPS kun je dat tegen gaan.
" Boete in amsterdam?"
"Ik woon in leeuwarden en heb die dag alleen in friesland rond gereden." *Toon gps gegevens

Voor elk probleem is een oplossing.
Ik wil eerst die proef zien voordat ik ga doemdenken. Wat jullie hier graag doen.
welke bewijzen denk jij dat de staat gaat volgen?
jouw google location history of de door de staat gecertificeerde kenteken info?

en bovendien, als je auto (of in dit geval, kenteken) ergens geflitst wordt krijg jij gewoon de boete, al kan je bewijzen dat jij op dat moment op antartica zat..

dan begin ik er niet eens over dat jij ook nog kan frauderen met je gps gegevens.
Of gewoon "Screw you" op het moment dat je langs een flitspaal rijdt?

Bovenstaande voorbeelden zijn een verdigitalisering van de ons aller bekende middelvinger, en gaan zorgen voor meer road rage, wat weer leidt tot meer ongevallen. Een aantal voorgeprogrammeerde teksten zoals 'Stolen', 'Incoming Spookrijder' of een Amber Alert of zo lijkt me een goede zaak, maar het lijkt me geen goed idee om de gemiddelde boerenlul zijn eigen teksten op de nummerplaat te laten weergeven. Ik zie daar totaal het nut niet van in.

Over reclame op het kentekenplaat zal ik maar helemaal niet beginnen.
Opzich wel interessant en zal diefstal van auto's ook wel tegen kunnen gaan. Ik haak echter af bij het stuk over "reclame". Waar is dat nu weer voor nodig? Krijgen we een vergoeding als we met reclame rond rijden, ik denk het niet...
Dit gaat helemaal niks tegen.

kentekendiefstal wordt veel makkelijker (je hoeft geen fysieke plaat te jatten). Het systeem wordt binnen no-time gekraakt en dan zet je gewoon het kenteken van eenzelfde auto erop om vervolgens lekker proletarisch te gaan tanken.

En tegen diefstal van de auto helpt het ook niet. Je blokkeert gewoon de input van nieuwe berichten en er komt geen "stolen" op te staan. Of je drukt er zelf een kenteken op van eenzelfde model auto en niemand die er naar omkijkt.

Nu moet je voor kentekenfraude nog een ander kenteken regelen (jatten bijvoorbeeld). Dan zet je er mooi een nieuwe op vanuit de bestuurdersstoel (oh nee, de bijrijder natuurlijk)
Ik vind het een beetje een onzin-idee.
Voor gestolen wagens in een GPS-tracker voldoende, reclame wil niemand zien en een amber-alert kan beter op je mobieltje.

Edit: En stel je wordt aangereden, de beste persoon rijdt door, je probeert nog snel even het kenteken te onthouden staat er reclame op... |:( Het kenteken zal er ook wel opstaan maar dat lees je dan moeilijker.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 23 juli 2024 06:21]

Komt er net ff in beeld "Even Apeldoorn bellen..." ;) Heb je idd nog niks...

Wel makkelijk voor flitspalen, staat je kenteken niet in beeld maar reclame, heeft ook zo ze voordelen :) Maar eerlijk gezegd, het lijkt me geen goed / zinnig idee...
dan ben je eindelijk van de "baby on board" stickers af, die verplaatsen we dan gewoon naar de kentekenplaat

daarnaast weet ik niet of ik dit wel een puik plan vind..
de kosten zullen er vast niet mee omlaag gaan,
reclame is afleidend en afsluitend: de leverancier van de platen kan dus meekijken waar iemand is, dat riekt naar privacy schending...
de leverancier van de platen kan dus meekijken waar iemand is, dat riekt naar privacy schending...
Omdat de kentekenplaten op afstand kunnen worden uitgelezen heeft de beheerder van de platen ook toegang tot informatie over de locatie van het voertuig.
De fabrikant kan dus niet "meekijken" maar de beheerder. De doelgroep zijn dan ook grote fleetowners zoals UPS en Fedex, en die hebben meestal al GPS tracking aan boord. Als je zelf zo een plaat koopt ben jij beheerder, en dus de enige die toegang heeft tot de gegevens.
afvertenties. rijdend rijk worden.
en grotere kans op ongelukken doirdat je contstant wilt lezen wat die bestuurder voor je op zijn nummerplaat heeft staan.
Jij ziet er waarschijnlijk geen cent van. Je kunt beter nog gewoon een reclame sticker op de zijkant plakken om geld te verdienen dan met je kenteken...
Het ziet er goed uit. maar is het zo betrouwbaar?
agent: "heeft u de kenteken van de auto die u aanreed?"
slachtoffer: "ja, 2 kilo tomaten voor 2,95$"
Bekijk het van de zonnige kant, in ieder geval was het kenteken makkelijker te onthouden dan 5752VB64, zoals je bijvoorbeeld in Engeland zou kunnen tegenkomen :+
Lijkt me onzinnig. Het systeem wordt inderdaad zo gekraakt en dan wordt het alleen maar simpeler om met een enkele klik je kenteken te veranderen voor flitskasten of tankstations.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.