Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: mvoosten

Amazon lijkt van plan te zijn om vanaf 30 september een verbeterde versie van zijn Kindle Paperwhite uit te brengen. De nieuwe e-reader verscheen per ongeluk op de site van het onlinewarenhuis. Onder andere de schermkwaliteit zou verbeterd zijn.

De bijbehorende webpagina van de nieuwe Kindle Paperwhite is inmiddels door Amazon offline gehaald, maar gebruikers van een Kroatisch forum hebben een screenshot weten te bemachtigen. Er wordt onder andere melding gemaakt van een nieuwe schermtechnologie, die het contrast moet verbeteren. Om welke technologie het precies gaat, is niet gezegd.

Verder heeft Amazon de nieuwe Kindle Paperwhite voorzien van een snellere processor waardoor de prestaties met 25 procent zouden zijn verbeterd. Ook moet het touchscreen zijn verbeterd, waardoor deze beter reageert op gebruikersinput. Wederom maakt Amazon geen melding van de gebruikte hardware om deze verbeteringen te bewerkstelligen.

Ook op softwaregebied wordt het een en ander veranderd. Zo komt er integratie met Goodreads, een bedrijf dat Amazon enige tijd geleden overnam. Goodreads biedt sociale functionaliteit waarmee onder andere te zien is wat vrienden aan het lezen zijn. Ook komt FreeTime naar de Kindle Paperwhite, een feature waarmee door het lezen van boeken achievements te behalen zijn. Dit is voornamelijk bedoeld voor kinderen.

Vanaf 30 september moet de nieuwe Kindle Paperwhite verkrijgbaar zijn, waarbij waarschijnlijk de oudere versie vervangen zal worden. Daardoor zal waarschijnlijk ook de prijs gelijk blijven. Onduidelijk is of de nieuwe Kindle Paperwhite ook direct in Europa verkocht zal worden. Overigens is het voor Nederlanders mogelijk om een Kindle Paperwhite in de Amerikaanse winkel van Amazon te bestellen.

Update 19:48 uur: Amazon heeft de nieuwe e-reader inmiddels officieel aangekondigd. Klanten kunnen het apparaat inmiddels voorbestellen, maar het is niet mogelijk om voor bezorging in Nederland te kiezen. Mogelijk kan dat op termijn wel via de Duitse Amazon-tak.

Kindle Paperwhite -- leak

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Dit artikel over gelekte screenshots, offline gehaalde websites, geruchten en aannames mist de plank volledig. Alle details, features en specificaties staan namelijk gewoon op Amazon.com. De wifi versie kan je zelfs al pre-orderen, $119 met 'Special Offers' en $139 zonder.

Sterker nog: Ga naar de homepage van Amazon (http://www.amazon.com/) en je ziet midden op de website, een enorme verwijzing naar de nieuwe Kindle Paperwhite.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in wat dit grapje nu gaat kosten: Hier de prijsopgave voor de $139 versie without special offers.
  • Shipping to: Rotterdam - The Netherlands
  • Items: $139.00
  • Estimated shipping & handling: $20.98
  • Total before tax: $159.98
  • Estimated tax to be collected: $0.00
  • Import Fees Deposit: $33.60
  • Estimated order total: $193.58
  • Omgerekend in ¤ EUR: ¤146.72
EDIT: @JJ93: Lijkt me sterk. Eerder een geval van niet even goed uitzoeken. Engadget wist dit namelijk al om 16:24 te melden, ruim anderhalf uur voordat dit artikel gepubliceerd werd. En zij hadden ook tijd nodig om een artikel te schrijven. Maar de webpage van Amazon stond dus al vanaf minimaal 16:24 online, dus behalve als het langer dan anderhalf uur kostte om dit artikel te schrijven gaat in dit geval jouw toch valide redenering niet helemaal op.

[Reactie gewijzigd door Balance op 3 september 2013 18:32]

Deze link is voor NL/BE kopers:
http://www.amazon.com/gp/product/B007OZO03M

Dit is voorlopig, zoals er nog voorraad is, voor de Paperweight 1. Op gegeven moment zal de Paperweight 2 voor dezelfde kosten worden aangeboden aan niet USA klanten.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 3 september 2013 20:33]

Klopt, gok dat deze pas net online is sinds de Paperwhite 2 op 3 september nog niet buiten de USA verzonden kon worden.
misschien moet je gewoon via amazon.co.uk bestellen, scheelt verzendkosten...

Hij komt nl in aanmerking voor Super Save Delivery

http://www.amazon.co.uk/g...=425135187&pf_rd_i=468294

[Reactie gewijzigd door Coriolis op 4 september 2013 07:27]

misschien moet je gewoon via amazon.co.uk bestellen, scheelt verzendkosten...
Je kunt dacht ik geen Kindles internationaal laten verschepen vanuit amazon.co.uk. Als je het probeert, word je doorverwezen naar de internationale Kindle-site op amazon.com.
vreemd genoeg staat in mijn basket dat hij verkocht wordt door Amazon EU en bij het product zelf staat "Dispatched from and sold by Amazon.co.uk".
Bij afrekenen krijg ik inderdaad de melding dat ik naar amazon.com moet.

Beetje vreemd...
Zou het niet zo kunnen zijn dat Amazon zich in de tussentijd (ontvangen nieuwsbericht, schrijven artikel) heeft bedacht en na aanleiding van de gelekte screenshots meteen maar alles bekend heeft gemaakt? Het was misschien handig geweest om alle details nog even dubbel te checken voordat dit artikel gepubliceerd werd, maar het nieuws veranderd met de minuut.

"Overigens is het voor Nederlanders mogelijk om een Kindle Paperwhite in de Amerikaanse winkel van Amazon te bestellen."
De meeste Tweakers weten waarschijnlijk wel hoe het zit met de importheffingen, etc. maar het is misschien handig om de prijs in euro's na extra kosten te benoemen nu alle gegevens bekend zijn.
Alleen bestelbaar als pre-order in de US.
Wordt waarschijnlijk januari 2014 voor ons landgenoten. Zoals eerder vertoond.

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 3 september 2013 18:57]

Hmm, net terwijl ik me aan het orienteren ben op een ereader voor mijn vrouw. Ik had de beslissing min of meer klaar, de nieuwe Kobo.
Met die heb je geen Amazon tie-in, een goed backlit scherm, hoge resolutie en velen die zeggen dat hij goed is. Nu moet ik weer reviews over deze gaan zoeken en lezen, want het vrouwtje zal dit ook zien en is nogal druk met Goodreads.
En deze is vermoedelijk goedkoper, en beter ondersteund.

Edit, post van Tech Nieuws NL gelezen, en hoewel het er goed uitziet mis ik een sdkaart slot. Intern is niet fantastisch veel, approximately 1.25 GB available for user content, dus mijn keuze blijft denk ik staan.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 3 september 2013 18:14]

Je weet toch wel dat een boek pakweg 300 tot 500 KB is? Dus je plaatst zo 1000 boeken op de Kindle. Als dat niet genoeg is kan je ook je nas / webserver benaderen en van daaruit je calibre library beschikbaar maken (via de calibre webserver of via een tool als calibre2opds).

Maar geheugenruimte zou helemaal geen criteria moeten zijn bij de aanschaf van een ereader vandaag de dag. Maar aangezien je nog twijfelt, wacht ook even op de nieuwe Sony, dan heb je de Sony, de Kobo en de Kindle om te vergelijken en heb je de 3 nieuwste apparaten. Nu een keuze maken is wellicht spijt krijgen omdat je bijv. nog geen reviews van de Kindle hebt en er nog weinig bekend is van de Sony.
Eh, ja, my bad. Ik ben teveel gewend aan pdf's van 2MB tot het 100-voudige. 8)7
Ook boeken, maar technische. En dit is 99% tekst.
En dan is deze ook nog eens gezipt. Een boek van 2MB is een flinke pil om te lezen. (Aangenomen dat de cover-image niet 1.95 MB is.)
Ik heb mij net een Amazon Paperwhite genomen omdat hij een Amazon tie-in had, maar ook boeken van een andere bron (zonder DRM) aankan...
En ik had al heel wat boeken van bij Amazon.
Je hebt buiten de 1.25GB op het toestel zelf ook toegang tot je Amazon Drive, waar je voor tonnen boeken kunt droppen, dus te weinig ruimte is zeker niet juist!
Touchscreen functionaliteit is perfect, maar jammer dat er wederom geen page turn-knoppen op zitten. Ik vind het prettiger om met fysieke knoppen te werken en ik zie geregeld dat andere gebruikers op hetzelfde zitten te wachten.
die had ik ook liever. Wat mij vooral wat irriteert is dat ik hem niet voor linkshandigen kan instellen. Ik ben wel rechtshandig, maar heb hem vaak alleen in mijn linkerhand en dan moet ik elke keer mijn rechterhand optillen om de pagina om te slaan en ik kan dat niet met bijv. mijn duim doordat je niet links op het scherm kan klikken om vooruit te gaan.

Ik zet hem nu in portrait stand en dan met de hoes op mijn buik als ik liggend lees, dat werkt ook wel fijn, maar bij een vorige non touch kindle had ik wat meer vrijheid (en pagina nummering gelijk op het scherm wat in de paperwhite ook weggehaald is).
Je kan ook een veegbeweging maken om om te slaan, dit kun je overal op het scherm doen en je hoeft maar een heel klein afstandje af te leggen om het te laten werken.
die had ik ook liever. Wat mij vooral wat irriteert is dat ik hem niet voor linkshandigen kan instellen.
Dit zou mogelijk moeten zijn met een minimale wijziging in de software.

Ik vraag mij altijd verbijsterd af waarom de grote fabrikanten dat soort dingen nooit of zelden inbouwen, en als ze het doen, dan wordt het gebracht alsof het iets extreem speciaals is.
Ik blader regelmatig met mijn linkerhand. Als je je duim iets meer naar het midden schuift werkt het wel. Het is niet zo ideaal als met je rechterhand, dat ben ik zeker met je eens
Ik had hiervoor de Kindle met het toetsenbord en de knoppen. Ik dacht dat ik mij hier ook aan zou ergeren bij de Paperwhite, maar uiteindelijk valt dit heel erg mee. Ik houd de reader met 1 hand vast en ik hoef alleen maar even het puntje van mijn duim de pagina laten raken om om te slaan.
Ik kan hem als Nedelander niet bestellen, ze willen hem niet shippen naar Nederland. Dat was bij de vorige 2 Kindle's die uitkwamen ook zo, dus ik denk dat de liefhebbers nog even moeten wachten.

Verder zitten er gasten op het Engadgetforum die beweren nu de nieuwe Sony te testen en ze sturen nu info naar engadget over die Sony, dus dat is zeker ook de moeite waard om even in de gaten te houden.

Edit: hier is de bestellink:
http://www.amazon.com/gp/...&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 3 september 2013 18:37]

Je behoort deze link te gebruiken voor NL/BE etc.

http://www.amazon.com/gp/product/B007OZO03M/

Waarschijnlijk kan je als niet USA/UK/DE citizen nog niet de nieuwe Paperweight 2 pre-orderen.
Dat was in het begin ook zo bij de Paperweight 1, toen konden alleen de oudere modellen besteld worden.
Admin-edit:Referer verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 3 september 2013 20:06]

Paperweight, is dat een niet werkende Paperwhite? ;)
Anders probeer je 't op amazon.de.
http://www.amazon.com/gp/product/B00DOPNK14

Prijs van Amazon 119$ ,wordt zeker 119¤+invoerkosten

Hij is wel dun ivm vorige kindle readers
http://g-ecx.images-amazo...013/KP/kp-slate-04-lg.jpg
Admin-edit:Referer verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 3 september 2013 20:05]

$ 139,- “without special offers”.
Maar de conversie zal wel kloppen ja.
What the hell? Dus als je hem voor 119 dollar koopt dan zie ik op Amazon staan dat je 'ads' erbij krijgt. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Je koopt een dure reader en als cadeau krijg je advertenties te zien op elke bladzijde van je boek?

Ik dacht ik koop eind van de maand een e-reader voor mijn moeder. Maar ik heb dus nog wat research te doen. Ik dacht aan een Kobo Glo of deze nieuwe Kindle, maar dan wel zonder ads. Als iemand wat kan uitleggen hierover, over die ads, graag.
nieuws: Amazon gaat goedkopere Kindle met reclame leveren

De reclames krijg je niet te zien tijdens het lezen, maar op het homescreen.
De versie met ads is alleen door Amerikanen te bestellen (waarschijnlijk omdat de getoonde ads alleen relevant zijn voor een beperkt geografisch gebied).

Als internationale klant moet je de versie zonder ads kopen.

Overigens zijn de ads (dus in de US versie) vrij subtiel uitgevoerd. Ze worden alleen in het homescreen getoond of wanneer de Kindle uitgeschakeld is. Tegen bijbetaling zijn ze ook later nog uit te schakelen.
Zonder special offers kom je op 165 euro all in. Althans dat was bij de paperwhite 1 en aangezien die evenduur was als de paperwhite 2...
die admin is er maar druk mee... maar er moet toch echt ?country=NL achter de link, want anders kun je hem gewoon niet bestellen..

shipping date staat aangegeven als 15 october trouwens, maar preorder is zeker mogelijk.
Wat ik altijd zo raar vind aan dit soort lekken is dat het "per ongeluk " gaat. Ik weet niets van websites onderhouden of van scripten of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat je "per ongeluk eventjes " een apparaat plus foto's plus specs op een website zet. Dat is toch een bewuste actie?

Als je reclame wil maken, doe dat dan gewoon. Om op deze manier aandacht te vragen is nogal triest. ( Ook al werkt het wel.)
Veelal zijn dit inderdaad promotie stunts, echter kan het ook effectief fout lopen. Hoe ? Wanneer men nieuwe content gaat maken voor dit soort websites, zal dat veelal eerst als 'draft' worden gedaan, zo kan men de paginas 'reviewen' alvorens ze effectief te publishen. Dit kan met zowat alle gangbare CMSen. vervolgens *kan*, theoretisch gesproken, iemand 'per ongeluk' op de publish knop klikken.

Uiteraard lijkt me dit eveneens erg veel toeval, daar het veelal bij deze gevallen om paginas met de laatste top producten gaat, die bovendien nog eens 'af' lijken.
Hmm, ik ben benieuwd, ik zit nog steeds te wachten op hogere dpi en hoger contrast. Als dit wat is, dan even kijken of Sony nog met een goeie concurrent komt, en misschien ga ik dan ook eindelijk aan de e-readers.
ik krijg hem ook niet besteld. Kan de redactie even uitleggen hoe ze wel kindles kunnen bestellen uit Amerika?
Ik heb destijds de kindle laten bezorgen bij mijn hotel in de VS incl. de special offers die helemaal niet vervelend zijn. Volgens mij is dit nu helaas de enige optie mbt bestellen.
Je behoort deze link te gebruiken voor NL/BE etc.

http://www.amazon.com/gp/product/B007OZO03M/

Waarschijnlijk kan je als niet USA/UK/DE citizen nog niet de nieuwe Paperweight 2 pre-orderen.
Dat was in het begin ook zo bij de Paperweight 1, toen konden alleen de oudere modellen besteld worden.

Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-FI
Items: EUR 109,59
Shipping & handling: EUR 5,50
Super Saver Discount: -EUR 5,50
Total before tax: EUR 109,59
Estimated tax to be collected: EUR 7,67
Order total: EUR 117,26
Admin-edit:Referer verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 3 september 2013 20:06]

Dat is de oude. niet de nieuwste die je kunt pre orderen
Dat staat ook in het artikel.

"Onduidelijk is of de nieuwe Kindle Paperwhite ook direct in Europa verkocht zal worden. Overigens is het voor Nederlanders mogelijk om een Kindle Paperwhite in de Amerikaanse winkel van Amazon te bestellen."
Er staat dat je Kindles kan bestellen, niet dat je de nieuwe Paperweight 2 al kan pre-orderen als Nederlander.


En dit zijn inderdaad de prijzen voor de Paperweight 1, dezelfde prijzen worden gehanteerd voor de Paperweight 2, je kan het beste bovenstaande link in de gaten houden, op begeven moment zal de oude voorraad Paperweight 1's op zijn en zullen ze ook voor niet-USA klanten de Paperweight 2 aanbieden.

Want zoals hierboven al aangegeven zal Amazon waarschijnlijk eerst de verwachte voorraad aan USA klanten verkopen en daarna pas de pre-order open zetten voor niet-USA klanten (buiten UK/DE om).

Dit werd mij ook gemeld via de chat bij de start van de verkoop van de Paperweight 1, eerst alle USA klanten en maanden later konden niet USA klanten bestellen.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 3 september 2013 19:23]

ah ok, slecht gelezen van mijn kant
de nieuwe zie je wel met mijn link, maar is als Nederlander niet te bestellen. Ik vind het wel vreemd dat Source90 er kennelijk 50 euro minder voor betaald heeft dan ik.

Maar ik heb hem 7 maart 2013 gekocht, dus ik wacht wel op de paperwhite 3 voordat ik ga upgraden. De nieuwigheden zijn ook echt niet de moeite waard als je al een paperwhite 1 hebt en alleen boeken leest (geen pfd's).
Ik heb mijn Kindle via Amazon Japan voor omgerekend ¤65, zonder advertenties etc. (hebben ze daar niet) ;)

Betreft de verschillen zie ik ook geen meerwaarde tegenover de Paperweight 1.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 3 september 2013 20:39]

Ik neem aan dat je japans spreekt, of via translate gewoon besteld aldaar, lijkt me niet dat je vanuit daar naar NL hebt geshipped?
Maar ik heb hem 7 maart 2013 gekocht, dus ik wacht wel op de paperwhite 3 voordat ik ga upgraden. De nieuwigheden zijn ook echt niet de moeite waard als je al een paperwhite 1 hebt en alleen boeken leest (geen pfd's).
Ik heb een Paperwhite sinds december 2012, en toen had ik de Touch nog geen jaar. De front-light was een goede reden tot upgraden (eigenlijk de enige).

Deze nieuwe Paperwhite? Meh.

- Beter front-light: dat op mijn KPW is prima.
- Betere touch: die op mijn KPW werkt prima.
- 25% sneller: Ach ja. De KPW is snel zat, behalve bij het booten.
- GoodReads integration: Eigenlijk *WIL* ik dat niet eens. Nog meer social rotzooi.

Als je een Touch of een oudere Kindle hebt, is het een prima reader, maar voor iemand met een KPW is het niet de moeite waard, of je moet ECHT graag die GoodReads integratie willen. Het is een Paperwhite met hier en daar een minimale update. Deze ga ik lekker skippen.

En uiteraard zal ook deze nieuwe front-light niet 100% perfect zijn zoals een LCD-scherm, dus daar gaat dan de hele wereld weer een jaar lang over jammeren, en zijn er weer mensen die zeggen dat ze wel bij hun Kindle 1 blijven totdat er ECHT iets verbeterd is.
Die GoodReads shizzle kan ook in de huidige Paperwhite komen door middel van een software-update.

Ik snap die laatste zin niet. Een LCD-scherm is juist niet perfect om te lezen vergeleken met e-ink.
Dat is normaal. Pre-orders worden sowieso nooit internationaal verzonden. Na 30 September zal er een pagina online komen waar zogenaamde internationale Kindles worden verkocht. Dit is identiek hetzelfde apparaat, er is enkel bijkomende informatie over jouw land (BTW bijvoorbeeld). De bestaande versie kan je zo perfect bestellen via: Amazon international Paperwhite waarbij de totale rekening op 152.62 EUR komt (inclusief BTW en verzending).
Admin-edit:Referer verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 3 september 2013 20:07]

Als ik nu naar: http://www.amazon.com/gp/product/B00CTUKFNQ/ref=famstripe_kf
ga, zie wel de all-new Kindle Paperwhite, leverbaar vanaf 15 oct.

Dus lijkt erop dat Amazon voor de verandering eens voor een global release gaat, incl. NL.