Samsung start verkoop gebogen oled-tv in Nederland voor 7999 euro

Samsung is woensdag de verkoop van zijn zogenoemde Curved Oled TV begonnen in Nederland. De prijs van de luxe tv met beeldschermdiameter van 55 inch is 7999 en het apparaat is slechts via tien verkooppunten in Nederland te krijgen.

Samsung toonde zijn oled-tv met gebogen paneel begin dit jaar tijdens de CES in Las Vegas en eind juni begon de verkoop in thuisland Korea. Woensdag heeft het bedrijf het opvallende apparaat echter ook in Nederland uitgebracht, met typeaandduiding KE55S9C. Het voordeel van een gekromd paneel is volgens de fabrikant dat de afstand van de ogen tot de display bij elke kijkhoek van het hoofd even groot is, in tegenstelling tot bij conventionele vlakke panelen, wat natuurlijk alleen opgaat als recht van voren naar de display gekeken wordt.

Kopers kunnen de televisie vanaf woensdag aanschaffen bij slechts tien winkels, waaronder de MediaMarkt van Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven, naast de BCC van Amersfoort, Expert in Deurne en Plasma-Discounter. De levering zal echter pas in september plaatsvinden, waarbij niet bekend is op welke dag of week dit zal zijn. De resolutie van de tv is 1920x1080. Een van de eigenschappen van het apparaat is dat deze multiview ondersteunt: hiermee kunnen twee gebruikers tegelijk naar verschillende programma's kijken, als ze beide een actieve 3d-bril dragen. Door de gebruikte oled-techniek kan dit ook in 3d. Het geluid wordt daarbij verzorgd door luidsprekers in de brillen.

Samsung is niet de enige fabrikant met een gebogen oled-tv. LG startte eerder deze week al met de verkoop van een gebogen oled-tv van 55" in Duitsland voor een bedrag van 8999 euro. De televisie van Samsung heeft echter een glanzend scherm, waar het scherm van de LG-tv semi-mat is. Niet bekend is of de gebogen oled-tv van LG ook naar Nederland komt.

Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED Samsung Curved OLED

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-08-2013 • 11:41

95

Reacties (95)

95
92
74
3
0
2
Wijzig sortering
Waarom zouden randen evenver van de kijker af moeten zitten? Hebben onze ogen dan zoveel last van field curvature? Simpel gezegd: het vlak wat in focus ligt bij een fatsoenlijke (camera)lens is vlak en niet gebogen. Je zou dus geen scherpteverschillen moeten hebben bij een plat vlak wat evenwijdig loopt aan de lens.
Ik denk niet dat de lens van je oog zoveel field-curvature heeft...
MAAR het netvlies van je oog, is in tegenstelling tot een foto camera wél hol.

En dat betekent dus dat het focus vlak van je oog zelfs met een perfecte lens, wél hol is. Het focus vlak is immers gewoon de projectie van het sensor oppervlak door de lens naar het onderwerp. Dat dus in tegenstelling tot een foto camera waarbij de sensor vlak is, en het focus vlak (bij een ideale lens) dus ook vlak is.

Of dat zoveel uitmaakt, durf ik te betwijfelen... De randscherpte van je oog is erbarmelijk, en zal een beetje onscherpte niet vanwege een wel of niet gebogen focus vlak niet waarnemen.

Hooguit zou het prettig kunnen zijn dat je oog niet hoeft te focusseren als je pupillen naar een ander deel op het scherm kijkt...
Wat is nu precies het doel van het buigen van de TV? Dat je even ver van de hoeken af zit als van het centrum neem ik aan? Is het dan de bedoeling dat je exact op een vooraf bepaalde afstand gaat zitten?

Trouwens wel apart, als je vanaf de bovenkant kijkt zie je dat de lijst waarin het scherm hangt meer gebogen is dan het paneel zelf. Het paneel raakt in het midden de voorkant van de lijst, in de hoeken zit ie tegen de achterste rand :) Effect overdreven tbv marketing? ;)

[Reactie gewijzigd door kakanox op 27 juli 2024 13:24]

Misschien het IMAX idee? Zodat het echt je gezichtsveld vult. In de bios leuk, maar voor thuis.... Nee, ik zie het niet zitten.
Tenzij je een gigantische afstand moet overbruggen denk ik dat een gebogen scherm veel beter is voor je gezichtsveld. Maar zoals hier boven omschreven: thuis nee...

Een gebogen OLED-scherm heeft een groot voordeel ten opzichte van een klassieke 'platte' televisie, zoals fabrikanten nu aanbieden. Door de kromming is de afstand van het oog tot elke beeldpunt gelijk, wat veel meer een bioscoopgevoel geeft. - Bron: http://www.fwdmagazine.be...s-later-dit-jaar-te-koop/

Ze spreken hier dan ook van het panorama effect dat bereikt wordt. Ach, we zullen zien wat de reviews zeggen maar voor die prijs moet ik toch wel even bedanken.
Wat een onzin. De afstand is alleen even groot als je op precies de goede plek zit, voor alle plekken verder-weg is het effect verkeerd om en voor alle plekken links of rechts van het midden is het effect aan de ene kant omgekeerd dan aan het andere. Echt een puinhoop is het, puur marketing dit.
Wat een onzin. De afstand is alleen even groot als je op precies de goede plek zit, voor alle plekken verder-weg is het effect verkeerd om en voor alle plekken links of rechts van het midden is het effect aan de ene kant omgekeerd dan aan het andere. Echt een puinhoop is het, puur marketing dit.
Natuurlijk is puur marketing, wanneer men ziet dat ze verkopen iets inkelderen gaan ze weer "innoveren". Wat betekend dat ze nutteloze dingen gaan toevoegen (zoals smart TV, gebogen schermen, etc.)

Dat neemt niet weg dat een gebogen scherm best mooi kan zijn en dat het een extra dimensie kan geven. Al denk ik dat dit vooral geldt voor grote TV's.
Daarnaast is dit wel een OLED tv, misschien dat OLED op zich zelf staand nog niet innovatief genoeg is voor de markt en doordat OLED tv's zich makkelijk laten buigen hebben ze dit ook maar gedaan.

Als laatste vind ik het wel grappig als we van bolle beeldbuizen, naar platte LCD's gaan en vervolgens naar hol gebogen OLED's :+ .
En toch... ik heb voor zo'n televisie gezeten in Korea en ik had het idee dat ik meer in het scherm werd getrokken dan een normale platte televisie. Let wel, ik zat rechtstreeks voor de televisie samen met mijn vriendin en allebei vonden we het effect niet verkeerd. Heb het niet uitgeprobeerd vanuit allerlei hoeken om te kijken of het effect nog steeds aanwezig was, maar we vonden het allebei wel fijn kijken. Ik heb er nog geen 7.999,- voor over om deze televisie aan te schaffen, maar mocht deze betaalbaar worden, overweeg ik een aanschaf zeker.
Niet kwaad bedoeld hoor, maar hoe kun je nou NIET even vanuit andere hoeken gaan kijken als je toch zo'n unieke tv kan testen? Kwam dat niet in je op?? :?
Eens: eerst was HD, toen 3D helemaal het ding, nu gebogen schermen. Straks transparante schermen en wie weet wat voor onzin.

Ik geloof best dat het een klein effect van extra dimensie kan geven, net zoals Philips ambi-light TVs. Maar voor zo'n klein formaat scherm ga je het niet echt merken. IMAX bios-schermen zijn bijvoorbeeld ook gebogen, maar die zijn echt mega en dus is het ook echt nodig dat de gezichtsveld afstand hetzelfde blijft.

TV makers laten ongelooflijk veel innovatie kansen liggen. Deze markt is zo ongelooflijk rijp voor disruption.
Alle TV bouwers zijn nog steeds allemaal bezig met specs terwijl het echt om content draait - zie de vergelijking met computers en telefoons een paar jaar geleden.

Mensen willen een TV die qua interface zo makkelijk is als een iPhone met een Google Now er op, een appstore waarmee ze hun TV kunnen customizen en waarmee alle content die beschikbaar is bekeken / gespeeld kan worden wanneer zij dat willen. 3D, gebogen en dat soort onzin is daar geen antwoord op.

Ik hoop dus echt dat bijv Apple de markt helemaal op z'n kop gaat gooien. En niet omdat het Apple is, maar omdat het het meest waarschijnlijk is dat zij dit op korte termijn gaan en kunnen doen.
Nutteloos vind ik de smart tv nou ook weer niet, ik gebruik het niet dagelijks maar wel zo af en toe! En volgens mij maken ze de schermen gebogen omdat het kan bij lcd is dit niet mogelijk zo ver ik het weet! Bij een tv is het belangrijker hoe de bouwkwaliteit is dan de kleur want die is instelbaar! Als ik deze tv zou kopen dan zou ik hem ook laten kalibreren!
Denk er het zelfde over, het komt bij mij ook bijna nooit voor dat ik recht voor de tv zit.
Ik zou voor mijn gebruik liever gewoon een recht scherm hebben.
Plus het feit dat alle beelden die op TV uitgezonden zijn een projectie op een plat vlak zijn ( De camera ), en dat het dus juist correct is dat het op een plat vlak weergegeven wordt. Juist door deze krommingen krijg je vervorming van het beeld ( Of daar moet weer voor gecorrigeerd worden natuurlijk )
Alsl je recht en in het middelpunt voor het scherm zit ongeacht de afstand gaat dit wel degelijk op.
voor die prijs hoef ik helemaal niet na te denken.
Nee dank u
Je vergeet denk ik dat er ook multiview aanwezig is dus met 2en naar twee verschillende programma's kunnen kijken, norrmaal zou je 2 TV's moeten hebben om dit te kunnen doen.
Ook als was die goedkoper hoefde ik de tv nog niet.
Doe mij maar gewoon een platte tv.
Het idee bij het kromme scherm (van IMAX) is dat de afstand tot de hoek van het scherm dichter bij de afstand tot het midden ligt dan bij een plat scherm.
Hierdoor kunnen je ogen veel makkelijker het hele scherm scherp zien.
Is het dan de bedoeling dat je exact op een vooraf bepaalde afstand gaat zitten?
Nee want die hoeken zitten altijd op een vaste afstand ten opzichte van het midden...

Stel die hoeken zitten dus 10cm verder (dan het midden) van je af op 1 meter, dan zitten de hoeken ook 10cm verder (dan het midden) op 100 meter...

Sowieso is er voor fullHD een optimale kijkafstand maar dat staat los van of het gebogen is of niet...
Het paneel raakt in het midden de voorkant van de lijst, in de hoeken zit ie tegen de achterste rand :) Effect overdreven tbv marketing?
Mogelijk, maar ik moet zeggen dat ik het superstrak vind dat die bogen niet gelijk lopen, het kan dus ook prima een design-overweging zijn...

Daarbij is het tevens de voet dus ook daarvoor is ronder (dan het scherm) beter zodat hij niet bij 1 stootje al om valt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 13:24]

Zie de reactie van SZJ een stuk verder omlaag. Er is maar één plek waarop de afstand naar alle punten op het beeldscherm gelijk zou kunnen zijn.
edit: hij heeft het over kijkhoek, ik over de optimale afstand (vanuit het midden)...

Vandaar dat we niet dezelfde mening hebben, lijkt me logisch als we het over 2 verschillende dingen hebben...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 13:24]

Als de afstand tot alle hoeken gelijk is moet je in het midden van de cirkel zitten.
Dat is de circel die de de kromming van de tv volgt.
Er is dus wel degelijk een ideale afstand.
Als je er niet uit Komt meld het even dan maak ik een tekening voor je.
Kijk en daarom is het maar goed dat ik huiverig was, dat is helemaal niet wat ik zei, ik had het over de afstand, niet de kijkhoek, en hij dus niet over de afstand maar wel de kijkhoek...

Dat de kijkhoek roet in het eten kan gooien was mij al lang en breed duidelijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 13:24]

Als je dus te ver van de tv afzit zit je achter het midden van de cirkel en zijn de afstanden niet meer overal gelijk. Daarmee zijn ook de kijkhoeken niet meer optimaal.

Edit Geld ook voor te dicht bij trouwens
Er stond toch nergens kijkhoek in het vorige bericht of begrijp ik het niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 27 juli 2024 13:24]

Zoiets als een brandpunt....
Kan je je tv ophangen om een paal :Y)
Ik denk het enige nut is, verkoop-praat en dan houd het wel snel op.
Misschien niet optimaal onderbouwd ;), maar een lekkere statement!

Om nog iets toe te voegen: een mooie TV voor (rijke) alleenstaanden (nog positief geformuleerd ook). TV kijken is toch een groepservaring? Moet het scherm minimaal een meter of 4 breed worden, en is een concentrische bank nodig met de rugleuning als een dikke cilinder.

Serieus: blijkbaar wordt 4K al sleets voordat het goed en wel is begonnen (als het uberhaupt nog gaat beginnen). Kortom: de feature jacht voor high end TV's is blijkbaar nog wanhopiger dan die voor high end smartphones. De elektronica industrie zou zichzelf eens moeten resetten, een stapje terug moeten doen, en eens kijken waar ze echt wat kan toevoegen.
Dat kan alleen als je er midden voor gaat zitten. En afgaand op het bovenaanzicht van de tv moet je er ook nog eens best dicht voor gaan zitten, wil je een goede kijkhoek op ieder punt van het scherm hebben.

Ofwel het is een tv voor mensen die in hun eentje willen kijken, ofwel meer een gadget, wat het gezien de prijs op dit moment in ieder geval is. Ik denk dat het boven alles een soort "proof of concept" is, dat het daadwerkelijk mogelijk is om gebogen tv's te maken. En Samsung haalt zo wel een primeur binnen, wat altijd goede marketing is (zeker bij early adopters).
Het scherm is gebogen volgens mij om de unifomiteit te houden van de verschillende pixels. Hierdoor zijn alle pixels exact dezelfde grootte. Zoiets dacht ik gelezen te hebben, maar kan niet zo snel een bericht hierover vinden..

@Habana: Waarom zal een gebogen scherm niet aan de wand gemonteerd kunnen worden? Nu zal het voor dit medel misschien niet gaan, dat weet ik niet maar er kunnen eenvoudig steunen gemaakt worden om dit mogelijk te maken.

Moet zeggen dat ik het ontwerp met de rand er om heen niet bepaald mooi vind, dit hadden ze wel wat beter kunnen doen. De prijs is ook niet mis, maar als dit de prijs van de huidige modellen nog iets om laag brent vind ik het geen probleem!

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 27 juli 2024 13:24]

En onder de juiste hoek. Als je er te scheef voorzit heb je kans dat het beeld "verkleurd" en / of onscherp wordt. Dat is sinds de komst van (AH-)IPS wel een stuk verbeterd, maar het is nog verre van perfect.
Als je er te scheef voorzit heb je kans dat het beeld "verkleurd" en / of onscherp wordt. Dat is sinds de komst van (AH-)IPS wel een stuk verbeterd, maar het is nog verre van perfect.
Maar deze gebogen schermen zijn allemaal OLED, geen LCD. Dus verkleuren/onscherp worden bij bepaalde kijkhoeken is totaal irrelevant bij deze techniek.
Op een bepaalde afstand zullen je ogen ook niet meer hoeven te focussen op een diepteverschil van 10 cm.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 27 juli 2024 13:24]

Anoniem: 474545 28 augustus 2013 11:49
Dit is weer zo'n marketeer die geen wiskunde in zijn pakket had. Het concept werkt aleen op een exacte afstand; alleen dat is de afstand van het scherm tot het oog gelijk. Alle andere posities (zegge naast je op de bank) zijn meteen al suboptimaal. ofwel: het zou me oprecht verbazen indien dit voor alle kijkposities beter is.
De uiterste hoeken zouden dan eigenlijk ook iets naar binnen gebogen moeten zijn.
Ligt eraan mijn TV staat lager (de bovenste hoeken zitten dus dichterbij dan de onderste)...

Daarbij is het probleem horizontaal natuurlijk bijna 2x zo groot als verticaal. Verticaal is het probleem dus 2x zo klein ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 13:24]

Marketeers hebben geen wiskunde nodig.
Eigenlijk hebben ze helemaal niks nodig, behalve misschien een talent tot misleiden en gladde taal kunnen schrijven/spreken.

En zeg nou zelf, gebogen is toch exclusiever dan een "normaal" scherm (je moet tenslotte met iets kunnen pronken als eigenaar van een OLED, behalve dan de beeldkwaliteit.)
Nou ja zo erg is het nu ook weer niet!
Tuurlijk, je zit maar op 1 Afstand in het "Brandpunt", alles erbuiten is minder. Maar bij een vlak scherm ligt het brandpunt oneindig ver weg, wat in de gemiddelde Hollandse huiskamer niet past.... dus met een scherm dat een straal heeft van b.v. 5 m ben je toch al wat beter af.

Je zou eigenlijk wel verschillende modellen willen hebben per ideale kijkafstand ("En meneertje, zit U het liefst op 1,2, of 3 m van de TV?") of een flexibel scherm natuurlijk!
Ik vind 'm er erg gaaf uitzien, op de bezel na. Mij lijkt het zo dat het wel een mooiere kijkervaring oplevert met het gebogen scherm, zeker met schermen van dit formaat, in ieder geval als je er recht voor zit.

Naar mijn idee zal het wel vrij vreemd er uit zien als je er niet recht voor zit, wat bij een TV met een 'recht' scherm niet het geval is.

@bovenstaande, bij dit soort innovatieve producten is de initiële prijs altijd te hoog voor de (gemiddelde) consument. TV's dalen echter erg snel in prijs zodra het type televisie mainstream wordt. Echter betwijfel ik of andere fabrikanten ook dit soort televisies gaan maken of dat ze bij vlakke panelen blijven en zich dan op 4k resolutie gaan richten.

Wellicht kondigt Samsung over een jaar wel een gebogen oled aan met 4k i.p.v. 1080p, hoewel daar op het moment volgens mij nog bar weinig behoefte aan is, gewoonweg omdat er nauwelijks 4k content is.
Ik vind 'm er erg gaaf uitzien, op de bezel na.
Bezel, het dunne randje om het scherm of het rare sierframe dat de gebogenheid van het scherm moet benadrukken?
rare sierframe dat de gebogenheid van het scherm moet benadrukken?
Je bedoelt de voet :P

Een A4tje moet ook in een minimale hoek gebogen/gevouwen worden om rechtop te staan...
Ik zou graag het design van de Sony Bravia televisies willen zien alleen dan met gebogen scherm. Persoonlijk vind ik dit geen gezicht.

Maar als je die Bravia TV's in een gebogen variant zou hebben, heb je het idee van een gebogen A4'tje !
Oke het is een prachtig apparaat maar al dat loze metaal er omheen snap ik niet, ze hadden op gewicht en kosten kunnen besparen door dat weg te laten.

Ook voor inbouwen in de muur zou het handiger zijn (en mensen die 8 ruggen voor een tv neerleggen laten ze meestal ook netjes in de muur plaatsen).

Ik ga binnenkort denk ik maar eens even lekker droolen in de MM Arena (denk niet dat ie in noord staat).
Oke het is een prachtig apparaat maar al dat loze metaal er omheen snap ik niet, ze hadden op gewicht en kosten kunnen besparen door dat weg te laten.
Lol en dan met een klein stootje tegen de tafel valt je scherm om, je vraag is eigenlijk:

Waarom zit er een voet op die TV?
Omdat een TV zonder voet omvalt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 13:24]

Ik ken genoeg mensen die geld als water hebben en dit soort apparatuur kopen maar ik ken er geen een die zoiets op een tafel neerplempt.

En als je de afbeeldingen had bekeken zie je dat er een enorm metalen frame omheen zit en ook nog eens een (losse) voet heeft.
Die voet zou door een minieme aanpassing ook zonder de hele omlijsting werken dus mijn punt blijft: Waarom zit die ontsierende metalen omlijsting eromheen?
Grappig, 'vroegah' betaalde je extra voor een platte CRT, nu betaal je extra voor een gebogen scherm... :)
van bol naar plat naar hol.
de volgende stap is dat we in een cylinder gaan zitten
Anoniem: 474545 28 augustus 2013 12:02
Rest nog te zeggen: Het scherm is op slechts één manier (horizontaal) gebogen. Om het concept echt goed toe te passen zou het scherm ook verticaal een curve moeten vertonen. Soms zit ik voor de tv en soms hang ik onderuit.
Om het scherm vervolgens met je afstandbediening naar boven of naar beneden kunnen laten draaien, goed idee zeg ik! ;)
Nu nog ambilight erbij (ik weet komt van een andere partij) en dan ben je helemaal klaar, maar hoe zit het eigenlijk qua geluid bij deze tv? Daar hoor je nik over.
Het geluid van een platte tv kun je niet teveel van verwachten, de meeste geven voldoende geluid maar dan met name voor gesproken tekst. Wil je echt de beleving tijdens bijvoorbeeld films of muziek kun je het beste gaan kijken naar bijvoorbeeld een soundbar of een degelijk surround set
Toch is zo'n gebogen scherm wel een slimme innovatie. Het elimineert alle omgevings-reflecties in het beeldscherm weg, zodat je nu wel een crisp-glanzend schermglas kunt toepassen.
Liever dat "glanzend" weg laten...
Er is toch niemand die op dit moment 8.000 euro gaat neerleggen voor een Full HD TV?
Moet wel toegeven dat dat multi-view wel een leuke feature is, maar dan kun je nog steeds beter 2 tv's kopen, voor €4.000/stuk moet je goed kunnen slagen ;)
Er zijn zat rijken in Nederland die er geen probleem mee hebben 8000 euro voor een TV neer te tellen.

Als je het geld hebt, en de kwaliteit is inderdaad veel beter dan plasma/LED, waarom niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.