Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Eerste prijzen Intel Haswell-processors duiken op'

Door , 71 reacties

Hoewel Intel de release van de Haswell-processor pas voor juni in de planning heeft staan, verschijnen de nieuwe cpu's in steeds meer webwinkels. Twee Nederlandse webwinkels en een Amerikaanse webshop hebben de processors al van een prijs voorzien.

In een Amerikaanse webshop zijn prijzen van acht Haswell-processors verchenen, meldt cpu-world. Vooralsnog lijkt het erop dat de nieuwe Intel-processors tot 13 procent duurder worden dan de vorige generatie. De processors zijn uiteraard nog niet leverbaar, maar de prijslijst geeft alvast een indicatie van de prijzen die Intel voor de processors gaat vragen. De dollarprijzen zijn, zoals altijd in de VS, exclusief btw.

Ook twee Nederlandse webwinkels hebben de Haswell-cpu in de virtuele schappen gezet, zo berichtte Hardware.info eerder. Bij de shops werd het topmodel uit de Haswell-serie, de Core i7-4770K, aangeboden voor 331 en 352 euro. De levertijd stond bij beide shops toen op 1 tot 2 weken. Intussen is de processor in de beide webshops niet meer beschikbaar.

Officiële prijzen heeft Intel nog niet bekendgemaakt en het is de verwachting dat het bedrijf dat pas in juni zal doen. Alle genoemde prijzen kunnen dus nog veranderen. Ook over de prestaties van de Haswell-processor is officieel niet veel bekend. Er zijn echter al wel benchmarks gedraaid met een pre-productiemodel. Daaruit bleek dat Haswell ongeveer 7 tot 13 procent sneller is dan de vorige generatie Ivy Bridge-processsors. Benchmarks van een van de grafische chips die Intel voor de Haswell-cpu heeft ontworpen, verschenen ook al in de database van Sisoft.

TypeCores/threadsKlokfrequentiePrijs (dollars)
Core i7-4770K 4/8 3,5GHz 368,07
Core i7-4770S 4/8 3,1GHz 320,80
Core i7-4770 4/8 3,4GHz 328,67
Core i5-4670K 4/4 3,4GHz 256,65
Core i5-4670 4/4 3,4GHz 236,30
Core i5-4570S 4/4 2,9GHz 205,78
Core i5-4570 4/4 3,2GHz 213,69
Core i5-4430 4/4 3,0GHz 197,86

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

25-03-2013 • 10:53

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Core i7-4770S 4/8 3,1GHz 320,80
Core i7-4770 4/8 3,4GHz 328,67


8 euro verschil voor een paar hz ? Dat is toch goedkoop of ben ik nou dom 8)7
Voor Ivy Bridge (en hier ook gok ik) geldt:
  • S processors feature lower-than-normal TDP (65 W on 4-core models).
  • T processors feature an even lower TDP (45 W on 4-core models).
  • K processors have unlocked turbo multiplier
  • P processors disable the integrated graphics processor
Dit was toch al zo sinds het begin van de Core familie? (Dus vanaf de Conroe)
Volgensmij vanaf 2xxxx reeks?
2xxx reeks is volgens mij Sandy Bridge, maar ik dacht dat in elk geval de Nehalems het ook al hadden. Alleen die GPU natuurlijk niet. De Core en Core 2 reeksen hadden dan misschien toch andere achtervoegsels... Ik kan ze zo gauw niet vinden.
Hoeveel eerste generatie core CPUs ken jij met integrated GPU?
Die P is later toegevoegd natuurlijk, maar vooral de legendarische K-suffix bestaat al heel erg lang.
Dan vergeet je eigenlijk de X ;)
Core i7-4770S 4/8 3,1GHz 320,80
Core i7-4770 4/8 3,4GHz 328,67


8 euro verschil voor een paar hz ? Dat is toch goedkoop of ben ik nou dom 8)7
Je mist de S die erachter staat ?
Hier meer uitleg van Intel zelf over benamingen.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 25 maart 2013 10:58]

S-versies hebben een lager TDP.
Ja had het al opgezocht bedankt haha
Ga maar eens in de Pricewatch kijken. Het is zeker niet ongewoon. In sommige gevallen zijn de cpu's met iets meer Ghz net een paar euro goedkoper.
hier is een goede vergelijking te vinden, over het algemeen procentueel gezien iets duurder:
http://www.cpu-world.com/...ilable_for_pre-order.html
energieverbruik...
Wat tweak_dude zegt, en dat komt dan volgens mij doordat er in de S versie de ingebakken GPU is uitgeschakeld.
De 4670K zou dan omgerekend (1 op 1) ~198 kosten wat zelfs minder is dan de 3570K op moment kost.
Dat is wat mij betreft erg netjes.

De 284 voor de 4770K is dan wel weer wat duurder maar ok.
Prijstechnisch zijn ze +- gelijk gebleven aan de Ivy's.
Aan de andere kant is er (op de IGPU na) ook niet echt een reden voor een 1155 upgrade.
Misschien dat de OC'ers er nog meer uit kunnen halen maar op CPU power valt het mee.
Op zich ook wel goed om hierdoor de veroudering van de vorige gen. iets minder snel te zien gaan.

Daarbij is het ook nog even opletten of, en hoe, de USB3.0 issues zijn aangepakt voor release.

Intel seemingly defines the issue only as a nuisance for end users, as there would be no serious unpleasant consequences, such as data loss. A quick fix for the problem, which may result in blank PDF pages or failure to resume playback, is already known: a restart of applications. In order to solve the issues with USB 3.0, a new chipset revision is required.

http://www.xbitlabs.com/n...B_3_0_Issues_Analyst.html

Problemen met S3 zijn niet onbekend maar wel vervelend, een XPS15 hier zorgt met de laatste synaptics touchpad driver voor black screens after resume from S3 sleep.
Enige optie was dan een reboot met powerknop.
Hoezo buiten de iGPU geen reden om over te stappen? De eerste previews laten een 10% snelheidswinst zien voor CPU benchmarks, en daarnaast is er dan nog AVX2 ondersteuning en de flinke boost in OpenCL performance.

Reden genoeg om over te stappen, zeker als je op Sandy Bridge of eerder zit en graag wat meer performance wilt.
Ik geef je helemaal gelijk, maar helaas lijkt het erop dat velen hier niet beseffen wat AVX2 inhoudt. AVX zijn vector instructies die voornamelijk van pas komen voor het zogenaamde 'number crunchen'. AVX2 zorgt voor een verdubbelde theoretische FP capaciteit t.o.v. de standaard AVX in Sandy/Ivy Bridge en heeft ook ondersteuning voor integer vector operaties.

In de praktijk zal de snelheidswinst van Haswell dus voor rekenintensieve toepassingen (bijv. linpack) tegen de 100% zijn. Een verdubbeling van de snelheid kan dus zeer zeker wel een goede reden voor een upgrade zijn. Voor mij is het de reden om een aanschaf uit te stellen totdat Haswell beschikbaar is.

Voor meer informatie, zie bijvoorbeeld:

http://www.extremetech.co...nted-threat-to-nvidia-amd

[Reactie gewijzigd door narotic op 25 maart 2013 13:33]

Bij de performance is maar net welke benchmark en test je bekijkt, voor Sandybridge en Ivybridge mi. nog niet interessant als vervanging, vervelend intern USB3 probleem, AVX(2) word weinig gebruikt dus op dit moment niet zo relevant, als je meer performance wilt ga je naar socket 2011.
Als de verbinding tussen IHS en DIE weer gesoldeerd is, en hij overclockt als een dolle is hij voor de overclocker misschien wel weer leuk, en de iGPU is nog steeds ondermaats om een separate GPU card te vervangen in de desktop.
Zoals ik eerder al schreef is de upgrade vanaf 1155 naast de IGPU niet heel interessant.
Daarmee doel ik op Ivy Bridge omdat de meeste 1155 borden de IB ondersteunen.

Het AVX verhaal is zeker interessant maar hoeveel % van de gebruikers gaat deze vooruitgang merken? Ik lees dat het een concurent is voor GPGPU van Nvidia.
Uiteraard zullen er zeker mensen zijn die deze winst goed kunnen gebruiken maar voor de doorsnee gebruiker is winst op dat vlak toch niet/nauwelijks merkbaar??

Ik kijk eerder naar het algemene IPC rendement aangezien de clocks al een tijdje tussen de 3 en 4Ghz blijven. Een vergelijkend onderzoek tussen bijvoorbeeld beide i5's 3470 en 4570 op 3,2Ghz lijkt mij relevant om echt uitsluitsel te kunnen geven of het voor de meeste de upgrade van MoBo en CPU waard is.

Ook ben ik benieuwd of de 10% hogere TDP nodig is voor de IGPU of dat deze verhoging gebruikt wordt voor de turbo wat de Haswell serie sneller moet doen lijken. Niet zo interessant voor de eindgebruiker aangezien het gaat om uiteindelijke performance, maar ik vraag het me wel af.

Daarbij is het nog noemenswaardig dat het typenummer omhoog is gegaan voor gelijke clocks, de 3570 loopt zonder turbo op 3,4Ghz.
Beter doorsparen voor een GTX titan ;)
+ belasting (21%) is 240,-
Dat is de prijs die je zou kunnen hanteren als winkelprijs

Dus toch ietsje duuder dan: pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

[Reactie gewijzigd door Qon op 25 maart 2013 11:03]

Dit zijn adviesprijzen van Intel. Doorgaans zijn de winkelprijzen iets lager, dollars omrekenen naar euro's en tel er een paar procent bij op (of tel er de BTW bij op en trek er weer een 10% van af) is doorgaans een redelijk goede indictatie van de kostprijs.

De adviesprijs van de 3570K is 235 dollar, dit zou omgerekend 220 incl BTW moeten zijn. De laagste 20 prijzen in pricewatch zitten hier echter allemaal een 10-15 euro onder.
Plus dat het meestal opgegeven worden als importprijzen, die per 1000 gaan.

Maargoed, de titel impliceert dat de prijzen bekend zijn, maar geeft dat toch ietwat misleidend weer, want het zijn niet de prijzen die jij en ik gaan betalen.
ex btw dan wel dus 21% er bij doen
De 4670K zou dan omgerekend (1 op 1) ~198 kosten wat zelfs minder is dan de 3570K op moment kost.
Reken daar maar niet op, als de prijs van de 4770K (331) enige indicatie is dan moet je rekenen op ~231 voor de 4670K. Wat het een kleine 30 duurder maakt dan de 3570K...

Maar voordat de processoren daadwerkelijk beschikbaar zijn is de kans gewoon groot dat de prijs van zowel de oude als de nieuwe processors verder naar beneden gaat. Voor de oude om eventuele voorraad weg te werken (winkels hebben over het algemeen niet veel voorraad, maar groothandels weer wel) en de nieuwe omdat het door meer dan twee partijen wordt aangeboden (prijs concurrentie).
Als het om de kosten gaat , vergeet niet dat je ook je moederbord moet vernieuwen (ander aantal pins)
Interesting, 20 tot 30 procent hogere prijzen als momenteel gehanteerd worden en slechts 10 procent meer prestatie?

Met de introductie is Ivy Bridge in elk geval de betere keuze nog, prijs/prestatie gezien.
Dit zijn dan wel (verwachte) introductieprijzen, deze zullen straks wel iets lager uitvallen als ze in de NLse winkels te koop zijn.
Interesting, 20 tot 30 procent hogere prijzen als momenteel gehanteerd worden en slechts 10 procent meer prestatie?
Dat is normaal gesproken "par for the course" bij prosessors die sneller zijn. Maar is in dit geval niet waar. Als de huidige goedkoopste prijs van een 3770K 290 is en de laagst genoteerde prijs van een 4770K was (even) 331 dan is het niet 20%-30% hogere prijzen, maar 14% hogere prijzen. En dat is best goed als de snelheid inderdaad ~10% beter is. Plus dat mensen nog eens vergeten dat de hele PC ~10% beter presteert en de rest van de PC niet duurder wordt, dus is de meerprijs voor je PC een heel stuk minder dan 14% meer voor 10% meer snelheid, want aan alleen een proc heb je niet zo heel veel...
Een PC die ca 10% beter presteert als de processor 10% beter is... Dat is echt erg afhankelijk van welke twee hardware setups worden vergeleken en wat er met de PC wordt gedaan. Bij games wordt de videokaart alleen maar belangrijker en belangrijker. Ik denk nu dat je allang niet meer verschil merkt als je je huidige Ivy Bridge i5 vervangt door een andere CPU, omdat de meeste games meer dan genoeg zullen hebben aan een Ivy Bridge. Je framerates zullen dan eerder 10% omhoog gaan als je een 10% snellere videokaart inbouwt. Als je dan weer pi met zoveel decimalen wil uitrekenen is die snellere CPU echter wel een erg significant verschil en kan die videokaart je weer niet bommen. En dan heb je nog de gevallen waarin je allebei wil upgraden, of waarbij je nauwelijks verschil ziet bij een upgrade omdat je niet veel bijzonders doet op de computer. Als je binnen zoveel tijd een website kan zien of binnen die tijd een letter op je beeldscherm verschijnt in Word klinkt die 14% snelheidswinst misschien nog zo leuk, maar die merk je dan echt niet meer. Bij dat geval van die website zou ik dan eerder mijn internetlijn upgraden.
Leuk bij elkaar gerekend, maar dat hele PC 10% meer snelheid heeft is wel wat enthousiast, je processor is dan wel sneller, maar je harde schijf gaat er echt niet sneller door lopen....
Vergelijk je dan niet de intro prijzen van Haswell met de huidige Ivy prijzen?
Klopt, de reden dat ik dat doe is omdat veel mensen wachten totdat Haswell er is met het bouwen van hun nieuwe PC. Als je dan ziet dat de prijzen vrij fors zijn dan je had verwacht/gehoopt dan is dat een deal breker en gaan ze alsnog voor de goedkopere en praktisch niet mindere Ivy Bridge.

Je kan er wel vanuit gaan dan vrij snel na de release de prijzen een flink stuk dalen waardoor de Haswell wel weer interessant worden.

De reden waarom mensen bij de release van Ivy Bridge nog veel Sandy Bridge CPU's kochten was de reden van de toen nog hogere prijs, nu betaal je voor de Ivy Bridge processoren evenveel/minder als de Sandy Bridge die dus totaal niet meer interessant zijn.
Als ik van de US Newegg prijs mag uitgaan is het niet zoveel hoger

Intel Core i7-3770K = $329
Core i7-4770K = 368

368/329 = 1.1185= 11.9% hoger
ik vraag me af waar om de 4770k hoger geklokt is dan de standaard 4770. er zijn toch eigenlijk geen verschillen tussen die 2? behalve dan de unlockte multipier.
Is tot nu toe bij Sandy en Ivy ook zo geweest tussen K en niet K.
verek je heb gelijk. dat is me nou nooit opgevallen... dacht dat bij vorige series glijk was. maar dan nog blijft de vraag waarom want er zit geen verschil tussen de 2 in geloof ik. alhoewel er staat mij wat bij dat de K series een zeker instructie set miste ten opzichte van de standaard maar waar dat voor was ben ik vergeten.

k versie mist een instructie set
de volgende: Intel VT-d

[Reactie gewijzigd door coolkil op 25 maart 2013 11:44]

De K-versie van sandy bridge en van ivy bridge heeft ook een betere IGP dan de non-K-versie.
das niet waar pricewatch zegt dat ze allebei een hd 4000 hebben met zelfde kloksnelheden.
de k in de naam zegt niets over intels integrated grafics. de k betekent alleen dat de CPU beter en makkelijker us over te klokken dan de versie zonder.
Opzich best begrijpelijk, ze vragen er meer geld voor en de betekenis van K is niet bij iedereen duidelijk. De ghz wel, lijkt me gewoon een marketing verhaal
Waarschijnlijk om het prijs verschil te rechtvaardige,
Uit ervaring tikken de K CPUs helemaal standaard makkelijk de 4Ghz aan door alleen maar de multiplier omhoog te gooien. (2500K - 2600K - 3570K - 3770K)
Echter is voor 95% van de gebruikers van zulke monster CPUs de standaard klok meer dan voldoende, en zal de standaard non-K versie dus ook genoeg zijn.

Volgens mij proberen ze nu dus als meerwaarde voor de non-overclockers die 100 extra Mhz te bieden.
Wat ik me afvraag... ik heb een mobo uit het Sandy Bridge tijdperk... een 1155 socket. Zou ik mijn moederbord moeten upgraden als ik de volledige Haswell processorkracht wil benutten?
Haswell is socket 1150, nieuw mobo dus
Meer een reactie op de link:
Maar de ingebouwde grafische kaart lijkt me behoorlijk goed, zeker onvergelijkbaar met ingebouwde grafische kaarten tot nu toe.

(Volgens de link zou de grafische kaart vergelijkbaar presteren met GT 650M)
Voor een rangorde van kaarten: Tom's hardware
Die link gaat over de GT3 die (voorlopig?) alleen in laptop modellen komt. De modellen in dit artikel hebben allemaal de GT2 en die is toch een stuk minder.
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een upgrade vanaf een C2D, de 2500K is een mooie OC-er, de 3570K is IB, maar kan last hebben van hoge temps bij stevige OC, de 4670K schijnt dat weer beter te hebben, dus ik zit er echt over te denken hierop te wachten.

De prijzen, tja, dit zegt nu gewoon nog erg weinig, ik hoop niet meer dan 230 euro voor de 4670K bij release, maar we zullen zien.
IK zit op C2Q Prima,

maar ben benieuwd naar een volledig nieuwe ITX-build, vesa-mountable, met de haswell
goedkoop systeempje, met SSD, en eventueel dedicated GPU.
De USB3 bug maakt niet veel uit, je kan ook USB2 gebruiken
Het zal vooral zuiniger worden, en natuurlijk sneller.

En als intel procede verkleint, zal ik nogmaals upgrades, zodat ik bugvrij ben, en meer kan investeren in cpu
bwah, de 3570K valt wel mee hoor. Maar je moet hem wel de-lidden en de interne koelpasta van Intel vervangen door iets deftigs. De mijne op 4.4GHZ loopt bijna nooit warmer dan +- 50C.

Is er voor de 4670K al vastgesteld dat er weer met solder gewerkt wordt ipv. cheap Intel koelpasta?
Dit is behoorlijk duurder dan bij de introductie van de Ivy bridge processoren, "Intel cuts desktop Ivy Bridge CPU pricing ahead of launch". Dat gezegd was dit ook wel verwacht i.v.m. dat er geen echte concurrentie meer is voor de Intel high end segment.
anderzijds, de pc markt stort in, en intel moet concurerend blijven tov tablet, en arm-notebooks.

als intel te duur wordt, zal de markt versneld overgaan op windows RT voor ARM. Hier heb je Office op, is integreerbaar in een bedrijf.

En consumenten gaan al massaal over naar ARM, via android

Dus, intel moet zeker opletten, markt is in zeer snel tempo aan het veranderen.

Dit volledig dankzij het internet, dat de afhankelijkheid van windows heeft losgeweekt.
aangezien windows+intel lang een front hebben gevormd
Niet voor niks, dat microsoft nu flirt met ARM voor consumenten, en intel flirt met android.

nogmaals
ARM-cpu voor server bestaan, ARM-OS voor consumenten bestaat. Als Intel zich in het upper segment te duur prijst, dan stimuleren we gewoon de ontwikkeling van ARM, tot een niveau van intel.
Het zou me niet verwonderen, als heel de ARM industrie meer omzet draait, dan intel + AMD

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 25 maart 2013 17:23]

Komen de Core i3's pas later uit of zijn daar gewoon nog geen prijzen van gelekt?
waarom i5 4670K en niet i5 4570k zoals alle andere i5 2500K i5 3550K

waarom op eens die 6? die was toch eigenlijk voor i7's?

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 maart 2013 11:51]

denken mensen dat hij sneller is...... gewoon domme marketing dus.
Zelfde als die GPU benamingen! opeens van 5870 naar 6970

[Reactie gewijzigd door A87 op 25 maart 2013 12:47]