Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

De ESA is van plan om in de toekomst gebruik te gaan maken van 3d-camera's. Die moeten bestaande 2d-camera's vervangen. Momenteel is de benodigde technologie nog in ontwikkeling, maar volgend jaar moet er al een prototype zijn.

De technologie wordt ontwikkeld door Thales Alenia Space, Sintef en Terma, die van de Europese ruimte-organisatie een aantal eisen hebben gekregen waaraan de 3d-ruimtecamera's moeten voldoen. Vervolgens moet er volgend jaar een prototype van de camera gereed zijn, maar het is nog onduidelijk wanneer de eerste de ruimte in wordt gestuurd.

De ESA gebruikt 3d-beelden onder andere voor het docken van ruimtestations en het laten landen van ruimtevaartuigen. Momenteel worden daarvoor 2d-camera's gebruikt, waarbij wanneer nodig een 3d-beeld wordt gecreëerd door de beelden van meerdere 2d-camera's samen te voegen. De benodigde berekeningen zijn echter onbetrouwbaar en daarnaast zou dit proces veel energie kosten.

Eerder dit jaar begon de ESA met het testen van augmented reality-vizieren die door astronauten gebruikt kunnen worden voor medische procedures. Met augmented reality kan de astronaut geholpen worden met relevante informatie op zijn vizier.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

zou de nederlandse firma cosine er ook voor iets tussen zitten...

linkje

en is zekers niet de eerste 3d cam in de ruimte maar waarschijnlijk wel voor het docken van ruimtestations

The Soyuz rocket, launched on February 3rd, 2010 from the Russian space launch facility in Baikonur, Kazakstan contained an outstanding instrument of Dutch design.

See also the ESA news on the ERB-2 camera developed under the leadership of cosine.

Amongst the 2,5 ton cargo carried by the Soyuz rocket was a technical tour de force: the ERB-2, a small, relatively light weighted 3D camera that can directly play back the recorded movies. cosine led the development of this camera for the Erasmus Centre of the Human Spaceflight Directorate of the European Space Agency. The optics and electronis were developed with German and an Italian partners. Rob van Opdorp Designs was responsible for the fine design of the camera housing. After the camera had come through the stiff tests that are required for usage in space, nothing stood in the way of its launch into space. Having reached the International Space Station, it is only a matter of time until the whole world can watch live 3D movies in HD quality made in space, 400 kilometers from the Earth.

bron: linkje
Ik dacht al gaan ze nou 3D foto's maken van de ruimte ? Dat is voornamelijk heeeeel veeeeel zwart met af en toe een ster. Om dat nou in 3D te gaan vast leggen ;) Maar goed voor het dokken e.d. lijkt hetme idd intressant zeker als het energie zuiniger en minder bewerkelijk is.
3D fotos maken van het heelal is helaas een beetje lastig (understatement) ;)

Om 3D te zien heb je parallax nodig (verschil tussen linker en rechterbeeld), en van sterren is die parallax zo klein dat zelfs als je eerst een foto maakt aan de ene kant van de zon en dan aan de andere kant (een half jaar later, als de aarde een half rondje heeft gedraait), je nog steeds geen verschuiving zien.

We blijven dus wat dat betreft, helaas, beperkt tot 2D beelden. Als zijn die zoals Cheatah laat zien ook al erg mooi!
Wie zegt dat het op die manier gaat? misschien wel dmv roodverschuiving zoals afstanden nu ook bepaald worden.
En hoe groot is de roodverschuiving bij het docken van 2 ruimteschepen? ;)
En daar hebben ze bij de ESA niet aan gedacht omdat.....
3D Camera's != 3d Telescopes

Sowieso is de parallax op dergelijke afstanden te klein om het als 3d te ervaren, tenzij je je telescopen aan verschillende uitersten van 't zonnestelsels plaatst :+
xkcd heeft het geprobeerd...
/offtopic:

Met de lichtvervuiling in Nederland is het meer heel veel licht met zo nu en dan een lichtpuntje cq. ster :'(

Voor iedereen die graag zelf eens naar de sterrenhemel (wil) kijk(t)(en), veel discussie & info @ http://www.astroforum.nl - als amateur is er ook veel meer te zien dan het "zwart" wat met het blote oog waar te nemen is, daarvoor hoef je geen Hubble te bezitten ;)
Met de lichtvervuiling in Nederland is het meer heel veel licht met zo nu en dan een lichtpuntje cq. ster
Daarom sta ik zo graag 's nachts op het strand op Texel. :)

D'r wordt letterlijk een universum aan schoonheid zichtbaar voor je. (en zelfs dan zie je nog niet alles)
/offtopic:

Met de lichtvervuiling in Nederland is het meer heel veel licht met zo nu en dan een lichtpuntje cq. ster :'(

Voor iedereen die graag zelf eens naar de sterrenhemel (wil) kijk(t)(en), veel discussie & info @ http://www.astroforum.nl - als amateur is er ook veel meer te zien dan het "zwart" wat met het blote oog waar te nemen is, daarvoor hoef je geen Hubble te bezitten ;)
Ligt er vooral aan waar je woont westen/randstad? ur fucked :+
Anywhere else, zolang je niet in de stad woont, u'll live :+
Zoals je in de tekst kunt lezen gaat het om 3D plaatjes van ruimtevaartuigen waarmee je wilt docken en ooppervlaktes waarop je wilt landen.

Uit het plaatje van een goede 3D camera kun je bepalen wat de afstand tot voorwerpen of oppervlaktes is. Dat kan nu ook door verschillende apparaten samen te laten werken (twee camera's, radar of lidar), maar dat vereist meer energie (meer apparaten, meer rekenkracht).
Op de één of andere manier klinkt het volgende wat onwaarschijnlijk als het om zo iets cruciaals als het docken van 2 objecten gaat:
De benodigde berekeningen zijn echter onbetrouwbaar
Het is de vraag hoe onbetrouwbaar.
Zeg dat de berekende afstand nauwkeurig is tot op een halve meter (gemeten vanaf enkele tientallen meters afstand).
Dan moet je of in kleine stukjes de afstand kleiner maken en iedere keer opnieuw de afstand bepalen. Of je moet moet vanaf afstand X maar zoveel stuwkracht gebruiken om af te remmen dat je bij afstand X + 0,5 meter geen snelheid meer hebt.
De eerste methode vreet tijd en brandstof. Bij de tweede methode kom je meestal met nog een beetje snelheid aan, die door beide objecten geabsorbeerd moet worden.
Voor het docken heb je geen 2D beelden nodig. Gewoon een referentie streep op het te docken object. De lengte van de streep op het beeld is een directe maat voor de afstand tot het object.

3D camera's worden interessanter voor objecten waar je geen referentie op hebt. Bijvoorbeeld wanneer een robot arm iets moet oppakken in of rondom je ruimtestation.

En natuurlijk heel duidelijk, voor een robot auto op mars heel handig om om zich heen te kijken.
ik denk dat de ESA wel een goede reden heeft gehad om niet een streepje te gebruiken, maar 3D camera's, als het echt zo makkelijk was.
Er was geen andere manier voorhanden op dat moment. Dan moet je altijd gaan voor de minst slechte manier. Als je altijd moet wachten tot de perfecte oplossing, zouden we lang niet zover staan op dit moment.
En dan is het nog maar de vraag wat jij en ik onbetrouwbaar noemen en wat ESA onbetrouwbaar noemt :+
Op de één of andere manier klinkt het volgende wat onwaarschijnlijk als het om zo iets cruciaals als het docken van 2 objecten gaat:
[...]
Ik denk dat wat ze bedoelen is dat de meetgegevens nt betrouwbaar zijn, en daarmee de berekeningen ook niet.
Laten ze maar eerst eens een echt 3d systeem ontwikkelen voor camera's, in plaats van het huidige Stereoscopisch beeld :(

en dan niet te denken over de dubbele bandbreedte die de verbinding vraagt, liever normale foto's van mars of de ruimte , dan de helft in stereoscopisch ...

[Reactie gewijzigd door Metallize op 5 oktober 2012 14:05]

Ehm... de enige manier is met 2 camera's, alle andere manieren zijn virtueel door inter/extrapolatie en verre van optimaal...
Ik mis de subtitel: "James Cameron Filmes new movie in outer in Space"
Gaat hij de 'bar' nu weer naar beneden halen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True