Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Huawei heeft zijn Android-smartphone Ascend P1 uitgebracht in Nederland. Volgens de Chinese hardwarefabrikant is het toestel meteen verkrijgbaar. Voor de Ascend P1 geldt een adviesprijs van 399 euro. Eerder kwam het toestel al elders uit.

De Ascend P1 is een van de eerste smartphones die Huawei onder eigen naam uitbrengt in Nederland en andere Europese landen. Verscheidene webwinkels bieden het toestel al aan, waarbij de adviesprijs 399 euro bedraagt, zo heeft Huawei laten weten. Overigens was het toestel al enige tijd beschikbaar in landen als China en Australië.

Huawei kondigde de Ascend P1 al in januari dit jaar aan en legde daarbij de nadruk op de dikte van het apparaat, die slechts 7,7mm bedraagt. In de behuizing draait een Omap 4460-processor van Texas Instruments, die over twee cores beschikt, met een kloksnelheid van 1,5GHz. Het scherm heeft een diagonaal van 4,3" en de resolutie bedraagt 960x540 pixels. Voor het maken van foto's is een 8-megapixelcamera aanwezig.

Later moet nog het quadcoretoestel Ascend D Quad uitkomen. Aanvankelijk had dit toestel al deze maand in Nederland moeten verschijnen, maar de release is uitgesteld. Huawei heeft zijn quadcore-smartphone voorzien van een zelfontwikkelde soc op basis van de Cortex A9-core.

Huawei Ascend P1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Toch heeft Huawei al andere smartphones uitgebracht, waaronder de Honor. Het toestel is prima, maar het probleem is duidelijk de ondersteuning. Die is nog rommeliger dan bij HTC jaren terug, en dat moeten ze echt op orde krijgen. Zo zijn er voor de Honor diverse verschillende versies van ICS, waarbij Huawei niet aangeeft wat de verschillen zijn. Ze hebben wel ťťn overeenkomst - geen van de versies werken goed. Ik ben zelf maar gedowngrade naar GB en dat werkt echt super.

Op zich kan je als tweaker je weg wel vinden maar als Huawei mainstream wil worden moeten ze de support echt verbeteren. En tot die tijd prijsvechter zijn, dus dan is §399 (of 384 in pricewatch) veels te veel. De honor heb ik op de kop getikt voor § 200 en dat is een mooi prijsje voor de specs, het goedkooptste toestel wat ik kon vinden met gorilla glas en een dergelijke grote accu. Met GB haal ik makkelijk 2 dagen gebruik, zelfs met zwaar gebruik. Dus de basis lijkt me goed, ook voor de Ascend, maar ze moeten alles op orde krijgen.

[Reactie gewijzigd door wildcheese op 7 september 2012 09:57]

Idd - ben zelf eigenaar van een Huawei U8800 / IdeosX5. En support is bagger.
Standaard met Android 2.2 - dat al niet zo best werkte. Maar ook de diverse 2.3 updates die men uitbracht waren in elkaar geflanst (met de "nodige" bugs).

Enfin - Huawei heeft bij mij voorlopig afgedaan.
Vreemd ik heb dezelfde echter kan ik geen bugs vinden ?
Heb de custom rom Aurora ICS 4.0.4 for u8800 - Version 4.1 van XDA Developers erop staan
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1120

( bij XDA Developers wordt hij sowieso redelijk goed meegenomen in support en updates )

Ontopic :
Hier heb ik op zitten wachten zal hem dus ook bestellen
Heb al gebruik moeten maken van hun support naar een 000 IMEI te hebben gehad naar upgrade en binnen 10 dagen lag er een nieuwe thuis !!
( en jawel vanuit support via CHINA )

Daarbij was deze telefoon van hun bij lancering meteen uitverkocht in China
en voor een prijs van $484 ( dollar) of 2,999 yuan
hier te lezen : http://micgadget.com/2522...but-its-already-sold-out/

[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 7 september 2012 17:10]

XDA is geen Huawei - Huawei levert blijkbaar geen goede software af, en daardoor springt de XDA community erop in. De hardware is meestal wel goed of op zijn minst vergelijkbaar met andere, terwijl de devices redelijk eenvoudig te rooten zijn en van CMW recovery zijn te voorzien. Als XDA vrijwillgers daarop inspringen is het vaak goed, maar ik denk dat 90% van de gebruikers niet eens weten van het bestaan van XDA.

De meeste custom roms voor de Honor komen uit Rusland en China (waar Huawei al redelijk groot is), maar die hebben toch nog wel vaak wat probleempjes. Zo is de ondersteuning in de lokale taal en daarnaast weet ik niet of het allemaal even betrouwbaar is. Wie weet wat er allemaal voor extra's bijzitten.
Voor 400 euro zal het mijn keus niet zijn, daarvoor zijn er andere mooie alternatieven. Of voor iets meer geld, maar met een abo verlenging zijn de prijsverschillen vaak kleiner dan bij de prijzen in losse verkoop.

Die quad core laat lang op zich wachten. Het enthousiasme is al gestild en wanneer dat toestel daadwerkelijk uitkomt zal hij, lijkt me, duurder zijn dan de Ascend P1. Heb je nog geen naam en faam als smartphone producent, zoals Huawei in Europa, dan heb je het moeilijk. Wil ik goed, dan kies ik wel voor een Apple, Samsung, Nokia, Sony etc. Wil ik goedkoop, dan kies ik wel voor de Aldi of een Alcatel.

Dit lijkt me vlees noch vis. Qua concurrentiepositie, ik zeg niet dat geen goede telefoon is.
Huawei zn grootste probleem hier is dat ze niet in lijken te zien dat ze hier bij de consumenten nog onbekend zijn. Ze hebben in NL dan wel al veel toestellen verkocht, maar eigenlijk nooit onder hun eigen naam, waardoor ze gewoon geen naamsbekendheid hebben.

Zelf ben ik intussen aan mn 2e huawei toestel, na het eerste toestel dat ik een jaar of 5 gebruikt heb heb ik eerder dit jaar een huawei sonic gekocht. Dit met name door de goede ervaringen met het eerdere toestel. Ik heb daar nooit gedonder mee gehad, en ik moet zeggen dat de sonic voor een + - 120 euro telefoontje zeer goed bevalt. Als ik eerdaags een andere baan heb waar mn telefoon minder risico loopt, ga ik de huawei telefoons zeker weer meenemen in de vergelijking met een extra + puntje omdat het merk zich bij mij iig bewezen heeft voor "mijn soort gebruik".

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze introductieprijs ook erg hoog vind. Ik hoop dat ik hem straks in de winkel gewoon even kan uitproberen en kijken hoe hij daadwerkelijk presteert. Via een werkgever heb ik een tijdje een wildfire gehad met min of meer dezelfde specs als mijn huawei sonic (alleen meer RAM ) verder een gelijkwaardige SoC iirc. Maar de Sonic veegt de vloer aan met dat ding als het gaat om het "gevoel" de sonic lijkt gewoon net even soepeler te werken.
Dus ik ben benieuwd naar de werkelijke prestaties in gebruik.

Hoe dan ook gaat de P1 het zwaar krijgen met deze prijs. Zelfs met een extra + puntje omdat ik altijd tevreden ben geweest over huawei telefoons denk ik dat concurrerende telefoons het gaan winnen als huawei deze prijs aanhoud. Ik weet niet of ik er gek genoeg voor zou zijn om voor de P1 zo'n bedrag neer te leggen.
Mooi toestel, met nette specs!

Hoewel het een enorme Trol-poging* is richting Apple lijkt me de Goophone i5 specs-wise ook niet mis.

4 inch IPS screen, 1280*720 pixel display
- 1.4GHz Tegra 3 quad-core processor, 1GB RAM
- Support 3G network: GSM 850/900/1800/1900 & WCDMA 850/2100 MHz
- 8MP back camera + 1.3MP front camera
- Android 4.0 OS

Met zijn $299,- is die ook nog eens super voordelig geprijsd!


*Design is gelijk aan de iPhone5, en hierop heeft de fabrikant patent aangevraagd...
Dan vergeet je nog een sloot and andere Chinese merken die een stuk goedkoper zijn en betere specs hebben, zoals Xiaomi, Oppo en Meizu. Overigens is deze Huawei (spreek uit guwaawee) op dit moment helemaal geen prime phone. Alle ogen zijn nu gericht op de Xiaomi Mi2 en Oppo Find 5 X909, beide toestellen komen waarschijnlijk in Q4 2012 uit in China.
Spreek uit als Wha-Way.
华为 spreek je in het Mandarijn toch echt uit als (in plat Nederlands) "goewaawee" .
Ik zou het erg knap vinden als Xiaomi en Oppo van Qualcomm serieuze hoeveelheden Snapdragon S4 Pro chips geleverd kunnen krijgen in Q4. Lijkt me meer een aankondiging in de geest van "als we met heel veel mazzel voor November een pallet S4 quads van Qualcomm ontvangen, dan krijgen we voor de kerst misschien nog een handvol telefoons de deur uit". Maar goed we zullen zien, LG heeft ook officieel nog de intentie om de Optimus G (ook met S4 Pro) dit jaar nog de deur uit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2012 16:11]

De foto die hoort bij de Goophone i5 ..

http://android-sale.com/m...36e95/g/o/goophone-i5.jpg

is dat echt android 4.0 ?!
Waarom niet. Themes kunnen een hele hoop veranderen.
Is wel grappig zoiets want Apple krijgt hier een koekje van eigen deeg. Ik heb zelfs al gelezen dat er al een claim ligt te wachten.

Alleen al om al die apple-fanboys te jennen zou ik er al eentje willen hebben :)
Als dit ook de winkelprijs wordt, denk ik niet dat het een kaskraker gaat worden...
Inderdaad, dit lijkt erg op: too little too late.
Dit toestel komt specs-wise in ieder geval voor een leek overeen met de HTC Sensation XE die toch alweer een jaar uit is. Of de Samsung Galaxy S2, hoewel het scherm daarvan een wat lagere reso heeft.
Ik zie geen enkele reden voor een consument om voor een Huawei te gaan voor hetzelfde bedrag als de betere toestellen van de bekendere merken, terwijl het toestel verder dezelfde specs heeft. LG duikt zelfs onder deze prijs voor specs-wise vergelijkbare toestellen.. Huawei zal echt op prijs moeten concurreren totdat ze meer naamsbekendheid hebben opgebouwd als ze hier serieus voet aan de grond willen krijgen qua marktaandeel. Ze zullen ergens mee moeten gaan opvallen en prijs/kwaliteit lijkt mij dan het beste (mede gezien design-hype niet in de lijn van Huawei lijkt te liggen). Hebben HTC en Samsung ook moeten doen (en is LG nu mee bezig)...

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 7 september 2012 09:56]

Lijkt mij erg positief als er een stock android OS op draait.
Lijkt me eenvoudiger te upgraden naar een nieuwere versie?!
Mooie telefoon maar:


Te duur is voor een dual core telefoon.

Lage resolutie scherm 960x540.


Aangezien de LG Optimus 4X HD Zwart een Quad core cpu heeft, en een resolutie van 1280x720 (HD Ready 720p) heeft, en kost bijna het zelfde, kost nu al § 414,-

En de LG Optimus 2X Speed P990 Zwart heeft ongeveer de zelfde spects en die kost maar § 269,-, en is nu eindelijk Android 4.0 voor uit in AsiŽ (komt hier iets later uit)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 september 2012 21:29]

Dus jij beweerd dat een toestel van Samsung , LG of HTC altijd beter is als een Huawei? Het enige wat Huawei niet heeft is naamsbekendheid op de smartphone markt, op de telefonie markt zijn ze sowieso al een van de grotere spelers.

En specwise komen er weinig toestellen in de buurt van de 7,7 mm van dit toestel. En daarnaast draait hier een stock Android rom op. Huawei gaat eerst naamsbekendheid maken tussen de tweakers (die vinden deze toestellen juist leuker als een Samsung of HTC) en de tweakers die vertellen aan de rest van de wereld hoe goed het wel niet is.

Je kan wel beginnen met budget telefoons maar dan staat je merk meteen bekend als budget merk. Zie ZTE, iedereen denkt dan meteen aan de Blade en Skate wat beiden budget toestellen waren. Huawei doet het juist goed, een toestel neerzetten net onder de top of the line toestellen.
Klopt allemaal wel, maar los van de 7,7mm heeft dit toestel niets te bieden tegenover de bekendere merken.

ZTE is juist aantrekkelijk omdat de specs van hun telefoons hoger liggen dan die van de concurrenten in dezelfde prijsklasse. Als je 400 euro uit gaat geven aan een telefoon, ga je liever voor een bekend merk als Samsung, HTC of zelfs Apple. Daarvan weet je tenminste dat er support voor zal zijn. ZTE is dan ook een afweging - snellere telefoon maar minder zekerheid over software updates en garantie.

Bij Huawei neem je diezelfde risico's, maar krijg je er niks voor terug. (behalve een dunner model)
GalaxyS2 had toch 800x480 wat dus lager is als huawei?

Bron: http://www.samsunggalaxy-...ersus-samsung-galaxy-note
Misschien iets aan de late kant, specwise. Maar als ze geld hebben (en dat hebben ze) dan kunnen ze best een goede positie veroveren in de markt. Helemaal omdat ze eigenlijk net zo beginnen als HTC en juist HTC marktaandeel verliest...
Als het HTC niet lukt, waarom Huawei dan wel? HTC is volgens mij prijstechnisch net wat gunstiger dan bijvoorbeeld Samsung (op basis van de toptoestellen als de SGS3). Toch zijn de verkopen niet geweldig te noemen. Deze Huawei is misschien redelijk geprijsd, maar qua specs geen prijsknaller.

Wat is de meerwaarde dan?
Geen bevlekte naam en geld om een plek in de markt te kopen (geld voor marketing, geld om lage marges op te vangen). Ik voorzie dat ze wel degelijk meerwaarde kunnen bieden,

Helemaal als ze gewoon vanilla android gaan leveren, denk dat daar best markt voor is.
Tja, ik vind de samsung toestellen er ook wel wat strakker uitzien dan deze. Hij is dun, heel leuk, maar verder een beetje erg vierkant en niet echt supermooi.

(Zelf vind ik superdun niet echt superbelangrijk by the way. Het lijkt wel een trend te worden, wie kan het dunste toestel maken. Ik heb liever een paar uur batterijtijd meer voor een paar mm extra dikte...)
Strak? Dan heb je een andere definitie van het woord dan ik... Strak is nou niet echt waar ik aan denk bij een Samsung toestel. Rechthoekig... Strakker kan niet! ;) Gelukkig dat smaken verschillen ;)

Als ik gewoon naar de voorkant van die Huawei kijk, vind ik die persoonlijk veel strakker. Maar die rare bult rond de camera achteraan verpest het voor mij dan weer, gelukkig kijk je daar niet steeds naar. Al hadden ze het toestel inderdaad beter een paar mm dikker gemaakt zodat de camera mooi effen zat. Geen rare dingen, dat is strak :P

[Reactie gewijzigd door D-Three op 7 september 2012 20:11]

Mee eens. Als ik een telefoon zou ontwerpen zou het een perfecte baksteen zijn, maar dan dunner. Enige reden om de hoeken een klein beetje af te ronden is om het iets comfortabeler te maken in de hand.

Verder geen versiersels, gewoon zwart gorilla glas, vier touch knoppen onder het scherm, volumeknoppen en aan/uit op de rand, en klaar.

Ik vind dan ook dat Samsung met de S3 een stap achteruit is gegaan t.o.v. de S2. (qua design dan)
De Galaxy Nexus is dan goedkoper met betere specs :X

Dit toestel zal zich moeten onderscheiden van zijn geringe dikte....

[Reactie gewijzigd door jDuke op 7 september 2012 10:58]

Zat even te kijken wat ie bij merimobiles doet (omgerekend 360 euro, maar loop je kans op invoerrechten enzo). Maar daar staat ook een P1 aangegeven met een OMAP Quadcore
http://www.merimobiles.co...ultra_thin_p/meri4756.htm
Maar daar had ik verder nog niets over gehoord, is er uberhaupt wel een 4460 Quadcore?
Er bestaat idd geen OMAP quad core, de quad is Huawei's eigen ontwerp (in principe vergelijkbaar met Tegra 3/Exynos 4). Zal wel een typo in de specs zijn, want de quad gaat Ascend D heten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2012 10:50]

Bijna goed, de Ascent D is er al, een low budget dualcore telefoon, de quadcore gaat de ascent D quad heten
Ik begrijp de race naar dun dunner dunst niet zo goed. Een erg dunne smartphone mag dan minder in de weg zitten in je jas/broekzak, om er mee te werken heb ik liever wat meer houvast en mag de smartphone wel wat dikker. De vrijgekomen ruimte zou men beter benutten door er een grotere batterij in te stoppen; het voornaamste pijnpunt van smartphones.
Grote accu's zijn duur. Maar het gaat de goede kant op, je ziet dat de SGS3, ATIV S, Lumia 920 etc allemaal grote (>2000 mAh) accu's hebben. Da's erg gunstig voor de standby tijd.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2012 10:47]

Ik vraag me af hoe de software van deze telefoon is. En hoe gaat huawei om met android updates.
Als dat zeer goed is overweeg ik zeker om er eens ,een te proberen.
Zie hiervoor de review van Tweakers.net die 2 weken geleden werd gemaakt. Hij draait trouwens bijna stock android. Over de updates weet ik helaas niets.
ik heb huawei's gehad, gewoon in china gehaald, en de bouw van de telefoons is gewoon goed. Natuurlijk moeten ze nu in de EU het goed gaan doen, maar ja dat is met elk product wat niet in de EU of USA of wat dan ook is uitgekomen :)
Tot de SGS was Samsung, in mijn ogen, ook een budgetmerk. Maar doordat zij in staat zijn om hun eigen schermen en processoren te maken hebben ze zich als premiummerk kunnen ontpoppen. Ik zie huawei, gezien de omvang van het bedrijf, hetzelfde doen. Ze doen zelf al hetzelfde met de ascend quad die hun eigen k3v2 soc gebruikt.

ik denk bovendien dat dit toestel snel in prijs zal dalen, zo rond de 300§, en dan een stuk aantrekkelijker zal worden voor de consument