Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Een ontwikkelaarskit voor de volgende generatie Xbox-console zou voor 20.100 dollar zijn verkocht op eBay. Wie de verkoper exact is en hoe hij of zij aan de devkit komt, is niet bekend. De verkoper had eerder al foto's van prototypes laten lekken.

De verkoper, met Twitter-account superDaE, plaatste een advertentie voor het item 'Microsoft Xbox Durango Development Kit' op eBay. Om middernacht onze tijd hadden 43 mensen geboden voor een uiteindelijk bedrag van 20.100 dollar, meldt Eurogamer. Het is niet de eerste maal dat een Durango-devkit werd verkocht.

Wie de verkoper precies is, is niet bekend maar Eurogamer bevestigde dat de man weldegelijk een development kit zou bezitten. Via het Twitter-account van superDaE werden vorige week al foto's van de volgende generatie Kinect gelekt. Ook lekte superDaE eind juli foto's van de ontwikkelsoftware.

Uit welke hardware de ontwikkelkit bestaat, is niet bekend, maar de verkoper vertelde in een eerdere bevraging dat de volgende Xbox-console zal beschikken over een 64bit-processor van Intel met acht rekenkernen, 8GB aan geheugen en een grafische kaart van Nvidia.

De hardware die te zien is op de gelekte beelden zijn geen prototypes van de volgende Xbox-console, maar zijn ontwikkelkits. Daarvoor worden meestal reguliere computers gebruikt, met eventueel aangepaste hardware. Zo bestonden devkits voor de Xbox 360 uit PowerMac G5-systemen.

Xbox Durango Development Kit Xbox Ontwikkelsoftware Xbox Durango Kinect
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Iemand gedacht aan "lekken" voor free publicity ?

Truukje is zoooo oud.
Lijkt me niet waarschijnlijk... Bij devkits horen ook NDA-contracten met vervelende clausules, omdat er nogal wat specificaties over de technische ins en outs van de bijbehorende console bij zitten, en dat zijn gegevens die elke consolebouwer die aan een nieuwe generatie werkt, zo lang mogelijk geheim wil houden.

Er zijn betere (en goedkopere) manieren om aan publiciteit te komen, dan om bedrijfsgeheimen uit te laten lekken.
Lijkt me niet waarschijnlijk... Bij devkits horen ook NDA-contracten met vervelende clausules
Ik denk daarom eerder dat 't uit de boedel van een failiete gamestudio is gehaald.

Je hebt best kans dat dit ding als 'standaard pc' bij veiling is verkocht uit de boedel. De persoon die het ding kocht ... die zag wat ie in handen had.
Erg onwaarschijnlijk, er is een handjevol developers die aan het werk zijn met de durango alpha kit, waaronder big boys als Crytek en Epic. Lijkt me niet dat Microsoft ze aan kleine studiootjes gaat uitdelen om launch titles te maken voor de nieuwe xbox.
Genoeg kleine studio's die aan een grote studio hangen, en via die grote de devkit krijgen. Vervolgens wordt wegens tegenvallende resultaten de funding er uit getrokken en gaat de kleine studio failliet, en heeft de grote studio relatief weinig schade.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben we zulke dingen al regelmatig zien gebeuren de laatste 12 maanden.
16.384 euro? Da's precies 2 ^ 14! Toeval of een gevalletje beroepsdeformatie van mijn kant? :)
Het artikel spreekt helaas alleen over 16.348, niet 16.384. Als nog wel grappig gevonden zo snel. ;)

OT. Ik ben persoonlijk veel meer geïnteresseerd in wat voor een persoon deze XBOX development kit zou willen kopen dan de verkoper. Ik neem toch aan dat iedereen die onder de categorie MS gameontwikkelaar relatie valt, gewoon makkelijk via officiële wegen deze kit zou moeten kunnen krijgen. En om er dan ook nog eens 20k dollar voor te betalen. :O
Misschien wat ver gezocht, maar superDaE doet me denken aan Dark-Alex door die laatste drie letters, en dat was tot de 5.xx firmwares op de PSP toch wel de meest bekende ontwikkelaar van custom firmwares, diverse vroege scenereleases zijn zelfs in een formaat voor zijn loader (ik meen DevHook) uitgebracht, .DAX.

Misschien dat hij nu zijn avontuur verder wil zetten met de nieuwe Xbox? :) Een ontwikkelaar van homebrew die echt verstand van zaken heeft zal hier vast wel iets mee kunnen, misschien bevat het pakket ook keys om gecompileerde binaries te signen?
Iemand heeft een voorsprong om alvast een game te developen denk ik... Dan kan die al een game af hebben één maand nadat de 3de Xbox uit is, hij heeft er anders wel van nu tot na de release aan kunnen werken. 20k dollar is peanuts voor een game develop studio zoals Activision (je weet maar nooit?).

OF, het was gewoon een geek haha.
Je weet dat deze kits er VOOR developers zijn? zodat ze op de launch games hebben. stomme theorie.
Wellicht is dit goedkoper, dit is namelijk 'illegaal' en zit je misschien niet aan kosten van MS vast. Misschien wou MS geen kit verkopen/geven aan de desbetreffende persoon/dev. Of iemand wou het gewoon per se hebben 'omdat het kan'.
Probleem is, met een illegale kit ben je niets als ontwikkelaar, voor de simpele reden:

Om een kit te krijgen, moet je een game plan tonen. Namelijk wat je wilt ontwikkelen. Als MS een kit weigert, wat is de kans dan, dat je een game kan uitbrengen op de xbox*** console?

Je moet toestemming hebben van MS om dit te doen! Men laat geen games toe, dat geen royalty betalen. Ik neem aan, dat een game ontwikkeld op zo een development machine, later sowieso digitaal signatuur moet krijgen, voor het kan draaien op een finale hardware product.
HAH, dev kits van de 360 zijn niet gratis hoor
Een toevalletje, google zegt dat 20.100 USD 16.384 euro is! Bron
Als ik op je link klik zie ik ¤ 16 348.109 (dus 48, niet 84, plus nog 10,9 cent).
en dat was toevallig net het aantal inwoners van Nederland
Gezien de koers conversie denk ik puur toeval :) One in 2^14.
Ik ben wel heel benieuwd naar de(preciese) specificaties.
maar een 8core CPU en 8GB aan ram....
Dan wordt het denk ik tijd om, mijn PC ook te upgraden tegen die tijd om weer beter te zijn dan de Xbox :/
Leuk een 8 Core CPU en 8GB Ram, maar als de Videokaart ruk is heb je er nog niks aan.
8GB RAM heeft sowieso weinig nut. Misschien over een paar jaar, maar nu is 4GB echt genoeg voor alle games. Tenzij het slechte consoleports zijn natuurlijk. *kuch GTA IV kuch*
8GB RAM heeft wel degelijk nut voor een development kit. Aangezien ook alle extra debugging in het ram geheugen ruimte inneemt. Volgens mij hebben de huidige xbox360 dev kits 1024 ipv 512 mb ram wat in de "normale" xbox 360 zit.
Volgens mij hebben de huidige xbox360 dev kits 1024 ipv 512 mb
De nieuwere wel, maar dat is lang niet altijd zo geweest. Tot zo'n 2 jaar geleden moest iedereen het gewoon doen met dezelfde 512MB als in retail kits.
Dat is ook niet zo raar omdat er orgineel maar 256mb geplant stond voor de xbox360 dat later verhoogd werdt naar 512.

Dit verklaard de 512>1024 dev kit jump
Die redenatie slaat nergens op. Dus omdat ze vóór de launch in 2005 een keer dachten de consoles met 256 MB te leveren hebben ze nog jaren ná de launch devkits geproduceerd met slechts 512MB?
BF3 en Civ5 lusten echt wel wat geheugen. Om nog maar te zwijgen wat je kernel zelf nog graag zou willen hebben zonder te swapen.

Daarbij, de 2 comments boven jou hebben het niet over gamen dus waarom zou 8GB genoeg zijn? Jij doet de aanname & uitspraak dat 4GB voor games genoeg is zonder te weten wat de overige PC-gebruikers "naast een spelletje" nog meer aan applicaties open hebben staan.

Of is het bijvoorbeeld verboden om een spelletje te spelen als Adobe Premiere met 16GB RAM een of andere HD-stream van 9 uur staat te encoden?
Volgens mij ben je in de war met vram...

Battlefield 3 zit rond de 1 GB ram terwijl Vram niet aan te slepen is.

Civilization V gaat de 1 GB niet eens halen... Bij een grote map (unsupported warning erbij) waarbij alleen ik al +- 40 steden heb komt het ram gebruik niet hoger dan 870mb.

Die 8 GB blijft voorlopig dus overkill. Maargoed ram is erg goedkoop tegenwoordig dus dat is verder niet zo erg.

Bij consoles worden textures overigens vaak gestreamed (de reden dat je tijdens pitstop in f1 2010 niet de hele track van bovenaf kunt zien). Voor de multiplatform titels is het dus wel goed nieuws, misschien wordt dan eindelijk eens wat meer met ram gedaan (alhoewel windows wel aardig wat limieten kent mbt geheugen gebruik bij applicaties, ook bij x64).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 augustus 2012 17:54]

bf3 gebruikt ~1,5gb systeem geheugen, en 1,5gb of v-ram.

Als ze met de volgende boxen op voor 1080p+ jagen en niet 720p dan zullen ze toch al meer dan 3gb op de proppen moeten komen, zeker als je 7 jaar relevant wil blijven ( als dat al het doel is ).

Laat staan dat de services explosief gaan vermeerdere op de achtergrond in consoles, dat een mini pc al niet snel weg gedenkt kan worden met de aankomende generatie boxen als vergelijking.

Denk dan aan een lite windows 8 met skype en andere services die runnen.

Als ze voor een hogere resolutie richten, 3D en net als de wii-u op de controller willen streamen dan zullen de ram hoogtes al snel moeten stijgen willen ze het voor elkaar krijgen.

vergeet niet dat de jump van xbox>xbox360 8x zo hoog was op systeem ram hoogte, en dit zal hoogst waarschijnlijk een goede indicatie zijn voor wat voor hoogte ze gaan kwa ram met de xbox720 mocht de visie nog steeds hetzelfde zijn.

Dit zou inhouden dan de xbox720 minimaal met 4gb systeem ram al zal gaan functioneren. laat staan met alles wat ik erboven noemde dat de v-ram toch zeker hoger dan 2gb moet zijn en meer richting de 3gb zal gaan functioneren.

Echter de vraag is meer, welke trade offs doet microsoft en sony om het product goedkoop te houden, wegens recessie en tot welke hoogte willen ze verbeteringen doorvoeren.

Ik denk dat er minimaal aan 2gb v-ram en 2gb systeem ram gedacht moet worden mochten ze op de 720p-1080p hoogte blijven voor de volgende generatie en 3D niet echt als een volgende stap zien om de box nog goedkoop te houden.

een dev kit heeft altijd wat extra ram draaien wegens de tools die er bij draaien. een verdubbeling van ram zal dan ook niet iets raars zijn. Aangezien de box een dev kit is zal 4gb een waarschijnlijke oplossing zijn. Echter zou ik ook niet verbaast staan te kijken als het om een 2+4 verhouding gaat of zelfs een 4+4.

echter lijkt 8gb veel tegenover een xbox360 of ps3, maar mensen moeten niet vergeten dat de volgende generatie een stuk meer geheugen nodig zal hebben dan de miezerige 256/512 waar je eigenlijk weinig tot niks meer mee kan.

Developers maken niet voor niks tech demo's die al meer ram gebruiken dan 8gb.

We zullen het afwachten.

[Reactie gewijzigd door Gatygun op 14 augustus 2012 10:13]

Sinds wanneer gaan we video's encoden op een Xbox? Ik dacht toch echt dat dat een dedicated gameconsole was.
Neemt niet weg dat 8GB geen kwaad kan; als *iedereen* 8GB RAM heeft, gaan dev's dan vanzelf gebruiken. Als ze dat nu zouden doen, sluiten ze een hele grote groep buiten.
Beetje serieuze recorder hangt er gewoon een capture card aan. Om nou voor die .01% van de kopers een feature toe te voegen die iedere console een beetje duurder maakt...

De XBox 360 devkit heeft volgens mij ook 2GB RAM, dat is 4x zoveel als de echte console.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 augustus 2012 16:46]

Op zich ook logisch. Op een devkit werk je met emulatie. Om dit vlot te laten verlopen heb je hardware nodig die een factor 5 - 10 sneller is dan de daadwerkelijke console en moet er voldoende werkgeheugen beschikbaar zijn. Een game ontwikkelen is toch heel wat anders dan een game afspelen.

Mooi voorbeeld is Dolphin (Wii-emulator). Zelfs op een stevige PC lopen de meeste games niet vloeiend. De Wii zelf heeft relatief trage hardware. Nu weet ik wel dat er aan Dolphin nog wat gesleuteld kan worden maar toch ...

Bij de SNES-emulator was het precies zo; je had toch wel een PC met 500 MHz en een vlot videokaartje nodig om games soepel te draaien. Vooral bij SuperFX-games had je wat extra pit nodig. Dit te bedenken dat de oorspronkelijke SNES een processor van 16 MHz had; qua snelheid vergelijkbaar met een 80286 (of 80386 SX).

Jullie snappen wel wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 14 augustus 2012 00:11]

4GB genoeg, haha. Er zijn er al zat die zwaar tegen de 32bit max aanlopen de hele tijd. En RAM gebruik meestal met tegenzin onder de 3 of zelfs 2 GB word gehouden.
Dit is met opzet dat bij sommige games het RAM gebruik geminimaliseerd word. Terwijl het allemaal veel sneller en soepeler kan als het een stuk meer RAM tot zijn beschikking zou kunnen hebben.
Oh en videokaart kan redelijk ruk zijn, maar is niet het enige limiterende factor. Alsof je PS3 graphics uit een 'normale' 64mb video kaart kan krijgen zoals die in de PS3 zit :) Hier helpen een aantal cores ook nog mee.

En geen idee waarom je de vergelijking aanhoud dat PC gebruikers meer troep moeten kunnen draaien, het betreft hier een xbox
De Xbox 360 heeft 512Mb ram en komt daar met toe voor d games die er nu op draaien. Natuurlijk moeten de ontwikkelaars er rekening met houden en hun games hier compatibel met maken (bij een shooter kan je minder ver zien dan op pc, minecraft heeft een zwaar gelimiteerde wereld, etc...).
Ik zou blij zijn met 8GB ram in de volgende generatie, het moet redelijk wat jaren meegaan en zo lopen de ontwikkelaars niet al te snel tegen limieten. Maar ik gok dat het 4GB zal worden, zoals in eerdere geruchten reeds naar buiten kwam. Als de games vlot draaien, er goed uitzien en je niet merkt dat de ontwikkelaar met limieten moest rekening houden (wat met deze generatie wel het geval is) dan maakt het mij eigenlijk al niet zo veel uit :).

En pc gebruikers moeten wel degelijk meer troep draaien, als je eens kijkt wat voor resources er in de achtergrond in gebruik zijn tijdens het gamen die niks met gamen te maken hebben...
Dat ligt er maar aan wat je niet merken noemt, ik vind dat je aan de DX9-niveau graphics wel degelijk merkt dat de 360 en PS3 beiden behoorlijk hun limitaties bereikt hebben.

http://www.pcgames.de/Jus...6165&g_id=-1&i_id=1269486

Zoals daar meer dan pijnlijk duidelijk wordt gemaakt, de grafische capaciteiten van beide consoles versus een (inmiddels verouderde) PC. Voor het grootste deel het verschil tussen de "DX9" graphics op de console en DX10 voor PC.

Er zijn meer objecten in beeld, die meer detail hebben, het licht en de schaduwen zijn beter gerenderd, de render-distance is veel groter. En dan is er bij dat vergelijk de PC op slechts 720p gezet, omdat zowel de PS3 als de 360 gewoon geen native 1080p leveren bij de meeste spellen, wat de PC wel gewoon kan. Laat staan dat de 360 en PS3 1080p met 8xAA en 16xAF kunnen leveren en dan nog door de V-sync teruggehouden worden op 60FPS.
Wat dan ook nog niet te zien is in die statische screenshots, is dat de destruction physics op de PC ook nog mijlen voor lopen op de consoles.
Wat een slechte vergelijking met Just Cause 2. Dat laat alleen maar zien tot waartoe de huidige consoles in staat zijn met hun hardware. Als je naar die plaatjes kijkt, zou je niet eens echt hele grote verschillen kunnen zien.

En hoezo pijnlijk? Naar mijn mening hebben we op de consoles ieder geval goede games en ook dit jaar en volgend jaar. Kijk bijvoorbeeld naar The Last of Us of Beyond. Die games en nog anderen die uitkomen, laten zien wat je met hardware van 7 jaar terug allemaal kan doen.

Gelukkig is het aanbod aan sterke games groter op de consoles dan PC.
Behalve dan dat er 256MB videogeheugen inde PS3 zit ;)
BF3 en Civ5 lusten echt wel wat geheugen. Om nog maar te zwijgen wat je kernel zelf nog graag zou willen hebben zonder te swapen.

Daarbij, de 2 comments boven jou hebben het niet over gamen dus waarom zou 8GB genoeg zijn? Jij doet de aanname & uitspraak dat 4GB voor games genoeg is zonder te weten wat de overige PC-gebruikers "naast een spelletje" nog meer aan applicaties open hebben staan.

Of is het bijvoorbeeld verboden om een spelletje te spelen als Adobe Premiere met 16GB RAM een of andere HD-stream van 9 uur staat te encoden?
Adobe Premiere is idd geen game, ook niet iets wat de gemiddelde gamer regelmatig doet overigens....'t bouwen van maps springt dan meer in gedachte (ik weet dat 't vroegah voor UT99 echt aaaaaaages duurde voor een map gebuild was op mijn k6-2)

Maar goed, je kernel...en daarnaast ook nog je mIRC, je steam(ja die draait ook gwn door), je browser met daarin een gare dubstep mix van youtube, je mailclient en evt je skype...dan zit mijn 4 gig usually al vol.
En dan heb ik nog gn eens bf3 gedraait :+
Maar als je zoals met de XBox 360 er 7 jaar mee moet doen dan is toekomstig gezien 8GB geen overbodige luxe.

Zeker niet omdat ze de XBox toch telkens meer als centraal punt in je huiskamer willen maken. Nu merk je ook bij de huidige dat deze traag begint te worden als je gaat switchen tussen de verschillende onderdelen.

En als toevoeging:

Geruchten gaan dat de nieuwe XBox Windows 8 zal draaien, zal ook wel een slokje lusten :)

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 13 augustus 2012 13:49]

Dat doet de 360 helemaal niet, er is namelijk nog nooit een PowerPC port van de Vista kernel gemaakt (jaaaah, in de 360 zit een PPC)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2012 14:22]

Er draait een NT kernel op, voor zover heb je gelijk, voor de rest is het een compleet ander OS. Het enige wat het deelt met Windows is dat er DirectX in zit en die NT kernel dus.
Niet dus, zoek het anders een keer lekker uit
Done:
One of the first questions I get when someone hears I work on Xbox is "So, what operating system do you guys use? Windows 2000, right?" I am honestly not sure where the Win2K misperception comes from, but Xbox runs a custom operating system built from the ground up.
Nou ben ik wel benieuwd welke interessante bronnen jij mee aan komt zetten. Of blijft het gewoon bij die loze ongefundeerde uitspraken?
De grootste bottleneck is nu het geheugen, graphics kan je omlaag schalen, levels moet je helemaal opnieuw indelen. Misschien heeft MS wat geleerd ;)
De grootste bottleneck is nu het geheugen, graphics kan je omlaag schalen, levels moet je helemaal opnieuw indelen. Misschien heeft MS wat geleerd ;)
Dat kan prima met zones zoals in de unreal engine hoor...
8gb ram heeft nu niet heel veel nut nee. maar voor de prijs hoeft niemand, dus ook microsoft het niet te laten. + de console moet weer een jaar of 5 mee/
Eh? En als dat nu eens totaal is, dus systeemgeheugen + videogeheugen? Dat doet de huidige 360 immers ook. Doe je dat 50/50 dan heb je ineens een systeem met 4 GB geheugen en een videokaart met 4 GB geheugen. Of 6 systeem, 2 GPU. Ook mogelijk. Waarschijnlijk zelfs dynamisch in te delen zodat je bij GPU-heavy games meer vRAM hebt.
En 4 GB RAM en 4 GB vRAM is vandaag de dag niet echt excessief meer.
Het 2Gb limiet van een 32-bit processor is redelijk snel bereikt tegenwoordig.

Als je dan kan kiezen tussen 32-bit en 64-bit, dan is de keuze dus snel gemaakt. Maar dan komt er een klein probleem dat elke 64-bit app ong. 30% meer geheugen gebruikt, zie:
http://groovy.329449.n5.n...onsumption-td3713763.html

Als je dat dan mee rekent, dan is 8Gb helemaal zo slecht nog niet.
Het 2Gb limiet van een 32-bit processor is redelijk snel bereikt tegenwoordig.
4GB. Dat 32-bits Windows by default 2GB aan user space voor een proces reserveert (wat overigens aan te passen is) heeft weinig te maken met wat maximaal adresseerbaar is met een 32 bits pointer. 232 bytes = 4GiB.
Ram kost sowieso niet veel en de consoles moeten jaren lang mee gaan. 8gb gaat heus wel nodig zijn.
Ik hoor anders de industrie kuchen en zuchten dat ze hopen dat de volgende generatie MINSTENS 8G ram heeft. Liefst meer.
vergeet niet dat gameconsoles het geheugen en alles anders gebruiken dan de pc
wat ook kan aangezien ze "allemaal" identieke hardware hebben in feite...

als je ziet wat ze op minder krachtige hardware er soms uithalen.
kan het best logisch zijn dat ze hier speciale trucjes voor hebben.
dus die CPU en dat RAM geheugen met een mindere kaart hoeft niet perse slecht te zijn..

en er vast ook een redelijke videokaart in komt..
Zo werkt een console niet, een console werk normaal met zijn processor!

Er wordt anders geschreven bij een console hè, anders dan bij pc's. De grafische kaart is meer voor de bits omzetten in pixels, als het goed is vertaald is dat niet zoveel werk en heb je geen hele sterke grafische kaart nodig.
Een grafische kaart is als ik het goed heb een 256-core of zelfs nog meer(iig een heel groot getal t.o.v. een cpu), dat ligt aan de kaart zelf. Maar die zijn bijzonder geschikt om heel veel lichtere taken tegelijk te doen. Denk aan regendruppels bereken of een zandstorm of iets dergelijks, als ik het goed heb.
Maar de huidige xbox is ook een triple-core, en die doet de berekeningen, de grafische kaart is ook niet sterk.

Het maakt eigenlijk niet veel uit wat je hebt, volgens mij telt alleen hoeveel Gflops erdoor kunnen(immers het totaal van zijn berekeningen) en daarnaast welke programmeer taal je gebruikt en hoe efficiënt je schrijft.
Je kunt nog zo'n sterke grafische kaart hebben van 1000 euro, maar als je pc die niet benut/lage resoluties speelt/geschreven is voor cpu (zoals bf3) dan helpt dat niet.


ot: Ik vind het toch appart hoe zoiets heeft uit kunnen 'lekken'. Het is weer een gratis marketing, of misschien was MS er zelf wel bij betrokken (de verkoop). Het is nu gratis reclame: 'WOWOWOWOWOW een 8-core in de volgende Xbox', 'die moet ik halen, wordt een beest'-praatjes.

Ik denk tevens dat het geheugen uitbreidbaar wordt. Als je er over 3 jaar 8gb bij kunt stoppen zodat je sommige spellen sneller kunt laden, meer kunt renderen, misschien hogere grapichs. Het is niet nodig, maar het is natuurlijk wel weer een verkoopdingetje voor Ms.

[Reactie gewijzigd door alaintje op 13 augustus 2012 13:56]

a - ga je eens inlezen hoe het renderen van graphics werkt, wat dat betreft verschillen een console en een PC niet veel. Zonder GPU doet een 360 niks. Naar huidige maatstaven is de GPU van de 360 inderdaad niet veel waard, maar toen hij uitkwam was het een respectabel beestje.

b - uitbreidbaar geheugen, ik betwijfel het. Dat is ooit eens gedaan (N64) en dat is geen succes geworden. Er waren maar een paar games die het gebruikten, nog minder die het vereisten en dus slaat dat niet aan. Als je upgrades wilt, dan heb je daar al een PC voor.
De GPU is momenteel gewoon de achilleshiel van de xbox. Ook van de PS3 trouwens, hoewel het daar een iets minder groot probleem is omdat de SPE's van de Cell CPU aardig vergelijkbaar zijn met een GPU wat architectuur betreft: zeer hoge floating point performance, volledig asynchroon en met extreem hoge bandbreedte naar het geheugen. Bij de PS3 kun je dus wel degelijk het een en ander aan grafisch werk (pre- of post-processing bijvoorbeeld) offloaden van de GPU naar de CPU.

Dat gezegd hebbende moet je natuurlijk ook wel rekening houden met de resoluties waar consoles op renderen. Op de 360 draait 100% van de spellen, en op de PS3 waarschijnlijk een dikke 80% op 720p. Er zijn weinig PC gamers die op zo'n lage resolutie zullen spelen, want als je maar een centimeter of 30 van het scherm af zit ziet dat er natuurlijk niet uit. Op 2 meter is het verschil al veel kleiner. De GPU power die je nodig hebt gaat kwadratisch omhoog met het aantal pixels dat je rendert, dus dat heft het verschil in brute kracht met PC's al een heel eind op.

De nieuwe xbox en playstation zullen niet hoger dan 1080p gaan renderen, want dat heeft namelijk geen enkele zin, omdat bijna alle consoles aan FullHD televisies hangen. De GPU hoeft dus bij lange na niet zo extreem te zijn als wat nu high-end is in PC's. Een GPU gebaseerd op een midrange kaart van nu kom je al een heel eind mee denk ik.
Toen de Xbox 360 uitkwam was 720p ook nog niet zo in, en 1080p al helemaal niet (er zat niet eens een hdmi poort op de eerste reeks). Toch kan de Xbox 360 720p resoluties aan en zelfs 1080p bij de games die grafisch niet al te zwaar zijn. Consoles moeten jaren meegaan en het is dus belangrijk om toekomstgericht te kijken, anders is de console na een jaar of 2 al miserabel achtergesteld ten opzichte van pc's en moeten ontwikkelaars teveel inbinden als ze voor console programmeren.
De extra kracht van de GPU kan een ontwikkelaar dan gebruiken om bijvoorbeeld verdere afstanden te renderen in shooters, of later om games in 4k2k resolutie uit te brengen (of zelfs al te ondersteunen van in het begin).
*kuch* "Op de 360 draait 100% van de spellen"

Halo? En zijn nog een reces andere games, dat zich voordoen dat ze op 720p draaien, maar in werkelijkheid, om een lagere resolutie draaien.
Klopt, Halo 4 is de eerste Halo game waarmee ze adverteren dat deze native 720p zal draaien (in de dev-video's dan toch).
"De GPU is momenteel gewoon de achilleshiel van de xbox. "

Ja, duuh, de GPU neemt de meeste van de complexe rekentaken voor zich. Ik denk dat minstens 75% van alle energie die een console opslokt richting GPU gaan.
Ondertussen zijn de taken die traditioneel in games aan de CPU worden voert vrij beperkt.
Beetje AI, beetje physics, game loop, audio en data voeren aan de GPU.
Dat zijn wel veel taken maar die nemen allemaal niet zo veel rekentracht voor hun rekening.
Daar is dus nog wat ruimte over.
En dus zie je dat tegen het eind van de rit dat stukje op de CPU ook gebruikt wordt.
Maar denk vooral niet dat de CPU enorm goed is in grafische berekeningen vergeleken met een GPU.
Het zorgt dus alleen maar dat de laatste 5~10% van de potentiele performance beter gebruikt wordt.

GPU power gaat alleen 'quadratisch' omhoog als daarbij per pixel ook evenveel berekeningen worden gedaan.
Dat is lang niet in alle gevallen zo.

Je vergeet ook dat de next gen consoles mischien wel minder pixels tonen maar dat ze daardoor veel meer per pixel kunnen doen op een goede GPU.
Daardoor worden coole nieuwe rendertechnieken mogelijk.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 13 augustus 2012 19:05]

Vriend, de GPU neemt juist de simpele, makkelijk parralel uit te voeren, rekentaken voor zijn rekening. De complexe taken zijn typisch waar een cpu voor wordt gebruikt.

Of je zegt het fout, of je moet definieren wat je met complex bedoeld.
Ligt aan de GPU, maar inderdaad heeft een GPU vaak een hele vrachtwagen lading aan cores. Alhoewel dat in de consoles wat minder is. Deze berekeningen worden bij zowel de 360 als de PS3 nauwelijks op de GPU zelf uitgevoerd. Maar gaan (deels) via de Xenon processor (wat net als de Cell van PS3 een GPUCPU is).

En de wow factor van een 8core xbox zegt ook weinig, de PS3 heeft er ook 8 namelijk.

Uitbreidbaar geheugen zal de console markt fragmenteren. Dat zal hem niet worden :P
"Maar gaan (deels) via de Xenon processor (wat net als de Cell van PS3 een GPUCPU is)."

Zowel de Xenon als de Cell zijn gewoon CPUs hoor...
Compleet andere architectuur dan bij GPUs gebruikelijk is.
Ik ben wel heel benieuwd naar de(preciese) specificaties.
maar een 8core CPU en 8GB aan ram....
Dan wordt het denk ik tijd om, mijn PC ook te upgraden tegen die tijd om weer beter te zijn dan de Xbox :/
Da's niet heel veel beter dan een high-end pc these days?
Ik vraag me ook af waar die power voor gebruitk gaat worden...physics? Nóg betere graphics?

Want er zijn nog steeds geen 1080p> schermen, dus de resolutie blijft gelijk en 't zal er al best goed op een 360...
Hmm, ik zie geen optische drive in die dev-machine. Dat hoeft niet per se te zeggen dat het eindproduct ook geen optische drive gaat bevatten, maar het bevestigt wel mijn vermoeden dat het zo gaat zijn.

Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat MS games alleen nog via hun eigen store gaat aanbieden. Dat maakt illegaal gebruik weer wat lastiger en ze kunnen de winstmarge van de retailers (media markt, bol.com, etc) in hun eigen zak steken.
Games worden m.b.v.. een iso emulator (inclusief vertraging die je op een fysieke disc ook krijgt) gestreamed naar de Devkit zelf. Spaart nogal wat tijd ;)
Uiteraard levert MS een DVD emulator met realistische timings, maar over het algemeen is dat niet wat er gebruikt wordt aangezien je in 99% van de gevallen helemaal niet geïnteresseerd bent in accurate loading times maar wil je juist zo snel mogelijk runnen. Optie zijn dan de content te kopiëren naar de hdd van de Xbox danwel de content direct te streamen vanaf PC / server (zonder eerst een disc image te bakken)
Waarom zou je een optische drive nodighebben op een devmachine? Dat ding dient als live debugger waarop je je gecompileerde code via kabel doorstuurt. Dus niet om retailschijfjes te spelen.
Doubt it. In grote delen van de wereld ga je niet even rap 50 GB aan data over de telefoonlijn proppen. Dat wij hier nu gemiddeld 50 mbit/s halen zonder datalimiet, zegt niet veel, want wij zijn hier in NL bepaald bovengemiddeld.

Het zou mij echter verbazen als dat niet ook mogelijk is. Ik verwacht dat de komende generatie consoles games zowel op schijf als digitaal aan gaat bieden, waarbij je dus kan kiezen, vergelijkbaar met wat je op de PC ook al ziet. Skyrim kopen op DVD of via Steam, beiden leveren uiteindelijk hetzelfde product op.
"Hmm, ik zie geen optische drive in die dev-machine."

Devkits worden wel vaker zonder optische drive geleverd, zeker in het begin als er nog geen feitelijke schijfjes voor het systeem bestaan.
Ik neem aan dat Microsoft genoeg software zowel hardwarematige beveiliging heeft ingebouwd in deze apparaten? Het moet denk ik niet zo moeilijk zijn voor Microsoft om te achterhalen wie hem verkocht heeft.
Dat lijkt mij ook niet nee, ik neem aan dat iedereen die er eentje heeft ook wel op een speciale lijst bij ms staat, dus gewoon iedereen even laten bewijzen dat ze hem nog hebben en voila.
Niet dat ze daarmee deze terugkrijgen, maar zo iemand heb je liever niet meer onder contract. (als het daadwerkelijk een medewerker van ms was).
Dat zou je denken ja... Maar ik werk bij een bedrijf met zo'n 10k medewerkers... en ik heb een 2 PC's van andere vestigingen en er heeft nog nooit iemand van ICT op m'n deur geklopt (ook al heb ik geen deur :+ )
Ze kwamen laatst zelfs inventariseren hoeveel NIEUWE pc's ze moesten aanschaffen voor de upgrade van windows XP naar 7... terwijl bijna elke PC hier geschikt is voor windows 7 8)7
Inventariseren is gewoon een verplichting. Bijkomend zie je als ICT afdeling ook zo welke verschuivingen er achter je rug om gebeuren.

En MS zal wel een lijst hebben van welke serienummers naar welke developers zijn gestuurd. Indien MS deze devkit dus in handen krijgt of even mag bezichtigen dan weten ze direct van welke firma deze kit afkomstig is.
MS houd dit goed bij hoor. Met gelekte Windows releases kunnen ze ook zo zien wie het lekt. En erg opvallend dat bepaalde periodes er ook niets maar dan ook niets lekt als MS het echt wil.
Devkits al helemaal, MS weet heuswel wie welke devkit gekregen heeft en welke verkocht word. Alleen is het wel zo dat dit niet publiekelijk is en echt van 1 op 1 is doorverkocht, dus wat lastiger te achterhalen op welke licensie/serienummer deze devkit draait. Maar mocht MS erachter komen welke licensie/serienummer deze devkit heeft, weten ze ook heuswel wie hem verpatst heeft.
Het kan toch ook zijn dat het bedrijf die hem officieel had bestolen werd ? Er worden wel meer dingen op Ebay verkocht die gestolen zijn. Het zal mij in ieder geval niks verbazen, want de risico's zijn veel te hoog mocht een bedrijf zo'n devkit verkopen.
Er is nogal een verschil tussen zomaar een PC en een devkit voor een nieuw product.
Tsja, zo ken ik iemand die met een dev kit van een concurrent aan de slag is. Aan het eind van de dag moet deze beveiligd opgeslagen worden. Bij een "toevallige" inbraak zullen ze deze niet zo snel mee kunnen nemen.

Ik mag toch aannemen dat dat standaard procedure is wanneer de console zelf nog niet gereleased is.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Supremo op 13 augustus 2012 15:33]

dat grapje ken ik, blijkbaar maakt de ICT afdeling de top wijs dat ze nieuwe pc's nodig hebben...
Het is eerder andersom.. de afdeling blijft maar zeuren hoe traag hun pc's zijn en dat ze nieuwe pc's nodig hebben

Na een tijdje moet je als ICT'er er wel aan geloven
Ongeacht of systemen het kunnen of niet zijn er meer redenen om een systeem te vervangen. De levensduur word vaak op 4 jaar gezet. Daarna gaan er meer storingen optreden wat vrij veel geld kost.
Door de crisis is er grote kans dat systemen langer blijven staan wat uiteindelijk misschien wel meer kost dan het vervangen van een systeem. Dit is wel het geval bij ons op het bedrijf.

Overigens wel apart dat ze daar voor langs moeten komen. Ik zou verwachten dat er wel een goede database is waarin word bijgehouden welk systeem waar staat...
Nee ze doen dat omdat als ze het budget niet opmaken dit jaar ze volgend jaar minder geld krijgen.
Nieuwe hardware is over het algemeen goedkoper dan support. Economische afweging.
dan moeten ze eerst het ding in handen krijgen en het gerucht is dat Team Executer het ding nu heeft. Die gaan hem denk ik niet terug geven.
Het zit er zelfs dik in dat MS de devkit zelf heeft gekocht om zo de identiteit van de verkoper te achterhalen. Mits deze kit echt is, natuurlijk. Ik ben bang dat 'Superdae' niet lang van zijn roem en rijkdom mag gaan genieten.
microsoft : je heb onze dev box verkocht
bedrijf: hij was hier gejat wegens inbraak
microsoft: crap
Op zich wel mooi dat het er op lijkt dat de nieuwe XBox over een Intel CPU + nVidia GPU gaat kiezen.

De reden hiervoor is simpel; de nieuwe Playstation zal naar verluid gebruik gaan maken van een AMD CPU én GPU.

Op die manier blijft het ook eerlijk verdeeld en kunnen allen een graantje meepikken van de next-gen spelconsoles. Een ander voordeel is dat er alternatieven zijn voor het geval een van de fabrikanten niet aan de vraag kan voldoen of er, in het geval van bugs, nieuwe hardwarerevisies moeten worden gemaakt.

Zo kun je als consument uitwijken naar een concurrerend product. In eerste instantie was er nog sprake van dat beide consoles AMD hardware zouden bevatten. Als trouwe AMD-klant was ik hiermee wel in mijn nopjes; AMD zou zo een beduidend groter marktaandeel krijgen tegenover Intel, wat weer goed is voor concurrentie.

Echter; als AMD problemen zou krijgen tijdens de ontwikkeling zou dat betekenen dat zowel de nieuwe XBox als de Playstation flink vertraging op zouden lopen wat flink in de papieren gaat lopen (dit moet ook weer terug worden verdiend-) en voor een hele grote groep teleurgestelde gamers zou zorgen.

Nu niet allemaal gaan roepen "Er is ook nog de Wii-U !". Nintendo is geen serieus alternatief voor XBox en Playstation-klanten. Misschien leuk "voor erbij" maar zeker geen vervanger.
Voor de hardware van een nieuwe console is het meer van belang hoe de verschillende componenten bij elkaar stabiel aansluiten dan van welke fabrikant ze zijn. Als AMD intern te weinig capaciteit heeft om CPU/GPU's te bakken maar zeker is een van een afname van x miljoen stuks zouden ze het echt wel uitbesteden. Een console is tenslotte langer actueel dan een CPU videokaart.
Dus als ik het goed begrijp over wat er nu verkocht is: Een sdk om applicaties te ontwikkelen voor de nieuwe xbox, terwijl er ook een hardwarebak bij zit die deze SDK dus draait maar ook verkapt als een nieuwe next-gen xbox functioneert?
Iets van een beta ding voor ontwikkelaars om al games te maken zodra de nieuwe xbox echt uit is?

Of zit ik er nu naast?
Nee je zit goed, voordat de console uitkomt worden er devkits aangeboden / verkocht aan ontwikkelaars (zal negen van de tien keer aangeboden zijn omdat je de partijen mee wilt hebben).

Ten tijde van de XBox 360 waren dit PowerMac G5 computer van Apple omdat beide de Power PC CPU gebruikte.

De hardware zegt dan verder nog niet zoveel behalve de architectuur keuze (X86). Hoeveelheid geheugen aantal Cores zeggen nog niets omdat dit nog aangepast kan worden.
devkits zoals deze dienen om de games op te ontwikkelen. De enige manier ook om correct fouten te gaan opsporen want op het product dat in de winkel ligt kan je niet zomaar willekeurige code van een willekeurige locatie draaien. Hier heb je een omgeving die de werkelijke console zo dicht mogelijk benaderd zonder alle nadelen. Enige nadeel is dus dat het niet helemaal overeenkomt en fouten uniek aan de echte console dus moeilijker op te sporen zijn.
intel CPU ? ... oh wacht, het waren de Wii U en de PS4 die waarschijnlijk op een AMD APU achtige oplossingen gingen draaien. Typisch als het allemaal uitkomt, maar tegelijk ook super zonde!

De PowerPC had naar mijn idee nog heeeel wat te bieden voor consoles :/
Voor Microsoft zat dat er natuurlijk aan te komen. Die willen Windows 8 en de nieuwe console liefst als Siamese Tweeling de markt op gooien zodat die twee onderling zoveel mogelijk uitwisselbaar zijn. Met de 360 zijn daar al forse stappen mee gemaakt, en dan is het logisch dat je weer teruggaat naar de architectuur waar al je Windows-bakken op draaien ook.
Voor zover ik weet zijn er voor de WiiU en de PS4 geen plannen om x86 te gaan draaien - dat is voor hen bij lange na niet zo belangrijk als voor MS.
nieuws: 'PlayStation 4 'Orbis' krijgt AMD A8-apu en Radeon HD 7670'

Gerucht van de Wii kan ik zo even niet terug vinden ..... Maar bij nader inzien zou die nog wel eens WEL een powerPC chip kunnen krijgen. Specifiek de opvolger van de Tripple Core die nu in de Xbeaux zit =)
PPC is per hertz wel krachtiger als X86, maar Windows zelf is geoptimaliseerd voor X86 en niet voor PPC. En zal me niets verbazen dat de Xbox Windows een veel hogere performance heeft nu op x86 dan een PPC.

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 augustus 2012 14:59]

PPC is per hertz wel krachtiger als X86
Dat hangt totaal van de architectuur af, de instructieset heeft daar geen invloed op.
Volgens mij is het gewoon nep. Als je goed kijkt naar de foto zie je dat deze een floppy drive! heeft naast de card-reader en het gewoon een simpele PC tower is.

Ook heeft de verkoper een feedback van 0 op Ebay. Lijkt mij een poging tot oplichting!
Heb je de laatste alinea van het artikel niet gelezen?
De hardware die te zien is op de gelekte beelden zijn geen prototypes van de volgende Xbox-console, maar zijn ontwikkelkits. Daarvoor worden meestal reguliere computers gebruikt, met eventueel aangepaste hardware. Zo bestonden devkits voor de Xbox 360 uit PowerMac G5-systemen.
Die dingen worden niet uitgeleverd in "xbox cases", maar gewoon in towers. Dat is makkelijker voor microsoft, aangezien een ontwikkelaar er niets om geeft of z'n devkit leuk staat in de woonkamer.
Als je goed kijkt naar de foto zie je dat deze een floppy drive!
Ik weet niet waar jij naar zit te kijken, maar het enige wat ik zie is een afdekplaatje voor een 3,5" bay. Als je denkt dat daar een floppydrive achter zit dan berust dat louter op je eigen fantasie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2012 15:08]

omdat er een floppy inzit en hij niet eerder op ebay is geweest is het oplichting ?
misschien is floppy wel handig om bepaalde firmware te flashen op je systeem of word het standaard bij de behuizing geleverd. who cares ?
zolang de kit werkt zal een developer zich echt niet druk maken om de vraag wat een floppydrive voor nut heeft.

misschien leveren ze wel de nieuwste games op floppy :+

ik vind de hardware nog wel meevallen eigenlijk.
mijn home pc heeft al 8 cores en 8gb ram maar ga er nooit 20.000$ voor vangen,
misschien ook maar een floppydrive inbouwen...
Uit welke hardware de ontwikkelkit bestaat, is niet bekend, maar de verkoper vertelde in een eerdere bevraging dat de volgende Xbox-console over een 64bit 8-core Intel-cpu, 8GB aan geheugen en een grafische kaart van Nvidia zou beschikken.
Wat mij betreft een beetje overkill om een 8-core CPU met 8GB aan werkgeheugen in een console te stoppen, dat drijft de kosten alleen maar op.
Aan de andere kant geeft het wel aan dat de volgende Xbox (weer) lang mee kan gaan.

Op de afbeelding ziet het er naar uit dat de kwaliteit van de Kinect sensor heel erg verbeterd is, dit i.c.m. een snelle CPU in de Xbox betekend dat de bewegingen veel sneller door zouden moeten komen :).

Ik vraag me wel af of de Kinect meegeleverd gaat worden, of misschien ingebouwd, het lijkt me een essentieel onderdeel van de volgende Xbox.
Ik zou het iniedergeval heel fijn vinden om alles met mijn stem te kunnen bedienen (liefst ook NL ondersteuning).
Wat mij betreft een beetje overkill om een 8-core CPU met 8GB aan werkgeheugen in een console te stoppen, dat drijft de kosten alleen maar op.
Yep. Dev-kits zijn altijd dubbel zo zwaar als de uiteindelijke console, omdat debuggen een hoop resources vreet. Dus een 4-core met 4GB geheugen, is veel voor de hand liggender. Zo'n verhouding speelde ook bij de 360 devkits.
Zo'n verhouding speelde ook bij de 360 devkits.
360 devkits met 1GB geheugen zijn nog niet zo heel lang in de omloop (2 jaar ofzo). Daarvoor bestonden er louter devkits met 512MB, net zoveel als een retail kit. En wat CPU betreft worden er juist helemaal geen aanpassingen gedaan, het is hooguit het geheugen wat verdubbeld wordt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2012 16:45]

Kosten, geheugen kost geen drol en een beetje octo core is nu ook redelijk binnen de grenzen voor de consoles. En helemaal voor MS die die meuk voor een habbekrats inkoopt ivm leuke dealtjes met Intel.

Kinect word onderdeel van de nieuwe xbox (dat was ook al bevestigs niet zo heel lang geleden)
Kinect sensor is niet verbeterd, de kinect toen deze nog in de R&D labs van MS was, kon liplezen, gelaats uitdrukkingen zien en de contouren van je lichaam/huid volgen. Volgens mij hadden ze 3-4x zoveel beeldpunten ook als ze nu met de Kinect hebben. en ik dacht tot wel 16 personen volgen. (getallen zijn van wat, 1-2-3 jaar terug, kan er iets naast zitten, maar niet veel) Het probleem zat hem in de aansluiting op de 360, deze kon de datastroom niet aan. Ze zullen hem allicht geoptimaliseerd hebben, maar kwa kunnen kon de kinect al veel meer aan dan zoals die nu in de winkel ligt.

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 augustus 2012 14:32]

Blijkbaar geen custom kast maar gewoon een Supermicro 7046A-HR+ workstation. Ik vraag me dan ook af of het 1 octacore processor is of 2 quadcores. Het moederbord dat hier in zit ondersteunt de Intel Xeon 5500 series en de 5600 series. Deze hebben maximum 6 cores. Tenzij de binnenkant van de kast dus wel custom hardware is, wat ik betwijfel.

http://www.supermicro.com.../SYS-7046A-HR_.cfm?IPMI=N
Het feit dat die kast er omheen zit wil niet zeggen dat dezelfde hardware er ook in zit. Ze kunnen best een dealtje hebben gesloten met SuperMicro (of zelfs een andere leverancier die over dezeflde kast beschikt want die zal Super Micro heus niet zelf maken), en er andere hardware in hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2012 15:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True