Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Gebruikers van een Windows Phone 7-toestel en een Hotmail.com- of Live.com-account, kunnen hun e-mailadres niet zonder meer veranderen naar het nieuwe Outlook.com. De telefoon moet dan helemaal opnieuw worden ingesteld.

Om met een Windows Phone 7-toestel over te stappen naar Microsofts nieuwe dienst, moet de telefoon  weer terug worden gezet naar de fabrieksinstellingen. Doen WP7-gebruikers dat niet en stappen ze toch over op Outlook.com, dan verliezen ze de toegang tot onder meer de Windows Phone Marketplace, hun e-mail, SkyDrive en Xbox Live. Dat komt doordat eenmaal ingevulde gegevens van een Live ID bij de setup van een Windows Phone-toestel niet meer gewijzigd kunnen worden.

Het is niet bekend of het om een tijdelijke situatie gaat en dat overstappen zonder problemen uiteindelijk wel mogelijk wordt. Microsoft was niet direct bereikbaar voor commentaar. Overigens kunnen gebruikers met een Hotmail- of Live-adres wel gebruikmaken van de nieuwe interface, door naar Outlook.com te surfen. Ze blijven dan vanuit hun oude e-mailadres mail verzenden en ontvangen.

Als gebruikers willen schakelen naar een nieuw e-mailadres en het adres is ooit gekoppeld geweest aan een Windows Phone, krijgt de gebruiker een waarschuwing die als eerste door ZDNet is opgemerkt.

Outlook.com werd dinsdag aangekondigd en moet Hotmail en Live.com vervangen. De nieuwe e-maildienst wordt nauw verweven met Windows 8 en Office 2013 en is voorzien van de Metro-interface, die werd ingevoerd met Windows Phone 7 en ook in Windows 8 aanwezig is.

Outlook.com icm WP7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Het is toch mogelijk om op outlook.com in de instellingen een alias aan te maken? dus bvb naam@outlook.com die in dezelfde mailbox als je oude hotmail of live adres komt. En je kunt ook deze alias instellen als afzend adres.

Dus zie ik eigenlijk het probleem niet? Het enige dat je dan niet kunt is inloggen met @outlook.com adres, dat moet je nog altijd met je hotmail of live adres doen.
Ik vermoed dat een normale gebruiker zoiets niet zal verzinnen... Die heeft zoiets van ooooh shit.... Nou dan doe ik het gewoon helemaal niet en blijf ik bij hotmail/live
Ik zie eerder niet in waarom een gebruiker een @outlook.com email adress zou aanvragen. Ik heb de outlook preview en ik ben nergens gevraagd om een nieuw mail adres te gaan gebruiken.

Is dit overigens niet ook zo bij zowel Android als iOS?

Ik vind het een beetje een storm in een glas water. Als je een outlook.com email adres pakt dan moet je ook overal je email adres gaan veranderen, terwijl xardy zijn oplossing dat niet vergt.
Als je voor het eerst via outlook.com inlogt, krijg je een mailtje "nieuwe functies in outlook".

Hier staan diverse zaken in vermeldt alsmede: "Een e-mailadres van Outlook ophalen voor het nieuwe Postvak IN
Je kunt een nieuw e-mailadres ophalen bij Outlook. Je contactpersonen en eerdere e-mailberichten blijven gewoon bewaard. Bovendien blijf je ook berichten ontvangen die naar je huidige Hotmail-adres zijn verstuurd.
Nieuwe id ophalen"

Op die manier 'word je gevraagd' om een nieuw email adres (ernaast) te gaan gebruiken.

Je hoeft niet je email adres veranderen. Maar als je eerst LOTG@hotmail.com had, kun je nu dus ook LOTG@outlook.com erbij registreren. Dit wordt dan je main email, je krijgt een mapje ernaast voor LOTG@hotmail.com en andere aliasen die je aanmaakt.
Problem solved lijkt me!
Ik heb er dan ook maar een outlook.com adres naast genomen. Gelukkig is koppelen van microsoft accounts een 'breeze'. Ik houd m'n hoofdaccount in originele staat. ;)
Geen problemen gehad. Mijn oude hotmail heb ik nog steeds maar ik heb gewoon een alias ernaast aangemaakt met hetzelfde adres maar dan @outlook.com Dit is voor mensen in mijn adresboek ook gewoon makkelijker als ze er per ongeluk toch weer @hotmail.com van maken, dan komt alles gewoon in dezelfde inbox terecht en levert geen problemen met Windows Phone op (bovendien kan je met een outlook.com adres ook een alias aanmaken met hotmail.com/.nl en live.com/.nl, dus wie weet is het probleem dan ook zo opgelost maar dat denk ik eerlijk gezegd niet omdat het gaat om de primaire ID die veranderd is).

Diegenen die pertinent willen overstappen naar een outlook.com adres en hun hotmail of live adres kwijt willen kunnen dit ook doen, maar je Windows Phone moet je dan een factory reset geven en daarna de apps, etc. weer opnieuw downloaden. Je live contacten, kalender en email zijn in een paar minuten weer gesynchroniseerd.
Dit probleem zal niet veranderen omdat je je toestel bij de eerste setup al verbindt aan dat specifieke emailadres (wie weet komt er wel een app die een ID switch mogelijk maakt, maar dat denk ik niet).

Extra Notes:
1 Een back-up hierna herstellen via Zune werkt dan ook niet (Zune verdwijnt eind dit jaar sowieso en wordt Xbox Video en Music volgens de huidige Xbox 360 betatest).
2 De outlook.com interface wordt voor iedereen met een Live ID ingevoerd eind oktober en zal niet dan niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden via het optiemenutje rechtsboven (zoals nu nog wel het geval is als het je niet bevalt). Ook Outlook Web Access zal deze interface voor iedereen verkrijgen (sommige bedrijven die OWA gebruiken hebben dat nog niet).
3 Mensen die Outlook of de Hotmail connector gebruiken met Outlook zullen ook problemen ondervinden bij de volledige switch naar een outlook.com adres omdat de adres extensie nog niet ondersteund wordt.
4 Ook op de Xbox 360 zul je het emailadres dat gekoppeld is aan de gamertag moeten veranderen bij een volledige switch.

[Reactie gewijzigd door Thief op 1 augustus 2012 11:55]

4 Ook op de Xbox 360 zul je het emailadres dat gekoppeld is aan de gamertag moeten veranderen bij een volledige switch

Is dat mogelijk dan? Heb mijn neef nog steeds op hetnet staan omdat ik zijn XBox account niet aan een ander mailadres krijg. En aangezien ik hem zelf op hotmail.com heb staan ben ik ook wel benieuwd.

EDIT
http://support.xbox.com/e...0a5c24ebdb87bed54b2e2f515
Blijkbaar kun je via je XBox een ander Windows Live ID aan je account koppelen en dus ook een ander mailadres.

Zie: Switch your gamertag to a different Windows Live ID

[Reactie gewijzigd door djcasl op 1 augustus 2012 12:35]

http://support.xbox.com/en-US/billing-and-subscriptions/account-management/manage-live-id#724b21f14b0a429f8bb4c111a779bb39

Bij een vriend van mij deed hij het zojuist wel automatisch.
Wie weet trek ik te vroeg aan de alarmbel.

[Reactie gewijzigd door Thief op 1 augustus 2012 12:41]

Mijn Xbox Live account is automatisch overgeschakeld naar mijn @outlook.com adres, dit is niet zo bij een alias maar wel als je je account hernoemt naar een @outlook.com adres. Het enige verschil is dat je vanaf dan op je Xbox moet aanmelden met je outlook adres :).

Het enige wat ik nu nog mis is de mogelijkheid om een alias te verwijderen, daar ik reeds het maximum aantal aliassen had en deze wil vervangen door 1 outlook alias.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 1 augustus 2012 12:51]

2: OWA is aan te passen, niet zo heel moeilijk ook. dit zal echt niet veranderen

3: hotmail/live/outlook is gewoon exchange! geen connector nodig
2. Klopt, maar niet iedereen doet dat nu direct en deze interface wordt ook daarin vanaf de volgende versie van Exchange Server standaard .

3. Maar ook zonder de Outlook connector software werkt het toevoegen van een outlook.com account niet automatisch.
nee Hotmail heeft wel activesync, maar geen exchange. Ik kan op geen enkele manier een exchange setup doen met m'n mac, maar op de iPhone en iPad wel. daar deze activesync als exchange server rekent. activesync is door Ms ontwikkelt voor mobiele apparatuur maar laptops vallen daar niet onder.
Ik zie zelf geen reden om een outlook.com adres te nemen. De nieuwe interface is goed genoeg te gebruiken met m'n huidige live ID. (behalve op Opera, thanks again MS)
En het is de interface dat de vernieuwing is, dat je daarbij een outlook.com adres kunt krijgen is meer bijzaak

[Reactie gewijzigd door Soggney op 1 augustus 2012 11:18]

Voor mij is het wel handig, omdat ik nu een account kan registreren met gewoon mijn naam, op @hotmail.com waren alle combinaties hiervan reeds bezet en is het nu nogal een vreemde constructie, wat weinig professioneel oogt. Dat is ook meteen een tweede argument, @outlook.com klinkt wat deftiger dan @hotmail.com vind ik. Tenslotte meende ik dat het de bedoeling was dat Hotmail en Live op termijn verdwijnden en overgenomen worden door Outlook.com
Dat verdwijnen geldt volgens mij wel voor de @hotmail.com adressen, maar niet voor de @live.com/.nl adressen. Die kan je namelijk ook nog steeds in outlook.com aanmaken.
Een webmail account oogt sowieso niet professioneel. Ok, je kunt het erger maken door ook nog je naam te verkwanselen en iets te moeten doen in de trend van: defensienudistje01@hotmail.com, maar ook met een nette naam is het niet echt professioneel.
Precies. Voor mij ook reden om 'alle' combinaties voornaam+achternaam of voorletters+achternaam te registreren :)
je had ze allemaal als alias aan kunnen maken en bij mailen kun je dan zelfs kiezen vanuit welk alias je dat wilt doen.
Hoe heb je dat dan gedaan? Ik kon er maar eentje registreren die eindigde op @oulook.com, wanneer ik een nieuwe alias wil aanmaken krijg ik deze optie niet... :(
Je geeft het zelf al aan.. Live.com was ook zo'm mislukte poging jaren geleden om iedereen van de hotmail.com adressen af te halen..

History repeats...
Outlook.com i.c.m de nieuwe interface heeft meer kans van slagen dunkt mij.
Ik vind het zelf in ieder geval een hele verbetering op alle vlakken.
Beste Magalaan,

Wordt je er niet een beetje moe van om bij ieder topic dat direct of indirect met Microsoft te maken heeft je "MS is evil" verhaaltje weer af te steken.

Ik word er namelijk wel een beetje moe van.

We snappen de strekking van je verhaal nu wel en als je voorspellingen over een paar jaar uit blijken te komen dan krijg je van mij alle credits. Beloofd!
Dude... Frustrated much? :+
Waar haal je het allemaal!? :P

Ik ga niet op die ganse lap tekst antwoorden omdat:
- ik daarvoor geen zin heb
- er IMHO (effe in het vet, lijk jij ook leuk te vinden ;) ) niet veel zinnig instaat...
DIT IS WAT ER WERKELIJK ACHTER ZIT

MS liep jaren achter, en ze wisten dat het een hele toer zou worden om een groot log systeem als WP8 op een ARM processor te laten draaien. Daarom hebben ze een hele slimme bluf gedaan, ze hebben een interface gemaakt waar ze alle candy hebben uitgehaald, geen schaduweffecten, geen transparantie, etc. Gewoon kale gekleurde blokken.
Je beseft dat de ganse interface in WP7 door de GPU wordt gerenderd? In tegenstelling tot bvb. Android waar dit nu pas begint redelijk te werken?

Als je van WP7 1 ding kan zeggen is het wel dat de interface supersmooth is.
En dat is echt niet door de grote kale vlakken :P
Ongelooflijk hoe je elke keer weer in een enorme lap tekst het voor elkaar krijgt om pure onzin te blijven verkondigen. Je gelooft het zelf ook nog! Dat je een half uur de tijd neemt om elke keer weer je eigen vete jegens Microsoft (want daar lijkt het ondertussen een beetje op) in je ellenlange posts met slecht onderbouwde, op eigen meningen en onzin gebaseerde theorien neer te kalken. Elke keer wordt je weer gedownmod omdat je totaal geen enkel zinnig woord in je verhalen zegt. Wordt eens wakker!
Het enige wat je toevoegt aan de discussie is schermvervuiling. Je gebruikt dure woorden om je, op onzin gebaseerde, meningen en geloof in te verpakken maar bijna letterlijk elk woord wat je typt als het over Microsoft gaat, is klink klare onzin.
Je posts zijn moemakend, stompzinnig en absoluut overbodig omdat het pure bash posts zijn die niemand nog wil lezen omdat je de reputatie van Microsoft basher hebt gekregen. Wanneer ga je je dit eens realiseren en stop je met die onzinnige pogingen om serieus iets bij te dragen aan de discussies? Het zou een boel Tweakers hier erg blij maken als we eens een Microsoft nieuwsbericht konden lezen zonder de Magalaan crap in de reacties...

[Reactie gewijzigd door LCP op 1 augustus 2012 22:34]

Er is iets niet helemaal goed in je bovenkamer, je hebt letterlijk 10x zoveel getypt dan de nieuwspost hierboven (234 woorden vs ~2400). Is er in je verleden een keer wat gebeurt ivm Microsoft? Dan raad ik het je zeker aan om een keer hulp te gaan zoeken, zo leven is natuurlijk niet prettig.
Maar om op je hele post in te gaan: hou je mond als je er niks van weet. Windows 7 is 16GB groot, maar weet jij hoe groot de Windows NT kernel op zich is, waar Windows Phone 8 op is gebasseerd? Windows NT valt onder de groep van hybride kernels, een soort van microkernels, groot zal het dus niet zijn.

Windows CE ondersteund geen quad-core, gewoon omdat het niet nodig is. Mijn Lumia werkt vreselijk vlot. Dat sterke hardware niet ondersteund word is in WPs geval eerder een teken dat het beter is dan de rest, het systeem is gewoon lichter.

De resource die Windows Explorer gebruikt zijn trouwens maar voor een zeer klein deel gewijd aan al die candy. Het overgrote gedeelte gaat op aan de thumbs achter knoppen in de taakbalk en Aero Snap/Shake/Peek. Dat eerste dat in Windows 8 er nog steeds is en zelf nog een broertje heeft gekregen in de vorm van de linkerbalk om te navigeren tussen Metro-apps. Dat zou in feite dus nog meer van het geheugen moeten vragen, maar het tegendeel is waar.

De resoluties van de Surface-tablets zijn voor RT en Pro respectivelijk HD (1366x798) en Full HD (1920x1080), iets wat al lang bekend was en naar mijn inziens een waardige resolutie. De resoluties die nu steeds verhogen zijn niet revolutionair, ze zijn gewoon een vervolg op een ontwikkeling die al jaren aan de gang is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 augustus 2012 23:22]

Dit is ook wat ik heb gedaan omdat microsoft het zo makkelijk maakt.
Voor de geinterreseerde ga bij outlook.com naar je mail settings (tandwiel icoon en dan meer email instellingen).

Hier vind je onder Account Beheren de optie email alias aanmaken.
Hierdoor krijg je geen nieuw account maar een extra email adres dat aan je huidige account word gekoppelt waar je op kan verzenden en kan ontvangen.
Waarom zijn er nog steeds grote bedrijven en organisaties die niet meedenken met de klant? Nu zit je dus als WP7 user met een probleem te kijken veroorzaakt doordat MS zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt. En het is ook nog eens een wijziging die door MS is genitieerd...
Nu zit je dus als WP7 user met een probleem te kijken veroorzaakt doordat MS zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt.
Ik ben WP7 gebruiker, maar ik heb geen enkel probleem. Het live.nl account gebruik ik alleen voor de telefoon, en ik heb geen enkele behoefte om over te stappen naar outlook.com.
Het is eerder de gebruker die problemen veroorzaakt omdat hij/zij een ander email adres wil gaan gebruiken.
Het is eerder de gebruker die problemen veroorzaakt omdat hij/zij een ander email adres wil gaan gebruiken.
Sorry maar dat is echt onzin. Het is vrij gebruikelijk dat men hun Live ID ook gebruikt om te emailen. Dat kan straks niet meer, want MS gaat hotmail uitfaseren (overstappen is dus geen keuze! nu nog wel, maar straks niet meer), en naar Outlook overstappen kan niet zonder f je telefoon te resetten f allerlei functionaliteit kwijt te raken.

Ik gebruik mijn (UK) Live ID ook puur voor de marketplace dus ook ik heb er geen last van, maar je kan nauwelijks de gebruiker zelf de schuld gaan geven voor de gedwongen overstap die eraan zit te komen als je gewoon wilt blijven mailen met je huidige emailadres.
Dat kan straks niet meer, want MS gaat hotmail uitfaseren (overstappen is dus geen keuze! nu nog wel, maar straks niet meer)
Dit klopt niet, alleen de overstap naar de nieuwe interface wordt verplicht. Het omzetten van je @hotmail.com/@live.com/etc. adres naar een @outlook.com adres blijft altijd optioneel.
je kunt je hotmail of live adres blijven gebruiken als accountinlog en via een aangemaakt alias eindigende op outlook.com je mail verzenden.
Je hebt dan het beste van twee werelden: geen WP problemen en toch een werkend outlook.com adres vanwaaruit je kunt malen en ontvangen op je oude hotmail/live account.
Is dit dus eigenlijk niet een beetje een non-probleem?
en via een aangemaakt alias eindigende op outlook.com je mail verzenden.
En hoe ga je dat instellen op je telefoon dan? Ik zal je een hint geven: dat kan niet.
Klopt, maar daar is het dan ook een alias voor. Misschien dat dat bij WP8 wel kan, maar is dat zo erg dan?
Tja, twee product teams bij Microsoft die weer totaal niet met elkaar praten. Dat zie je helaas vaker.
hoezo niet met elkaar praten, tis een BETA!
algemeen bekend toch? dat beta's niet afgemaakte software/services zijn? waarbij problemen kunnen ontstaan en er geen volledige ondersteuning is?

WP moet je opnieuw instellen omdat je niet zomaar accounts kan switchen, lekker boeiend ook, vrijwel alles staat in de 'cloud', even opnieuw syncen en wat meuk downloaden en klaar.
goede reden ook dat je niet zomaar accounts kan switchen, waarom zou je.
Het is mogelijk de outlook.com beta te gebruiken zonder meteen naar een @outlook.com adres te switchen. Er is dus op dit moment geen wijziging door MS genitieerd.
Beetje tegenstrijdige informatie.. intro zegt Live.com/hotmail.com, maar verder LiveID (wat dus niet direct een hotmail/live.com is).
Overigens kunnen gebruikers met een Hotmail- of Live-adres wel gebruikmaken van de nieuwe interface, door naar Outlook.com te surfen
iedereen met een LiveID (dus niet hotmail/live.com adres) kunnen dit ook gewoon, ik kan ook gewoon inloggen op outlook.com. en dit heeft geen enkele consequentie voor mijn telefoon.
Hello, and welcome to Outlook
Outlook is a truly modern email experience, and we're excited for you to check it out.
Zover ik het dus zie, mensen met een LiveID die een hotmail/live.com adres hebben, kunnen dus niet zomaar deze omzetten naar outlook.com, maar mensen die dus een ander emailadres hebben, hebben verder geen problemen met deze nieuwe dienst.

Enige probleem is dus simpel:
Je kan @hotmail of @live.com niet zomaar omzetten naar @outlook.com omdat dit problemen gaat geven op je WP7 telefoon, maar is dat nu echt een probleem? Meeste mensen hebben nog steeds @hotmail.com, die blijft ook gewoon werken en je kan ook gewoon inloggen op ww.outlook.com.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 augustus 2012 11:21]

Maar als je je oude hotmail omzet naar @outlook.com, krijg je dan nog wel ook de emails binnen die verzonden worden naar je vorige emailadres @hotmail.com?
Ja!

en daarnaast mag je meerdere aliassen aanmaken op outlook.com zodat je erg veel keus hebt!
Ja, je oude adres wordt eigenlijk een nieuwe alias bij je nieuwe adres. Dus in feite heb je dan de switch van een primaire live.nl (bv) account naar een primaire outlook.com account.
Mensen, er is niets aan de hand. Je kan gewoon met je huidige ('oude') hotmail -of live email adres gebruik maken van de nieuwe outlook.com site. Met alle benefits. Het enige dat je niet hebt is een email adres dat eindigt op outlook.com. Maar wat boeit dat? (Het lijkt me sowieso onwenselijk om van email adres te wijzigen, als daar geen reden voor is, toch?)
Ik vind het wel appart nu. Ik heb ooit in een ver verleden een ...@passport.com aan gemaakt waar ik nooit mee kon mailen (puur voor msn), maar nu ze het allemaal aan het veranderen zijn kan ik er plots wel mee mailen en mail ontvangen. Weg doen doe ik hem niet, want heb daar nu mijn grootste skydrive (het oude limiet). 8)7

[Reactie gewijzigd door masterbas op 1 augustus 2012 11:46]

Ik heb gewoon 2 nieuwe aliassen geregistreerd en laat mijn hotmail als basis.
Registreer in iedergeval je favoriete @outlook.com alias, ook al gebruik je hem nu niet.. Voor je het weet is je naam of nick weer bezet.
Het is nog steeds mogelijk om een outlook.com te gebruiken en niet je phone opnieuw te resetten.

Je kunt twee opties doen:

Een nieuwe outlook.com aanmaken en deze als alias gebruiken. Alle mails worden nog steeds verstuurd en/of komen binnen via je live.com account. Hier staat het wat uitgebreider uitgelegd.

Als je wp7 unlocked is of je maakt gebruik van een custom ROM kan je de handleiding volgen die ik hier heb geschreven . Deze is het gemakkelijks en heeft geen gevolgen voor je data.

Persoonlijk snap ik niet het drama die door tweakers.net gemaakt wordt. Als ze iets meer onderzoek hadden gedaan kwamen ze erachter dat het helemaal niet zo'n groot probleem dan wat ze hier beschrijven.

[Reactie gewijzigd door vali op 1 augustus 2012 12:49]