Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: Raindeer

Zwitserland loopt voorop als het om breedbandpenetratie gaat; per 100 inwoners zijn er 39,9 breedbandaansluitingen. Nederland volgt met een penetratie van 39,1 procent. De Verenigde Staten hebben het hoogste absolute aantal aansluitingen.

Dat blijkt uit cijfers van de internationale Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, die de internetverbindingen van de 34 aangesloten landen onder de loep nam. Naast Nederland en Zwitserland hebben ook Denemarken, Frankrijk, Noorwegen en Zuid-Korea een breedbandpenetratie van meer dan 35 procent. De cijfers zijn verzameld in december. Bij de vorige meting, vorig jaar juni, was Nederland nog koploper.

Het absolute aantal aansluitingen is het hoogst in de Verenigde Staten, met 85,6 miljoen, gevolgd door Japan met 34,8 miljoen en Duitsland met 27,2 miljoen aansluitingen. Afgezet tegen het aantal inwoners staan die landen echter veel lager op de lijst: respectievelijk vijftiende, zestiende en negende.

Als het gaat om snelle mobiele internetverbindingen eindigen breedbandkoplopers Zwitserland en Nederland in de middenmoot: respectievelijk op de zeventiende en de achttiende plaats. In Nederland zijn er 52,4 snelle mobiele internetverbindingen per 100 inwoners; in Zuid-Korea zijn dat er 100,6, oftewel meer abonnementen dan inwoners.

Ook als het gaat om het aantal glasvezelverbindingen, loopt Nederland niet voorop. In Nederland is 4,2 procent van de breedbandaansluitingen een glasvezelverbinding, tegen 62,8 procent in Japan en 58,2 procent in Zuid-Korea. Internetverbindingen zijn in Nederland duurder dan gemiddeld; klanten betalen tussen de 0,65 en 8,89 dollar per megabit, tegen tussen de 0,021 en 1,93 dollar in Zuid-Korea. In Mexico betaalt een klant minimaal 4,65 dollar per megabit.

Breedbandpenetratie Nederland

Breedbandpenetratie in Nederland van 2002 tot en met 2011

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Wat is dit voor onzin? Aansluitingen per aantal inwoners? Dan moet je ook kijken naar het aantal mensen per huishouden.

Ik kan me zo voorstellen dat er in de VS meer inwoners per huishouden zijn, dus uiteraard ook minder breedbandaansluitingen per 100 inwoners. Per 100 huishoudens zou dat echter heel anders kunnen uitpakken.
Ik kan me zo voorstellen dat er in de VS meer inwoners per huishouden zijn
Meer? Het lijkt me juist minder. Edit: even naar de fertility rate gekeken en je lijkt gelijk te hebben: 2.06 in de VS versus 1.78 in NL. https://www.cia.gov/libra...k/rankorder/2127rank.html

Nu zou het wel zo kunnen zijn dat de grootste gezinnen armer zijn en juist geen breedbandaansluiting hebben, en vice versa (hogere breedbandpenetratie bij kleinere, rijkere gezinnen).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 20 juli 2012 18:55]

Dit hangt erg sterkt af van de definitie van breedband. Dit is per organisatie verschillend en kan qua snelheid variëren van 128kbit/s tot 10mbit/s. Andere organisatie kijken niet naar snelheid en noemen alles breedband, behalve inbel.

OECD noemt alles boven de 256 kbit/s breedband
http://www.oecd.org/docum..._39575598_1_1_1_1,00.html

Persoonlijk ben ik van mening dat dit elke jaar opnieuw gedefinieerd dient te worden. Voor 2012 zou ik zeggen minimaal 2048 kbit/s en dit elke 2 jaar verdubbelen.

edit ivm typo

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 20 juli 2012 17:03]

Dit is precies de vraag die ik ook had: wanneer is iets "breedband". Vroeger was het redelijk makkelijk: zat je nog op dial-up, dan had je geen breedband.

Tegenwoordig vind ik dat de goedkoopste ADSL-aansluitingen, zoals ik er eentje heb, niet als "breedband" zouden moeten worden aangeduid.

Streaming video gaat bijvoorbeeld niet altijd geweldig over ADSL. Over 256 Kbit ga je in ieder geval problemen krijgen met HD-video.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 20 juli 2012 16:46]

Wat is dan breedband? Immers heeft volgens mij zo goed als iedereen internet en is dat ook "breedband". Maar vanaf welke snelheid is het daadwerkelijk breedband?

Daarnaast zie ik het nut niet in voor glasvezel. Met 120 down en 10 up kan iedereen uit de voeten, behalve als je eigen server wil hebben. Maar dat wil bijna niemand.

Edit:
Het dringt nu pas tot me door, maar ik snap het denk ik helemaal niet, bijna 40% van de mensen heeft een breedband aansluiting. Maar als een gezin van 5 mensen slechts één aansluiting heeft en zo telt dan is dat wel erg hoog.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 20 juli 2012 16:22]

Per 100 mensen zijn er bijna 40 breedbandaansluitingen. Praktisch gezien betekent dat dus dat bijna iedere Nederlands huis een breedbandaansluiting heeft.
Ja, ik zat me ook af te vragen of deze statistiek niet meer zegt over de omvang van een gezin dan het aantal huizen dat een breedband verbinding heeft.
als je uitlegt wat je met een eigen server kan, dan wil bijna iedereen dat.
als je vraagt of iemand een dataserver wil hebben.
dus dat je vanaf overal in de wereld kan inloggen op die dataserver thuis zodat je bij je bestanden kan.

dan zeggen 9 van de 10 mensen ja.

het probleem is dat niemand er geld voor over heeft om het te laten installeren, maar mensen willen wel degelijk een server thuis.
Ik denk dat jij een beetje teveel tussen de tweakers zit. Het merendeel van de mensen heeft helemaal geen trek in een dataserver thuis. Kost veel geld (beetje NAS kost al gauw een paar honderd euro en dan nog stroomkosten) en beheer van zo'n ding (hoe minimaal ook) kan lang niet iedereen zelf.

En wat zijn nu de voordelen om overal bij al je data te kunnen? Belangrijke bestanden in de dropbox (heb je meteen een backup), een online fotoalbum (bv. Picasa) en de meeste mensen zijn al helemaal gelukkig.
Ik denk dat jij een beetje teveel tussen de tweakers zit. Het merendeel van de mensen heeft helemaal geen trek in een dataserver thuis. Kost veel geld (beetje NAS kost al gauw een paar honderd euro en dan nog stroomkosten) en beheer van zo'n ding (hoe minimaal ook) kan lang niet iedereen zelf.

En wat zijn nu de voordelen om overal bij al je data te kunnen? Belangrijke bestanden in de dropbox (heb je meteen een backup), een online fotoalbum (bv. Picasa) en de meeste mensen zijn al helemaal gelukkig.
Nou, ik kom niet-tweakers tegen die dat ook willen.
De 1 wil zijn data op mijn server zetten zodat hij er altijd bij kan en een 2e wil iets van een server of een NAS in de meterkast om er van buiten bij te kunnen.
Dropbox etc is leuk, maar levert ook een risico op, dit zijn partijen die vaak aangevallen worden, recentelijk nog.
De kans dat je thuis wordt aangevallen is beduidend kleiner.
Plus dat je bij externe partijen vaak veel minder storage krijgt dan wat je thuis neer kan zetten.
De kans dat je thuis wordt aangevallen is beduidend kleiner.
Right, en die miljoenen PC's in botnets dan?
Allemaal mensen die Windows niet updaten en geen of verouderde AV-software draaien?
Niet noodzakelijk: full patched win7 met up2date antivir en toch een trojan binnen en 2 downloaders.
Hoe meer mensen een NAS neer gaat zetten hoe interesanter het wordt om die dingen aan te vallen.

En laat een gemiddelde router van Ziggo of welke andere partij of zo'n 100Euro routertje. Nou niet de beste firewals zijn.. Ja dan wordt het risico ook groter..

Inbreken en vgirus er op zetten en je heb er een botje bij of sterker nog. Data kwijtraken!!
Inderdaad, het aantal aangesloten huishoudens (en dus daadwerkelijk aantal 'aangesloten' mensen) is VEEL groter dan die 39%, wat mij betreft ook een bullshitgetal deze definitie van breedbandpenetratie.
Klein voorbeeldje: backup server in de cloud en dumpen van camerabeelden naar veilige server (4 x 800P genereert meer bandbreedte dan de droevige 10MBit van UPC die ook nog eens van IP adres verspringt).
Download ben ik het wel eens met je alhoewel 95MBit down en 75MBit up vet cool is :+
Valt tegen hoor die kleinste dorpjes en 100mBit..

Ik zit toch niet in het kleinste dorpje, Swisscom levert hier maximaal 25mBit en die is al brak.
UPC Cablecom levert hier niet, doet wel weer wederverkoop via het electriciteits bedrijf maar die bied weer minder diensten en heeft geen fatsoenlijke helpdesk en ook niet meertalig zoals wel bij UPC en Swisscom.

Als je op de goede plek woont kan je een prima verbinding krijgen maar er zijn zat plekken die minder bedeeld zijn. D'r ligt hier lang niet overal glasvezel in de grond.
Hier hetzelfde, woon in Zürich, maar in een oud gebouw met ADSL, hoger dan 10/1 komen we niet met Swisscom. Ik neem gemakshalve even aan dat hier wel UPC kabel te krijgen is, maar aangezien ik hier maar tijdelijk woon kan (en wil) ik natuurlijk geen overstap erdoor pushen.

Ik denk dat de situatie gewoon met Nederland te vergelijken is. In Nederland was ADSL bij ons ook brak omdat we gewoon te ver weg wonen van de centrale, terwijl kabel van Ziggo als een trein gaat.

En over de voorgaande posts over kosten/inkomens: ja mensen verdienen hier meer (en het is gewoon af en toe schrikken als je het omrekent hoeveel het in euro's is) maar het levensonderhoud is hier ook stukken duurder; aan het eind van de maand zullen mensen hier niet veel meer overhouden dan vergelijkbare situatie in Nederland, tenzij je echt veel verdient, maar dat is in NL ook zo :)
ook in Amsterdam Centrum 1018 is het niet overal geweldig... ik heb een maximum haalbare snelheid over ADSL van 4 Mbit. De lengte van de kabel is 7 kilometer. VDSL of glasvezel hebben ze in deze wijk nog geen plannen voor. Uit pure ellende hebben we nu twee ADSL aansluitingen. UPC is exit in dit huis. Ze hebben een kabel kapot getrokken en weigeren een monteur te sturen. Vaag verhaal. Gelukkig hebben we nog wel stromend water. :+
"in Zuid-Korea zijn dat er 100,6, oftewel meer abonnementen dan inwoners." Dit is niet alleen in Zuid-korea, elk land heeft dit wel,, ikzelf heb 3 verschillende abbo's en zal vast niet de enige zijn dus een erg accurate meting is dit niet.
Nou, vergis je niet hoor. In Nederland zie je een hoop smartphones, maar lang niet elke gebruiker van een smartphone heeft ook mobiel internet. Daarnaast was een paar maanden geleden pas gebleken dat de smartphone de dumbphone in aantallen in omloop in Nederland heeft overmeesterd. Dus je moet die 52,4 met een korreltje zout nemen. Dit betekend dat een groot deel, maar lang niet iedereen, 3G op zijn of haar smartphone heeft.

En dat kan wel kloppen, want lang niet iedereen heeft een 3G abbonnement, gezien de kosten. In Zuid-Korea is mobiel internet eerder rege dan uitzondering, en heb je inderdaad de zakelijke markt die dit nog eens verder opschroeft. Ik ken genoeg mensen met een smartphone zonder 3G, want het is duur, en waar heb je tegenwoordig geen Wi-Fi? In Korea is een Wi-Fi hotspot weer een stuk minder voor de hand liggend.
Maar hoe reken je dan? Want met een abonnement zonder internet kun je toch ook mobiel internet gebruiken? Dat je er op leeg loopt en het dus niet doet is wat anders dan er niet over beschikken.

[Reactie gewijzigd door Eksit op 20 juli 2012 17:28]

Tjah, dit is dan ook zo een van die landen waar een multisim phone eerder regel dan uitzondering is he, zo kan 1 iemand al snel meerdere abo's hebben, en zo dit getal zwaar beinvloeden ...
Tja, dit is letterlijk een gevalletje van 'met statistieken kan je alles bewijzen'.

Als je bvb de treshold op 30Mbps zet, dan is Belgie het land met de grootste breedbandpenetratie volgens de Europese Comissie.
Breedband in dit geval is geloof ik alles sneller dan 1.5Mbps en dus volgens de meeste mensen in ontwikkelde landen amper een verbinding te noemen :-)
Ze hebben een paar jaar geleden voorgesteld om de grens naar 2 Mbps te verhogen, maar toen lag de VS dwars (waarschijnlijk omdat dat land dan opeens nauwelijks meer breedbandpenetratie zou hebben).
ik zit hier ook met een pieksnelheid van 650 kb/s
maar ik ben druk bezig glasvezel te laten aanleggen in de omgeving :D
Heel veel mensen, ook in Nederland, hebben meer dan genoeg aan die 1,5Mbps....
volgens mij heb jij niet in de gaten hoe ontzettend sloom dat is....
1,5Mbps = +-175kB/s
Een youtube stream in 480p = 1,128Mbps(1mbit/s video, 128kbps audio) + overhead is laggende YT
Een filmpje downloaden(xVid, PAL, 700mB) = 4000 seconden downloaden, ook nie fijn

Zelfs mn oma van 80 zit op youtube 720p content te kijke, daar is 1,5Mbps niet voldoende.
Denk ook nie dat meer dan 1% van de nederlanders er genoeg aan heeft

[Reactie gewijzigd door Lemming op 20 juli 2012 23:16]

Die xvid duurt 4200 seconden, iets meer dan een uurtje. Valt best mee dus.
moet je internet aansluitingen niet tegenover het aantal woningen/winkel panden zetten, het gem. aantal bewoners per pands verschilt natuurlijk ook nogal per land.
Goed punt, hoe verder naar de evenaar hoe meer mensen er in een huis wonen globaal gezien.
Nederland en zwitserland zijn relatief kleine landen in oppervlakte, en hebben veel geld. Dus vrij logisch dat je de grond zo vol hebt zitten met glasvezel. Als je het zou los laten op druk bevolkte steden zou een stad als Hongkong er zomaar uit kunnen komen.

Wat mij betreft leuk, maar ook wel beetje logische uitkomst.
hebben alle aangesloten huizen ook een abbonnement ?
Maakt dat uit?
En dat ondanks prijzen waar een paard de hik van krijgt.
Prijzen vallen wel mee in Zwitserland hoor, je kijkt alleen bij de verkeerde partij, Cablecom heeft, voor zover ik weet een veel grotere dekking en realistischere prijzen in zwitserland.

Daarbij; de prijzen van Swisscom zijn gelijk aan die van KPN:
20 down/ 2 up met onbeperkt nationaal bellen kost daar 69 CHF = ¤55
Bij KPN kost 8 down/1 up met onbeperkt nationaal bellen ¤45 , en 40 down/4 up (wat dus in de praktijk rond gelijke snelheid als in zwitserland uitkomt), ¤55,-

Vind het erg knap, want zelfs de kleinste bergdorpjes hebben daar een nette 100 mbit kabelverbinding. Vaak met glasvezel tot vlak bij de deur. Erg van onder de indruk :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 20 juli 2012 17:46]

Ik zou eerder kijken bij UPC Cablecom, daar zijn de prijzen wel ietsjes beter ;)
valt wel mee en zelfs mobiel internet zal daar wel goedkoper zijn ondanks de ingewikkeldere infrastuctuur.

en van wat ik zo snel kan vinden is in zwitserland het gemiddelde salaris ook hoger dan in nederland al hebben ze daar geen minimumloon bij wet.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 20 juli 2012 19:17]

In Zwitserland verdiend men alleen veel meer dan in Nederland en betaald men een heeel stuk minder belasting (±8%). Bij ons in Zwitserland verdiend de gemiddelde kassiere waarschijnlijk al meer dan menig universitair afgestudeerde IT'er in NL ... of houdt iig meer over. Iemand uit India of Thailand krijgt waarschijnlijk ook die hik van de prijzen in Nederland. Het is allemaal relatief.
Die 8% gaat alleen op in hooguit 1 a 2 kantons (Schwyz en Zug), hier in Zurich betaal ik - door mijn hoge inkomen zo'n 18% - maar die 8% ga je helaas nooit halen in de grote steden. Daar komt verder nog 5% AOW en andere vaste aftrekposten bij.

[Reactie gewijzigd door MaZo op 21 juli 2012 08:31]