Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Clevo heeft een 11,6"-barebone met GeForce GT 650M in zijn assortiment opgenomen. Meerdere fabrikanten gaan de kleine notebook onder eigen naam uitbrengen. De laptop wordt onder andere met een Ivy Bridge-quadcore geleverd.

De W110ER van Clevo is 37mm dik en weegt 1,8 kilo. Het 11,6"-scherm heeft een resolutie van 1366x768. De fabrikant uit Taiwan biedt de mogelijkheid verschillende processors in te bouwen, waaronder Ivy Bridge-chips als de Core i7-3612QM. Er is maximaal 8GB ddr3 aanwezig en de GeForce GT 650M met Kepler-gpu wordt met 2GB ddr3-videogeheugen gecombineerd. Verder zijn onder andere twee usb 3.0-poorten en een gigabit-ethernetpoort aanwezig en met zijn zescellige accu met capaciteit van 62Wh zou de laptop het zes uur uithouden.

Clevo brengt de notebook niet onder eigen naam uit maar meerdere fabrikanten nemen producten van het bedrijf af om die onder eigen naam op de markt te brengen. In de Verenigde Staten hebben onder andere Sager, Maingear en OriginPC hun versie van de 11,6"-notebook aangekondigd. De prijzen variëren van 1000 tot 1300 dollar. In Nederland brengen onder andere BTO en XNotebooks Clevo-laptops onder eigen naam uit maar niet bekend is of ze de 11,6"-gamenotebook ook gaan voeren. Eerder bracht Dell de Alienware M11x met 11,6"-scherm uit, maar recent stopte de fabrikant de productie hiervan.

Clevo W110ER 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Kan aan mij liggen, maar al die namen van fabrikanten die spul van Clevo verkopen zeggen me helemaal niets. Zijn dat dezelfde soort bedrijfjes die van die Chinese tabletjes overnemen en er een merkje op plakken?
BTO en XNotebooks zijn Nederlandse merken met hetzelfde idee als Dell. Dat jij het niet kent ligt denk ik aan jou, XNotebooks was laatst nog een review van op tweakerts. ;)

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 30 april 2012 17:57]

BTO is iets heel anders dan dell. Dell ontwerpt laptops, huurt fabrieken die dat spul in elkaar zetten, en market en verkoopt het uiteindelijk. BTO en XNB doen alleen dat laatste (en een stickertje plakken, ja).

Dell is dan nog een vak apart omdat ze ook verkopen aan consumenten. HP doet dat bijvoorbeeld niet in nederland. In dat oogpunt is clevo meer HP en BTO de HP partner, en dell is dan beiden tegelijk.
Het leuke aan Clevo is wel dat hun producten gewoon een erg goede bouwkwaliteit hebben, meestal een stuk beter dan Dell en soortgenoten. Clevo maakt (of maakte, dunno) ook een deel van de barebones voor Dell.
Daar is anandtech het over het algemeen niet mee eens: http://www.anandtech.com/...00-clevos-w150hr-tested/9

De eerste clevo die een goede keus is om een andere reden dan "het is de enige in het segment..." moet nog gemaakt worden. Ik hoop dat deze notebook niet dezelfde kant op gaat.

Dat van de relatie tussen dell en clevo wist ik nog niet. Dat lijkt mij iets uit het verleden, het enige wat ik weet is dat clevo enkele jaren geleden nog steeds gebruik maakte van een barebone die alienware al jaren daarvoor al met pensioen had gestuurd.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 30 april 2012 20:50]

Het spijt me, maar ik heb eigen ervaring met beide..
Clevo sppullen komen niet in de buurt van dell.

Touchpad versleten na een half jaar rustig gebruik, dat kan gewoon niet!!!
Of een kb waarvan elke toets een andere weerstand heeft...

Clevo is een b merk in mijn ogen, ik trap er geen 3e keer in!
Ja idd, ik heb een clevo laptop gehad van ruim 2500 euro. bouwkwaliteit is zeker B category te noemen. En snel verslijten dat deed hij ook.
Perfect voor gaming 'on the go'. Wel een erg saai uiterlijk. Als het toetsenbord nou verlicht zou zijn, zou ook al een hoop schelen.

Toch jammer, dat ik niet stinkend rijk ben en dit soort speeltjes niet direct kan kopen. ;)
is 11.6" niet erg klein om op te gamen? :S

Ik denk zelfs thuis op mijn 24" al soms van goh meg het een beetje meer zijn?
Toch fantastisch: thuis plug je hem in je 24" monitor en als je onderweg bent heb je nog steeds de prestaties, maar dan op 11,6". De desktop kan de deur uit ;). Ik zie zoiets wel zitten.
Vraag me toch of of deze kleine behuizing de hitte goed zal kunnen afvoeren.
zeker als je op 1920x1080 (1200) wilt gaan gamen met een externe monitor.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 1 mei 2012 04:40]

Ik had voor een mobile gaming platform toch ook meer een 13" in gedachten.
Momenteel heb ik een AMD E-350 based toestel op 11,6". Gaming lukt wel, maar het scherm is toch vrij klein (de hardware is ook onvoldoende, maar dit terzijde)

13" geeft toch net dat iets meer ruimte voor de hardware en het toetsenbord.

De resolutie vind ik dan weer ideaal voor een gaming laptop. Vermits er al vrij beperkte hardware gebruikt wordt, wilt je het aantal pixels ook zo laag mogelijk houden. Het verschil in games is meestal vrij beperkt.
Het werkt inderdaad niet zo vlot in office of bij het browsen, maar dat is dan ook niet de primaire functie.
De prijs vind ik nog wel meevallen, normaal gesproken zijn 11,6' met dual cores al 1000+ euro en deze heeft ook nog eens een goeie videokaart voor z'n formaat.

Voor mij niks anders meer dan clevo laptops :P
Dell is anders pas gestopt met zijn Alienware M11x met 11,6"-scherm (omdat het geen succes was). Die was er ook als dual core en kostte slechts 800 euro, dus ik begrijp de strategie van deze fabrikanten niet zo goed. Er is namelijk geen vraag naar gamelaptops met zo'n klein scherm.

Edit: ik bedoel ermee te zeggen: als Dell ze niet voor 800 euro verkocht krijgt, waarom BTO dan wel voor 1000 euro? Het blijft een nicheproduct, dus de verkoopaantallen zijn erg laag.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 30 april 2012 16:59]

omdat DELL ze niet verkocht krijgt is er maar meteen geen markt voor. Dat een fabrikant dit wil doen zegt volgens mij dat ze er genoeg brood inzien. Meer omdat er meerdere locale merken mee weg kunnen.
Naast dat Dell problemen had met de betrouwbaarheid van die machines met name de scherm hinges die nogal vaak braken bij een hoop gebruikers.
Daarom repareren ze dat gratis voor je, on site, tot 5 jaar na aankoop van de notebook.
Wat dus des te meer reden was voor Dell om er mee te stoppen toch?
Er is een groot verschil tussen de markt toen, en de markt nu.

Vorig jaar: dell was de enige die een redelijke performer in dit segment hebt
Binnekort: medion, asus, lenovo en clevo hebben een kleine laptop met een goede grafische kaart aangekondigd. En MSI heeft er al ongeveer een half jaar een.

Ik begin te begrijpen waarom de M11x er nu niet meer is. In tegenstelling tot vorig jaar is er nu opeens wel concurrentie. Al verwacht ik niet dat er binnenkort iets kan tippen aan de kwaliteit van de M11x. Zo zie ik niets in het segment met een verlicht toetsenbord... Dat zou op laptops van ¤800 standaard moeten zijn.
Ik heb een M11x gehad en het was een prima ding, niet alleen om op te gamen maar ook om op te werken. Waar ik me aan stoorde was Dell zelf (support is verschrikkelijk) en het feit dat ik niet graag met een Alienware laptop over straat liep. Ik heb hem (na reparatie) dan ook verkocht, maar ik vind een kleine, krachtige laptop waar je ook nog eens een game op kan spelen juist perfect, al helemaal als hij er niet als een UFO uitziet.
Het schijnt dat de M11X geen succes is geworden vanwege het ontbreken van een optische schijf (dvd rom) aldus het antwoord van Alienware op Facebook.
Waar ik mij heel erg aan stoor, en dit is ook al het geval bij mijn Dell XPS 15, is dat ze deze videokaarten aan DDR3 koppelen ipv GDDR5 wat ze ook kunnen. Dat scheelt zo ongelofelijk veel in de prestaties, terwijl het qua prijs toch maar enkele tientjes zou mogen uitmaken lijkt me.
Dat komt omdat er een overschot is aan DDR3-geheugen (vandaar de lage prijzen) en het dus goedkoper is om grakas met DDR3 uit te rusten dan met GDDR5.
Een goed voorbeeld is de HD5670, die oorsponkelijk met GDDR5 is uitgerust, maar als je naar de opvolger de HD6670 (rebrand) kijkt, dan merk je dat meer dan de helft met trager DDR3 wordt uitgerust. De gewone consument merkt het verschil niet, maar een HD5570 met GDDR5 is sneller dan een 6670 met DDR3.
saai uiterlijk? eindelijk eentje die gewoon netjes oogt bedoel je..
denk dat er veel zijn die niet staan te wachten op een gaming laptop die op een halve vliegdekschip lijkt (wat je toch helaas vaak terugziet).
Ik ga volledig akkoord. Ik heb liever een stijlvolle laptop dan een kerstbom voor m'n neus. Ik snap ook niet goed waarom verlichte toetsen zo'n must is, je game prestaties stijgen er niet plots mee en het is weer iets dat de batterij leeg haalt.
Een verlicht toetsenbord is als airco.

Het lijkt zo overbodig, maar als je het eenmaal hebt wordt het een breekpunt. Hetzelfde geldt voor betere schermen. Ik wil het gewoon, het kan me niet schelen wat het kost, als het er maar op zit :P binnen redelijke grenzen uiteraard.
't Lijkt me geweldig om zo'n systeem op zo'n heerlijk draagbare form-factor te hebben, maar met die resolutie blijft 't toch echt een no-go... Enfin, één tandje hoger lijkt me wel voldoende en die zien we binnenkort wel verschijnen! :)
1366x768 zie ik nog heel erg veel en vindt ik persoonlijk helemaal geen slechte resolutie. Je moet natuurlijk niet vergeten dat je met een 650M te maken hebt. Hetgeen mij een beetje tegen het zere been stoot is diagonaal. Binnen nu en wat weken (ja, ik zeg weken) heb je gelijkwaardig (nu al bijna, als je de bekende NL-sites checked) voor goedkoper met 15,6inch diagonaal schermen.

Beetje so-so hoor. Wellicht leuk voor degene die van power houdt in een kleine formfactor voor spellen spelen, maar... mja - niet voor mij.
Ik snap niet hoe je een 11.6" laptop ooit met een 15.6" laptop wilt vergelijken. Ik kan je vertellen mensen die een compacte laptop nodig hebben dit doen vanuit gewicht/omvang besparing. Ik vlieg zelfs wekelijks en ik zou er niet over moeten denken om op iedere trip een 15.6" laptop mee te moeten nemen. Mensen die op zoek zijn naar een ultraportable zul je ook niet snel horen mekkeren over de kosten.

Uiteraard kan een veel grotere laptop veel goedkoper gemaakt worden aangezien er veel meer ruimte is voor (goedkopere) onderdelen. Met name koeling is een enorme opgave voor een ultraportable en om die reden zijn dergelijke computers buiten proportioneel duurder dan de grotere varianten. Ik kan je vertellen dat het het zeker waard is :)

Verder ben ik het eens met Inny. Ook voor mij is een dergelijke resolutie een no-go. Te veel verloren tijd met heen en weer scrollen/klikken.
ik heb een 15.6" laptop die ik elke dag naar school moet slepen met een 1366x768 resolutie en geloof me.. de volgende keer wil ik minimaal 17 inch want zowiezo gamen op dat ding is gewoon niks (bagger resolutie en scherm is te klein) + men programmas hebben heel weinig aan die resolutie (voortaan fullHD) want ik werk met unity3d en maya en dat is gewoon te weinig ruimte daar op..

+ serieus.. zeuren mensen hier om 1-2 kilo meer? probeer es een tas vol boeken + gymspullen + laptop.. DAT is pas erg.. (dan kan die 2 kilo van dat grotere scherm er wel nog bij hoor)

(Game Dev opleiding op de eindhovenseschool als iemand hier nog benieuwd was)
Er zijn ook laptops die niet groot zijn met een hogere resolutie, ik werk zelf op een Vaio Z die ngo geen anderhalve kilo weegt met een 1600x900 scherm. Merkte het verschil echt wel met een Macbook pro 13inch die meer dan 2k woog en al helemaal meer dan mijn 15inch laptop ervoor.
Ik werk op 13" met Unity (heb ook met Maya gewerkt) en dat is prima te doen. Gewoon je eigen interface samenstellen. Ga straks wel naar 15" want 17" past niet in mijn tas en is gewoon te zwaar (en te duur).
1680x1050 (op 15") moet ruim voldoende zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 april 2012 19:06]

De meeste mensen zijn niet van plan om rond te lopen alsof ze een legertas moeten vervoeren, van 10+kilo

Het is best mogelijk, maar voor de meeste mensen is het comfort aspect weg als je een laptop van 3kilo+ nog wat erbij moet dragen.

Daarom zoeken de meeste mensen tussen de 1 en 2.5 kilo. Zeg maar het gewicht van een ietswat zware boek.
Ik heb met mijn 15,6" op 1680x1050 nergens last van; dit is dan ook zo'n 68% meer pixels dan 1366x768.
Persoonlijk zou ik echt niet voor een 17" kiezen als ik 'm ook daadwerkelijk mobiel gebruik. Een hoge resolute is echter een must, vooral vanwege de korte afstand dat je typisch van een notebook scherm verwijderd zit.
In dat geval moet je liever op zoek gaan naar een laptop met een hogere resolutie ipv van een hoger diagonaal. Hoe dan ook, persoonlijk vind ik eigenlijk 15.6" al aan de te hoge kant, al zal dat ook wel gedeeltelijk gewenning zijn (heb nu een 14.*" en echt ideaal, zelfs niks te klagen over de resolutie die maar 1280x800 is). Wel moet je wat screen real estate trukjes leren kennen, zoals in eclipse kun je ctrl(/command)+m'en om je huidige tab/view te maximize en meer van dat soort dingen.
Die resolutie zie je ook heel vaak op de goedkope 15 inch laptops. Het is net geen lekkere resolutie om wat ruimte te hebben op je bureaublad. Maar zo'n laptop gecombineerd met een GT650m is wel netjes :)

Dat 15,6 inch goedkoper is, komt dus door die lage resolutie, en die worden meer verkocht dan 11 inch.

Beter hadden ze er een 1600x900 scherm in gedaan. Iets duurder misschien, maar wel een super resolutie voor dat formaat. Net als veel mensen toch 1920x1080 (of meer) willen hebben vanaf 15 inch of groter.
Het is juist de kracht van dit type laptops dat ze zo klein zijn. Ik vind het in ieder geval ideaal. Ik heb nu een 14" en vind die eigenlijk veel te groot. Ook het gewicht vind ik nog steeds een probleem.
Het is een laptop van 11,6"... Waarom moet die resolutie hoger? Als je op dit formaat laptop een hogere resolutie zou toepassen vind je de prullenbak niet meer terug :P Maar het lijkt me beter als mensen eerst eens naar de afmetingen kijken voordat ze weer eens beginnen te zeuren over de resolutie...
Waarom niet? Iconen kan je altijd naar eigen wens groter maken binnen je OS. En meer ruimte om programma's kwijt te kunnen is ook lekker, bijvoorbeeld word of outlook.

Is de tekst te klein? Kan je ook groter maken :)
Ooit met 1366x768 gewerkt? Ik vind dat echt te weinig.
Genoeg programma's die er niet goed mee om kunnen gaan als de OS font-size groter is ingesteld vanwege de resolutie. Naja, het werkt allemaal wel, maar vaak genoeg gaat het flink fout met bitmap'jes die in de design van veel applicaties zijn verwerkt enzo. En sowieso, als je dat allemaal doet krijg je uiteindelijk een net zo nutteloos resultaat als de ipad 3 (waar genoeg reviewers over zijden dat het er *geweldig* veel beter uitzag *in vergelijking* maar an sich praktisch geen enkel voordeel opleverde.)
Krachtig dingetje, en hij ziet er ook nog best goed uit, niet allemaal van die gamelaptops toeters en bellen ;)
Een keer een gamelaptop zonder al dat onnodige opsmuk. Deze kan je nog een keer naar je werk meenemen zonder dat iedereen je direct raar aankijkt. :)
Nu nog een 13 inch variant met een minimale resolutie van 1400x, 1600x of 1920x :)
Natuurlijk niet te verwarren met de snelle GTX modellen!!
Voor mij is 11,6" sowiso te klein om te gamen, ongeacht de specs. Dat gaat gewoon niet imo.
Video met o.a wat beelden van de binnenkant (Binnenkant @ 4:55);

http://www.youtube.com/watch?v=iNLUjJEZPEQ

[Reactie gewijzigd door Cogency op 1 mei 2012 00:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True