Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Diverse gamers hebben op de officiŽle fora van Electronic Arts geklaagd over UEFA Euro 2012. Het spel zou last hebben van een aantal bugs. Daarnaast zijn niet voor alle 53 landen licenties aanwezig, waardoor veel landen spelen met nepnamen.

De gamers die hun weg naar de officiële fora van Electronic Arts hebben gevonden klagen over verschillende dingen. Zo is gebleken dat de EK-update voor FIFA 12 niet over alle licenties beschikt. Van de 53 Europese landen in het spel zijn er 29 voorzien van hun officiële tenue en de echte namen van de spelers. De overige landen, waaronder medeorganisator van het toernooi Oekraïne, hebben 'generieke shirts en namen', wat betekent dat die teams niet spelen met de echte spelers. Volgens EA was het niet haalbaar om met alle 53 landen een individuele overeenkomst te sluiten, zo meldt Eurogamer.

Daarnaast zou UEFA Euro 2012 last hebben van verschillende bugs. Spelers klagen dat hun game vastloopt. Ook zouden er kleine bugs in de gameplay zitten. EA Sports heeft inmiddels via Twitter laten weten op de hoogte te zijn van de freezing-problemen en is op zoek naar de oorzaak. Het is nog niet bekend hoe snel EA verwacht de problemen te kunnen verhelpen.

Behalve over de bugs en over nepnamen in diverse teams, klagen gamers over de onvolledigheid van de dlc. Zo missen diverse gamers de optie om zelf de selectie van een nationale ploeg te veranderen. Ook het ontbreken van een modus waarin de EK-kwalificatie na te spelen is, is veel gamers een doorn in het oog.

Electronic Arts heeft op die kritiek nog niet gereageerd. UEFA Euro 2012 is sinds dinsdag te downloaden als uitbreiding voor voetbalspel FIFA 12. De dlc kost ongeveer twintig euro en is beschikbaar voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Trailer van UEFA Euro 2012
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Gisteren gekocht, maar valt inderdaad vies tegen!

Wat mij nog het meest stoort is dat er geen enkele moeite is gedaan om enige sfeer te crŽeren.

World Cup 2010 wist sfeer te brengen door stadiongeluiden, slingers op het veld, toepasselijk, commentaar dat daadwerkelijk van toepassing was op de wedstrijden, etc..

Uefa Euro 2012 biedt niets van dat alles, behalve een gepimped layout in de menu's en tijdens de wedstrijden (in het 2e geval slordig en niet overzichtelijk).

In de uitdagingen van WK2010 kon je niet kiezen voor een moeilijkheidsgraad, waardoor het altijd aan je bleef knagen als je een bepaalde uitdaging niet wist te voltooien. Euro2012 laat je zelf kiezen en als het niet lukt ga je voor een lager niveau. Zelf zal ik het hoogste niveau waarschijnlijk maar zelden kunnen voltooien waardoor je een minder bevredigend gevoel overhoudt.

Wat mij als laatste puntje stoort is dat het tempo echt veel te laag ligt. Later op de avond weer een paar potjes Ultimate Team gespeeld en dat tempo bevalt een stuk beter.

Het zou overigens leuk zijn als je door deze DLC ook tenues en logo's van landen i.p.v. clubs kunt gebruiken in Ultimate Team.

Hopen dat ze het snel verbeteren..

[Reactie gewijzigd door Jorco op 25 april 2012 10:47]

Beetje zeikerig dat ze lopen te zeuren over die namen. Wat maakt het nou uit dat niet overal de originele namen voor gebruikt mogen worden. Als de game ineens 30 euro duurder zou zijn om alle licenties te betalen dan zou het ook weer niet goed zijn.

In GTA rijden ook alle auto's rond met nepnamen en zijn namen van plaatsen niet hetzelfde, daar hoor je ook niemand moeilijk over doen.
Op zich waar, maar als je de echte namen en shirts uit de aanvulling haalt die daar nu juist om moet draaien wat hou je dan nog over?

Het feit dat je aan het einde van je toernooitje een gerenderde wereldbeker ziet? Dat is een beetje duur voor 20/30 euro.

Vraag me wel af hoe het zit met de beschrijving van deze DLC. Als duidelijk vermeld wordt dat er zoveel landen ontbreken enz. Dan is het je eigen schuld als je het alsnog download en dan gaat zeuren.
Heb jij ooit iets duidelijk vermeld zien worden bij games?
Op de EA site staat het volgende:
The EA SPORTS UEFA EURO 2012™ expansion pack for EA SPORTS FIFA 12 recreates all the excitement of the official tournament with over 50 European national teams, all eight official stadiums, and all the pageantry and atmosphere of one of the largest and most-watched sporting events on the planet.
bron: http://www.ea.com/soccer/euro12

Ze hebben het over het originele toernooi met 50 Europese teams. Als zo ongeveer de helft uit generieke spelers en shirts bestaat is er in mijn ogen niet meer sprake van 'Europese teams'.

Ik zou me toch flink genaaid voelen als ik deze content al had aangeschaft, ik zat er aan te denken om het aan te schaffen, maar laat het nu maar mooi links liggen.

Zoals ook eerder gezegd. Je koopt juist deze game om het toernooi na te kunnen spelen, met dus juist de goede namen en shirts. En natuurlijk ook wel belachelijk dat zelfs 1 van de gastlanden er niet in zit.
Kunnen ze het spel op basis van dit terug brengen?
omdat ze niet krijgen waarvoor ze betaald hebben?
Geen idee, misschien nadat er een rechtszaak wordt aangespannen. Maar ik zou het netjes vinden van EA als ze vanaf nu hun marketing zouden aanpassen en mensen die het product al hebben aangeschaft een mogelijkheid geven om geld terug te krijgen (is het mogelijk om op afstand de DLC te verwijderen?), of wellicht een gedeeltelijke vergoeding.
1 ding doen ze iig wel goed nu: DLC voor § 20.-.
Ik kan me jaren herinneren dat de EK/WK versie voor de volle mep in de winkels lag!
WK en EK versies waren al voor 45 euro te koop, en dat is toch redelijk aangezien je toch wel weer een volledige game krijgt.

Nu heb je vťťl minder functionaliteit (als je het vergelijkt met de vorige WK versies) en als je gťťn FIFA 12 hebt, ben je toch alweer 60 euro kwijt (game 40 euro + DLC 20).
Voetballen kan met met FIFA12 toch wel, men -koopt- juist de UEFA Euro 2012 uitbreiding om te voetballen met de officiŽle tenues en de echte namen van de spelers.
Inderdaad. Men speelt GTA niet voor de auto's maar de actie en het verhaal. Dit is ook geen simulatie van de echte wereld(alhoewel ze dat met gta4 wel probeerde) Fifa daarin tegen moet zo realistisch mogelijk zijn. Daar horen dan ook dus de echte namen en correcte tenues bij. Ook erg raar dat de nationale selectie niet gewijzigd kan worden.
Klopt wat je zegt, maar de FIFA reeks staat juist bekend om de volledigheid van de licenties. Dus het juiste tenue en de juiste namen. Als ze dit niet doen haken veel spelers (denk ik) al bij voorbaat af.

edit: kleine toevoeging ter verduidelijking dat ik het heb over EA FIFA en niet over FIFA als voetbalorganisatie.

[Reactie gewijzigd door friggler op 25 april 2012 10:40]

Kan me juist goed voorstellen dat ze aan het zeuren zijn. Stel jij woont in 1 van die landen en bent een ontzettende voetballiefhebber. Dan wil je graag met de echte namen spelen lijkt me. GTA vergelijken met FIFA met betrekking tot namen slaat kant noch wal.
Jij vind dat misschien niet erg, maar echte voetbal liefhebbers vinden dat echt wel.
Verder vind ik het ook raar dat de DLC niet compleet is en dat je niet eens de EK kwalificatie kan doorspelen. En het niet kunnen veranderen van de selectie van de nationale ploeg is natuurlijk ook waanzin.

Dit lijkt gewoon weer even een simpel afgeraffelde game om even snel wat geld in het laatje te brengen. Dit soort dingen gebeuren helaas wel vaker bij EA.

edit: was reactie op TERW_DAN

[Reactie gewijzigd door ReVision op 25 april 2012 11:05]

Bij GTA verwacht je geen echte namen. FIFA staat bekend om het gebruik van echte namen etc. t.o.v. bijv. PES, en dan mag je dat ook verwachten van een DLC.

Als men een DLC koopt met alle landen voor 20 euro, en de helft van die landen is gewoon niet op orde, natuurlijk gaan ze dan klagen. Ze krijgen gewoonweg niet wat ze verwachten..
Begrijpelijk als je niets met Fifa hebt. Persoonlijk heb ik dat ook niet, maar ik weet van de vrienden van mij die fan zijn, dat de licentie voor hun een van de voornaamste redenen is voor Fifa te kiezen (boven PES). Je kan het zeikerig noemen, maar het is wel belachelijk. Daarnaast, dit is DLC die juist specifiek is voor de licentie, immers de engine en alles wat erbij hoort staat al. Je koopt juist die shirts, spelers etc.

De vergelijking met GTA gaat niet op. Dat zou hetzelfde zijn als dat je zegt dat mensen die zeuren dat een flightsim niet realistisch is niet moeten zeuren, omdat vliegen in Diddy Kong Racing ook niet realistisch is.

[Reactie gewijzigd door LiquidT_NL op 25 april 2012 10:44]

Je kan beter een vergelijking met met Gran Turismo opv GTA.
Gran Turismo staat ook bekend om zijn echte namen van automerken.

Als er dan ineens een versie komt met allemaal neppe auto's en namen accepteren de gamers dat ook niet.
GT & FIFA vergelijken met GTA .... i dont want to live on this planet anymore ...
Beetje zeikerig dat ze lopen te zeuren over die namen. Wat maakt het nou uit dat niet overal de originele namen voor gebruikt mogen worden.
Of je er over moet gaan zeuren is een andere vraag, maar ik vind eigenlijk dat je dit bij een officieel EK voetbal spel niet kunt maken. Zeker EA niet, die profileren de FIFA serie altijd als zeer realistisch, en gezien het feit dat de engine van de EK versie gewoon dezelfde is als die van FIFA 12 mag je toch echt wel verwachten dat ze dan in ieder geval de complete aankleding tot in de puntjes verzorgd hebben. Al helemaal als je bedenkt dat _elke_ FIFA in de afgelopen 4 jaar (ik heb ze allemaal compleet grijsgespeeld) _standaard_ vol met bugs en onvolkomenheden zit.

Ik vind FIFA persoonlijk een supermooie serie en ik koop hem trouw elk jaar, en ik ben het ook totaal niet eens met mensen die elk jaar weer roepen dat het gewoon hetzelfde spel met een paar minor updates is, er wordt telkens veel aan verbeterd. Maar wat afwerking, support en het nakomen van grote beloftes maakt EA er gewoon een rotzooi van. Het moet allemaal dan en dan op de markt, of het nu af is of niet, en elke keer stromen de EA forums weer vol met klachten die vaak niet of nauwelijks worden opgelost.
ehm omdat het een EURO 2012 DLC is die daar specifiek over gaat misschien??

zelfde dat je voor GTA een "ALL CARS REAL BRAND DLC" koopt en vervolgens hebben ze alleen de volkswagen polo van echte naam voorzien

dat heet gewoon nepperij
Beetje zeikerig dat ze lopen te zeuren over die namen. Wat maakt het nou uit dat niet overal de originele namen voor gebruikt mogen worden. Als de game ineens 30 euro duurder zou zijn om alle licenties te betalen dan zou het ook weer niet goed zijn.

In GTA rijden ook alle auto's rond met nepnamen en zijn namen van plaatsen niet hetzelfde, daar hoor je ook niemand moeilijk over doen.
Er is een verschil tussen GTA en FIFA. Dat is ook appels met peren vergelijken. In GTA weet je dat je in een fictieve wereld rondlopen met fictieve namen. Het is gebaseerd op de VS, maar alles heeft een andere naam. FIFA daarentegen is een simulatie van het echte voetbal en staat bekend dat het probeert dit zo volledig mogelijk na te bootsen.
EA presenteert FIFA als de enige echte voetbalsimulatie. Als het dan vervolgens niet volledig blijkt te zijn is dit geen gezeik, maar terechte kritiek. Je krijgt dan geen waar voor je geld. Bovendien is dit spel verbonden aan de UEFA en impliceert het dat je dus te maken hebt met een officiŽle EK spel.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 25 april 2012 10:58]

Blijkbaar vinden spelers het belangrijk. Dat ze het licentietechnisch niet rond krijgen begrijp ik ergens wel. Maar jammer dat ze dan niet als alternatief een "edit players" functie er in stoppen waarmee gamers zelf dit kunnen toevoegen. Bij voorkeur met een goede export en import functie zodat de community het wel afmaakt. Geen juridische problemen voor EA, wel tevreden klanten.
Het hele punt van een versie die voor een specifiek toernooi released wordt is juist dat je alle licenties van het toernooi hebt. Dat komt de sfeer ten goede en juist dat is waar het om gaat bij deze versies, of DLC in dit geval. Als je niks om de sfeer geeft kan je net zo goed een EK toernooi doen via FIFA12.

Schandalig dat EA 20 euro rekent voor een versie waarbij de helft van de licensies ontbreken. In feit betaal je dan alleen nog maar voor een paar wallpapers met het EK logo.
mooie vergelijking -_-

mensen met auto's vergelijken en gta doet dit al sinds altijd..
GTA is een fictief , waarbij de UEFA dit niet is
En als die smurf met nr 10 van Nederland nu Snaider werd genoemd was Tweakers plat gegaan van het commentaar
Nee ik ben meer bezorgd of men echte goals niet registreerd zoals in het WK met duitsland-england , wat toch weer een meer waarde geeft
Je kan dan immers van de bank lekker schreeuwen en met de controller gooien
(Doe dit nou niet in een echt stadion , je loopt egt voor paal zekers als je keepers wilt
trappen en die jouw dan ff verrot keekt _/-\o_ )
Voorheen bracht EA altijd speciale versies uit, gebaseerd op de versie van dat jaar + wat features uit het volgend jaar. De sfeer was daarin altijd zeer goed aanwezig. Het nadeel van DLC is dat je gebonden bent aan de structuur van FIFA12 in dit geval. Bovenstaande is me nog niet opgevallen omdat ik alleen maar met NL heb gespeeld, maar ik vind het wel kwalijk dat EA geen licentie/echte namen heeft voor alle teams die aanwezig zijn. Waarschijnlijk is dat ook de echte reden dat er geen kwalificatiemodus inzit.
Niet noodzakelijk de schuld van EA. Sommige van die bonden hebben deals met andere bedrijven die het verhinderen of vragen gewoon te veel geld.
Daar zat ik ook over te denken.
EA is een bekende commerciele uitbuiter, maar vogens mij is FIFA dat nog veel meer!
En dan heb je nog de individuele ster spelers die wat willen zeggen over hoe ze dan overkomen in zo'n spel en die mischien zelf ook willen vangen voor het gebruik van hun persoon.
Kwalijke zaak als je het mij vraagt, zelf heb ik het spel niet maar al zou ik het halen en er staan 29 landen in i.p.v. 53 zou ik ook niet erg amused zijn. Goed klagen gaat me wat ver maar een beetje half werk op deze manier, doe het of goed of gewoon niet. Een situatie als deze hadden ze kunnen verwachten.
Volgens EA was het niet haalbaar om met alle 53 landen een individuele overeenkomst te sluiten, zo meldt Eurogamer.
Is het niet gewoon omdat ze anders minder winst over houden aan het eind van de rit ? :/

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 25 april 2012 10:38]

Ik vind het maar vreemd. Als je de game/DLC toch UEFA Euro 2012 noemt en er ook nog § 20,-- voor vraagt mag je toch verwachten dat je kunt spelen met de officiŽle spelers en tenues?

Beetje goedkoop van EA om dan niet de benodigde licenties aan te schaffen.

edit:

Genante typo gefixed... excuus

[Reactie gewijzigd door LollieStick op 25 april 2012 10:40]

Slechte zaak dat je voor 20 euro (plus 60 voor de aanschaf van Fifa 12) slechts een halve EK uitvoering krijgt.. Ik kan me de reactie van de (terechte) klagers dan ook heel goed voorstellen!

Hier laat EA Sports toch duidelijk steken liggen.

Ik was van plan om van het weekend deze DLC te kopen, maar nu ik dit lees besteed ik mijn MS points toch maar aan wat anders!
Beetje kromme vergelijking. In GTA is het ook niet echt van belang om echte merknamen te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat in een sportsimulatie het heel anders ligt.

-edit- In reactie op TERW_DAN

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 25 april 2012 10:39]

Ik kon Fifa 12 gisteren niet opgestart en bleef steeds maar freezen.
maar als ik dit zo lees, is er nog wel veel meer mis met de DLC.

Geen echte namen, niet de juiste tenues !
en dan ook niet eens de mode om heel de kwalificatie na te spelen.

in alle EK series van Fifa was alles compleet, alleen iets te overdreven de sfeer met confetti etc.
Maar als EA niet eens alle namen heeft, niet de juiste tenue en het is ook niet mogelijk om de selectie aan te passen, dan is 20 euro best wel veel geld.
kan je beter een Creation centre gaan en daar een pack downloaden ! dan heb je het zelfde effect.
Dat krijg je als je elk jaar een nieuwe versie van zo'n spel wil hebben.

Ook ben ik er nog niet achter waarom er geen enkele online games zijn die gewoon werken met eigen club. Dus wel het echte spelen zoals in FIFA enzo, maar dan online, met eigen club. Een beetje zoals in het echt, al is het lastig om spelers te kunnen kopen/verkopen denk ik. Want spelers worden volgens mij niet beter in deze spellen, het zijn juist de namen en de persoon die gewoon goed is.
Iemand een complete lijst gevonden van de teams die er niet in zitten?