Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: Mac_Cain13

De Nederlandse Spoorwegen willen apps die de prijs van een treinreis laten zien 'waarschijnlijk' vooraf keuren. Dat blijkt uit een mail naar gebruikers van de api. Ontwikkelaars die de data willen gebruiken, moeten een contract afsluiten.

De api om prijzen te laten zien wordt uitgeschakeld, zo blijkt uit de mail waarvan de tekst in bezit is van Tweakers.net. "Door dit te doen krijgen we groen licht binnen NS om de statische dienstregeling vrij te geven. Het verzoek is daarom om de prijzen-service uit je applicatie te halen als je gebruik maakt van deze webservice. Volgens de algemene voorwaarden is de minimale opzegtermijn 1 maand, de prijzen-service zal daarom minimaal tot 17 mei 2012 beschikbaar blijven."

Ontwikkelaars mogen nog wel gebruik maken van de mogelijkheid om de prijs van een treinreis te laten zien, maar dan moet een apart contract worden afgesloten. Ook moet de app waarschijnlijk vooraf worden goedgekeurd. "Binnen de afspraken rondom het gebruik van de prijzen-api zit waarschijnlijk een reviewronde door NS voordat een applicatie gepubliceerd mag worden." Het gebruik van prijzen-data blijft vooralsnog gratis.

Sinds enige tijd is er een api van de NS om data rechtstreeks bij de vervoerder op te halen en in apps te laten zien. Daarvoor gebruikten ontwikkelaars veelal omwegen om de data in hun app te krijgen, zoals de mobiele website van de NS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

De online community heeft aangegeven dat er behoefte is aan het vrijgeven van de geplande dienstregeling (dus zonder storingen en vertragingen). Met deze dienstregeling kunnen ontwikkelaars zelf Reisplanners maken. Mochten ontwikkelaars hier verkeerde prijzen aan koppelen op basis van de prijzen-service, dan kunnen klanten verkeerd voorgelicht worden. En dit willen we ten alle tijden voorkomen, aangezien NS gezien wordt als bron van deze info.

Ontwikkelaars kunnen ook straks nog gebruik maken van de prijzen-service, maar daarvoor moet een overeenkomst met NS getekend worden met daarin een aantal rechten/plichten.

De webservice blijft hetzelfde enook gewoon gratis. We willen als NS de ontwikkelaar helpen, maar ten alle tijden voorkomen dat er niet correcte data verstrekt gaat worden.

We hebben inmiddels meerdere verzoeken binnengekregen om zo’n overenkomst te sluiten en daar wordt niet negatief op gereageerd.
Hulde voor reageren op een publiek forum, dat doen niet veel bedrijven! Kan je op ťťn of andere manier je identiteit verifieren? Iedereen kan hier accounts aanmaken.
De online community heeft aangegeven dat er behoefte is aan het vrijgeven van de geplande dienstregeling (dus zonder storingen en vertragingen).
Dit hadden jullie niet zelf bedacht?
We hebben inmiddels meerdere verzoeken binnengekregen om zo’n overenkomst te sluiten en daar wordt niet negatief op gereageerd.
Dus ik kan concluderen dat iedereen met een dergelijk verzoek wordt gehonoreerd? Dat lees ik in ieder geval wel.

Wat is er precies mis met het simpelweg online zetten van de data? Als jullie dit transparant genoeg doen, zal de klant best snappen dat foutieve informatie van de ontwikkelaar komt. Jullie hebben hier best wel een verantwoordelijkheid gezien jullie geschiedenis en publieke functie. Angst lijkt me een slechte raadgever.
De reden dat die prijsapi volgens hun achter een contract moet is dat ze willen voorkomen dat reizigers boos worden op de NS als een reisadvies van een andere website een verkeerde prijs geeft. Bijvoorbeeld mag je niet met de ov-chipkaart niet in de richting reizen van het station waar je hebt ingecheckt. Overigens is mij niet helemaal duidelijk hoe dat zit met de NS voorwaarden die zeggen dat de kortste reis bestaat uit een reis met de kortste reisduur, de minste overstappen of kortste afstand in tariefeenheden, maar dit is de reden volgens een NS medewerker, die werkt aan de API.
Het goede nieuws is trouwens dat dit de enige reden is dat de statische informatie nog niet beschikbaar is. Hierna komt de dienstregeling uit in GTFS en kan iedereen zij eigen reisplanner maken bijvoorbeeld op basis van opentripplanner (Werkt al in Amsterdam e.o op opentripplanner.nl)
Een andere reden is waarschijnlijk dat ze niet willen is dat reisinformatie word opgenomen in apps die (volgens hun) zwartrijden bevorderen zoals TotalOV.
Dit is de reden waarmee 9292 bv graag schermt om het monopolie op reisinformatie te behouden. Ze zeggen zelf met open ov informatie te komen, maar die API zou er al zijn per herfst 2011.
Verder probeert 9292bv het ND-OV (Nationale databank Openbaar) van het ministerie van I&M tegen te werken door zogenaamd zelf te openen, alleen denkt Stefan Hulman (directeur 9292bv) dit alleen te kunnen tegen transportkosten die volgens hem tot 10.000 euro kunnen oplopen.

[Reactie gewijzigd door Skywave op 17 april 2012 19:39]

En wat is het voordeel voor de NS dan? Want ik neem toch aan dat er met de prijzen niet gerotzooid wordt? Behalve dan dat er kosten aan zijn verbonden bij het aanbieden van de API die op deze manier worden teruggewonnen, maar die zijn er toch meer bij het aanbieden van de normale reisinformatie?
Heel simpel: het NS heeft een monopolie op hun eigen prijzen-API (nogal logisch) en door deze stap te zetten verstevigen zij dat. Op dit moment kan iedereen en zijn hond een app schrijven die prijzen (en andere data) weergeeft middels de API. Na 17 mei zal dat dus alleen voorbehouden zijn voor ontwikkelaars die NS goedkeurt.

Het uiteindelijke voordeel? Dat weet enkel de NS, maar het zou me niets verbazen als NS onderhands afspraken wil maken. Bijv. dat enkel 9292ov.nl prijzen mag opvragen en dat de rest daar uiteindelijk voor moet betalen, of dat app-ontwikkelaars aan extra randvoorwaarden moeten gaan voldoen voordat zij gebruik mogen maken van de API.

Hoe dan ook, NS eigent zich het recht toe om ontwikkelaars naar hun pijpen te laten dansen als ze van de API gebruik willen maken. En dat zal uiteindelijk alleen maar nadelig zijn voor ons als consument.
OffT: het is tegenwoordig 9292.nl, dus zonder ov.

OT: als ik me goed herinner heeft de rechter gezegd dat de NS, als overheidsbedrijf, geen alleenrecht op de data heeft. DEie moet vrij opvraagbaar zijn. Dus ik denk niet dat het hier om het ten gelde maken van de data gaat.
Wellicht willen ze gewoon een kwaliteitscontrole invoeren, zodat de NS geen onterechte klachten krijgt? Op zich zou ik me dat goed kunnen voorstellen.
De rechter heeft zich uitgesproken over het feit dat de gegevens die de NS presenteert als zijnde databank in juridische zin, geen databank is volgens het spin-off principe.
Met andere woorden, de reisdata is een bijkomstigheid van het maken van een planning en vervoeren van mensen. De NS heeft geen stevige investering alleen voor die reisdata hoeven doen, die data hadden ze al. Dus moet de NS toegang tot deze data toestaan.

Dat ze nu alsnog via een api een muur om die data proberen te zetten is in het kader van die uitspraak enigszins zuur te noemen,
OT: als ik me goed herinner heeft de rechter gezegd dat de NS, als overheidsbedrijf, geen alleenrecht op de data heeft.
De NS is geen staatsbedrijf; het is een NV, voormalig semioverheidsbedrijf waarvan alle aandelen in handen van de staat zijn.
OffT: het is tegenwoordig 9292.nl, dus zonder ov.
offtopic:
Maar www.9292.nl levert op "IIS7"
www.9292ov.nl wordt geredirect naar "http://9292.nl"
"No web site is configured at this address." http://9292ov.nl werkt wel

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 17 april 2012 20:04]

En dat zal uiteindelijk alleen maar nadelig zijn voor ons als consument.
En waarom zou dat zo zijn? Enige bewaking van de kwaliteit van de prijs-informatie is zeker geen slecht iets. Het is voor een consument ook vrij lullig als hij/zij opeens twee keer zoveel kwijt is omdat een app verkeerde informatie geeft.
Die prijzen worden al aan de hand van API bepaald ... dat heeft dus niks met bewaking van de kwaliteit van de prijs informatie. Bewaken van kwaliteit ... is bijv. minder tot geen storingen met de trein of overvolle treinen ect.
Maar waarom willen ze diezelfde kwaliteit dan niet voor hun reisgegevens?
Het levert misschien wat geld op. Maar ik denk dat het voornamelijk gaat om in de gaten te houden of er geen onjuiste prijzen worden getoond, want dat kan klanten kosten.
Maar de grap is juist nu dat de API waarmee je de exacte juiste prijs van NS ophaalt nu niet meer beschikbaar is, waardoor mensen andere dingen gaan uithalen om die prijs te weten. De makkelijkste manier om er voor te zorgen dat de prijzen goed getoond worden is de prijzen zo makkelijk mogelijk inzichtelijk te maken en ze kiezen nu voor 100% de andere richting.
Ze willen gewoon enigzins garanderen dat de prijzen correct en duidelijk in de apps staan. Ze willen waarschijnlijk dus alleen maar meekijken of ze het eens zijn met hoe de app de prijzen presenteert.
Maar dan kan de NS nog altijd zeggen dat de app die de klant toont om zijn prijs te laten zien niet is goedgekeurd en dus niet de juiste prijs weergeeft.

Met een aparte API waarvoor je je moet registeren, kunnen ze dat dus controleren.
Het levert ze centjes op door die gegevens te willen verkopen?
Het gebruik van prijzen-data blijft vooralsnog gratis.
Het zit hem natuurlijk in het woordje 'vooralsnog'. Ik denk dat je er niet raar van moet opkijken als je over een half jaar of een jaar wel voor deze gegevens moet gaan betalen.

edit; En met een contract kan je natuurlijk ontwikkelaars houden aan afspraken, en kan misbruik wellicht bestraft worden. Dat zou ook een reden kunnen zijn voor deze nieuwe aanpak.

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 17 april 2012 19:13]

Ik vraag me af of ze hier een betaalde service van gaan maken, in principe is een app die een reismogelijkheid en een prijs aan de eindgebruiker toont natuurlijk reclame.

Maar ik kan me wel voorstellen dat ze behoefte hebben aan een beetje grip op welke apps er bestaan voor ov informatie. Als er apps zijn die foutieve informatie gaan tonen of waarbij de NS in een slecht daglicht wordt gesteld kunnen ze nu weigeren om hier aan mee te werken.
Ik denk dat ze ervoor willen zorgen dat die data up to date blijft.
Zo kunnen ze de prijs van de kaartjes omhoog gooien zonder dat er verschillen zijn te zien op de app.
En wat is het voordeel voor de NS dan?
Garanderen dat de juiste prijs getoond wordt: Een tijdje geleden zat er een bug in de iOS app van de NS zelf waardoor prijzen naar beneden afgerond werden (had te maken met lokatieformattering). Klanten kunnen daarmee naar een conducteur lopen en zeggen 'Kijk, de app geeft deze prijs aan, ik wil m'n geld terug'. Dat willen ze hiermee voorkomen, denk ik.

Dat, of nieuwe prijsstellingen; de NS heeft begin dit jaar nieuwe abonnementen geintroduceerd, waaronder een 20% tarief. Als ze bijv. een 10%-tarief introduceren moeten al de apps hiervoor aangepast worden; de NS heeft (mogelijk) een probleem als de app bouwers dit verrekken. Wilde theorie misschien.
Kunnen ze dan niet stellen dat enkel data uit hun eigen app vertrouwbaar is. Voor hetzelfde geld maakt een developer gewoon een app, die zelf de prijzen alsnog verkeerd afrond (of er 3ct overal vanaf haalt, om maar een voorbeeld te noemen).

Bij jouw laatste alinea kan ik me wel wat voorstellen. Alsnog blijft het natuurlijk speculeren tot er iemand van de NS zelf iets over zegt.
Daarom willen ze de apps dus van te voren keuren, dat staat ook in het artikel. Ik vraag me dan wel af of ze ook elke update willen keuren bijvoorbeeld. Niet te doen als je het mij vraagt. En gaat het alleen om mobiele apps?
Dat krijg je niet tussen de oren van de doorsnee gebruiker. Juridisch zouden ze volledig gelijk hebben als ze zo'n statement maken, maar ondertussen is de klantenservice als platgelegd en de conducteurs uitgescholden.
En wat is het voordeel voor de NS dan? Want ik neem toch aan dat er met de prijzen niet gerotzooid wordt? Behalve dan dat er kosten aan zijn verbonden bij het aanbieden van de API die op deze manier worden teruggewonnen, maar die zijn er toch meer bij het aanbieden van de normale reisinformatie?
Zodat ze zelf controle houden wanneer mensen gaan klagen omdat de prijzen weer verhoogd zijn... dankzij die OV-chipkaart moet je alert zijn wil je uberhaupt door hebben dat de prijzen verhoogd zijn, dan kun je geen apps gebruiken die gebruikers vertellen dat het traject A naar B §3,56 terwijl je gister de prijs nog opgeschroefd hebt naar §3,98.

Daarnaast kunnen ze nu extra geld vangen voor informatie die m.i. openbaar zou moeten zijn... toch wel heel raar zijn als je bij het loket vraagt wat een kaartje kost en je daar eerst 0,50 voor moet betalen, een non disclosure contract moest tekenen en bepaald wordt wat je met die gegevens gaat doen?

Anderzijds, die 50 cent lappen we al...
Als ze moeilijk doen over de prijs dan zullen ze het wel stilletjes willen verhogen.

Net als de postzegels die gingen van 44 cent naar 46 cent en dat stond in alle kranten. Maar nu de zegels alleen nog maar een cijfer (1) bevatten en ik 5 euro voor 10 zegels moest betalen bij de sigarenboer hoor je er niemand over.
De NS heeft zijn api vrijgegeven omdat iemand de api-key van de officiele NS app heeft gejat, en deze in zijn eigen app heeft gebruikt.

De NS kan er niets tegen doen dat iemand die geen eigen key meer mag hebben van de NS, gewoon weer de key van de officiele app gebruikt.

De database van de NS is niet beschermd volgens het databaserecht, omdat databases alleen beschermd zijn als er 'moeite' voor is gedaan, en dat is bij de NS niet het geval, omdat de NS toch al een diestregeling en prijslijsten nodig heeft voor hun normale werkzaamheden, namelijk: kaartjes verkopen en treinen laten rijden.
De NS heeft zijn api vrijgegeven omdat iemand de api-key van de officiele NS app heeft gejat, en deze in zijn eigen app heeft gebruikt.
En waarom gebruiken ze uberhaupt API keys? Juist, omdat ze die ook weer in kunnen trekken, :+. De officiŽle NS apps moeten dan een update krijgen met een nieuwe key, maar verder is het makkelijk op te lossen. Verdere beveiliging kan dmv HTTPS te gebruiken voor hun webservice (het eenvoudigst) of met vage handshakes / cryptografie te gaan werken - maar voor dit soort informatie is dat, lijkt mij, niet nodig.

Waarschijnlijk was het altijd al het plan voor de NS om die API die ze voor hun apps ontwikkeld hebben vrij te geven. Deze had alleen nog wat poetswerk nodig oid. Op http://www.ns.nl/api kun je de documentatie bekijken en toegang krijgen.

Maar ik denk dat de NS niet helemaal blij is met de resultaten van de volledig vrije toegang tot de API; als een app bijv. onvolledige informatie geeft (over tarieven, vertragingen, etc) geeft dat de gebruikers / reizigers een slechte ervaring, en de NS een slechte naam. Wat controle op de apps vind ik dus niet zo heel erg.
En waarom gebruiken ze uberhaupt API keys? Juist, omdat ze die ook weer in kunnen trekken, :+. De officiŽle NS apps moeten dan een update krijgen met een nieuwe key, maar verder is het makkelijk op te lossen. Verdere beveiliging kan dmv HTTPS te gebruiken voor hun webservice (het eenvoudigst) of met vage handshakes / cryptografie te gaan werken - maar voor dit soort informatie is dat, lijkt mij, niet nodig.
Die key die helemaal in het begin was gelekt was niet uniek en was hetzelfde in alle versies van de NS android reisplanner. Als ze die hadden terug getrokken moest alles geupdated worden.
Maar ik denk dat de NS niet helemaal blij is met de resultaten van de volledig vrije toegang tot de API; als een app bijv. onvolledige informatie geeft (over tarieven, vertragingen, etc) geeft dat de gebruikers / reizigers een slechte ervaring, en de NS een slechte naam. Wat controle op de apps vind ik dus niet zo heel erg.
Aan de andere kant krijgt ook de app erg snel een slechte naam en word niet meer gedownload/gekocht. Zie ook in de verscheidene app-stores, genoeg reviews om te kiezen uit de beste trein app. Nu heb je dus qua stad/streek dat je alleen 9292 hebt die nauwelijks actuele informatie aanbied, buiten wat alternatieven gebaseerd op de API's van OpenOV.
Het is toch raar dat we de hele openbaar vervoer sector blootstellen aan vrije marktwerking maar dit niet durven te doen met apps?

[Reactie gewijzigd door Skywave op 17 april 2012 20:34]

Waar haal jij deze informatie vandaan? Ik vind het op zijn minst eigenaardig klinken.
Iemand heeft een scrapper gemaakt voor de belgische spoorwegen, dat mocht ook gewoon:
nieuws: Mobiele ov-site iRail komt weer online

En de NS heeft zelf zijn api vrijgegeven na dit voorval:
nieuws: Ontwikkelaar verkrijgt toegang tot NS-api voor treintijden

[Reactie gewijzigd door pvcholten op 17 april 2012 19:58]

Verhaal klopt misschien deels maar interessanter is Artikel 14 van de Wet Personenvervoer uit 2000, lid 1
De vervoerder verstrekt onder redelijke en objectief gerechtvaardigde voorwaarden gegevens omtrent het door hem te verrichten vervoer aan degene die hierom verzoekt ten behoeve van het voeden en actualiseren van een reisinformatiesysteem.
Volgens dit artikel zou iedereen al sinds 1jan2011 actuele gegevens moeten kunnen opvragen, alleen verwijzen alle vervoerders naar reisinfomonopolist Reisinformatiegroep BV, beter bekend als 9292.
Overigens is NS wel een lichtpuntje als het gaat om open OVdata, straks komt er i.s.m. met OpenOV.nl een push api voor de vertrektijden op basis van XMPP. Die XMPP api ligt er al maar haalt nog via pull informatie op van de NS

[Reactie gewijzigd door Skywave op 17 april 2012 20:16]

Ah, dus als ik het goed begrijp zijn zij verplicht om de informatie te delen (dmv een API in dit geval - of is de website en NS App al voldoende? - ), omdat het ten goede is van het reisinformatiesysteem?
is namelijk een ruim begrip.

Edit:
...onder redelijke en objectief gerechtvaardigde voorwaarden... Gegevens verstrekken...
zijn inderdaad vage termen.

[Reactie gewijzigd door ThinkCreative op 17 april 2012 20:24]

Ja, alleen kun je jarenlange discussies houden over wat "redelijke en objectief gerechtvaardigde voorwaarden" zijn. Volgens 9292 zijn dat de leveringskosten die zij achten op een bedrag van 5000 tot 10000 euro (volgens mij per jaar maar kan artikel in OVMagazine niet meer nalezen).
Maar dit is toch iets heel anders dan dat iemand een API-key van de NS api onwettelijk zich toe eigent?

Dat er scrapers bestaan (die werden afaik ook gebruikt voor de NS met de API aankwam) en een openbare NS API snap ik wel, ik maak zelf ook gebruik van de NS API.

Waar haal jij dus de informatie vandaan dat de officiŽle API-key 'ontvreemd' is?
Nee, de plannen voor de API lagen er al een tijdje. Al een half jaar van te voren was al bekend dat ze de API wouden open gooien voor anderen.

Dat de master API-key uiteindelijk gelekt is, waarna de API ontdekt is is gewoon te berusten op toeval.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 18 april 2012 08:58]

Enkel als ze problemen hebben met hun servers dat ze overbelast raken vind ik dat ze geld mogen vragen. Nederlands hebben toch een soort recht om dit soort publieke gegevens gewoon te weten?
Waarom hebben Nederlanders daar recht op? Het staat de NS perfect vrij om geen prijsinformatie over hun producten te geven, het zal alleen de verkoop niet goed doen. Daarbij wil je dus beweren dat de NS tegen het Nederlands recht in ging voordat ze deze API aanboden? Dat lijkt me ook best sterk...
Het heet niet voor niet Openbaar Vervoer.
Dat wil dus ook zeggen dat de prijzen openbaar zijn en je mag weten wat een reis kost. Of dat nu met de trein, bus of metro is maakt niet uit.
Alsnog is deze informatie allemaal beschikbaar voor de consument als eindgebruiker op de website en de mobiele applicatie. Het is voor geen enkel bedrijf verplicht om ook openbare data tot betrekking van het gebruik in apps e.d. 'uit te delen'. Tenzij je natuurlijk Open Source software produceert, als je jezelf als Open Source leveren moet de bron natuurlijk wel open zijn.

[Reactie gewijzigd door ThinkCreative op 17 april 2012 20:12]

Ja, de prijzen mogen we weten, je kan ze altijd zelf opzoeken via ns.nl.
De mogelijkheid om een door jouw ontwikkeld programma ze te laten uit een server is weer iets anders. Het is toch niet verplicht als jij als bedrijf gegevens op een site zet deze ook te verkrijgen zijn via een of andere api?

Ah, dcm360 was me net voor. Zelf ietsje duidelijker dan dat ik het zei. ;)

Verder snap ik wel, als er te veel verkeer op deze manier vanaf en naar de servers is dat ze dit willen verkleinen. Dit lijkt hen blijkbaar de beste oplossing? (Misschien hoeft er niet zo heel veel vanaf en willen ze zoveel mogelijk open blijven?)

Je kan alleen speculeren als je de reden niet van de NS zelf te horen krijgt.

[Reactie gewijzigd door ThinkCreative op 17 april 2012 19:26]

Ik hoop dat dit is om de kwaliteit van de informatie in apps te kunnen garanderen (in ieder geval tot op zekere hoogte) en niet dat ze uiteindelijk dit toch willen gebruiken om meer geld te verdienen aan deze informatie. Alle OV informatie dient in mijn ogen vrij beschikbaar te zijn via zoveel mogelijk wegen, zonder dat daar extra kosten aan zitten.

Als het is om de kwaliteit van de informatie te garanderen, kudos daarvoor. Als het is om meer geld binnen te harken, schandelijk. Ik hoop dat het het eerste is.
Wat ik mij dan afvraag is waarom ze alleen de prijs (en niet ook de andere functies) alleen beschikbaar stellen dmv een contract. Ik denk toch dat er een hoop applicaties zijn die niet per se alleen de prijs nodig hebben. Mijn eigen app gebruikt alleen de locaties van de stations. Dus ik heb hier verder geen last van en zal mijn app dus ook niet gecontroleerd worden, als dat dus al de reden was.
Alle OV informatie dient in mijn ogen vrij beschikbaar te zijn via zoveel mogelijk wegen, zonder dat daar extra kosten aan zitten.
Dus jij gaat de servers en het dataverkeer sponsoren zodat NS geen extra kosten heeft?

De extra kosten zijn een gegeven, de vraag is enkel bij wie leg je die neer (en in welke mate)
Wat schieten ze hier nou weer mee op. Er is denk ik geen een ontwikkelaar die een contract zal gaan afsluiten behalve een organisatie als 9292ov, geld lijkt me dan ook niet zozeer het doel of zijn ze zo wanhopig (lees van het (geld)graaien).

Erg spijtig. I.p.v. dat ze hun tijd nu eens nuttiger besteden dan met dit soort dingen op de proppen te komen. Hun eigen informatiesystemen laten nog behoorlijk te wensen over een bord + website + app die alle drie vaak iets verschillends zeggen bij storingen etc. Jammer hoor. :/
Waarom zou je geen contract sluiten?

Ik bedoel, ik ken de voorwaarden niet dus in 1e instantie sta ik ervoor open
Ik gebruik de app van ns om te zien hoelaat mn volgende trein gaat als ik vrij ben en ik reis met ov.

ontopic: lees ik nou verkeerd of? de prijzen staan toch ook al lang in de ns app? :S
Het gaat hier om developers die de api gebruiken in hun eigen applicatie. De NS zal niet zichzelf blokkeren nee.
Dus ze geven nu de statische dienstregeling vrij, maar dan mag je de prijs alleen gebruike als je een contract afsluit... :?

En wat schieten ze daar mee op? De huidige prijzen komen ook al uit de database van de NS dus 'fouten voorkomen' is het zeker niet.
Misschien dat er in de toekomst nog wel een prijskaartje aan komt hangen.