Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Philips heeft voor een bedrag van 425 miljoen euro zijn vastgoed op de High Tech Campus Eindhoven verkocht aan een consortium van private investeerders. Door de verkoop zouden andere bedrijven de kans krijgen zich op het terrein te vestigen.

High Tech Campus EindhovenOp de High Tech Campus zijn circa honderd technologiebedrijven gevestigd op een terrein van 250.000 vierkante meter. In totaal werken er 8000 mensen. De Campus werd in 1998 opgericht door Philips. Het elektronicaconcern heeft echter besloten om de grond te verkopen.

Koper van de High Tech Campus is een groep investeerders die wordt aangevoerd door ondernemer Marcel Boekhoorn. De investeerders tellen 425 miljoen euro neer voor de grond, een boekwinst van 65 miljoen euro voor Philips. Het elektronicaconcern zal op de High Tech Campus actief blijven en zijn bedrijfspanden op het terrein gaan huren.

Volgens Philips krijgen andere bedrijven door de verkoop aan een groep investeerders nu ook  de kans om zich op de High Tech Campus te vestigen. Bovendien zou Philips zich volgens een woordvoerder weer beter kunnen richten op zijn kerntaken nu de grond in handen is van een vastgoedontwikkelaar.

High Tech Campus Eindhoven

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Philips en vele andere ontwikkelen fors op de high tech campus. Philips merkte dat het zelf de belemering is voor een verdere groei van wat men in brainport zo graag open innovatie noemt. Grote andere spelers blijven weg van de Campus omdat het van Philips was. Nu is het niet meer van Philips en is Philips nog slechts een huurder. Dit moet de Campus de impuls geven dat er grote spelers naar toe komen voor hun r&d en dit moet de campus dus de gewenste boost geven (en daarmee de brainport regio). Klinkt natuurlijk mooi, maar nu begint het spel pas echt. En laten we eerlijk zijn knikkers belegd in vastgoed renderen op het moment als het goed is minder goed als in de operatie (ik hoop ook bij philips)
Wat veel mensen even ontgaat, er wordt in het artikel alleen gesproken over de grond, niet de gebouwen.

Waarom? Deze zijn namelijk een aantal jaar geleden al verkocht en worden nu gehuurd door de bedrijven die erin zitten. Ik weet niet of destijds alleen de gebouwen zelf zijn verkocht met erfpacht behoudt van Philips, of dat de gebouwen en de grond daar direct onder destijds is verkocht.

De investerdeers die nu (de rest van) het grond gekocht hebben zullen de campus wel verder willen gaan exploiteren (nieuwe gebouwen?) en zijn misschien zelfs dezelfde als dat een aantal jaar geleden de gebouwen gekocht hebben.
Bij het woord campus krijg ik steeds vaker de gevoelens van berijven die in lagelonen landen mensen gaan opleiden om het arbeid uiteindelijk goedkoper te doen! Tja mensen in de EU zijn gewoon te dom! Maar niet om producten af te nemen! hahah sorry moest het even kwijt..
Wat is precies het voordeel van al je grond verkopen, en het vervolgens terughuren?
Was het niet veel handiger geweest om alles behalve je eigen gebouwen te verkopen?
Ik bedoel, nu moeten ze elk jaar opnieuw betalen voor iets wat eerst van hen was.
Korte termijn winst die de cijfers wat kan oppoetsen. dit doet het goed in slechte tijden.

Daarnaast met de boekwinst kunnen ze heel wat jaren huren.
Huur is ook aftrekbaar als kosten.

Ben trouwens wel benieuwd hoeveel huur ze daar vangen voor die panden. Een beetje investeerde wil toch minimaal 8% rendement op de investering. De huur zou dan ook minimaal 34 miljoen per jaar moeten zijn.

Reken je dat terug dan kom je voor de hele 250.000 vierkante meter uit op een opbrengst van 136 euro per vierkante meter per jaar. De vraag is dus ook hoeveel verhuurbare vierkante meter zijn er en wat brengen ze op.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 29 maart 2012 17:57]

Duurste gebouwen die ik ken zijn 1000 Euro/m2/jaar, goedkoopste (lees oude gebouwen) liggen daar een factor 5 onder. Het betekent dat mensen van afdelingen die alleen diensten leveren poepie duur zijn, want uiteindelijk komt het gewoon terug in de uurprijs van je personeel.Sommige bedrijven (zal geen namen noemen) gaan dus zoveel mogelijk mensen per m2 neerzetten. Komt nog bij parkeergarage kosten (zelfs voor fietsen). Vergaderzalen huren op de Strip is helemaal duur.
Serieus? Dat is wel extreem veel. Centrum Amsterdam (achter CS) zag ik net 1000 m2 voor 114K/jaar, dat is dus de helft minder dan de goedkoopste locatie aan de rand van Eindhoven. Goed, de markt is een stuk minder nu, en lopende contracten kunnen hoger uitvallen, maar 1000 euro is wel extreem.
Dat is wel heel goedkoop. Dat betaal je ook voor een winkelpandje in een provinciestadje.
Geld terug in de kas in plaats van onroerend goed en flexibeler als ze zouden willen vertrekken naar een goedkopere locatie. Philips is al een tijd lang non-core business zaken aan het afstoten. De verkoop van de HTC hing al een tijd in de lucht. Geloof dat ze al 2-3 jaar bezig waren met het zoeken naar een geschikte koper.
Huren betekent verlies maken vanaf het moment dat je (bij elkaar) meer huur hebt betaald dan je ooit voor de verkoop hebt gekregen.

Dus ik zie 3 mogelijkheden:

1) Philips wil binnenkort weg van dat terrein.

2) Philips denkt dat ze het geld kunnen investeren in iets dat meer oplevert dan de huur van het terrein kost (een gevaarlijke gok omdat resultaten behaald in het verleden... en omdat degenen die het terrein van Philips kopen zelf denken dat dat een betere deal is dan datgene waar Philips in wil investeren).

3) Het is een slechte deal voor Philips, maar de top van Philips verdient er zelf flink aan.
Huren betekent verlies maken vanaf het moment dat je (bij elkaar) meer huur hebt betaald dan je ooit voor de verkoop hebt gekregen.
Dit klopt natuurlijk niet. Door te verkopen krijgt Philips een bepaald bedrag. Dit bedrag kunnen ze weer herinvesteren. Zonder de verkoop had dat bedrag in de gebouwen gezeten, maar door de verkoop is het bedrag verschoven naar een mogelijkheid tot investeren, met (hopelijk) een beter rendement tot gevolg dan het rendement op het onroerende goed. Op het onroerende goed moet bovendien bij koop jaarlijks worden afgeschreven, wat nu vervangen wordt door huurkosten. Deze kosten zullen elkaar niet veel ontlopen op maand/jaar basis. Omdat Philips nu wťl de mogelijkheid heeft het opgehaalde geld te herinvesteren, is het mogelijk om in totaal een beter rendement te realiseren dan wanneer het geld in het onroerende goed was blijven zitten. Uiteraard maak ik dan de aanname dat een herinvestering beter rendeert dan het onroerende goed.

Vergelijk het met een lease auto en een koopauto: als je de auto koopt ben je geld kwijt, wat je bij leasen kan investeren in iets anders. Het maandbedrag wat je kwijt bent aan afschrijvingen voor je auto respectievelijk aan leasekosten ontloopt elkaar niet heel veel, en is in veel gevallen in het voordeel van de lease auto. Tel daarbij op dat je bij een lease tegelijkertijd je niet-geÔnvesteerde bedrag kunt laten renderen (terwijl het niet rendeert bij een koopauto) et voila, het is beter om een lease auto te nemen.
Offtopic, maar toch ter info:
... et voila, het is beter om een lease auto te nemen.
Dat hangt er maar vanaf. Toen ik bij Atos Origin werkte en je, als je niet een lease auto nam, je het lease budget uitbetaald kreeg was leasen zeker niet interessant.
Tel daarbij op dat je bij lease de auto in de looptijd 1,3x betaald hebt en leasen kan wel eens heel onvoordelig zijn t.o.v. ineens 'n nieuwe auto kopen.
Lees mijn post nog eens opnieuw...
Dat verandert niets aan mijn opmerkingen, wellicht moet jij mijn post nog eens lezen? ;)

Om specifiek dan op je punten in te gaan:

1) Dat zou goed kunnen.

2) Wederom sla je hier de plank mis. Degenen die het kopen hebben hele andere motieven dan Philips. Onthoud dat de kopers de gehele HTC kopen, waarvan een gedeelte van Philips is. Wat zij er mee willen doen en wat zij denken er uit te kunnen halen, hoeft helemaal niet in lijn te zijn met de investeringsplannen van Philips. Vergelijk het met een bakker die zijn winkel verkoopt omdat hij in een andere stad een hoofdvestiging wil hebben: de koper heeft wellicht een specifieke interesse in het pand (historische waarde? Ligging? etc), terwijl de verkoper een totaal ander motief heeft. Zo kan de verkoop prima gunstig zijn voor beide partijen. Degenen die kopen denken helemaal niet dat wat zij doen, beter is dan waar Philips in wil investeren (zoals jij stelt). Wat hebben zij met Philips' investeringsplannen te maken? Zij zijn alleen geÔnteresseerd in de exploitatie van het gebied, waarin Philips weliswaar een rol speelt maar wat Philips met het opgehaalde bedrag gaat doen, zal hen een worst wezen. Andersom denkt Philips uiteraard een beter rendement te halen uit deze transactie.

Tenslotte: je hebt het over huur en de kosten van het terrein. Wat je echter moet vergelijken, is (huur + opbrengst verkoop + rendement opbrengst verkoop) en (waarde onroerend goed + waardemutaties + afschrijvingen). (en dan twijfel ik of dit compleet is). Dit moet je dan dmv toekomstige kasstromen in 2 scenario's gaan vergelijken, en DAN PAS kun je zeggen of er winst/verlies wordt gemaakt. Met andere woorden: je gaat (te) kort door de bocht ;).

3) Mwoah, als het slecht zou zijn voor Philips dan wordt de top daar ook wel op afgerekend. Onthoud dat Philips al maanden/jaren onder vuur ligt vanwege de verslechterde concurrentiepositie. De topman staat al zwaar onder druk, Van Houten heeft sinds zijn aantreden al 2x (!) een winstwaarschuwing moeten afgeven sinds dat hij CEO is geworden in 2011. Zijn bonus over afgelopen jaar was 25% van wat het `had moeten zijn', omdat hij zijn doelstellingen niet haalt. Kortom, ik denk dat als dit niet in the best interest of Philips is, dat Van Houten er niet lang meer zit. Dus of ze er zelf ook flink aan verdienen, mwoch.
Huren betekent verlies maken vanaf het moment dat je (bij elkaar) meer huur hebt betaald dan je ooit voor de verkoop hebt gekregen.
Nu dan in 1 zin: zodra je meer huurt hebt betaald dan dat je ooit voor de verkoop hebt gekregen hoef je geen verlies te maken zolang het bedrag wat je ooit gekregen hebt voor de verkoop op een dergelijke manier is geÔnvesteerd dat het beter rendeert dan het geheel van waardestijgingen/verliezen en afschrijvingen in je gekochte onroerende goed.
Et voila, bijtelling
[...]
Dus ik zie 3 mogelijkheden:

1) Philips wil binnenkort weg van dat terrein.
[...]
Wat doet Philips eigenlijk nog, en dan ook nog in Nederland?
- gloeilampen en tl-lampen, leds ook (de laatste zijn nog wel "made in Holland" te krijgen)
- medische apparatuur.
- persoonlijke verzorging.

Dus om nu te zeggen dat je daar zo'n immense campus nog voor nodig hebt ...

[Reactie gewijzigd door Xubby op 29 maart 2012 20:32]

Heel Philips research zit daar, daar wordt nog wel eens geÔnnoveerd op light, medical en consumer electronica.

Philips medical idd.

Heel IP&S zit op de campus, die doen patenten en licensing

Open innovation lab zit ook op de campus, die doen research & development op contract basis voor externen.

Philips Mathildelaan verhuist naar de campus, dat is 1200 man die aan lighting & controls werken. Prof luminaires is nog een behoorlijke core business namelijk. Ook led development zit hier.

Op het gebied van thuis dingen zijn ze niet zo zichtbaar. op meer zakelijke (lighting) vlakken wel.
Je vergeet alleen dat heel Philips Research een flink stuk kleiner is dan het vroeger al was. Deze zet maakt het voor Philips makkelijker om daar nog 'flexibeler' mee om te kunnen gaan.
In de praktijk betekent dat gewoon dat ze niet meer gebonden zijn aan de gebouwen e.d. en dus makkelijker kunnen inkrimpen.
Kijk even naar de activiteiten van Philips van de afgelopen paar jaar en trek dat door. Ik durf te wedden dat Philips over 50 jaar niet meer bestaat.
Het personeelsbeleid is niet bepaald je van het de afgelopen decennia, bij core-businessafdelingen zijn gigantisch veel mensen ontslagen en heel erg veel divisies die zich ook richten op de corebusiness zijn verkocht. Dat houdt een keer op, of je moet mensen met een visie in de top hebben zitten die de mogelijkheden zien om Philips op een gezonde manier te ontwikkelen, maar die zitten er helaas niet.
Dikke kans dat er afgesproken is dat er de eerste paar jaar voor een heel aangename prijs gehuurd kan worden.
En ook scheelt het een hoop kosten aan onderhoud aan de gebouwen. Het zijn namelijk niet meer de nieuwste gebouwen waar Philips in zit.
Waarschijnlijk gaat het hoofdkantoor van Philips Lighting verhuizen naar de HTC
Dat scheelt veel kosten voor het dure pand in het centrum van eindhoven waar ze nu zitten.
Verder is Philips bezig zo'n beetje alles wat geen top management of ontwikkeling is te verhuizen naar het buitenland of te out-sourcen. Het bedrijf is zichzelf aan het uitkleden en daar hoort onroerend goed ook bij.
Het zijn allemaal quick wins die het tijdelijke plaatje er leuk uit laten zien maar het is natuurlijk zeer twijfelachtig of dit een gezonde toekomst betekent voor Philips.
Het kan Philips sowieso niks schelen want die grond hebben ze jaren geleden gekregen van de gemeente Eindhoven als een last ditch effort van de gemeente om Philips toch maar in de stad te houden. In het kort ging het zo.

Gemeente Eindhoven: Hey Philips, je neemt veel ruimte in beslag in de binnenstad en die fabrieken op strijp r en strijp s, dat is echt niet meer van deze tijd. Ga eens weg daar.
Philips: Tja, als we echt weg moeten, we kunnen ergens anders voor veel goedkoper alles opnieuw opbouwen dus tja....
Gemeente Eindhoven: Hey, ho! Als ik zeg dat je weg moet bedoel ik dat je buiten de stad moeten. We zijn al zo lang maatjes je gaat mij toch niet zomaar verlaten.
Philips: Ja sorry, het zijn moeilijke tijden en ik moet ook aan mijzelf denken. Als ik dan toch moet verhuizen dan kan ik net zo goed daar gaan zitten want dat is echt veel goedkoper. Ik denk dat ik met mijn hoofdkantoor begin. Amsterdam lijkt me wel een leuke plaats, tja de witte damen (traditioneel hoofd kantoor van Philips, dat pand hebben ze groter nagebouwd in Amsterdam) moet dan maar op de sloop.
Gemeente Eindhoven: Hey, luister! Je krijgt van mij dat lapje grond daar. Het is lekker dichtbij en we doen er toch niks mee, kan je daar lekker bouwen wat je wil. Als slagroom op het toetje wil ik zelfs allemaal buslijnen en phylias lijnen aanleggen zodat je personeel makkelijk daar kan komen. Ik betaal!
Philips: Is goed, [fluister] sukkel [/fluister].

dat grondgebied hebben ze sowieso voor niks gekregen van de gemeente omdat de gemeente zo geil wasop Philips en hun kost wat het kost perse in Eindhoven wilde houden. Alles wat daar bovenop komt is alleen maar dik verdienen voor Philips.
Klein probleem met die redenatie: Phillips zat al op de HTC voordat het zelfs maar Eindhoven was (locatie code WA staat voor WAalre), en de Phileas buslijnen gaan naar Meerhoven (401/402); de campus wordt bediend door 407 (reguliere bus).
Offtopic, maar toch ter info:
de witte damen (traditioneel hoofd kantoor van Philips, dat pand hebben ze groter nagebouwd in Amsterdam)
Dit klopt niet, dus ter verbetering: De Witte Dame is nooit het hoofdkantoor van Philips geweest. Het is gebouwd als fabrieksruimte voor gloeilampen. In de toren ernaast zat ook tot enkele jaren geleden het testgedeelte voor lampen, wat je 's avonds goed kon zien.
Het hoofdkantoor van Philips in Eindhoven zat op het Vredeoord terrein in gebouw VB, op de hoek met de Boschdijk en Vredeoord. Dat was trouwens, voordat De Regent gebouwd werd, het hoogste gebouw van Eindhoven! :+
Het is toch zonde om het bedrijfsvermogen in zand en stenen te stoppen? Daar kan je niet mee ondernemen, met cash wel.
Er is bij Philips geen core business meer, alleen non-core. Vanwege een vastgeroeste bedrijfscultuur rent men achter de feite aan.
Ja ik weet ook niet wat ik er nog van moet denken. Het enige wat we nog van Philips lijken te horen is "Philips verkoopt deze en deze bedrijfstak". Op deze manier kan ik de teller ook wel positief houden op korte termijn (tot er niets meer over is om te verkopen)
Sorry hoor, maar Philips koopt de laaste jaren meer bedrijven dan dat ze er afstoten. Maar de vastgeroeste bedrijfscultuur is inderdaad een groot probleem.
Er zijn een aantal voordelen:

1) Je krijgt nu een bak geld wat je elders kunt investeren. Uiteraard is huren op lange termijn duurder, dus je moet wel een hoger rendement halen met die 'bak geld' dan de meerkosten van de huur tov bezit.

2) Het is een voordeel als je van plan bent te vertrekken.

Ik gok - helaas - op (2) aangezien Philips al 20 jaar lang bezig is met vertrekken uit Nederland.

Voor de koper kan het niettemin nog steeds voordelig zijn. het is een prachtig terrein en ik begreep uit de persberichten dat de leegstand dan ook 0% is. Dus een eventueel vertrek van Philips kan men waarschijnlijk best opvangen. Zeker als je bedenkt dat Philips toch al enige jaren niet de grootste gebruiker was op die campus.
3) 450 miljoen op je balans aan de + kant is altijd gunstig voor een beursgenoteerd bedrijf.
Vastgoed is ook assets

Indien je als bedrijf veel geld in kas hebt en je beurskoers is laag dan wordt je sneller een overname kandidaat doordat de overname zichzelf terugbetaalt vanwege de cash die het over te nemen bedrijf heeft.
ook de komende tijd?
Ik gok - helaas - op (2) aangezien Philips al 20 jaar lang bezig is met vertrekken uit Nederland.
WAT zeg je nou? Waarom wil Philips uit Nederland vertrekken???
Een ander deel is heel recent juist terug gekomen dus ja, laat maar even speculeren ;)
V.w.b. de high tech campus vormt Azie natuurlijk wel een bedreiging. Daar studeren veel meer ingenieurs af dan in Europa (hier neemt het alleen maar af).
Daarnaast stijgt de kwaliteit in China heel hard en daalt de kwaliteit van studie in Nederland. Technische opleidingen krijgen amper leraren omdat er teveel vraag is naar mensen in het commerciŽle vlak waar je dus veeeel meer verdient.

Zo hadden wij een top leraar die het dubbele verdiende ten opzichte van andere leraren en toch uiteindelijk weg ging omdat hij weer nog veel meer kon verdienen in het bedrijfsleven. Zo bloed uiteindelijk Techniek in NL dood... Die leraar was echt een topper en leerde daar echt super veel van :(

In China worden leraren etc. naar verhouding heel goed betaald. Onze kennis economie is aan het verdampen. Bye byeeee

Sad but true, had het liever anders gezien.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 maart 2012 22:31]

Niet mee eens. Een leraar moet niet gemotiveerd worden door geld. Als iemand per se nog meer wil verdienen dan het riante inkomen van een docent aan een technische instelling, nou zo iemand kunnen we missen als kiespijn.
Philips is niet al 20 jaar bezig met vetrekken uit Nederland, ze zijn al 20 jaar bezig met zichzelf opheffen en door eenmalige baten (het verkopen van alles wat los en vast zit) hun winst kunstmatig hoog te houden. De aandeelhouders slikken het allemaal, totdat er eentje wakker wordt die wel in de gaten heeft dat er binnenkort niks meer te verkopen is en er bijna geen omzet meer te maken is.

Voor de campus is echter een belangrijk argument dat het nu neutraal terrein is geworden, Philips hield ongewild de groei van de campus tegen door eigenaar te zijn van het terrein. Niet dat ik verwacht dat het nu heel hard gaat groeien, de huurprijzen zijn er zo hoog dat er al bedrijven vertrokken zijn.
Maar dan hebben ze niet alle kosten meer van bepaald onderhoud, dat is dan een taak van de verhuurder. Alleen klein onderhoud is dan nog voor de huurder (in dit geval dus Philips).

Kan toch aardig in de uitgaven schelen.
Voor woningbouw ja, voor commerciele/industriele vastgoed is dit nog maar de vraag. Zo bestaan er tripple net lease contracten waar het eerder op neerkomt dat de huurder alles betaald.
Ook is de balans bezit/huur en uitgaves lastig op voorhand vast te stellen zeker wederom bij een dergelijke situatie als deze.

De essentie is zoals al aangegeven is de centen terug in de pocket te hebben en toch in een pand te zitten dat voldoet aan de wensen (aangezien ze het zelf neergezet hebben). Zelf heeft het me altijd verwondert hoeveel Philips zich wereldwijd bezighoud met vastgoed. Zo is Philips natuurlijk een miljarden bedrijf maar zo met bakstenen waren ze binnen NL lange tijd een significante speler.
Hoewel dat gedeelte een beetje vreemd is/ lijkt, is het niet gek dat Philips dit doet. Het gaat al een tijdje minder bij Philips, daarom zijn ze bezig met bezuinigen. Dit doen ze door o.a. het bedrijf af te slanken en alleen op de core business te focussen.
Philips heeft jaren lang zo veel mogelijk zelf gedaan en daar ook veel voordeel uit weten te halen. Nu het echter minder gaat en er meer flexibiliteit van bedrijven geeist wordt werkt dit echter tegen ze.
Daarnaast waren alle bedrijven die zich in eerste instantie vestigden op het HTC (deels) eigendom van Philips. Inmiddels zitten er vele bedrijven die niet (meer) van Philips zijn, en Philips de rol van verhuurder had. NXP is geen Philips meer, Atos bediend meerdere klanten vanuit het HTC. Logische stap dus.

Dus dit geeft ze veel meer vrijheid om zich te richten op hun core-business.

[Reactie gewijzigd door Stampertje op 29 maart 2012 18:07]

Wat ik denk: Geld maakt geld.

Waarschijnlijk wil Philips daar (voorlopig) niet meer uitbreiden. En dan kan je beter geld in je kas hebben dan dat de grond daar niks ligt te doen (behalve geld kosten).

Het geld wat ze ermee krijgen kunnen ze nu investeren en beter laten renderen.
Eh, ze kregen er wel huur voor hoor. Nu maar hopen dat ze meer rendement halen op dat geld als ze het in zichzelf gaan investeren. Afgelopen jaren was dat rendement niet zo geweldig!
Een andere rede kan ook zijn om snel liquide middelen te verwerven. Dit is belangrijk voor Philips aangezien ze het de laatste tijd moeilijk hebben gehad. Op deze manier verhogen ze hun liquiditeit en kunnen ze bijvoorbeeld eventuele schuldeiser betalen. Mensen onderschatten vaak het belang van geld in de kas hebben, terwijl het niet kunnen betalen van korte termijn schulden vaak de voornaamste reden is voor faillissementen.
Kijk naar voetbalclubs. Verkopen hun stadion en huren het vervolgens van de koper. Een van de tientallen voorbeelden hiervan is bijvoorbeeld Real Madrid. Levert in een klap veel geld op (door zowel de verkoop maar op termijn ook door de kostenbesparingen m.b.t. onderhoud etc.) dat je vervolgens elders kunt investeren. Daarbij zullen je aandeelhouders dit ook waarderen en als CEO heb je aan het eind van het jaar je bonus binnen omdat je de financiŽle doelstellingen hebt gehaald.
ABN AMRO (Fortis) deed dit destijds ook met hun hoofdkantoor. Alle mooie termen en gedachtes erachter, waar het daadwerkelijk om ging was de kas spekken zodat de firma niet falliet verklaard werd.
Korte termijn visie! Zo hebben ze op korte termijn winst en kan het management aantonen dat ze de bedrijf winstgevend hebben gemaakt! Dit kan zorgen voor een korte termijn groei in de prijs van aandelen. Staat goed op hun CV en levert een bonus op.

Dit gebeurt vaker. Scenario:

Het gaat slecht met een bedrijf en een (extern) management team krijgt de opdracht om het bedrijf winstgevend te maken.
  • Als eerste worden een percentage van het personeel ontslagen
  • Vervolgens word zoveel mogelijke bezittingen verkocht en terug gehuurd
  • Er worden korte termijn deals gesloten met klanten om meer te verkopen.
Resultaat is een groei in omzet, een groei in winst en een groei in productie. Management team komt zijn belofte na, maar in de lange termijn (5 tot 10 jaar) kan het erg nadelig zijn voor het bedrijf.

Voor mij is dit een teken dat het slecht gaat met Philips en dat ze bezig zijn met strenge maatregelen om aan cash te komen.
Ik denk niet dat het goed gaat met Philips, maar het is een chaos bij Philips, en nadat management X of directeur Y zijn bonus heeft gekregen, is die weg, en mag de volgende de volgende ontslagronde aankondigen.
Helaas is de afgelopen ontslagronde nog niet afgelopen, maar ja, er moet ergens snel geld vandaan komen, dus verkopen we maar weer een stukje...

Philips word al jaren helemaal kapot gemaakt door de directie icm de aandeelhouders, het enige wat is er is een kort termijn visie :r Over een paar jaar zie ik Philips nog wel worden overgenomen door Sony oid,en weg is Nederlands trots :|
Waarom zou Sony Philips willen overnemen? Wat heeft Philips ze te bieden? Jaren-80 denken. Het nieuwe Philips is (Medical+Lighting+teren op oude merknaam). Sony heeft al een goede merknaam, en geen activiteiten in die eerste 2 sectoren.
Philips heeft anders wel hele vette futuristische concepten
http://www.youtube.com/watch?v=Xki9SboDn4Y

Ik denk dat je ze wat onderschat
Met Sony gaat het niet eens zo goed.... Zuid Korea is de nieuwe Japan.

Japan gaat nu onder in hun schulden. Sony is duur en het gaat daarmee het schip in met zijn producten. Duur maar niet beter dan de concurrenten.

Japanse elektronica was booming in de eind jaren 80 en begin jaren 90. Nu is het niks meer hoor :) Zuid korea is waar de shit nu zit.
volgens ED.nl biedt de campus onderdak aan meer dan 100 bedrijven en ongeveer 8.000 researchers en ondernemers, dat zijn natuurlijk allemaal inkomsten die philips misloopt in de toekomst. Daar komt nog eens bij dat Philips panden op het terrein gaat huren (huisversting voor IT + intellectual property/inovation). Feitelijk gaat er dan ieder komend jaar een flink bedrag van die 65 miljoen winst af en uiteindelijk wordt er geld op toegelegd (lijkt mij).
http://www.ed.nl/economie...ient-65-mln-op-Campus.ece
Nouja, ze zijn wel van het onderhoud, zorgen, gedoe met huurders en wie weet een boel leegstaand en WOZ belastingen af. Huur is weer aftrekbaar en over 425mio pak je een boel rente. Ze zullen het heus wel nagerekend hebben bij PHillips. Zomaar 65 inleveren zullen ze vast niet doen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 29 maart 2012 20:05]

Philips verkoopt en verkoopt. Word kleiner en kleiner. De eens zo machtige philips blijft steeds minder van over..
Word onderhand toch tijd voor een nieuwe directie + compleet nieuw beleid.
Het nieuwe beleid zijn ze hard mee bezig op het moment en de shit waarin ze nu zitten hebben ze te danken aan de oude directie :Y)
Er is al een nieuwe directie en het nieuwe beleid zijn ze nu in aan het voeren. Dit betekent wel dat er steeds meer mensen de deur wordt gewezen.
"... zou Philips zich volgens een woordvoerder weer beter kunnen richten op zijn kerntaken ..." en daarnaast stilaan de laatste Philips resten in Nederland richting oosten verhuizen.
Grappig ja, alsof heel Philips de afgelopen jaren bezig is geweest met het verhuren van de campus.
Het lijkt erop dat Philips over een jaar of 10 helemaal niet meer bestaat, ze lijken echt alles af te stoten...
Het is echt een mooie locatie, jammer dat al die Nat-lab activiteiten hier niet zijn doorgezet. Ontwikkelingen worden tegenwoordig gewoon gekocht bij die Chinese bedrijven die de Philips producten maken, zoals de Philips Tv's. Dus ik kan wel voorstellen dat Philips hier vanaf wil!!
Zou wel eens willen weten hoe je hierbij komt...
Voor Philips TV heeft men nu een chinese investeerder gevonden die voor het geld zorgt, maar de ontwikkelactiviteiten liggen nog altijd bij dezelfde mensen hoor?
Enkel voor de lagere ranges wordt er ingekocht, een praktijk die alle bedrijven toepassen.

PS. Volvo is nu bv. ook in handen van de chinezen, ... maar ook nog steeds ontwikkeling uit zweden...
Dit is een verkeerde vergelijking, omdat de Chinezen nog geen goede auto ontwikkel centra hebben, maar let maar eens op na 10 jaar!!

Geloof me dit is een publiek geheim maar, Philips maakt en ontwikkeld niets meer op het gebied van de consumenten elektronica. Dit doen die Chinese "staats" fabrieken voor Philips. De tv is hier een goed voorbeeld van, Philips schrijft alleen de spec's voor al of niet met hulp van een designer, die meestal ook van extern komt.
Let op, ik spreek hier alleen van de consumenten producten gemaakt in China!!!
Kern... taken... PHILIPS!? Ik dacht dat die zoveel bedacht hadden vroeger, van CD tot Cassette band. Maar goed Kerntaken zal wel patent trol zijn meer op de "Aandelen markt richten" zijn. Zoals de traditie sinds de jaren 90 is. Zo... jammer.
Ik weet niet of je een beetje de media in de gaten houdt, maar het gaat al jaren slecht met Philips. Re-organisatie na re-organisatie en ieder onderdeel wat nog winstgevend wordt een voor een verkocht. Philips is niet meer dan een wankele shell wat nog losjes bij elkaar hangt door een paar sterke onderdelen (zoals healthcare). Veel takken worden uitbesteedt.
Er is niet veel meer over van Philips.
Een bedrijf koopt ook geen auto's maar least die. Philips doet nu hetzelfde met de stenen. Veel handiger voor de bedrijfsvoering. Als je op een locatie minder mensen nodig hebt huur je minder vloeroppervlak. Heb je meer mensen nodig, dan huur je er een verdieping bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True