Samsung ziet toekomst in smartphones met 3d-ondersteuning

Volgens Samsung is er perspectief voor smartphones met 3d-ondersteuning. De fabrikant heeft in tegenstelling tot sommige concurrenten nog geen 3d-telefoon op de markt gebracht en zegt te wachten totdat mobiele processors krachtiger zijn.

Zo moet een smartphone met 3d-ondersteuning binnen enkele jaren gelijktijdig streams met 3d-hd-video naar diverse apparaten kunnen sturen, zegt de vicepresident van de productroadmap van Samsung tegen Cnet. Huidige mobiele processors kunnen dat nog niet, maar dat moet snel mogelijk worden, aldus de topman. Dat zou handig zijn, omdat de smartphone in de komende jaren volgens Samsung zal uitgroeien tot het primaire apparaat voor het bekijken van video.

LG verwacht dat het binnenkort mogelijk wordt om foto's en video's tegelijk op te nemen in 2d en 3d, waarna de gebruiker achteraf kan kiezen welke versie hij wil bekijken, zo zegt een engineer van LG tegen Cnet.

Samsung heeft nog geen smartphones met 3d uitgebracht en kondigde een paar maanden geleden aan dat het minder nadruk zou leggen op de 3d-capaciteiten van televisies. Twee bekende fabrikanten brachten tot nu toe wel smartphones uit met 3d-schermen; LG kwam vorig jaar met de Optimus 3D en HTC met de Evo 3D. Geen van beide toestellen werd een verkoopsucces. Alleen LG besloot door te gaan en brengt dit jaar met de Optimus 3D Max een opgepoetste versie uit van het 3d-toestel van vorig jaar.

Het is onduidelijk wanneer de volgende 3d-telefoons zullen verschijnen. Er gingen vorig jaar geruchten dat Samsung bezig was met een toestel met 3d-scherm onder de naam Galaxy 3D, maar er zijn geen afbeeldingen of details bekend.

LG Optimus 3D Max

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-03-2012 • 09:21

38

Reacties (38)

38
37
15
1
0
15
Wijzig sortering
Anoniem: 382732 27 maart 2012 09:29
Dit is typisch weer zo'n feature "omdat het kan".... 3D films in de bioscoop werken goed omdat je daar van links to rechts en onder tot boven scherm hebt. Je zit dan bijna in de film als kijker. Bij TV en nog kleinere displays als een telefoon of op een Nintendo is het niet meer dan een gimmick die weinig tot niets toevoegt.
Ik denk dat het prima kan, bij de 3DS schijnt het ook goed gelukt te zijn (zelf niet op gespeeld)
Leuke feature, maar geen prioriteit als ik een mobiel zou willen kopen.
Nou, ik kan je zeggen dat het helemaal niet zo goed gelukt is. De 3DS is een beetje op de rand van een flop. Ware het niet dat sommigen beweren dat de fans van Nintendo zo blind zijn dat Nintendo geen flops kan maken ook al zouden ze het willen.

http://mashable.com/2012/01/26/nintendo-sale/

De laatste drie kwartalen van 2011 verliezen. Kerst periodes zonder massieve winst.

Nee, de 3DS is lang niet zo goed als iedereen gehoopt had. Het is echt een $100 stuk hardware, erg teleurstellend. Ik heb er één een weekje in huis gehad, maar ik speel toch echt liever met de oudere gading DSsen. En daar is de fun ook snel vanaf eigenlijk, zeker gezien hoe bizar duur de games zijn voor wat je krijgt.
Ik zou het eerlijk gezegd bij de 3DS niet enkel als gimmick af schrijven daarvoor zijn er toch gameplay technisch al genoeg leuke toepassingen naar voren gekomen.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat door het gebruik van 3D op de 3DS anti-aliasing zo goed als overbodig is. Wat betreft de film ben ik het wel roerend met je eens.
beetje zoals bij de tv's dan.. iedereen bekeek het wel al eens in de winkel, maar niet echt super veel interesse om het in huis te halen
Ik zou anders dolgraag een telefoon met een autostereoscopisch 3d-scherm willen hebben. Nu moet ik elke keer mijn stereocamera meenemen om mijn stereofoto's aan anderen te kunnen laten zien, dan kan dat gewoon via mijn mobiel. Dat scheelt weer een apparaat.

De klacht is altijd dat 3D een onzinnige feature is. Het heeft echter een hele grote toegevoegde waarde voor bv. vakantiefoto's. Iedereen aan wie ik de foto's heb laten zien is ook gelijk dolenthousiast (kunstfotografen daargelaten). Het geeft namelijk gewoon een realistischer beeld van de omgeving. Ik verwacht dat dit over een aantal jaren mainstream zal worden.
Het zal mainstream worden als er ook werkelijk overal schermen zijn waarop het prettig te bekijken is...

De huidige 3DTV's zijn dat overduidelijk nog niet en ook de telefoonschermen van LG (HTC nooit goed langdurig bekeken) en de Nintendo 3DS zijn ook nog behoorlijk onder de maat.

Voor foto's is het inderdaad misschien wel interessant, maar goed, velen dachten ook dat monitoren die meer bits kleur palletten zouden ondersteunen ook ondertussen wel mainstream zouden zijn geworden. Of dat we anno 2012 wel al van 1080p/i zouden zijn afgestapt voor 4K.

Neen, de industrie wil liever iedere stap van de weg uitmelken tot ver nadat de koe is overleden. Ik verwacht daarom de komende 5 jaar nog zeker geen goede mainstream autosterioscopische schermen en dat men massaal aan de 3D camera's gaat.

Kleine schermpjes als een telefoon in 3D? Dat zou nog wel eens kunnen, misschien dat Samsung over een jaar of 3-4 wel komt met een 1080p amoled scherm van de kwaliteit van nu, maar dan in volwaardige 3D.
mwa uitmelken. ze willen research en develpment er uit halen voor dat ze verder gaan.
het mag voor de consument wel wat sneller gaan imo
Ja inderdaad, R&D moet je natuurlijk niet onderschatten, maar wat men vergeet is dat deze "huidige" 3D techniek voor het overgrote deel een voortzetting is van techniek die in 2000 al op de markt was. Ten tijde van de Geforce 3 en 4 series had je al active shutter brillen voor je CRT monitor die eigenlijk amper verschilde van wat er nu op moderne televisies zit.

Autosterioscopisch is ook niet nieuw, dat was ook al eerder vertoond. Het grote nadeel was dat je het maar op een 5tal "focuspunten" goed kon ervaren, wat dus bij de 3DS nog steeds zo is. Wat dat aangaat heeft LG het nog niet eens zo verkeerd gedaan. Helaas zie je daar gewoon het aantal kleuren achteruit gaan en de pixels vervormen het moment dat je 3D bekijkt. Niet iedereen valt dit op en vind het storend, maar echt soepeltjes werkte het gewoon nog niet.

Samsung heeft er goed aan gedaan nog te wachten, ik hoop dat ze in tegenstelling tot LG wél alle tijd nemen om het te perfectioneren.
Anoniem: 274613 27 maart 2012 09:28
lijkt me wel een super ontwikkeling!

nu moet ik steeds de PS3 opstarten en updaten en de films kopen.
Handig als dat gewoon via de telefoon gestreamed kan worden.
Dit werkt nu al prima, 3d is dan zeker een mooie toevoeging!
3D is dan ook enkel een toevoeging, in mijn mening. Ik vind het bovendien zeer storend. Het beeld wat je krijgt is dan niet beperkt tot 1 maar tot 2 invalshoeken, wat allebei totaal niet correleert met het echte 3D zoals we gewend zijn - al kijken we zelf ook met 2 ogen, zien we wel vanuit een infinitief aantal invalshoeken. Als ik een plaatje, of 2 plaatjes tegelijk, moet kijken, kies ik er zelf voor wat het beste oogt, en dat is in mijn mening slechts 1 plaatje, 2D dus, ipv pseudo 3D.
2d en 3d tegelijk opnemen is nou niet bepaald een nieuwe feature.. Mijn LG O3D doet dat by default, door links+ rechts op te nemen, vervolgens kun je kiezen tussen stereo en gewoon beeld.
Overigens geen klachten over mijn toestel, en als je veel reist en films kijkt in de trein dan is het wel zeker van toegevoegde waarde.. Avatar kijken zonder 3d bril!
Ik vermoed dat ze bedoelen dat je kan besluiten of je het als 2D of 3D op wilt slaan. Ik zou graag elke foto/film zowel als 2D als 3D op willen slaan. Zodat je op niet-3D devices de content gewoon in 2D kunt zien zonder moeilijk te hoeven doen. Uiteraard kan dat nu al met moeilijk doen want een 3D foto/film is gewoon een tweetal 2D fotoss/films.

Kortom om, zou mooi zijn als LG daarmee zou komen.
Het zou nog mooier zijn als LG een quadcore 3D telefoon met hd scherm en 1 of 2 GB ram op de markt zou brengen ipv de O3D Max.

Uit het bovenstaande artikel kan ik niet direct opmaken dat Samsung nu al met een 3D variant van de S3 gaat komen.... er lijkt over de toekomst gesproken te worden als de toestellen sterk genoeg zijn. Hopelijk is het de eerste stap naar: "Maar de S3 is snel genoeg, dus nu kan het!" en niet naar iets van over jaren. Een quadcore zou full hd films moeten kunnen schieten. Zeker met genoeg RAM en een goede GP.

M'n O3D kan het al redelijk goed met een dual-core 1Ghz en 500MB RAM.
Ik ben ook prima tevreden met de 3D feature van mijn Optimus3D.
Foto`s zijn leuk om te kijken en spelletjes leuk om te doen.
Zodra er kinderen in de buurt zijn is mijn telefoon al snel leeggespeeld. 8)7

Om 3D foto`s in 2D zichtbaar te maken volstaat het om de .jps te veranderen in .jpg .
Je krijgt dan twee beelden naast elkaar te zien met elk een iets andere lichtinval.
Om daar 1 foto van te maken moet je de helft afsnijden.

Mij lijkt zoiets makkelijk in een commando/progje te schrijven.
iets van; opslaan als .jps, indien opslaan als .jpg dan helft beeld afsnijden.....
(of zoals verderop gemeld wordt maar 1 camerabeeld opslaan van de 2)

Volgens mij doen ze het moeilijker voorkomen dan het in werkelijkheid is.
(Het zou mij wel twee bewerkingen schelen ;) )

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 juli 2024 15:54]

3D films in de bios? zijn die er dan? Alice In Wonderland, Nova Zembla, en velen anderen. Alleen de ondertiteling staat een beetje naar voren en misschien 1 of 2 items in de hele film.

Op de 3DS daarentegen, vind ik het wel weer leuk, maar ik moet er echt niet aan denken om dat op m'n telefoon te hebben. Ik vind die LG al dood irritant met dat 3D effect wat het heeft, het werkt gewoon niet prettig.
Avatar, Hugo, straks The Hobbit en The Hobbit 2. Veel animatiefilms zijn goede 3D. Maar je hebt gelijk, de meeste 3D films zijn post-produced :(
Hopelijk zet The Hobbit straks echt een goede standaard waarna het publiek de post-production films niet meer accepteerd.

Maar zelf geschoten content op je 3D TV is het allermooist.
Gewoon je eigen vakantiefilmpjes met extra dimentie, dat haalt de herinnering weer nog dichterbij. Zeg ik uit ervaring.
Beetje offtopic maar mooiste verkoop regel in het verhaal:

"LG verwacht dat het binnenkort mogelijk wordt om foto's en video's tegelijk op te nemen in 2d en 3d, waarna de gebruiker achteraf kan kiezen welke versie hij wil bekijken, zo zegt een engineer van LG tegen Cnet."

Typisch een geval van, we krijgen het er zelf gratis bij, maar we verkopen het als een geweldig feature.
Een 3D beeld heeft gewoon twee 2D beelden nodig van 2 cameraatjes. Dus hoe krijg je het 2D beeld? Nou gewoon 1 van de opnames NIET laten zien 8)7
Meer on-topic:
Dat 3D lekker verkoopt geloof ik ook wel, ziet er stoer uit, en 3D filmpje kunnen kijken is leuk, maar is een phone toch wat klein. Maar eigenlijk vind ik 3D nog steeds een oplossing die op zoek is naar een probleem.
Het is al lastig genoeg om in 2D een fijne touch bediening te maken (virtueel toetsenbord enzo). En ik heb nog niet echt goede 3D user interface ideeen gezien (anders dan eye-candy).
Wie weet is er een tweaker die nog een leuke link weet met 3D ideeen? :+

[Edit: had een beetje veel lege regels, ff opgeschoont]

[Reactie gewijzigd door Pep7777 op 22 juli 2024 15:54]

Anoniem: 256386 27 maart 2012 10:26
In het begin dacht iedereen ook wat moet je met een camera telefoon? Nu is het niet weg te denken. Het is zeker een aanvulling
Ik heb zelf een HTC EVO 3D en moet zeggen dat de 3D erg goed werkt. En ik kan ook gewoon een 3D foto bekijken als 2D, dus wat de beste man zegt is een beetje onzin. Het is ook niet dat het verplicht is je telefoon in 3D te gebruiken, maar gewoon optioneel wat het een zeer leuke extra maakt als je er iets mee wilt doen. Moet zeggen dat de meeste foto's die ik maak met mijn telefoon in 3D zijn, gewoon omdat het er leuker uitziet dan een 2D plaatje. Voor 2D foto's heb ik een spiegelreflex met iets meer kwaliteit ;)
Anoniem: 241899 27 maart 2012 12:02
De HTC EVO 3D is bovendien erg goedkoop! ;)
Een dual core 1.2GHz met 3D functie in hoge resolutie met wimax, terwijl mn Galaxy S Plus (2D) van 1.4GHz maar 15 euro minder kost.
Spijtig van de 60 extra gram, maar ik bestel hem voor een familielid.

Of is dit een slecht idee?
De O3D is beter. Het 3D effect van de LG is gewoon stukken beter. De Evo heeft ook maar 2MP 3D foto's, en dat is toch wel erg laag.
Smartphones hebben geen toekomst, ze zijn simpelweg te klein voor al die functies.
Anoniem: 434945 @Menesis27 maart 2012 10:05
Hoezo? Hou je smartphone eens tegen je hoofd aan.. Cameraatje aan de bovenkant, cameraatje aan de onderkant en ze zitten op dezelfde afstand als je ogen. Als je de foto kwaliteit van de iPhone 4 ziet denk ik zeer zeker dat het mogelijk is om goede kwaliteit 3D foto's te maken met een iPhone als deze voorzien is van 2 camera's. De kwaliteit van mobiele camera's is zo omhoog gegaan dat ze aardig kunnen concurreren met de pocket camera's.. Ik zie hier zeer zeker toekomst in. Zeker omdat smartphones gadgets zijn, overbodig maar leuk om te hebben..
Je denkt wel heel bekrompen..

Wat dacht je van een mobiel die juist vervangend is voor meerdere componenten.
Simpel voorbeeld: streaming een film kijken op je tv via je mobiel.
Oftewel waar het hier o.a. om gaat als je goed de tweede alinea leest.
Dat dachten ze vast 10 jaar geleden ook.

Internet en een camera op een telefoon?! Whahahaha :P
Anoniem: 119456 @Menesis27 maart 2012 12:59
Klein beetje mee eens (hoewel in de trein toch beter dan niks), maar op een tablet zou 3D support wel geweldig zijn denk ik. 3D gaming, 3D TV en misschien zelfs 3D skype, bring it on!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.