Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Mozilla is van plan om toekomstige versies van Thunderbird uit te rusten met een chatmodule die overweg kan met diverse instant messaging-protocollen. Ook irc-sessies, Facebook-chats en Twitter-berichten zouden toegankelijk zijn.

Thunderbird is jarenlang primair gericht geweest op e-mail, al was het met de Lightning-plugin wel mogelijk om kalender- en todo-functionaliteit aan het programma toe te voegen. Mozilla wil de communicatiemogelijkheden van Thunderbird echter vergroten. Zo bevatten de nightly builds van de mailclient een experimentele chatmodule. Deze is momenteel alleen geschikt om chatsessies te houden op irc en Google Chat, maar in de toekomst zal er met meer instant messaging-netwerken gecommuniceerd kunnen worden.

Op termijn moet de chatmodule van Thunderbird ook Facebook-chats, dat het open xmpp-protocol gebruikt, en Twitter-berichten kunnen weergeven. Volgens Mozilla worden beide sociale netwerken breed gebruikt door Thunderbird-aanhangers. Via een plugin-structuur zouden derden ook andere protocollen aan het geïntegreerde messagingsysteem van Thunderbird moeten kunnen toevoegen, terwijl het adresboek contactgegevens van sociale netwerken en chatcontacten kan bevatten. Het is echter nog onduidelijk wanneer Mozilla de geplande chat- en instant messaging-functionaliteit definitief zal integreren in zijn e-mailclient.

Chat-module in Thunderbird

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

En dan te bedenken dat hunderbird afkomstig is uit de seamonkey suite (destijds mozilla suite en eerder de netscape suite), waar e-mail, irc, browser en html-editor al ge´ntegreerd waren. Maar dat werd toen te groot/log bevonden en er kwamen de mail-only thunderbird en browser-only firefox.

Gezien de grote verscheidenheid chat-clients die er al zijn, verwacht ik niet dat deze combo een succes gaat worden. Dit wordt alleen interessant als zowel de chat-client als de email-app je faoriet is, anderen zullen alleen vinden dat er bloatware wordt meegelevert.
Wist je dat mozilla zelf ook een chat applicatie heeft? Gebaseerd op Libpurple en Mozilla's eigen XULRunner. Dus zo'n gek idee vind ik het niet. Instantbird heettie.
Al zou ik eerder willen zien dat er mogelijkheid is om deze twee samen te laten werken. Of met andere chat apps, zoals Pidgin _/-\o_ of Miranda. Zodat je makkelijk kunt zien wie er online is en dat Thunderbird automatisch een Pidgin- of Instantbirdscherm voor me open tovert.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 maart 2012 21:08]

Hmh, dit is er een beetje over. het is een email client! Waarom zou je willen chatten uit een email applicatie?

Nu het is mooi, het is open source, het is een goed programma, de ontwikkelaars leveren goed werkt, maar ik denk 'schoenmaker, blijf bij je leest', want er is zeker nog wel genoeg te verbeteren in Thunderbird!

Doet me een beetje aan Zawinski's Law denken: "Every program attempts to expand until it can read mail.". Hier lijkt het het tegenovergestelde te worden ;) Alles behalve mail.

Ik schets het wat overdreven, want Thunderbird is natuurlijk gewoon goed in wat het doet!
IM toevoegen aan een email applicatie is m.i. niet handig. Je moet dat gewoon gescheiden houden, het zijn immers ook andere vorm van communicatie, zeker in een bedrijfsomgeving. E-mail wordt gebruikt (of zou gebruikt moeten worden) voor de formele communicatie, terwijl je IM gebruikt voor informele zaken en korte vragen.

Ik moet zeggen dat de Microsoft oplossing (Outlook + Lync) in de praktijk prima werkt. Mocht je een IM sessie missen dan krijg je een kopietje in je mailbox (dat voorkomt dat je je email en IM inbox moet checken), maar als je wel gewoon antwoord dan blijft je email inbox schoon. Je zou bijna denken dat men er over heeft nagedacht.
Je kan de chat heel eenvoudig uitlaten / niet gebruiken door geen chat accounts te maken.
Dus over al die opmerkingen als ik wil geen IM, er zitten wel meer functies in applicaties die je niet gebruikt. De overhead van Chat in TB is zeer minimaal (ook als je een paar accounts hebt geactiveerd).

Over performance wordt er veel geroepen, maar niks onderbouwd. Als ervaren theme bouwer voor Mozilla apps (zoals o.a. Walnut & Nautipolis) sinds een jaar of 10, kan ik zeggen dat TB sneller en sneller geworden is.

Wel is het aan te raden om de 'Gloda search indexing' uit te zetten, want die kan net zoals Windows Search Indexing vertragend werken (mijn mailboxes zijn zo'n 15GB groot).
Ik gebruik al jaren Thunderbird maar naar mijn mening onzinnige toevoegingen als dit zullen er voor zorgen dat ik ga kijken naar alternatieven.

Mail en kalender is voor mij meer dan genoeg in Thunderbird.
Als het d.m.v. plugins gebeurt, kan iedereen voor zichzelf het optimale pakket samenstellen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling.
naar mijn mening onzinnige toevoegingen als dit
We gebruiken Thunderbird in een zakelijke omgeving, en dit vind ik een fantastische toevoeging. Ik gebruik nu een Yahoo account voor de chats met collega's en subcontractanten, maar dat is niet optimaal.
Even snel iets bespreken via chat heeft veel voordelen: je kan links 'live' toesturen, bespreken, en allerlei informatie kan je nog terugvinden in de chatlogs. Super handig.
Deze geintegreerde oplossing in Thunderbird waar alles verzameld staat is daarom een grote plus voor mij.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 19 maart 2012 22:48]

Helemaal eens. Thunderbird is al jaren "half af" wat mij betreft, en het is vast hardstikke hip om UI aanpassingen te maken, en nu dit weer, maar maak het eerst eens af.

In plaats van telkens iets anders een beetje stuk te maken..

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 19 maart 2012 19:40]

En wanneer is het 'af' dan? De webbrowsers evolueren ook al een jaar of 20. En zolang er allerlei nieuwe ontwikkelingen zijn, zullen zij ook blijven evolueren. Zo ook met besturingssystemen en zelfs tekstverwerkers. Je zou op het eerste gezegd zeggen dat een tekstverwerker als Word dermate eenvoudig zou kunnen zijn aangezien briefjes typen betrekkelijk eenvoudig is. Maar toch zijn er ook op dat gebied nog steeds allerlei ontwikkelingen gaande...
Het is af wanneer het fatsoenlijk voor email werkt. Email is niet zo heel erg aan verandering onderhevig (kan even niet verzinnen wat er aan veranderd is, de afgelopen 20 jaar). En voor de HTML email wordt gewoon gecko gebruikt, dus daar hoeft het TB team al niet wakker van te liggen.

Maar ondertussen blijft men maar knoeien aan de UI. Voorbeeld: met de nieuwe update moet je View => Folders gebruiken. Vroeger kon dat met een handigheidje boven het folderoverzicht. Ook krijg ik met de nieuwe update een trash folder waarin berichten komen die ik aan het schrijven ben met een gmail account. WTF!?

Thunderbird had al jaren af kunnen zijn, maar begint meer en meer op een knutselproject te lijken waar men zich drukker maakt om "hip" te zijn, dan om een degelijke mail client op te leveren.

Dingen als een email met veel regels openen, en de hele TB gaat op grijs. Waarom? Vast omdat er dingen intern knullig in elkaar steken (zal mij niks verbazen als plain text naar HTML omgeknoeid wordt, en dan via Gecko weergegeven wordt... tja).

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 20 maart 2012 01:36]

Amen brother!

Ik gebruik Thunderbird al jaren, al heb ik een tijdje Evolution gebruikt (daar zitten helemaal veel bugs in), maar ze zouden er beter aan doen om inderdaad alles beter te laten werken. Ik moet regelmatig opnieuw opstarten omdat hij aangeeft dat ik ongelezen mail heb, terwijl dat niet is, lange e-mails zorgen inderdaad voor een gray-out, de index raakt regelmatig in de war en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Het is jammer dat ik geen tijd heb, maar misschien zou ik eens aan het project moeten meewerken ...

Bovendien, waarom integreren? Het is een aparte functionaliteit, dus moet het in een apart programma. Je gaat toch ook niet foto opmaak functies toevoegen, ondanks dat je wel eens foto's met e-mail verstuurd?
evelolution, ik heb er 1 aan exchange 2008 hangen no problemo... en aan zarafa nog minder problemo..

itt tb waar alles het rampzallig slecht doet, ik geef toe dat ook evolution zo z'n rariteiten heeft maar het is op outlook na (die ik overigens om andere redenen niet wil) de meest handige mailclient die ik ooit heb gebruikt..
sociale netwerken zijn de functie van e-mail aan het overnemen, het is dus wel enigzins logisch ze in een e-mail-client te verwerken. Ik gebruik eigenlijk al jaren geen cliŰnt meer en doe alles online.
Overnemen niet - aanvullen wel
Jawel. Er zijn al tig bedrijven die (interne) e-mail in de ban hebben gedaan. Recent voorbeeld is Atos Origin.

Er zijn zat andere manier om te communiceren. Vraag jongeren eens hoeveel die emailen, die communiceren via sociale netwerken en whatsapp etc...
Met bekenden ja. Daar gebruik ik ook IM voor. Voor contact met klanten of mensen die ik verder niet ken is het toch echt e-mail. Ik pieker geen geen seconde over om Facebook daarvoor te gebruiken (of sowieso om Facebook te gebruiken. They scare me.)
ik zie E-mail toch als the way voor communicatie tussen bedrijven

ik ga echt geen Twitter of Facebook met mijn werk combineren
das mijn prive leven en dat blijft alleen voor die gene die ik ken
Atos is nou niet echt representatief voor de rest van de wereld.

E-mail in de ban doen is redelijk onmogelijk als de rest van de wereld dat niet doet.
Als de rest van de wereld blijft e-mailen, zal Atos e-mail niet kunnen afschaffen zonder aanzienlijke bedrijfsschade op te lopen.
5 tot 20 uur e-mailen
'5 tot 20 uur e-mailen' kun je afhankelijk van de business niet voorkomen. Er zijn inderdaad ook andere vormen van communicatie, maar die kosten net zoveel tijd! 5 tot 20 uur e-mailen zal gewoon veranderen in 5 tot 20 uur IM-men. (en nogal wiedes dat het e-mail verkeer dan af zal nemen)
Spam
Ik voorspel dat de spam toeneemt als e-mail zal worden vervangen door IM. Heb je weleens serieus gekeken naar de hoeveelheid hersenscheten op Facebook en Twitter? Daarnaast zal het afbreuk doen aan etiquette. Beleefdheidsvormen zullen verdwijnen als e-mail vervangen wordt door blurbs.
Een verschraling van bedrijfscultuur als je het mij vraagt. Misschien werkt dat bij Atos, maar niet overal.
Voor jou misschien, voor mij, en voor vele andere. Maar de grote massa stuurt tegenwoordig toch echt veel sneller een Facebook berichtje of een WhatsAppje of weet ik het niet allemaal, dan een e-mail.
Ik denk dat het eerder andersom is, de grote massa stuurt eerder een mailtje dan iets met een proprietary gebeuren. IEDEREEN heeft en gebruikt email. Er zijn een hele hoop mensen die nooit rommel zoals fb en wa zullen gebruiken. En als die hypes over zijn, zal email er nog steeds zijn.
Helemaal mee eens. Sociale media en IM zijn nog altijd zo gefragmenteerd. Het is niet meer bij te houden wie nou wat wel heeft en waar hij of zij iets heeft gezegd.

Integratie in een mail client is dus een slimme zet naar mijn mening.
grapjas, ik hoor dit al 3 jaar en heb nog nooit meer emails gekregen dan de afgelopen maanden.
Is er werkelijk iemand die gelooft dat bedrijven email met personeel, leveranciers, klanten... zullen vervangen door berichten op facebook?
vind het een wenselijke toevoeging, lekker snel en direct reageren. moet dat steeds zo serieus met aanhef en die 1001 signature afbeeldingen in een mail. denk dat het een veel gebruitke functie gaat worden. opera ondersteund het al jaren. en functionaliteit daarvan is niet hinderlijk (of verplicht). mogelijk dat de feature in zijn geheel uitgezet kan worden. blijft immers open-source!!
Ik denk niet dat al deze toevoegingen Thunderbird beter zullen maken.
Daarom hoop ik ook dat dit een plug-in wordt die iedereen die het wÚl handig vindt, kan installeren.
Ik zou ook liever zien dat het een plug-in wordt. Ik zit persoonlijk niet te wachten op wÚÚr een integratie met Facebook en/of Twitter in een programma. Ik WIL namelijk helemaal geen gebruik maken van sociale media. Sterker nog: ik ben er allergisch voor! Facebook en Twitter worden al in bijna elke applicatie ingebakken, op het ziekelijke af. Zelfs programma's die eigenlijk helemaal niets van doen hebben met communicatie (PDF-readers bijvoorbeeld!) hebben tegenwoordig een knop met het Facebook-logootje erop. Waar slaat dat nou op?

Als Mozilla, al sinds jaar en dag verweven met de open source gedachte, ineens besluit om te pas en te onpas commercieel geŰnte functionaliteiten aan hun programma´s toe te voegen, dan hebben ze aan mij geen gebruiker meer.

Grappig.... ik stond op het punt om Evolution in te wisselen voor Thunderbird, maarreh... ik denk dat ik nog maar even wacht op welke kant ze uit gaan met Thunderbird.
Doe eerst maar eens een exchange interface dan kan ik eindelijk Outlook eens dumpen. Of kan Thunderbird tegenwoordig goed met Google apps mail overweg?
Ik vindt het nog steeds een fantastich programma...... totdat we bij de zaak op exchange over gingen. Via TB is er niet goed te connecten aan de mail, contacten, taken en afspraken. Desondanks, zodra er een goede connector beschikbaar is dump ik outlook met heel veel plezier.

Of het integreren van IM nou zo heel veel toevoegd durf ik niet te beweren, maar als deze trend door gaat kan een vidcam ook handig zijn.

[Reactie gewijzigd door mariusdustbin op 19 maart 2012 21:22]

Het werkt hier uiteindelijk allemaal wel maar het is bepaald een hoop werk om uit te zoeken hoe het allemaal in elkaar zit: IMAP voor mail, LDAP voor contacts, Exchange Webservices en een Lightning-plugin voor agenda.
Dat klopt, imap is een oplossing om je mail te lezen, maar imap is niet bepaald snel met accounts die 30k berichten hebben (sterker nog, zelfs met 1000 berichten is het al relatief traag). En lightning is ook bepaald "je van het" als je office gewend bent. Mijn inziens een lappendeken van tools die niet echt lekker aanvoelt, zeker niet zo native als outlook in ieder geval. De hoeveelheid tijd die het kost om alles op elkaar aan te sluiten is ook niet mis. Een gemiste kans mijn inziens
Of kan Thunderbird tegenwoordig goed met Google apps mail overweg?
Wat heet goed? In mijn beleving prima; er zijn genoeg howto's te vinden voor de inrichting. Wel ervaar ik de 'nadelen' van het gebruik van een lokale client (met IMAP):
  • het ophalen en verzenden van e-mails voelt traag aan
  • drafts slaat-ie (ook?) lokaal op, dus verschillende werkplekken zijn niet perfect synchroon
  • in de inbox worden de mails niet zo mooi 'threaded' weergegeven en ook exclusief door jou verzonden e-mails (all mail folder is een beter alternatief)
Vraag me af hoe ze zo goed weten dat bep. protocollen zo goed gebruikt worden onder hun gebruikerspool, bedoel ben al jaren TB gebruiker, ben nog nooit lastig gevallen met dit soort onderzoek namens hen.

Verder: wil niet flauw doen, maar.... MSN/WLM support? Zit er vast niet in.
Er zal vast (nu ja, vast, wielen uitvinden blijft leuk, natuurlijk) gebruikt gemaakt worden van libpurple, de library die ook o.a. door Pidgin gebruikt wordt. Dus een soort half half MSN/WLM. Reken zeker niet op webcam en audio support. Ik bedoel, dat zit pas een jaar of 9 (10) in MSN/WLM...
Ik weet niet in hoeverre dit een zinvolle of zinloze toevoeging is.
Voor mij is Thunderbird al jaren mijn primaire e-mailclient. Maar het hoeft van mij geen functionaliteit te hebben die ik toch niet gebruik.

Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinige, maar geef mij maar Google+ chat (lekker los te halen van het originele window), of Skype. De rest gebruik ik zelden tot nooit.

Een addon is prima, maar forceer het me niet, ik wil m'n mail niet bij facebook/google+ hebben liggen (Hoewel Google+ tegenwoordig natuurlijk wat lastig is door de hele integratie :( )
En raad is met welk protocol Google + chat (google talk) compatibel is?
Juist ja: XMPP.
ik zou wel willen msnen in een google chrome tab, ipv dat irrirtante 2012 messenger die ik nu heb
Je kunt ook gewoon nog altijd Live Messenger 2009 gebruiken, en zelfs MSN 8.5 als je je register een beetje edit. (in het register de version name van MSN 8.5 veranderen naar die van Live Messenger 2009 / MSN 2012 en oila je kunt weer aanmelden :) )

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 20 maart 2012 11:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True