Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Asus heeft zijn smartphone-tablet-combinatie Padfone officieel wereldkundig gemaakt. Daarbij heeft de fabrikant aangegeven dat consumenten het apparaat in april kunnen kopen. De Padfone werd enige tijd geleden al getoond.

Het meest opvallende aan de Padfone is dat het toestel in een tabletbehuizing gestoken kan worden. Hierdoor verandert de smartphone in een tablet met een schermdiagonaal van 10" en wordt de accuduur vervijfvoudigd, aldus Asus, dat zijn aankondiging op het Mobile World Congress deed. Daarnaast zal er een keyboard-dock worden verkocht voor de tabletbehuizing, zoals dat ook voor de Transformer-tablets wordt gedaan. Hierdoor kan de Padfone ook als laptop worden gebruikt. De Padfone ondersteunt bediening met een stylus. Deze accessoire zou ook kunnen fungeren als bluetooth-headset, maar het is onduidelijk hoe dat er precies uitziet.

De software is gebaseerd op Android Ice Cream Sandwich. Asus heeft waarschijnlijk de nodige aanpassingen gedaan om de smartphone-tablet-combinatie werkend te krijgen. De Padfone werd op eerdere beurzen al getoond, maar daar bleek dat de software nog erg instabiel was.

Over de prijzen van de smartphone en de bijbehorende accessoires werd nog niets losgelaten. Wel is bekend dat de Padfone in april wordt verscheept naar winkels, maar of het apparaat dan ook meteen in Nederland verkrijgbaar is werd niet gezegd.

De smartphone beschikt over een Qualcomm S4-soc, die op het nieuwe 28nm-procedé is gebakken en waarover details al eerder naar buiten kwamen. De soc beschikt over twee Krait-cores met elk een kloksnelheid van 1,5GHz. Het scherm heeft een diagonaal van 4,3", met een resolutie van 960x540 pixels. Er is een 8-megapixelcamera ingebouwd en het opslaggeheugen bedraagt maximaal 64GB. Verder is er ondersteuning voor bluetooth 4.0, hdmi, gps en umts met hspa tot een snelheid van 42Mbps.

Asus Padfone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

ik zie het nut niet helemaal, want je sleept toch vrijwel altijd de tablet-vorm mee voor als je wat groters wilt doen.

Het is wat anders dan een keyboard dock vind ik, want een apart keyboard dock (zoals transformer) zal je in de meeste gevallen thuis/op kantoor laten en weinig verplaatsen. Kan je thuis lekker snel typen, maar in het OV als gewone tablet gebruiken.
Het is goedkoper dan 2 losse devices en daarnaast hoef je niets apart in te stellen en te synchroniseren, want het is 1 device. Je hebt op "beide" een 3G verbinding en je hoeft dus geen aparte 3G SIM abo te kopen of te tetheren. Ik zie dus echt wel grote voordelen en een goede markt. De meeste mensen die een tablet kopen, bezitten ook een smartphone. Als je de tablet goedkoop maakt, doordat het eigenlijk resources van de telefoon gebruikt, is dat alleen maar handig.
Het is goedkoper dan 2 losse devices en daarnaast hoef je niets apart in te stellen en te synchroniseren, want het is 1 device. Je hebt op "beide" een 3G verbinding en je hoeft dus geen aparte 3G SIM abo te kopen of te tetheren. Ik zie dus echt wel grote voordelen en een goede markt. De meeste mensen die een tablet kopen, bezitten ook een smartphone. Als je de tablet goedkoop maakt, doordat het eigenlijk resources van de telefoon gebruikt, is dat alleen maar handig.
Ten eerste:
Over de prijzen van de smartphone en de bijbehorende accessoires werd nog niets losgelaten
Ten tweede kan het synchroniseren en automatisch instellen (dus maar 1 maal voor 2 devices) al bij de concurrentie ook. Blackberry <-> PlayBook en iPhone <-> iPad dmv een profiel
Over de prijzen van de smartphone en de bijbehorende accessoires werd nog niets losgelaten
Verwacht wordt dat de prijs rond de 1000 dollar komt te liggen, dat is een heel nette prijs, zeker als je nagaat wat je ervoor terugkrijgt (een 10 inch tablet + high-end smartphone):
De soc beschikt over twee Krait-cores met elk een kloksnelheid van 1,5GHz. Het scherm heeft een diagonaal van 4,3", met een resolutie van 960x540 pixels.
Exact dezelfde specs als de HTC One S die los 549 euro kost, geen verkeerde deal dus.

@Brummetje: een losse high-end Asus tablet (bijvoorbeeld Prime) heb je niet voor <500 euro ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 februari 2012 17:50]

Als het 1000 dollar is dan is het dus helemaal niet goed koper dan 2 losse apparaten... en is het in mijn ogen juist duurder.
Nee maar als ik mocht kiezen tussen dit en 2 apparaten voor 1100/1200 dan kiest merendeel toch echt wel voor 2 apparaten want dan heb je wel meer voor je geld.
Mooi ding met een tof concept! Niet telkens switchen van telefoon naar tablet, maar gewoon 2-in-1.

Ik snap alleen het volgende niet:
Het meest opvallende aan de Padfone is dat het toestel in een tabletbehuizing gestoken kan worden. Hierdoor verandert de smartphone in een tablet met een schermdiagonaal van 10" en wordt de accuduur vervijfvoudigd
Het lijkt mij logischer dat de Padfone dan MEER accu verbruikt omdat er op een groter scherm gewerkt wordt?

Edit: Thanks voor de reacties ;)

[Reactie gewijzigd door SitoNL op 27 februari 2012 15:43]

De tabletbehuizing heeft een ingebouwde accu en natuurlijk het scherm, maar geen CPU, de rekenkracht komt dus vanuit de telefoon.....

De telefoon maakt dus gebruik van de accu in de tabletbehuizing......
Ondanks dat de tab het zonder processor moet stellen vind ik het een behoorlijk boude uitspraak.

5x langer door de tab? Met alle respect, maar zelfs met dock en in power-saving-mode haalt de Transformer Prime slechts 10,5 uur.
Bron

Wanneer je een vergelijkbare accu aan de telefoon hangt (en de tablet dus 10,5 uur aan het gebruik toevoegt!), betekent dat dan dat je met de telefoon slechts 2,5 uur uit de voeten kunt als je aan het browsen bent? Testen van concurrerende telefoons laten een ander beeld zien.
bron

Als de telefoon zelf enigszins in de buurt komt van concurrerende modellen, dan doet kun je minstens 5 uur browsen. Persoonlijk lijkt het me sterk dat de tab hier 20 uur aan toevoegt. Is dit wel zo, dan komt de set absoluut op mijn verlanglijstje :P
De tablet behuizing heeft een eigen accu :)
er zit een extra accu in het scherm
Er zit een accu in de 'tablet', vandaar dat de accuduur langer is indien de tabletfunctie gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 27 februari 2012 15:37]

Zal wel een batterij in de behuizing zitten, denk ik.

On-topic: Hier zit ik al heel lang naar uit te kijken! Kan niet wachten op een review van deze Padfone met de tablet-behuizing.
Er zit dan ook nog eens een batterij in de Tablet zelf ;)
Er zit waarschijnlijk een grotere accu in de tabletbehuizing
Zou wel leuk zijn als je je Padfone in de tabletbehuizing stopt ook tegelijkertijd oplaadt m.b.v. de accu in de tabletbehuizing.
Het scherm zelf herbergt niet of nauwelijks hardware, aangezien daar de phone voor dient... volop ruimte dus voor een forse accu, waarzowel het scherm zelf als de telefoon op werkt.
In het grotere scherm (tablet) zit een aparte accu die de accu van het telefoondeel oplaadt, dus gaat de accu tov alleen de accu in de telefoon 5x zo lang mee.
Ik kijk uit naar dit systeem. Heb het altijd al leuk gevonden als verschillende devices gecombineerd konden worden. En Asus heeft met hun Transformer reeks al redelijk wat kennis opgedaan om onderdelen los van elkaar te combineren en te versterken.
Toch ben ik benieuwd hoe het bellen gaat als je je tablet gebruikt. Een los handsfree setje lijkt mij onhandig (zie filmpje) want die ben je geheid zoek als je gebeld wordt. Misschien is een handsfree functie zoals je in veel losse navigatiesystemen ziet een betere oplossing. Hoewel een privé- gesprek dan niet echt privé meer is.

De extra lange accuduur begrijp ik ook nog niet helemaal. Als ik lees in het artikel dan voed de tablet de telefoon met zijn accu? Het lijkt met het meest logisch, maar daar is verder nog niks over gezegd.

Al met al, tijd voor een vakkundige review over dit product. Ik hoop dat het mij niet teleurstelt.

Oftoppic- ik heb me doodgeërgerd aan het filmpje. Alsof je leven gelijk zo perfect is. Ik wil zien hoe het toestel eruit ziet, niet hoe gelukkig je er van wordt.

[Reactie gewijzigd door harydoo op 27 februari 2012 15:42]

Er komt een stylus bij die je als 'telefoon' kunt gebruiken.
De phone heeft z'n eigen accu, de tablet heeft z'n eigen accu en de dock heeft zijn eigen accu.

En dan gebruiken ze het systeem wat ook bij de TF prime wordt gebruikt dock laad tablet op. tablet laad telefoon op.

Oftewel simpel gezegt: als je tablet leeg is, is je telefoon weer vol.
Las vandaag op nu.nl dat de pad ook gekoppeld kan worden aan een keyboard wat de accuduur wederom verlengt omdat ook daar weer een accu in zit.

dus padPhoneBook ofzoiets ?

http://www.nu.nl/gadgets/...nsformer-pad-familie.html
http://www.nu.nl/gadgets/...-asus-padfone-bekend.html
edit: link gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door HANC op 27 februari 2012 16:15]

Dat zou heel gaaf zijn! Echt een goed concept van Asus. Was eerder geneigd een Prime te kopen maar nu wacht ik nog even, een tablet (vergroot scherm eigenlijk) erbij is niet gek.

De bouwkwaliteit van Asus + Android zou goed moeten komen :)

Filmpje is wel iets te feel-good tbh.
De bouwkwaliteit van Asus + Android zou goed moeten komen :)
Als Asus van zijn fouten leert wel ja .....
De bouwkwaliteit van eerdere transformers is niet bepaald om naar huis te schrijven:

Transformer 1
- Light bleeding
- Krakende body
- Meerdere series van de docks hadden problemen met de power save feature waardoor het dock de batterij van de tablet leeg trok -- opgelost door hardware-vervanging

Transformer 2
- GSP geschrapt uit spec-lijst vanwege fout in hardware design (geen bereik door aluminium body)
- Wifi range problemen

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 27 februari 2012 20:00]

Neig er sterk naar om deze te gaan bestellen..

Enige minpunten wat mij betreft:

- Geen 1080p scherm in tablet-vorm
- Asus heeft vermoedelijk behoorlijk grote wijzigingen aan moeten brengen op OS\driver niveau.. dit beperkt weer de mogelijkheden voor het draaien van custom ROM's
Waarom zou je 1080p scherm willen hebben?

Trekt alleen maar sneller je accu leeg en op een gegeven moment heb je dan toch te dikke vingers om icoontjes aan te tikken, want het scherm zelf wordt niet groter dan zoveel inch.
1080p zal een stuk scherper ogen.
Niet voor niets dat alle upcoming high end devices een 1080p scherm hebben.
Dit kan nog best wel eens een leuk systeem worden.
Gewoon je telefoon, maar voor in de bus, thuis op de bank of je werk een mooi groot scherm en een lange accuduur.

Wat is de resolutie van het tablet scherm?
Zou wel relaxed zijn als dat 1080p is.

Off-topic:
Als dat ding nou echt zo'n chick magneet zou zijn kocht ik er zeker een :-)

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 27 februari 2012 15:36]

Inderdaad, sowiezo erg handig dat je zowel op je tablet als op je telefoon beschikking hebt over dezelfde gegevens en apps(neem ik aan).

Ik vraag me alleen af hoe ze het gedaan hebben op het moment dat je wil bellen of je gebelt wordt.

edit:
ben ook erg benieuwd naar de prijs, als ze deze dicht bij een standaard telefoon prijs weten te brengen is het al helemaal een interessant product!

[Reactie gewijzigd door Creesch op 27 februari 2012 15:44]

Kijk de video. @1:40 ongeveer heb je je antwoord.
kan helaas niet vanaf mijn werk, maar bedankt voor je antwoord.

(sowiezo denk ik dat een video alleen maar visueel aanvullende zou moeten zijn en dit soort zaken in het nieuws artikel ook zouden mogen staan. Maar dat is weer een heel ander verhaal)
Dat ruikt wel heel erg naar oude media, als een filmpje 'nuf said' is dan hoeft van mij het artikel niet nog eens het filmpje volledig te beschrijven.
Kort door de bocht? Zoals later is aangegeven is het filmpje van een eerdere datum en kloppen verschillende details al niet meer met wat er aan foto's ed gepubliceerd is.

Ik ben nog steeds van mening dat de meeste informatie in de tekst moet staan en een filmpje gebruikt moet worden als aanvulling voor visueel ingestelde mensen.
Let wel op dat het een heel oud filmpje is. De gebruikte telefoon is ook nog het oude design.

Ik kijk al lange tijd uit naar deze telefoon, maar kan nog geen prijzen vinden. Het wordt een mooie vervangen van mijn Desire
De Padfone ondersteunt bediening met een stylus. Deze accessoire zou ook kunnen fungeren als bluetooth-headset, maar het is onduidelijk hoe dat er precies uitziet.
Inderdaad, sowiezo erg handig dat je zowel op je tablet als op je telefoon beschikking hebt over dezelfde gegevens en apps(neem ik aan).
Iets dat ongeveer iedere moderne smartphone/tablet kan via Cloud-syncing toch?

Dit lijkt me niet echt de oplossing hiervoor. Wil je een nieuwe Phone, zit je met die tablet opgescheept en andersom. Laat je je telefoon vallen, heb je ook geen tablet meer. En zit je even iets te bekijken op je tablet en je wordt gebeld, kun je niet eens even opnemen en verder kijken.

Nee.. het idee is leuk, maar betwijfel of dit in de praktijk wel echt zo'n succes is.
Ja lang leve de cloud... Maar zo werkt het nu niet. Als je nu apps installeert doe je dat in feite voor 1 apparaat, wil je deze zelfde app installeren op een ander apparaat moet je dit nog een keer doen, wil je ook nog de instellingen overnemen moet je helemaal rare kunsten uithalen.

Zoals ik het nu begrijp is het 1 keer een app installeren en 1 keer de instellingen goed zetten en dan is deze zowel via telefoon en tablet modus beschikbaar.


Daarnaast ben ik het wel met je eens dat het heel erg afhangt van hoe makkelijk het wisselen is tussen de twee. Ik houd het iig in de gaten en kijk wat de reviews te melden hebben
Als je nu apps installeert doe je dat in feite voor 1 apparaat, wil je deze zelfde app installeren op een ander apparaat moet je dit nog een keer doen
Nee hoor, als ik een app installeer op m'n iPhone verschijnt ie vanzelf op m'n iPad's.
Met alle instellingen en scores (in het geval van spelletjes), etc? En wat als je even slecht bereik hebt?

Sorry ik heb nog niet het vertrouwen in de cloud dat anderen ten toon spreiden.
(smurf mode aan) Ik HAAAAAT bellen! (smurf mode uit)

Serieus erger me rot als ze me zitten te bellen wanneer ik op me phone zit te pielen. Rot op denk ik dan, me app flikkert dan op.en Android killed hem dan meestal op de achtergrond en ik kan alles opnieuw gaan inladen. Liefst zie ik een optie in android die 1: inbellen op momenten kan voorkomen of nog beter een popup toont met het verzoek het telefoontje op te nemen of te negeren. Optie 2 in android zou ik graag zien dat een app prioriteit toegewezen kan krijgen door mij als gebruiker zodat android deze niet killed wanneer ik hem in de achtergrond wil laten draaien.
@Bosmonster: Beetje onzin archument dat wanneer 1 van de twee stuk gaat ofzo je dan er niets meer aan hebt. Ik vind dit een goede kijk op hoe het moet.

Neem dan alle iPhone gadget devices (dus speciaal gemaakt voor de iPhone). Wanneer de telefoon kapot gaat zit je ook met iGadget waar je niets meer mee kunt.

Zo kun je alles wat enigszins aan elkaar gekoppeld is wel afschrijven, dan kun je beter niets kopen want de meeste producten zijn wel ergens afhankelijk van.
ja, dat vind ik ook een reden om z'n apparaat aan te schaffen. dat je op je werk/studie mobiel hebt en thuis een mooie tablet. dus ik ga hem denk ik meteen halen :) even sparen dus ben ook benieuwd hoe duur het word.
Het is inderdaad een prachtige synergie van systemen. Wat betreft het scherm kan je denk ik het beste rekenen op de techniek die werd gebruikt in de voorgaande Transformer lijn: 1280x800 IPS. Zeker weet ik dit echter niet.

Hoe dan ook een prachtig concept!

EDIT: Om het overzichtelijk te houden heb ik een groot deel van mijn post verwijderd. De SoC baart me geen zorgen meer. Een hele hoop info te vinden via deze link:

http://techinstyle.tv/201...-device-to-rule-them-all/

[Reactie gewijzigd door Angelusz op 27 februari 2012 16:48]

De soc beschikt over twee Krait-cores met elk een kloksnelheid van 1,5GHz.
Wel Krait cores dus, dus deze tablet/telefoon kan gemakkelijk met zijn concurentie mee qua snelheid
Waarom baart de SOC je zorgen?
De S4 dual core presteert in de meeste gevallen beter dan de quad core tegra3...

http://www.anandtech.com/...sm8960-krait-architecture
Nu.nl heeft het er over dat de tablet een resolutie van 1280x800 zou hebben: http://www.nu.nl/gadgets/...-asus-padfone-bekend.html
maar dat filmpje! echt.... wel een dikke knipoog mag ik hopen... te zoet

vraag me af wat de prijs van het scherm kost, alle chipts zitten bijna in de telefoon dus je zou een leuke totaal prijs verwachten.
ook wel slim, een tablet en telefoon kun je toch niet los tegelijk gebruiken.
Klopt, ga er maar van uit dat je rond de 200 euro voor een tabletbehuizing moet betalen, daar komt de prijs van een telefoon nog bij.... +/- 600 a 700 euro..... reken dus maar uit dat je met +/- 800 euro ook redelijk dicht bij 2 verschillende apparaten bent.
Daarom een stylus waar je mee kunt bellen!
de tablet behuizing zou significant goedkoper moeten zijn dan een volledige tablet, maar het " hergebruikt" eigenlijk alleen de CPU en memory.... Denk dus dat het verschil tegenvalt en je beter af bent 2 losse devices te kopen......
Nu maar reviews afwachten, kijken hoe lekker het werkt. Ik vind het wel jammer dat ze hier niet voor het zelfde 1080p scherm als de Infinity zijn gegaan :(

Al vanaf mei vorig jaar kijk ik hier naar uit; tablets zijn leuk, maar het grootste deel doe ik op de telefoon. Het tablet gedeelte is fijn voor als je toevallig op de bank zit; of als je bijvoorbeeld een presentatie wil geven. Met name voor zakelijk gebruik ben ik heel erg benieuwd hoe lekker het werkt.

@ SitoNL: in de tablet behuizing zit ook nog een batterij.
Ik ben benieuwd wat de meerprijs gaat worden voor het tablet.
Stel dat het 200 euro extra kost, dan heb je toch een goedkoop en goed tablet! (SOC, geheugen etc zit in de telefoon)