Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties
Submitter: ProfoundOne

De ontwikkelaar van Daemon Tools wordt ervan beschuldigd privacygevoelige informatie in te zamelen met zijn gelijknamige mountingtool. De MountSpace-module, die data inzamelt over gekoppelde images, zou niet uit te schakelen zijn.

MountSpaceDe blog WithinWindows meldt dat Daemon Tools Lite, de gratis versie van de populaire iso-mounttool, via de MountSpace-uitbreiding een hash aanmaakt van elke gekoppelde image. Deze informatie wordt vervolgens doorgestuurd naar de servers van MountSpace. Ondanks de optie om tijdens de installatie van Daemon Tools Lite aan te geven dat een gebruiker geen prijs stelt op de dienst, zou MountSpace toch op de achtergrond informatie inzamelen over het 'mountgedrag' van een gebruiker.

Daemon Tools wordt niet zelden ingezet om gekopieerde games en software toegankelijk te maken en er worden ongevraagd mountstatistieken, misschien zelfs inclusief ip-adressen, ingezameld. Daarom is er volgens WithinWindows sprake van een privacyprobleem. Ook zou de gebruikerslicentie van Daemon Tools Lite geen informatie over het privacybeleid hebben, terwijl de website van MountSpace in het geheel geen privacybeleid zou hebben. Daemon Tools en MountSpace hebben nog niet op de kwestie gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Wireshark opstarten --> image mounten --> serveradres achterhalen.
Vervolgens je hostfile aanpassen zodat de server naar 127.0.0.1 wijst.

Overigens gebruik ik onder Windows de Virtual Clone Drive. Opletten tijdens de installatie dat er geen meuk ge´nstalleerd wordt, maar verder een prima (gratis) tool.
Als er rechtstreeks met een IP-adres verbonden wordt, gaat je hosts-file hier niet bij helpen. Een firewall is dan de eerstvolgende optie.
http://www.mountspace.com/eng/games?mswl=welcome_top

Bij het mount venster van Daemon Tools Lite krijg je aan de linkerkant een Top 15 te zien met meest gemounte items. Waarschijnlijk vergaren ze dus op deze manier die gegevens...

Je kunt die "Media Info" uitschakelen via de instellingen, maar of daarmee het verzenden van statistieken wordt uitgeschakeld weet ik niet. Vermoedelijk niet dus...

[Reactie gewijzigd door breezie op 13 februari 2012 13:58]

Hmmm, hieruit blijkt dus dat games als gta vice city en cod 2 nog relatief veel gespeeld worden ondanks hun ouderdom.

Nu kan je hiermee uiteraard niets zeggen over al dan niet illegaal gespeelde games, een image mounten is gewoon veel handiger dan liggen klooien met schijfjes, en vermijd je het risico ze te bekrassen.

Zeer vreemd wel want vice city is geen online game (mods niet meegerekend) dus zou je eigenlijk verwachten dat men een no-cd crack gebruikt, gezien er geen anti-cheat programma's meedraaien die de originaliteit van de exe controleren

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 13 februari 2012 14:18]

DT weet dondersgoed waar ze over het algemeen voor gebruikt worden.
Zeker de gratis versie.
Ja, vele mogelijkheden, maar TPB games en zo zeggen altijd "Mount with..."

Op zich toch niks mis mee, dat zij graag statistiekjes willen zien van wat er zoal ge-mount wordt?

Interessant voor hun...we houden allemaal van cijfers.

Dat ze het niet gewoon in de EULA zetten (die niemand leest) en het zo verborgen houden, maakt zo'n artikel en de reacties mogelijk.

gebruik het zelf al in geen jaren meer.
Was mijn favo lang gelee, maar sinds het kleintje MagicDisc (ook al zo oud trouwens) hier de dienst uitmaakt, niet meer naar gekeken.
Misschien doet MD wel hetzelfde.

Zoals Google en anderen zeggen(inclu ik):
Het is niet voor niets gratis.
De prijs is dat u deel van de statistiek wordt.

Ja, u bent 1 van de tig-miljoen die x heef ge-installed met DT.
Nounou.

'Daemon Tools verzamelt ongevraagd mountstatistieken'

Lees:
http://www.daemon-tools.cc/eng/privacy
do not transmit any information in a manner that can identify a user (such as a name or an e-mail address, ensuring complete anonymity for users).
Ze ontkennen dus niet dat er wel Ýets verzonden zal worden, alleen geen gegevens waaraan jouw identiteit ontleend kan worden.
Als Daemon dus info verzameld als in:
User: 435367812 gebruikt Version: 4.35.6, system ID: FDHJS34567JKL1, gebruikt Windows 7 en heeft de afgelopen week 21 ISO's gemount, dan is er geen enkele privacywet geschonden.
Zeker als je de gratis versie gebruikt, dan zal Daemon wel een tegenprestatie als in gebruikersstatistieken van je willen hebben...
Wie jij bent zal ze worst wezen.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 13 februari 2012 17:08]

In de EU is dat niet voldoende geanonimiseerd. Een ID is niet voor niets een ID: het is uniek, en dus te herleiden aan een persoon. En waarom zou een gratis versie opeens vanalles mogen? Als ik jou gratis een ijsje geef, mag ik dan ook in je bankrekening meekijken?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 februari 2012 23:52]

Dat wordt dan iso's uitpakken en dan pas gebruiken. En DT verwijderen.
Waarom niet een van de vele goede alternatieven gebruiken? Ik ben zelf al een paar jaar geleden overgestapt op Virtual CloneDrive, en dat is slechts 1 van de concurrenten. Denk aan Alcohol120% of MagicISO. Zie anders http://en.wikipedia.org/w...son_of_ISO_image_software voor een grotere lijst.
Virtual Clone Drive is vrijwel unbeatable als het om een efficiŰnt, compact en gratis mountprogramma gaat, bij Alcohol krijg je er een heel brandprogramma bij, de andere tools zijn dan weer shareware en bieden onnodige functies aan.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 13 februari 2012 16:37]

Ondanks de optie om tijdens de installatie van Deamon Tools Lite aan te geven dat een gebruiker geen prijs stelt op de dienst, zou MountSpace toch op de achtergrond informatie inzamelen over het 'mountgedrag' van een gebruiker.
Smerig hoor, wees dan zo fair het in ieder geval duidelijk aan te geven.
Eerder kon je het programma zo instellen dat ie niet samen met Windows opstartte. Nu start ie altijd op en kun je het niet uitzetten. Vond het al vreemd,dus weg met die zooi :)
Kan nog wel, je moet de Daemon Tools Agent uitzetten. Al ben ik laatst ook overgestapt naar Virtual Clonedrive van Slysoft. Werkt prima en hier wordt tenminste geen rotzooi mee geinstalleerd!
Daemon Tools is er voor mij al heel lang uit, en Clonedrive is nu standaard..

Met een degelijk AV programma kan je dit soort uitgaand verkeer wel blokkeren, dat is niet echt moeilijk en doe ik praktisch altijd (tenzij ik het nodig heb zoals programma's die informatie van IMDB halen bv).
Oude versie zoeken en niet updaten, ik doe hetzelfde met windows live messenger welke er met de versie op achteruit lijkt te gaan. Ze (my)spacen hem daar helemaal denkik.
Blij dat het eerdaags standaard in Windows 8 zit. Zodat je al die spyware niet meer nodig hebt. Eerst ook altijd gelazer met antivirusprogramma's, nu met MS Security Essentials nooit meer 1 probleem gehad.

*** klikt nu op verwijderen ***

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 13 februari 2012 14:24]

Er is sinds jaar en dag al gratis (downloaden) Microsoft Virtual CD-ROM Control Panel beschikbaar, notabene van download.microsoft.com zelf! Dus ik snap werkelijk niet waarom er nog Windows-gebruikerts met die vieze Daemon-troep werken.

Afgezien van het feit dat ik nˇg minder snap waarom MSFT de middeleeuwse keuze maakt om het niet gewoon staandaard toe te voegen, maar ja, het officiele beleid daar is kennelijk "bestandssysteem niet uitgevonden door MSFT' == Zak in de uitwerpselen!

@SKiLLa: Mee eens, het grote aantal verschillende image-formaten op Windows is echt een nachtmerrie, eigenlijk alleen ontstaan omdat MSFT de ISO-standaard niet ondersteunt. Op geen enkel ander OS dat ik ken zijn er zoveel incompatibele image-formaten, omdat daar gewoon (godzijdank) 1 standaard is die iedereen gebruikt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 14 februari 2012 15:15]

Ik zal je zeggen waarom die tool niet populair is:

- Ondersteunt alleen .iso en geen andere gangbare image-formaten
- Werkt alleen op XP, niet op Vista of 7 of Windows Server 2008 (R2).
- De gebruiksvriendelijkheid van de installatie en de GUI is anno 2012 niet meer upto par.
Anders gezegd: het werkt, maar ziet er niet echt mooi of gebruiksvriendelijk uit.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van het gratis Pismo FileMount. Gratis, klein (1.5MB), snel, ondersteunt alle image-formaten, kan zelf .iso's maken en kan zelfs disk-images ook als subfolder mounten i.p.v. virtual drive.
totdat microsoft detecteerd dat je een image van een windows 8 DVD mount en dit blokkeert omdat ze enkel de officiŰle dvd laten mounten, nee dank u
Zolang MS zelf iso's uitgeeft van alle software en OSsen zal dat niet zo snel gebeuren hoor.
Als je een 'niet helemaal legale' ISO van Windows op USB wilt zetten met die tool van Microsoft mag dat ook gewoon. Lijkt me niet dat ze dat hier dan wel gaan blokkeren.

Images mounten en bestandscompressie (zowel compressie als extractie) hoort gewoon echt standaard in het OS.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 februari 2012 20:46]

"Eerst ook altijd gelazer met antivirusprogramma's, nu met MS Security Essentials nooit meer 1 probleem gehad."
Klinkt leuk tot je gaat kijken naar de impact op je systeem...

Microsoft Security essentials gebruikt relatief veel ram (rond de 100mb), je browser start er langzamer door op maar dit is allemaal niet zo schokkend...

Wel schokkend is het effect op file copy, 18 seconde voor AVG waar je met MS er 26 seconde over doet.

"The following chart compares the average time it takes for a file to be written to the hard drive then opened and closed 180,000 times, for each AntiVirus product tested. Products with lower times are considered better performing products in this category."

276 seconde met MS, 14 andere paketten zitten onder de 40 seconde. Alleen trend micro is slechter.

http://www.passmark.com/f...tectionsuites-feb2011.pdf

Meerwaarde van Dtools zit overigens in de support van diverse beveiligingen (daarvoor is die sptd driver nodig). Dat zie ik MS niet inbouwen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 februari 2012 23:26]

Het is een image mounter, geen antivirus.
Het is leuk dat je verwijst naar een rapport over het prestatieniveau van virusscanners, maar behalve dat het al anderhalf jaar oud is, wordt er niet gekeken naar de basisfunctionaliteit van de virus-scanner en dat is het scannen op virussen.

Het telt in deze test niet mee of een virus wel/niet gevonden wordt en dat is wel weer jammer.
"Klinkt leuk tot je gaat kijken naar de impact op je systeem..."

Excuse me? In vergelijking met andere AV-programma's voelt MS SE 10x zo licht aan. Sneller, minder balast voor je systeem en het vangt ook nog eens meer. Maar goed, dat is buiten deze Daemon Tools Lite discussie om.
Al neem ik aan dat mensen niet snel 512 mb ramgeheugen, dit gaat meer richting de 1 ~ 2 gig ram. Dan is die 100 mb niks:P
Al neem ik aan dat mensen niet snel 512 mb ramgeheugen, dit gaat meer richting de 1 ~ 2 gig ram. Dan is die 100 mb niks:P
Nog niet zolang geleden ben ik toch bezig geweest met een systeempje waar de chipset slecht 512MB ondersteunde (met meer starte hiij gewoon niet meer op, kreeg je een leuke bios-foutmelding). Daarna heb ik zelf nog een tijdje gewerkt met een twee systemen die 768MB hadden omdat het niet economisch verantwoord was om geheugen bij te plaatsen (lees: dat zou voor beide elk meer kosten als dat het desbetreffende systeem nog waard was).
En voor alle drie die systemen heb ik echt moeite gedaan om er zoveel mogelijk geheugen bij te zoeken.
gebruik al tijden geen deamon tools meer, werd eerder al allemaal troep mee geinstallerd. dan is het slechts wachten op spyware.
^^ Inderdaad! Ik zat vorige maand noodgedwongen achter een Windows-systeem, en dacht even ouderwets deamontools te installeren.. Wat een prutsite tegenwoordig, proberen je eerst met "DOWNLOAD HIER" hele andere zooi te laten downloaden, en vervolgens krijg je alsnog troep Babylon search bars meegeleverd ... Google op "Babylon" en je krijgt alleen maar klachten hierover.
Wat ben ik blij dat ik als Linux-gebruiker niet genept wordt met m'n software!
Vakje uitvinken tijdens installatie is ook een kunst. Is lezen overbodig in Linux?
toch is het vaak een typisch kenmerk van waardeloze spyware dat er zulke dingen langskomen ;)
Ik denk dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
Het zou mij niks verbazen dat dit meer applicaties doen.

[Reactie gewijzigd door The_Greater op 14 februari 2012 12:02]

Toevallig sinds maanden voor het eerst weer geinstalleerd. Toen zag ik dat Mount-Space ding idd voorbij komen. Ik dacht nog gelukkig is dat instelbaar maar als ik dit zo lees maakt het dus niks uit. Laat de optie er dan helemaal uit, want zo schiet het echt niet op.

Maar waar gaan hun die info voor gebruiken ? Gaan ze het ook doorspelen of niet. Lijkt me een beetje je eigen glazen ingooien als je dat soort dingen gaat doen want zo meteen wil niemand hun tools nog gebruiken. Gelukkig zijn er alternatieven :)
Ondanks dat het me niet verbaast, ben ik, en waarschijnlijk vele anderen, van het ongevraagd verzamelen van statistieken niet gediend. Wat zijn goede (open source?) alternatieven voor Deamon Tools (lite)? Ik lees hierboven dat men Clone Drive (http://www.slysoft.com/nl/virtual-clonedrive.html) gebruikt. Zijn er nog andere mounting tools die aan te raden zijn?
Check http://en.wikipedia.org/w...son_of_ISO_image_software, en let dan vooral op de 3e kolom ("Mounts").
Een korte blik op de bovengenoemde wikipedia pagina (dankjewel!) heeft mijn keus doen vallen op WinCDemu (http://wincdemu.sysprogs.org/). Dit is een open source (GPL) mounting tool voor windows XP t/m windows 7, die een redelijk aantal verschillende bestandsformaten ondersteund (ISO, CUE, NRG, MDS/MDF, CCD, IMG). Ik heb het net ge´nstalleerd en het lijkt netjes te doen wat het moet doen: het mounten van disc images. Zijn er mensen met negatieve ervaringen met deze tool?
Ik gebruik ook WinCDEmu en ben er meer dan tevreden over. Functionaliteit voldoet voor mij, en het is zeer klein en fijn, een aanrader.
Freeware? Geen idee, maar heb zelf ooit PowerISO aangeschaft en bevalt me prima.
Ik gebruik zelf al een hele tijd PowerISO, werkt als een tiet!
Dat heb ik met UltraIso. Maar mijn favoriet is toch ImDisk Virtual Disk Driver

http://www.brothersoft.co...l-disk-driver-341307.html
http://elby.de/fun/software/index.html
Elby (CloneCD) gratis te gebruiken Virtual Clone Drive
Werkend getest op WinXP , Win7 , Win2003, Win2008 in zowel 32 als 64bit install.
De client in kwestie draait gewoon een *32 process....
Ik gebruik de gratis versie van Daemon Tools, het zal me een worst wezen dat ze weten dat mijn ip adres images X, Y en Z heeft gemount. Lijkt me zelfs wel een eerlijke tegenprestatie: informatie in ruil voor gratis gebruik.
Tot dat Tim Kuik op je deurmat staat met een leuke boete voor je omdat je hebt zitten downloaden
Dat je mount betekent helemaal niet meteen dat je ook gedownload hebt.
Je kan ook je CD op de harde schrijf zetten als ISO en die dan mounten zodat je CD niet beschadigd.

Maar alternatieven?

Ultraiso/virtual clone drive/poweriso?

[Reactie gewijzigd door 1superheld op 13 februari 2012 14:06]

En als de hash nu overeenkomt met een iso waarop een crack staat?
Dan wat? Als ik een game koop en deze besluit met een no-DVD crack of wat voor soort modificatie te draaien die ik maar wil, dan is dit mijn eigen (legale) zaak.
Helaas, ook als je een game koopt, is het gebruik van nocd of nodvd illegaal. De crack is doorgaans gebaseerd op de originele software, en valt daarmee onder het auteursrecht en mag dus niet gebruikt worden.
Het is natuurlijk prima dat jij dat zo vindt, er zijn zat mensen die dat niet vinden.

En het feit dat zij er al zo geheimzinnig over (moeten) doen geeft al aan dat ze zelf ook weten dat het niet helemaal zuivere koffie is.
Als ze ook aangaven dat ze dit doen zou ik met je eens zijn. Maar in dit geval doen ze dat niet... Dus mijn betreft kan deamon tools eraf.
Als dit echt zo is, dan is het exit DT voor mij, en ga ik Virtual Clone Drive gebruiken. Misschien zelf een checken met Wireshark :)

[Reactie gewijzigd door AiChan op 13 februari 2012 13:51]

Denk niet dat de enige bent, moet zeggen dat ik (aannemend dat het waar is) dit ook niet kan waarderen en wel een andere manier zoek. Lijkt tegenwoordig wel alsof alles en iedereen bijhoudt wat je doet. Je kan niet meer iets op je PC doen of ergens is een programmatje dat het bijhoudt...Bijna triest gewoon.
Oudere versie en internet toegang blokkeren voor Deamon Tools?
Als dit echt zo is, dan is het exit DT voor mij, en ga ik Virtual Clone Drive gebruiken. Misschien zelf een checken met Wireshark :)
Als je er echt tevreden van bet kan je gewoon nog aan de slag met een echte firewall.
Ik heb al meer dergelijke phonehome geprobeerd, en dan gewoon verbieden het net op te gaan via de FW. het argument, "kan dan nie automatisch op updates checken", neem ik dan maar voor lief.
Jups ik klik nu op verwijderen. vond hem toch al niet zo fijn.

Weet iemand goeie alternatieven?

Bedankt voor de reacties :)
Geinig om te zien dat ik (geheel terecht) off-topic ben en de reacties on-topic

[Reactie gewijzigd door King4589 op 13 februari 2012 16:00]

Ik gebruik al een tijdje virtual clone drive. Bevalt prima.
Gebruik zelf ook al jaren de virtual drive van clonecd en tot volle tevredenheid. Anders is deze wel een alternatief.

meuk: DVDFab Virtual Drive 1.3.5.0
WinCDEmu

Heel simpel, heel klein, en heel prettig. Je merkt er amper iets van op je pc, image dubbelklikken en disc eject, meer heb je niet nodig toch?
En misschien nog belangrijker in deze context; open source.

http://wincdemu.sysprogs.org/
Ik lees hierboven veel te veel alternatieven. Welke is nu de beste?
- Gratis, snel, eenvoudig, etc.
Ha, dan kom ik met een 1.5MB groot programmaatje aan dat gratis is en dat images als drive en direct als subfolder kan mounten: http://pismo-file-mount.en.malavida.com/

Pismo Filemount is geen bloatware; gewoon simpel en snel (rightclick file --> mount) en gratis ;) En het kan zelfs disk-images maken.

Als je een echte ISO powertool zoekt, zou ik UltraISO willen aanraden ...
magic disk/iso

http://www.magiciso.com/t...so-magicdisc-overview.htm

Werkt prima, gebruik m al jaren ipv deamon..
Ik gebruik DVDFab Virtual Drive. Gratis en gewoon goed.
Ultra iso ;) Werkt hetzelfde. maar voor zocver ik zie geen achterliggende gedachtes.
Ik gebruik zelf OSFMount als ik een keer wat wil mounten.
Had al vroeg 64bit support

Maar ook niet gechecked of er internet verkeer is.
100% alcohol. Prettig programma om mee te werken.
De anticopieerbeveiling van dat programma is zo walgelijk dat ik me niet aan dat programma waag.
52% is voldoende voor virtual mounting
PowerISO, vind ik de fijnste van allemaal!

Download : http://www.poweriso.com/download.htm

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 13 februari 2012 15:12]

Weet iemand goeie alternatieven?
ImDisk Virtual Disk Drive
Same here. Zojuist uninstall gedraaid en Virtual Clone Drive ge´nstalleerd.
Vanaf welke versie zit deze mountspace er in gebakken?
Is dit enkel in de nieuwste versie, of werd het nu pas bekend?
Afgaande op de eerste zin in het oorspronkelijke artikel gaat het om de nieuwste versie. De auteur valt een nieuw schermpje op (dat er dus vermoedelijk eerst niet was).
Ik heb hier v4.4 lite draaien, en daar zit ie voor zover ik kan nagaan niet in (gekeken of de genoemde locatie (%AppData%\DAEMON Tools Lite\ImageInfoCache aanwezig is, en ik heb dat MediaInfo verhaal nog niet voorbij zien komen).

Nu wel blij dat ik al een tijdje niet aan updaten toe was gekomen 8)7 Moet zeggen dat ik DT toch wel fijn vind, zeker in combinatie met de Windows 7 desktop gadget. Een geluk bij een ongeluk dus?

Indien gewenst, kan ik de installer nog wel uploaden. Naar MegaUpload of zo O-)