Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Nokia heeft zijn ov-applicatie voor het Symbian-besturingssysteem uitgebracht. Met de software kunnen gebruikers reizen met het openbaar vervoer plannen. Momenteel wordt van de Nederlandse steden alleen Amsterdam ondersteund.

Met de applicatie is het onder andere mogelijk om een aantal bestemmingen op te slaan, zodat daar met één druk op de knop reisinformatie over opgehaald kan worden. Daarnaast is het mogelijk om op de app te laten tonen waar zich in de buurt bus-, trein,- metro- of tramstations bevinden. Gebruikers kunnen notificaties krijgen als er vertragingen zijn.

Wie een smartphone heeft die draait op Nokia Belle, kan de Public Transport-app installeren. Nokia begon onlangs met het uitrollen van deze versie van het Symbian-besturingssysteem. Het is onduidelijk of oudere versies van Symbian in de toekomst nog ondersteuning krijgen.

Nokia Public Transport is onderdeel van de kaartenapplicatie die de fabrikant al eerder uitbracht. Ook kwam er al eens een bètavariant van de ov-app uit. Momenteel is de software alleen beschikbaar voor Symbian, maar Nokia gaat ook Windows Phone ondersteunen. De Finse fabrikant heeft al een navigatie-app voor Microsofts mobiele besturingssysteem uitgebracht.

Google biedt met Maps vergelijkbare functies op het Android-besturingssysteem. Onlangs voegde de internetgigant ook ov-informatie voor Nederland toe. In Google Maps wordt echter heel Nederland ondersteund en niet alleen Amsterdam.

Nokia Public Transport Nokia Public Transport Nokia Public Transport
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Voor Windows Phone komt deze app ook met de 900 uit.

Nokia Transport

Die van WP ziet er wel een stuk strakker uit.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 13 februari 2012 10:36]

Inderdaad een goed alternatief! Er is geen ov9292 app (meer) en dit lijkt me een prima vervanger. Een mailtje naar het bedrijf zei dat er te weinig vraag naar is om een app te maken voor Symbian gebruikers.

De fanbase van s60 en S^3 is groot genoeg om een simpele app te maken.

Hopend op een snel vervolg naar meerdere steden!
Voor de Belgen onder ons: "Dit item is helaas niet beschikbaar voor je land."

Kan iemand in Nederland eens even kijken op ovi store of die daar beschikbaar is voor de N9?

Ik veronderstel dat nokia zijn apps in qt maakt, dus zou een n9 versie ook tot de mogelijkheden behoren, maar dat is niet gezegd natuurlijk.


Nog wat interessant nokia gerelateerd leesvoer: http://communities-domina...and-compare-to-n9-me.html

@lanerios
Mja, uitstervend is relatief nietwaar.
Symbian verkoopt nog in massa's, en zelf de n9, met een zo goed als officieel doodverklaard os verkoopt niet slecht terwijl WP7 wat slabakt.
leuke quote in dat verband: "One of the worst signs for WP8 is that Nokia's N9 — despite being crippled without marketing, and often selling at full price compared to the almost fully subsidized Lumia phones — is selling better than Nokia's Windows phones, with 1.5M or more phones reaching end users. Interestingly, if the Nokia N9 had been available in all markets, it might have sold almost 5M units and pushed Nokia into profitability."
Ook niet in Nederland beschikbaar... Die melding krijg ik voor de N9 maar ook voor de N8 met Belle. Hij mag dus kennelijk nog niet gedownload worden in de Benelux.

Als ik zo naar de app kijk is hij idd gemaakt met qt en qml. Hij zou dus zonder problemen overgezet kunnen worden naar de N9.
Onlangs heeft Microsoft aangegeven dat het Nokia Maps naar de voorgrond wil brengen op WP (Tweakers.net dd 21-01-2012). Hiervoor is veel ontwikkeling nodig. Deze ontwikkeling hoeft niet per sé uitsluitend plaats te vinden binnen de WP-omgeving. Daarom is het minder relevant of Nokia al dan niet gaat stoppen met Symbian.

Daarnaast versterkt het de onderhandelingspositie van Nokia en dat is alleen maar goed voor de aandeelhouders.

[Reactie gewijzigd door hieper op 13 februari 2012 11:19]

Is dit dan off-line of on-line? Want dit zou eens het grote verschil met Google Maps kunnen zijn.
Off-line kan ik dan gratis gebruik maken van deze app in het buitenland.

Daarbij die live tiles die informatie geven over veel gebruikte routes lijken me wel geweldig!

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 13 februari 2012 10:37]

Google biedt met Maps vergelijkbare functies op het Android-besturingssysteem. Onlangs voegde de internetgigant ook ov-informatie voor Nederland toe. In Google Maps wordt echter heel Nederland ondersteund en niet alleen Amsterdam.
Het grote verschil zal zijn dat terwijl google zegt het hele land te ondersteunen maar in de tussentijd feitelijk maar hilarisch kleine gebieden ook echt dekt, Nokia tenminste toegeeft dat ze buiten Amsterdam nog geen betrouwbare informatie hebben omtrent tijden van bussen/trams etc. Als je bvb in Groningen zoekt wordt je gewoon verteld dat je toch 45 mag lopen terwijl je gewoon de bus kan pakken en er binnen 10 minuten bent.

Het belangrijkste aspect van OV navi is dat de data compleet EN actueel moet zijn. (IE een station vervalt dan moet dat ook nog de zelfde dag in de data van de planner verwerkt zijn) Maar aangezien zelfs locale diensten (read: NL-only) als 9292ov dat vaak genoeg niet goed voor elkaar krijgen en wijzigingen pas maanden later in hun roosters verschijnen, zal het nog wel even heeeeeeel lang duren voordat we fatsoenlijk met gmaps of bmaps op omaps kunnen plannen voor onze OV routes.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 13 februari 2012 10:56]

Ik denk online. Dat is de enige manier om actuele data te kunnen ontvangen. En de hele OV database van verschillende landen op je telefoon opslaan lijkt me iets teveel van het goede. Maar ze zouden het net zoals met maps kunnen doen. Kiezen welk land je de OV-Data wil downloaden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 13 februari 2012 10:36]

Geweldig.. we brengen een app uit op een uitstervend OS, wat ook nog bijna niks leverd voor de mensen die het willen, want die hebben meestal gewoon 9292ov of zoals al gezegd, google maps.

Veels te laat, en veels te weinig.
In het artikel staat dat het nog gaat uitkomen voor Windows Phone, wat ik niet kwalificeer als een uitstervend OS. Symbian (Belle) heeft alsnog een behoorlijk grote userbase, en is de basis geweest voor de gehele (geprezen) Nokia Maps Suite. Daarnaast, als Nokia niet innoveert loopt men te klagen, nu komen ze met een (gratis) app (in hun reeds gratis navigatie product) uit en is het alsnog niet goed. Make up your mind.

Je geeft aan dat de app niets levert, nu vraag ik me af, wat moet een OV app nog meer leveren dan het onderstaande?

Daarnaast is het mogelijk om op de app te laten tonen waar zich in de buurt bus-, trein,- metro- of tramstations bevinden. Gebruikers kunnen notificaties krijgen als er vertragingen zijn.

Momenteel wordt van de Nederlandse steden alleen Amsterdam ondersteund.

Wat betreft de alternatieven die je noemt, 9292 waarbij je alsnog vele gegevens moet invullen of google maps waarop je ook meerdere handelingen moet verrichten om de desbetreffende informatie te krijgen, lijkt mij lastiger dan een dedicated app die aan de hand van je GPS positie direct de juiste informatie weergeeft.

[Reactie gewijzigd door rherinx op 13 februari 2012 10:58]

Dit en ik wacht nog steeds op de dag dat Samsung, HTC en Apple met soortgelijke services komt waar Nokia om bekend staat.

Een goeie OV app kan door meeste mensen dagelijks gebruikt worden op vakanties, meeste bloatware op phones is bedoelt voor een niche markt.
Wat kan je hier nu mogelijks tegen hebben?

Concurrentie is altijd goed, en als ze een app voor Symbian hebben, is het een kleintje om die ook te porten naar Windows Phone. In een app zoals deze is het namelijk vooral de inhoud die van belang is (alle gegevens over ov), minder de app zelf.
Het heet service, in tegenstelling tot de andere smartphone fabrikanten die hun phones gewoon laten verouderen is het bij nokia niet nodig direct een nieuwe phone te kopen omdat je vorige dezelfde functies ook krijgt. Slecht voor nieuwe aankopen omdat mensen dan minder geneigd zijn om die nieuwere meer shiny phone te kopen omdat hun telefoon het eigenlijk nog best goed doet. Kwa klantenbinding daarentegen kan het wel tellen, en dat is nl waar nokia zich op moet concentreren: zorgen dat de huidige gebruikers bij hun volgende telefoon terug een nokia pakken omdat ze dan weten dat ze dan kwaliteit krijgen die niet direct naar de vuilbak moet.
"uitstervend OS", "bijna niks leverd (sic)", "veel te weinig", "halve app", "heeft niks tov de andere", "halved assed (sic)"

niet echt positief. Heb je de app eigenlijk al gebruikt? :)
Jep, getest, en genegeerd. 9292, google maps etc, biedt gewoon precies hetzelfde, en meer. Als ze echt zo hadden "Kijk! We hebben een nieuwe app!" willen doen, dan hadden ze een complete app moeten leveren, en niet een "ow sorry, we hebben alleen amsterdam" versie.

En Service Terra? Nee, een C6 die keer op keer op keer terug gestuurd moet worden omdat ze gewoon niet kunnen/willen fixen is geen service. Als ze zich willen redden, moeten ze dat Symbian laten vallen en zich volledig focussen op WM
"... Als ze zich willen redden, moeten ze dat Symbian laten vallen en zich volledig focussen op WM"

Voor iemand die zo veel kritiek heeft is het wel frapant dat je over Windows Mobile praat in plaats van Windows Phone, beetje jammer.

Daarnaast is het wellicht niet Nokia's doelstelling om 9292 ov en Google Maps 'weg te concurreren', maar eerder een aanvulling te geven aan hun inmiddels ruime Nokia Maps Suite?

edit: zonder een nieuwe reply aan te maken een kleine reactie.

Ik heb hieronder (aantal replies naar beneden) inhoudelijk op je post gereageerd, waarin ik het ook al vreemd vond dat je het over een uitstervend OS hebt, terwijl de post duidelijk zegt dat er een app uitkomt voor Windows Phone. Ook is bekend dat Symbian tot 2016 ondersteuning zal krijgen en nog steeds een behoorlijke userbase heeft (waar Nokia Maps deels een reden van aanschaf kan zijn).

Als je dan ook nog eens naar de post van SaiKoTiK kijkt waarin enkele verkoopgegevens van de N9 worden gegeven is het niet zo heel vreemd dat Nokia dit soort applicaties uitbrengt. In tegenstelling tot jouw negatieve ervaringen met Nokia en de apps die zij leveren, zal een welgevulde gratis navigatie suite toch een "unique selling point" kunnen zijn. De meeste apps in deze suite komen echter uit een beta stadium (hier bijvoorbeeld een beta versie van de nieuwe: map suite 2.0) naar een magere 1.0 release, het zou mij dan ook niets verbazen als binnen aanzienlijke tijd zelfs jij deze app gaat verkiezen boven 9292 ov of Google Maps ;-)

Als laatste, ik vond het gewoon erg vreemd voor iemand die zoveel kritiek uitte op bepaalde specifieke onderdelen dat je dan een, in mijn optiek, elementaire fout maakt, nofi.

edit 2:

"En snel maar een edit? Zielig zeg. En wat is de aanvulling?"
Het lijkt mij niet nodig een nieuwe reply te geven en daarmee een halve flame-war te starten. Zoals ik al zei: nofi :) Volgens mij gaf ik daarnaast ook netjes aan in deze post, dat het om een edit gaat waarbij ik inhaak op jouwonderstaande reactie zonder mijn post boven de edit inhoudelijk aan te passen...
"En wat is de aanvulling?"
De aanvulling kun je natuurlijk lezen, maar om het voor de laatste keer kort toe te lichten: ik ga ervan uit dat met deze app een solide basis is gelegd, waar uiteindelijk heel Nederland in kan worden opgenomen. Ik denk dat het dan ook volstaat om te concluderen dat ik potentie zie in de applicatie, en jij helaas teleurgesteld bent door het karige (alleen Amsterdam) aanbod (en wellicht Nokia als producent in zijn geheel).

[Reactie gewijzigd door rherinx op 13 februari 2012 11:56]

Snap je redenering niet echt goed. Is toch juist goed voor de mensen die nu nog een Belle toestel hebben? Leuk dat hun platform nog ondersteund is.
Daarbij, Nokia brengt het ook uit voor WindowsPhone. Het helpt wel dat Nokia eigenaar is van Navteq. En ik vermoed dat de samenwerking met Microsoft hier ook wel meer bij zal opleveren.
Waarom verschiet ik niet dat jij weer negatief reageert op een post over Nokia... Ze hebben nochtans net Belle uitgebracht. En gaan nog Belle toestellen op de markt brengen.

Lees anders ook eens het volgende:
http://www.itwriting.com/...ome-to-windows-phone.html

Of deze:
http://webcache.googleuse...=clnk&gl=be&client=safari
Ik gebruikte een soortgelijke App jaren geleden (Metro op mijn N80) toen ik in London was.

Heel handig en een echte aanrader...
Voor Android is er Öffi mochten mensen dat nog niet weten ;)

Vooral ook erg handig wanneer je de grens over gaat met het OV

[Reactie gewijzigd door VHware op 13 februari 2012 10:55]

Voor Android is er Öffi mochten mensen dat nog niet weten ;)

Vooral ook erg handig wanneer je de grens over gaat met het OV
Ook Metro is bezig met een Android versie. Momenteel 0.3.0
http://metromobile.blogspot.com/search/label/android

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 13 februari 2012 12:42]

Het probleem met deze app lijkt me de data die aangeleverd wordt. Trein-en businformatie is vanuit de vervoersorganisaties zelf al niet helemaal betrouwbaar (verkeerde tijden, verkeerde haltes, etc.). Ook bij het doorgeven van vertragingen zet ik mijn vraagtekens want tijdens de sneeuw van anderhalve week geleden bleek bijvoorbeeld de NS site de vertragingen niet (goed) weer te geven.
Prima initiatief voor de S^3 gebruikers. De S60v3/5 gebruikers kunnen natuurlijk gewoon nog steeds "Metro" gebruiken voor een aantal steden in Nederland en veel steden in het buitenland.Reisplanner xtra bestaat natuurlijk ook nog steeds voor S60v5