Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

HTC heeft bekendgemaakt dat het de aanstaande Ice Cream Sandwich-update voor zijn Android-telefoons eind maart uitbrengt. De fabrikant had nog niet eerder een termijn genoemd. Daarnaast krijgen meer toestellen een update dan verwacht.

Op zijn Facebook-pagina laat HTC weten de Sensation-serie en Evo 3D eind maart van de beloofde ICS-update te willen voorzien. De fabrikant had eerder al aangegeven de update 'binnenkort' te willen uitbrengen. Gebruikers van de Sensation XL en Evo 3D zullen iets langer moeten wachten: de software komt als eerste uit voor de Sensation en Sensation XE.

Daarnaast maakte HTC bekend dat het de software-update voor meer apparaten dan eerder aangekondigd gaat uitbrengen. Van de toestellen die in Nederland worden verkocht, gaat het om de Incredible S, Desire S en Desire HD. De update voor deze Android-smartphones zal later in het jaar volgen, waarbij door de fabrikant nog geen termijn werd genoemd.

Het is nog onduidelijk of de toestellen met de update naar ICS ook meteen worden voorzien van Sense 4.0. Deze nieuwe versie van HTC's Android-skin beschikt naar verluidt onder andere over 50GB Dropbox-opslag. Daarnaast is onder andere de e-mailapp vernieuwd en is de camera-functionaliteit uitgebreid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

off-topic:

@arnoudwokke: Ik win (nu denitief :p )

kramerty88 in 'nieuws: Fabrikanten geven recente smartphones updates naar Android 4.0'

OT:
Verder wel mooi dat HTC de updates versnel uitrold, al zal het veel te maken hebben met tegenvallende kwartaalcijfers van q$.
Maar het is natuurlijk maar de vraag of je een toestel van >1 jaar oud (desire hd) nog steeds kan verkopen, zelfs met een update. Uiteindelijk is de hardware gewoon verouderd. HTC lijkt in tegenstelling tot een aantal andere fabrikanten toch wel stelselmatig netjes updates te blijven geven, zelfs als het niet direct invloed zal hebben op de verkoopcijfers.
Hieronder de volledige lijst HTC toestellen die in aanmerking komen voor Ice Cream Sandwich:

HTC Sensation (XL,XE,Orgineel)
HTC EVO 3D
HTC Incredible S
HTC Desire HD
HTC Flyer
HTC Rhyme
HTC Desire S
HTC Salsa
HTC Desire Z
HTC Google Nexus One

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 9 februari 2012 21:22]

Hoe kom je aan die lijst en als de Nexus One er op staat waarom de Desire dan niet?

Als er voor toestellen die erg lijken op de Desire een ICS versie uitkomt, kan dit dan ook gemakkelijker worden geport naar de Desire?

Ik weet dat er nu al een paar ICS roms zijn. Maar ik wil graag sense elementen in een ICS rom geïmplementeerd zien.
HTC heeft wat betreft ROM ontwikkeling niets met de Nexus One te maken. Kan dus Google's keuze zijn.
Heb je een bron voor de desire z?
Deze dan:

http://www.gsmarena.com/h...am_sandwich-news-3355.php

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 9 februari 2012 20:18]

in het nieuwsitem staat een facebook link wat datum heeft van vandaag
en jij haalt je info doodleuk van een bericht uit 2011
:/
Desire Z is niets over gezegd.

https://www.facebook.com/...pgrades/10150762287733084

De devices:
HTC Sensation
HTC Sensation 4G
HTC Sensation XE
HTC Sensation XL
HTC Rezound
HTC Vivid
HTC Amaze 4G
HTC EVO 3D
HTC EVO Design 4G
HTC Incredible S
HTC Desire S
HTC Desire HD.
Zou raar zijn als de Desire Z ICS niet krijgt maar de HD wel, die twee zijn qua hardware namelijk gelijk aan elkaar. Het enige verschil is dat de Z op 800MHz draait en de HD op 1GHz, verder zijn ze identiek aan elkaar qua hardware :\
Volgens mij heb je je ergens vergist in de specs.
De HD gebruikt een andere SoC, al is het wel familie van elkaar, dan de Z. En de HD heeft 768MB RAM terwijl de Z het met 512MB moet doen.

Wel kan ICS prima op de Z draaien, dat heb ik namelijk al wel eens gedaan.
Maar in combinatie met een Sense laag wordt het denk ik teveel van het goede.
Stock ICS is gelukkig al prachtig en draait prima.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 10 februari 2012 00:25]

Dan zal ik mij binnenkort eens wagen aan het installeren van een custom ROM ^^ Sense gebruik ik overigens niet, ik ben véél te verwend door Launcher PRO :P
Had gehoopt dat hiervoor sneller een ICS zou uitkomen. Tegen de tijd dat ie uitgerold wordt, mag ik m'n abo verlengen, en dus een nieuw toestel uitzoeken. Beetje jammer van HTC. Hopelijk brengt de Droid4 wat moois met zich mee...
Mocht htc 't zelf niet uitbrengen dan denk ik niet dat het lang duurt voordat er op XDA een stabiele versie van ICS staat voor de HTC DZ
Wat is je bron voor de Desire Z? Op de FB-pagina van HTC staat die er niet bij.
Yes !

Mijn Desire Z komt dus ook voor ICS in aanmerking
schrap die nexus one maar
Correctie, de nexus one is wel van HTC. De nexus s en de galaxy nexus zijn van samsungs fabricage.
Ik herinner me in elk geval nog een aantal artikelen (onder meer op ZDNet) begin december, waarin op basis van aardige aannames werd verteld dat heel veel handsets geen ICS zouden krijgen. Inmiddels is duidelijk dat dergelijke artikelen onder het kopje stemmingmakerij geplaatst kunnen worden.

HTC houdt zich in elk geval keurig aan de gemaakte afspraken en update alle toestellen van minder dan 1.5 jaar oud. Ik kan niet wachten om mijn Desire HD van ICS te voorzien. Tot dusver ben ik telkens meer dan tevreden met de updates en hun regelmaat. Mijn HD blijft in elk geval mooi bij de tijd...
Hoe zit het nou eigenlijk met de branded toestellen? Mijn Sensation is in zoverre branded dat bij het opstarten een T-mobile logo verschijnt, in de rest van het toestel vind je op die speciale market na geen logo's oid. Ben ik nou afhankelijk van T-mobile of krijg ik deze update ook?
Je bent afhankelijk van t-mobile. Is eigenlijk het grote nadeel aan Android, bij WM en iOS is dit niet mogelijk.

Dus het is te hopen dat t-mobile een beetje opschiet voor je.
bij wm (windows mobile 6/6,5) moest je zeker langer wachten voor branded updates. wp7 (windows phone) heb ik geen ervaring mee
MS behandelt WP7 net als iOS, T-mobile heeft er dus niets mee te maken of je wel of geen updates krijgt voor je toestel, ook HTC niet, alleen Microsoft. Alleen Android doet nog precies het zelfde als WM6.5. Overigens zijn de gelijkenissen in de techniek (niet code, maar manier waarop het apparaat werkt) tussen WM6.5 en Android verbazingwekkend groot.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 9 februari 2012 23:05]

Dat is niet waar. Providers en fabrikanten zijn beide betrokken bij updates. Zie ook dit artikel: http://www.flesheatingzip...-notes-for-windows-phone/

Hierin heeft MS het document met de updates voor WP weggehaald omdat hier duidelijk te zien was welke providers het wel en niet goed deden.
Als HTC maar niet weer de fout maakt om te vroeg een datum te noemen die ze vervolgens niet waar kunnen maken. Dat frustreert alleen maar.

De overgangseffecten van Sense 4.0 zien er wel mooi uit. Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=fUtapKD29ds
Hebben ze in Sense 4 eindelijk die rare boog onderin vervangen door een rechte balk? Hopelijk wel want Sense vind ik op zich een goede launcher maar ik heb een sterke voorkeur voor recht-toe-recht-aan layouts met strakke kleuren. Ik gebruik daarom ook al sinds het begin Launcherpro. Ik heb overigens geen HTC-telefoon.
Op de Wildfire S, Desire S en Incredible S kun je naar ik gezien heb al een hele tijd een andere layout selecteren waarbij alles rechtlijnig is ipv een boog, net zoals in de video. Dat is dus helemaal niet nieuw.

Volgens mij is dat op alle Sense 3+ toestellen zo.
De vorm vind ik nog niet eens zo boeiend.
Veel belangrijker nog: Je kunt dan éindelijk zelf de knoppen op je balkje instellen! _/-\o_
De rechte balk heb je ook al bij Sense 3.5/3.6, op de custom ICS ROM die ik heb althans.

[Reactie gewijzigd door Donny op 10 februari 2012 09:20]

Persoonlijk vind ik Sense sinds 3.0 vreselijk overdone. De originele Sense op de Desire (edit: ik weet wel dat het op de Desire niet versie 1.0 was ofzo, maar gewoon als voorbeeld) was geweldig, intuitief, snel en gebruiksvriendelijk ECHT een USP. Tegenwoordig is het grafisch vreselijk zwaar, niet zo gebruiksvriendelijk meer (te veel te customizen, je weet niet waar je het zoeken moet), en gewoon traag.
De Sensation had een toptoestel moeten zijn, maar ik werd er gek van, het is bij lange na niet zo snappy als een S2 is, DE concurrent. Nou ja, genoeg, ik was een groot fan van HTC en vooral van Sense, maar het is inmiddels gewoon too much.

[Reactie gewijzigd door jorrit91 op 9 februari 2012 20:59]

Ik vond 3.0 ook maar traag en overdreven, maar 3.6 op mijn geroote HTC Sensation is echt een verademing :) Zo smooth, zo veel fps. Het toestel is met 3.6 echt wat ik hoopte dat het zou zijn toen ik hem kocht.

Had natuurlijk al zo moeten zijn van release, maar beter laat dan nooit, toch?
Pff, frustreren doet het mij al! De verhalen van HTC waren in november al dat de uitrol in Q1 kwam voor de Sensation-lijn. Beetje jammer dat dit weer helemaal aan het éinde van Q1 moet zijn en dat mijn EVO 3D dit dus duidelijk niet eens gaat redden |:( Beetje tempo mensen van HTC... hup hup!
Samsung doet precies hetzelfde. Omdat ze dat eerder ook al deden met een 2.2 update voor mijn oude telefoon, ben ik deze keer maar gelijk uitgegaan van eind maart. Alles wat het eerder komt is meegenomen; intussen draai ik wel een gelekte beta of CM9, want ICS draait al best goed op de SGS2. Ik verwacht dat dat voor een heleboel HTC toestellen niet anders is, ook niet die pas later in het jaar een update krijgen.
Klinkt als een interessante update... nu heb ik helaas nog een gewone desire tref ik weer niet dan.

Maar was android 4.0 niet te zwaar voor mobieltjes want deze was eigenlijk toch bedoeld voor tablets ?
Android 4.0 is de software-versie om tablets en phones weer samen te brengen. Nu heb je een gescheiden versie voor tablets (Android 3.0/3.2) en phones (<2.3)
Dat was 3.0. Android 4.0 draait goed op de Desire Z bijvoorbeeld. Heb al een tijdje een custom rom draaien. Grootste probleem is daar nog de driver voor de camera.
Kan niet wachten tot de update om mijn foon staat.
Wordt namelijk gek van die screenshot functie die ongenodigt foto's maakt als ik mijn home knop indruk zonder de power knop aan te raken.
Inderdaad, een zeer vervelende bug. Ook is een mooi Dropbox account altijd welkom, maar is dit ook voor de telefoons die geupdate worden naar sense 4.0? ik dacht alleen op de aankomende nieuwe telefoons?
Geweldig weer.. de Desire Z gebruikers gewoon naaien. Paar van deze toestellen draaien op bijna dezelfde hardware, maar de Z is er dan weer niet bij :(
De Desire Z heeft een 800mhz processor en is al best wel oud hoor. De gewone Desire heeft een 1ghz processor en de S serie een veel nieuwe model processor zelfs nog. Da's toch totaal andere hardware dan de andere toestellen die een ICS update krijgen. De processor is ook nog eens van een ander type en heeft ook een veel zwakkere grafische chip.

De toestellen die wel een update krijgen zijn per stuk minimaal 2x zo snel als de desire Z. En ook nog eens minimaal een jaar jonger.
Het is hardwaretechnisch prima mogelijk om ICS op de Desire Z te draaien, de normale ICS that is. Maar nadat HTC er mee aan de slag is gegaan is het minimaal 2x zo groot en zwaar geworden en dan wordt het een probleem.

De Z draait dan wel op 800 mhz, maar das gewoon een underclock, dat kan makkelijk naar 1 ghz, ook de grafische chip zou best voldoen als ze niet zulke enorm zware grafische effecten gebruiken. Die zijn naar mijn mening zwaar over de top en voegen echt te weinig toe. Op XDA hebben ze het al heel behoorlijk draaien, moet je nagaan wat je kan doen als je als fabrikant wel de goede drivers hebt.

Kijk naar Sony, die geeft updates aan toestellen die vrijwel dezelfde hardware hebben. Het kan dus wel en ik snap best dat Sense voor HTC belangrijk is om zich te differentiëren, maar als dat natuurlijk ten koste gaat van updates, kan je dat best een klanten kosten. Bijvoorbeeld bij de Desire, eerst zeggen dat er een update komt en vervolgens dit intrekken. Daarna een brakke update uitgeven die je alleen via je PC kan downloaden. Nou dan kan je net zo goed rooten en een rom van XDA af halen, krijg je er nog apps2d bij ook.

[Reactie gewijzigd door wph op 9 februari 2012 21:42]

minimaal 2x zo groot en zwaar geworden en dan wordt het een probleem.
Moet ook wel 2x zo zwaar want die stock Android is net als Windows XP vs. Windows 7 qua interface/uiterlijk. Vind eigenlijk, hoe lullig het ook klinkt, dat ze voor een update de Desire Z links moeten laten liggen. De minderheid die het dan toch wilt moet een custom ROM nemen met Stock Android, of met HTC Sense. Bij die laatste krijg je er een zandloper bij en een stressbal (back to Windows Mobile tijdperk).
Zo erg is het verschil helemaal niet hoor.
De chip in de Desire HD, de Desire S en de Incredeble S beschitk over precies dezelfde GPU.
Zoveel wijkt de processor er in zijn geheel er ook niet vanaf, opslag geheugen is ook allemaal bijna hetzelfde.
Enige wat een probleem zou kunnen worden is het werkgeheugen.
Als je op de Facebook pagina van htc kijkt, dan lees je dat ze ook schrijven dat ze nog verdere aankondigingen gaan doen.. Ik snap je negatieve toon niet zo goed.
Met de teruggelopen verkopen kan dit leuk zijn voor HTC om alsnog wat oudere telefoons kwijt te raken

Een telefoon (Desire S) met Android 4 is vrij aantrekkelijk voor 280 euro.

[Reactie gewijzigd door phex op 9 februari 2012 20:11]

en al helemaal aantrekkelijk als ie met een qHD scherm, 1GB ram en dualcore soc komt ;) (evo 3d)
3d kan je ook gewoon afzetten.
http://geizhals.de/eu/634721
pricewatch: HTC Evo 3D Zwart
Volgens deze bron zal de ICS update voor de Desire S, Desire HD en de Incredible S in april uitgerold worden. Dit bericht was een paar dagen voor HTC het officieel bekend had gemaakt dat ze dit zouden doen, gepost, dus ik vermoed dat de bron een insider was geweest. Waarschijnlijk wordt het dus april.

@Yorin: HTC heeft geen maand genoemd voor de Desire-reeks en de Incredible S.

[Reactie gewijzigd door X_lawl_X op 9 februari 2012 20:40]

Volgens HTC zelf wordt het eind maart. Wie zou ik eerder geloven? HTC of 'een' bron?
Het gaat hier om de Desire en incredible lijn, in het artikel staat dat daar nog geen datum voor bekend was in tegenstelling tot de sensation lijn. In dit geval dus hopen dat de bron het goed heeft.