Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Tijdens de CES in Las Vegas heeft Samsung wifi-camera's getoond die primair bedoeld zijn als bewakingsapparatuur voor consumenten. Een van de camera's is vooral geschikt als baby-monitor met tweewegcommunicatie.

De Wi-Fi Baby Monitor, zoals Samsung de netwerkcamera noemt, geeft ouders dankzij de ingebouwde camera beelden van hun nageslacht. Ook een audio-feed wordt via de draadloze netwerkverbinding doorgegeven, maar de camera biedt bovendien de optie om op afstand met de baby te communiceren. Dankzij een speaker kan geluid naar de babykamer worden gestuurd. De camera neemt 640x480 pixels met 30fps op en codeert de video in de h264-codec. Apps voor mobiele iOS- en Android-apparaten worden geleverd door Samsung, net als een privé-YouTube-kanaal.

De camera, waarvan ook een iets meer op bewaking gerichte versie met een strenger uiterlijk zal verschijnen, is vormgegeven als een puck. De cameramodule kan dankzij een scharniertje worden gericht en een adapter voedt het geheel. Na een eenvoudige wpa-set-up kan de camera via Samsungs speciaal daartoe ingerichte website worden benaderd. Wanneer de camera als beveilgingsmiddel wordt gebruikt met behulp van bewegings- of geluidsdetectie, wordt de eigenaar van de camera met push-berichten van activiteit op de hoogte gebracht. De webcam is vanaf maart voor 149 dollar verkrijgbaar.

Samsung Wi-Fi Baby MonitorSamsung Wi-Fi Baby MonitorSamsung Wi-Fi Baby Monitor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Vooral de optie om push berichten te ontvangen vin dik een mooie. Ik weet niet of dat al eerder mogelijk was met andere beveiligings camera's?

Ben alleen benieuwd of die website via samsung zelf moet gaan of dat je die lokaal kan hosten. Ik heb mijn beveiligingscamera liever niet op iemand anders website staan. Hoe afgeschermd die omgeving ook is.
Op het werk hier hebben we ook beveiligingscamera met zo'n optie, deze hangen er nu al zo'n +- 1 jaar.
Ja, maar welke encryptie hier voor wordt gebruikt willen ze niet zeggen.. als je deze shit straks met een simpele packetsniffer kan bekijken hebben consumenten alsnog een enorm probleem.
er is natuurlijk een verschil tussen de bedrijfs- en prive-omgeving qua kosten van de camera's.
Vooral de optie om push berichten te ontvangen vin dik een mooie. Ik weet niet of dat al eerder mogelijk was met andere beveiligings camera's?
Natuurlijk was dat mogelijk :P Het probleem is alleen altijd al geweest dat de consumenten zelf vaak iets moesten frummelen terwijl je dr nu een mobiele app voor hebt. Ik snap alleen niet waarom je dit soort zaken gepushed zou willen hebben, al de camera's kunnen al eeuwen notificaties geven via bijv mail (of als je het inricht, SMS). terwijl je nu je batterij leeg gaat pushen (al is het mij allang opgevallen dat vooral iOS erg push geil is...)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 januari 2012 09:47]

pushberichtje bij motion detection bv? Dat is toch meestal de reden voor zulke camera's: beveiliging
Er zijn wel meer camera's die dat bieden.

En als je meerdere camera's in huis hebt, dan biedt software zoals "surveillance station" van Synology NAS apparaten ook tal van opties.
Vooral de optie om push berichten te ontvangen vin dik een mooie. Ik weet niet of dat al eerder mogelijk was met andere beveiligings camera's?
Volgens mij voor consumenten niet direct met eigen app die push notifications kan ontvangen.

Ik heb hier zo'n $50 Tenvis ding van eBay met WPA2 en Foscam API, die heeft ook bewegingsdetectie, ftp/email/http push, infrarood, mic, speaker, pan, tilt, 640x480 30 fps, mjpeg, en er zijn iOS apps voor. Je kan als email je normale mail en Boxcar notify mail instellen, dan heb je ook push notifications. Maar ja dat is voor de gemiddelde consument al teveel gedoe.
Ik heb toevallig net zelf een besteld maar dan wel een die je op afstand kan bewegen en infrarood verlichting de Foscam FI8918W voor 70 euro.
Dan is deze wel heel duur voor wat ie kan.
Maar die doet maar 640x480 met 15 fps deze Samsung schijnbaar 30 fps.
Edit: Hier een demo: http://menzi-cctv.dyndns.org:911/ pass:demo ww:demo.
Voor dat geld of minder heb je ook een Dericam M801W met 3 x zoom erbij en ir-cut filter.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 januari 2012 09:13]

Tsja, van die Foscam ben ik niet kapot, zeker als je sample video's op youtube bekijkt. Hij heeft inderdaad IR< maar wel heel cheap uitgevoerd.

Ook met IR heeft ie behoorlijk lange sluitertijden voor ieder frame, plus dat objecten (personen) die dichtbij komen al zo erg overbelicht worden door de LEDs dat het voor herkenning totally useless is.....

Dan liever een iets duurdere camera met betere IR-belichting en dan maar niet op afstand bestuurbaar.....

Wat dat betreft ben ik ook zeer sceptisch over deze samsung.....
Ah die heeft me vader ook, minder leuk is dat ie na veel bewegingen steeds losser en slapper wordt. En steeds meer lawaai gaat maken omdat het mechanisme lam aan het worden is.

Maar dat komt bij me vader vooral omdat ie zo vaak uitvalt (z\owel op wifi als via vast netwerk) en elke keer als die opstart ongeveer alle uithoeken opzoekt (standaard opstart procedure) en ze motortje dus buitenspoorig veel gebruikt. Dus het ene mankement komt door een andere ;)

Wel leuk maar het beeld is belabberd maar voor die prijs nog wel oke!

Wel leujk om je nichtje van 6 maanden in de gaten te houden als je zelf achter de TV/pc zit :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 januari 2012 09:36]

en elke keer als die opstart ongeveer alle uithoeken opzoekt (standaard opstart procedure)
Dat kan je oplossen met /set_misc.cgi?ptz_center_onstart=0 zit ook ergens in de web gui
Is dat wel wel verstandig zo'n speaker? Ik kan begrijpen dat de ouders te veel de neiging krijgt om het kindje op afstand te "sussen" Maar als nadeel zie ik al snel dat het kindje een lack aan fysiek contact krijgt en daardoor psychologische problemen kan krijgen?
Zo'n speaker on a babyfoon zal vast niet nieuw zijn, ik zet alleen me gedachten erover hier neer.

Ik vindt de specs van de camera wel een beetje low. De features zijn goed, maar een webcam van onder de 100 euro is kwa pixels etc. toch wel wat beter. Ik heb het alleen over de camera.
Veel moderne Babyfoons hebben het ook al en voornamelijk vaders die rondkijken naar babyfoons ed nemen het wel mee op de featurelijst.

In de praktijk kan je het idd beter niet gebruiken, want als de baby zijn papa of mama wel hoort maar niet ziet of ruikt, raakt hij over het algemeen alleen maar meer overstuur. Niemand die ik ken gebruikt de functie echt voor de baby.

Echter soms kan het wel erg handig zijn als een soort interne intercom tussen de ouders. Hoef je niet zo te schreeuwen door het huis, (wat ook niet altijd handig is met baby's in huis) Ook kun je als ouders niet altijd makkelijk overal weglopen. Een huistelefoon kan ook werken, maar zo'n intercom is soms net wat toegankelijker nog.

Echt kleine baby's hechten trouwens ook veel aan geur en aanraking en ook wel stem, maar dan niet vervormd uit een klein speakertje. Met name de combinatie van alles die ze zo gewend zijn van je aanwezigheid missen ze via zo'n intercom.
Echter soms kan het wel erg handig zijn als een soort interne intercom tussen de ouders. Hoef je niet zo te schreeuwen door het huis, (wat ook niet altijd handig is met baby's in huis) Ook kun je als ouders niet altijd makkelijk overal weglopen. Een huistelefoon kan ook werken, maar zo'n intercom is soms net wat toegankelijker nog.
Inderdaad, zo gebruiken wij hem ook.
Hoeft mijn vriendin niet onder aan de trap gaan staan schreeuwen als ik niet weet welk kledingstuk ze bedoeld met "Dat leuke shirtje, met die roze streepjes, dat ik vorige week gekocht heb". :P
Een webcam is dan ook over het algemeen een bedraad verhaal met een USB kabel en maar zeer zelden een wifi optie. Ook is het dan niet mogelijk een push optie te gebruiken tenzij je op de PC de beelden encodeerd een detectie programma draait om de bewegingen te registreren en natuurlijk contact op te nemen met jouw telefoon etc om je te laten weten dat er wat gebeurt... Ook mis je dan de android/ios aps en integratie.

Wat ik vreemd vind is dat men er niet een paar infrarood leds bij heeft gestoken zodat je ook in het donker goed kunt zine wat er gebeurt... Daar naast is een lichtje op de camera module ook niet echt handig omdat je dan natuurlijk als insluiper wel heel erg makkelijk kunt zien waar het ding hangt.
Daar naast zou ik toch ook graag een optie gezien hebben om een ethernet aansluiting te gebruiken als backup voor de wifi... als ik als inbreker langs loop zie dat de wifi verbinding op dat moment dood is (makkelijk te zien iedere moderne telefoon kan je dat vertellen) dan weet ik dat ik 100% veilig nar binnen kan wandelen en me geen zorgen hoef te maken over mogelijke schendingen van mijn privacy door de eigenaar van deze camera.

Daar naast is er natuurlijk een heel erg groot probleem zeker in Nederland, zelfs als je beelden hebt waar op duidelijk te zien is dat iemand in jouw huis inbreekt als je de beelden wilt gebruiken om deze mensen op te pakken dan mag dat niet privacy en zo... toch vreemd de persoon op de beelden dringt jouw prive vertrek binnen zonder toestemming neemt jouw prive eigendom weg maar toch beschermt de Nederlandse wet de privacy van deze persoon op een manier die het bijna onmogelijk maakt deze persoon op gepakt te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat deze wetgeving uiteindelijk zal veranderen zodra het boeven gilde besluit eens te kijken welke politici in Nederland leuke dingetjes in huis hebben gehaald over de feest dagen maar goed tot die tijd zullen we helaas heel erg weinig hebben aan dit soort apparaten. :-(
Je mag de beelden niet openbaar publiceren. Je mag ze wel gebruiken om aan de politie te geven zodat die een betere beschrijving hebben.

Overigens houdt niemand je tegen om de beelden te publiceren. De persoon erop kan alleen in opstand komen en aangifte doen (wat in geval van diefstal niet zo snel zal gebeuren gok ik).
Dit is niet iets nieuws onder de zon.

Axis verkoopt al jaren dit soort producten.
Wel duurder, dat dan wel. Maar ook met hogere resolutie, en mogelijkheid tot locale opnamen via SD kaart.
Klopt, behalve dat Axis gericht is op de professionele markt, en hun producten wel een stukje duurder zijn dan dit.
Als vader stel ik me vragen waarom je wifi wil marketen voor een baby. Hetzelfde met een babyfoon. Ik ben blij dat ik het ding niet nodig gehad heb. Ze zouden beter zo een toestellen uitbrengen over het stroomnet zonder wifi.

Tussen haakjes, het is niet omdat je 5 wifi antennes in de buurt ziet dat je er ook nog eens eentje boven het bed van je spruit moet gaan hangen.
Tsja... en toch gebruiken ook al hele volksstammen babyfoons met DECT. Daar kan je je precies hetzelfde bij afvragen.

Helaas zal de schadelijkheid, of onschadelijkheid, wel nooit geheel onomstotelijk en onafhankelijk bewezen gaan worden.
Is bekend of deze ook een infrarood camera heeft? Anders heb je er niet zoveel aan.
Verder lijkt het ontwerp niet zo handig omdat de camera altijd naar boven gericht is, maar wellicht ligt dit aan de foto. Vaak wil je zo'n camera ergens hoop op zetten zodat deze naar beneden gericht staat.
[edit] Ik zie nu bij die derde foto dat dat wel kan, en dat de hoek best groot is. Over nagedacht dus :)

Een paar weken geleden eenzelfde camera van DLink gekocht en de beeldkwaliteit valt me mee. Geluid is echter bar slecht.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 9 januari 2012 09:07]

Ziet eruit als leuk 'speelgoed', maar bij mij zijn er toch nog wel wat vraagtekens.

Even voorop gesteld: Voor IP-camera's is 640x480 nog steeds zeeeer marktconform. Snap dan ook niet dat Psychnosiz e.d. daar zo verbaast over zijn. Vraag me niet waarom, maar ondanks dat webcams al 720p en 1080p aan kunnen liggen de zaken blijkbaar ineens anders als het autonoom moet werken 8)7

Dan nu m'n vraagtekens. Ik heb zo'n goedkope Sitecom-netwerkcamera hier staan. Los van het feit dat het aardig speelgoed is (en werkt met m'n Synology surveilance software) is het echt prut van de eerste orde:

* Niet genoeg groothoek
* Het beeld is al niet meer om aan te zien vanaf het moment dat het schemert. Wil je er een lichtje bij aan doen, dan moet je zorgen voor een flinke bak met LUX, maar vooral zonder dat je een punt-lichtbron creeert want anders stelt het ding zich helemaal daar op in.

Ben dus heel benieuwd hoe Samsung dit doet zonder IR-leds.

Voor slechts een paar tientjes meer heb je namelijk al zeer leuke camera's van Y-cam (bv. de knight, of de white s) waar zeer goede samples van te zien zijn op Youtube, MET infrarood modus.
Voor IP-camera's is 640x480 nog steeds zeeeer marktconform. Snap dan ook niet dat Psychnosiz e.d. daar zo verbaast over zijn.

- Omdat de markt, snelheden en mogelijkheden ondertussen evolueren en specs doorgaan toch beter worden.
- Omdat samsung betere cams in hun repertoite heeft (smartphones oa) en men daar wel betere resoluties kan doorstreamen
- Omdat het voor beveiliging gebruikt wordt en kleine details van grote waarde kunnen zijn. Een hogere resolutie kan een wereld van verschil maken als er iets gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 9 januari 2012 13:15]

Ik vind het behoorlijk aan de prijs. Ik heb thuis nog 2 oude HTC Hero's liggen, die je met 1 appje (IP webcam) omtovert tot een wireless webcam apparaat in je huis. En daar kun je dan nog mee bellen ook!
http://i43.tinypic.com/1zclo93.jpg
Hier een afbeelding! netvoeding natuurlijk


Ik vind de specs voor de prijs ook zeker prima voor wat het is.
Voor een normale cam is het misschien magertjes maar zeker als je kijkt naar wat er nu aan babymonitors zijn en wat het kost is dit goedkoop.

Veel van de babymonitors zijn ook niet zo gebruikersvriendelijk om op te zetten.
Dat is zo dus wel weer makkelijk gemaakt met de speciale samsung site.


Het feit dat je hem neer kan zetten of op kan hangen is ook fijn.
Infrarood zit er gelukkig ook op (mis ik in het artikel)
Alles zal vallen of staan met de uiteindelijke beeldkwaliteit.

Als het vergelijkbaar is met dit ding, pricewatch: Sitecom WL-405 Wireless Internet Security Camera 150N , dat bijna 2x zo goedkoop is, dan is het echt een veel te dure gadget.

Als het ding echt ook infrarood heeft, en dat is beter geimplementeerd dan bij Foscam, dan is dit een hele mooie prijs. Ik zie echter nergens IR leds zitten?

Bij de meeste camera's zie je dan rondom de lens een hele rij leds zitten.

[Reactie gewijzigd door eymey op 9 januari 2012 10:03]

Negatieve eigenschappen:

Slechte beeldkwaliteit
Geen fimpjes bij bewegingsdetectie bij standalone gebruik

is wat ik lees bij de sitecom WL-405 terwijl bij deze nieuwe juist dit wel kan zie:
If movement or sound is spotted, the camera can be set to automatically begin recording and upload the footage to a password-protected YouTube account; meanwhile a notification is sent out to the owner. Free Android and iOS apps are available, and setup is apparently the work of seconds thanks to WPS WiFi pairing and simple account setup through Samsung’s online portal.
Wat ik verder lees als ik meer info zoek is
The design of the camera itself is pretty slick, and measures 1.25-inches thick and 3.15-inches in diameter, and also has non-visible infrared LEDs onboard for low (or no) lighting monitoring situations, like when a child is sleeping.

[Reactie gewijzigd door Katerin op 9 januari 2012 10:47]

640x480 lijkt me toch maar een lage resolutie te zijn voor een nieuwe cam.
Samsung heeft toch veel beter in huis.

edit: offtopic? wtf! |:(

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 9 januari 2012 16:41]

De meeste huishoudens hebben niet voldoende opload-snelheid om veel meer dan dat te streamen naar het internet, helemaal niet als je de verbinding ook nog voor iets anders wil gebruiken.
Waarom zou je dit willen uploaden? Dit kan je toch makkelijk op je NAS aansluiten.
Mits een beetje aangepaste software een lo res streamen en high res loggen of periodiek foto's nemen. Gezien het voor beveiliging gebruikt wordt (mogelijk zelfs kan dienen als bewijsmateriaal) kunnen kleine details van grote waarde zijn.