Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

De Samsung Galaxy Nexus, het eerste toestel met Android Ice Cream Sandwich, ligt in de winkels. Klanten in het Verenigd Koninkrijk kunnen het toestel vanaf donderdag kopen. De derde Nexus-smartphone komt ook naar Nederland.

Britse klanten kunnen het toestel los kopen bij verscheidene telefoonwinkels. Ook komt de Android-smartphone beschikbaar bij providers, maar het kan enkele dagen duren voordat de Galaxy Nexus overal op voorraad is. Het is opvallend dat de smartphone zijn debuut maakt in het Verenigd Koninkrijk; Google bracht de twee voorgaande Nexus-toestellen eerst in de Verenigde Staten uit.

De Galaxy Nexus is het derde toestel in Googles Nexus-reeks en is gefabriceerd door Samsung. De Koreaanse fabrikant brengt het toestel, in tegenstelling tot de eerdere Nexus-telefoons, ook onder eigen naam uit. De smartphone draait op Android Ice Cream Sandwich, dat versienummer 4.0 draagt. Deze release voegt de eerdere smartphoneversie Gingerbread en tabletversie Honeycomb samen. Ook heeft Google de interface onder handen genomen.

In de behuizing draait een OMAP4460-processor van Texas Instruments, die zijn werk op een kloksnelheid van 1,2GHz doet. Het scherm heeft een diagonaal van 4,65", met een resolutie van 1280x720 pixels. Foto's kunnen geschoten worden met een 5-megapixelcamera, die ook video in 1080p-resolutie kan opnemen. Er zijn 1GB ram en 16GB voor opslag ingebouwd.

De Galaxy Nexus komt ook naar Nederland, maar er is nog geen releasedatum bekend. Wel is de verwachting dat een Nederlandse release op korte termijn plaatsvindt.

Google Galaxy Nexus
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

De Note is goedkoper, heeft volgens mij betere specs en krijgt begin 2012 ook android 4.0. Is het dan niet verstandiger om die aan te schaffen?
ligt eraan of je die afmetingen in je broekzak wilt/kan hebben, zie Phone Size voor een vergelijking.

Ik zelf zou kiezen voor de GN
GN? Welke bedoel je...

Galaxy Note
of
Galaxy Nexus ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2011 17:08]

Heb zelf een HTS Desire S en vindt 3,8"groot genoeg
tsja, en dan heb je zelf zelfs nog maar 3.7"

ik heb zelf een desire HD, het is even wennen, maar daarna vind je een desire S echt een klein telefoontje, en helemaal niet meer fijn werken..
GN = Galaxy Nexus...of
GN = Galaxy Note?

:-)
Dan moet het formaat van de Note je wel aanstaan natuurlijk, check het verschil:
http://phone-size.com/?s=3%2C6
Lijkt me duidelijk, maar wanneer je al kijkt naar de Nexus moet dat geen probleem zijn lijkt me ;)

/Edit:
Nu pas op de link geklikt, toch wel belachelijk veel verschil..

[Reactie gewijzigd door PetersNL op 17 november 2011 16:51]

Het mooie aan de Nexus is, is dat hij niet overdreven breed is. Helemaal niet als ik een vergelijking maak met mijn huidige Desire HD.
Ja de HTC Desire HD heeft dan al een 4,3 inch scherm, voor mij persoonlijk al een flinke stap te ver.
Specs is niet alles, ik wil geen 5"scherm bijvoorbeeld.
Ik mis het toetsenbord.... Het scherm is wel ongeveer wat ik wil hebben, en de resolutie zeker.
Daar zit ik dus ook over te twijfelen... De in bijna alle benchmarks komt de Note er beter uit dan de Nexus.. (als je tenminste de review hier op Tweakers mag geloven)

En dat beeldscherm, zo groot, niet te versmaden... ;)
De prijs van de Nexus gaat waarschijnlijk hard dalen totdat de telefoon overal te koop is, als je tussen beide twijfelt kun je beter even wachten voordat je je keuze maakt.
Aha, de Samsung Galaxy Note is sneller (1,4 GHz), heeft een hogere resolutie (1280x800), een groter scherm (5,3 inch), een betere camera (8 MP) en krijgt binnenkort ook een upgrade naar Android Ice Cream Sandwich met versie 4.0.

Dus ik vind de Samsung Galaxy Note "De smartphone van het jaar", xD

[Reactie gewijzigd door fanSte op 17 november 2011 16:54]

Naast dat je een extra riem moet kopen omdat je broek afzakt van de Note, en dat hij niet met een hand te bedienen is tenzij je kolenschoppen hebt ipv handen, EN dat je er een stylus bij hebt (wat waarschijnlijk wil zeggen dat hij niet zo aanraakgevoelig is als je zou willen, correct me if i'm wrong) lijkt ie ook nog eens op een tablet.

Dus, mijn keuze voor smartphone zou gaan naar de Nexus, puur omdat dat nog telefoon is ipv mislukt tablet... :)
Ik ben het op persoonlijke noot met je eens dat de Galaxy Note echt bizar groot is, bijna twee keer de Nokia Communicator koelkasten. Maar het scherm is capacitief en zou dus geen problemen op moeten leveren met het bedienen met de vingers.

Ik vind overigens ook alle telefoons die 3,7 a 4 inch overschrijden, veel te groot, het is een communicatie apparaat wat je bij moet staan mocht je drang hebben om communicatie met iets of iemand te onderhouden.

Als je zo een groot scherm wilt, kun je in mijn opinie beter een PMP kopen, voor het communiceren hoef je toch niet veel van de Note te verwachten, na een uurtje video kijken is de batterij immers leeg.
Als je zo een groot scherm wilt, kun je in mijn opinie beter een PMP kopen, voor het communiceren hoef je toch niet veel van de Note te verwachten, na een uurtje video kijken is de batterij immers leeg.
Wat een bullcrap er zit een 2x zo grote accu in als de gem smartphone. Browser hield het 300 + minuten uit = 5 uur met overwegende witweergave, video moet het dus (mits het zich niet afspeeld op een witte zoutvlakte) minimaal zo lang uit houden.

http://st.gsmarena.com/pi...-battery/gsmarena_002.jpg

8:25 uur video op een freaking 5.3 inch scherm :P dat is meer dan de helft van de tijd dat je per dag wakker bent :P
Ik heb een redelijke kleine hand, maar ik kan 'm goed vasthouden en bedienen.
Wie zegt dat de Note zwaar is? Hij is wel groot, maar helemaal niet zwaar!
En omdat hij lekker dun is, past hij bij mij in elke broekzak.
De stylus is om precisie werk mee te doen (zoals tekenen bijvoorbeeld), maar zonder de stylus kun je 'm ook perfect bedienen.
Denk nu nog maar eens na over je keuze.
FF een tip: Loop maar eens in de winkel en check maar eens naar de Note, dan zul je het zien :)

[Reactie gewijzigd door fanSte op 17 november 2011 17:02]

Your wrong! (twice)

Ik heb de Note nu twee weken en ik kan je zeggen dat hij helemaal niet zo zwaar is dan je denkt. Ik weet niet of iets 'aanraakgevoeliger' kan zijn, maar ik zie wel dat alles heel snel reageert.
Verder weet ik niet wat je bedoelt met 'lijken op een tablet', want als je bedoelt dat ie plat is met een rechthoekig scherm, tsja, dan lijkt me dat de S2 ook erg op diezelfde tablet lijkt.
Stylus is voor schetsen/aantekeningen heeft niks met de aanraakgevoligheid voor de vingers te maken. Die is net zo goed/als andere Samsung toestellen, wat dus zeer goed is...

En waarom lijkt ie op een tablet, die zijn 4x zo groot? (5 inch is 4x zo klein als 10 inch)...
Mystiqu, ga eerst ff naar de MediaMarkt of zoiets en probeer hem uit voordat je hier onzin uitkraamt.

Uit alles wat je zegt komt dat naar voren. Want niks klopt wat je zegt.

Iedereen heeft allemaal vooroordelen over Samsung telefoons die totaal niet kloppen..
Zoals de batterij duur van de Note. Die gaat juist echt freaking langer mee als de gemiddelde high end smartphone!

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 november 2011 14:05]

Ik vind de Note ook wel een mooi toestel, maar je kunt toch niet ontkennen dat hij voor veel mensen gewoon veels te groot is. Dat het nog wel in je broekzak past is daar natuurlijk geen argument voor want niet iedereen wil de grootste telefoon die nog wel in de broekzak past. Ik denk zelfs dat de Galaxy Nexus voor veel mensen al te groot is.

[Reactie gewijzigd door Rubu op 17 november 2011 17:07]

Daarnaast blijft de Nexus natuurlijk een 'Nexus' en zal dus langer support krijgen van Google (en de community), bijkomend met het feit dat hij met een Vanilla Android komt, een pluspunt in mijn ogen.

Trouwens, een groter scherm, snellere processor en wat nog allemaal maakt een smartphone niet per sé goed of beter.
Note lijkt me ook wel heel interessant...maar dat ding is groot!
Da's vreemd, op the register werd just gesproken dat deze nog niet wordt uitgebracht?

http://www.reghardware.co...xus_android_4_smartphone/
Toch is hij al echt verkocht vandaag, dus denk dat dat artikel ofwel verkeerd is, of misschien op de LTE variant slaat?
Wat is er raar aan den gerucht wat botst met de werkelijkheid? Als geruchten 100% waar zouden zijn zouden het feiten heten ;) En wat heeft Vodafone te maken met bepaalde winkels die hem nu wel gewoonverkopen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2011 18:13]

Mooie telefoon met degelijke specificaties. Lijkt stiekem ook weer op de S2 met die achterkant zo. Ik hoop dat ze ICS snel naar andere telefoons porten.

Verder ziet de telefoon er ook degelijk uit.

Keep up the good work samsung!
Qua design een erg mooi toestel... Top3 mooiste toestellen: Galaxy Nexus, Lumia 800, Motorola Razr... in willekeurige volgorde. Er komt iig een hele hoop moois aan.

Wat ik mij nou afvraag, van welke materialen is de Nexus opgetrokken? Het plastic-gehalte in veel Samsung toestellen vind ik persoonlijk nogal hoog, ik hoop dat het niet vertaald is naar de Nexus toestellen. Geen directe kritiek op de kwaliteit, een Ace en de Galaxy voelen prima stevig aan, maar ik heb toch liever een wat zwaarder toestel met een mooie alu behuizing.
Huphup, nu snel ICS naar de S2 :D
De broncode staat al online, dus het is een kwestie van tijd.
Ik denk alleen dat de bekende custom-rom makers eerder zijn dan de officiële samsung update (en je bent meteen van dat kansloze Kies verlost)
Is al door samsung aangekondigd. Was ook verwacht, maar is nu officieel. Een datum kon samsung niet noenen
Zou de release in de UK te maken kunnen hebben met de rechtszaak tegen Apple?

Als de rechter in de UK de phone verbiedt kunnen ze nog wijzigingen aanbrengen zodat de US release soepel verloopt.

edit:
Ik weet niet op welke basis Apple de Nexus wil verbieden, maar aangezien Jobs "Android kapot wou maken" lijkt het mij niet ondenkbaar dat ze nog patenten hebben achtergehouden om volgende modellen te kunnen verbieden


offtopic:
Dat 720p scherm lijkt mij geweldig, plus een groter schermoppervlak zonder de phone veel groter te maken dan de S2. CPU is helaas wat minder aangezien de Tegra3 er aan komt.

[Reactie gewijzigd door phex op 17 november 2011 17:00]

Op welke basis kan apple een rechtszaak tegen de GalaxyNexus beginnen dan?
Het design heeft net als bij de Nexus S al niks meer van de iPhone en op iets anders kon zich apple tot nu toe tegen samsung niet echt beroepen.
Dat weet alleen Apple, je hebt werkelijk geen idee wat de mensen uit Cupertino gepatenteerd hebben en wat mogelijk gevolgen kan hebben voor een nieuwe Android telefoon.
Alsof ze zomaar iedereen over elk patentje aanklagen. :?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 17 november 2011 23:36]

Ze zullen wel moeten, aangezien elk patent een opstap is tot het geheel

Als ze toestaan dat één element wel "ongezien" door de beugel kan, zal een rechter dat doortrekken naar het groter geheel.
Wie denkt dat het toeval is dat het op de telefoon net 4:00 uur is ;).

Doen ze dat bij alle versies ? Want was mij nog nooi opgevallen in ieder geval.
Als je zoekt naar plaatjes van de oudere Nexus One dan vind je er opvallend veel waar de tijd op 2:03 uur staat.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 17 november 2011 17:12]

YES! Als hij in Nederland beschikbaar is ga ik hem halen. Ik twijfelde eerst tussen een Galaxy Note & een Galaxy Nexus. Maar ik denk dat de laatstgenoemde een beter scherm heeft & natuurlijk als vooraan in de rij staat als er een nieuwe Android -Versie uitkomt. :')
Heeft de Note niet een hogere resolutie en betere matrix? De Galaxy Nexus heeft een teleurstellend Pentile matrix display.
Nope iets meer pixels (100 in de hoogte) meer, en ook pentile matrix, wat trouwens niet een telleurstelling is hoor, ondanks de RGBG indeling is het scherm onwijs scherp en zeer contrast-rijk!
Ja vooraan in de rij?
Moet je de Nexus One mensen vertellen....
na 1- 1.5 jaar moet je gewoon geen updates meer verwachten :P
De nexus1 was op 5 januari uitgebracht, dat brengt het al op (praktisch) twee jaar. Daarnaast wordt (werd) de nexuslijn als ontwikkelaars toestel op de markt gebracht, en van een ontwikkelaar mag je wel verwachten dat deze bij blijft qua hardware...
dat vind ik echt totaal verkeerd berekend, het gaat niet om de lanceer datum.

Wat interesseert (en de meeste mensen weten het niet eens) de persoon de 5 maanden later de N1 heeft gekocht met een 2 jarig abo dat nu?

Ik vind dat ze 2 jaar na +/- de laatste verkoop datum moeten supporten.

Nu is een beetje de vraag wat de laatste is, want de fabrikant kan er al een tijdje mee gestopt zijn terwijl hij nog wel een tijdje leverbaar is in de winkel, daarom zou je kunnen zeggen 24 maanden na de fabrikant's productie stop. en dan zeggen tegen de mensen dat het 18 maanden is, dan heb je wat speling..
tsja, maar als de telefoon zelf de updates niet geweldig meer aankan, is het dan nog slim om die update uit te brengen? als de GPU het grafisch niet kan bijbenen, en je krijgt geen mooie beelden meer, schermovergangen haperen, ben jij dan blij met je update?

ik weet ook wel dat er over 2 maanden een update staat op XDA, maar deze hoeft niet door Google of HTC(de maker van de N1) goedgekeurd te worden. hierdoor zijn er geen verplichte functies die in de software moeten zitten, waardoor ze dus ook een uitgekleedde versie op de N1 kunnen zetten, en dan krijg je dat geklaag weer,

zo lang een telefoon het aankan vind ik dat ze de telefoons moeten blijven updaten, maar als het qua prestaties niet meer gaat, is het dan nog wel slim om updates uit te brengen?

ik heb zelf dat probleem ook. je betaald 500 euro voor een topmodel, en 4 maanden later staat er ineens een apparaat met dual-core, en krijg je te horen dat de nieuwe versie van sense niet werkt op je telefoon. dus ik mijn telefoon geroot, en hoppa, zonder ook maar een hapering, trekt hij makkelijk en mooi sense 3.0 en 3.5..