'Sony wil iptv gaan aanbieden'

Sony zou plannen hebben om zelf een tv-provider te worden. Het bedrijf wil iptv gaan aanbieden, dat onder andere via zijn PlayStation 3-console te bekijken moet zijn. Eerder gaf het bedrijf al aan plannen voor het introduceren van iptv te hebben.

Volgens The Wall Street Journal is het bedrijf in gesprek met verscheidene grote mediabedrijven voor het vergaren van de benodigde rechten. Door het aanbieden van tv-content via het internet wil Sony kabel- en satellietbedrijven omzeilen. Sony's alternatief zou goedkoper kunnen zijn dan het conventionele kabelaanbod. Naast het streamen naar zijn eigen console, moet het ook mogelijk worden om de iptv-zenders te ontvangen met hdtv's die voorzien zijn van een internetverbinding, of via blu-ray-spelers.

Eerder liet Sony-ceo Howard Stringer al weten dat zijn bedrijf plannen heeft voor een 'nieuw soort televisie'. Een volgende geavanceerde televisie-generatie moet het tij keren voor de slecht presterende tv-divisie van Sony, die jaar op jaar verlies noteert. Stringer liet toen al weten dat het nieuwe platform smartphones, tablets, pc's en tv's via online diensten kan voorzien van content.

Apple heeft waarschijnlijk vergelijkbare plannen. Met de Apple TV biedt het bedrijf al mediacontent aan, en er is waarschijnlijk ook een eigen televisie in ontwikkeling. Stringer gaf aan dat zijn tv-platform tegenwicht moeten bieden voor Apples tv-initiatieven.

Door RoD

Admin Mobile

16-11-2011 • 16:42

33 Linkedin

Reacties (33)

Wijzig sortering
Anoniem: 405938
16 november 2011 17:00
Waar ik me om zorgen maak is dat niet overal de internetsnelheid hoog is. Dat beïnvloed namelijk wel de kwaliteit en streamsnelheid van het beeld. Ik betwijfel ook de betrouwbaarheid ervan (met name uitval van internet en dergelijke). Is het even betrouwbaar als de tv verbindingen nu? De afhankelijkheid van internet word er ook alleen maar hoger hierdoor.
Gezien het tv signaal op dit moment over dezelfde lijntjes als je internet gaat lijkt me dat van wel. De afhankelijkheid van de lijn wordt ook niet meer of minder dan de huidige triple pay abbonementen.
Ik kijk al jaren IP-TV via GlashartMedia, niks mis mee. een HD stream op MP4 is iets van 5Mb/s (of iets hoger) geloof ik. Dus dit product is voor vrijwel iedereen met (vast) internet binnen bereik.
Samsung heeft al jaren iets op hun TV's net als Philips met hun NetTV.

Ik zeg glasvezel voor iedereen en de markt open gooien.
HD van 5 mb/s is HD onwaardig. Je zit je denk ik op een KPN netwerk? De KPN HD-streams van 5 mb/s zijn gladgestreken en detailloos vergeleken met de 8mbit Technicolor SD-streams op de Reggefiber netwerken.

Voor het bewijs, zie http://gathering.tweakers...message/36948518#36948518

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 120071 op 16 november 2011 21:08]

Er zijn nog heel veel huizen en providers waar dat niet zo is. Digitale tv met een ontvanger is ook niet afhankelijk van internet.
Hoeveel data zal dit kosten? Kom je dan niet in de problemen met fair use policy? HD zit er dan niet in lijkt me.

Het kan ook dat een abonnement op Sony's iptv inclusief dataverkeer is. Dat zou een oplossing zijn, maar dat lijkt me niet realistisch.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 16 november 2011 16:54]

Dit soort zaken moeten wettelijk vast gesteld worden. Normale IP TV gaat ook over jou verbinding en heeft geen invloed op je fair use polity (en heeft ook HD). Dat zou hier hetzelfde moeten zijn

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 16:56]

Dat zal Sony dan met de netwerken moeten regelen.
Daar twijfel ik een beetje aan... Of onderling met de netwerken, of met de opta (heeft ook bijv het UPC netwerk open gesteld) of via wetgeving
Dat komt omdat je iptv dan een afzonderlijk extern ip krijgt dat puur daarvoor dient. Je provider weet dus dat alle data van dat ip naar hun "iptv servers" moet en ze dus geen data aanrekenen. Met Sony (en Xbox) iptv zal dit dus niet mogelik zijn, tenzij de providers in de pakketjes gaan kijken welke voor de Sony servers zijn (deep packet inspection) en daar staan ook niet veel mensen om te springen denk ik. Of de ps3 een extern ip geven vanuit de provider zoals de iptv settop box maar dat zie ik hen niet meteen doen :) deels omdat er niet enkel iptv data naar dat ip zou gaan :)
Het lijkt me geen probleem. Ik zit zelf bijvoorbeeld met een 120mbit lijn. Een gecomprimeerde FullHD stream kost me tegen de 2mbit aan bandbreedte. Daarmee gebruik ik een zestigste deel van mijn internet verbinding, als dat al niet met een fair use policy strookt, dan is er toch iets goed mis met de fair use policy.
Leuk voor je. Daar waar echter glasvezel in steden gemeengoed lijkt te worden zitten dorpen vaak nog op ADSL 1. Maximaal 8 mbit, wat in dorpen maar zelden wordt gehaald. Ik kom uit op 5-6 Mbit. Dan nog bellen over ip en het wordt nog een stukje krapper. En nee, ik woon niet in Noord oost groningen, maar in het Groene Hart. Op nog geen 4 km van Gouda.
120Mbps lijkt me Ziggo. Hebben jullie geen Ziggo/UPC dan?
Bij ons (Zuid-Limburg) hetzelfde probleem. Ik zit zelfs maar 400m van een centrale. Natuurlijk zou je kunnen overstappen. Maar ik ben heel tevreden met de dienstverlening van mijn provider. En het is natuurlijk wel een beetje vreemd om bij mijn provider weg te gaan omdat de KPN de centrale niet upgrade.
2Mbit, dacht het niet, dat is gewoon SD. Zal me niks verbazen dat Ziggo dat als HD signaal verkoopt ;-)

Ontopic:
Goede move van Sony! Ik zie wel potentie voor de nieuwe PS4 icm IP TV!
En als je dan bedankt dat Sony Pictures ook nog eens de rechten voor heel heel veel films heeft, dan zouden ze goedkoper content kunnen leveren!
Kom maar met deze ontwikkeling. Mooie concurrentie voor de KPN.
Let op mijn woorden; komen ze weer met een of ander verplicht reclameblok vlak voor het kijken om vervolgens de stream aan te bieden in een of ander zelf ontwikkeld formaat waar verder alle andere tv's niet mee overweg kunnen.

Zo gaat dat altijd bij Sony.

(minidisc anyone? UMD anyone?)
Let op mijn woorden; komen ze weer met een of ander verplicht reclameblok vlak voor het kijken om vervolgens de stream aan te bieden in een of ander zelf ontwikkeld formaat waar verder alle andere tv's niet mee overweg kunnen.

Zo gaat dat altijd bij Sony.

(minidisc anyone? UMD anyone?)
En wat dacht je van die DRM? Daar heeft Sony ook altijd een handje van ;)
Gelukkig zitten ze niet op de Reggefiber WGDO netwerken met hun content.
Wat dacht je gewoon beveiliging van hun software?
Jullie zijn echt te erg voor woorden, als het maar gratis is he ;)
Waar hoor jij mij zeggen dat ik het over 'gratis' heb?
Het gaat mij erom dat content op elk gewenst apparaat afgespeeld kan worden, en niet alleen met de software en op de apparaten die Sony voorschrijft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 120071 op 17 november 2011 18:26]

Waarom altijd zeiken over Sony? Wees blij dat er tenminste 1 bedrijf is dat het voortouw neemt.
Nuja, voortouw. Iptv is helemaal niet nieuw en ik denk eerder dat het een antwoord is op Microsoft, dat op Xbox Live iptv ging lanceren, dat is hun grootste concurrent op de consolemarkt. Sony is in het voordeel dat ze ook tv toestellen, bluray spelers etc... maken :)
Microsoft ging dan weer Live services meer in Windows verwerken wat het misschien ook op pc mogelijk maakt.

Toekomstmuziek, maar toch een goede zet, voor de verandering komen er nog eens features bij in plaats van weg te vallen :) ik hoop wel dat het zonder een of andere proxy te moeten gebruiken ook hier beschikbaar zal zijn
Ja, voortouw heb je geen ervaringen met Sony of enige kennis op dat gebied?
Als het gaat om innovatie/ideeën of design is Sony altijd de nummer geweest.

Je ziet het Samsung/Apple al inspireren van Sony en vele meerdere bedrijven als het gaat om de design en techniek en ideeën.
Hopelijk is dit eindelijk een echte doorbraak....
De televisie techniek gaat de laatste tijd alleen nog op beeldkwaliteit voorruit... Het wordt tijd voor een nieuwe manier van kijken.

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 16 november 2011 16:51]

Interactief is ook al een vooruitgang hoor.

Maar ok, meer mogelijkheden zouden leuk zijn. Aan de andere kant, het succes van tv is volgens mij ook vooral dat het simpel maar effectief is. En als er extra mogelijkheden komen, kun je er donder op zeggen dat ze die ogenblikkelijk gaan misbruiken om je extra reclame te voeren. nee dank u. :)
Dan gaan de films en aflevering toch een stuk goedkoper moeten worden dan het huidige prijzen die ze hanteren op mubi/muvi, whatever.
Goed om af en toe eens naar iets te kijken, maar als je dat regelmatig wilt doen, dan valt het toch te duur uit.

En een wat meer films effectief aanbieden ipv ze er te zetten en het niet mogelijk maken om ze ook effectief te kunnen zien.

Een deftige selectie kunnen maken zou ook al niet slecht zijn, de nu aangeboden opties zijn ver weg van bruikbaar.
Ik hoop dat dit nu betekend dat TV via internet echt een grote vlucht gaat nemen.

Ik hoop ook dat Google en Sony er voor gaan zorgen dat je op elke computer met internet TV kan gaan kijken, al ben ik bang dat vooral Sony het gaat koppelen met eigen appaeratuur.

Immers willen die hun TV-divisie uit de slop halen...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 16 november 2011 16:54]

Heeft er nog niemand patent gelegd op iptv?
Nee, volgens mij is daar geen patent voor, en zal me niet verbazen dat Sony zal vergeten zoals altijd is geweest zodat een ander ermee vandaar kan gaan met idee van Sony .

Dat is al vaker gebeurd.
Sony, Apple, Google, Roku, Microsoft en vast nog een hoop bedrijven die ik vergeten ben.

Vrees dat IP tv zo gefragmenteerd gaat worden dat ze het allemaal net niet gaan worden :(

Maar hoop het natuurlijk wel!

[Reactie gewijzigd door Westbam op 17 november 2011 03:05]

En dan zijn Warner Bros films alleen verkrijgbaar bij Apple, Sony films uiteraard alleen bij Sony, Universal alleen bij Microsoft etc. Inderdaad ik vrees ook dat het gefragmenteerd gaat worden.
Anoniem: 418160
17 november 2011 15:22
ISP's zijn nog niet rdy voor iptv. Als alle Nederlanders die nu tegerlijekrtijd tv kijken dit gaan doen doormiddel van iptv, dan klapt de boel er wel uit. Helemaal wanneer trueHD beschikbaar wordt.
Anoniem: 290406
23 november 2011 15:04
Eigenlijk wil je als gebruiker kiezen welke Interface je hebt op je tv, gecombineerd met een design wat je aanstaat. het is een beetje jammer dat je vastzit aan een "aanbieder".

Net zo iets als simlocks op telefoons, zorgen dat je bij de provider blijft, de consument wil kiezen, helaas kan dit nog niet. kan niet wachten tot dat iemand de standaard zet met iptv, google is goed op weg... :)