Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Een Linux-ontwikkelaar heeft een opensource- colorimeter gebouwd. Het apparaatje zou niet alleen sneller zijn dan de meeste commercieel aangeboden colorimeters, maar de zogenaamde Colorhug is ook goedkoper.

Ontwikkelaar Richard Hughes heeft aangekondigd dat hij met zijn creatie ColorHug een alternatief voor de bestaande colorimeters op de markt wil brengen. De ColorHug, bestaande uit een sensor en aanvullende software, is gebouwd op basis van opensource-software en -hardware en werkt alleen voor monitoren.

Zowel het ontwerp als de software is onder de GPLv2-licentie te downloaden. Volgens Hughes, die al enige jaren werkt aan het integreren van kleurprofielen in Linux, is de ColorHug daarmee de eerste colorimeter op de markt die geheel opensource is.

Momenteel werkt de ColorHug-software uitsluitend onder Linux, al wordt bij de colorimeter een Linux Live-CD meegeleverd zodat de installatie van Linux niet vereist is. Het product zou bij het kalibreren slechts 80 seconden nodig hebben om op basis van vierhonderd samples van een lcd- of led-scherm een icc-kleurenprofiel samen te stellen, terwijl een aantal commerciële producten drie tot vijf minuten nodig heeft om een kleurenprofiel op te stellen. Bovendien zou de ColorHug aanmerkelijk goedkoper zijn; Hughes noemt een prijs van 60 pond, omgerekend circa 70 euro.

Hoewel de door de ColorHug geproduceerde icc-profielen ook in Windows en OS X bruikbaar zijn, heeft Hughski, de start-up van Hughes die de colorimeter op de markt wil brengen, nog geen drivers voor deze besturingssystemen aangekondigd. Bovendien zal de ColorHug in eerste instantie in een beperkte oplage op de markt komen, maar de eerste serie zou reeds zijn uitverkocht.

ColorHug ColorHug ColorHug

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

pricewatch: Datacolor Spyder 3 Express

Leuk initiatief maar het is nauwelijks goedkoper en het werkt op het platform waar je atm (bij gebrek aan bijv. de Adobe Suite) minder behoefte hebt aan zo'n meter. Zo'n Spyder werkt gewoon onder Windows en OS X zonder dat je eerst Linux moet booten en de profielen over moet zetten.

Op deze manier is het met name interessant voor een nichemarkt, maar veel meer dan dit zie ik er niet in, totdat de software geschikt wordt gemaakt voor de andere platformen.
Leuk verhaal maar je mist enkele zaken:

1) Dit is geen massaproduct (verklaard ook waarom er zoveel links naar wiki gepost worden waarin het begrip colorimeter uitgelegd wordt).
2) Zelfs als je windows draait kan je met de linux livecd toch nog je calibratie doen.
3) Een calibratie dient maar zelden te gebeuren, vandaar dat de bijgeleverde liveCD methode voldoet.
4) Je software blijft up to date, met je spyder mag je een nieuwe licentie kopen bij de volgende versie van je scan software. Op die manier is deze versie future proof. Het verschil in prijs is dus toch groter dan je zou denken als je hiermee rekening houdt.
5) Waarschijnlijk heeft de ontwikkelaar uit ideologie er voor gekozen eerst op het open source platform (linux) te ontwikkelen. Moet kunnen.
6) De prijs van de eerste batch ligt nu al lager dan de commerciŽle varianten... Stel dat er meerdere batchen gefabrikeerd worden, zal de prijs nog naar beneden gaan.

Kortom, het is meer dan een leuk alternatief, het is concurrentie voor de commerciŽle producten!
Een calibratie dient absoluut niet zelden te gebeuren! Een kalibratie dient voor echt kleurkritische dingen voortdurend te gebeuren. Daarom hebben de wat duurdere versies ook een speciale meter voor het omgevingslicht wat ze gebruiken om de boel weer aan te passen. Ook wordt er aangeraden om bijv. minstens 1x per maand opnieuw te kalibreren omdat backlights slijten (ze zijn niet veel anders als een gloeilamp). Door die slijtage veranderen de kleuren ook iets wat dan ook de reden is om regelmatig te kalibreren.

Een kalibratie heeft ook geen zin als je dat vanaf een Linux live cd doet voor een totaal ander systeem. Zo'n systeem heeft weer haar eigen manier van videokaart aanspreken, kleuren weergeven, etc. waardoor je toch echt veel liever in het betreffende systeem zelf aan de slag wil.

Overigens geeft Datacolor vaak genoeg software updates uit voor de Spyder software die hartstikke gratis zijn. Het enige wat ze doen is iets wat ALLE fabrikanten doen: bij grote nieuwe versies mag je een nieuwe licentie aanschaffen waarbij men vaak upgradeprijzen heeft. Datacolor biedt zelfs upgrades aan naar een hoger segment: daarmee bedoel ik dat je bijv. de Pro versie naar de Elite kunt upgraden zodat je nog meer mogelijkheden hebt in de software zelf. Kun je nog wat preciezer je kleurprofiel samenstellen (het is dus zeker niet zo dat de software alles doet, de gebruiker is ook aan zet!). Je maakt hier verder ook de meest gemaakte fout bij open source: denken dat het gratis is en ook altijd gratis zal zijn. Dat is dus pertinent onjuist. Open source betekend dat je de broncode in kan zien. Meer niet. Voor de Windows versie van Xchat zul je toch echt geld neer moeten leggen als je de binary wil hebben. Wil je geen geld neerleggen dan zul je zelf moeten gaan compileren. Zo werkt het vaker in de open source wereld. Als dat nu ook het geval is wordt dit ding ineens heel wat minder aantrekkelijk dan de concurrentie omdat het al snel als te moeilijk en teveel gedoe wordt bestempeld.

Uiteindelijk staat en valt kalibratie met correctheid. Je kalibreert immers om een correcte kleurweergave op je scherm te hebben. Als zo'n apparaatje dat snel kan is mooi maar we hebben vaak gezien dat haastige spoed weinig goeds doet voor de kwaliteit. Aangezien dit open source apparaatje nog niet goed getest is door de echte kleurprofessionals is het nog afwachten of we kunnen spreken van een prul of concurrentie voor commerciŽle producten. Zeker gezien de prijzen van de gemiddelde colorimeters (incl. software) want zo heel erg wijkt die 70 euro daar nou ook weer niet van af. Wel leuk dat we nu een open source initiatief hebben. Dan kan Linux misschien ook wat verder doorgroeien als platform voor bijv. fotobewerking en kan de industrie zelf ook wat meer bepalen wat zo'n ding moet kunnen. Maar dan kijk ik wel heel erg ver in de toekomst.
Ik mag hopen dat deze dan snel zo goed en veel kleuren kan meter dan de commerciŽle devices. Ondanks dat er natuurlijk veel winst en overige kosten bij de commerciŽle in rekening gebracht worden heb ik zo mijn twijfels dat je voor 70 euro een dingen heb van gelijke kwaliteit.

Maar misschien ook wel.. ik zou graag testen zien tussen deze en de commerciŽle. Dus, eerst zien en dan geloven.
Technisch stelt een colorimeter niet heel erg veel voor, het is vooral een kleurensensor en een klein beetje glue logic om de waardes die daaruit komen over USB naar je computer te sturen.
Overgrote deel dat je normaal betaalt zit in ontwikkeling (voor een groot deel de software), marketing en winstmarge. De calibratieapparatuur die nu op de markt is, is vooral zo duur omdat er niet heel erg veel van verkocht worden. De productiekosten zijn het in ieder geval niet.
Dat moet je dan toch eens uitleggen aan de mensen van bijvoorbeeld minolta. De kleurenmeter die wij op het werk hebben kosten duizenden euro's.
Heb je het dan over een colorimeter of over een spectrometer? En doet die alleen emissieve oppervlakken of ook reflectieve? etc. etc.

Het meten van kleur en de afwijking van een vastgestelde waarde berekenen is inderdaad vrij simpel. De IC die deze persoon gebruikt is dan ook een standaard dingetje dat je voor een paar euro op kan pikken. De kosten zitten toch vooral in de ontwikkeling van de software en behuizing.

Waar overigens nog wel wat op aan te merken valt - zo te zien heeft de sensor niet bijster veel bescherming voor strooilicht van de behuizing.

Qua snelheid duurt het bij de meeste calibratie apparatuur trouwens lang omdat dat je zeker wil weten dat 1. de kleur die getoont wordt ook stabiel is en 2. de kleur die je meet stabiel is (of in ieder geval genoeg samples hebt om zeker te zijn dat je genoeg ruis weg hebt kunnen filteren - zeker bij schermen met temporal dithering nogal belangrijjk).
Die sensor die gebruikt wordt is de TSC3200, in hoge oplages kost dat ding meer dan 40dollar wat vrij duur is.

daar zit toch het gros van de kosten dus wel in. en niet zozeer in de behuizing of de software
Mag ik vragen waar je die prijs van 40 dollar vandaan haalt?
Als ik op Mouser kijk kan je dat onderdeeltje voor 2 euro kopen
http://nl.mouser.com/Prod...ZZMvaelWNQAznkVDXmuGu5Gi9
Nee, het is de TCS3200 en kost maar $5.

Edit: bij Mouser slechts 2 euro.
Datasheet

[Reactie gewijzigd door Ploink op 14 november 2011 19:39]

De kleurenmeter die wij op het werk hebben kosten duizenden euro's.
Dat is precies ook de reden dat die zo duur zijn, net als vrijwel de meeste producten voor de professionele markt.
Het word enkel aangeschaft door bedrijven, daarmee een kleine markt dus, waar bovendien 'Corporate Support' word verwacht. Toch moet alle R&D kosten, die ver boven de materiele kosten stijgen, eruit.

Zolang Colorimeters geen 'gemeengoed' zijn bij normale consumenten (en dat zullen ze waarschijnlijk ook nooit worden) zal de prijs, van commerciŽle colorimeters veel te hoog zijn.
Ik vind dit dan ook een uitstekende ontwikkeling, als het ware, een colorimeter van- en voor de kleine man. :+
Ontwikkelingstijd en lage productie-aantallen is maar een klein deel van de kosten.
Als het gaat om professionele meetapparatuur, dan koop je dat vooral omdat je dan zeker weet dat je meting binnen bepaalde toleranties valt.
En hoe kleiner die toleranties, hoe hoger de prijs.

De fabrikant moet die toleranties dus wel kunnen garanderen en dus moet je meetapparatuur gekalibreerd worden.

Zo betaalt een klant van ons voor een kalibratie van onze eigen meetapparatuur al snel zo'n 2500 euro en dan heb je het dus strikt genomen alleen over het opnieuw bepalen van een kalibratie-tabelletje en waar nodig een beetje standaard onderhoud.
Kun je nagaan wat het kost wanneer wij onze kalibratie-middelen laten kalibreren ;)
Als het gaat om professionele meetapparatuur, dan koop je dat vooral omdat je dan zeker weet dat je meting binnen bepaalde toleranties valt.
Om die toleranties te halen moet je vaak aardig wat ontwikkeling(stijd) en R&D in steken. Dus die R&D bepaalt zeker wel een goed deel van de kosten.
Is dat geen spectrometer? Die is even wat complexer dan een simpel colorimetertje zoals dit.
Die van jullie moet vermoed ik ook scanners kunnen calibreren.
Mja ik weet het niet.
Zelf heb ik een spyder3pro aangeschaft een tijd geleden maar die heeft een aantal sensoren ipv 1.
Dit apparaatje ziet er erg eenvoudig uit vergeleken met de sensor kant van de spyder :P
En 70 euro... ik heb ~80 euro betaald inclusief de software voor de spyder. Het zal dan wel niet het beste van het beste zijn, maar vooralsnog zou de snelheid het enige voordeel zijn
Volgens mij is het ook zo dat de Spyder een aantal metingen neemt om dit vervolgens te middelen oid... Met de gnome color manager deed ik er dan ook een aantal minuten over om een profiel te maken van de aller hoogste kwaliteit :+


Maar goed, eerst maar eens gnome color manager weer aan de praat zien te krijgen met de Spyder in ubuntu 11.10 :+

Ik vraag me wel af of dat plastic er om heen de meting niet ontzettend kan beinvloeden
Je spyder3 heeft waarschijnlijk meerdere sensoren die apart r/g/b of c/m/y/k of nog wat anders meten. deze heeft gewoon een sensor die alles in 1 kan ;)


Het is jammer dat er niet benchmarks zijn hoe het presteert tegen over de commerciele producten. Nu komt er al snel een "Opensource hardware is vast en zeker slechter dan het commerciele product' terwijl het tegendeel waar zou kunnen zijn
Je spyder3 heeft waarschijnlijk meerdere sensoren die apart r/g/b of c/m/y/k of nog wat anders meten. deze heeft gewoon een sensor die alles in 1 kan
De Spyder 3 heeft 7 sensoren, elk met een eigen spectrum wat deels overlapt.
Voordeel is dat je relatief goedkoop een groot bereik kunt halen.
Nadeel is dat de variatie tussen verschillende exemplaren van de Spyder 3 nogal groot is.
Oftewel je hebt exemplaren die zich met de meetnauwkeurigheid kunnen meten met de professionele meters, maar je hebt er ook die eigenlijk als defect aangemerkt zouden moeten worden als je serieus wilt meten.
Voor diegene die niet weten wat een colorimeter precies is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colorimeter
Deze link naar wiki is dan denk ik meer van toepassing: http://en.wikipedia.org/wiki/Tristimulus_colorimeter

edit: die is snel uitverkocht :)

[Reactie gewijzigd door miser op 14 november 2011 17:16]

Ik kan met voorstellen dat ik niet de enige ben die even op moest zoeken wat een colorimeter is;

Bron Wikipedia:
Een colorimeter is een apparaat dat wordt gebruikt om de absorptie van licht van een bepaalde oplossing te meten. De lichtabsorptie is dan te meten bij verschillende golflengtes van licht (= verschillende kleuren). De meest gebruikte toepassing van de colorimeter is aan de hand van de lichtabsorptie (of bij sommige colorimeters lichttransmissie) de concentratie van een bepaalde oplossing te achterhalen. Verschillende chemische stoffen absorberen verschillende golflengtes licht. De absorptie en de concentratie staan dan ook rechtstreeks in verhouding met elkaar.
Die omschrijving is wel een beetje plastisch en gaat niet echt over de praktische toepassing van deze meters.
Een colorimeter kan de verhouding van de kleurweergave van je monitor meten.
Door dit te doen bij bepaalde bekende kleurvlakken kun je een correctie-tabel berekenen waardoor foto's correct weergegeven worden.

Wat je dus in foto-bewerking wel tegenkomt is dat de witbalans van je foto niet goed is.
Bijvoorbeeld de foto lijkt te blauw of te rood.
Dit kun je corrigeren, maar dan wil je wel dat die correctie op elke computer er even goed uit ziet en dus wil je niet voor elke foto moeten corrigeren voor jouw foute monitor.
Dus als je een algemene correctie kunt berekenen die alles wat op de monitor verschijnt correct wordt weergegeven, dan weet je zeker dat je foto's er correct uitzien op elke computer waarop een kleuren-profiel actief is.
Zo'n kleurenprofiel maak je dus met zo'n colorimeter.

Windows 7 heeft standaard al ondersteuning voor kleurenprofielen, dus als je er een hebt, gewoon profiel actief zetten en er niet meer naar omkijken. (alleen na X maanden een herkalibratie om de veroudering van je monitor te compenseren)
Als je op een flatscreen calibratie Forum vraagt of iemand je computerscherm wil calibreren dan lachen ze je uit. Pro's vinden in het algemeen computerscherm PQ rommel.

Als je ze wat vraagt over een colorimeter van 100 euro dan reageren ze waarschijnlijk geeneens 8)7
Op dergelijke "pro-fora" lachen ze je wel vaker uit om niets.
Bijvoorbeeld omdat je je CD's niet geslepen hebt om het geluid voller te laten klinken.
Of omdat je nog gewone kabels gebruikt tussen stopcontact en versterker.
Of omdat je je zelf wilt verdiepen in de materie van kalibratie en niet meteen bereid bent 100-en euro's neer te tellen voor een bezoekje van een van de pro's.

De gemiddelde reactie van de gemiddelde bezoeker van dergelijke fora moet je echt niet serieus nemen.
Pas met fatsoenlijke onderbouwing stelt een reactie wat voor, maar puur en alleen letten op de prijs slaat natuurlijk nergens op.
hahaha ff off-topic maar moest wel lachen om je voorbeeld van de CD's.. ik ken iemand (audiofiel) die zijn cd-speler aangepast heeft.. en het loopwerk op een speciale manier opgehangen heeft zodat het stabieler draaid.. hij kan het verschik "horen"! maar je krijgt niet aan zijn verstand wat een DAC doet...
Ik dacht dat de hardware ook opensource was, maar helaas, niet dus. Ik had het wel leuk gevonden om ook de hardware zelf te bouwen.
You can find all the source code (including the bootloader, firmware, client, schematic, website and PCB) in the several colorhug git repos. It's all licenced as GPLv2+ unless otherwise noted. http://www.hughski.com/downloads.html
Mooi! Had ik niet gezien. Ga ik straks de boel maar eens downloaden
Volgens mij is het ontwerp ook opensource, dus ik denk dat je het nog steeds zelf kan bouwen :)
De hardware is voor een groot deel open source, maar gebruikt wel standaard elektronische componenten (ICs) die op zich niet open source zijn. Ik veronderstel echter dat je zelf geen ICs wil fabriceren? :)
Ik werk bij een IC fabrikant, dus het zou zomaar kunnen dat we die IC al maken ;-)
Het nadeel van al deze colorimeters vind ik dat je een kleurenprofiel nodig hebt. Als ze nou gewoon aangeven wat je aan moet passen, dan pas ik dat in de OSD van m'n monitor aan. Andere oplossingen werken slecht en in ieder geval niet in games.

Kortom; hopelijk laat deze colorimeter het toe om het beeldscherm zelf aan te passen.
Totdat games kleurenprofielen ondersteunen is er geen goede oplossing. De profielen kun je niet emuleren door "even" wat settings in je monitor aan te passen. Ze bevatten gedetailleerde informatie over de kleurenweergave van je scherm en die weergave wijzigt ook door de tijd heen. Met enige regelmaat opnieuw calibreren is dan ook nodig.

Zo makkelijk is het helaas niet, ik zou ook willen dat games kleurenprofielen ondersteunen, aangezien ik een wide gamut scherm heb staan :)
Dergelijke apparaten zijn niet bedoeld voor games.

Eenvoudig gezegd zijn ze bedoeld om je scherm voor te bereiden op print. Zodat je weet dat wat je op je scherm ziet er ook exact zo op papier uit komt te zien.
Zodat je weet dat wat je op je scherm ziet er ook exact zo op papier uit komt te zien.
Scherm en print zien er nooit hetzelfde uit, je kan wel het verschil minimaliseren natuurlijk (waar calibratie wel helpt) maar je kan sowieso met je scherm nog buiten het print gamut gaan zitten en iets printen dat buiten het gamut van je scherm valt.
Dat is waar. Daarom hield ik het ook op 'eenvoudige uitleg'.
Als ze nou gewoon aangeven wat je aan moet passen, dan pas ik dat in de OSD van m'n monitor aan.
Als je monitor curven aan laat passen dan zou je dat kunnen proberen... maar lijkt me toch echt niet aan te raden :)

Dat games niet met kleurprofielen werken is luiheid, ze kunnen in realtime allerlei kleurcorrecties uitvoeren op je scherm (denk aan bloed dat je scherm rood kleurt, nightvision effecten, etc.) en dan is een kleurprofiel echt niet veel meer GPU werk :)

( Overigens zou het ook in de driver afgehandeld kunnen worden, dan zouden games ontwikkelaars er niet eens mee te maken hoeven hebben. )
Dat games niet met kleurprofielen werken is luiheid
Dat jij niet even wat langer nadenkt is luiheid. Sorry hoor, maar ik word het een beetje zat dat als er iets niet wordt geÔmplementeerd het gewoon maar direct op luiheid wordt gegooid. En ja, als gamedeveloper voel ik me in dit geval aangesproken.

Bottom line is gewoon dat kleurenprofielen specifiek voor games totaal niet interessant zijn. Er zijn maar bijzonder weinig mensen in de afzetmarkt die hun display daadwerkelijk goed gecalibreerd hebben. Daarnaast is het de bedoeling dat het OS het profiel gewoon regelt, zodat het gewoon klopt. Er is dus geen enkele reden om dat specifiek in een game in te bouwen.
ik word het een beetje zat dat als er iets niet wordt geÔmplementeerd het gewoon maar direct op luiheid wordt gegooid.
Kom,. kom... misschien dat jij dat uit ervaringen met anderen leidt, maar ik zeg zelden dat iets luiheid is.
En ja, als gamedeveloper voel ik me in dit geval aangesproken.
Dat mag - sterker nog, dat is dan ook de bedoeling.
Nu weet ik echter niet welk deel van het ontwikkelingsproces jij je precies mee bezig houdt, dus het kan best zijn dat jij je bezig houdt met bijvoorbeeld physics en dan kan ik moeilijk zeggen dat jij je met kleurcorrectie bezig zou moeten houden ;)
Daarnaast is het de bedoeling dat het OS het profiel gewoon regelt, zodat het gewoon klopt. Er is dus geen enkele reden om dat specifiek in een game in te bouwen.
"Just because it's not your fault, does not mean it's not your problem" - http://www.virtualdub.org/blog/pivot/entry.php?id=245

Even kortgezegd - ja, dat zou het OS inderdaad moeten regelen. Helaas heeft het OS over het algemeen weinig zeggenschap over wat er gebeurt zodra je je in een (al dan niet fullscreen) 3D omgeving begeeft omdat de grafische kaart/diens driver dan al snel de boel geheel overneemt.
Vandaar ook mijn laatste zin, die ik nogmaals zal herhalen: "het [zou] ook in de driver afgehandeld kunnen worden, dan zouden games ontwikkelaars er niet eens mee te maken hoeven hebben"
Maar ook in de driver wordt niets geregeld dat rekening houdt met het kleurprofiel.
Als het OS het niet doet, de driver het niet doet, de engine die je gebruikt het niet doet, kan je wel zeggen "maar dat is mijn taak niet" - maar je blijft toch echt als enige in de opstelling over.
Natuurlijk kan het gewoon helemaal niet interessant zijn.. misschien kost het wel 100 uur aan ontwikkeling voor iets wat minder dan 0.01% van je markt gebruikt en nog minder ervan vindt dat het spel het zou moeten ondersteunen. Dan is het nog steeds 'luiheid' maar dan wel eentje vanuit (tijds)economische motieven.
Aan de andere kant kost het je misschien maar een dag (onderzoeken hoe je het huidige profiel kan vinden, hoe je die kan parsen, en daar een matrix uit op kan bouwen), en kan je het vervolgens gewoon als shader in al je toekomstige titels weer toepassen zonder extra dev werk, en als feature ergens in je marketing plakken.
Hardware Calibratie, maar dit word alleen ondersteund door "pro" monitoren. Bijvoorbeeld Eizo Color Edge.
Kleurprofielen "specifiek voor games" (wat dat ook zou mogen betekenen) lijken mij ook niet erg nuttig, maar games zouden wel rekening kunnen houden met het kleurprofiel van een monitor (net zoals sommige videospeler-software dat doet en andere niet). En nee, het OS kan dat niet (alleen) doen, aangezien het resultaat een combinatie is van het kleurprofiel van de speler, dat van de machine(s) waarop het game ontworpen is, en het beoogde resultaat. Sommige OS'en hebben wel meegeleverde functies die je daarbij kunnen helpen overigens, maar of die geschikt zijn voor games en/of beschikbaar zijn voor game-APIs is me niet duidelijk...

Het klopt overigens wel dat het waarschijnlijk niet erg nutig (of moet ik zeggen: rendabel) is bij gebrek aan gamers met een gecalibreerde monitor in combinatie met de extra benodigde resources (hoe klein die ook zijn—ik denk dat OpenGL dit ondersteunt, en sommige GPUs zullen het dus ook wel in hardware ondersteunen).
Het nadeel van al deze colorimeters vind ik dat je een kleurenprofiel nodig hebt. Als ze nou gewoon aangeven wat je aan moet passen, dan pas ik dat in de OSD van m'n monitor aan. Andere oplossingen werken slecht en in ieder geval niet in games.
In de meeste monitoren kun je amper meer instellen dan brightness (hoe zwart is zwart) en contrast (afstand tussen wit en zwart) instellen en bij een enkeling de verhouding tussen R, G en B.
Dat is niet voldoende om de kleuren correct weer te geven.

Wat je namelijk in het meest optimistische scenario moet kunnen instellen is:
- blacklevel per kleur
- gain per kleur

Maar in de praktijk moet je ook de gamma-functie bij kunnen stellen, omdat die per kleur vaak net niet gelijk is waardoor de grijstinten zelfs al mis gaan, maar zeker ook de secondaire kleuren.
En dat is niet alleen een kwestie van de exponent waarde instellen op 2.2, maar vaak moet de curve ook wat afgeregeld worden.
Dan is een look-up table zoals de meeste kleurenprofielen zijn, veruit het makkelijkst.

Maar ik ben het wel met je eens dat dat niet een taak moet zijn van je OS, maar van je monitor. Je zou die tabel in je monitor moeten kunnen laden.
Hoe kan een colorimeter de invloed van variable omgevingslicht neutraliseren? (als het die functie heeft)
Anders zal toch in elke situatie een andere kleurwaarde gemeten worden?
Iemand die kleurecht moet werken zal niet zomaar in een ruimte gaan zitten werken die afhankelijk is van schommelingen in het licht.

Meestal zal de gehele omgeving aangepast worden aan een bepaalde kleurtemperatuur.
Daarvoor wordt dan gebruik gemaakt van daglichtlampen: zoals TL lampen (Philips MASTER TL-D 90 Graphica 36W 950).

Daarnaast stel je de monitor in op een bepaalde helderheid. (tussen de 90 en 120 cd/m2)

De bedoeling is om zo een inschatting te kunnen maken zodat wat wat je ziet op het scherm ook zo goed mogelijk overeenkomt met wat er geprint wordt.
Voor 70 euro heb je ook al een commercieel verkrijgbare colorimeter met software: pricewatch: Datacolor Spyder 3 Express
maar is niet opensource en werkt niet onder linux
Precies, ik ben mijn Spyder helemaal zat.
Daarnaast geeft ie voor mijn gevoel nooit goede resultaten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True