Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De ontwikkelaars van CyanogenMod hebben versie 7.1 vrijgegeven. De update van de Android-rom bevat onder meer ondersteuning voor alle Android-smartphones die Sony Ericsson in 2011 heeft uitgebracht. CM draait nu op Android 2.3.7.

Android logoCyanogenMod is een populaire custom rom van Android. Met de update naar Android-versie 2.3.7 ondersteunt de rom veel recente Android-toestellen. Daaronder zijn naast telefoons van Sony Ericsson ook de HTC Incredible S en de Samsung Galaxy S II; de rom voor de Galaxy S II was al enkele maanden in bèta.

Dat Sony Ericsson-smartphones met de update voor het eerst worden ondersteund, is geen verrassing; de fabrikant heeft de ontwikkelaars gratis van toestellen voorzien. Daarnaast stelde Sony Ericsson eerder een tool beschikbaar om de bootloader te unlocken.

Versie 7.1 biedt als eerste CyanogenMod-versie ondersteuning voor bluetooth-muizen. Onder meer Samsung biedt deze functie al langer aan in de reguliere Android-versie. Hoewel de lijst van ondersteunde apparaten lang is, heeft een aantal vooralsnog de bèta-status. Daaronder valt de LG Optimus 3D, maar ook HP's tablet Touchpad, die door de uitverkoop vooral in de Verenigde Staten razend populair werd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Lijstje met toestellen die sinds 7.1 ook ondersteund worden:
• HTC - Desire S, Incredible S, Incredible 2
• LG Optimus 2X and T-Mobile G2x
• Motorola - Backflip (Motus), Cliq / Cliq XT, Defy, Droid 2, Droid X
• Samsung - Captivate, Fascinate, Mesmerize, Showcase, Vibrant, Galaxy S, Galaxy S2 (multiple carriers)
• Sony Ericsson - Xperia X8, Xperia Mini, Xperia Mini Pro, Xperia Neo, Xperia Play, Xperia Ray, Xperia Arc
• ZTE V9

CyanogenMod is één van de snellere Android distributies en krijgt ondersteuning voor steeds meer toestellen. Het enige wat mij tegenhoudt voor alledaags gebruik is dat het geen ondersteuning heeft voor een offline calendar. CyanogenMod wilt perse synchroniseren met Google Calendar of Microsoft Exchange. Is hier ondertussen al een oplossing voor?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 oktober 2011 15:20]

Je kunt toch instellen of je wil syncen of niet? (Dat heeft verder overigens niets met CM te maken)

Settings -> Account & Sync
kies het account waar je e.e.a. voor wil instellen
Vinkje bij Calender uitzetten.

[Reactie gewijzigd door Mark-A op 11 oktober 2011 15:31]

Settings -> Account & Sync
kies het account waar je e.e.a. voor wil instellen
Vinkje bij Calender uitzetten.
Helaas. In bepaalde gevallen zal de gekoppelde kalender alsnog synchroniseren.
En binnenkort wordt ook de versie voor de X10 verwacht. Een toestel met toch een aardige userbase.

http://www.xperiax10.net/...ersion-due-in-a-few-days/

[Reactie gewijzigd door The Realone op 11 oktober 2011 14:09]

Yes, hier ben ik op aan het wachten.
Zal de site in de gaten houden.

De Bootloader zal moeten unlocked worden vrees ik ? ik krijg het maar niet voor elkaar :(
Niet geheel onbelangrijk is dat het 2010 toestel, de X8 ook in het pakket zit:
http://www.cyanogenmod.com/blog/cyanogenmod-7-1-released
En binnenkort komt ook een versie voor de X10:
http://www.xperiax10.net/...ersion-due-in-a-few-days/

"So far all of the 2011 Xperia range is supported, but only the Xperia X8 from the 2010 range. Don’t worry though as head honcho Steve Kondik has confirmed that the Xperia X10 version will be coming in a few days."

Edit: Sjips, The Realone was me voor :(

[Reactie gewijzigd door Dimiz op 11 oktober 2011 14:15]

en de X10 Mini en X10 Mini Pro ook!
Maar voor die zijn al een poosje perfecte ROMS beschikbaar die op Android 2.3.x draaiden.
Goed nieuws voor de Sony-Ericsson gebruikers, zeker nu Ice Cream Sandwich binnenkort uitkomt. Na een week zal dan waarschijnlijk de eerste CM8-ROM met Ice Cream Sandwich onthuld worden.
CM9 wordt het versienummer van ICS
CM8 is al gebruikt voor Android 3.x

[Reactie gewijzigd door Yeroen76 op 11 oktober 2011 14:37]

Bron?
Ik ben even gegoogeld en kon niks vinden over 8 en 9.
Aan het artikel te zien is dit een behoorlijk populaire mod is voor android users.
En ook in de reacties kan ik terugzien dat het zeker de moeite waard is.

Zal allemaal wel niet zo simpel liggen als het flashen van windows mobile devices.
Maarja je bent een tweaker of je bent het niet.
Valt wel mee hoor :) Even rooten, en op de meeste HTCs kan dat met Revolutionary, waarbij je gelijk ClockWorkMod geïnstalleerd krijgt. Daarna even uit de Market een backuptool downloaden en alles even backuppen, de ZIP van CM op je SD-kaart zetten, in recovery gaan, alles wipen en de ZIP flashen.

15 minuten werk, als je gaat updaten 5 :) En desnoods pak je ROM Manager, die de ROM-installatie automatisch voor je kan doen.
Het is dat ik zo gehecht ben aan Swype anders had ik allang Cyanogenmod of MIUI gedraaid op mijn SGS2. Ooit CM7 gehad toen ik nog een Desire HD had en dat is echt zoveel fijner dan de stock ROM!


Edit: toch maar Titanium Backup alvast gestart en straks eens een kijkje nemen!

[Reactie gewijzigd door AlBundy op 11 oktober 2011 14:40]

Swype is gewoon beschikbaar via de mod hoor...Ik heb me SGS al gemod en swype zit er ook op...zoek maar op "swype cyanogenmod" ofzo op google :+
Ja maar dat is de Swype beta (toch?). Er zal ooit een tijd komen dat die ook niet meer beschikbaar is lijkt me.
Op cyanogenmod kan je toch ook een ander keyboard installeren? (op de arhd wel iig, heb cm niet geprobeerd nog)

Maar op de toen nog stock rom heb ik ook wel eens swype geprobeerd op mijn dhd.

[Reactie gewijzigd door Jurgen op 11 oktober 2011 14:36]

Ja dit is mogelijk. Ik draai Swiftekey x. Heerlijk toetsenbord. Volgens mij kan dit sowieso op ieder Android toestel. Na de download moet je dit gedownloade toetsenbord dan wel op actief zetten in instellingen -> toetsenbord.
je kunt de APK van swype gewoon downloaden voor elke telefoon, dus voor je SGS2 moet dat ook lukken, heb zelf ook een desire hd, en daar heb ik ook een tijdje swype op gebruikt, dus het kan wel!
Met een beetje goed zoeken kom je wel aan Swype... Ik heb het ook draaien op mijn Nexus one met MIUI...

Het hoeft niet eens illegaal. Ik heb me in het verleden aangemeld voor de beta en heb een poos terug weer een nieuwe versie kunnen downloaden...

edit:
Als je je registreerd dan krijg je een download linkje.

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 11 oktober 2011 14:33]