Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

De nieuwe 64GB-geheugenkaart van Sandisk op basis van de sdxc-standaard werkt op verschillende Android-apparaten. De specificaties vermelden echter dat slechts geheugenkaarten met een maximale capaciteit van 32GB worden ondersteund.

De micro-sd-kaart op basis van de nieuwe standaard werd onlangs uitgebracht en gebruikers van XDA-Developers hebben de nieuwe geheugenkaart getest op verschillende Android-telefoons en -tablets. Zo blijkt dat de 64GB-kaart werkt op de recente toestellen HTC Sensation, Samsung Galaxy S II, Galaxy S en de tablet Asus Transformer. Sandisk adverteert niet met compatbiliteit voor telefoons die over sdhc-ondersteuning beschikken.

Het is onduidelijk of alle Android-apparaten met sdhc-ondersteuning gebruik kunnen maken van de nieuwe micro-sd-kaart: lang niet alle toestellen zijn getest omdat nog maar weinig gebruikers over de 64GB-geheugenkaart beschikken. Sdxc is de opvolger van sdhc, die officieel niet geschikt is voor apparaten met sdhc-ondersteuning. De nieuwe sd-standaard kan geheugengroottes tot en met 2TB aan, terwijl sdhc slechts tot 32GB gaat.

64GB-kaart in Galaxy S II
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Goed, waarom is dit nieuws op tweakers? SDHC en SDXC zijn elektrisch gezien exact hetzelfde. Als je een SDHC-slot hebt, kunnen daar altijd SDXC-kaartjes in. Het enige verschil is driverondersteuning, en dan specifiek ondersteuning voor het bestandssysteem exFAT- als dat gebruikt wordt. Want een SDXC-kaartje kun je, zoals onder Android/Linux al gebeurt, ook gewoon als ext2/3/4 formatteren, en dan werkt hij al. En dat is precies wat hier aan de hand is.

Kortom, niet een paar Android-toestellen, maar elk Android-toestel ondersteunt SDXC. Ook mijn archaïsche HTC Dream (aka T-mobile G1).

[Reactie gewijzigd door mux op 25 september 2011 10:54]

Ik hoop toch niet dat op een android toestel FAT de standaard is voor het formatteren van de kaart. De overhead, de horror op zoveel GB :) Dit zou toch typisch een Ext4 winnaar moeten zijn?
Nee, in basis is dat Fat32 wat gebruikt wordt.

Omdat de meeste pc's dit nu eenmaal makkelijker kunnen uitlezen achteraf.
Een aantal toestellen geeft je wel de keuze naar ext4, maar dat is vaak niet zomaar zonder root-toegang
dan is alleen de vraag of je toestel, de hardware en de rom, voorbij de 32gb limiet komen...
het zal maar net zijn dat je drivers er na die grootte mee op houden.. dan heb je toch de balen.
Ik heb altijd gedacht en een klein beetje gweten dat fabrikanten de maximale geheugen uitbreiding erbij zetten omdat ze denken dat niemand hoger dan max. gaat kopen omdat het zonde van het geld is terwijl er staat dat het niet ondersteudn wordt..., zou ik dan toch een beetje gelijk hebben gehad?

Als je een 64GB kaart in een toestel stopt die werkelijk maar 32GB ondersteudn, betekent het dan dat je "maar" 32GB tot je beschikking hebt? En de andere 32GB zijn verloren gegaan?
Als het OS of de controller of de driver een maximum heeft in het aantal geheugenadressen, dan kom je al snel tegen een grens aan. Die lijkt voor dit type toestellen niet op 32GB te liggen. Ik geloof dat iemand bij CM al eens in de Desire HD en in de Xoom's Tegra 2 had zitten graven en daar zag dat respectievelijk 40GB (?!) en 256GB de maximale hoeveelheden waren waar je vanaf SD / Flash geheugen iets mee kon doen. En die limieten waren door de chipset (dus Quallcom en Nvidia) bepaald in de kernel voor deze specifieke onderdelen.

Dit spul is eigenlijk nooit echt opensource. Als het aan Android 2.0 en hoger ligt maakt het voor de bruikbaarheid van het OS niet uit hoe groot de schijf is. Netwerk partities van 12TB kan je gewoon lezen / beschrijven.
Hmm, ja vraag ik me ook af, maar het lijkt te werken?
in de afbeelding staat ook gewoon 60gb
wordt de tel hierdoor slomer?
aangezien microsoft hier ook zo moeilijk over doet, dat app2sd echt lastig wordt (:

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 25 september 2011 10:23]

als jullie even goed kijken naar het meegeleverde plaatje kun je zien dat de volle 64 gig beschikbaar is. het lijkt dus geen probleem te zijn voor telefoons die 'maar' 32gb ondersteunen
Dat plaatje laat helaas alleen zien dat de telefoon 64GB herkend, het kan ook zijn dat je de data boven de 32GB niet (correct) kunt aanspreken.

Het is een groot verschil tussen de grootte laten zien en wat je werkelijk kunt gebruiken. Dit doet me denken aan chineese usb sticks van 128GB, alles wat je boven de 2GB erop zette werd telkens in de laatste 100kb overschreven en was bij het lezen dus corrupt, bij het schrijven ging het allemaal prima, alleen het uitlezen ging dan niet meer. De stick is in feite dus maar 2GB en de controller laat je denken dat het een 128GB stick is.
Ik kan uit ervaring spreken dat SDHC lezers tot nu toe bij mij altijd de kaart volledig kan uitlezen. Zelf gebruik ik een 64GB in mijn Nikon D7000 en ik heb dat kaartje in 2 externe lezers, 1 interne en 2 laptops gehad, allen die alleen SDHC erop heeft staan.

Wel merk ik dat wat oudere computers hem niet kan uitlezen met mijn SDXC lezer.


Wat de oorzaak is weet ik niet.
klopt ken dan fenomeen van die usb sticks ;)
Hmm, ja vraag ik me ook af, maar het lijkt te werken?
SD is een gaar formaat. De controller zit in het apparaat, in plaats van in de kaart, zoals bij CF. Consumenten SNAPPEN NIET waarom een SDXC kaart niet werkt in een SD-toestel. Dat krijgen ze niet in hun kop, en het gaat vaak genoeg mis. Zelfde met die class 2, 4, 6 en 10 onzin.

De controller had gewoon in de kaart moeten zitten, en de snelheid had gewoon al vanaf het begin in MB/s genoemd moeten worden in plaats van in vage bewoordingen zoals "class 6" of "133x".

Het had veel gezever gescheeld. Als je een oude fotocamera hebt, die CF heeft en FAT32 ondersteunt, dan kun je daar zonder problemen een 32GB kaart in steken, mits de fabrikant natuurlijk de ondersteuning niet bewust heeft beperkt tot een bepaald formaat.
Een complete controller in elke individuele kaart, dan ben je extreem inefficient bezig. Maakt elke kaart duurder, en verspil je ook enorme hoeveelheden grondstoffen.

Niet voor niets wordt CF bijna nergens meer gebruikt.
Nee, dan wordt je geheugenkaart totaal niet herkent. Het is dan alsof je telefoon Nederlands spreekt, en dat je geheugenkaart Spaans spreekt, het werkt totaal niet...
Dit ligt nog even wat anders... Want het gaat hier niet om een vergroting binnen hetzelfde formaat. Het gaat om sdXc kaarten die blijkbaar in sdHc apparaten werken... die horen daar geen ondersteuning voor te hebben.

Die 32GB limiet die je eigenlijk op elke telefoon vind heeft dan ook maar met 1 ding te maken en dat is dat sdhc maar tot 32GB gaat...een 64GB sdhc kaartje zal je niet vinden.

Edit: Wow... helemaal in het rood? Werkelijk... aggressief modden... poehee. Ik volg toch ook simpelweg de info in het artikel... tjongejonge. Ik het het uiteraard over de limiet van een kaart, niet van het toestel.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 september 2011 14:12]

Ik snap ook niet waarom dit -1 zou zijn...

Het punt dat aangesneden wordt, namelijk dat SDXC niet backwards compatible zou zijn met SDHC en bij SDHC de maximale capaciteit 32GB zou zijn is gewoon ontopic? (+1 van mij dus)

Het feit dat SDXC in SDHC apparaten werkt, kan er dus op duiden dat a) SDXC wel BackW/Comp is of b) de Hardware SDXC geschikt is, maar gewoon nog niet gecertificeerd omdat de standaard nieuw is.
@gotomtom95
volgens dit artikel op t-net wel. http://tweakers.net/nieuw...male-opslag-naar-2tb.html

Een 64 GB micro-sdkaartje die uiteindelijk kan uitgroeien naar 2 TB :P .
Ook de prijs van 107.5 euro vind ik best nog wel meevallen.
http://www.pcstraat.nl/sandisk-ultra.html

Eerst nog wat gebruikers ervaringen afwachten en dan koop ik er zeker een. Misschien komt de concurentie binnenkort nog wel uit met nog goedkopere modellen.
Ik zie er in de pricewatch zelfs een van 70 euro:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=sdxc
Het is inderdaad geen micro.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 25 september 2011 11:35]

Dat zijn "normale" SD kaarten de kaarten waarover het gaat in dit artikel zijn MicroSD kaarten.
Van boven naar benden SD, Mini SD en Micro SD http://en.wikipedia.org/wiki/File:SD_Cards.svg

Verder zijn de MicroSD kaarten zelf ook niet duur 32GB voor ¤40,- http://tweakers.net/price...KYKevzrXEOmU4CXTNS2EupfwB
die van 107 euro is toch geen MICRO sdxc?
Wel handig als je je Android toestel ook als mediaplayer gebruikt, Films van hoge kwaliteit kunnen nogal wat GB innemen.
Maar waarom wil je een film van hoge kwaliteit op een klein schermpje (ja zelfs een tablet) kijken? Heb je daar geen mooie grote schermen voor :P
als je als bijrijder in de auto zit of onderweg in de trein voor een lange reis is het naar mijn idee best prettig om lekker een filmpje te pakken.

en hoge kwaliteit wil best nog wel verschil maken hoor, zelfs op telefoons. :)
Dan wel even een oplader in de auto regelen voor de accu. Ik vind dat ze daar ook wel eens aan mogen werken, zeker omdat de resoluties hoger worden, de GPU's en CPU's beter en sneller. Niet echt on-topic, maar toch heeft het een klein beetje samenhang nu we 't over hoge kwaliteit films hebben ;)
Yep, die accu's moeten ze echt snel aan gaan werken. Mag iedere dag mijn telefoon opladen en dat ben ik meer dan zat.
Ik snap niet dat ze steeds aan batterij zuipende dingen blijven werken en niet aan die batterij. "Gaat 2 weken mee zonder op te laden" is toch ook leuk in een reclame? Dat zegt de gemiddelde consument meer dan "25Gigahertz processor durrrr!".

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 september 2011 10:55]

Koop anders gewoon een 300Mah accu als je dat zo graag wilt (ziet er niet uit maarja de mogelijkheid is er wel voor 9/10 toestellen)... Ik vind het weer extreem gezeur elke keer over die accu, is prima zo, en 25Ghz... GRAAG!
Het is een regelmatig terugkerende klacht omdat het gewoon lastig is dat je telefoon met een beetje pech de dag niet volmaakt op 1 acculading. Ik vind dat niet onder extreem gezeur vallen, het heeft gewoon met bruikbaarheid te maken. Accutechnologie is nou niet echt een tak van sport waarin enorme vorderingen gemaakt worden.
Mijn Milestone maakt probleemloos 3.5 dag vol. Als ik weinig bel of surf, tikt hij soms ook wel eens 4 dagen aan, en dan zet ik hem 's nachts niet eens uit.

Je moet gewoon al die stroomvretende dingen zoals Wifi, 3G, GPS, Bluetooth en de helderheid van je scherm uitzetten en aanzetten op het moment dat je ze nodig hebt. Werkt hier prima, met een widget op het homescreen.
Nou, ben zelf in het bezit van een SGS2 en ik moet zeggen alles is super maar inderdaad de capaciteit van de accu is niet denderend...

Bij accu's gebeurd een beetje hetzelfde als bij de doorvoersnelheid van storage.... Alles gaat met grote sprongen vooruit maar dat ene punt blijft achter in de ontwikkelling ten opzichte van de rest van de techniek...
@ PlopEye

Zelf ook een SGS2, maar je moet een beetje uitkijken met de draaiende services, dat klopt. Maar als dat goed onder controle gehouden wordt kan ik er toch redelijk eenvoudig 2 volle dagen mee uithouden met +/- 15 telefoontjes per dag, +/- 30 mails per dag, twitteren, facebook en een beetje spelletjes ;-) De capaciteit is is het niet, ik denk dat we nog even geduldig moeten wachten op 2.3.5 android om de kleine; onzichtbare bugs eruit te halen.
een 300 Mah accu is natuurlijk helemaal niks hea. daar houd je het nog geen 2 uur mee vol gezien de huidige capaciteiten van ongeveer 1650Mah. je bedoelt dus waarschijnlijk 3000Mah. Tsja was het maar zo’n feest. Dan gingen accu’s veel langer mee. mijn Samsung Star heeft momenteel nog de beste accutijd (minimaal 1 week met spelletjes op school XD) van alle telefoons met touchscreen die op de markt zijn.

Deze kan echter maximaal 8GB geheugen aan wat dus een achtste is van deze android telefoons. 8GB is ook veel te weinig voor mij en ik ben wel blij dat 64GB nu dus ook ondersteund word door Sommige SDHC toestellen. wat ik alleen nog wel jammer vind is dat je eigenlijk nog geen 60 GB overhoud door het leuke afronden. 4GB is toch weer een leuke film ofzo. of een paar honderd foto’s
Mah = Mega ampère uur, mah = milli ampère uur, hoofdletter maakt veel verschil. Misschien bedoelde hij alsnog 3000mah, of daadwerkelijk 300Mah, waarvan dat laatste supermooi zou zijn, hoef je nooit meer op te laden :D
Al met al, ik wacht ook nog steeds op goede accu's! Je leest heel veel dingen over doorbraak hier, doorbraak daar (laatst nog met nanodraden gedoopt in brandstof als ik mij niet vergis) en alles is 10x zo goed als eerst, en het komt er maar niet.
Als je dan gaat muggenziften, doe het dan goed hè, nu doe je je naam best wel eer aan met je mah :+ (moet natuurlijk mAh zijn)
off topic dan
dan had je maar een nokia smartphone moeten kopen ;)
4 tot 5 dagen bij fiks gebruik is daar normaal. bijv de E7.
Jammer van dat ondergewaardeerde platform dat al dit soort problemen al jaren geleden aangepakt had.

Je vraagt je of of de nieuwe generatie iphones en androids wel een mobiel apparaat mag heten met die beperkte gebruiksduur.

[Reactie gewijzigd door SED op 25 september 2011 11:53]

die gaan inderdaad wel langer mee, maar dat merk je ook in bruikbaarheid. ik heb een tijdje geleden een paar nokia smartphones gehad. Ik was er niet over te spreken. ja je kunt er mee bellen en smsen net als elke telefoon. internet werkt ook nog, maar verder. tot nu toe heb ik niet dezelfde functionaliteit gezien bij die telefoons.

wat je wint op accuduur verlies je imo op een ontzettend oudbollig OS
Dat accu's zo snel leeg zijn tegenwoordig is een ergernis, maar wat ik helemaal irritant vind is het ontbreken van juiste informatie in de specificaties. Net een HTC Desire Z gekocht, met ergens in de 400 uur standby en 10 uur gesprekstijd als ik me niet vergis. Nou, echt niet dus, 2 a 3 dagen, dan is het wel klaar. En ik bel of internet echt niet veel.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 27 september 2011 00:43]

Waarom heb je een een full hd / hd ready film nodig als je resolutie maar 480x800 is. Ik download DIVX en die zijn vaker niet groter dan 900mb.
Wel grappig om alle reacties te lezen.

Waarom niet gewoon streamen? Ik stream mijn muziek met Subsonic Server (en Android app), en sinds kort mijn videos met Plex Media Server (en de bijbehorende app).

In mijn telefoon een 8GB kaartje hangen en mijn Transformer zit standaard 16GB in. Voor mij is dat meer dan genoeg.

Daarbij, het geklooi met syncen doe ik al jaren niet meer. Zelfs outlook sync ik via google met gSyncIt! (erg mooie tool voor mensen die outlook icm. met Android willen gebruiken).

@ Hugoy:

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Maar over het algemeen maak ik gebruik van WiFi, als het beschikbaar is.

@ Katsunami:

Daar heb ik dus de Transformer oa. voor. Mijn telefoon gebruik ik meer voor muziek als ik onderweg ben. Daarbij is het geen doen om films te kijken via 3G.

Enne, het is zeker niet zo dat dat mensen zoals ik het netwerk onnodig belasten. De mobiele providers hebben hier zelf schuld aan.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 25 september 2011 21:03]

Waarom niet gewoon streamen?
Datalimieten? T-mobile is de enige met "onbeperkt internet" als je nu nog een abonnement afsluit, waar je na 1 GB ook maar een 64/64 verbinding overhoudt, waarmee je absoluut niet kan streamen natuurlijk.

Dus als je meer dan 1GB aan films/series kijkt (op lage kwaliteit is dat ongeveer 1 film of 2 afleveringen) kun je flink gaan betalen. Of bedoel je dat je film kijkt op je telefoon op plekken waar je wifi hebt?

Zelf heb ik zo'n 11-16GB aan muziek wat precies op het interne geheugen van mijn SGS2 past, maar als ik wat films zou willen kijken ga ik echt niet de moeite nemen om alles wat ik download te comprimeren naar de goede resolutie en kleiner bestandsformaat, vandaar dat een grotere capaciteit meer gemak betekent.
KPN ook voor klanten die lid waren tijdens de tijd dat ze nog FUP hanteerden ;)
Waarom niet gewoon streamen?
Waarom wel? Mensen zoals jij belasten het netwerk onnodig. Het netwerk is niet bedoeld om films te kijken, IMHO. Het is bedoeld om webpagina's op te vragen, mails te versturen, en natuurlijk om te bellen en te SMS-en.

Ik start thuis op mijn Android-telefoon gewoon een FTP-server, en dan knal ik op de SD-kaart wat ik erop wil hebben. Niks dus; films kijken op een 3.7 inch scherm vind ik compleet waanzinning. Daar wil ik toch minstens een 10 inch tablet voor hebben.
Omdat je, zeker met de huidige abonnementen gewoon betaalt voor je data, dus geen gelul meer dat je het netwerk onnodig zou belasten. Bij alle grote aanbieders betaal je gewoon wat je gebruikt, dus belast je het netwerk nooit "onnodig"
@mvdam
dus belast je het netwerk nooit "onnodig"
Ook al betaal je voor je dataverbruik, wil dat nog niet zeggen dat je efficiënt met je dataverbruik omgaat. De term "onnodig" slaat meer op het tweede dan op het eerste. Voor massaal streamen zijn de netwerken nog helemaal niet uitgerust; dat duurt nog wel een jaar of 10, misschien langer ...

[Reactie gewijzigd door m_w_mol op 26 september 2011 10:26]

Enne, het is zeker niet zo dat dat mensen zoals ik het netwerk onnodig belasten. De mobiele providers hebben hier zelf schuld aan.[/i]
En waarom zijn proivders het zelf schuld dat jij per se films moet streamen, waarmee je 400-500MB binnentrekt in 1,5 uur, een hoeveelheid data waarmee veel mensen 1 á 2 maanden kunnen internetten?
Als je bijv je galaxy S 2 via HDMI aansluit? Ik heb nu mn galaxy S2 via hdmi en bluetooth muis op mn TV aangesloten, toetsenbord is onderweg. Prima multimediacentertje dat ding hoor.
Omdat je misschien via mini-HDMI dat kleine apparaat ok op en projector kan aansluiten ?

(*EDIT*) of aan een TV op je hotel kamer/je vrienden om die 720p of 1080p opnames die je met je telefoon/tablet hebt gemaakt te laten zien.

[Reactie gewijzigd door EYE_EYE op 25 september 2011 10:38]

Sorry hoor dat ik even realistisch ben, maar dan stop je die geheugenkaart toch direct in de TV? Waarom zou je je tablet daar tussen willen hebben? Sommige mensen willen gewoon een film kijken, die hoeven niet zo nodig indruk te maken op hun vrienden met een tablet.
stop jij maar eens een microSD kaartje in een TV. dan heb je een adaptertje nodig naar USB en kost het weer een hoop gedoe als de TV de schijfindeling niet kan lezen. HDMI kabeltje is veel makkelijker en zorgt voor minder framedrops.
euh, je hebt daar echt geen adapter naar usb voor nodig.
Hiervoor heb je hulsje's die van microSD naar SD gaan, ook geen problemen met schijfindeling.

Link
Omdat je een HD-download niet wil converteren naar een lagere resolutie? Kost alleen maar tijd en ergenis.
Ik sluit mijn tablet geregeld aan op een tv. Zeker op reis voor het werk, lekker nog ff een filmpje kijken op de hotelkamer... Dan is HD wel prettig.
Tegenwoordig heeft een beetje smartphone mini HDMI aan board. Kan je de phone dus aan een HD scherm hangen..
Laat ik het zo zeggen tegen iedereen die hier tegen is:
Apple heeft het waarom android dan ook niet.
Doe eens ff normaal :P
Hopelijk snapt iemand de humor hier van

Voor iedereen die voor is, goed zo het is een sprong in de tech.
Goed bezig Android en als tweaker ben ik hier heel blij mee
Maar als een Android toestel beschikt over HDMI heb je een mooie kleine draagbare mediaspeler, en dan kan het handig zijn om zo'n SD kaart in je toestel te plaatsen.
Haha, ooit van streaming gehoord? DLNA ook niet? Daar kun je leuke dingen mee doen hoor!!
mischien wil je dat ook niet, maar je telefoon als draagbare mediacenter gebruiken via bijv dlna
Dit is niet specifiek voor Android toestellen hoor??? Meerdere telefoons vaak met Linux zeggen een ondersteuning te bieden tot een bepaald niveau (ook SDHC)

Zo weet ik dat de Freerunner en ook De N900 grotere kaarten ondersteunen (SDHC ook in sommige gevallen)

Zo staat er bij de freerunner in de specificaties dat tot 8 gb is ondersteunt en toch is er al succesvol met 16Gb getest. (frapant is overigens wel en ik weet niet of dat met Android ook zo is, dat het wel van het merk afhankelijk is! )

Vaak ondersteunt de linux kernel weer meer maar is het gewoon nog niet in de juiste combi getest:

Een mooi voorbeeld hiervan is dat er een keer is gezegd dat om een systeem efficient te kunnen laten werken is er zo veel Ram per core nodig omdat het Swap geheugen te traag is en het dus niet goed werkt. En toen kwam de SSD uit waardoor deze beperking voor een deel weer teniet werd gedaan.

Vooral met de Geheugenkaartjes is het over het algemeen zo: het wordt in theorie softwarematig ondersteunt tot een bepaald niveau (al denken veel mensen dat dit hardwarematig is--> die is er wel maar ligt vaak veel verder weg!)

Onder Linux zijn er zelfs truukjes om SD kaarten of flashgeheugen via Fuse te mounten met alle gevolgen van dien. Ook schijnt het mogelijk te zijn om een SD kaart of USB zo te mounten dat hij als een interne SSD gezien wordt terwijl dit niet zo is! (ook via FUSE volgens mij --> wel trager als native natuurlijk)
Er zijn verschillende standaarden.
micro sd: tot 2GB
micro sd SDHC tot 32GB
micro sd SDXC tot 2TB?

Als er bij een telefoon staat dat ie tot 8gb kan dan heeft deze SDHC en kan ie in werkelijkheid vaak gewoon tot 32GB aan. Vaak wordt de grootte opgegeven van de op dat moment grootste verkrijgbare kaart.

Als de bij nieuwe telefoons met SDXC ondersteuning gelijk wordt aangeprezen dat ze tot 2TB aankunnen zullen veel mensen zich bedrogen voelen wanneer ze erachter komen dat ze nergens een 2TB kaartje kunnen aanschaffen.

Vaak breekt de ondersteuning als de standaard wordt aangepast.

Mijn oude windows mobile telefoon (HTC P3300) kon alleen maar micro sd aan.
Echter was er wel een onofficiele driver beschikbaar (via custom firmware) waarmee SDHC het wel weer deed.

Het opvallende hier is dat het nieuwe formaat blijkbaar al door een paar toestellen gelezen kan worden (misschien zelfs alle SDHC toestellen)
waarom steeds van die kleine stappenbij het ondersteunen van nieuwe SD kaarten?

ik bedoel, met een verdubbeling elke 18 maanden zitten we in 7-8 jaar al aan de 2TB SD kaarten.
dat spreekt toch wel van een weinig vooruitziende blik eigenlijk.
als je dan toch de standaard moet breken zorg er dan gelijk voor dat je dat voorlopig niet meer hoeft te doen.
Omdat je elke variant dan elke keer weer kan kopen. Dat heet handel.
Serieus, het zou te lang duren om te wachten op 2TB kaartjes. In de tussentijd kun je alvast genieten van die 64GB ;)
Dat klopt ik ben ook van 2gb naar 8gb naar 16gb naar 32gb gegaan met micro sd.
naja om nu al gelijk geheugen kaartjes uit te brengen die groter zijn dan de inhoud van mijn computer op de grootte van een koekkruimel vind ik opzich ook wel een beetje eng hoor. je snapt toch niet dat dat kan? tenminste ik niet.
zo goeie dag zeg, kunne we straks een complete harde schijf wegschrijven op zo'n klein chippie :9

goede ontwikkeling en erg prettig dat huidige generatie telefoons dit ook al kan hebben.

edit:
is dat sdxc nou eigenlijk ook sneller dan de huidige micro SD's?

[Reactie gewijzigd door Gelunox op 25 september 2011 10:26]

SDXC is inderdaad sneller dan de huidige standaard (SDHC). Als ik het goed heb heeft SDHC (die de SD 2.0 standaarden volgt) ongeveer een max. lees/schrijf snelheid van 17.6Mbit/s, en kan SDXC (SD 3.0) als maximale snelheid 832Mbit/s halen. Gepland is dat de volgende generatie (SD 4.0) zelfs snelheden van 2.4Gbit/s kan bereiken, wat ik goed mogelijk acht.
SDHC een max van 17.6Mbit?... Dat is nog geen 2MB/s, er zijn Class 10 kaarten die MINIMAAL (dus zeker niet maximaal) 80Mbit/s halen (namelijk 10MB/s)...

Volgens mij is er dan ook niet echt een snelheids-limiet, ja in het toestel hoe snel die kan lezen zou een beperking kunnen zijn, maar voor zover ik weet zit er in de SDHC-standaard geen beperking van snelheid...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 september 2011 11:23]

SDHC een max van 17.6Mbit?... Dat is nog geen 2MB/s, er zijn Class 10 kaarten die MINIMAAL (dus zeker niet maximaal) 80Mbit/s halen (namelijk 10MB/s)...
Waardeloos... 5 jaar en langer geleden had ik al Sandisk Ultra II en Extreme kaarten in mijn DSLR zitten die véél harder gingen dan dat.

Eigenlijk vind ik het jammer dat ik al bijna verplicht ben om bij een camera, die toch vaak groot zat is om CF te bevatten, gebruik moet maken van SD-kaarten.
Het is inderdaad opmerkelijk dat er nog geen SDkaarten zijn die zo snel zijn als de top-of-the range CF kaarten.

De gemiddelde consumenten versies zijn daarintegen in SD wel ietsjes sneller. Of anders, van fatsoenlijke merken halen de kaartjes de 10MB wel.

Class 6-10 is vaak een wassen neus, ik heb een Adata en Transcent Class 10 kaart die de 7MB/s schrijven niet haalt, en een Class 2 Kingston kaart die blij 14MB/s schrijft, naast een Sandisc class 2 ie ook over de 9MB/s heen gaat (schrijven).

Weer even naar de telefoons: Ik vraag me af wat voor snelheden je maximaal zou kunnen halen uit SDXC. Groter dan 32GB heb ik niet snel nodig, de standaard 11 + 16 microSD (26GB dus) is wel voldoende, zeker omdat er nog 2GB voor apps is en het werkgeheugen een eigen 2 GB heeft.
Hogere bitrates 1080 filmen naar een supersnelle microSD zou wel prettig zijn. Met wat hacks is de cam van de i9100 namelijk zo ver te verbeteren dat het gemiddelde microSD kaartje het niet bij houd. (1080P @ 30fps + 192kbit jointstereo van 4,5MB/s lijkt nu de ideale maximale grote, anders gaan class 6 kaartjes frames droppen)

[Reactie gewijzigd door djunicron op 25 september 2011 17:46]

klopt heb hier een 15MB en een 20MB/s kaart voor full HD filmpjes schieten. binnenkort hebben we gewoon mini SSD’s in onze telefoons. Zou wel vet zijn als je een conrtoller zou hebben met een stuk of 10 SDXC sloten (oftewel 20 TB opslag met de snelheid van 10 SSD’s in RAID.
Ik hoop dat ze het uitgebreid getest hebben. Er is niets meer irritant dan denken dat je volledige toegang hebt tot 64GB, om er vervolgens achter te komen dat door de beperkingen van de chipset je maar 32GB kan schrijven en lezen (omdat bijvoorbeeld de rest daarna garbage wordt).

Het kan echter zijn dat de fabrikanten hiermee al rekening hebben gehouden en de functionaliteit voor sdxc al hebben geïmplementeerd zonder officiële verificatie of erkenning dat het erin zit. Ik ben benieuwd welke apparatuur nog meer met de grotere kaartjes kan werken. Hetzelfde gebeurde met de laatste lading 'klassieke' SD lezers die officieel geen SDHC ondersteunde: bij sommigen werkte SDHC wel, en zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 september 2011 10:53]

Goeie zaak. Denk dat er straks meer en meer telefoons uitkomen die t officieel gaan ondersteunen... Wa toen ook zo met sd/sdhc. Nu kan je in elke tel zowat een sdhc kaartje knikkeren. En over een tijd is die 64 GB echt wel betaalbaar. Gelukkig is mijn tv er bijv. wel al voor geschikt. Zal nog wat tijd duren maar zal net als met die usb 3 standaard zover komen dat meer en meer devices t gaan ondersteunen. Dat de huidihe hi-end smartphones t nog niet officieel ondersteunen wil niet zeggen dat t niet werkt.
Maar ik vind het een goede ontwikkeling. Ik gok dat t zeker ook op de EVO 3D en nieuwe toptoestellen van bijv. htc (ik noem een vigor) gaat werken.
Goeie zaak. Denk dat er straks meer en meer telefoons uitkomen die t officieel gaan ondersteunen...
Ik hoop dat er een MP3-speler uitkomt zonder intern geheugen en alleen een SD-kaartslot, zodat ik er een 128MB kaart in kan zetten. Het zou dan ideaal zijn als die kaart als een harde schijf/usb-stick kan worden benaderd. Dan kan mijn iPod 80GB eindelijk de deur uit.

Na 2,5 jaar geworstel met iTunes (vrees de update.... en het moeten opruimen van alle rotzooi achteraf) is het ding op de valreep gered door FooBar, toen die de iPod Classic ging ondersteunen.

Zover ik weet zijn er echter nog geen MP3-spelers die zo'n grote kaart ondersteunen.
zouden de 100-200$ tablets uit china dit ook ondersteunen?